Accéder directement au contenu

Manuel Bächtold

57
Documents

Présentation

**Associate Professor (Maître de conférences), HDR, in science education and philosophy of science** **University of Montpellier** Researcher in the laboratory [LIRDEF](https://lirdef.edu.umontpellier.fr/), teacher in the faculty [FDE](https://fde.umontpellier.fr/) Director of the [OTP](https://otp.edu.umontpellier.fr/), co-leader of the [AREN-DIA](https://e-fran.education.gouv.fr/aren-dia/) project **Current research topics:** • Learning to argue on socio-scientific issues and the relations with epistemic beliefs • Inquiry-based science teaching and its effects on pupils' learning, motivation and epistemic beliefs • The links between epistemic beliefs, motivation and approaches to learning of university students • The pedagogical practices at university and their effects on students' engagement in their studies ***Former research topics:*** • Elementary teachers’ views of science • Teaching energy in high school in the light of history and philosophy of science • Theoretical foundations of inquiry-based science education • Interpretation of quantum mechanics according to a pragmatist approach **Curriculum Vitae:** 2018 : Habilitation à diriger des recherches (HDR), University of Montpellier Since 2009: Maître de conférences, University of Montpellier (FDE, LIRDEF) 2008-2009: Lecturer and researcher, Philosophy Department, University of Dortmund 2006-2009: Lecturer at CESI and EBI 2006-2008: Post-doc, Departement of Philosophy, University of Dortmund (European Marie Curie fellowship) 2005: PhD of philosophy, University Paris 1 (research fellowship, IHPST, CREA) 2003-2004: Visiting scholar, Philosophy Department, Oxford University (Lavoisier fellowship) 2001: Bachelor’s degree of philosophy, University Paris 1 2000: Master’s degree of history and philosophy of science, University Paris 1 1999: Engineering degree of physics, EPFL **Awards:** STS award, EPFL, 1999 Nominated for the "Research worth reading" award of the NSTA, 2020 (for the paper Bächtold & Munier, JRST, 2019) **PhD (co-)supervised:** • Pascale Roca (since 2020) • Myrtille Gardet (since 2020) • Capucine Huet (2018-2022) • Kévin de Checchi (2017-2021) • Gabriel Pallarès (2016-2020) • Enery Melo (2013-2016)

Publications

Image document

The relationships between the practice of different scientific activities and students’ scientific knowledge, inquiry skills, view of the nature of science and attitude towards science: a study in primary school

Manuel Bächtold , David Cross , Valérie Munier
International Journal of Science Education, 2024, pp.1 - 22. ⟨10.1080/09500693.2024.2303623⟩
Article dans une revue hal-04442504v1
Image document

Effects of motivation, evaluativism, and perceived social support on deep approach to learning at university

Manuel Bächtold , Jacqueline Papet , Dominique Barbe Asensio , Sandra Borne , Kévin de Checchi
European Journal of Psychology of Education, 2023, ⟨10.1007/s10212-023-00722-4⟩
Article dans une revue hal-04279811v1
Image document

Quelle didactique pour « l’esprit critique » ? Une approche par les normes de l’argumentation critique sur les questions socioscientifiques

Gwen Pallarès , Kévin de Checchi , Manuel Bächtold
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2023, 28, pp.143-167. ⟨10.4000/rdst.5221⟩
Article dans une revue hal-04442479v1
Image document

Combining debates and reflective activities to develop students' argumentation on socioscientific issues

Manuel Bächtold , Gwen Pallarès , Kévin de Checchi , Valérie Munier
Journal of Research in Science Teaching, 2023, 60 (4), pp.761-806. ⟨10.1002/tea.21816⟩
Article dans une revue hal-03787219v1
Image document

Students’ beliefs and attitudes towards cooperative learning, and their relationship to motivation and approach to learning

Manuel Bächtold , Pascale Roca , Kévin de Checchi
Studies in Higher Education, 2023, 48 (1), pp.100-112. ⟨10.1080/03075079.2022.2112028⟩
Article dans une revue hal-03787221v1
Image document

L’esprit critique dans l’enseignement des sciences : quelles approches ? Quelles prises en charge par la recherche ? Quelles prises en charge scolaires ?

Magali Fuchs Gallezot , Manuel Bächtold
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2023, 28, pp.9-13. ⟨10.4000/rdst.5066⟩
Article dans une revue halshs-04427394v1
Image document

Étude didactique de l’impact d’un dispositif de formation continue à un enseignement des sciences fondé sur l’investigation

Valérie Munier , Manuel Bächtold , David Cross , Aurélie Chesnais , Céline Lepareur
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2021, 23, pp.109-136. ⟨10.4000/rdst.3730⟩
Article dans une revue hal-03542056v1
Image document

How to Assess and Categorize Teachers’ Views of Science? Two Methodological Issues

Manuel Bächtold , David Cross , Valérie Munier
Research in Science Education, 2021, 51, pp.1423-1435. ⟨10.1007/s11165-019-09904-x⟩
Article dans une revue hal-02429761v1

Introducing Joule’s Paddle Wheel Experiment in the Teaching of Energy: Why and How?

Manuel Bächtold
Foundations of Science, 2021, 26, pp.791-805. ⟨10.1007/s10699-020-09664-2⟩
Article dans une revue hal-02557079v1
Image document

Des débats numériques pour développer les compétences argumentatives des élèves sur des questions socio-scientifiques ?

Gwen Pallares , Manuel Bächtold , V. Munier
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2020, 22, pp.265-301. ⟨10.4000/rdst.3573⟩
Article dans une revue hal-02961615v1

Teaching energy in high school by making use of history and philosophy of science

Manuel Bächtold , Valérie Munier
Journal of Research in Science Teaching, 2019, 56 (6), pp.765-796. ⟨10.1002/tea.21522⟩
Article dans une revue hal-01896958v1
Image document

Géométries non-euclidiennes et interdisciplinarité mathématique-philosophie : un exemple d'activité pour la classe de terminale scientifique

Manuel Bächtold , Thomas François , Thomas Hausberger , Patrice Marie-Jeanne
Repères IREM, 2018, 111, pp.55-81
Article dans une revue hal-01668202v1

A Theater-Based Device for Training Teachers on the Nature of Science

Énery Melo , Manuel Bächtold
Science and Education, 2018, 27 (9-10), pp.963-986. ⟨10.1007/s11191-018-0009-5⟩
Article dans une revue hal-01927840v1
Image document

How should energy be defined throughout schooling?

Manuel Bächtold
Research in Science Education, 2017, 48 (2), pp.345-367. ⟨10.1007/s11165-016-9571-5⟩
Article dans une revue hal-01521131v1

Quelle progression dans l’enseignement de l’énergie de l’école au lycée ? Une analyse des programmes et des manuels

Manuel Bächtold , Valérie Munier , Muriel Guedj , Lerouge Alain , Ranquet André
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2014, 10, pp.63-92. ⟨10.4000/rdst.932⟩
Article dans une revue hal-01305323v1

L’équation Elibérée = |Δm|c² dans le programme et les manuels de Première S

Manuel Bächtold
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2014, 10, pp.93-121. ⟨10.4000/rdst.939⟩
Article dans une revue hal-01305310v1

Accord intersubjectif et philosophie pragmatiste

Manuel Bächtold
Klesis - Revue philosophique, 2013, 26, pp.46-83
Article dans une revue hal-01305238v1

What do students “construct” according to constructivism in science education?

Manuel Bächtold
Research in Science Education, 2013, 43 (6), pp.2477-2496. ⟨10.1007/s11165-013-9369-7⟩
Article dans une revue hal-01305241v1

Les fondements constructivistes de l’enseignement des sciences basé sur l’investigation

Manuel Bächtold
Tréma, 2012, 38, pp.7-39. ⟨10.4000/trema.2817⟩
Article dans une revue hal-01305231v1

L'espace dans ses dimensions transcendantale et pragmatiste

Manuel Bächtold
Kant-Studien, 2011, 102 (2), pp.145-167. ⟨10.1515/kant.2011.012⟩
Article dans une revue halshs-00792056v1

Saving Mach's view on atoms

Manuel Bächtold
Journal for General Philosophy of Science, 2010, 41 (1), pp.1-19. ⟨10.1007/s10838-009-9109-x⟩
Article dans une revue halshs-00792175v1

Five Formulations of the Quantum Measurement Problem in the Frame of the Standard Interpretation

Manuel Bächtold
Journal for General Philosophy of Science, 2008, 39 (1), pp.17-33. ⟨10.1007/s10838-008-9054-0⟩
Article dans une revue halshs-00792054v1

Are all Measurement Outcomes Classical?

Manuel Bächtold
Studies in History and Philosophy of Science Part B: Studies in History and Philosophy of Modern Physics, 2008, 39 (3), pp.620-633
Article dans une revue halshs-00792053v1

Interpreting Quantum Mechanics according to a Pragmatist Approach

Manuel Bächtold
Foundations of Physics, 2008, 38 (9), pp.843-868
Article dans une revue halshs-00792052v1
Image document

Etude de l'impact d'un parcours de formation sur les apprentissages des élèves et les connaissances et pratiques d'enseignants du 1er degré en sciences. Réflexions sur les modèles de formation.

Valérie Munier , Manuel Bächtold , David Cross , Céline Lepareur, , Karine Molvinger
Les 11è rencontres scientifiques de l'ARDIST, Marie-Noëlle Hindryckx; Corentin Poffé, Mar 2021, Bruxelles, Belgique. pp.279-289
Communication dans un congrès hal-03799214v1

Teaching energy in the light of the history and epistemology of the concept

Manuel Bächtold , Valérie Munier , Muriel Guedj , Lerouge Alain , Ranquet André
GIREP-EPEC Conference, 2015, Wrocław, Poland
Communication dans un congrès hal-01896965v1

Enseigner le concept d’énergie en physique et éduquer à l’énergie : rupture ou continuité

Manuel Bächtold , Valérie Munier
Actes des « Huitièmes journées scientifiques de l’ARDIST », 2014, Marseille, France. pp.21-29
Communication dans un congrès hal-01305449v1
Image document

Les nombres complexes : entre mathématiques, physique et philosophie

Manuel Bächtold , Thomas Hausberger
La réforme des programmes des lycée : et alors ?, May 2013, Lyon, France. ISBN 978-2-86612-350-5, pp. 78-88
Communication dans un congrès hal-00879219v1

Developmental and Epistemological Perspectives as Key Elements of the Precursor Model Research Programme

Manuel Bächtold
Precursor Models for Teaching and Learning Science During Early Childhood, 55, Springer International Publishing, pp.241-261, 2022, Contemporary Trends and Issues in Science Education, ⟨10.1007/978-3-031-08158-3_13⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03787223v1

Epistemic Beliefs as a Means of Understanding Critical Thinking in a Socioscientific Environmental Debate

Kévin de Checchi , Gwen Pallarès , Valérie Tartas , Manuel Bächtold
Critical Thinking in Biology and Environmental Education, Springer International Publishing, pp.229-248, 2022, Contributions from Biology Education Research, ⟨10.1007/978-3-030-92006-7_13⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03787226v1

History and Philosophy of Science: A Lever to Teach Energy at High School

Manuel Bächtold , Valérie Munier
E. McLoughlin, O. Finalayson, S. Erduran & P. Childs. Bridging research and practice in science education: selected papers from the ESERA 2017 Conference, Springer, pp.19-33, 2019, ⟨10.1007/978-3-030-17219-0_2⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02430687v1

Conclusion

Jean-Marie Boilevin , Manuel Bächtold
Manuel Bächtold, Jean-Marie Boilevin & Bernard Calmettes. La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?, Presses Universitaires de Louvain, pp.247-254, 2017, 978-2-87558
Chapitre d'ouvrage hal-02533025v1

On Bohr’s epistemological contribution to the quantum-classical cut problems

Manuel Bächtold
In J. Faye and H. Folse (eds.), Niels Bohr and the philosophy of physics: twenty-first century perspectives, Bloomsbury Academic, 2017
Chapitre d'ouvrage hal-01693401v1

Comment analyser et modéliser l’activité des enseignants en sciences ? Une tentative de synthèse comparative

Manuel Bächtold
In Bächtold, M., Boilevin, J.-M., Calmettes, B. (eds.). La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?, Presses Universitaires de Louvain, 2017
Chapitre d'ouvrage hal-01693712v1

Les différents modèles en débat.

Jean-Marie Boilevin , Bernard Calmettes , Patricia Crépin-Obert , David Cross , Alain Jameau
Manuel Bächtold, Jean-Marie Boilevin & Bernard Calmettes. La pratique de l’enseignant en sciences : comment l’analyser et la modéliser ?, Presse Universitaires de Louvain, pp.181-246, 2017, 978-2-87558
Chapitre d'ouvrage hal-02533044v1

Introduction.

Manuel Bächtold , Viviane Durand-Guerrier , Valérie Munier
Manuel Bächtold; Viviane Durand-Guerrier; Valérie Munier. Épistémologie & didactique. Synthèses et études de cas en mathématiques et en sciences expérimentales, Presses Universitaires de Franche-Comté, pp.9-19, 2017, Pratiques &Techniques - Didactiques
Chapitre d'ouvrage hal-02070135v1

Teaching energy informed by the history and epistemology of the concept with implications for teacher education

Manuel Bächtold , Muriel Guedj
M. Matthews International handbook of research in history, philosophy and science teaching, Springer, pp.211-243, 2014
Chapitre d'ouvrage hal-01305440v1

Quelle épistémologie pour la didactique de la physique ? Eléments de réflexion sur la domination du constructivisme

Manuel Bächtold
H. Galli et al. Les didactiques au prisme de l'épistémologie : une approche plurielle , Éditions Universitaires de Dijon, pp.55-68, 2013
Chapitre d'ouvrage hal-01305427v1

A pragmatic approach to the atomic model in chemistry

Manuel Bächtold
J.-P. Llored. The philosophy of chemistry: practices, methodologies, and concepts, Cambridge Scholars Publishing, pp.426-451, 2013
Chapitre d'ouvrage hal-01305435v1

Towards a new strategy for teaching energy based on the history and philosophy of the concept of energy

Manuel Bächtold , Muriel Guedj
O. Bruneau. Innovative methods for science education: history of science, ICT and inquiry based science teaching , Frank & Timme GmbH, pp.225-238, 2012
Chapitre d'ouvrage hal-01305416v1

Bohr (1885-1962): Bohr, Whitehead, and the Interpretation of Quantum Mechanics

Manuel Bächtold
Weber, Michel Desmond, W. Jr. Handbook of Whiteheadian Process Thought, Ontos Verlag, pp.353-361, 2008
Chapitre d'ouvrage halshs-00792055v1

An Instrumentalist Criticism of Popper's Propensities

Manuel Bächtold
Jarvie, J. Milford, K. Miller, D. Karl Popper: A Centenary Assessment, Volume III: Science and Social Science, Ashgate, pp.97-104, 2006
Chapitre d'ouvrage halshs-00792057v1