Accéder directement au contenu

Luc Trouche

Luc Trouche, professeur émérite en didactique des mathématiques École normale supérieure de Lyon
39%
Libre accès
255
Documents
Affiliations actuelles
  • 210221
Identifiants chercheurs
Contact

Présentation

Luc Trouche was, from 1974 to 1999, professor of mathematics in middle school then in high school in Montpellier. He was afterwards lecturer in the mathematics department of the University of Montpellier, then, from 2005, professor at the INRP and after at the French Institute of Education (ENS de Lyon). Since 2019, he has been professor emeritus of the École normale supérieure de Lyon. He first became interested in the integration of digital technologies in the teaching of mathematics, from his doctorate led by Dominique Guin. In particular, he studied the interactions between the instrumentation process and the conceptualization processes. This study led him to analyze the role of the professor, introducing the notion of instrumental orchestration to model the management, by the professor, of the artefacts available in the environment to implement a given mathematical situation. This concept was further developed with Paul Drijvers. Since then, he has been interested in the teacher's role as designer, in relation to the development of his knowledge, in a moment of proliferation of digital resources. This perspective led him to develop, with Ghislaine Gueudet and later Birgit Pepin, the documentational approach to didactics. In this context, it analyzes the work of teachers through interactions with the resources of their teaching. From this perspective, the notion of the teacher's resource system appears crucial to understanding the development of teachers' knowledge and the consistency of their activity. Analyzing the interactions of teachers with resources naturally leads to an interest in their collective work. Indeed, the digitalization of communication and information leads to the emergence of more or less formal work collectives: networks, associations, communities, inside or outside schools. Studying the interactions between individual and collective resource systems provides means for understanding the dynamics of this collective work and for rethinking how to support the professional development of actors in a moment of metamorphosis of learning and teaching environments. The [Re(s)sources conference](https://resources-2018.sciencesconf.org), in May 2018, was a good opportunity to deepen the questions at stake in this research trajectory. It gave rise to a book, published in 2019 by Springer: [The 'Resource' Approach to Mathematics Education](https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-20393-1). A [scientific day](https://luctrouche.sciencesconf.org/) was organized in June 2019, on the occasion of his retirement and to start a new period (6 years) as professor emeritus. Current research project: the [Documentational Approach to Didactics Multilingual Project ](../DAD-MULTILINGUAL) Last publication: Trouche, L., Adler, J., & Remillard, J. (2023).[Conceptualizing teachers' interactions with resources in crossing languages and cultures](https://), *ZDM Mathematics education*, 55(3) From 2012 to 2016, he was president of the French Commission for Mathematics Education. From 2020 to 2023, he was involved as an expert with the OECD in projects relating to teacher education : Trouche, L. (coord.) (2022). *Consolider le dispositif de formation à l’évaluation des acquis au Maroc*. Rapport OCDE
Luc Trouche a été, de 1974 à 1999, professeur de mathématiques en collège puis en lycée à Montpellier. Il a été ensuite maître de conférences au département de mathématiques de l'Université de Montpellier, puis, à partir de 2005, professeur des universités à l'INRP puis à l'Institut français de l'éducation (ENS de Lyon). Il est, depuis 2019, professeur émérite de l'Ecole normale supérieure de Lyon. Il s'est d'abord intéressé à l'intégration des technologies numériques dans l'enseignement des mathématiques, à partir de son doctorat dirigé par Dominique Guin. Il a en particulier étudié les interactions entre *processus d'instrumentation* et *processus de conceptualisation*. Cette étude l'a conduit à analyser le rôle du professeur, introduisant la notion d'*orchestration instrumentale* pour modéliser la gestion, par le professeur, des artefacts disponibles dans l'environnement pour mettre en oeuvre une situation mathématique donnée. Cette notion a été ultérieurement développée avec Paul Drijvers. Depuis, il s'intéresse au rôle de concepteur du professeur, en relation avec le développement de ses connaissances, dans un moment de prolifération de ressources numériques. Cette perspective l'a conduit à développer, avec Ghislaine Gueudet et ensuite Birgit Pepin, *l'approche documentaire du didactique*. Dans ce cadre, il analyse le travail des professeurs à travers les interactions avec les ressources de leur enseignement. Dans cette perspective, la notion de *système de ressources* du professeur apparaît cruciale pour comprendre le développement des connaissances des enseignants, et la cohérence de leur activité. Analyser les interactions des professeurs avec les ressources amène naturellement à s'intéresser à leur travail collectif. En effet, la digitalisation de la communication et de l'information conduit à l'émeergence de collectifs de travail plus ou moins formels : réseaux, associations, comunautés, à l'intérieur ou à l'extérieur des écoles. Etudier les interactions entre les systèmes de ressources individuels et collectifs donne des moyens pour comprendre la dynamique de ce travail collectif et pour repenser la façon de soutenir le développement professionnel des acteurs dans un moment de métamorphise des environnements d'apprentissage et d'enseignement. La Conférence [Re(s)sources](https://resources-2018.sciencesconf.org), en mai 2018, a été une bonne occasion pour approfondir les questions en jeu dans cette trajectoire de recherche. Elle a donné matière à un ouvrage, publié en 2019 par Springer: [The 'Resource' Approach to Mathematics Education](https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-20393-1). Une [journée scientifique ](https://luctrouche.sciencesconf.org/?forward-action=index&forward-controller=index&lang=fr)a été organisée, en juin 2019, à l'occasion de sa retraite et pour commencer une nouvelle période (3 ans) comme professeur émérite. Projet actuel de recherche : the Documentational Approach to Didactics Multilingual Project [https://hal.archives-ouvertes.fr/DAD-MULTILINGUAL/](../DAD-MULTILINGUAL/) Publication la plus récente : Trouche, L., Adler, J., & Remillard, J. (2023).[Conceptualizing teachers' interactions with resources in crossing languages and cultures](https://), *ZDM Mathematics education*, 55(3) De 2012 à 2016, il a été président de la Commission Française pour l'Enseignement des mathématiques. De 2020 à 2023, il a été impliqué comme expert auprès de l'OCDE dans des projets relatifs à la formation des enseignants Trouche, L. (coord.) (2022). C*onsolider le dispositif de formation à l’évaluation des acquis au Maroc*. Rapport OCDE

Domaines de recherche

Histoire et perspectives sur les mathématiques [math.HO]

Compétences

Publications

Image document

Deepening a conceptual framework in travelling between languages and cultures: the case of the documentational approach to didactics

Mingyu Shao , Lina Kayali , Iman Osta , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
ZDM, 2023, Conceptualizing teachers’ interactions with resources in crossing languages and cultures, 55 (3), pp.671-686. ⟨10.1007/s11858-023-01471-w⟩
Article dans une revue hal-04057031v1
Image document

Conceptualizing teachers’ interactions with resources in crossing languages and cultures

Luc Trouche , Jill Adler , Janine Remillard
ZDM, 2023, Conceptualizing teachers’ interactions with resources in crossing languages and cultures, 55 (3), pp.671-686. ⟨10.1007/s11858-023-01488-1⟩
Article dans une revue hal-04090583v1
Image document

Teachers’ learning from addressing the challenges of online teaching in a time of pandemic: a case in Shanghai

Xingfeng Huang , Rongjin Huang , Luc Trouche
Educational Studies in Mathematics, 2023, 112 (1), pp.103-121. ⟨10.1007/s10649-022-10172-2⟩
Article dans une revue hal-03745025v1
Image document

Recherche collaborative inter-métiers : un levier de développement professionnel

Sophie Roubin , Jana Trgalová , Cynthia Galou , Alexandra Goislard , Claire Piolti Lamorthe
Les Cahiers pédagogiques. Coll. hors-série numériques, 2022, Nouvelles formes de formation continue, 60, pp.117
Article dans une revue hal-03791745v1

Teacher education for integrating resources in mathematics: contributions from instrumental meta-orchestration

Rosilângela Lucena , Verônica Gitirana , Luc Trouche
The Montana Mathematics Enthusiast, 2022, 19 (1), pp.187-201
Article dans une revue hal-03296949v1
Image document

A Glance to Teachers Work with Resources: Case of Olcay

Burcu Nur Baştürk-Şahin , Menekşe Seden Tapan-Broutin , Luc Trouche
lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 2021, 14 (1), pp.105-118. ⟨10.26822/iejee.2021.232⟩
Article dans une revue hal-03412362v1
Image document

Covid-19 : les défis en termes de ressources et de collaboration des enseignants

Luc Trouche
Au fil des maths, 2021, 539, pp.3-10
Article dans une revue hal-03214907v1
Image document

Revisiting the French Didactic Tradition through Technological Lenses

Michèle Artigue , Luc Trouche
Mathematics , 2021, Highlights of Research in the Didactics of Mathematics: The Insider’s Perspective, Mathematics, 9 (6), pp.629. ⟨10.3390/math9060629⟩
Article dans une revue hal-03170660v1

Étudier les interactions professeurs-ressources : questions de méthode

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Éducation & Didactique, 2021, 15 (15-2), pp.141-158. ⟨10.4000/educationdidactique.8883⟩
Article dans une revue hal-03283540v1
Image document

When bibliometrics met mathematics education research: the case of instrumental orchestration

Paul Drijvers , Sébastian Grauwin , Luc Trouche
Article dans une revue hal-02711068v1
Image document

Transition to digital resources as a critical process in teachers’ trajectories: the case of Anna’s documentation work

Luc Trouche , Katiane Rocha , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
Article dans une revue hal-02647470v1
Image document

Chercher et apprendre dans ou d’un groupe IREM : Trajectoires d’acteurs et d’actrices

Sylvie Alory , Charlotte Derouet , Luc Trouche
Repères IREM, 2020, 119, pp.23-44
Article dans une revue hal-02554689v1
Image document

Pratiques collaboratives et réflexives autour de la conception des ressources de l'enseignement. Un nouveau regard sur les interactions enseignants / chercheurs

Luc Trouche
Educ Recherche, 2020, 8 (2), pp.117-133
Article dans une revue hal-02977047v1
Image document

Studying mathematics teachers interactions with curriculum materials through different lenses: Towards a deeper understanding of the processes at stake

Luc Trouche , Verônica Gitirana , Takeshi Miyakawa , Birgit Pepin , Chongyang Wang
International Journal of Educational Research, 2019, 93, pp.53-67. ⟨10.1016/j.ijer.2018.09.002⟩
Article dans une revue hal-01907304v1

Instrumenter les recherches sur le travail documentaire des enseignants : le projet AnA.doc

Mohammad Dames Alturkmani , Philippe Daubias , Catherine Loisy , Anita Messaoui , Luc Trouche
Éducation & Didactique, 2019, 13 (2), pp.43-64. ⟨10.4000/educationdidactique.3987⟩
Article dans une revue hal-01884958v1
Image document

Rien n'est plus pratique qu'une bonne interdisciplinarité

Luc Trouche
Hermès, La Revue - Cognition, communication, politique, 2019, 85, pp.98-102
Article dans une revue hal-02383803v1

Étude des liens entre affinités disciplinaire et didactique, et travail de l’enseignant : le cas d’un enseignant de physique-chimie en France

Mohammad Dames Alturkmani , Luc Trouche , Ludovic Morge
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2018, Chercheurs en didactique, enseignants et formateurs: perspectives et collaborations, 17, pp.129-157. ⟨10.4000/rdst.1795⟩
Article dans une revue hal-01867934v1
Image document

Comprender el trabajo de los docentes a través de su interacción con los recursos de su enseñanza - una historia de trayectorias

Luc Trouche
Educación Matemática, 2018, 30 (3), pp.9-40. ⟨10.24844/EM3003.01⟩
Article dans une revue hal-01943610v1

O ensino de matemática com integração de recursos digitais: um olhar sobre aulas à luz da Orquestração Instrumental

Rosilângela Lucena , Verônica Gitirana , Luc Trouche
Ensino da Matemática em Debate, 2018, 5 (3), pp.238-261
Article dans une revue hal-01979930v1
Image document

Uso de gestos-como recurso-mediador-por un profesor de bachillerato para enfrentar un desafío didáctico no previsto por él

Ulises Salinas-Hernández , Luc Trouche
Union, Revista ibero-americana de educación matemática,, 2018, 54, pp.6-24
Article dans une revue hal-01964941v1
Image document

L’enseignement des mathématiques, un point de vue international centré sur les ressources des professeurs

Luc Trouche
Ensino da Matemática em Debate, 2018, 5 (3), pp.221-237
Article dans une revue hal-01979728v1
Image document

A TRAJETORIA DOCUMENTAL: uma análise da historia da integração de recursos na prática do professor de matemática

Katiane de Moraes Rocha , Luc Trouche
Ensino da Matemática em Debate, 2018, 5 (3), pp.321-341
Article dans une revue hal-01979873v1

E-textbooks and Connectivity: Proposing an Analytical Framework

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Angela Maria Restrepo , Hussein Sabra , Luc Trouche
International Journal of Science and Mathematics Education, 2018, 16 (3), pp.539-558. ⟨10.1007/s10763-016-9782-2⟩
Article dans une revue hal-01412819v1
Image document

Developing a deeper understanding of mathematics teaching expertise

Birgit Pepin , Binyan Xu , Luc Trouche , Chongyang Wang
Educational Studies in Mathematics, 2017, 94 (3), pp.257-274. ⟨10.1007/s10649-016-9727-2⟩
Article dans une revue hal-01537801v1

Refining teacher design capacity: Mathematics teachers’ interactions with digital curriculum resources

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2017, 49 (5), pp.799-812. ⟨10.1007/s11858-017-0870-8⟩
Article dans une revue hal-01536244v1

Travail documentaire des enseignants de biologie au Liban et son interaction avec leurs conceptions sur le déterminisme génétique

Iman Khalil , Eman Shaaban , Luc Trouche
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2016, 13, pp.251-278. ⟨10.4000/rdst.1370⟩
Article dans une revue hal-01540183v1
Image document

Do trabalho documental dos professores: gêneses, coletivos, comunidades: o caso da Matemática

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
EM TEIA | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 2016, 6 (3), 43 p
Article dans une revue hal-01539475v1
Image document

Prendre en compte les métamorphoses du Numérique : vers une approche documentaire du didactique

Luc Trouche
Union - Revista iberoamericana de education matematica, 2016, 45, pp.7-23
Article dans une revue hal-01539515v1
Image document

Manuels scolaires et ressources numériques: vers de nouvelles conceptualisations

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Luc Trouche
EM TEIA | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 2016, Dos artefatos aos instrumentos: o trabalho individual e coletivo dos professores de Matemática, 6 (3)
Article dans une revue hal-01346646v1

Collective design of an e-textbook: teachers’ collective documentation.

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Hussein Sabra , Luc Trouche
Journal of Mathematics Teacher Education, 2016, 19 (2-3), pp.187 203. ⟨10.1007/s10857-015-9331-x⟩
Article dans une revue hal-01228959v1

Jonathan M Borwein (1951–2016): exploring, experiencing and experimenting in mathematics – an inspiring journey in mathematics

Ulrich Kortenkamp , John Monaghan , Luc Trouche
Educational Studies in Mathematics, 2016, 93 (2), pp.131-136. ⟨10.1007/s10649-016-9729-0⟩
Article dans une revue hal-01538468v1
Image document

Interactions between Digital Resources and Biology Teachers' Conceptions about Genetic Determinism: A Case Study of two Lebanese Teachers

Eman Shaaban , Iman Khalil , Luc Trouche
International Journal of Science and Research, 2015, 4 (10), pp.1190-1200
Article dans une revue hal-01539516v1
Image document

Da produção coletiva de livros didáticos digitais aos usos feitos por professores de matemática: o caso do grupo francês sésamath

Katiane de Moraes Rocha , Luc Trouche
EM TEIA | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 2015, 6 (3)
Article dans une revue hal-01539479v1

L’enseignement des mathématiques aujourd’hui, problèmes et perspectives

Luc Trouche
Educ Recherche, 2014, 7, pp.42-50
Article dans une revue hal-01552323v1

From instrumental to documentational approach: towards a holistic perspective of teachers' resource systems in higher education

Luc Trouche , Birgit Pepin
Research in Mathematics Education, 2014, 16 (2), pp.156-160. ⟨10.1080/14794802.2014.918350⟩
Article dans une revue hal-01054883v1
Image document

Webbing and orchestration. Two interrelated views on digital tools in mathematics education

Luc Trouche , Paul Drijvers
Teaching Mathematics and its Applications, 2014, 33 (3), pp.193-209. ⟨10.1093/teamat/hru014⟩
Article dans une revue hal-01054728v1

Investigating textbooks as crucial interfaces between culture, policy and teacher curricular practice: two contrasted case studies in France and Norway

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (5), pp.685-698. ⟨10.1007/s11858-013-0526-2⟩
Article dans une revue hal-00852395v1

Re-sourcing teachers' work and interactions: a collective perspective on resources, their use and transformation

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (7), pp.929-943. ⟨10.1007/s11858-013-0534-2⟩
Article dans une revue hal-00855616v1

Collective work with resources: an essential dimension for teacher documentation

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (7), pp.1003-1016. ⟨10.1007/s11858-013-0527-1⟩
Article dans une revue hal-00852388v1
Image document

One episode, two lenses. A reflective analysis of student learning with computer algebra from instrumental and onto-semiotic perspectives

Paul Drijvers , Juan D. Godino , Vincenç Font , Luc Trouche
Educational Studies in Mathematics, 2012, 82, pp.23-49. ⟨10.1007/s10649-012-9416-8⟩
Article dans une revue hal-00842844v1

Online paths in mathematics teacher training: new resources and new skills for teacher educators

Ghislaine Gueudet , Ana Isabel Sacristan , Sophie Soury-Lavergne , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2012, 44 (6), pp.717-731. ⟨10.1007/s11858-012-0424-z⟩
Article dans une revue hal-00701713v1
Image document

Transition lycée-université, penser des dispositifs d'appui

Luc Trouche , Christian Mercat , Claire Cazes , Pierre Jarraud , Antoine Rauzy
Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 2011, Journées scientifiques "Pédagogie Universitaire Numérique", 2 (2), pp.37-47
Article dans une revue edutice-00613839v1
Image document

Mathematics teacher education advanced methods: an example in dynamic geometry

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2011, 43 (3), pp.399-411. ⟨10.1007/s11858-011-0313-x⟩
Article dans une revue hal-00605493v1

Les TICE à l'école primaire, virtualités, réalisations et conditions, Dossier l'Ecole numérique

Ghislaine Gueudet , Sophie Soury-Lavergne , Luc Trouche
L'École Aujourd'hui, 2011, pp.20-21
Article dans une revue hal-00988854v1

Handheld technology for mathematics education: flashback into the future

Luc Trouche , Paul Drijvers
ZDM Mathematics Education, 2010, 42 (7), pp.667-681. ⟨10.1007/s11858-010-0269-2⟩
Article dans une revue hal-01538694v1

Numérisation, entre illusion et révolution

Luc Trouche
Les cahiers du centre Michel Delay, 2010, 41, pp.4
Article dans une revue hal-01555306v1

Mathematics learning and tools from theoretical, historical and practical points of view: the productive notion of mathematics laboratories

Michela Maschietto , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2010, 42 (1), pp.33-47. ⟨10.1007/s11858-009-0215-3⟩
Article dans une revue hal-01538681v1
Image document

Conceptions et usages de ressources pour et par les professeurs, développement associatif et développement professionnel

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Dossiers de l'ingénierie éducative, 2009, 65, pp.76-80
Article dans une revue hal-00459434v1

Internet et le travail des enseignants

Luc Trouche
fenêtres sur cours, 2009, 333, pp.32-33
Article dans une revue hal-01567297v1

Penser la gestion didactique des artefacts pour faire et faire faire des mathématiques : histoire d’un cheminement intellectuel

Luc Trouche
L'Éducateur, 2009, Les objets, outils pour enseigner, 3, pp.35-38
Article dans une revue hal-01567294v1

Towards new documentation systems for mathematics teachers?

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Educational Studies in Mathematics, 2009, 71 (3), pp.199-218. ⟨10.1007/s10649-008-9159-8⟩
Article dans une revue hal-00459432v1

Encourager la mobilisation des acteurs

Luc Trouche
La revue Pour, 2009, 137, pp.19
Article dans une revue hal-01567298v1
Image document

Un assistant méthodologique pour étayer le travail documentaire des professeurs : le cédérom SFoDEM 2008

Dominique Guin , Luc Trouche
Repères IREM, 2008, 72, pp.5-24
Article dans une revue hal-01541180v1

D'un réseau de calculatrices à la construction collaborative du savoir dans la classe

Laurent Hivon , Manuel Pean , Luc Trouche
Repères IREM, 2008, 72, pp.79-102
Article dans une revue hal-01541181v1

Nouvel environnement technologique, nouvelles ressources, nouveaux modes de travail : le projet e-CoLab (expérimentation Collaborative de Laboratoires mathématiques)

Gilles Aldon , Michèle Artigue , Caroline Bardini , Dominique Baroux-Raymond , Jean-Louis Bonnafet
Repères IREM, 2008, 72, pp.51-78
Article dans une revue hal-00808791v1

Du travail documentaire des enseignants : genèses, collectifs, communautés

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Éducation & Didactique, 2008, 2 (3), pp.7-33. ⟨10.4000/educationdidactique.342⟩
Article dans une revue hal-01538679v1

Mutualiser les ressources numériques pour la formation : quels modèles ?

Jean-Philippe Pernin , Luc Trouche
Dossiers de l'ingénierie éducative, 2007, numéro hors série "L'usage en travaux", pp.115-123
Article dans une revue hal-00962104v1

Intégration des TICE dans les classes de mathématiques : quelles interactions entre la recherche et les acteurs de cette intégration ?

Gilles Aldon , Jana Trgalova , Luc Trouche
Dossiers de l'ingénierie éducative, 2006, 56, pp.82--85
Article dans une revue hal-00962107v1

Construction et Conduite des Instruments dans les Apprentissages Mathématiques: Nécessité des Orchestrations

Luc Trouche
Recherches en Didactique des Mathematiques, 2005, 25 (1), pp.91-138
Article dans une revue lirmm-00105333v1
Image document

Les raisons des réseaux

Luc Trouche
Plot, 2005, 11, pp.2-7
Article dans une revue hal-01555305v1

Managing the Complexity of Human/Machine Interactions in Computerized Learning Environments: Guiding Command Process Through Orchestrations

Luc Trouche
International Journal of Computers for Mathematical Learning, 2004, 9 (3), pp.281-307. ⟨10.1007/s10758-004-3468-5⟩
Article dans une revue lirmm-00108584v1
Image document

Intégration des TICE: Concevoir, expérimenter et mutualiser des ressources pédagogiques

Luc Trouche , Dominique Guin
Repères IREM, 2004, 55, pp.81-100
Article dans une revue hal-01541179v1

Environnements Informatisés et Mathématiques: quels usages pour quels apprentissages?

Luc Trouche
Educational Studies in Mathematics, 2004, 55 (1), pp.181-197. ⟨10.1023/B:EDUC.0000017674.82796.62⟩
Article dans une revue hal-01538674v1

From artifact to instrument: mathematics teaching mediated by symbolic calculators

Luc Trouche
Interacting with Computers, 2003, 15 (6), pp.783-800. ⟨10.1016/j.intcom.2003.09.004⟩
Article dans une revue hal-01540327v1

Activités mathématiques et environnement calculatrice : ouvertures et fermetures

Luc Trouche
Mathématique et pédagogie, 2002, 135, pp.17-44
Article dans une revue hal-01552318v1
Image document

Mastering by the teacher of the instrumental genesis in CAS environments: necessity of instrumental orchestrations

Dominique Guin , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2002, 34 (5), pp.204-211. ⟨10.1007/BF02655823⟩
Article dans une revue hal-00190085v1

Intégration des calculatrices symboliques dans la classe. Une contribution didactique

Dominique Guin , Luc Trouche
Revue de Mathématiques Spéciales (RMS) [1890-2004], 2002, 113 (2), pp.288-300
Article dans une revue hal-01552466v1
Image document

Analyser l'usage didactique d'un EIAH en mathématiques : une tâche nécessairement complexe

Dominique Guin , Luc Trouche
Sciences et Techniques Educatives, 2001, 8(1/2), pp.61-74
Article dans une revue hal-00190084v1

La parabole du gaucher et de la casserole à bec verseur: étude des processus d'apprentissage dans un environnement de calculatrices symboliques

Luc Trouche
Educational Studies in Mathematics, 2000, 41 (3), pp.239-264. ⟨10.1023/A:1003939314034⟩
Article dans une revue hal-01538672v1

Environnements calculatrices symboliques, nécessité d’une socialisation des processus d’instrumentation, évolution des élèves au cours de ce processus,

Dominique Guin , Luc Trouche
Educação Mathemãtica Pesquisa, 2000, 3 (1), pp.71-100
Article dans une revue hal-01552464v1
Image document

New technological environments: new constraints, new opportunities for the teacher

Luc Trouche
International Journal of Computer Algebra in Mathematics Education, 2000, 7 (3), pp.167-180
Article dans une revue hal-01552317v1

Variations sur la dérivation

Luc Trouche
Repères IREM, 1999, 34, pp.111-126
Article dans une revue hal-01541177v1

The Complex Process of Converting Tools into Mathematical Instruments: The Case of Calculators

Dominique Guin , Luc Trouche
International Journal of Computers for Mathematical Learning, 1998, 3 (3), pp.295-327. ⟨10.1023/A:1009892720043⟩
Article dans une revue hal-01538696v1

Par-delà les nuages

Luc Trouche
Médialog, 1996, 27, pp.41-47
Article dans une revue hal-01555303v1

Masques

Luc Trouche
Repères IREM, 1996, 24 (x), pp.77-93
Article dans une revue hal-01541175v1

Un outil personnel puissant qui nécessite un apprentissage et ne dispense pas toujours de réfléchir

Jean-François Canet , Delgoulet Jacques , Dominique Guin , Luc Trouche
Repères IREM, 1996, 25, pp.65-83
Article dans une revue hal-01541178v1
Image document

E pur, si muove!

Luc Trouche
Repères IREM, 1995, 20, pp.16-28
Article dans une revue hal-01541176v1
Image document

Anatomie d'une déréglementation

Luc Trouche
Dossiers de l'ingénierie éducative, 1995, Les outils de calcul et de traçage de courbes, 19, pp.36-42
Article dans une revue hal-01552322v1

Calculatrices graphiques: la grande illusion

Luc Trouche
Repères IREM, 1994, 14, pp.39-55
Article dans une revue hal-01541174v1

Généralisation des calculatrices graphiques en lycée, Révélation ou mystification ?

Luc Trouche
Animation et éducation, 1994, 123
Article dans une revue hal-01558720v1

The 'Resource' Approach to Mathematics Education

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
Springer International Publishing, pp.546, 2019, Advances in Mathematics Education, Kaiser, Gabriele; Sriraman, Bharath, 978-3-030-20393-1. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1⟩
Ouvrages hal-02388207v1

Re(s)sources 2018 International Conference: lectures videos

Luc Trouche , Soury-Lavergne Sophie
Luc Trouche; Sophie Soury-Lavergne. , 2018
Ouvrages hal-01901264v1

Cultures numériques

Mireille Lamouroux , Luc Trouche
Mireille Lamouroux; Luc Trouche. Canopé éditions, 2017, 978-2-24004313-9
Ouvrages hal-01612917v1

Tools and mathematics, instruments for learning

John Monaghan , Luc Trouche , Jonathan M. Borwein
Springer International Publishing, pp.483, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02396-0. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0⟩
Ouvrages hal-01292356v1

From Text to 'Lived' Resources: Mathematics Curriculum Materials and Teacher Development

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Luc Trouche
Springer, pp.363, 2012, Mathematics teacher education, 978-94-007-1966-8
Ouvrages hal-00842980v1

Journées scientifiques Pédagogie Universitaire Numérique

Ghislaine Gueudet , Geneviève Lameul , Luc Trouche
Ghislaine Gueudet; Geneviève Lameul; Luc Trouche. Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire,, 8 (1-2), 2011, Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire
Ouvrages hal-01142798v1

Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques.

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Presses Universitaires de Rennes / INRP, pp.371, 2010, Paideia
Ouvrages hal-00519055v1

Conception collaborative de ressources pédagogiques

Dominique Guin , Michèle Joab , Luc Trouche
D. Guin and M. Joab and L. Trouche. INRP, pp.250, 2008, 978-2-7342-1098-6
Ouvrages lirmm-00325785v1

Environnements informatisés et ressources numériques pour l'apprentissage : conception et usages, regards croisés

Monique Baron , Dominique Guin , Luc Trouche
Hermès, pp.346, 2007, 978-2-7462-1705-8
Ouvrages hal-01055559v1
Image document

Quelles ressources pour l'enseignement des mathématiques ?

Luc Trouche , Viviane Durand-Guerrier , Claire Margolinas , Alain Mercier
Luc Trouche. ENS de Lyon, 2006
Ouvrages hal-01549655v1

The Didactical Challenge of Symbolic Calculators

Dominique Guin , Luc Trouche
D. Guin, K. Ruthven, L. Trouche. Springer, 400 p., 2004, 0-387-23158-7
Ouvrages lirmm-00109169v1

Calculatrices symboliques. Transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique

Dominique Guin , Luc Trouche
Dominique Guin et Luc Trouche. La Pensée sauvage éditions, 2002, Collection blanche, Nicolas Balacheff, 2 85919 180 1
Ouvrages hal-01538804v1
Image document

Expérimenter et prouver Faire des mathématiques au lycée avec des calculatrices symboliques

Luc Trouche
IREM (Université Montpellier 2), pp.380, 1998, Dominique Guin
Ouvrages hal-01547638v1

Calculatrices "symboliques" au lycée : un défi mathématique

Luc Trouche
CRDP Montpellier, pp.139 1997, 2-86626-942-X
Ouvrages hal-01557240v1

Les LéA. Construction d’espaces collaboratifs pour les recherches en éducation

Catherine Loisy , Réjane Monod-Ansaldi , Luc Trouche , Aristide Criquet
Presses Universitaires de Bordeaux. Dans A. Dias-Chiaruttini, C. Cohen-Azria, C. Souplet (dir.), Chercher ensemble : approches didactiques. Presses Universitaires de Bordeaux, pp.119-132, 2022, 979-10-300-0748-0
Chapitre d'ouvrage hal-03363181v1

Collaboration entre et avec les acteurs de terrain et effets sur les ressources et le développement professionnel. Le cas du projet PREMaTT

Catherine Loisy , Jana Trgalová , Mohammad Alturkmani , Pierre Benech , Sophie Roubin
Favoriser des collaborations entre chercheurs et praticiens. L’expérimentation de l’Institut Carnot, 2022
Chapitre d'ouvrage hal-03806440v1

Savoirs et ressources pour la formation et le développement professionnel des acteurs

Catherine Loisy , Luc Trouche
Presses universitaire de Rennes. Le réseau des lieux d’éducation associés : Un instrument pour la recherche en éducation, , pp.219-231, 2022, Paideia, 978-2-7535-8679-6
Chapitre d'ouvrage hal-04063676v1
Image document

The documentational approach to didactics

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
The Documentational Approach to Didactics Multilingual project, 2020, DAD-MULTILINGUAL/, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100011-1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02494035v2
Image document

Evidencing Missing Resources of the Documentational Approach to Didactics. Toward Ten Programs of Research/Development for Enriching This Approach

Luc Trouche
Trouche, Luc; Gueudet, Ghislaine; Pepin, Birgit. The 'Resource' Approach to Mathematics Education, Springer, pp.447-489, 2019, Advances in Mathematics Education, 978-3-030-20393-1. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1_13⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02390230v1

Introduction

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche , Birgit Pepin
Luc Trouche; Ghislaine Gueudet; Birgit Pepin. The 'Resource' Approach to Mathematics Education, Advances in Mathematics Education, Springer, pp.1-14, 2019, 978-3-030-20392-4. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1_1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02390205v1

An introductory walk in an inspiring book

John Monaghan , Luc Trouche
Gilles Aldon; Jana Trgalova. Technology in Mathematics Teaching, 13, Springer, pp.v-xv, 2019, Mathematics Education in the Digital Era, ⟨10.1007/978-3-030-19741-4⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02174226v1

The French didactics tradition in mathematics

Michèle Artigue , Marianna Bosch , Hamid Chaachoua , Faïza Chellougui , Aurélie Chesnais
Werner Blum; Michèle Artigue; Maria Alessandra Mariotti; Rudolf Sträßer; Marja Van den Heuvel-Panhuizen. European traditions in didactics of mathematics, Springer, pp.11-55, 2019, ICME-13 Monographs, 978-3-030-05513-4
Chapitre d'ouvrage hal-02047198v1

Open Educational Resources: A Chance for Opening Mathematics Teachers’ Resource Systems?

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
Lianghuo Fan, Luc Trouche, Chunxia Qi, Sebastian Rezat, & Jana Visnovska. Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources - Advances and Issues , Springer, pp.3-27, 2018, ICME 13 Monograph, 978-3-319-73252-7. ⟨10.1007/978-3-319-73253-4_1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01711368v1

Instrumentalization in mathematics education

Luc Trouche
Stephen Lerman. Encyclopedia of mathematics education, Springer, 2018, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100013-1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01851773v1

Documentational approach to didactics

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
Stephen Lerman. Encyclopedia of Mathematics Education, Springer, 2018, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100011-1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01851785v1

Present Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources in ICME-13

Sebastian Rezat , Luc Trouche , Jana Visnovska , Chunxia Qi , Lianghuo Fan
Lianghuo Fan, Luc Trouche, Chunxia Qi, Sebastian Rezat, & Jana Visnovska. Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources - Advances and issues, Springer, pp.343-358, 2018, ICME-13 monographs, 978-3-319-73252-7. ⟨10.1007/978-3-319-73253-4_16⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01711370v1

Mathematics textbooks and teachers’ resources: a broad area of research in mathematics education to be developed

Luc Trouche , Lianghuo Fan
Lianghuo Fan, Luc Trouche, Chunxia Qi, Sebastian Rezat, Jana Visnovska. Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources: Advances and issues, Springer, pp.Xlll-XXlll, 2018, ICME-13 Monographs, 978-3-319-73252-7. ⟨10.1007/978-3-319-73253-4⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01711405v1

Ressources en ligne et travail collectif enseignant : accompagner les évolutions de pratique

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
G. Fioreti Recursos tecnológicos en la enseñanza de Matemática , Miño y Dávila , pp.93-106, 2017, 978-84-16467-72-3
Chapitre d'ouvrage hal-01540493v1
Image document

Curriculum in France: A National Frame in Transition

Ghislaine Gueudet , Laetitia Bueno-Ravel , Simon Modeste , Luc Trouche
D. Thompson, M.A. Huntley, & C. Suurtamm. International Perspectives on Mathematics Curriculum, International Age Publishing, pp.41-70, 2017, 978-1-64113-043-1
Chapitre d'ouvrage hal-01599059v1

Connectivity in Mathematics Education: Drawing Some Lessons from the Current Experiences and Questioning the Future of the Concept

Luc Trouche
Tools and mathematics. Instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.433-466, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_19⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01541117v1

Integrating Tools as an Ordinary Component of the Curriculum in Mathematics Education

Luc Trouche
Tools and mathematics. Instruments for learning, 110, , pp.267-303, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_12⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01541115v1

The Development of Mathematics Practices in the Mesopotamian Scribal Schools

Luc Trouche
Tools and mathematics. Instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.117-138, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_5⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01541118v1

Tasks and Digital Tools

John Monaghan , Luc Trouche
John Monaghan, Luc Trouche, Jonathan Borwein. Tools and Mathematics, instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.391-415, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_17⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01548732v1

Discussions of Part 1 chapters

Luc Trouche
John Monaghan, Luc Trouche, Jonathan Borwein. Tools and mathematics, instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.139-160, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_6⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01548879v1

Mathematics teachers and digital tools

John Monaghan , Luc Trouche
John Monaghan, Luc Trouche, Jonathan Borwein. Tools and mathematics, instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.357-384, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_15⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01548733v1

Didactics of Mathematics: Concepts, Roots, Interactions and Dynamics from France

Luc Trouche
Tools and mathematics. Instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.219-256, 2016, Mathematics education library, ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_10⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01541116v1

e-textbooks in/for Teaching and Learning Mathematics: A Disruptive and Potentially Transformative Educational Technology

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Michal Yerushalmy , Luc Trouche , Daniel Chazan
L. English, & D Kirshner. Handbook of International Research in Mathematics Education. Third edition., New York: Taylor & Francis, pp.636-661, 2015
Chapitre d'ouvrage hal-01207678v1

Instrumentatation in mathematics education

Luc Trouche
Stephen Lerman Encyclopedia of Mathematics Education, Springer Netherlands, pp.307-313, 2014, 978-94-007-4977-1. ⟨10.1007/978-94-007-4978-8_80⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01541170v1

Technology-Driven Developments and Policy Implications for Mathematics Education

Luc Trouche , Paul Drijvers , Ghislaine Gueudet , Ana Isabel Sacristan
M. A. (Ken) Clements, A. J. Bishop, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F. K. S. Leung. Third International Handbook of Mathematics Education, Springer, pp.753‑789, 2013, Springer International Handbooks of Education
Chapitre d'ouvrage hal-00768217v1

Des technologies aux ressources numériques, genèses d'usages et genèses documentaires.

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche , Hussein Sabra
J.-B. Lagrange. Les technologies numériques pour l'enseignement - Usage, dispositif et genèses., Toulouse : Octarès, pp.206-224, 2013, 9782366300161
Chapitre d'ouvrage hal-00911869v1

Communities, documents and professional geneses: interrelated stories

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Gueudet, G., Pepin, B. & Trouche, L. From Text to 'Lived' resources: Mathematics Curriculum Material and Teacher Development, Springer, pp.305-322, 2012, Mathematics Teacher Education, ⟨10.1007/978-94-007-1966-8⟩
Chapitre d'ouvrage hal-00632742v1

Teachers' work with resources: documentational geneses and professional geneses

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Gueudet, G.; Pepin, B.; Trouche, L. From text to 'lived resources': curriculum material and mathematics teacher development, Springer, pp.23-41, 2012, Mathematics Teacher Education, ⟨10.1007/978-94-007-1966-8⟩
Chapitre d'ouvrage hal-00630315v1

La conception et les usages de ressources en ligne comme moteur et révélateur du travail collectif des enseignants.

Ghislaine Gueudet , Gilles Aldon , Luc Trouche
Michel Grangeat. Les démarches d'investigation dans l'enseignement des sciences. Pratiques de classe, travail collectif enseignant, acquisitions des élèves, Ecole Normale Supérieure de Lyon, pp.151-182, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-00592253v1

Développement de l'Internet dans l'enseignement : vers un essor du collectif ?

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
C. Develotte ; F. Poyet. L'éducation à l'heure du numérique, Ecole Normale Supérieure de Lyon - INRP, pp.145-165, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-00591221v1

ICT in France: development of usages, institutional hesitations and research questions

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet
Oldknow, A. & Knight, C. Mathematics Education with Digital Technology, Continuum: London, pp.23-29, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-00605517v1

Connectivity and Virtual Networks for Learning

Celia Hoyles , Ivan Kalas , Luc Trouche , Laurent Hivon , Richard Noss
Celia Hoyles, Jean-Baptiste Lagrange. Mathematics Education and Technology-Rethinking the Terrain, 13, Springer US, pp.439-462, 2010, New ICMI Study Series, 978-1-4419-0145-3. ⟨10.1007/978-1-4419-0146-0_22⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01546462v1

Genèses documentaires, genèses communautaires : histoires en miroir

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Ghislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques, PUR et INRP, pp.129-145, 2010, Paideia
Chapitre d'ouvrage hal-00496592v1

Des ressources aux documents, travail du professeur et genèses documentaires

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Ghislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques., Presses Universitaires de Rennes et INRP, pp.57-74, 2010, Paideia
Chapitre d'ouvrage hal-00497305v1
Image document

Vers de nouveaux systèmes documentaires des professeurs de mathématiques?

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
I. Bloch et F. Conne. Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques. Cours de la XIVe école d'été de didactique des mathématiques, La Pensée Sauvage, pp.109-133, 2009
Chapitre d'ouvrage hal-00459440v1

From artifacts to instruments: a theoretical framework behind the orchestra metaphor

Paul Drijvers , Luc Trouche
K. Heid & G. Blume Research on Technology and the Teaching and Learning of Mathematics, Information Age, pp.363-392, 2008
Chapitre d'ouvrage hal-01538695v1

Environnements informatisés d'apprentissage : quelle assistance didactique pour la construction des instruments mathématiques ?

Luc Trouche
Ruhal Floris, François Conne. Environnements informatiques, enjeux pour l’enseignement des mathématiques , Do Boeck Supérieur, pp.19-38, 2007, 9782804153656. ⟨10.3917/dbu.flori.2007.01.0019⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01546452v1

Une approche mutidimensionnelle pour la conception collaborative de ressources pédagogiques

Dominique Guin , Luc Trouche
Monique Baron, Dominique Guin et Luc Trouche. Environnements informatisés et ressources numériques pour l'apprentissage : conception et usages, regards croisés, Hermès, pp.192-228, 2007, 978-2-7462-1705-8
Chapitre d'ouvrage hal-01055560v1

Calculators in mathematics education: a rapid evolution of tools, with differential effects

Luc Trouche
Dominique Guin, Kenneth Ruthven, Luc Trouche. The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument , 36, Springer, pp.11-40, 2005, Mathematics education library, ⟨10.1007/0-387-23435-7_2⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01557241v1

Instrumental genesis, individual and social aspects

Luc Trouche
Dominique Guin, Kenneth Ruthven, Luc Trouche. The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument , 36, Springer, 2005, Mathematics education library, ⟨10.1007/0-387-23435-7_9⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01557243v1

An Instrumental Approach to Mathematics Learning in Symbolic Calculator Environments

Luc Trouche
Dominique Guin, Kenneth Ruthven, Luc Trouche. The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument , 36, Springer, pp.137-162, 2005, Mathematics education library, ⟨10.1007/0-387-23435-7_7⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01557242v1

Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and Innovation

Jean-Baptiste Lagrange , Michèle Artigue , Colette Laborde , Luc Trouche
A.J. Bishop, M.A. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F.K.S. Leung. Second International Handbook of Mathematics Education, 10, Springer Netherlands, pp.237-269, 2003, Springer International Handbooks of Education, 978-94-010-3951-2. ⟨10.1007/978-94-010-0273-8_9⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01539521v1

Genèses instrumentales, aspects individuels et collectifs

Luc Trouche
Dominique Guin et Luc Trouche. Calculatrices symboliques. Faire d’un outil un instrument du travail mathématique : un problème didactique , La Pensée sauvage éditions, pp.243-275, 2002, 2 85919 180 1
Chapitre d'ouvrage hal-01546449v1

Une approche instrumentale de l'apprentissage des mathématiques dans des environnements de calculatrice symbolique

Luc Trouche
Dominique Guin et Luc Trouche. Calculatrices symboliques. Faire d’un outil un instrument du travail mathématique : un problème didactique , La Pensée sauvage éditions, pp.187-214, 2002, Collection blanche, 2 85919 180 1
Chapitre d'ouvrage hal-01546448v1

Les calculatrices dans l’enseignement des mathématiques : une évolution rapide des matériels, des effets différenciés

Luc Trouche
Dominique Guin et Luc Trouche. Calculatrices symboliques. Faire d’un outil un instrument du travail mathématique : un problème didactique , La Pensée sauvage éditions, pp.21-53, 2002, Collection blanche, 2 85919 180 1
Chapitre d'ouvrage hal-01546447v1

Calculatrice au lycée, problèmes et perspectives

Luc Trouche
Pierre Legrand. Les math en lycée et en collège, Hachette, pp.244-253, 1997, Profession enseignant, 978-2-01-170485-6
Chapitre d'ouvrage hal-01552280v1
Image document

Instrumental orchestrations by a university teacher in an online linear algebra course

José Orozco-Santiago , Armando Cuevas-Vallejo , Luc Trouche
Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy
Communication dans un congrès hal-03748433v1

Analyzing semiotics in an imaging teaching scheme through a case study in physics virtual classes: towards a conceptual framework

Ulises Salinas-Hernández , Luc Trouche
Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy
Communication dans un congrès hal-03750057v1
Image document

Understanding Teachers’ Professional Development Through their Interactions with Resources: a Multilingual Project

Luc Trouche
Mathematics Education Across Cultures: Proceedings of the 42nd Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, PME-NA, Jun 2021, Mazatlan, Mexico. pp.143-154, ⟨10.51272/pmena.42.2020-8⟩
Communication dans un congrès hal-03090727v1
Image document

Students' perceptions in a situation regarding eigenvalues and eigenvectors

José Orozco-Santiago , Carlos-Armando Cuevas , Luc Trouche
Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02428727v1
Image document

From teacher’s naming system of resources to teacher’s resource system: Contrasting a Chinese and a Mexican case

Chongyang Wang , Ulises Salinas-Hernández , Luc Trouche
Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02423547v1

The Metamorphosis of resource systems of prospective teacher: from studying to teaching

Cibelle Assis , Verônica Gitirana , Luc Trouche
Re(s)sources 2018 International Conference, ENS de Lyon, May 2018, Lyon, France. pp.39-42
Communication dans un congrès hal-01780860v1

A proposal of instrumental orchestration to introduce eigenvalues and eigenvectors in a first course of linear algebra for engineering students

Jose Orozco , Armando Cuevas , Humberto Madrid , Luc Trouche
Re(s)sources 2018 International Conference, ENS de Lyon, May 2018, Lyon, France. pp.320-323
Communication dans un congrès hal-01780870v1

Meta-orchestration instrumental for teacher education

Rosilângela Lucena , Verônica Gitirana , Luc Trouche
Re(s)sources 2018 International Conference, ENS de Lyon, May 2018, Lyon, France. pp.300-303
Communication dans un congrès hal-01780867v1

Impact de l’affinité sur le travail documentaire : cas d’une enseignant ayant une affinité forte pour la chimie

Mohammad Dames Alturkmani , Luc Trouche , Ludovic Morge
. 10ièmes rencontres de l’ARDIST, Mar 2018, Saint-Malo, France
Communication dans un congrès hal-01919164v1

Technology integration into mathematics classrooms: case study of a highschool teacher's use of GeoGebra

Ulises Salinas-Hernández , Ana Isabel Sacristan , Luc Trouche
Re(s)sources 2018 International Conference, ENS de Lyon, May 2018, Lyon, France. pp.88-91
Communication dans un congrès hal-01780866v1

Incubateurs et conception collaborative de ressources

Luc Trouche , Sophie Roubin , Mohammad Alturkmani , Pierre Benech , Catherine Loisy
Journée de rentrée de l'IFÉ-ENS de Lyon, IFE - ENS Lyon, Sep 2018, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-04119288v1

Documentation Expertise and Its Development with Documentation Experience in Collectives: A French Case of Collective Lesson Preparation on Algorithmic

Luc Trouche , Chongyang Wang , Katiane de Moraes Rocha
ICTMT 13, ENS de Lyon, Jul 2017, Lyon, France. pp.285-292
Communication dans un congrès hal-01956609v1

An investigation of chinese mathematics teachers' resources work in collectives and their professional development

Chongyang Wang , Luc Trouche , Birgit Pepin
International conference on mathematics textbooks research and development (ICMT), Victor Geraldo, May 2017, Rio de Janeiro, Brazil
Communication dans un congrès hal-01542613v1
Image document

Documentational trajectory: a tool for analyzing the genesis of a teacher’s resource system across her collective work

Katiane de Moraes Rocha , Luc Trouche
Congress of european research in mathematics education, ERME, Feb 2017, Dublin, Ireland. pp.3732-3739
Communication dans un congrès hal-01541068v1

Using tools for doing mathematics vs. using tools for teaching mathematics, differences and similarities

John Monaghan , Luc Trouche
13th International Conference on Technology in Mathematics Teaching, French Institute od Education (ENS de Lyon), Jul 2017, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-01562600v1

Documentational trajectories as a means to understand teacher's engagement with resources: the cas of French teachers facing a new curriculum

Katiane de Moraes Rocha , Luc Trouche , Ghislaine Gueudet
International conference on mathematics textbooks research and development (ICMT), Victor Geraldo, May 2017, Rio de Janeiro, Brazil
Communication dans un congrès hal-01542611v1
Image document

Analysing MOOCs in terms of teacher collaboration potential and issues: the French experience

Monica Panero , Gilles Aldon , Jana Trgalová , Luc Trouche
Congress of european research in mathematics education, ERME, Feb 2017, Dublin, Ireland. pp.2446-2453
Communication dans un congrès hal-01541069v1

Analysing MOOCs in terms of teacher collaboration potential and issues : the French experience

Gilles Aldon , Monica Panero , Jana Trgalova , Luc Trouche
Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2017, Dublin, Ireland
Communication dans un congrès hal-01773358v1

Exploring, experiencing and experimenting – an inspiring journey in mathematics (education)

Luc Trouche
Jonathan Borwein Remembrance Day, Michel Thera, Feb 2017, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01566398v1

Looking at science teachers’ work through their interactions with digital resources. Perspectives for research and teacher education

Luc Trouche
19th Conference SMEC (Science and math educators conference), American university of Beirut, Mar 2017, Beyrouth, Lebanon
Communication dans un congrès hal-01561544v1

Open Educational Resources: a Chance for enriching Mathematics Teachers’ Resource Systems?

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
13th International Congress on Mathematical Education, Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Aug 2016, Hambourg, Germany
Communication dans un congrès hal-01567485v1

Penser et accompagner les évolutions institutionnelles

Sophie Roubin , Luc Trouche
Séminaire de rentrée des LéA (Lieux d'Éducation Associés), Institut français de l'éducation (IFÉ-ENS Lyon), Oct 2016, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-04129386v1

Teoria da orchestraçao instrumental: um olhar para a formaçao docente

Rosilângela Lucena , Verônica Gitirana , Luc Trouche
I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática (LADIMA), Nov 2016, Bonito, Brazil
Communication dans un congrès hal-01558067v1

Penser les interactions entre les acteurs de l’enseignement des mathématiques

Luc Trouche
Rencontre nationale sur la didactique des mathématiques dans les deux systèmes éducatif et universitaire : état des lieux et perspectives de redéploiement , Ministère algérien de l'éducation, Apr 2016, Alger, Algérie
Communication dans un congrès hal-01567489v1

Le travail collectif des professeurs, une ressource structurante de la profession ?

Luc Trouche
Journées nationales de l'APMEP 2016, APMEP, Oct 2016, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-01566397v1

From scribal to digital school, an inspiring journey in mathematics (education)

Luc Trouche
Tools and Mathematics: Instruments for learning, CARMA & AMSI, Nov 2016, Sydney, Australia
Communication dans un congrès hal-01564592v1

Compreender o trabalho do professor com os recursos de seu ensino, um questionamento didático e informático

Franck Bellemain , Luc Trouche
I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, Nov 2016, Bonito, Brazil
Communication dans un congrès hal-01560233v1

Comprendre le travail des professeurs avec les ressources de leur enseignement, un questionnement didactique et informatique

Franck Bellemain , Luc Trouche
I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, Nov 2016, Bonito, Brésil
Communication dans un congrès hal-01558069v1
Image document

Mathematics Teachers’ Interaction with Digital Curriculum Resources: opportunities to develop teachers’ mathematics-didactical design capacity

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
AERA annual meeting, Apr 2016, Washington D.C. United States
Communication dans un congrès hal-01312306v1

Repenser la formation des enseignants en France et au Sénégal : une source d’interactions fécondes

Moustapha Sokhna , Luc Trouche
13th International Congress on Mathematical Education, Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Aug 2016, Hambourg, Germany. pp.27-38
Communication dans un congrès hal-01567486v1

Da produção coletiva de livros didáticos digitais aos usos feitos por professores de matemática: o caso do grupo francês sésamath

Katiane de Moraes Rocha , Luc Trouche
I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, Nov 2016, Bonito, Brazil
Communication dans un congrès hal-01558071v1
Image document

Formation mathématique des enseignants: quelles médiations documentaires?

Moustapha Sokhna , Luc Trouche
Espace mathématique francophone (EMF 2015), EMF, Oct 2015, Alger, Algérie. pp.624-639
Communication dans un congrès hal-01541126v1

Ressourcer l’enseignement des mathématiques, une perspective stratégique. Echos de la situation française,

Luc Trouche
Questions de l'enseignement des mathématiques, Institut National de la Recherche en Education, Oct 2015, Alger, Algérie
Communication dans un congrès hal-01567488v1

Comfortable or Lost in Paradise? - Affordances and Constraints of Mathematics e-textbooks in/for Curriculum Enactment

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Mathematics Curriculum Contingencies: From Authoring to Enactment via Curriculum Resources, AERA 2015, Apr 2015, Chicago, United States
Communication dans un congrès hal-01567269v1

Stratégie mathématiques, stratégie didactique des mathématiques

Luc Trouche
Journées mathématiques de l'IFÉ (ENS de Lyon), Institut français de l'éducation, May 2015, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-01565281v1

Affinité disciplinaire et didactique : le cas des professeurs de physique-chimie en formation

Mohammad Dames Alturkmani , Luc Trouche , Ludovic Morge
8ème rencontres de l'ARDIST, ARDIST, Apr 2014, Marseille, France. pp.133-139
Communication dans un congrès hal-01071364v1
Image document

The design of and interactions with e-textbooks: a collective teacher engagement

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Hussein Sabra , Luc Trouche
International Conference on Mathematics Textbook Research and Development (ICMT-2014), Jul 2014, Southampton, United Kingdom. pp.239-244
Communication dans un congrès hal-01154039v1

Le collectif au cœur des métamorphoses numériques du travail des enseignants de mathématiques

Luc Trouche
La place des TICE dans l’évolution de l’enseignement des mathématiques, Colloque Inter-IREM, Jun 2014, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-01562350v1

L'IFÉ et les ESPÉ : un partenariat pour l'éducation, la formation et la recherche. Les LéA, comme pierre d'angle de ce partenariat

Luc Trouche , Catherine Loisy
Séminaire " Formation au et par le numérique dans les masters MEEF ", Jul 2013, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-00848220v1
Image document

Textbooks design and digital resources

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Luc Trouche
ICMI study 22 - Task design in mathematics education, ICMI, 2013, Oxfors, United Kingdom. pp.327-338
Communication dans un congrès hal-01145640v1

Collaborative work with resources and teacher professional development

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Re-sourcing mathematics teacher work and knowledge: new perspectives on resource design, use and teacher collaboration, AERA 2013, Apr 2013, San Francisco, United States
Communication dans un congrès hal-01567270v1

Métamorphoses du numérique et métamorphoses de l’apprendre

Luc Trouche
Journée du numérique 64, Jan 2013, Hendaye, France
Communication dans un congrès hal-01565606v1

Lieux d’éducation associés à l’IFÉ, Nouveaux rôles, nouveaux outils, pour le développement des recherches en éducation et la diffusion de leurs ressources

Luc Trouche
Séminaire national des Lieux d'éducation associés à l'IFÉ, Institut français de l'éducation, Oct 2012, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-01565607v1

Révolution numérique et transformations de l’apprendre

Luc Trouche
Rencontres de l'Observatoire des Ressources Multimedia pour l’Education, CRDP Marseille, Mar 2012, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-01565608v1

Manuels scolaires et transmission des savoirs : choix de concepteurs, en mathématiques

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Transmission(s) entre pertes et profits, ISHS-UBO, Nov 2012, Brest, France
Communication dans un congrès hal-01567369v1

Spurring teachers' collective work at a national level

Luc Trouche
Conférence finale du projet S-TEAM, Feb 2012, St Jacques de Compostelle., Spain
Communication dans un congrès hal-01567265v1

Los desafíos de la integración de las tecnologías para la enseñanza de las matemáticas

Luc Trouche
XVIII Congreso Nacional de Matemáticas, Société colombienne de mathématiques, Jul 2011, Bucaramanga, Colombia
Communication dans un congrès hal-01561546v1

De los libros de texto a los recursos en línea: evoluciones tecnológicas, evolución de los enfoques didácticos

Luc Trouche
Escuela de Invierno en Didáctica de la Matemática, Centro de Estudios en Didácticas Específicas (CEDE) de la Escuela de Humanidades (UNSAM), Jul 2011, Buenos Aires, Argentina
Communication dans un congrès hal-01562579v1

Mathematics teachers work with resources, and Activity theory

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Symposium Activity Theory Approaches to Technology-Enhanced Mathematics Learning Orchestrations, LDAR (Université Paris Diderot), Nov 2011, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01567370v1

Les métamorphoses du travail enseignant à l’heure du numérique

Luc Trouche
Séminaire international de recherche universitaire sur la pédagogie numérique, Délégation interuniversitaire pour l'éducation numérique en Afrique et l'Institut français de l'éducation, Nov 2011, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01565609v1
Image document

Renouvellement des ressources et de l'activité des professeurs, renouvellement du regard sur une profession

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Colloque : le travail enseignant au XXie siècle, 2011, Lyon, France. http://www.inrp.fr/archives/colloques/travail-enseignant/contrib/3.htm
Communication dans un congrès hal-00745604v1

Considering interactions between teachers and resources at the heart of teacher development: a case study in dynamic geometry environments

Luc Trouche
GeoGebra conference, GeoGebra institute, Aug 2011, Hagenberg, Austria
Communication dans un congrès hal-01562351v1
Image document

Collective design of an online math textbook: when individual and collective documentation works meet

Hussein Sabra , Luc Trouche
Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2011, Rzeszów, Poland. pp.2356-2366
Communication dans un congrès hal-01556319v1

Recherches sur l’enseignement des mathématiques et équipes de professeurs associés à l’INRP, genèses de ressources et de réseaux

Luc Trouche
Journées mathématiques de l'INRP, INRP, Jun 2010, Lyon, France. pp.35-46
Communication dans un congrès hal-01558722v1
Image document

Ressources en ligne et travail collectif enseignant : accompagner les évolutions de pratique.

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Congrès Actualité de la Recherche en Education, Sep 2010, Genève, Suisse. pp.1-10
Communication dans un congrès hal-00591222v1

Sourcing and re-sourcing teachers activity

Jana Trgalová , Luc Trouche , Ana Paula Jahn , Iranete Lima , Hussein Sabra
Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, PME, Jul 2010, Belo Horizonte, Brazil. pp.114
Communication dans un congrès hal-01559833v1

Nueva dinámica para la enseñanza de las matemáticas?

Luc Trouche
EICAL 4 – Encuentro Internacional Sobre la Enseñanza del Calculo, Sep 2010, Puebla, Mexico
Communication dans un congrès hal-01562498v1
Image document

Teaching Resources and teachers professional development: toward a documentational approach of didactics

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
CERME 6, 2010, Lyon, France. pp.1359-1368
Communication dans un congrès hal-00495454v1
Image document

Démarches d'investigation : conceptions et usages de ressources, impact du travail collectif des professeurs

Rim Hammoud , Jean-François Le Maréchal , Luc Trouche
Ressources et travail collectif dans la mise en place des démarches d’investigation dans l’enseignement des sciences, EducTice, Nov 2010, Lyon, France. pp.67-76
Communication dans un congrès hal-01556320v1

Ensino e Aprendizagem nos Tempos de hoje, O digital e o ensino de Matemática

Luc Trouche
Seminário Internacional Satélite do 34º Congresso de Psicologia da Educação Matemática, Jul 2010, São Paulo, Brésil
Communication dans un congrès hal-01562599v1

Laboratórios de Matemática para o ensino, uma metáfora produtiva

Luc Trouche
HTEM 5 - Colóquio de História e Tecnologia no Ensino da Matemática, Grupo de Estudo em Novas Tecnologias e Educaçãp da UFPE, Jul 2010, Recife, Brésil
Communication dans un congrès hal-01562598v1
Image document

Recursos para procesar, aprender, enseñar el cálculo: nuevos modos de concepción y difusión

Luc Trouche
EICAL 3 – Encuentro Internacional Sobre la Enseñanza del Calculo, Nov 2009, Saltillo, México
Communication dans un congrès hal-01562499v1
Image document

Développement de ressources pour l'enseignement et dispositifs de formation : éléments de réflexion à partir du dispositif français Pairform@nce.

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Colloque Espace Mathématique Francophone, 2009, Sénégal. pp.853-866
Communication dans un congrès hal-00579016v1
Image document

Ressources numériques et documentation des professeurs. Un nouveau regard sur conception et usage

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
EIAH 2009, 2009, Le Mans, France. pp.215-222
Communication dans un congrès hal-00459439v1

Tecnologia, una seconda chance per i laboratori di matematica?

Luc Trouche
IV Convegno Nazionale di DIdattica della FIsica e della Matematica DI.FI.MA., Sep 2009, Turin, Italie
Communication dans un congrès hal-01562689v1

Collective documentary activity as a mode of teachers’ training: which methodological assistants ?

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
European Conference on Educational Research, Institutionen för pedagogik och didaktik, Sep 2008, Göteborg, Sweden
Communication dans un congrès hal-01567487v1

ICT, new insights on old problems

Luc Trouche , Michela Maschietto
Centenial of the International Commission on Mathematical Instruction, Mar 2008, Rome, Italy
Communication dans un congrès hal-01562690v1
Image document

Soutenir l'intégration des TICE : quels assistants méthodologiques pour le développement de la documentation collective des professeurs ? Exemples du SFoDEM et du dispositif Pairform@nce.

Ghislaine Gueudet , Sophie Soury-Lavergne , Luc Trouche
Colloque DIDIREM. Approches plurielles en didactique des mathématiques., 2008, Paris, France. pp.161-173
Communication dans un congrès hal-00460303v1
Image document

La documentation des professeurs de mathématiques

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Séminaire national de didactique des mathématiques 2008, 2008, Paris, France. pp.249-269
Communication dans un congrès hal-00460362v1

Intégration des TICE dans l'enseignement des mathématiques, quel accompagnement des professeurs ?

Luc Trouche
Second congrès franco-canadien de mathématiques, UQAM, Jun 2008, Montréal, Canada
Communication dans un congrès hal-01563659v1

Which resources for teaching mathematics in a computerized learning environment?

Luc Trouche
First Eastern European Conference on Computer Algebra and Dynamic Geometry in Mathematics Education, Jun 2007, Pecs, Hungary
Communication dans un congrès hal-01563660v1

Technology in mathematics education: A flashback towards the future

Bärbel Barzel , Paul Drijvers , Luc Trouche
Sharing Inspiration, Exchanges between European TI-Nspire Pilot Network Teachers, Mar 2007, Bruxelles, Belgium
Communication dans un congrès hal-01567267v1

What scenarios for the design and integration of ICT tools in mathematics?

Jana Trgalova , Luc Trouche
IMICT conference (IFIP), Boston, 2007, Boston, United States. pp.n.a
Communication dans un congrès hal-00962003v1

Des scénarios pour et par les usages

Luc Trouche , Dominique Guin
Scénariser l’enseignement et l’apprentissage : une nouvelle compétence pour le praticien ?, INRP, Apr 2006, Lyon, France. pp.77-82
Communication dans un congrès hal-01558635v1

Different levels of tools for the learning and teaching of mathematics: is it possible to conceive pedagogical resources as tools (vs instruments) for teachers?

Luc Trouche
Workshop on Use in ICT in Mathematics Teaching Learning, Nordic Graduate School in Mathematics Education, Nov 2006, Kristiansand, Norway
Communication dans un congrès hal-01567368v1
Image document

Des artefacts aux instruments, une approche pour guider et intégrer les usages des outils de calcul dans l'enseignement des mathématiques

Luc Trouche
Le calcul sous toutes ses formes, Inspection générale de mathématiques, 2005, Saint-Flour, France
Communication dans un congrès hal-01559831v1
Image document

Distance training, a key mode to support teachers in the integration of ICT ? Towards collaborative conception of living pedagogical resources

Dominique Guin , Luc Trouche
Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2005, Sant Feliu de Guíxols, Spain. 11 p
Communication dans un congrès hal-00190086v1

Quels Modèles, Dispositifs de Formation et Outils pour une Approche Instrumentale des Ressources Pédagogiques ?

Dominique Guin , Michèle Joab , Luc Trouche
REF'05: Symposium Environnements Informatisés pour l'Education et la Formation Scientifique et Technique : ModèlesDispositifs et Pratiques, Sep 2005, Montpellier
Communication dans un congrès lirmm-00106537v1

Desde los artefactos hasta los instrumentos del trabajo matemático

Luc Trouche
Primer seminario internacional de tecnologías en educación matemática, Universidad Pedagógica Nacional, Jun 2005, Bogota, Colombia
Communication dans un congrès hal-01567367v1

Tools and technologies in mathematical didactics

Barzel Bärbel , Paul Drijvers , Michela Maschietto , Luc Trouche
Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, FUNDEMI IQS – Universitat Ramon Llull, Feb 2005, Sant Feliu de Guíxols, Spain. pp.927-938
Communication dans un congrès hal-01558634v1

Instrumental orchestrations : definition, defense and illustration

Luc Trouche
10th International Congress on Mathematical Education, Jul 2004, Copenhague, Denmark
Communication dans un congrès hal-01568244v1

Managing the Complexity of Human/Machine Interaction in a Computer Based Learning Environment

Luc Trouche
Third Computer Algebra in Mathematics Education Symposium, IUFM de Reims, Jun 2003, Reims, France
Communication dans un congrès hal-01565222v1
Image document

Conception et réalisation de ressources pédagogiques vivantes : des ressources intégrant les TICE en mathématiques

Michèle Joab , Dominique Guin , Luc Trouche
EIAH'03 : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Apr 2003, Strasbourg, France, France. pp.259-270
Communication dans un congrès lirmm-00138490v1

Trouche, L. (2003). Environnements informatiques et mathématiques, quels usages pour quels apprentissages ?

Luc Trouche
55th Congress of the International Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching (CIEAEM), Jul 2003, Plock, Poland
Communication dans un congrès hal-01564593v1

A Metastudy on IC Technologies in Education. Towards a Multidimensional Framework to Tackle their Integration

Jean-Baptiste Lagrange , Michèle Artigue , Colette Laborde , Luc Trouche
Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Freudenthal Institute, Jul 2001, Utrecht, Netherlands. pp.111-122
Communication dans un congrès hal-01558543v1

Description, prescription, à propos de limites de fonctions

Luc Trouche
Journées d'étude "Environnements informatiques de calcul symbolique et apprentissage des mathématiques", IREM de Rennes, Jun 2000, Rennes, France. pp.9-26
Communication dans un congrès hal-01566252v1

Teaching of Mathematics in France: A still unfinished counter-reform, a questioned field

Luc Trouche
9th International Congress on Mathematical Education, 2000, Tokyo/Makuhari, Japan
Communication dans un congrès hal-01568245v1

Thinking of new devices to make viable symbolic calculators in the classroom

Dominique Guin , Luc Trouche
Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Hiroshima University, Jul 2000, Hiroshima, Japan. pp.9-16
Communication dans un congrès hal-01558541v1

Quelle prise en compte des contraintes didactiques dans des environnements technologiques complexes ?

Maryse Noguès , Luc Trouche
Ecole d'été de didactique des mathématiques, Aug 1999, Houlgate, France. pp.307-314
Communication dans un congrès hal-01558767v1

Nouveaux environnements, alternatives didactiques

Luc Trouche
Quelles mathématiques à l’aube du XXIème siècle?, Association tunisienne des sciences mathématiques, 1999, Monastir, Tunisie
Communication dans un congrès hal-01565232v1

Environnements "calculatrice symbolique" : - Nécessité d'une socialisation des processus d'instrumentation - Evolution des comportements d'élèves au cours de ces processus

Dominique Guin , Luc Trouche
Calculatrices symboliques et géométriques dans l’enseignement des mathématiques, May 1998, Montpellier, France. pp.71-78
Communication dans un congrès hal-01556318v1
Image document

Regards croisés sur un environnement TI-92

Luc Trouche
Calculatrices symboliques et géométriques dans l’enseignement des mathématiques, 1998, Montpellier, France. pp.213-218
Communication dans un congrès hal-01558633v1

Étude de l'influence d'un « environnement calculatrice » sur les comportements de recherche en mathématiques

Luc Trouche
Ecole d'Eté de didactique des mathématiques, , Aug 1997, Houlgate, France. pp.263-268
Communication dans un congrès hal-01558768v1

Introduction à une méthode d'étude de l'action instrumentée

Luc Trouche
Des outils informatiques dans la classe aux calculatrices symboliques et géométriques : quelles perspectives pour l'enseignement des mathématiques?, Commission Inter-IREM mathématiques-informatique, Aug 1996, Rennes, France. pp.113-148
Communication dans un congrès hal-01560804v1

Les outils de calcul dans la formation initiale des maîtres en mathématiques

Luc Trouche
COPIRELEM, IREM (Université Montpellier 2), 1996, La Grande-Motte, France. pp.67-78
Communication dans un congrès hal-01560801v1

Seeing is Reality: How Graphic Calculators May Influence the Conceptualization of Limits

Luc Trouche , Dominique Guin
Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Jul 1996, Valencia, Spain. pp.323-330
Communication dans un congrès hal-01558542v1

Analyse et outil graphique au lycée

Luc Trouche
Université d'Eté sur les outils de calcul formel dans l'enseignement des mathématiques, Commission inter-IREM Mathématiques et informatique, Aug 1994, Caen, France. pp.99-112
Communication dans un congrès hal-01562577v1
Image document

Penser les Ressources de l'Enseignement des Mathématiques dans un Temps de Transitions

Luc Trouche , Sophie Roubin , Claire Piolti Lamorthe , Mohammad Alturkmani , Pierre Benech
4ème séminaire de l'Institut Carnot de l'Éducation : Construire des stratégies de valorisation des résultats et d'essaimage des projets, Oct 2018, Lyon, France
Poster de conférence hal-04119517v1
Image document

LéA et réseau des LéA : quelles traces pour quels développements après 8 ans d'expérience ? Bilan 2018-2019 du réseau des LéA

Réjane Monod-Ansaldi , Samia Aknouche , Jean-Charles Chabanne , Luc Trouche , Carole Le Henaff
[Rapport de recherche] Institut français de l'Education; ENS Lyon. 2020
Rapport hal-03040093v1
Image document

Penser les ressources de l’enseignement des mathématiques dans un temps de transitions 2016-2019, programme de l’institut Carnot de l’éducation : rapport scientifique des composantes PR 03 et PAE 21

Mohammad Dames Alturkmani , Sophie Roubin , Claire Piolti Lamorthe , Luc Trouche
[Rapport de recherche] IFE - ENS de Lyon. 2019
Rapport halshs-02103459v1
Image document

Penser PISA dans la perpective du renouvellement de l'enseignement des mathématiques en Algérie

Antoine Bodin , Luc Trouche
[Rapport de recherche] Ministère algérien de l'éducation nationale; CIEP; Ambassade de France en Algérie. 2019
Rapport hal-03141731v1
Image document

Mathematics teachers resources in a time of transitions. The MaTRiTT report

Luc Trouche
[Research Report] ENS Lyon. 2018, pp.34
Rapport hal-01700636v1
Image document

Ressources vivantes pour l'enseignement et l'apprentissage

Luc Trouche , Jana Trgalova , Catherine Loisy , Mohammad Alturkmani
[Rapport de recherche] ENS de Lyon. 2018
Rapport hal-01743212v2
Image document

Des collectifs producteurs et partageurs de ressources, et leurs acteurs - Profils et trajectoires

Luc Trouche , Aurélie Beauné , Karine Bécu-Robinault , Pascal Bellanca-Penel , Margaret Bento
[Rapport de recherche] IFE - ENS de Lyon. 2016, 67 p
Rapport hal-01566396v1
Image document

EducMap Pour une cartographie dynamique des recherches en éducation

Luc Trouche
[Rapport de recherche] CNRS, Ecole normale supérieure de Lyon. 2015
Rapport hal-01546661v1
Image document

État des lieux initial des réseaux et des collectifs dans les disciplines

Luc Trouche , Angela Restrepo , Isabelle Quentin , Hussein Sabra
[Rapport de recherche] IFE - ENS de Lyon. 2014, 53 p
Rapport hal-01566394v1
Image document

Use of Technology in Secondary Mathematics

Paul Drijvers , John Monaghan , Mike Thomas , Luc Trouche
[Research Report] International Baccalaureate. 2014
Rapport hal-01546747v1
Image document

Les recherches francophones en TICE dans le pourtour sud de la Méditerranée

Luc Trouche , Valérie Emin , Yvonnick Fesselier , Valérie Fontanieu , Guillaume Goasdoué
[Rapport de recherche] ENS Lyon; Agence universitaire de la Francophonie; IFIC. 2014
Rapport hal-01546659v1
Image document

Le travail collectif et les pratiques réflexives au coeur des dispositifs hybrides de formation : de Paiform@nce à M@gistère

Sophie Soury-Lavergne , Ghislaine Gueudet , Catherine Loisy , Luc Trouche
[Rapport de recherche] IFE - ENS de Lyon. 2013
Rapport hal-00988917v1
Image document

Parcours de formation de formateurs et de stagiaires : suivi et analyse

Sophie Soury-Lavergne , Ghislaine Gueudet , Catherine Loisy , Luc Trouche
[Rapport de recherche] INRP. 2010
Rapport hal-00988915v1
Image document

Un institut de recherche, développant des ressources vivantes avec et pour les acteurs de l’éducation

Luc Trouche
[Rapport de recherche] INRP. 2010
Rapport hal-01551095v1
Image document

Parcours de formation en ligne, étude de processus d'appropriation

Sophie Soury-Lavergne , Luc Trouche , Ghislaine Gueudet
[Rapport de recherche] INRP. 2009
Rapport hal-00988913v1
Image document

Parcours de formation en ligne, quels assistants méthodologiques ?

Ghislaine Gueudet , Sophie Soury-Lavergne , Luc Trouche
[Rapport de recherche] INRP. 2008
Rapport hal-00988911v1