- 68
- 5
- 1
- 1
- 1
Lahcen Oubahssi
76
Documents
Identifiants chercheurs
- lahcen-oubahssi
- IdRef : 096180188
- 0000-0002-2933-8780
- Google Scholar : https://scholar.google.fr/citations?user=UNrXmbQAAAAJ&hl=fr
Présentation
Publications
- 9
- 9
- 7
- 6
- 6
- 6
- 5
- 5
- 5
- 5
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 25
- 19
- 13
- 13
- 10
- 9
- 9
- 8
- 7
- 7
- 6
- 5
- 5
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 67
- 17
- 4
- 4
- 2
- 1
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 2
- 2
- 9
- 4
- 5
- 8
- 10
- 2
- 3
- 4
- 3
- 2
- 1
- 1
- 5
- 3
- 7
- 1
- 1
- 2
- 1
- 1
A Moodle-Centric Model and Authoring Tool for cMOOC-type Courses13th International Conference on Computer Supported Education,CSEDU 2021, Online Streaming, Apr 2021, Prague, Czech Republic
Communication dans un congrès
hal-03172116v1
|
|
|
VEA: A Virtual Environment for Animal experimentationThe 21th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2021), Jul 2021, Online, France. pp.422-424, ⟨10.1109/ICALT52272.2021.00134⟩
Communication dans un congrès
hal-03381590v1
|
|
Modèle et outil pour assister la scénarisation des activités pédagogiques orientées RV9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2019, PARIS, France
Communication dans un congrès
hal-02122230v1
|
|
Design and Operationalization of Connectivist Activities: an Approach through Business Process ManagementThe 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.251-265, ⟨10.1007/978-3-030-29736-7_19⟩
Communication dans un congrès
hal-02170576v1
|
|
Towards an editor for VR-oriented educational scenariosThe 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.756-760
Communication dans un congrès
hal-02170565v1
|
Materializing Conception and Deployment Phases of a cMOOC ScenarioEMOOCs, May 2019, Naples, Italy. pp.20-26
Communication dans un congrès
hal-02122317v1
|
|
|
Assistance to Scenarisation of VR-Oriented Pedagogical Activities: Models and Tools2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Jul 2019, Maceió, France. pp.344-346, ⟨10.1109/ICALT.2019.00107⟩
Communication dans un congrès
hal-04468605v1
|
|
A model and its tool to assist the scenarization of VR-oriented pedagogical activitiesCSEDU 2019, May 2019, Crète, Greece. pp.511-518
Communication dans un congrès
hal-02122244v1
|
|
Assistance to Scenarisation of VR-oriented Pedagogical Activities: Models and ToolsICALT 2019, Jul 2019, Maceio, Brazil. pp.344-346
Communication dans un congrès
hal-02122277v1
|
|
Virtual Learning Environment Design in the Context of Orientation Skills Acquisition for LUSI Class10th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU18), Mar 2018, Funchal,Madeira, Portugal. pp.47-58
Communication dans un congrès
hal-01707205v1
|
|
Towards design and operationalization of pedagogical situations in the VRLEs.The 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 400-402
Communication dans un congrès
hal-01775218v1
|
|
A process of design and production of Virtual Reality Learning EnvironmentsInternational Conference on Collaborative Learning (ICL 2018), Sep 2018, Kos Island, Greece. pp.353-364
Communication dans un congrès
hal-01882158v1
|
|
ADDEGames: An Assistance Design tool for Digital Epistemic GamesThe 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 103-107
Communication dans un congrès
hal-01775217v1
|
|
Conception et développement d'un environnement virtuel pour l'apprentissage : Application dans le cadre du projet ARVADORPHEE Rendez-vous, Jan 2017, Font-Romeu, France
Communication dans un congrès
hal-01850709v1
|
|
A Model to Assist Pedagogical Scenario Building Process in cMOOCs2017 IEEE 17th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2017, Timisouara, Romania. p. 5-7, ⟨10.1109/ICALT.2017.67⟩
Communication dans un congrès
hal-01646823v1
|
|
ARVAD : Un environnement virtuel pour l'apprentissage de l'autonomie des déplacements pour les classes ULIS8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH17), Jun 2017, Strasbourg, France. pp.209-220
Communication dans un congrès
hal-01664491v1
|
|
REARTH un exemple de Jeu Épistémique Numérique De la conception à l’expérimentationColloque Enseignement des Technologies et des Sciences de l'Information et des Systèmes (CETSIS), May 2017, Le Mans, France
Communication dans un congrès
hal-01850462v1
|
|
Approche et outils pour assister la scénarisation pédagogique des cMOOCs8 ème conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.185-196
Communication dans un congrès
hal-01647740v1
|
Structuring and Indexing Pattern-Based Learning Scenarios: Toward a Platform-Oriented DesignInternational Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL 16), 2016, Belfast (UK), United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-01433166v1
|
|
|
Rethinking learning design for learning technologies: formalized vision to operationalize pattern-based scenariosThe 16th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 16),, 2016, Austin, Texas, United States. pp.57-61
Communication dans un congrès
hal-01433174v1
|
|
Toward a Play Management System for Play-Based LearningEuropean Conference on Technology Enhanced Learning,, Sep 2016, Lyon, France. pp.484 - 489, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_47⟩
Communication dans un congrès
hal-01383214v1
|
|
Platform oriented semantic description of pattern-based learning scenarios11th European Conference on technology Enhanced Learning - Adaptive and Adaptable Learning (EC-TEL 16), Sep 2016, Lyon, France. pp.652-655, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_84⟩
Communication dans un congrès
hal-01433187v1
|
|
MOOC : Assister les enseignants dans l'intégration des ressorts de motivation dans les scénarios pédagogiques7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.450-452
Communication dans un congrès
hal-01405988v1
|
|
Identification et formalisation du langage de conception pédagogique des plateformes de formation7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.288-293
Communication dans un congrès
hal-01405957v1
|
|
Processus d'aide à l'opérationnalisation de scénarios pédagogiques à base de patrons et d'ontologies7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.438-440
Communication dans un congrès
hal-01405984v1
|
|
Motivation and Engagement in MOOCs: How to Increase Learning Motivation by Adapting Pedagogical Scenarios?EC-TEL 2015, Sep 2015, Tolède, Spain. pp.556-559, ⟨10.1007/978-3-319-24258-3_58⟩
Communication dans un congrès
hal-01646708v1
|
A method for identifying and formalizing the underlying instructional design language of existent LMSsCSEDU - 7th International Conference on Computer Supported Education, 2015, Lisbonne, Portugal
Communication dans un congrès
hal-01433214v1
|
|
Making explicit the Moodle instructional design languageThe 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT2015),, 2015, Hualien, Taiwan
Communication dans un congrès
hal-01458035v1
|
|
|
Learning Scenarios' Operationalization: A Process based on Ontology and PatternsCSEDU 2015, May 2015, Lisbonne, Portugal. pp.139--147
Communication dans un congrès
hal-01455469v1
|
A meta-model based approach for identifying and formalizing LMS instructional design languagesThe International Conference on Collaboration Technologies and Systems (CTS 2015), The 16th Annual Meeting, 2015, Atlanta, Georgia (USA), Unknown Region
Communication dans un congrès
hal-01458033v1
|
|
Towards the identification and formalization of LMS instructional design languagesECTEL 2014, 2014, Graz, Austria
Communication dans un congrès
hal-01433259v1
|
|
Design and operationalization of learning situations based on patterns for a public in professional development9th European Conf. on Technology Enhanced Learning (ECTEL'14), 2014, Gratz, Austria. pp.560--561
Communication dans un congrès
hal-01433256v1
|
|
|
Conception et opérationnalisation de patrons : Cas d'une situation de formation d'aide à la personne pour un public en insertion professionnelleEIAH 2013, May 2013, Toulouse, France. pp.191--202
Communication dans un congrès
hal-01433268v1
|
|
Scénarisation pédagogique à base de patrons : Cas d'une association pour l'insertion professionnelleCOLLOQUE INTERNATIONAL « Les questions vives en éducation et formation : regards croisés France-Canada », Jun 2013, Nantes, France. pp.293-299
Communication dans un congrès
hal-01458145v1
|
|
Design and operationalization of patterns: Case of a training situation of personal assistance for public in professional integration8th Int. Conf. on Software Technologies (ICSOFT'13), Jul 2013, Reykjavik, Iceland. pp.488--495
Communication dans un congrès
hal-01433264v1
|
Specification of visual instructional design languages dedicated to Learning Management SystemsInternational Conference on Software and Data Technologies, 2012, Rome, Italy
Communication dans un congrès
hal-01433492v1
|
|
Expressing the implicit instructional design language embedded in an LMS: motivations and process15th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, 2012, Naples, Italy. pp.125--131
Communication dans un congrès
hal-01433490v1
|
|
Identification of LMSs Instuctional Languages: an Analysis ProcessIEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2012, Rome, Italy
Communication dans un congrès
hal-01452341v1
|
|
An analysis process for identifying and formalizing LMS instructional languageInternational Conference on Software and Data Technologies, 2012, Rome, Italy
Communication dans un congrès
hal-01433491v1
|
|
Operationalization of Learning Scenarios on Open and Distance Learning platforms: the case of the Moodle Platform11th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2011, 2011, Athens (USA), Unknown Region. pp.396--398
Communication dans un congrès
hal-01452342v1
|
|
A Model-Driven And External Approach For Learning Design Upon Learning Management SystemsInternational Conference on Computer Supported Education CSEDU'2011, 2011, Noordwijkerhout, Netherlands. pp.398--401
Communication dans un congrès
hal-01452343v1
|
|
Operationalization of Learning Scenarios on Existent Learning Management Systems: The Moodle Case-StudyInternational Conference on Software and Data Technologies, 2011, Seville, Spain. pp.143--148
Communication dans un congrès
hal-01433505v1
|
|
Re-engineering of Technology Enhanced Learning systems: the case of the Apprenticeship Electronic BookletCSEDU 2010, 2010, Valencia, Spain
Communication dans un congrès
hal-01458037v1
|
|
Re-engineering of the Apprenticeship Electronic Booklet : Adaptation to new users requirementsICALT2010, 2010, Sousse, Tunisia
Communication dans un congrès
hal-01458036v1
|
|
Ré-ingénierie d'un EIAH existant : le cas du Livret Électronique d'ApprentissageEIAH 2009, 2009, Lemans, France. pp.311--318
Communication dans un congrès
hal-01433952v1
|
|
Can Learning Object Metadata stand as Leraning Resource Models for iLMS?The 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT 2007, Jul 2007, Niigata, Japan. pp.305-307, ⟨10.1109/ICALT.2007.88⟩
Communication dans un congrès
hal-00619834v1
|
|
|
Un modèle pour améliorer l'interopérabilité des données pédagogiques apprenant3ième conférence en Environnement Informatique pour l'Apprentissage Humain - EIAH 2007, Jun 2007, Lausane, Suisse. pp.437-448
Communication dans un congrès
hal-00161587v1
|
Can Learning Object Metadata stand as Learning Resource Models for iLMS?ICALT07, 2007, Niigata, Japan
Communication dans un congrès
hal-01434102v1
|
|
From learner information packages to student models : Which continuum?8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems - ITS 2006, Jun 2006, Jhongli/Taiwan, pp.288-297, ⟨10.1007/11774303_29⟩
Communication dans un congrès
inria-00104158v1
|
|
Une généralisation du modèle d'activité d’IMS LD pour les systèmes de e-formationMCSEAI, Univsersité IBno Zohr Agadir, Dec 2006, Agadir, Maroc
Communication dans un congrès
hal-01434120v1
|
|
The Activity at the Center of the Global Open and Distance Learning ProcessAIED 2005, 2005, Amsterdam, Unknown Region. pp.386--394
Communication dans un congrès
hal-01434290v1
|
|
Application Service Provider System : a new concept to provide interoperability between learning management systemsWorld Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, 2005, Vancouver, Canada. pp.2763--2769
Communication dans un congrès
hal-01434296v1
|
|
L'activité au centre du processus global de la FOADEIAH 2005, 2005, Montpellier, France
Communication dans un congrès
hal-01434286v1
|
|
La fourniture des services : une approche novatrice pour l'ouverture des systèmes de gestion de la formation et du marché de la FOADEIAH, 2005, Montpellier, France
Communication dans un congrès
hal-01434278v1
|
|
|
Ré-ingénierie d'une plate-forme fondée sur la modélisation d'un processus global de FOADTechnologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. pp.32-38
Communication dans un congrès
edutice-00000688v1
|
|
A process oriented approach for Modelling On line Learning EnvironmentsAIED2003, 2003, Sydney, Australia. pp.140-152
Communication dans un congrès
hal-00190207v1
|
Actes de la 7ème conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain468 p., 2015, ISBN 978-2-9552774-0-9
Ouvrages
hal-01433193v1
|
Pedagogical Scenario Design and Operationalization: A Moodle-Oriented Authoring Tool for Connectivist ActivitiesComputer Supported Education, 1624, Springer International Publishing, pp.451-471, 2022, Communications in Computer and Information Science, 978-3-031-14755-5. ⟨10.1007/978-3-031-14756-2_22⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-03760332v1
|
|
|
A Virtual Learning Environment to Acquire Orientation Skills in the LUSI Class ContextMcLaren B., Reilly R., Zvacek S., Uhomoibhi J. (eds). Computer Supported Education, Springer, pp.56-76, 2019, Communications in Computer and Information Science, 978-3-030-21150-9. ⟨10.1007/978-3-030-21151-6_4⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02170553v1
|
Identification and formalization of LMS instructional design languages : Moodle case studyCommunications in Computer and Information Science (CCIS), Springer-Verlag, 2016
Chapitre d'ouvrage
hal-01433162v1
|
|
|
A process using ontology to automate the operationalization of pattern-based learning scenariosSusan Zvacek, Maria Teresa Restivo, James Uhomoibhi, Markus Helfert. Computer Supported Education, 583, Springer, pp.444-461, 2016, Communications in Computer and Information Science, 978-3-319-29584-8. ⟨10.1007/978-3-319-29585-5_26⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01433153v1
|
|
cMOOC: How to Assist Teachers in Integrating Motivational Aspects in Pedagogical Scenarios?Torsten Brinda; Nicholas Mavengere; Ilkka Haukijärvi; Cathy Lewin; Don Passey. Stakeholders and Information Technology in Education, IFIPAICT-493, Springer International Publishing, pp.72-81, 2016, ⟨10.1007/978-3-319-54687-2_7⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01625379v1
|
Identification and formalization of LMS instructional design languages: Moodle case study.Lecture notes in Communications in Computer and Information Science (CCIS), Springer Nature Switzerland, pp.21-36,, 2015, ⟨10.1007/978-3-319-29585-5_2⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-04019520v1
|
|
E-Learning Systems Re-Engineering : Functional Specifications and Component-Based ArchitectureClaus Pahl. Architecture Solutions for E-Learning Systems, IGI Global, 409 p., 2008, 978-1-59904-633-4
Chapitre d'ouvrage
inria-00414376v1
|
|
E-learning systems reengineering: Functional specifications and component based architectureClaus Pahl. Architecture Solutions for E-Learning Systems, 1, IGI Publishers, pp.175--194, 2007, 978-159904633-4
Chapitre d'ouvrage
hal-01434090v1
|
|
La fourniture de services : une approche novatrice pour l'ouverture des systèmes de formation et du marché de la FOAD2005
Pré-publication, Document de travail
hal-00005694v1
|