Skip to Main content
Number of documents

45

Manuel Bächtold


Maître de conférences HDR in science education and philosophy of science
University of Montpellier
Researcher in the laboratory LIRDEF, teacher in the faculty FDE
Director of the OTP, co-leader of the AREN project

Current research topics:
• Learning to argue on socio-scientific issues in high school and the relations with epistemic beliefs
• The links between epistemic beliefs, motivation, approaches to learning and perceived social support in university
• The pedagogical strategies developed by university teachers to deal with the diversity of students’ profiles

Former research topics:
• Elementary teachers’ views of science
• Teaching energy in high school in the light of history and philosophy of science
• Theoretical foundations of inquiry-based science education
• Interpretation of quantum mechanics according to a pragmatic approach

Curriculum Vitae:
2018 : Habilitation à diriger des recherches (HDR), University of Montpellier
Since 2009: Maître de conférences, University of Montpellier (FDE, LIRDEF)
2008-2009: Lecturer and researcher, Philosophy Department, University of Dortmund
2006-2009: Lecturer at CESI and EBI
2006-2008: Post-doc, Departement of Philosophy, University of Dortmund (European Marie Curie fellowship)
2005: PhD of philosophy, University Paris 1 (research fellowship, IHPST, CREA)
2003-2004: Visiting scholar, Philosophy Department, Oxford University (Lavoisier fellowship)
2001: Bachelor’s degree of philosophy, University Paris 1
2000: Master’s degree of history and philosophy of science, University Paris 1
1999: Engineering degree of physics, EPFL

Awards:
STS award, EPFL, 1999
Nominated for the "Research worth reading" award of the NSTA, 2020 (for the paper Bächtold & Munier, JRST, 2019)

PhD (co-)supervised:
• Pascale Roca (since 2020) : Travail de groupe et coopération : étude des activités et représentations des étudiants en licence
• Myrtille Gardet (since 2020) : Quels sont les leviers dans l'enseignement des sciences qui pourraient influencer l’intérêt et la représentation de cette discipline ainsi que les choix d’orientation des filles? (co-supervised with Marco Barroca-Paccard)
• Capucine Huet (since 2018) : Débat numérique et troubles de l'apprendre: un nouveau champ des possibles ? (co-supervised with Sylvie Canat)
• Kévin de Checchi (since 2017) : Apprendre à argumenter et construire son point de vue : apports des croyances épistémiques pour une éducation à l’esprit critique (co-supervised with Valérie Tartas)
• Gabriel Pallarès (2016-2020) : Développer les compétences argumentatives de lycéens par des débats numériques sur des questions socio-scientifiques (co-supervised with Valérie Munier)
• Enery Melo (2013-2016) : La nature de la science dans la formation initiale des enseignants de physique : contributions du théâtre Kellyien (co-supervised with Heloisa Bastos)


Journal articles16 documents

  • Manuel Bächtold. Introducing Joule’s Paddle Wheel Experiment in the Teaching of Energy: Why and How?. Foundations of Science, Springer Verlag, 2020, ⟨10.1007/s10699-020-09664-2⟩. ⟨hal-02557079⟩
  • Manuel Bächtold, David Cross, Valérie Munier. How to Assess and Categorize Teachers’ Views of Science? Two Methodological Issues. Research in Science Education, Springer Verlag, 2019, ⟨10.1007/s11165-019-09904-x⟩. ⟨hal-02429761⟩
  • Manuel Bächtold, Valérie Munier. Teaching energy in high school by making use of history and philosophy of science. Journal of Research in Science Teaching, Wiley, 2019, 56 (6), pp.765-796. ⟨10.1002/tea.21522⟩. ⟨hal-01896958⟩
  • Manuel Bächtold, Thomas François, Thomas Hausberger, Patrice Marie-Jeanne. Géométries non-euclidiennes et interdisciplinarité mathématique-philosophie : un exemple d'activité pour la classe de terminale scientifique. Repères IREM, IREM, 2018, 111, pp.55-81. ⟨hal-01668202⟩
  • Énery Melo, Manuel Bächtold. A Theater-Based Device for Training Teachers on the Nature of Science. Science and Education, Springer Verlag, 2018, 27 (9-10), pp.963-986. ⟨10.1007/s11191-018-0009-5⟩. ⟨hal-01927840⟩
  • Manuel Bächtold. How should energy be defined throughout schooling?. Research in Science Education, Springer Verlag, 2017, 48 (2), pp.345-367. ⟨10.1007/s11165-016-9571-5⟩. ⟨hal-01521131⟩
  • Manuel Bächtold, Valérie Munier, Muriel Guedj, Lerouge Alain, Ranquet André. Quelle progression dans l’enseignement de l’énergie de l’école au lycée ? Une analyse des programmes et des manuels. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , ENS Éditions, 2014, 10, pp.63-92. ⟨10.4000/rdst.932⟩. ⟨hal-01305323⟩
  • Manuel Bächtold. L’équation Elibérée = |Δm|c² dans le programme et les manuels de Première S. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , ENS Éditions, 2014, 10, pp.93-121. ⟨10.4000/rdst.939⟩. ⟨hal-01305310⟩
  • Manuel Bächtold. Accord intersubjectif et philosophie pragmatiste. Klesis - Revue philosophique, Klesis, 2013, 26, pp.46-83. ⟨hal-01305238⟩
  • Manuel Bächtold. What do students “construct” according to constructivism in science education?. Research in Science Education, Springer Verlag, 2013, 43 (6), pp.2477-2496. ⟨10.1007/s11165-013-9369-7⟩. ⟨hal-01305241⟩
  • Manuel Bächtold. Les fondements constructivistes de l’enseignement des sciences basé sur l’investigation. Tréma, Montpellier : IUFM de Montpellier, 2012, 38, pp.7-39. ⟨10.4000/trema.2817⟩. ⟨hal-01305231⟩
  • Manuel Bächtold. L'espace dans ses dimensions transcendantale et pragmatiste. Kant-Studien, De Gruyter, 2011, 102 (2), pp.145-167. ⟨halshs-00792056⟩
  • Manuel Bächtold. Saving Mach's view on atoms. Journal for General Philosophy of Science, Springer Verlag, 2010, 41 (1), pp.1-19. ⟨10.1007/s10838-009-9109-x⟩. ⟨halshs-00792175⟩
  • Manuel Bächtold. Interpreting Quantum Mechanics according to a Pragmatist Approach. Foundations of Physics, Springer Verlag, 2008, 38 (9), pp.843-868. ⟨halshs-00792052⟩
  • Manuel Bächtold. Five Formulations of the Quantum Measurement Problem in the Frame of the Standard Interpretation. Journal for General Philosophy of Science, Springer Verlag, 2008, 39 (1), pp.17-33. ⟨10.1007/s10838-008-9054-0⟩. ⟨halshs-00792054⟩
  • Manuel Bächtold. Are all Measurement Outcomes Classical?. Studies in History and Philosophy of Science Part B: Studies in History and Philosophy of Modern Physics, Elsevier, 2008, 39 (3), pp.620-633. ⟨halshs-00792053⟩

Conference papers3 documents

  • Manuel Bächtold, Valérie Munier, Muriel Guedj, Lerouge Alain, Ranquet André. Teaching energy in the light of the history and epistemology of the concept. GIREP-EPEC Conference, 2015, Wrocław, Poland. ⟨hal-01896965⟩
  • Manuel Bächtold, Valérie Munier. Enseigner le concept d’énergie en physique et éduquer à l’énergie : rupture ou continuité. Actes des « Huitièmes journées scientifiques de l’ARDIST », 2014, Marseille, France. pp.21-29. ⟨hal-01305449⟩
  • Manuel Bächtold, Thomas Hausberger. Les nombres complexes : entre mathématiques, physique et philosophie. La réforme des programmes des lycée : et alors ?, May 2013, Lyon, France. ISBN 978-2-86612-350-5, pp. 78-88. ⟨hal-00879219⟩

Books4 documents

  • M. Bächtold, Gabriel Mouahid. L'épreuve orale sciences et technologie. Ellipses, pp.288, 2014, Objectif professeur des écoles, 978-2729883867. ⟨halsde-00965404⟩
  • Manuel Bächtold, Gabriel Mouahid. L'épreuve écrite de Sciences expérimentales et Technologie : l'essentiel. Ellipses, pp.281, 2013, Objectif CRPE, 978-2-7298-76432. ⟨halsde-00823678⟩
  • Manuel Bächtold, Gabriel Mouahid. L'épreuve écrite de Sciences expérimentales et Technologie. Ellipses, pp.440, 2013, Objectif CRPE, 978-2-7298-76449. ⟨halsde-00823675⟩
  • Manuel Bächtold. L'interprétation de la mécanique quantique, une approche pragmatiste. Hermann, pp.359, 2009. ⟨halshs-00792051⟩

Book sections12 documents

  • Manuel Bächtold, Valérie Munier. History and Philosophy of Science: A Lever to Teach Energy at High School. E. McLoughlin, O. Finalayson, S. Erduran & P. Childs. Bridging research and practice in science education: selected papers from the ESERA 2017 Conference, Springer, pp.19-33, 2019, ⟨10.1007/978-3-030-17219-0_2⟩. ⟨hal-02430687⟩
  • Jean-Marie Boilevin, Bernard Calmettes, Patricia Crépin-Obert, David Cross, Alain Jameau, et al.. Les différents modèles en débat.. Manuel Bächtold, Jean-Marie Boilevin & Bernard Calmettes. La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?, Presse Universitaires de Louvain, pp.181-246, 2017, 978-2-87558. ⟨hal-02533044⟩
  • Manuel Bächtold, Viviane Durand-Guerrier, Valérie Munier. Introduction.. Manuel Bächtold; Viviane Durand-Guerrier; Valérie Munier. Épistémologie & didactique. Synthèses et études de cas en mathématiques et en sciences expérimentales, Presses Universitaires de Franche-Comté, pp.9-19, 2017, Pratiques &Techniques - Didactiques. ⟨hal-02070135⟩
  • Manuel Bächtold. On Bohr’s epistemological contribution to the quantum-classical cut problems. In J. Faye and H. Folse (eds.), Niels Bohr and the philosophy of physics: twenty-first century perspectives, Bloomsbury Academic, 2017. ⟨hal-01693401⟩
  • Jean-Marie Boilevin, Manuel Bächtold. Conclusion. Manuel Bächtold, Jean-Marie Boilevin & Bernard Calmettes. La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?, Presses Universitaires de Louvain, pp.247-254, 2017, 978-2-87558. ⟨hal-02533025⟩
  • Manuel Bächtold. Comment analyser et modéliser l’activité des enseignants en sciences ? Une tentative de synthèse comparative. In Bächtold, M., Boilevin, J.-M., Calmettes, B. (eds.). La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?, Presses Universitaires de Louvain, 2017. ⟨hal-01693712⟩
  • Manuel Bächtold, Muriel Guedj. Teaching energy informed by the history and epistemology of the concept with implications for teacher education. M. Matthews International handbook of research in history, philosophy and science teaching, Springer, pp.211-243, 2014. ⟨hal-01305440⟩
  • Manuel Bächtold. Quelle épistémologie pour la didactique de la physique ? Eléments de réflexion sur la domination du constructivisme. H. Galli et al. Les didactiques au prisme de l'épistémologie : une approche plurielle , Éditions Universitaires de Dijon, pp.55-68, 2013. ⟨hal-01305427⟩
  • Manuel Bächtold. A pragmatic approach to the atomic model in chemistry. J.-P. Llored. The philosophy of chemistry: practices, methodologies, and concepts, Cambridge Scholars Publishing, pp.426-451, 2013. ⟨hal-01305435⟩
  • Manuel Bächtold, Muriel Guedj. Towards a new strategy for teaching energy based on the history and philosophy of the concept of energy. O. Bruneau. Innovative methods for science education: history of science, ICT and inquiry based science teaching , Frank & Timme GmbH, pp.225-238, 2012. ⟨hal-01305416⟩
  • Manuel Bächtold. Bohr (1885-1962): Bohr, Whitehead, and the Interpretation of Quantum Mechanics. Weber, Michel Desmond, W. Jr. Handbook of Whiteheadian Process Thought, Ontos Verlag, pp.353-361, 2008. ⟨halshs-00792055⟩
  • Manuel Bächtold. An Instrumentalist Criticism of Popper's Propensities. Jarvie, J. Milford, K. Miller, D. Karl Popper: A Centenary Assessment, Volume III: Science and Social Science, Ashgate, pp.97-104, 2006. ⟨halshs-00792057⟩

Directions of work or proceedings3 documents

  • Manuel Bächtold, Viviane Durand-Guerrier, Valérie Munier. Epistémologie et didactique : synthèses et études de cas en mathématiques et en sciences expérimentales. France. Presses Universitaires de Franche-Comté, 2017, Pratiques & techniques, 978-2-84867-603-6. ⟨hal-01693702⟩
  • Manuel Bächtold, Jean-Marie Boilevin, Bernard Calmettes. La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?. Belgique. Presses Universitaires de Louvain, 2017. ⟨hal-01693493⟩
  • Manuel Bächtold. Epistémologie et didactique de la physique : le constructivisme en question. France. 38, 2012, Tréma. ⟨hal-01305632⟩

Other publications5 documents

  • Thomas Hausberger, Manuel Bächtold, Thomas François, Patrice Marie-Jeanne, Véronique Pinet, et al.. Géométrie et réalité, un questionnement sur la vérité . 2016. ⟨hal-01469911⟩
  • Thomas Hausberger, Manuel Bächtold. Enjeux des Géométries non euclidiennes. 2015. ⟨hal-01442915⟩
  • Thomas François, H. Reboul, Manuel Bächtold, Thomas Hausberger. Nombres complexes en physique : le cas de la réflexion totale frustrée. 2014. ⟨hal-02319884⟩
  • Manuel Bächtold. Géométrie et espace chez Poincaré : aux sources du conventionnalisme. 2013, pp.10-23. ⟨hal-01454798⟩
  • Véronique Pinet, Manuel Bächtold, Thomas Hausberger. Le réel et la raison 2. 2011. ⟨hal-02319833⟩

Theses1 document

  • Manuel Bächtold. Le possible, l'actuel et l'événement en mécanique quantique, une approche pragmatiste. Philosophie. Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 2005. Français. ⟨tel-00370994⟩

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Manuel Bächtold. Épistémologie et didactique de la physique : Des interrelations multiples et fécondes. Education. Université de Montpellier, 2018. ⟨tel-02429529⟩