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Lou Forster

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Présentation

Curator, art historian, and dramaturg, Lou Forster works at the intersection of dance and human sciences. His interest in dance and performance grows since 2010. He writes about Alain Buffard, the Encyclopédie de la Parole, Anna Halprin, Jennifer Lacey, Franck Leibovici, Rabih Mroué, Steve Paxton, Walid Raad, Yvonne Rainer, Claudia Triozzi, among others, for *A prior, Le journal des Laboratoires d’Aubervilliers, Art 21*, and joins the editorial bord of the latter from 2012 to 2013. From this first experience as an art critic, he wishes to deepen his knowledge about choreographic practices and diversify the way to account for it. During these early years, he also develops his work as a curator. He assists Pierre Bal-Blanc for *The Living Currency* in 2013 and takes part to documenta 14 as a curatorial assistant for the projects about Cornelius Cardew, André du Colombier, Anna Harplin, El Hadji Sy, and Yianni Christou, among others. He also collaborates with W, as freelance researcher, Thiago Granato, as dramaturg, and Gerard&Kelly, as performer. In 2014, he initiates an ambitious project about the choreographer Lucinda Childs. He curates the first retrospective exhibition about her work, *Lucinda Childs, Nothing Personal (1963-1989)*, at the Centre National de la Danse and Thaddaeus Ropac Gallery, during the Festival d’Automne à Paris in 2016, and at the Centre Chorégraphique and the Scène Nationale d’Orléan in 2018. He supports the donation of the choreographers’ papers at the Centre National de la Danse, and he is currently writing his dissertation at the School for Advanced Studies in the Social Sciences under the supervision of Béatrice Fraenkel and Carrie Lambert-Beatty (Harvard University). He proposes an historical anthropology of her dance company attentive to the crafts and technics allowing the embodiment of minimalism. Since 2018, his knowledge about dance benefits from the research program “Chorégraphie. Écriture et dessin, signe et image dans les processus de creation et de transmission chorégraphique” of the National Institute of Art History where he works as PhD fellow. He also graduated from Kinetography Laban at the Conservatoire de Paris in 2020. In parallel of his individual researches, he founded abd with Lenio Kaklea in 2010 to develop projects that explore the intersection of dance, research and critical theory. He works as the dramaturge for *Fluctuat nec Mergitur* (2010), *Arranged by Date* (2012), *Margin Release* (2015), and part take to *Iris, Alexandra, Katerina, Mariela et moi* (2016) at the festival DansFabrik, Quartz-Scène Nationale de Brest. In 2017, *Praticial Encyclopeadia* is a turning point in their collaboration. In this project, dance becomes a tool to explore the practices of 600 inhabitants in six different European cities. Following this survey, they write *Encyclopédie pratique, Portraits d’Aubervilliers* (Les Laboratoires d’Aubervilliers and abd, Aubervilliers and Paris, 2017) and *Practical Encyclopaedia, Detours* (Les presses du réel and abd, Dijon and Paris, 2020).
Commissaire d’exposition, historien de l’art et dramaturge, **Lou Forster** travaille à l’intersection entre la danse et les sciences humaines. Son intérêt pour la danse et la performance remonte à 2010. Il écrit sur Alain Buffard, L'Encyclopédie de la Parole, Anna Halprin, Jennifer Lacey, Franck Leibovici, Rabih Mroué, Steve Paxton, Walid Raad, Yvonne Rainer, Claudia Triozzi, notamment, pour *A prior, Le journal des Laboratoires d’Aubervilliers* et *Art 21*, dont il participe au comité éditorial de 2012 à 2013. Cette première expérience, le pousse à approfondir sa connaissance des formes et des pratiques chorégraphiques et à réfléchir à une variété de formats pour en rendre compte. Il développe, également, une pratique curatoriale. Il assiste Pierre Bal-Blanc pour *La Monnaie Vivante* en 2013 et travaille pour la documenta 14 en tant qu’assistant curateur sur les projets de Cornelius Cardew, André du Colombier, Anna Harplin, El Hadji Sy et Yianni Christou, entre autres. Par ailleurs, il collabore avec W, comme chercheur, Thiago Granato comme dramaturge et Gerard&Kelly, comme performeur. À partir de 2014, il lance un ambitieux projet autour de la chorégraphe Lucinda Childs qui prend la forme d’une exposition monographique, *Lucinda Childs, Nothing Personal (1963-1989)*, présenté au Centre national de la danse (CN D) et à la Galerie Thaddaeus Ropac, Pantin dans le cadre du Festival d’Automne à Paris en 2016, et au Centre Chorégraphique et à la Scène nationale d’Orléans en 2018. Il accompagne la donation des archives de la chorégraphe au Centre national de la danse, et, écrit, actuellement, un doctorat à l’École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), sous la direction de Béatrice Fraenkel et Carrie Lambert-Beatty (Harvard University). Il y déploie une anthropologie historique de la compagnie, attentive aux techniques et aux savoir-faire permettant l’incorporation du minimalisme. Depuis 2018, sa compréhension de la danse se nourrit des apports du programme de recherche « Chorégraphies. Écriture et dessin, signe et image dans les processus de création et de transmission chorégraphiques », auquel il participe en tant que chargé d’étude et de recherche à l’Institut National d’Histoire de l’Art (INHA). Il suit, également, la formation de 1er cycle d’analyse et d’écriture du mouvement en cinétographie Laban au Conservatoire de Paris dont il est diplômé en 2020. En parallèle de ses recherches individuelles, il fonde en 2010 avec Lenio Kaklea [abd](http://abd-contents.com/), une plateforme qui développe des projets à l’intersection entre danse et théorie critique. Il participe comme dramaturge à *Fluctuat nec Mergitur* (2010), *Arranged by Date* (2012), *Margin Release* (2015) et collabore à *Iris, Alexandra, Katerina, Mariela et moi* (2016) au festival DansFabrik, Quartz-Scène Nationale de Brest. En 2017, le projet *Encyclopédie pratique* marque un tournant dans leur travail. La danse y devient un moyen d’enquêter sur les pratiques des habitant·e·s de six villes européennes. À partir de 600 témoignages, il·elle·s coécrivent, *Encyclopédie pratique, Portraits d’Aubervilliers* (Les Laboratoires d’Aubervilliers et abd, Aubervilliers et Paris, 2017)et *Encyclopédie pratique, Détours* (Les presses du réel et abd, Dijon et Paris, 2020).

Publications

The movement clinic

L Forster , Fanny de Chaillé , Cécile Zoonens , Laurent Sebillotte
Centre National de la Danse. Alain Buffard, Good Boy, Les presses du réel; Centre National de la Danse, 2020, 978-2-37896-069-8
Chapitre d'ouvrage hal-03028216v1

La production de l’espace chez Lucinda Childs, 1963-1974. Dislocation et subjectivation

L Forster , Yann Potin , Paul-Louis Rinuy , Rouiller Clothilde
Archives en acte. Arts plastiques, danse, performance, Presses Universitaires de Vincennes, 2018
Chapitre d'ouvrage hal-03043624v1

Anna Halprin

L Forster , Pierre Bal-Blanc , Adam Szymczyk , Quinn Latimer
documenta 14: Daybook, 2017, 978-3-7913-5655-6
Chapitre d'ouvrage hal-03044446v1

La réduction du mystère

L Forster , Yannick Liron
École européenne supérieure d'art de Bretagne. Site de Lorient. L'expérience du récit. 2, 2012, 978-2-37022-003-5
Chapitre d'ouvrage hal-03044468v1
Image document

People photo movement score (PPMS)

L Forster , Tom Engels , Myriam Van Imschoot , Macklin Kowal
Conversations in Vermont, 2020, http://www.conversationsinvermont.net/steve-paxton/ppms-en.html
Autre publication scientifique hal-03043616v1