Nombre de documents

37

Manuel Bächtold


Maître de conférences (assistant professor) HDR in philosophy of science and physics education

University of Montpellier

LIRDEF (Laboratoire interdisciplinaire de recherche en didactique, éducation et formation)

 

Current projects:

• Learning to argue on socio-scientific questions by means of online debates (co-leader of the project AREN, eFRAN, PIA)

• The relations between teachers’ views of science and their teaching practices (project Formsciences, ANR)

• Teaching energy in the light of history and philosophy of science

 

Curriculum Vitae:

2018: Professorial thesis (HDR), University of Montpellier

Since 2009: Assistant Professor (MCF), University of Montpellier (FDE, LIRDEF)

2008-2009: Lecturer and researcher, Philosophy Department, University of Dortmund

2006-2009: Lecturer at CESI and EBI

2006-2008: Post-doc, Departement of Philosophy, University of Dortmund (European Marie Curie fellowship)

2005: PhD of philosophy, University Paris 1 (research fellowship, IHPST, CREA)

2003-2004: Visiting scholar, Philosophy Department, Oxford University (Lavoisier fellowship)

2001 : Bachelor’s degree of philosophy, University Paris 1

2000 : Master’s degree of history and philosophy of science, University Paris 1

1999 : Engineering degree of physics, EPFL (laureate of the STS prize)

 

PhD co-supervisor of:

• Kévin de Checchi (since 2017), "L’apprentissage de l’argumentation: liens avec l’épistémologie personnelle et la métacognition" (keywords: learning of argumentation; personnal epistemology; metacognition)

• Capucine Huet (since 2018), "Débat numérique et troubles de l’apprendre: un nouveau champ des possibles?" (keywords: learning of argumentation; behavioural disorder; online debate)

• Gabriel Pallarès (since 2016), "L’apprentissage de l’argumentation par le débat numérique sur des questions socio-scientifiques" (keywords: learning of argumentation; socio-scientific issues; online debate)

• Enery Melo (2013-2016), "La nature de la science dans la formation initiale des enseignants de physique: contributions du théâtre Kellyien" (keywords: nature of science; teacher training; quantum mechanics)


Article dans une revue14 documents

  • Manuel Bächtold, Thomas Hausberger, Thomas François, Patrice Marie-Jeanne. Géométries non-euclidiennes et interdisciplinarité mathématique-philosophie : un exemple d'activité pour la classe de terminale scientifique. Repères IREM, 2018, 111, pp.55-81. 〈hal-01668202〉
  • Manuel Bächtold, Valérie Munier. Teaching energy in high school by making use of history and philosophy of science. Journal of Research in Science Teaching, Wiley, 2018, 〈10.1002/tea.21522〉. 〈hal-01896958〉
  • Manuel Bächtold. How should energy be defined throughout schooling?. Research in Science Education, Springer Verlag, 2017, 48 (2), pp.345-367. 〈10.1007/s11165-016-9571-5〉. 〈hal-01521131〉
  • Manuel Bächtold. L’équation Elibérée = |Δm|c² dans le programme et les manuels de Première S. Recherches en didactique des sciences et des technologies - RDST, 2014, 10, pp.93-121. 〈hal-01305310〉
  • Manuel Bächtold, Valérie Munier, Muriel Guedj, Lerouge Alain, Ranquet André. Quelle progression dans l’enseignement de l’énergie de l’école au lycée ? Une analyse des programmes et des manuels. Recherches en didactique des sciences et des technologies - RDST, 2014, 10, pp.63-92. 〈hal-01305323〉
  • Manuel Bächtold. Accord intersubjectif et philosophie pragmatiste. Klesis - Revue philosophique, Klesis, 2013, 26, pp.46-83. 〈hal-01305238〉
  • Manuel Bächtold. What do students “construct” according to constructivism in science education?. Research in Science Education, Springer Verlag, 2013, 43 (6), pp.2477-2496. 〈hal-01305241〉
  • Manuel Bächtold. Géométrie et espace chez Poincaré : aux sources du conventionnalisme. Revue de l'enseignement philosophique, Association des professeurs de philosophie de l'enseignement public, 2013, 64 (1), pp.10-23. 〈hal-01305235〉
  • Manuel Bächtold. Les fondements constructivistes de l’enseignement des sciences basé sur l’investigation. Tréma, Montpellier : IUFM de Montpellier, 2012, 38, pp.7-39. 〈hal-01305231〉
  • Manuel Bächtold. L'espace dans ses dimensions transcendantale et pragmatiste. Kant-Studien, De Gruyter, 2011, 102 (2), pp.145-167. 〈halshs-00792056〉
  • Manuel Bächtold. Saving Mach's view on atoms. Journal for General Philosophy of Science, Springer Verlag, 2010, 41 (1), pp.1-19. 〈10.1007/s10838-009-9109-x〉. 〈halshs-00792175〉
  • Manuel Bächtold. Are all Measurement Outcomes Classical?. Studies in History and Philosophy of Science Part B: Studies in History and Philosophy of Modern Physics, Elsevier, 2008, 39 (3), pp.620-633. 〈halshs-00792053〉
  • Manuel Bächtold. Interpreting Quantum Mechanics according to a Pragmatist Approach. Foundations of Physics, Springer Verlag, 2008, 38 (9), pp.843-868. 〈halshs-00792052〉
  • Manuel Bächtold. Five Formulations of the Quantum Measurement Problem in the Frame of the Standard Interpretation. Journal for General Philosophy of Science, Springer Verlag, 2008, 39 (1), pp.17-33. 〈10.1007/s10838-008-9054-0〉. 〈halshs-00792054〉

Communication dans un congrès3 documents

  • Manuel Bächtold, Valérie Munier, Muriel Guedj, Lerouge Alain, Ranquet André. Teaching energy in the light of the history and epistemology of the concept. GIREP-EPEC Conference, 2015, Wrocław, Poland. 〈hal-01896965〉
  • Manuel Bächtold, Valérie Munier. Enseigner le concept d’énergie en physique et éduquer à l’énergie : rupture ou continuité. Actes des « Huitièmes journées scientifiques de l’ARDIST », 2014, Marseille, France. 18 (1), pp.21-29, Skholê. 〈hal-01305449〉
  • Manuel Bächtold, Thomas Hausberger. Les nombres complexes : entre mathématiques, physique et philosophie. IREM de Paris - Université Paris Diderot. La réforme des programmes des lycée : et alors ?, May 2013, Lyon, France. ISBN 978-2-86612-350-5, pp. 78-88, 2013. 〈hal-00879219〉

Ouvrage (y compris édition critique et traduction)5 documents

  • M. Bächtold, Gabriel Mouahid. L'épreuve orale sciences et technologie. Ellipses, pp.288, 2014, Objectif professeur des écoles, 978-2729883867. 〈halsde-00965404〉
  • Manuel Bächtold, Gabriel Mouahid. L’épreuve orale de sciences et technologie. Ellipses, 2014. 〈hal-01305457〉
  • Manuel Bächtold, Gabriel Mouahid. L'épreuve écrite de Sciences expérimentales et Technologie : l'essentiel. Ellipses, pp.281, 2013, Objectif CRPE, 978-2-7298-76432. 〈halsde-00823678〉
  • Manuel Bächtold, Gabriel Mouahid. L'épreuve écrite de Sciences expérimentales et Technologie. Ellipses, pp.440, 2013, Objectif CRPE, 978-2-7298-76449. 〈halsde-00823675〉
  • Manuel Bächtold. L'interprétation de la mécanique quantique, une approche pragmatiste. Hermann, pp.359, 2009. 〈halshs-00792051〉

Chapitre d'ouvrage8 documents

  • Manuel Bächtold. Comment analyser et modéliser l’activité des enseignants en sciences ? Une tentative de synthèse comparative. In Bächtold, M., Boilevin, J.-M., Calmettes, B. (eds.). La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?, Presses Universitaires de Louvain, 2017. 〈hal-01693712〉
  • Manuel Bächtold. On Bohr’s epistemological contribution to the quantum-classical cut problems. In J. Faye and H. Folse (eds.), Niels Bohr and the philosophy of physics: twenty-first century perspectives, Bloomsbury Academic, 2017. 〈hal-01693401〉
  • Manuel Bächtold, Muriel Guedj. Teaching energy informed by the history and epistemology of the concept with implications for teacher education. M. Matthews International handbook of research in history, philosophy and science teaching, Springer, pp.211-243, 2014. 〈hal-01305440〉
  • Manuel Bächtold. Quelle épistémologie pour la didactique de la physique ? Eléments de réflexion sur la domination du constructivisme. H. Galli et al. Les didactiques au prisme de l'épistémologie : une approche plurielle , Éditions Universitaires de Dijon, pp.55-68, 2013. 〈hal-01305427〉
  • Manuel Bächtold. A pragmatic approach to the atomic model in chemistry. J.-P. Llored. The philosophy of chemistry: practices, methodologies, and concepts, Cambridge Scholars Publishing, pp.426-451, 2013. 〈hal-01305435〉
  • Manuel Bächtold, Muriel Guedj. Towards a new strategy for teaching energy based on the history and philosophy of the concept of energy. O. Bruneau. Innovative methods for science education: history of science, ICT and inquiry based science teaching , Frank & Timme GmbH, pp.225-238, 2012. 〈hal-01305416〉
  • Manuel Bächtold. Bohr (1885-1962): Bohr, Whitehead, and the Interpretation of Quantum Mechanics. Weber, Michel Desmond, W. Jr. Handbook of Whiteheadian Process Thought, Ontos Verlag, pp.353-361, 2008. 〈halshs-00792055〉
  • Manuel Bächtold. An Instrumentalist Criticism of Popper's Propensities. Jarvie, J. Milford, K. Miller, D. Karl Popper: A Centenary Assessment, Volume III: Science and Social Science, Ashgate, pp.97-104, 2006. 〈halshs-00792057〉

Direction d'ouvrage, Proceedings, Dossier3 documents

  • Manuel Bächtold, Viviane Durand-Guerrier, Valérie Munier. Epistémologie et didactique : synthèses et études de cas en mathématiques et en sciences expérimentales. France. Presses Universitaires de Franche-Comté, 2017. 〈hal-01693702〉
  • Manuel Bächtold, Jean-Marie Boilevin, Bernard Calmettes. La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?. Belgique. Presses Universitaires de Louvain, 2017. 〈hal-01693493〉
  • Manuel Bächtold. Epistémologie et didactique de la physique : le constructivisme en question. France. 38, 2012, Tréma. 〈hal-01305632〉

Autre publication3 documents

  • Thomas Hausberger, Manuel Bächtold, Thomas François, Patrice Marie-Jeanne, Véronique Pinet, et al.. Géométrie et réalité, un questionnement sur la vérité . Publication de l'IREM de Montpellier - production du groupe Mathématiques et Philosophie. 2016. 〈hal-01469911〉
  • Thomas Hausberger, Manuel Bächtold. Enjeux des Géométries non euclidiennes. Publication de l'IREM de Montpellier - production du groupe Mathématiques et Philosophie. 2015. 〈hal-01442915〉
  • Manuel Bächtold. Géométrie et espace chez Poincaré : aux sources du conventionnalisme. Publication de l'IREM de Montpellier. Texte paru dans la revue L’enseignement philosophique, vo.. 2013. 〈hal-01454798〉

Thèse1 document

  • Manuel Bächtold. Le possible, l'actuel et l'événement en mécanique quantique, une approche pragmatiste. Philosophie. Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 2005. Français. 〈tel-00370994〉