Accéder directement au contenu

Lucie Broc

31
Documents

Publications

Image document

Est-ce que les enfants avec un Trouble Développemental du Langage Oral scolarisés en milieu ordinaire choisissent d’écrire des mots fréquents et consistants pour éviter les fautes d’orthographe ?

Lucie Broc , Isabelle Négro , Nelly Joye , Thierry Olive
La Nouvelle revue Éducation et société inclusives, 2023, 1 (97), pp.157-176. ⟨10.3917/nresi.097.0157⟩
Article dans une revue hal-04275772v1
Image document

Spelling Errors in French Elementary School Students: A Linguistic Analysis

Nelly Joye , Lucie Broc , Chloë Ruth Marshall , Julie Elizabeth Dockrell
Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 2022, pp.1-15. ⟨10.1044/2022_JSLHR-21-00507⟩
Article dans une revue hal-03775179v1
Image document

Focus on the Narrative Skills of Teenagers with Developmental Language Disorder (DLD) and High Functioning Autism (HFA)

Lucie Broc , Elise Brassart , Anne Bragard , Thierry Olive , Marie-Anne Schelstraete
Frontiers in Psychology, 2021, Research Topic: Socioemotional and Educational Variables in Developmental Language Disorder (DLD), 12 (721283), ⟨10.3389/fpsyg.2021.721283⟩
Article dans une revue hal-03389604v1
Image document

Capturing the Nature of the Spelling Errors in Developmental Language Disorder: A Scoping Review

Lucie Broc , Nelly Joye , Julie Dockrell , Thierry Olive
Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 2021, 52 (4), pp.1127-1140. ⟨10.1044/2021_LSHSS-20-00086⟩
Article dans une revue hal-03327754v1
Image document

Ecrire des narrations permet aux élèves dysphasiques de mobiliser leurs connaissances syntaxiques

Lucie Broc , Katerina Palasis , Thierry Olive
SHS Web of Conferences, 2020, ⟨10.1051/shsconf/20207810003⟩
Article dans une revue hal-02929793v1
Image document

Reduced deficits observed in children and adolescents with developmental language disorder using proper nonverbalizable span tasks

Seçkin Arslan , Lucie Broc , Thierry Olive , Fabien Mathy
Research in Developmental Disabilities, 2020, 96, pp.103522. ⟨10.1016/j.ridd.2019.103522⟩
Article dans une revue hal-02388824v1
Image document

Lower verbalizability of visual stimuli modulates differences in estimates of working memory capacity between children with and without developmental language disorders

Seçkin Arslan , Lucie Broc , Fabien Mathy
Autism & Developmental Language Impairments, 2020, 5, pp.239694152094551. ⟨10.1177/2396941520945519⟩
Article dans une revue hal-02929714v1

Working memory impairments extend to non-verbal domains in post-stroke aphasia

Seçkin Arslan , Semra Selvi Balo , Lucie Broc , İlknur Maviş , Fanny Meunier
Frontiers in Human Neuroscience, 2019, 13, ⟨10.3389/conf.fnhum.2019.01.00065⟩
Article dans une revue hal-02357910v1

Spelling Performance in Children with Developmental Language Disorder: A Meta-Analysis across European Languages

Nelly Joye , Lucie Broc , Thierry Olive , Julie Dockrell
Scientific Studies of Reading, 2018, pp.1-32. ⟨10.1080/10888438.2018.1491584⟩
Article dans une revue hal-01950063v1
Image document

Evaluer les compétences syntaxiques des enfants et des adolescents dysphasiques à l’oral : Quand et pourquoi utiliser la narration ?

Lucie Broc , Thierry Olive , Josie Bernicot
SHS Web of Conferences, 2016, Actes du Congrès Mondial de Linguistique Française - CMLF 2016, 27, ⟨10.1051/shsconf/20162710002⟩
Article dans une revue hal-01950216v1
Image document

The management of cohesion in written narratives in students with specific language impairment: Differences between childhood and adolescence

Monik Favart , Anna Potocki , Lucie Broc , Pauline Quemart , Josie Bernicot
Research in Developmental Disabilities, 2016, 59, pp.318-327. ⟨10.1016/j.ridd.2016.09.009⟩
Article dans une revue hal-01950077v1

Spelling assessment in young students with SLI through a communicative narrative situation: Variations with the type of spelling, lexical versus morphological

Lucie Broc , J. Bernicot , T. Olive , M. Favart , J. Reilly
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2014, 64 (6), pp.307-321. ⟨10.1016/j.erap.2014.09.004⟩
Article dans une revue hal-01950087v1

Lexical spelling in children and adolescents with specific language impairment: Variations with the writing situation

Lucie Broc , Josie Bernicot , Thierry Olive , Monik Favart , Judy Reilly
Research in Developmental Disabilities, 2013, 34 (10), pp.3253-3266. ⟨10.1016/j.ridd.2013.06.025⟩
Article dans une revue hal-01950090v1

Comment la recherche collaborative développée dans le cadre du LéA REP+ Maurice Jaubert Nice Ariane a permis de formaliser et renforce le projet initial des Classes Inter-Degrés au cycle 3 : Une histoire à quatre voix.

Lucie Broc , Ana Dias-Chiaruttini
12ème Rencontre internationale des Lieux d’éducation Associés, Institut de Formation en Education, Ecole Normale Supérieure, Lieux d’éducation Associés, Institut de Formation en Education, Ecole Normale Supérieure, May 2022, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-03617176v1

Performances orthographiques des élèves des Classes Inter-Degrés (CM1-CM2-6ème) du Réseau d’Éducation Prioritaire Renforcé de Nice Ariane

Lucie Broc , Ana Dias-Chiaruttini
11ème Rencontre internationale des Lieux d’éducation Associés,, Institut de Formation en Education, Ecole Normale Supérieure, Lyon (France), May 2021, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-03324306v1

Les sciences du langage face aux inégalités

Béatrice Godart-Wendling , Sophie Babault , Lucie Broc , Justine Cassell
Journée d'étude organisée par RTP Éducation CNRS, en visio, Jun 2021, Paris, France
Communication dans un congrès hal-03879485v1

Impact du travail collectif développé au sein de Classes Inter-Degrés sur les performances en lecture et en écriture d’élèves scolarisés en Réseau d’Éducation Prioritaire Renforcé

Lucie Broc , Ana Dias-Chiaruttini
Colloque SFERE-Provence, (FED4238) / AMPIRIC, Marseille, Mar 2021, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-03324317v1

Pragmatic Language in Autism Spectrum Disorder: Difficulties of interaction in school

Lucie Broc
Word congress of the International Association for the Scientific Studies of Intellectual and Developmental Disabilities, Jul 2019, Glasgow, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-02099996v1

Pragmatic Language in Autism Spectrum Disorder: Difficulties of interaction in school.

Lucie Broc
Word congress of the International Association for the Scientific Studies of Intellectual and Developmental Disabilities, Aug 2019, Glasgow, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-02453242v1

Impact de la mémoire de travail verbale et des troubles linguistiques sur les compétences narratives : Une comparaison inter-syndromique

Lucie Broc , Elise Brassart , Hancisse Sophie , Anne Bragard , Marie Anne
58ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, 2017, nice, France
Communication dans un congrès hal-02054842v1

The role of oral language in written text production

Barbara Arfe , Lucie Broc , Julie Dockrell
15th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Jul 2016, Liverpool, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-02054851v1

When writing is helpful: Variations of performance of children and adolescents with specific language impairment in oral and written narratives

Lucie Broc , Thierry Olive
15th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Jul 2016, Liverpool, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-02054843v1

Pragmatique et narration d’un évènement personnel chez les enfants et adolescents dysphasiques

Lucie Broc , Josie Bernicot
Colloque international - GDR ADYLOC (CNRS 3195). Narration et interaction : Des voies pour promouvoir et évaluer le développement du langage, de la littératie et de la cognition sociale, 2015, Paris, France
Communication dans un congrès hal-02054846v1

Pragmatics and education: The usefulness of narratives for determining students’ linguistic skills

Lucie Broc , Josie Bernicot , Thierry Olive
14thconference of International Pragmatics Association., 2015, Antwerp, Belgium
Communication dans un congrès hal-02054844v1

Narration écrite chez les élèves dysphasiques: Une évaluation de l’orthographe lexicale

Lucie Broc , Josie Bernicot , Thierry Olive , Monik Favart , Judy Reilly
28ème Congrès International de Psychologie Appliquée, 2014, Paris, France
Communication dans un congrès hal-02054847v1
Image document

Narrations écrites et orthographe chez les enfants et adolescents dysphasiques : Pourquoi les erreurs morphologiques augmentent-elles avec l’âge ?

Lucie Broc , Josie Bernicot , Thierry Olive , Monik Favart , Judy Reilly
4e Congrès Mondial de Linguistique Française (CMLF 2014), Jul 2014, Berlin, Allemagne. pp.1395-1405, ⟨10.1051/shsconf/20140801167⟩
Communication dans un congrès hal-01950219v1

Spoken and written narratives from French- and English-speaking children with Language Impairment

Judy Reilly , Josie Bernicot , Lara Polse , Thierry Olive , Joel Uze
Maya Hickmann; Edy Veneziano; Harriet Jisa. Sources of Variation in First Language Acquisition : Languages, contexts, and learners, 22, John Benjamins publishing compagny, 2018, Trends in Language Acquisition Research, 978-90-272-4412-3. ⟨10.1075/tilar.22.20rei⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01928409v1