Skip to Main content

Keywords

Number of documents

36

Maha Abboud, Full Professor in mathematics education


Mes responsabilités

Directrice du Laboratoire de didactique André Revuz (LDAR) 2019-2024

Unité de recherche pluri-tutelle de l'Université de Paris, CY Cergy Paris Université, Université Paris Est Créteil, Université de Lille et Université de Rouen Normandie

Mes thématiques de recherche

  • Environnements numériques pour l'apprentissage et l'enseignement des mathématiques
  • Pratiques des enseignants de mathématiques
  • Formation des enseignants et des formateurs : pratiques de formation, ressources pour la formation
  • Interdisciplinarité dans l'enseignement des disciplines scientifiques

Mon CV

Accéder à mon CV court en cliquant sur ce lien.

 

Une sélection de mes publications :


Journal articles15 documents

  • Maha Abboud, Et Al.. Genèse de pratiques au temps du confinement : des enseignants de mathématiques témoignent.. Au fil des maths, APMEP, 2021. ⟨hal-03195068⟩
  • Maha Abboud. Collaborer pour produire une ressource : les apprentissages numériques en Laboratoire de mathématiques.. Au fil des maths, APMEP, 2019. ⟨hal-03195058⟩
  • Maha Abboud, Simon Goodchild, Barbara Jaworski, Despina Potari, Aline Robert, et al.. Use of activity theory to make sense of mathematics teaching: a dialogue between perspectives.. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, https://mathinfo.unistra.fr/irem/publications/adsc/volumes/#c14929, 2018. ⟨hal-03195319⟩
  • Maha Abboud, Janine Rogalski, Keith Jones, Alison Clark-Wilson. Analyzing teachers’ classroom experiences of teaching with dynamic geometry environments: comparing and contrasting two approaches.. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, https://mathinfo.unistra.fr/irem/publications/adsc/volumes/#c14929, 2018. ⟨hal-03195318⟩
  • Maha Abboud, Alf Coles. The practice theme in mathematics education: development of a French-English collaboration on the role of theories. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, Institut de Recherche sur l'Enseignement des Mathématiques de Paris (IREM), 2018. ⟨hal-02265774⟩
  • Maha Abboud, Janine Rogalski. Des outils conceptuels pour analyser l'activité de l'enseignant "ordinaire" utilisant des technologies en classe.. Recherches en Didactique des Mathematiques, La Pensee Sauvage, 2017. ⟨hal-02265773⟩
  • Maha Abboud, Aline Robert. Un cadre d’étude des pratiques enseignantes pour penser la formation des enseignants de mathématiques. Recherches en éducation, Université de Nantes, 2016. ⟨hal-02568800⟩
  • Maha Abboud, Aline Robert. Former des formateurs d’enseignants de mathématiques du secondaire?: un besoin, une expérience et une question d’actualité. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, Institut de Recherche sur l'Enseignement des Mathématiques de Paris (IREM), 2015, pp.181-206. ⟨hal-02980019⟩
  • Maha Abboud, Aline Robert. Former des formateurs d'enseignants de mathématiques du secondaire : un besoin, une expérience et une question d 'actualité. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, Institut de Recherche sur l'Enseignement des Mathématiques de Paris (IREM), 2015. ⟨hal-02358300⟩
  • Maha Abboud. A propos de “International approaches to professional development for mathematics teachers”. Recherches en Didactiques des Mathématiques, 2013. ⟨hal-02568802⟩
  • Maha Abboud. Note de lecture : International approaches to professional development for mathematics teachers. Recherches en Didactique des Mathematiques, La Pensee Sauvage, 2013, 2, pp.219-224. ⟨hal-02979462⟩
  • Maha Abboud, Fabrice Vandebrouck. Teachers’ practices in technology environments: an interpretation from an Activity Theretical perspective. The International Journal For Technology in Mathematics Education., 2012, 19 (4), pp.159-164. ⟨hal-02513127⟩
  • Maha Abboud, Claire Cazes. How does an Activity Theory Model Help to Know Better about Teaching with Electronic-Exercise-Bases?. International Journal of Technology in Mathematics Education, 2012, 19.4. ⟨hal-02568793⟩
  • Maha Abboud, Fabien Emprin. Pour mieux comprendre les pratiques des formateurs et de formations TICE. Recherche et formation, INRP, puis ENS éditions, 2009. ⟨hal-02610714⟩
  • Maha Abboud, Jean-Paul Fallot, Agnès Lenfant, Bernard Parzysz. Comment les enseignants en formation initiale utilisent les technologies informatiques dans leurs classes. Teaching Mathematics and Computer Science, University of Debrecen, 2008, pp.187-208. ⟨hal-02568796⟩

Conference papers6 documents

  • Maha Abboud, E. Rollinde, Assia Nechache. How to introduce pre-service teachers to mathematics and science subjects: the use of Human Orrery in teacher training. Proceedings of the Astronomy Education Conference: Bridging Research & Practice, Sep 2019, Munich, Germany. ⟨hal-03195051⟩
  • Maha Abboud, Philippe Hoppenot, Emmanuel Rollinde. Enhancing mathematics and science learning through the use of a Human Orrery. CERME11, Feb 2019, Utrecht, Netherlands. ⟨hal-02303967⟩
  • Maha Abboud, Philippe Hoppenot, Emmanuel Rollinde. Enhancing mathematics and science learning through the use of a Human Orrery. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands. ⟨hal-02410299⟩
  • Clément Maisch, Maha Abboud. LE THEME DES GRANDEURS ET MESURES DANS LA FORMATION DES ENSEIGNANTS DU PRIMAIRE : UNE APPROCHE INTERDISCIPLINAIRE. Espace Mathématique Français, Oct 2018, Gennevilliers, France. ⟨hal-02348966⟩
  • Maha Abboud, Janine Rogalski. Real uses of ICT in classrooms: Tensions and disturbances in mathematics teachers’ activity. CERME 10, Feb 2017, Dublin, Ireland. ⟨hal-01942149⟩
  • Maha Abboud, Fabien Emprin. L'analyse d'un problème professionnel dans la formation aux technologies des enseignants de mathématiques. Congrès international AREF (Actualité de la recherche en éducation et en formation), Sep 2010, Genève, Suisse. ⟨hal-02969629⟩

Books1 document

  • Maha Abboud, Aline Robert, Janine Rogalski, Fabrice Vandebrouck. Cahiers du Laboratoire de Didactique André Revuz. Num. 18. Pour une théorie de l'activité en didactique des mathématiques. Un résumé des fondements partagés des développements récents et des perspectives.. IREM de Paris, 2017, Cahiers du Laboratoire de Didactique André Revuz, Fabrice Vandebrouck, 9782866123802. ⟨hal-02111634⟩

Book sections8 documents

  • Maha Abboud, Aline Robert, Janine Rogalski. Educating mathematics teacher educators. The transposition of didactical research and the development of researchers and teacher educators.. The Mathematics Teacher Educator as a Developing Professional: Vol. 4 of The International Handbook of Mathematics Teacher Education (Edition 2), 2020. ⟨hal-02836535⟩
  • Maha Abboud, France Caron, Jean-Luc Dorier, Mostapha Sokhna. Dimensions culturelles dans la conception, la diffusion et les usages des ressources dans l’espace mathématique francophone.. In L. Theis (Ed.). Pluralités culturelles et universalité des mathématiques : enjeux et perspectives pour leur enseignement et leur apprentissage (pp 40-66)., 2016. ⟨hal-02367380⟩
  • Maha Abboud. The teacher perspective in mathematics education research: a long and slow journey still unfinished.. The didactics of mathematics: Approaches and issues, Springer, 2016. ⟨hal-02265776⟩
  • Maha Abboud. Teachers and technologies: shared constraints, common responses.. In A. Clark-Wilson, O. Robutti & N. Sinclair (Eds).The Mathematics Teacher in the Digital Era: An International Perspective on Technology Focused Professional Development. London: Springer., 2014. ⟨hal-02367374⟩
  • Maha Abboud, Fabrice Vandebrouck. De l'analyse d'usages des TICE à une articulation de cadres théoriques pour l'étude des pratiques enseignantes. Les technologies numériques pour l’enseignement : usages dispositifs et genèses, 2013. ⟨hal-02610715⟩
  • Maha Abboud, Aline Robert. Strategies for training Mathematics teachers. The first step: Training the trainers.. In F. Vandebrouck (Ed.), Mathematics Classrooms: Students’ Activities and Teachers’ Practices. The Netherlands: Sense Publishers., 2013. ⟨hal-02367376⟩
  • Maha Abboud, Claire Cazes, Françoise Chenevotot, Brigitte Grugeon, Mariam Haspekian, et al.. Les technologies numériques en didactique des mathématiques.. Les didactiques en question(s). Etat des lieux et perspectives pour la recherche et la formation., 2012. ⟨hal-02077291⟩
  • Maha Abboud. HOW MATHEMATICS TEACHERS HANDLE LESSONS IN TECHNOLOGY ENVIRONMENTS. Nordic Research on Mathematics Education, 2009. ⟨hal-02610713⟩

Directions of work or proceedings5 documents

  • Maha Abboud. Proceedings of EMF 2018. Oct 2018, Gennevilliers, France. IREM de Paris, 2019, 978-2-86612-391-8. ⟨hal-02358335⟩
  • Jean Lagrange, Maha Abboud. Environnements numériques pour l'apprentissage, l'enseignement et la formation : perspectives didactiques sur la conception et le développement.. IREM de Paris, 2018, Cahiers du Laboratoire de Didactique André Revuz, 9782866123871. ⟨hal-02111650⟩
  • Fabrice Vandebrouck, Aline Robert, Janine Rogalski, Maha Abboud, Claire Cazes, et al.. Activités des élèves et pratiques des enseignants en classe de mathématiques.. IREM de Paris, 2013, Cahiers du Laboratoire de Didactique André Revuz, 9782866123437. ⟨hal-02110844⟩
  • Maha Abboud, Annick Fluckiger. Maha Abboud-Blanchard & Annick Fluckiger : Actes du séminaire national de didactique des mathématiques 2011 - ARDM - IREM de Paris 7. Paris, France. 2012. ⟨hal-02321090⟩
  • Claire Margolinas, Maha Abboud, Laetitia Bueno-Ravel, Nadia Douek, Annick Fluckiger, et al.. En amont et en aval des ingénieries didactiques. France. La pensée sauvage, pp.237, 2011, 2859192662. ⟨hal-00770768⟩

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Maha Abboud. Les technologies dans l'enseignement des mathématiques. Études des pratiques et de la formation des enseignants. Synthèses et nouvelles perspectives.. Education. Université Paris-Diderot - Paris VII, 2013. ⟨tel-00846323⟩