- 173
- 53
- 13
- 9
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
Luc Trouche
Luc Trouche, professeur émérite en didactique des mathématiques
École normale supérieure de Lyon
39%
Libre accès
255
Documents
Affiliations actuelles
- 210221
Identifiants chercheurs
- luc-trouche
- 0000-0001-5601-2930
- IdRef : 034763856
Présentation
Luc Trouche was, from 1974 to 1999, professor of mathematics in middle school then in high school in Montpellier. He was afterwards lecturer in the mathematics department of the University of Montpellier, then, from 2005, professor at the INRP and after at the French Institute of Education (ENS de Lyon). Since 2019, he has been professor emeritus of the École normale supérieure de Lyon.
He first became interested in the integration of digital technologies in the teaching of mathematics, from his doctorate led by Dominique Guin. In particular, he studied the interactions between the instrumentation process and the conceptualization processes. This study led him to analyze the role of the professor, introducing the notion of instrumental orchestration to model the management, by the professor, of the artefacts available in the environment to implement a given mathematical situation. This concept was further developed with Paul Drijvers.
Since then, he has been interested in the teacher's role as designer, in relation to the development of his knowledge, in a moment of proliferation of digital resources. This perspective led him to develop, with Ghislaine Gueudet and later Birgit Pepin, the documentational approach to didactics. In this context, it analyzes the work of teachers through interactions with the resources of their teaching. From this perspective, the notion of the teacher's resource system appears crucial to understanding the development of teachers' knowledge and the consistency of their activity.
Analyzing the interactions of teachers with resources naturally leads to an interest in their collective work. Indeed, the digitalization of communication and information leads to the emergence of more or less formal work collectives: networks, associations, communities, inside or outside schools. Studying the interactions between individual and collective resource systems provides means for understanding the dynamics of this collective work and for rethinking how to support the professional development of actors in a moment of metamorphosis of learning and teaching environments.
The [Re(s)sources conference](https://resources-2018.sciencesconf.org), in May 2018, was a good opportunity to deepen the questions at stake in this research trajectory. It gave rise to a book, published in 2019 by Springer: [The 'Resource' Approach to Mathematics Education](https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-20393-1). A [scientific day](https://luctrouche.sciencesconf.org/) was organized in June 2019, on the occasion of his retirement and to start a new period (6 years) as professor emeritus.
Current research project: the [Documentational Approach to Didactics Multilingual Project ](../DAD-MULTILINGUAL)
Last publication: Trouche, L., Adler, J., & Remillard, J. (2023).[Conceptualizing teachers' interactions with resources in crossing languages and cultures](https://), *ZDM Mathematics education*, 55(3)
From 2012 to 2016, he was president of the French Commission for Mathematics Education.
From 2020 to 2023, he was involved as an expert with the OECD in projects relating to teacher education : Trouche, L. (coord.) (2022). *Consolider le dispositif de formation à l’évaluation des acquis au Maroc*. Rapport OCDE
Luc Trouche a été, de 1974 à 1999, professeur de mathématiques en collège puis en lycée à Montpellier. Il a été ensuite maître de conférences au département de mathématiques de l'Université de Montpellier, puis, à partir de 2005, professeur des universités à l'INRP puis à l'Institut français de l'éducation (ENS de Lyon). Il est, depuis 2019, professeur émérite de l'Ecole normale supérieure de Lyon.
Il s'est d'abord intéressé à l'intégration des technologies numériques dans l'enseignement des mathématiques, à partir de son doctorat dirigé par Dominique Guin. Il a en particulier étudié les interactions entre *processus d'instrumentation* et *processus de conceptualisation*. Cette étude l'a conduit à analyser le rôle du professeur, introduisant la notion d'*orchestration instrumentale* pour modéliser la gestion, par le professeur, des artefacts disponibles dans l'environnement pour mettre en oeuvre une situation mathématique donnée. Cette notion a été ultérieurement développée avec Paul Drijvers.
Depuis, il s'intéresse au rôle de concepteur du professeur, en relation avec le développement de ses connaissances, dans un moment de prolifération de ressources numériques. Cette perspective l'a conduit à développer, avec Ghislaine Gueudet et ensuite Birgit Pepin, *l'approche documentaire du didactique*. Dans ce cadre, il analyse le travail des professeurs à travers les interactions avec les ressources de leur enseignement. Dans cette perspective, la notion de *système de ressources* du professeur apparaît cruciale pour comprendre le développement des connaissances des enseignants, et la cohérence de leur activité.
Analyser les interactions des professeurs avec les ressources amène naturellement à s'intéresser à leur travail collectif. En effet, la digitalisation de la communication et de l'information conduit à l'émeergence de collectifs de travail plus ou moins formels : réseaux, associations, comunautés, à l'intérieur ou à l'extérieur des écoles. Etudier les interactions entre les systèmes de ressources individuels et collectifs donne des moyens pour comprendre la dynamique de ce travail collectif et pour repenser la façon de soutenir le développement professionnel des acteurs dans un moment de métamorphise des environnements d'apprentissage et d'enseignement.
La Conférence [Re(s)sources](https://resources-2018.sciencesconf.org), en mai 2018, a été une bonne occasion pour approfondir les questions en jeu dans cette trajectoire de recherche. Elle a donné matière à un ouvrage, publié en 2019 par Springer: [The 'Resource' Approach to Mathematics Education](https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-20393-1). Une [journée scientifique ](https://luctrouche.sciencesconf.org/?forward-action=index&forward-controller=index&lang=fr)a été organisée, en juin 2019, à l'occasion de sa retraite et pour commencer une nouvelle période (3 ans) comme professeur émérite.
Projet actuel de recherche : the Documentational Approach to Didactics Multilingual Project [https://hal.archives-ouvertes.fr/DAD-MULTILINGUAL/](../DAD-MULTILINGUAL/)
Publication la plus récente : Trouche, L., Adler, J., & Remillard, J. (2023).[Conceptualizing teachers' interactions with resources in crossing languages and cultures](https://), *ZDM Mathematics education*, 55(3)
De 2012 à 2016, il a été président de la Commission Française pour l'Enseignement des mathématiques.
De 2020 à 2023, il a été impliqué comme expert auprès de l'OCDE dans des projets relatifs à la formation des enseignants Trouche, L. (coord.) (2022). C*onsolider le dispositif de formation à l’évaluation des acquis au Maroc*. Rapport OCDE
Domaines de recherche
Histoire et perspectives sur les mathématiques [math.HO]
Compétences
Publications
- 36
- 35
- 27
- 23
- 19
- 19
- 18
- 18
- 14
- 14
- 13
- 12
- 12
- 11
- 11
- 10
- 10
- 10
- 10
- 10
- 10
- 9
- 9
- 9
- 9
- 8
- 8
- 8
- 7
- 7
- 7
- 7
- 7
- 7
- 7
- 6
- 6
- 6
- 5
- 5
- 5
- 5
- 5
- 5
- 5
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 9
- 8
- 7
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 59
- 19
- 13
- 10
- 9
- 9
- 8
- 8
- 8
- 7
- 6
- 6
- 6
- 5
- 5
- 5
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 3
- 7
- 5
- 6
- 12
- 22
- 14
- 26
- 8
- 10
- 10
- 9
- 14
- 17
- 11
- 12
- 7
- 4
- 10
- 5
- 6
- 7
- 2
- 6
- 3
- 4
- 3
- 7
- 2
- 3
Les LéA. Construction d’espaces collaboratifs pour les recherches en éducationPresses Universitaires de Bordeaux. Dans A. Dias-Chiaruttini, C. Cohen-Azria, C. Souplet (dir.), Chercher ensemble : approches didactiques. Presses Universitaires de Bordeaux, pp.119-132, 2022, 979-10-300-0748-0
Chapitre d'ouvrage
hal-03363181v1
|
|
Collaboration entre et avec les acteurs de terrain et effets sur les ressources et le développement professionnel. Le cas du projet PREMaTTFavoriser des collaborations entre chercheurs et praticiens. L’expérimentation de l’Institut Carnot, 2022
Chapitre d'ouvrage
hal-03806440v1
|
|
Savoirs et ressources pour la formation et le développement professionnel des acteursPresses universitaire de Rennes. Le réseau des lieux d’éducation associés : Un instrument pour la recherche en éducation, , pp.219-231, 2022, Paideia, 978-2-7535-8679-6
Chapitre d'ouvrage
hal-04063676v1
|
|
|
The documentational approach to didacticsThe Documentational Approach to Didactics Multilingual project, 2020, DAD-MULTILINGUAL/, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100011-1⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02494035v2
|
IntroductionLuc Trouche; Ghislaine Gueudet; Birgit Pepin. The 'Resource' Approach to Mathematics Education, Advances in Mathematics Education, Springer, pp.1-14, 2019, 978-3-030-20392-4. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1_1⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02390205v1
|
|
The French didactics tradition in mathematicsWerner Blum; Michèle Artigue; Maria Alessandra Mariotti; Rudolf Sträßer; Marja Van den Heuvel-Panhuizen. European traditions in didactics of mathematics, Springer, pp.11-55, 2019, ICME-13 Monographs, 978-3-030-05513-4
Chapitre d'ouvrage
hal-02047198v1
|
|
An introductory walk in an inspiring bookGilles Aldon; Jana Trgalova. Technology in Mathematics Teaching, 13, Springer, pp.v-xv, 2019, Mathematics Education in the Digital Era, ⟨10.1007/978-3-030-19741-4⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02174226v1
|
|
|
Evidencing Missing Resources of the Documentational Approach to Didactics. Toward Ten Programs of Research/Development for Enriching This ApproachTrouche, Luc; Gueudet, Ghislaine; Pepin, Birgit. The 'Resource' Approach to Mathematics Education, Springer, pp.447-489, 2019, Advances in Mathematics Education, 978-3-030-20393-1. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1_13⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02390230v1
|
Present Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources in ICME-13Lianghuo Fan, Luc Trouche, Chunxia Qi, Sebastian Rezat, & Jana Visnovska. Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources - Advances and issues, Springer, pp.343-358, 2018, ICME-13 monographs, 978-3-319-73252-7. ⟨10.1007/978-3-319-73253-4_16⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01711370v1
|
|
Instrumentalization in mathematics educationStephen Lerman. Encyclopedia of mathematics education, Springer, 2018, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100013-1⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01851773v1
|
|
Documentational approach to didacticsStephen Lerman. Encyclopedia of Mathematics Education, Springer, 2018, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100011-1⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01851785v1
|
|
Mathematics textbooks and teachers’ resources: a broad area of research in mathematics education to be developedLianghuo Fan, Luc Trouche, Chunxia Qi, Sebastian Rezat, Jana Visnovska. Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources: Advances and issues, Springer, pp.Xlll-XXlll, 2018, ICME-13 Monographs, 978-3-319-73252-7. ⟨10.1007/978-3-319-73253-4⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01711405v1
|
|
Open Educational Resources: A Chance for Opening Mathematics Teachers’ Resource Systems?Lianghuo Fan, Luc Trouche, Chunxia Qi, Sebastian Rezat, & Jana Visnovska. Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources - Advances and Issues , Springer, pp.3-27, 2018, ICME 13 Monograph, 978-3-319-73252-7. ⟨10.1007/978-3-319-73253-4_1⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01711368v1
|
|
|
Curriculum in France: A National Frame in TransitionD. Thompson, M.A. Huntley, & C. Suurtamm. International Perspectives on Mathematics Curriculum, International Age Publishing, pp.41-70, 2017, 978-1-64113-043-1
Chapitre d'ouvrage
hal-01599059v1
|
Ressources en ligne et travail collectif enseignant : accompagner les évolutions de pratiqueG. Fioreti Recursos tecnológicos en la enseñanza de Matemática , Miño y Dávila , pp.93-106, 2017, 978-84-16467-72-3
Chapitre d'ouvrage
hal-01540493v1
|
|
The Development of Mathematics Practices in the Mesopotamian Scribal SchoolsTools and mathematics. Instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.117-138, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_5⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01541118v1
|
|
Tasks and Digital ToolsJohn Monaghan, Luc Trouche, Jonathan Borwein. Tools and Mathematics, instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.391-415, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_17⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01548732v1
|
|
Connectivity in Mathematics Education: Drawing Some Lessons from the Current Experiences and Questioning the Future of the ConceptTools and mathematics. Instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.433-466, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_19⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01541117v1
|
|
Discussions of Part 1 chaptersJohn Monaghan, Luc Trouche, Jonathan Borwein. Tools and mathematics, instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.139-160, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_6⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01548879v1
|
|
Mathematics teachers and digital toolsJohn Monaghan, Luc Trouche, Jonathan Borwein. Tools and mathematics, instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.357-384, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_15⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01548733v1
|
|
Didactics of Mathematics: Concepts, Roots, Interactions and Dynamics from FranceTools and mathematics. Instruments for learning, 110, Springer International Publishing, pp.219-256, 2016, Mathematics education library, ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_10⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01541116v1
|
|
Integrating Tools as an Ordinary Component of the Curriculum in Mathematics EducationTools and mathematics. Instruments for learning, 110, , pp.267-303, 2016, Mathematics education library, 978-3-319-02395-3. ⟨10.1007/978-3-319-02396-0_12⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01541115v1
|
|
e-textbooks in/for Teaching and Learning Mathematics: A Disruptive and Potentially Transformative Educational TechnologyL. English, & D Kirshner. Handbook of International Research in Mathematics Education. Third edition., New York: Taylor & Francis, pp.636-661, 2015
Chapitre d'ouvrage
hal-01207678v1
|
|
Instrumentatation in mathematics educationStephen Lerman Encyclopedia of Mathematics Education, Springer Netherlands, pp.307-313, 2014, 978-94-007-4977-1. ⟨10.1007/978-94-007-4978-8_80⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01541170v1
|
|
Technology-Driven Developments and Policy Implications for Mathematics EducationM. A. (Ken) Clements, A. J. Bishop, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F. K. S. Leung. Third International Handbook of Mathematics Education, Springer, pp.753‑789, 2013, Springer International Handbooks of Education
Chapitre d'ouvrage
hal-00768217v1
|
|
Des technologies aux ressources numériques, genèses d'usages et genèses documentaires.J.-B. Lagrange. Les technologies numériques pour l'enseignement - Usage, dispositif et genèses., Toulouse : Octarès, pp.206-224, 2013, 9782366300161
Chapitre d'ouvrage
hal-00911869v1
|
|
Communities, documents and professional geneses: interrelated storiesGueudet, G., Pepin, B. & Trouche, L. From Text to 'Lived' resources: Mathematics Curriculum Material and Teacher Development, Springer, pp.305-322, 2012, Mathematics Teacher Education, ⟨10.1007/978-94-007-1966-8⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-00632742v1
|
|
Teachers' work with resources: documentational geneses and professional genesesGueudet, G.; Pepin, B.; Trouche, L. From text to 'lived resources': curriculum material and mathematics teacher development, Springer, pp.23-41, 2012, Mathematics Teacher Education, ⟨10.1007/978-94-007-1966-8⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-00630315v1
|
|
Développement de l'Internet dans l'enseignement : vers un essor du collectif ?C. Develotte ; F. Poyet. L'éducation à l'heure du numérique, Ecole Normale Supérieure de Lyon - INRP, pp.145-165, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-00591221v1
|
|
ICT in France: development of usages, institutional hesitations and research questionsOldknow, A. & Knight, C. Mathematics Education with Digital Technology, Continuum: London, pp.23-29, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-00605517v1
|
|
La conception et les usages de ressources en ligne comme moteur et révélateur du travail collectif des enseignants.Michel Grangeat. Les démarches d'investigation dans l'enseignement des sciences. Pratiques de classe, travail collectif enseignant, acquisitions des élèves, Ecole Normale Supérieure de Lyon, pp.151-182, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-00592253v1
|
|
Genèses documentaires, genèses communautaires : histoires en miroirGhislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques, PUR et INRP, pp.129-145, 2010, Paideia
Chapitre d'ouvrage
hal-00496592v1
|
|
Des ressources aux documents, travail du professeur et genèses documentairesGhislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques., Presses Universitaires de Rennes et INRP, pp.57-74, 2010, Paideia
Chapitre d'ouvrage
hal-00497305v1
|
|
Connectivity and Virtual Networks for LearningCelia Hoyles, Jean-Baptiste Lagrange. Mathematics Education and Technology-Rethinking the Terrain, 13, Springer US, pp.439-462, 2010, New ICMI Study Series, 978-1-4419-0145-3. ⟨10.1007/978-1-4419-0146-0_22⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01546462v1
|
|
|
Vers de nouveaux systèmes documentaires des professeurs de mathématiques?I. Bloch et F. Conne. Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques. Cours de la XIVe école d'été de didactique des mathématiques, La Pensée Sauvage, pp.109-133, 2009
Chapitre d'ouvrage
hal-00459440v1
|
From artifacts to instruments: a theoretical framework behind the orchestra metaphorK. Heid & G. Blume Research on Technology and the Teaching and Learning of Mathematics, Information Age, pp.363-392, 2008
Chapitre d'ouvrage
hal-01538695v1
|
|
Environnements informatisés d'apprentissage : quelle assistance didactique pour la construction des instruments mathématiques ?Ruhal Floris, François Conne. Environnements informatiques, enjeux pour l’enseignement des mathématiques , Do Boeck Supérieur, pp.19-38, 2007, 9782804153656. ⟨10.3917/dbu.flori.2007.01.0019⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01546452v1
|
|
Une approche mutidimensionnelle pour la conception collaborative de ressources pédagogiquesMonique Baron, Dominique Guin et Luc Trouche. Environnements informatisés et ressources numériques pour l'apprentissage : conception et usages, regards croisés, Hermès, pp.192-228, 2007, 978-2-7462-1705-8
Chapitre d'ouvrage
hal-01055560v1
|
|
An Instrumental Approach to Mathematics Learning in Symbolic Calculator EnvironmentsDominique Guin, Kenneth Ruthven, Luc Trouche. The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument , 36, Springer, pp.137-162, 2005, Mathematics education library, ⟨10.1007/0-387-23435-7_7⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01557242v1
|
|
Calculators in mathematics education: a rapid evolution of tools, with differential effectsDominique Guin, Kenneth Ruthven, Luc Trouche. The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument , 36, Springer, pp.11-40, 2005, Mathematics education library, ⟨10.1007/0-387-23435-7_2⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01557241v1
|
|
Instrumental genesis, individual and social aspectsDominique Guin, Kenneth Ruthven, Luc Trouche. The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument , 36, Springer, 2005, Mathematics education library, ⟨10.1007/0-387-23435-7_9⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01557243v1
|
|
Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and InnovationA.J. Bishop, M.A. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F.K.S. Leung. Second International Handbook of Mathematics Education, 10, Springer Netherlands, pp.237-269, 2003, Springer International Handbooks of Education, 978-94-010-3951-2. ⟨10.1007/978-94-010-0273-8_9⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01539521v1
|
|
Une approche instrumentale de l'apprentissage des mathématiques dans des environnements de calculatrice symboliqueDominique Guin et Luc Trouche. Calculatrices symboliques. Faire d’un outil un instrument du travail mathématique : un problème didactique , La Pensée sauvage éditions, pp.187-214, 2002, Collection blanche, 2 85919 180 1
Chapitre d'ouvrage
hal-01546448v1
|
|
Les calculatrices dans l’enseignement des mathématiques : une évolution rapide des matériels, des effets différenciésDominique Guin et Luc Trouche. Calculatrices symboliques. Faire d’un outil un instrument du travail mathématique : un problème didactique , La Pensée sauvage éditions, pp.21-53, 2002, Collection blanche, 2 85919 180 1
Chapitre d'ouvrage
hal-01546447v1
|
|
Genèses instrumentales, aspects individuels et collectifsDominique Guin et Luc Trouche. Calculatrices symboliques. Faire d’un outil un instrument du travail mathématique : un problème didactique , La Pensée sauvage éditions, pp.243-275, 2002, 2 85919 180 1
Chapitre d'ouvrage
hal-01546449v1
|
|
Calculatrice au lycée, problèmes et perspectivesPierre Legrand. Les math en lycée et en collège, Hachette, pp.244-253, 1997, Profession enseignant, 978-2-01-170485-6
Chapitre d'ouvrage
hal-01552280v1
|
Analyzing semiotics in an imaging teaching scheme through a case study in physics virtual classes: towards a conceptual frameworkTwelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy
Communication dans un congrès
hal-03750057v1
|
|
|
Instrumental orchestrations by a university teacher in an online linear algebra courseTwelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy
Communication dans un congrès
hal-03748433v1
|
|
Understanding Teachers’ Professional Development Through their Interactions with Resources: a Multilingual ProjectMathematics Education Across Cultures: Proceedings of the 42nd Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, PME-NA, Jun 2021, Mazatlan, Mexico. pp.143-154, ⟨10.51272/pmena.42.2020-8⟩
Communication dans un congrès
hal-03090727v1
|
|
From teacher’s naming system of resources to teacher’s resource system: Contrasting a Chinese and a Mexican caseEleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands
Communication dans un congrès
hal-02423547v1
|
|
Students' perceptions in a situation regarding eigenvalues and eigenvectorsEleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands
Communication dans un congrès
hal-02428727v1
|
A proposal of instrumental orchestration to introduce eigenvalues and eigenvectors in a first course of linear algebra for engineering studentsRe(s)sources 2018 International Conference, ENS de Lyon, May 2018, Lyon, France. pp.320-323
Communication dans un congrès
hal-01780870v1
|
|
Meta-orchestration instrumental for teacher educationRe(s)sources 2018 International Conference, ENS de Lyon, May 2018, Lyon, France. pp.300-303
Communication dans un congrès
hal-01780867v1
|
|
Impact de l’affinité sur le travail documentaire : cas d’une enseignant ayant une affinité forte pour la chimie. 10ièmes rencontres de l’ARDIST, Mar 2018, Saint-Malo, France
Communication dans un congrès
hal-01919164v1
|
|
Technology integration into mathematics classrooms: case study of a highschool teacher's use of GeoGebraRe(s)sources 2018 International Conference, ENS de Lyon, May 2018, Lyon, France. pp.88-91
Communication dans un congrès
hal-01780866v1
|
|
Incubateurs et conception collaborative de ressourcesJournée de rentrée de l'IFÉ-ENS de Lyon, IFE - ENS Lyon, Sep 2018, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-04119288v1
|
|
The Metamorphosis of resource systems of prospective teacher: from studying to teachingRe(s)sources 2018 International Conference, ENS de Lyon, May 2018, Lyon, France. pp.39-42
Communication dans un congrès
hal-01780860v1
|
|
|
Documentational trajectory: a tool for analyzing the genesis of a teacher’s resource system across her collective workCongress of european research in mathematics education, ERME, Feb 2017, Dublin, Ireland. pp.3732-3739
Communication dans un congrès
hal-01541068v1
|
|
Analysing MOOCs in terms of teacher collaboration potential and issues: the French experienceCongress of european research in mathematics education, ERME, Feb 2017, Dublin, Ireland. pp.2446-2453
Communication dans un congrès
hal-01541069v1
|
Looking at science teachers’ work through their interactions with digital resources. Perspectives for research and teacher education19th Conference SMEC (Science and math educators conference), American university of Beirut, Mar 2017, Beyrouth, Lebanon
Communication dans un congrès
hal-01561544v1
|
|
Documentation Expertise and Its Development with Documentation Experience in Collectives: A French Case of Collective Lesson Preparation on AlgorithmicICTMT 13, ENS de Lyon, Jul 2017, Lyon, France. pp.285-292
Communication dans un congrès
hal-01956609v1
|
|
Using tools for doing mathematics vs. using tools for teaching mathematics, differences and similarities13th International Conference on Technology in Mathematics Teaching, French Institute od Education (ENS de Lyon), Jul 2017, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-01562600v1
|
|
Documentational trajectories as a means to understand teacher's engagement with resources: the cas of French teachers facing a new curriculumInternational conference on mathematics textbooks research and development (ICMT), Victor Geraldo, May 2017, Rio de Janeiro, Brazil
Communication dans un congrès
hal-01542611v1
|
|
Analysing MOOCs in terms of teacher collaboration potential and issues : the French experienceTenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2017, Dublin, Ireland
Communication dans un congrès
hal-01773358v1
|
|
Exploring, experiencing and experimenting – an inspiring journey in mathematics (education)Jonathan Borwein Remembrance Day, Michel Thera, Feb 2017, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01566398v1
|
|
An investigation of chinese mathematics teachers' resources work in collectives and their professional developmentInternational conference on mathematics textbooks research and development (ICMT), Victor Geraldo, May 2017, Rio de Janeiro, Brazil
Communication dans un congrès
hal-01542613v1
|
|
Compreender o trabalho do professor com os recursos de seu ensino, um questionamento didático e informáticoI Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, Nov 2016, Bonito, Brazil
Communication dans un congrès
hal-01560233v1
|
|
Open Educational Resources: a Chance for enriching Mathematics Teachers’ Resource Systems?13th International Congress on Mathematical Education, Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Aug 2016, Hambourg, Germany
Communication dans un congrès
hal-01567485v1
|
|
Repenser la formation des enseignants en France et au Sénégal : une source d’interactions fécondes13th International Congress on Mathematical Education, Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Aug 2016, Hambourg, Germany. pp.27-38
Communication dans un congrès
hal-01567486v1
|
|
Penser et accompagner les évolutions institutionnellesSéminaire de rentrée des LéA (Lieux d'Éducation Associés), Institut français de l'éducation (IFÉ-ENS Lyon), Oct 2016, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-04129386v1
|
|
Teoria da orchestraçao instrumental: um olhar para a formaçao docenteI Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática (LADIMA), Nov 2016, Bonito, Brazil
Communication dans un congrès
hal-01558067v1
|
|
Penser les interactions entre les acteurs de l’enseignement des mathématiquesRencontre nationale sur la didactique des mathématiques dans les deux systèmes éducatif et universitaire : état des lieux et perspectives de redéploiement , Ministère algérien de l'éducation, Apr 2016, Alger, Algérie
Communication dans un congrès
hal-01567489v1
|
|
Le travail collectif des professeurs, une ressource structurante de la profession ?Journées nationales de l'APMEP 2016, APMEP, Oct 2016, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-01566397v1
|
|
Comprendre le travail des professeurs avec les ressources de leur enseignement, un questionnement didactique et informatiqueI Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, Nov 2016, Bonito, Brésil
Communication dans un congrès
hal-01558069v1
|
|
|
Mathematics Teachers’ Interaction with Digital Curriculum Resources: opportunities to develop teachers’ mathematics-didactical design capacityAERA annual meeting, Apr 2016, Washington D.C. United States
Communication dans un congrès
hal-01312306v1
|
Da produção coletiva de livros didáticos digitais aos usos feitos por professores de matemática: o caso do grupo francês sésamathI Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, Nov 2016, Bonito, Brazil
Communication dans un congrès
hal-01558071v1
|
|
From scribal to digital school, an inspiring journey in mathematics (education)Tools and Mathematics: Instruments for learning, CARMA & AMSI, Nov 2016, Sydney, Australia
Communication dans un congrès
hal-01564592v1
|
|
Ressourcer l’enseignement des mathématiques, une perspective stratégique. Echos de la situation française,Questions de l'enseignement des mathématiques, Institut National de la Recherche en Education, Oct 2015, Alger, Algérie
Communication dans un congrès
hal-01567488v1
|
|
Stratégie mathématiques, stratégie didactique des mathématiquesJournées mathématiques de l'IFÉ (ENS de Lyon), Institut français de l'éducation, May 2015, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-01565281v1
|
|
|
Formation mathématique des enseignants: quelles médiations documentaires?Espace mathématique francophone (EMF 2015), EMF, Oct 2015, Alger, Algérie. pp.624-639
Communication dans un congrès
hal-01541126v1
|
Comfortable or Lost in Paradise? - Affordances and Constraints of Mathematics e-textbooks in/for Curriculum EnactmentMathematics Curriculum Contingencies: From Authoring to Enactment via Curriculum Resources, AERA 2015, Apr 2015, Chicago, United States
Communication dans un congrès
hal-01567269v1
|
|
Affinité disciplinaire et didactique : le cas des professeurs de physique-chimie en formation8ème rencontres de l'ARDIST, ARDIST, Apr 2014, Marseille, France. pp.133-139
Communication dans un congrès
hal-01071364v1
|
|
Le collectif au cœur des métamorphoses numériques du travail des enseignants de mathématiquesLa place des TICE dans l’évolution de l’enseignement des mathématiques, Colloque Inter-IREM, Jun 2014, Montpellier, France
Communication dans un congrès
hal-01562350v1
|
|
|
The design of and interactions with e-textbooks: a collective teacher engagementInternational Conference on Mathematics Textbook Research and Development (ICMT-2014), Jul 2014, Southampton, United Kingdom. pp.239-244
Communication dans un congrès
hal-01154039v1
|
Collaborative work with resources and teacher professional developmentRe-sourcing mathematics teacher work and knowledge: new perspectives on resource design, use and teacher collaboration, AERA 2013, Apr 2013, San Francisco, United States
Communication dans un congrès
hal-01567270v1
|
|
Métamorphoses du numérique et métamorphoses de l’apprendreJournée du numérique 64, Jan 2013, Hendaye, France
Communication dans un congrès
hal-01565606v1
|
|
L'IFÉ et les ESPÉ : un partenariat pour l'éducation, la formation et la recherche. Les LéA, comme pierre d'angle de ce partenariatSéminaire " Formation au et par le numérique dans les masters MEEF ", Jul 2013, Montpellier, France
Communication dans un congrès
hal-00848220v1
|
|
|
Textbooks design and digital resourcesICMI study 22 - Task design in mathematics education, ICMI, 2013, Oxfors, United Kingdom. pp.327-338
Communication dans un congrès
hal-01145640v1
|
Spurring teachers' collective work at a national levelConférence finale du projet S-TEAM, Feb 2012, St Jacques de Compostelle., Spain
Communication dans un congrès
hal-01567265v1
|
|
Manuels scolaires et transmission des savoirs : choix de concepteurs, en mathématiquesTransmission(s) entre pertes et profits, ISHS-UBO, Nov 2012, Brest, France
Communication dans un congrès
hal-01567369v1
|
|
Lieux d’éducation associés à l’IFÉ, Nouveaux rôles, nouveaux outils, pour le développement des recherches en éducation et la diffusion de leurs ressourcesSéminaire national des Lieux d'éducation associés à l'IFÉ, Institut français de l'éducation, Oct 2012, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-01565607v1
|
|
Révolution numérique et transformations de l’apprendreRencontres de l'Observatoire des Ressources Multimedia pour l’Education, CRDP Marseille, Mar 2012, Marseille, France
Communication dans un congrès
hal-01565608v1
|
|
Les métamorphoses du travail enseignant à l’heure du numériqueSéminaire international de recherche universitaire sur la pédagogie numérique, Délégation interuniversitaire pour l'éducation numérique en Afrique et l'Institut français de l'éducation, Nov 2011, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01565609v1
|
|
Los desafíos de la integración de las tecnologías para la enseñanza de las matemáticasXVIII Congreso Nacional de Matemáticas, Société colombienne de mathématiques, Jul 2011, Bucaramanga, Colombia
Communication dans un congrès
hal-01561546v1
|
|
Considering interactions between teachers and resources at the heart of teacher development: a case study in dynamic geometry environmentsGeoGebra conference, GeoGebra institute, Aug 2011, Hagenberg, Austria
Communication dans un congrès
hal-01562351v1
|
|
De los libros de texto a los recursos en línea: evoluciones tecnológicas, evolución de los enfoques didácticosEscuela de Invierno en Didáctica de la Matemática, Centro de Estudios en Didácticas Específicas (CEDE) de la Escuela de Humanidades (UNSAM), Jul 2011, Buenos Aires, Argentina
Communication dans un congrès
hal-01562579v1
|
|
|
Renouvellement des ressources et de l'activité des professeurs, renouvellement du regard sur une professionColloque : le travail enseignant au XXie siècle, 2011, Lyon, France. http://www.inrp.fr/archives/colloques/travail-enseignant/contrib/3.htm
Communication dans un congrès
hal-00745604v1
|
|
Collective design of an online math textbook: when individual and collective documentation works meetSeventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2011, Rzeszów, Poland. pp.2356-2366
Communication dans un congrès
hal-01556319v1
|
Mathematics teachers work with resources, and Activity theorySymposium Activity Theory Approaches to Technology-Enhanced Mathematics Learning Orchestrations, LDAR (Université Paris Diderot), Nov 2011, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01567370v1
|
|
Nueva dinámica para la enseñanza de las matemáticas?EICAL 4 – Encuentro Internacional Sobre la Enseñanza del Calculo, Sep 2010, Puebla, Mexico
Communication dans un congrès
hal-01562498v1
|
|
|
Teaching Resources and teachers professional development: toward a documentational approach of didacticsCERME 6, 2010, Lyon, France. pp.1359-1368
Communication dans un congrès
hal-00495454v1
|
Recherches sur l’enseignement des mathématiques et équipes de professeurs associés à l’INRP, genèses de ressources et de réseauxJournées mathématiques de l'INRP, INRP, Jun 2010, Lyon, France. pp.35-46
Communication dans un congrès
hal-01558722v1
|
|
|
Ressources en ligne et travail collectif enseignant : accompagner les évolutions de pratique.Congrès Actualité de la Recherche en Education, Sep 2010, Genève, Suisse. pp.1-10
Communication dans un congrès
hal-00591222v1
|
|
Démarches d'investigation : conceptions et usages de ressources, impact du travail collectif des professeursRessources et travail collectif dans la mise en place des démarches d’investigation dans l’enseignement des sciences, EducTice, Nov 2010, Lyon, France. pp.67-76
Communication dans un congrès
hal-01556320v1
|
Ensino e Aprendizagem nos Tempos de hoje, O digital e o ensino de MatemáticaSeminário Internacional Satélite do 34º Congresso de Psicologia da Educação Matemática, Jul 2010, São Paulo, Brésil
Communication dans un congrès
hal-01562599v1
|
|
Laboratórios de Matemática para o ensino, uma metáfora produtivaHTEM 5 - Colóquio de História e Tecnologia no Ensino da Matemática, Grupo de Estudo em Novas Tecnologias e Educaçãp da UFPE, Jul 2010, Recife, Brésil
Communication dans un congrès
hal-01562598v1
|
|
Sourcing and re-sourcing teachers activityConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, PME, Jul 2010, Belo Horizonte, Brazil. pp.114
Communication dans un congrès
hal-01559833v1
|
|
|
Recursos para procesar, aprender, enseñar el cálculo: nuevos modos de concepción y difusiónEICAL 3 – Encuentro Internacional Sobre la Enseñanza del Calculo, Nov 2009, Saltillo, México
Communication dans un congrès
hal-01562499v1
|
Tecnologia, una seconda chance per i laboratori di matematica?IV Convegno Nazionale di DIdattica della FIsica e della Matematica DI.FI.MA., Sep 2009, Turin, Italie
Communication dans un congrès
hal-01562689v1
|
|
|
Développement de ressources pour l'enseignement et dispositifs de formation : éléments de réflexion à partir du dispositif français Pairform@nce.Colloque Espace Mathématique Francophone, 2009, Sénégal. pp.853-866
Communication dans un congrès
hal-00579016v1
|
|
Ressources numériques et documentation des professeurs. Un nouveau regard sur conception et usageEIAH 2009, 2009, Le Mans, France. pp.215-222
Communication dans un congrès
hal-00459439v1
|
Intégration des TICE dans l'enseignement des mathématiques, quel accompagnement des professeurs ?Second congrès franco-canadien de mathématiques, UQAM, Jun 2008, Montréal, Canada
Communication dans un congrès
hal-01563659v1
|
|
ICT, new insights on old problemsCentenial of the International Commission on Mathematical Instruction, Mar 2008, Rome, Italy
Communication dans un congrès
hal-01562690v1
|
|
|
Soutenir l'intégration des TICE : quels assistants méthodologiques pour le développement de la documentation collective des professeurs ? Exemples du SFoDEM et du dispositif Pairform@nce.Colloque DIDIREM. Approches plurielles en didactique des mathématiques., 2008, Paris, France. pp.161-173
Communication dans un congrès
hal-00460303v1
|
|
La documentation des professeurs de mathématiquesSéminaire national de didactique des mathématiques 2008, 2008, Paris, France. pp.249-269
Communication dans un congrès
hal-00460362v1
|
Collective documentary activity as a mode of teachers’ training: which methodological assistants ?European Conference on Educational Research, Institutionen för pedagogik och didaktik, Sep 2008, Göteborg, Sweden
Communication dans un congrès
hal-01567487v1
|
|
Technology in mathematics education: A flashback towards the futureSharing Inspiration, Exchanges between European TI-Nspire Pilot Network Teachers, Mar 2007, Bruxelles, Belgium
Communication dans un congrès
hal-01567267v1
|
|
What scenarios for the design and integration of ICT tools in mathematics?IMICT conference (IFIP), Boston, 2007, Boston, United States. pp.n.a
Communication dans un congrès
hal-00962003v1
|
|
Which resources for teaching mathematics in a computerized learning environment?First Eastern European Conference on Computer Algebra and Dynamic Geometry in Mathematics Education, Jun 2007, Pecs, Hungary
Communication dans un congrès
hal-01563660v1
|
|
Des scénarios pour et par les usagesScénariser l’enseignement et l’apprentissage : une nouvelle compétence pour le praticien ?, INRP, Apr 2006, Lyon, France. pp.77-82
Communication dans un congrès
hal-01558635v1
|
|
Different levels of tools for the learning and teaching of mathematics: is it possible to conceive pedagogical resources as tools (vs instruments) for teachers?Workshop on Use in ICT in Mathematics Teaching Learning, Nordic Graduate School in Mathematics Education, Nov 2006, Kristiansand, Norway
Communication dans un congrès
hal-01567368v1
|
|
|
Des artefacts aux instruments, une approche pour guider et intégrer les usages des outils de calcul dans l'enseignement des mathématiquesLe calcul sous toutes ses formes, Inspection générale de mathématiques, 2005, Saint-Flour, France
Communication dans un congrès
hal-01559831v1
|
Desde los artefactos hasta los instrumentos del trabajo matemáticoPrimer seminario internacional de tecnologías en educación matemática, Universidad Pedagógica Nacional, Jun 2005, Bogota, Colombia
Communication dans un congrès
hal-01567367v1
|
|
Tools and technologies in mathematical didacticsCongress of the European Society for Research in Mathematics Education, FUNDEMI IQS – Universitat Ramon Llull, Feb 2005, Sant Feliu de Guíxols, Spain. pp.927-938
Communication dans un congrès
hal-01558634v1
|
|
|
Distance training, a key mode to support teachers in the integration of ICT ? Towards collaborative conception of living pedagogical resourcesFourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2005, Sant Feliu de Guíxols, Spain. 11 p
Communication dans un congrès
hal-00190086v1
|
Quels Modèles, Dispositifs de Formation et Outils pour une Approche Instrumentale des Ressources Pédagogiques ?REF'05: Symposium Environnements Informatisés pour l'Education et la Formation Scientifique et Technique : ModèlesDispositifs et Pratiques, Sep 2005, Montpellier
Communication dans un congrès
lirmm-00106537v1
|
|
Instrumental orchestrations : definition, defense and illustration10th International Congress on Mathematical Education, Jul 2004, Copenhague, Denmark
Communication dans un congrès
hal-01568244v1
|
|
|
Conception et réalisation de ressources pédagogiques vivantes : des ressources intégrant les TICE en mathématiquesEIAH'03 : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Apr 2003, Strasbourg, France, France. pp.259-270
Communication dans un congrès
lirmm-00138490v1
|
Managing the Complexity of Human/Machine Interaction in a Computer Based Learning EnvironmentThird Computer Algebra in Mathematics Education Symposium, IUFM de Reims, Jun 2003, Reims, France
Communication dans un congrès
hal-01565222v1
|
|
Trouche, L. (2003). Environnements informatiques et mathématiques, quels usages pour quels apprentissages ?55th Congress of the International Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching (CIEAEM), Jul 2003, Plock, Poland
Communication dans un congrès
hal-01564593v1
|
|
A Metastudy on IC Technologies in Education. Towards a Multidimensional Framework to Tackle their IntegrationConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Freudenthal Institute, Jul 2001, Utrecht, Netherlands. pp.111-122
Communication dans un congrès
hal-01558543v1
|
|
Thinking of new devices to make viable symbolic calculators in the classroomConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Hiroshima University, Jul 2000, Hiroshima, Japan. pp.9-16
Communication dans un congrès
hal-01558541v1
|
|
Description, prescription, à propos de limites de fonctionsJournées d'étude "Environnements informatiques de calcul symbolique et apprentissage des mathématiques", IREM de Rennes, Jun 2000, Rennes, France. pp.9-26
Communication dans un congrès
hal-01566252v1
|
|
Teaching of Mathematics in France: A still unfinished counter-reform, a questioned field9th International Congress on Mathematical Education, 2000, Tokyo/Makuhari, Japan
Communication dans un congrès
hal-01568245v1
|
|
Quelle prise en compte des contraintes didactiques dans des environnements technologiques complexes ?Ecole d'été de didactique des mathématiques, Aug 1999, Houlgate, France. pp.307-314
Communication dans un congrès
hal-01558767v1
|
|
Nouveaux environnements, alternatives didactiquesQuelles mathématiques à l’aube du XXIème siècle?, Association tunisienne des sciences mathématiques, 1999, Monastir, Tunisie
Communication dans un congrès
hal-01565232v1
|
|
|
Regards croisés sur un environnement TI-92Calculatrices symboliques et géométriques dans l’enseignement des mathématiques, 1998, Montpellier, France. pp.213-218
Communication dans un congrès
hal-01558633v1
|
Environnements "calculatrice symbolique" : - Nécessité d'une socialisation des processus d'instrumentation - Evolution des comportements d'élèves au cours de ces processusCalculatrices symboliques et géométriques dans l’enseignement des mathématiques, May 1998, Montpellier, France. pp.71-78
Communication dans un congrès
hal-01556318v1
|
|
Étude de l'influence d'un « environnement calculatrice » sur les comportements de recherche en mathématiquesEcole d'Eté de didactique des mathématiques, , Aug 1997, Houlgate, France. pp.263-268
Communication dans un congrès
hal-01558768v1
|
|
Introduction à une méthode d'étude de l'action instrumentéeDes outils informatiques dans la classe aux calculatrices symboliques et géométriques : quelles perspectives pour l'enseignement des mathématiques?, Commission Inter-IREM mathématiques-informatique, Aug 1996, Rennes, France. pp.113-148
Communication dans un congrès
hal-01560804v1
|
|
Les outils de calcul dans la formation initiale des maîtres en mathématiquesCOPIRELEM, IREM (Université Montpellier 2), 1996, La Grande-Motte, France. pp.67-78
Communication dans un congrès
hal-01560801v1
|
|
Seeing is Reality: How Graphic Calculators May Influence the Conceptualization of LimitsConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Jul 1996, Valencia, Spain. pp.323-330
Communication dans un congrès
hal-01558542v1
|
|
Analyse et outil graphique au lycéeUniversité d'Eté sur les outils de calcul formel dans l'enseignement des mathématiques, Commission inter-IREM Mathématiques et informatique, Aug 1994, Caen, France. pp.99-112
Communication dans un congrès
hal-01562577v1
|
|
Penser les Ressources de l'Enseignement des Mathématiques dans un Temps de Transitions4ème séminaire de l'Institut Carnot de l'Éducation : Construire des stratégies de valorisation des résultats et d'essaimage des projets, Oct 2018, Lyon, France
Poster de conférence
hal-04119517v1
|
|
Construction et conduite des instruments dans les apprentissages mathématiques : nécessité des orchestrations2003
Autre publication scientifique
hal-00190091v1
|
|
A propos de l'apprentissage des limites de fonctions dans un "environnement calculatrice" : étude des rapports entre processus d'instrumentation et processus de conceptualisationHistoire et perspectives sur les mathématiques [math.HO]. Université Montpellier 2, 1996. Français. ⟨NNT : ⟩
Thèse
tel-02374810v1
|