Skip to Main content
Number of documents

79

test


Journal articles18 documents

  • Magali Ollagnier-Beldame. Exploring Experience as a Myriad Richness: Micro-phenomenology as a Transformative Approach to Research. Integral Transpersonal Journal, European Transpersonal Association, 2020, 14, pp.13-25. ⟨halshs-02549265⟩
  • Gilles Dieumegard, Sandra Nogry, Magali Ollagnier-Beldame, Perrin Nicolas. Lived experience as a unit of analysis for the study of learning. Learning, Culture, and Social Interaction, Elsevier, In press. ⟨halshs-02270860⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Christophe Coupé. Meeting you for the first time: Descriptive categories of an intersubjective experience. Constructivist foundations, Vrije Universiteit Brussel, 2019, 14 (2), pp.167-180. ⟨halshs-02084438⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Christophe Coupé. Authors’ response: Focus of interest and epistemological issues in the study of first encounters. Constructivist foundations, Vrije Universiteit Brussel, 2019, 14 (2), pp.193-196. ⟨halshs-02084444⟩
  • Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame. Epoché, verbal descriptions and corpus size in the conduct and analysis of explicitation interviews. Constructivist foundations, Vrije Universiteit Brussel, 2019, 14 (2), pp.158-160. ⟨halshs-02084449⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. Intersubjectivity in first encounters between healthcare practitioners and patients: Micro-phenomenology as a way to study lived experience. The Humanistic Psychologist, American Psychologicla Association, 2019, 47 (4), pp.404-425. ⟨halshs-02084431⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Expérience corporelle, cognition et émergence de sens.. Intellectica - La revue de l’Association pour la Recherche sur les sciences de la Cognition (ARCo), Association pour la Recherche sur la Cognition, 2019, Numéro spécial L’Activation de son Corps Vivant., 71, pp.21-38. ⟨halshs-02417675⟩
  • Heike Baldauf-Quilliatre, Christine Develotte, Magali Ollagnier-Beldame. Identity construction in social media: Special issue on Identity construction. ALSIC : Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, Université de Strasbourg II (Marc Bloch/Sciences Humaines) - Open Edition Journals, 2017, Identity Construction in Social Media, 20 (1), pp.[en ligne]. ⟨halshs-01660780⟩
  • Sébastien George, Christine Michel, Magali Ollagnier-Beldame. Favouring reflexivity in technology-enhanced learning systems: Towards smart uses of traces. Interactive Learning Environments, Taylor & Francis (Routledge), 2016, Interactive Learning Environments, 24 (7), pp.1389-1407. ⟨10.1080/10494820.2015.1016532⟩. ⟨hal-01151412⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Benoît Encelle, Yannick Prié. Video enrichment for sensory impaired people: Design issues and pilot studies on perception. AMSE journals, Advances in modelling, 2015, 2, 75, pp.95-105. ⟨hal-01301126⟩
  • Claire Petitmengin, Michel Bitbol, Magali Ollagnier-Beldame. Vers une science de l’expérience vécue. Intellectica - La revue de l’Association pour la Recherche sur les sciences de la Cognition (ARCo), Association pour la Recherche sur la Cognition, 2015, Sciences de la cognition: réflexions prospectives, pp.53-76. ⟨10.3406/intel.2015.1012⟩. ⟨halshs-01514873⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Christian Brassac, Alain Mille. Traces and Activity: Case Study of a Joint Writing Process Mediated by a Digital Environment. Behaviour and Information Technology, Taylor & Francis, 2013, pp.1-14. ⟨halshs-00989752⟩
  • Sébastien George, Christine Michel, Magali Ollagnier-Beldame. Usages réflexifs des traces dans les environnements informatiques pour l'apprentissage humain. Intellectica - La revue de l’Association pour la Recherche sur les sciences de la Cognition (ARCo), Association pour la Recherche sur la Cognition, 2013, 1 (59), pp.205-241. ⟨hal-00905173⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Les traces numériques dans les activités conjointes : leviers de la construction du sens.. Revue des Interactions Humaines Médiatisées (RIHM) = Journal of Human Mediated Interactions, Europia, 2011, 2 (4), pp.89-112. ⟨hal-00669020⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. The use of digital traces: a promising basis for the design of adapted information systems?. International Journal on Computer Science and Information Systems. Special Issue "Users and Information Systems", 2011, 6 (2), pp.24-45. ⟨hal-00669019⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Footprinting e-learners' activity: A first step to help their appropriation of the training system?. International Journal of Knowledge Management, IGI Global, 2010, 6 (3), pp.65-77. ⟨hal-00669021⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Alain Mille. E-learning : Tracer l'activité des apprenants pour favoriser leur appropriation des systèmes ?. Revue du Management Technologique, PUG, 2008, 15 (3), pp.67-83. ⟨hal-00669023⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Suivre à la trace l'activité de deux co-acteurs : Le cas d'une rédaction conjointe médiée par un artefact numérique.. @ctivités, Association Recherches et Pratiques sur les ACTivités, 2008, 5 (8), pp.40-57. ⟨hal-00669022⟩

Conference papers45 documents

  • Magali Ollagnier-Beldame. L’Expérience Vécue de la Première Rencontre entre Soignant et Soigné : Retours du Projet Thésée.. Journée d'études du projet CIPSY : Compétence d'Interaction des infirmiers en PSYchiatrie. Regards croisés sur le langage dans le pratique du soin., Nov 2019, Lyon, France. ⟨halshs-02415864⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Ressentir le monde : Subjectivité en actes et Expérience vécue. ICODOC 2019. Émotion, empathie, affectivité., Oct 2019, Lyon, France. ⟨halshs-02308406⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Exploring Experience as a Myriad Richness: Micro-phenomenology as a transformative approach to research. Transpersonal Research Colloquium, Sep 2019, Paris, France. ⟨halshs-02308401⟩
  • Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. The explicitation interview as a tool promoting reflective practice in health education and practice. Frontiers in Medical and Health Sciences Education 2018, Dec 2018, Hong-Kong, China. ⟨halshs-02089997⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Understanding intersubjectivity from inside through a method devised to explore lived experience : the Explicitation Interview. Interdisciplinary Coalition of North American Phenomenologists Tenth Annual Meeting, May 2018, Montréal, Canada. ⟨halshs-02084477⟩
  • Gilles Dieumegard, Sandra Nogry, Magali Ollagnier-Beldame, Nicolas Perrin. Lived experience as a unit of analysis: Towards a second-person approach for learning research. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, University of Tampere, Aug 2017, Tampere, Finland. ⟨hal-01691660⟩
  • Anne Cazemajou, Christophe Coupé, Jennifer Denis, Stephan Hendrick, Magali Ollagnier-Beldame. Towards a comprehensive view on processes of psychotherapeutic interventions. Symposium In «Linking systemic research and practice».. International SystemicResearch Conference., Mar 2017, Heidelberg, Germany. ⟨halshs-02478325⟩
  • Anne Cazemajou, Magali Ollagnier-Beldame. Understanding Intersubjectivity From Inside Through Introspective Interviews: The Case of First Encounters Between Therapists and Patients. 2nd Transpersonal Research Colloquium, The British Psychological Society, Sep 2016, Northamptonshire, United Kingdom. ⟨halshs-02478313⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou, Christophe Coupé. Integrating the lived experience of subjects : Towards a holistic science of intersubjectivity.. International Congress of Psychology, Jul 2016, Yokohama, Japan. ⟨halshs-02478308⟩
  • Anne Cazemajou, Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame, Jennifer Denis, Josée Lachance. Analyzing lived experiences of therapists to improve the quality of therapeutic relationship. International Symposium for contemplative studies, 2016, San Diego, United States. ⟨halshs-02084462⟩
  • Anne Cazemajou, Christophe Coupé, Magali Ollagnier-Beldame. La première rencontre entre soignant et soigné. Etude psychophénoménologique.. Séminaire « Dynamique des situations asymétriques », Laboratoire ACTé, Univ. Blaise Pascal, Clermont-Ferrand, May 2016, Clermont-Ferrand, France. ⟨halshs-02478304⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. Integrating the lived experience of subjects: Towards a more comprehensive psychology. 2nd Transpersonal Research Colloquium, The British Psychological Society, Sep 2016, London, United Kingdom. ⟨halshs-01518532⟩
  • C. Coupé, Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. Meeting you, meeting me: phenomenological construction of intersubjectivity in the case of first-time encounters. International Congress of Psychology, Jul 2016, Yokohama, Japan. ⟨halshs-01518770⟩
  • Matthieu Quignard, Magali Ollagnier-Beldame. « Tu vends que l` truc orange » Concurrence de présences à l'écran vs. hors écran dans une situation professionnelle de co-conception. Interactions Multimodales Par ÉCran, Jul 2016, Lyon, France. pp.6 - 8. ⟨halshs-01392606⟩
  • Heike Baldauf-Quilliatre, Christine Develotte, Magali Ollagnier-Beldame. Panel : Approaches to Identity construction in Social Media. 1st International Conference « Approaches to Digital Discourse Analysis », Nov 2015, Valencia, Spain. ⟨halshs-02092728⟩
  • Heike Baldauf-Quilliatre, Christine Develotte, Magali Ollagnier-Beldame. Identity Construction in Social Media. 1st International Conference « Approaches to Digital Discourse Analysis », Nov 2015, Valencia, Spain. ⟨halshs-02092738⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Edgar Morin, penseur de la relation. Table ronde ‘Complexité des sciences dures aux sciences sociales’. Journée de rentrée de l’Institut Rhône-alpin des Systèmes Complexes, Sep 2015, Lyon, ENS de Lyon, France. ⟨halshs-01518783⟩
  • Benoît Encelle, Magali Ollagnier-Beldame, Yannick Prié. Utilisation de pauses dans les vidéos audio-décrites. HANDICAP, Jun 2014, Paris, France. pp.182-187. ⟨hal-01313170⟩
  • Pierre-Antoine Champin, Christine Michel, Magali Ollagnier-Beldame. Des traces a la connaissance a l’ere du Web. Table ronde « Informatique » – Quelle place tient la ‘trace’ dans les nouvelles formes d’apprentissage médié par un environnement numérique ? Objet utilitaire ? Objet premier ? Séminaire de l’ARCO, Institut des Sciences de la Communication, 2014, Paris, France. ⟨halshs-01518817⟩
  • Benoît Encelle, Magali Ollagnier-Beldame, Yannick Prié. Towards the usage of pauses in audio-described videos. W4A 2013 - 10th International Cross-Disciplinary Conference on Web Accessibility, May 2013, Rio de Janeiro, Brazil. pp.31, ⟨10.1145/2461121.2461130⟩. ⟨hal-00837836⟩
  • Benoît Encelle, Magali Ollagnier-Beldame, Stéphanie Pouchot, Yannick Prié. Annotation-based video enrichment for blind people: A pilot study on the use of earcons and speech synthesis. The 13th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Oct 2011, Dundee, United Kingdom. http://www.sigaccess.org/assets11/accepted_papers.html. ⟨hal-00632840⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Traces d’interactions, traces d’utilisation et utilisation des traces. Colloque interdisciplinaire « Traces numériques et recrutement », IUT Infocom, Oct 2011, Le Havre, France. ⟨halshs-01517693⟩
  • Pierre-Antoine Champin, Benoît Encelle, Nicholas W. D. Evans, Magali Ollagnier-Beldame, Yannick Prié, et al.. Towards Collaborative Annotation for Video Accessibility. 7th International Cross-Disciplinary Conference on Web Accessibility (W4A 2010), Apr 2010, Raleigh, United States. pp.4, ⟨10.1145/1805986.1806010⟩. ⟨hal-01381458⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Situations de co-conception instrumentée et traces d’interactions. Atelier de la Revue d’Anthropologie des Connaissance, Apr 2009, Paris, France. pp.4. ⟨halshs-01517703⟩
  • Joseph Heili, Magali Ollagnier-Beldame. Adaptation des IHM : Et si l’ergonome partait des traces d’utilisation. conférence jeunes chercheurs en interaction homme-machine (RJC-IHM 2008), May 2008, Cap d'Agde, France. ⟨hal-01507633⟩
  • Joseph Heili, Magali Ollagnier-Beldame, Jean-Mathias Héraud. Traces d’utilisation, utilisation de traces : Application à l’adaptation des IHM. Colloque de l'Association Information et Management, Dec 2008, Paris, France. ⟨hal-01507113⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Joseph Heili. Analyse de l’activité et complexité des interactions homme-machine : Pour une revalorisation des études de cas. Colloque de l'Association Information et Management, Dec 2008, Paris, France. ⟨hal-01507118⟩
  • Laure France, Magali Ollagnier-Beldame. From individual learning to organisational learning: A case study of knowledge flow via a digital collaborative knowledge management Platform. 5th International Conference on Intellectual Capital (ICICKM 2008), Oct 2008, New-York, United States. ⟨hal-01507162⟩
  • L. France, Magali Ollagnier-Beldame. From individual learning to organisational learning: A case study of knowledge flow via a digital collaborative knowledge management Platform. The 5th International Conference on Intellectual Capital (ICICKM), Oct 2008, New York, United States. ⟨halshs-01515527⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Jean-Matthias Héraud. Footprinting human activity in an information system: The first step of the experimental investigation in the Procogec project. Information Resources Management 2008 conference, May 2008, Niagara Falls, Ontario, Canada. ⟨halshs-01515520⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Alain Mille. E-learning : Tracer l'activité des apprenants pour favoriser leur appropriation des systèmes ?. AFME e-management, Mar 2008, Grenoble, France. pp.15. ⟨hal-01497765⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Observer l’appropriation des traces d’interactions discursives en situation d’apprentissage instrumentée. colloque EPAL, Echanger pour apprendre en ligne : outils, tâches, interactions,multimodalité, corpus, Jun 2007, Grenoble, France. pp.2. ⟨halshs-01518490⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. The IFIP Stellenbosch declaration : Browsing the researchers’ and practicioners’ core ideas on ICT in education. IFIP Conference, Jun 2006, Alesund, Norway. pp.47-56. ⟨hal-01507620⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Daniel Peraya. Projet de développement d’un environnement d’assistance à la conception de scénarios pédagogiques. Scénariser l’enseignement et l’apprentissage : Une nouvelle compétence pour le praticien ? 8ème Biennale de l’éducation, Apr 2006, Lyon, France. pp.113-116. ⟨hal-01507621⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Observer l’appropriation des traces d’interaction en situation d’apprentissage instrumentée. Livre des résumés du colloque TICE 2006, , May 2006, Montpellier, France. ⟨hal-01507152⟩
  • Carole Eyssautier-Bavay, Magali Ollagnier-Beldame. Médiatiser la prise de conscience métacognitive en contextes d'apprentissage". 1ères Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH, 2006, Unknown, Afghanistan. p 64-71. ⟨hal-00962084⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. The IFIP Stellenbosch declaration : Browsing the researchers’ and practicioners’ core ideas on ICT in education. IFIP WG 3.1, 3.3 & 3.5 Joint Conference “Imaging the future for ICT and education”, Jun 2006, Alesund, Norway. ⟨halshs-01515968⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Inscribing the user’s experience to enact development. 3rd international conference on enactive interfaces, Nov 2006, Montpellier, France. ⟨halshs-01515974⟩
  • Sandra Nogry, Stéphanie Jean-Daubias, Magali Ollagnier-Beldame. Évaluation des EIAH : une nécessaire diversité des méthodes. Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. pp.265-271. ⟨edutice-00000729⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Comment intégrer la réutilisation des expériences d'apprentissage en FOAD ? Le projet EPICEA. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH’2003), Apr 2003, Strasbourg, France. ⟨hal-01513373⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Projet EPICEA: Évaluation de Processus Interactif de Capitalisation d’Épisodes d’Apprentissage: application à l’assistance à l’apprentissage en enseignement à distance.. 11ème Atelier Raisonnement à partir de cas, RAPC2003, Jul 2003, Laval, France. ⟨hal-01585277⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Étude des apports d’un système de réalité augmentée au processus de conception. du colloque international TICE 2002 : Technologies de l’Information et de la Communication dans les Enseignements d’ingénieurs et dans l’industrie, Nov 2002, Lyon, France. pp.2. ⟨halshs-01518480⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Projet EPICEA: Évaluation de Processus Interactif de Capitalisation d’Épisodes d’Apprentissage: application à l’assistance à l’apprentissage à distance. conférence IC 2002: 13è journées francophones Ingénierie des Connaissances, May 2002, Rouen, France. pp.2. ⟨halshs-01518521⟩
  • Bertrand David, René Chalon, Magali Ollagnier-Beldame, Nadji Cherief, Julien Lasalle, et al.. Suivi de regard et Interaction « à l’œil ». conférence JIM 2001 : troisièmes journées de l’informatique messine, 2001, Metz, France. pp.8. ⟨halshs-01517675⟩
  • B. T. David, René Chalon, Magali Ollagnier-Beldame. Suivi de regard et Interaction « à l’œil ». conférence JIM 2001 : troisièmes journées de l’informatique messine, 2001, Metz, France. pp.8. ⟨halshs-01518528⟩

Poster communications6 documents

  • Magali Ollagnier-Beldame. The lived experience of being with others for the first time. Conference An Embodied Approach to the Study of Experience (EASE), Oct 2019, Valparaiso, Chile. ⟨halshs-02329726⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Anne Cazemajou. Thésée Project : THeories and Explorations of Subjectivity and Explicited Experience.. Mind and Life European Summer Research Institute (ESRI), « Exploring experience »., Aug 2017, Chiemsee, Germany. ⟨halshs-02478315⟩
  • Anne Cazemajou, Magali Ollagnier-Beldame. The Explicitation Interview: A method devised to explore experience.. Mind and Life European Summer Research Institute (ESRI), « Exploring experience »., Aug 2017, Chiemsee, Germany. ⟨halshs-02478320⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Distributed cognition in a collaborative and mediated learning situation, to appear in proceedings. 26th Congress of Applied Psychology, ICAP2006, Jul 2006, Athens, Greece. 2006. ⟨hal-01614844⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Projet CLEVER@ Collaborative LEarning based on Visualizing Experiences and Reasoning About Them.. Ecole d’été du CNRS – RTP 39 2004: Deuxième École thématique du CNRS sur les EIAH - Processus cognitifs et technologies pour l’apprentissage, Jul 2004, Autrans, France. 2004. ⟨hal-01513375⟩
  • Laurence Gagnière, Magali Ollagnier-Beldame. Projet Clever@ : Réutilisation de traces et processus métacognitifs.. Colloque ARCO 2004, Dec 2004, Compiègne, France. 2004. ⟨hal-01614846⟩

Books1 document

Book sections2 documents

  • Magali Ollagnier-Beldame. Interagir dans un monde de plus en plus réflexif : Processus cognitifs et traces numériques - mémoire, interprétation et rapport au temps. Béatrice Galinon-Mélénec & Sami Zlitni. Traces numériques. De la production à l'interprétation, CNRS éditions, pp.129-146, 2013, 978-2-271-07239-9. ⟨hal-00954945⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame, Thibaud Hulin. Rendre visibles les traces d'interaction pour renforcer la réflexivité de l'utilisateur.. Roger Bautier, José Do-Nascimento. Les TIC comme miroir de la société : Une lecture pluridisciplinaire., L'Harmattan, pp.99-120, 2012, Nomino Ergo Sum. ⟨hal-00954909⟩

Directions of work or proceedings1 document

Other publications3 documents

  • Magali Ollagnier-Beldame. Inner unfolding from deadly quiet to settling. Chroniques phénoménologique, 2020, vol.16, p.19. ⟨halshs-02626921⟩
  • Anne Cazemajou, Magali Ollagnier-Beldame, Christophe Coupé. Présentation du projet Thésée et compte-rendu du workshop « L’expérience vécue de la première rencontre entre soignant et soigné », à Lyon les 29, 30 et 31 mars 2017. Revue de l’Association du Groupe de Recherche en Explicitation - Expliciter 115, 40-45. . 2017. ⟨halshs-02478299⟩
  • Magali Ollagnier-Beldame. Note sur " Explicitation et phénoménologie " de Pierre Vermesch (Paris, PUF, 2012). 2013, pp.293-296. ⟨halshs-00989754⟩

Preprints, Working Papers, ...1 document

  • Magali Ollagnier-Beldame. Interaction Traces and cognitive process in a joint activity: The case of a co-writing activity mediated by a numerical artefact. 2006. ⟨hal-01464161⟩

Reports2 documents

  • Magali Ollagnier-Beldame. What can 4E cognition tell us about Computer Supported Collaborative Learning successes and failures?. [Research Report] Conference CSCL 2019. 2019. ⟨hal-02335254⟩
  • Vassiliki Markaki, Eric Sanchez, Kristine Lund, Isabel Colón de Carvajal, Matthieu Quignard, et al.. Objets analytiques à étudier lors de l'évaluation à temps différé, Année 1. [Rapport de recherche] ICAR UMR-5191; IFE - ENS de Lyon. 2015. ⟨hal-01928317⟩