Accéder directement au contenu

Lahcen Oubahssi

76
Documents
Identifiants chercheurs

Présentation

Publications

Image document

VR-Peas: a Virtual Reality PEdAgogical Scenarisation tool

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Oussema Mahdi
Interactive Learning Environments, 2024, pp.1-18. ⟨10.1080/10494820.2024.2308094⟩
Article dans une revue hal-04426503v1
Image document

BPMN4MOOC: a BPMN Extension for the Design of Connectivist MOOC

Aïcha Bakki , Lahcen Oubahssi , Youness Laghouaouta , Sébastien George
Interactive Learning Environments, 2023, pp.1-23. ⟨10.1080/10494820.2023.2190353⟩
Article dans une revue hal-04033628v1
Image document

A Model and Tool to Support Pedagogical Scenario Building for Connectivist MOOC

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Sébastien George , Chihab Cherkaoui
Technology, Knowledge and Learning, 2020, 25, pp.899-927. ⟨10.1007/s10758-020-09444-8⟩
Article dans une revue hal-02531777v1

From Design to Management of Digital Epistemic Games

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Guillaume Loup , Eric Sanchez
International Journal of Serious Games, 2020, 7 (1), pp.23-46. ⟨10.17083/ijsg.v7i1.336⟩
Article dans une revue hal-02513485v1

MOOCAT: A Visual Authoring Tool in the cMOOC Context

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Sébastien George , Chihab Cherkaoui
Education and Information Technologies, 2019, 24 (2), pp.1185-1209. ⟨10.1007/s10639-018-9807-2⟩
Article dans une revue hal-01882193v1

A method for making explicit LMS instructional design languages

Nour El Mawas , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade
Technology, Instruction, Cognition and Learning (TICL) journal, 2016, 10 (3), pp.203-226
Article dans une revue hal-01458143v1

Une généralisation du modèle d'activité d?IMS LD pour les systèmes de e-formation

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
e-TI : Revue électronique des technologies de l'information, 2007
Article dans une revue hal-01434079v1

La e-formation : Comment répondre aux différents besoins de ses acteurs ?

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
Informations, Savoirs, Décisions et Médiations [Informations, Sciences for Decisions Making ] , 2006, 25
Article dans une revue hal-01434222v1
Image document

Contributions de l'Action Spécifique "Conception d'une Plateforme pour la recherche en EIAH" à l'ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain.

Jean-Michel Adam , Marie-Noelle Bessagnet , Amel Bouzeghoub , Pierre-Andre Caron , Thibault Carron
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2005, 12, pp.343-360
Article dans une revue hal-00696401v1
Image document

VEA: A Virtual Environment for Animal experimentation

Lahcen Oubahssi , Oussema Mahdi
The 21th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2021), Jul 2021, Online, France. pp.422-424, ⟨10.1109/ICALT52272.2021.00134⟩
Communication dans un congrès hal-03381590v1

A Moodle-Centric Model and Authoring Tool for cMOOC-type Courses

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi
13th International Conference on Computer Supported Education,CSEDU 2021, Online Streaming, Apr 2021, Prague, Czech Republic
Communication dans un congrès hal-03172116v1
Image document

Towards an editor for VR-oriented educational scenarios

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
The 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.756-760
Communication dans un congrès hal-02170565v1
Image document

Modèle et outil pour assister la scénarisation des activités pédagogiques orientées RV

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2019, PARIS, France
Communication dans un congrès hal-02122230v1
Image document

Design and Operationalization of Connectivist Activities: an Approach through Business Process Management

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Sébastien George
The 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.251-265, ⟨10.1007/978-3-030-29736-7_19⟩
Communication dans un congrès hal-02170576v1
Image document

Assistance to Scenarisation of VR-oriented Pedagogical Activities: Models and Tools

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
ICALT 2019, Jul 2019, Maceio, Brazil. pp.344-346
Communication dans un congrès hal-02122277v1

Materializing Conception and Deployment Phases of a cMOOC Scenario

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Sébastien George
EMOOCs, May 2019, Naples, Italy. pp.20-26
Communication dans un congrès hal-02122317v1
Image document

Assistance to Scenarisation of VR-Oriented Pedagogical Activities: Models and Tools

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sebastien Iksal
2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Jul 2019, Maceió, France. pp.344-346, ⟨10.1109/ICALT.2019.00107⟩
Communication dans un congrès hal-04468605v1
Image document

A model and its tool to assist the scenarization of VR-oriented pedagogical activities

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
CSEDU 2019, May 2019, Crète, Greece. pp.511-518
Communication dans un congrès hal-02122244v1
Image document

A process of design and production of Virtual Reality Learning Environments

Lahcen Oubahssi , Oussema Mahdi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
International Conference on Collaborative Learning (ICL 2018), Sep 2018, Kos Island, Greece. pp.353-364
Communication dans un congrès hal-01882158v1
Image document

ADDEGames: An Assistance Design tool for Digital Epistemic Games

Lahcen Oubahssi , Guillaume Loup , Claudine Piau-Toffolon , Oussema Mahdi
The 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 103-107
Communication dans un congrès hal-01775217v1
Image document

Virtual Learning Environment Design in the Context of Orientation Skills Acquisition for LUSI Class

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
10th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU18), Mar 2018, Funchal,Madeira, Portugal. pp.47-58
Communication dans un congrès hal-01707205v1
Image document

Towards design and operationalization of pedagogical situations in the VRLEs.

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
The 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 400-402
Communication dans un congrès hal-01775218v1
Image document

A Model to Assist Pedagogical Scenario Building Process in cMOOCs

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Sébastien George , Chihab Cherkaoui
2017 IEEE 17th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2017, Timisouara, Romania. p. 5-7, ⟨10.1109/ICALT.2017.67⟩
Communication dans un congrès hal-01646823v1
Image document

Conception et développement d'un environnement virtuel pour l'apprentissage : Application dans le cadre du projet ARVAD

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
ORPHEE Rendez-vous, Jan 2017, Font-Romeu, France
Communication dans un congrès hal-01850709v1
Image document

Approche et outils pour assister la scénarisation pédagogique des cMOOCs

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Sébastien George , Chihab Cherkaoui
8 ème conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.185-196
Communication dans un congrès hal-01647740v1
Image document

ARVAD : Un environnement virtuel pour l'apprentissage de l'autonomie des déplacements pour les classes ULIS

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH17), Jun 2017, Strasbourg, France. pp.209-220
Communication dans un congrès hal-01664491v1
Image document

REARTH un exemple de Jeu Épistémique Numérique De la conception à l’expérimentation

Frank Sauret , Valérie Emin-Martinez , Guillaume Loup , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
Colloque Enseignement des Technologies et des Sciences de l'Information et des Systèmes (CETSIS), May 2017, Le Mans, France
Communication dans un congrès hal-01850462v1
Image document

Platform oriented semantic description of pattern-based learning scenarios

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
11th European Conference on technology Enhanced Learning - Adaptive and Adaptable Learning (EC-TEL 16), Sep 2016, Lyon, France. pp.652-655, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_84⟩
Communication dans un congrès hal-01433187v1
Image document

Toward a Play Management System for Play-Based Learning

Eric Sanchez , Claudine Piau-Toffolon , Lahcen Oubahssi , Audrey Serna , Iza Marfisi-Schottman
European Conference on Technology Enhanced Learning,, Sep 2016, Lyon, France. pp.484 - 489, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_47⟩
Communication dans un congrès hal-01383214v1

Structuring and Indexing Pattern-Based Learning Scenarios: Toward a Platform-Oriented Design

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL 16), 2016, Belfast (UK), United Kingdom
Communication dans un congrès hal-01433166v1
Image document

Rethinking learning design for learning technologies: formalized vision to operationalize pattern-based scenarios

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
The 16th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 16),, 2016, Austin, Texas, United States. pp.57-61
Communication dans un congrès hal-01433174v1
Image document

MOOC : Assister les enseignants dans l'intégration des ressorts de motivation dans les scénarios pédagogiques

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Chihab Cherkaoui , Sébastien George , Driss Mammass
7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.450-452
Communication dans un congrès hal-01405988v1
Image document

Learning Scenarios' Operationalization: A Process based on Ontology and Patterns

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
CSEDU 2015, May 2015, Lisbonne, Portugal. pp.139--147
Communication dans un congrès hal-01455469v1

A meta-model based approach for identifying and formalizing LMS instructional design languages

Nour El Mawas , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade
The International Conference on Collaboration Technologies and Systems (CTS 2015), The 16th Annual Meeting, 2015, Atlanta, Georgia (USA), Unknown Region
Communication dans un congrès hal-01458033v1
Image document

Identification et formalisation du langage de conception pédagogique des plateformes de formation

Nour El Mawas , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade
7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.288-293
Communication dans un congrès hal-01405957v1
Image document

Processus d'aide à l'opérationnalisation de scénarios pédagogiques à base de patrons et d'ontologies

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.438-440
Communication dans un congrès hal-01405984v1
Image document

Motivation and Engagement in MOOCs: How to Increase Learning Motivation by Adapting Pedagogical Scenarios?

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Chihab Cherkaoui , Sébastien George
EC-TEL 2015, Sep 2015, Tolède, Spain. pp.556-559, ⟨10.1007/978-3-319-24258-3_58⟩
Communication dans un congrès hal-01646708v1

A method for identifying and formalizing the underlying instructional design language of existent LMSs

Nour El Mawas , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade
CSEDU - 7th International Conference on Computer Supported Education, 2015, Lisbonne, Portugal
Communication dans un congrès hal-01433214v1

Making explicit the Moodle instructional design language

Nour El Mawas , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade
The 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT2015),, 2015, Hualien, Taiwan
Communication dans un congrès hal-01458035v1

Towards the identification and formalization of LMS instructional design languages

Nour El Mawas , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade , Aymen Abedmouleh
ECTEL 2014, 2014, Graz, Austria
Communication dans un congrès hal-01433259v1

Design and operationalization of learning situations based on patterns for a public in professional development

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Nour El Mawas
9th European Conf. on Technology Enhanced Learning (ECTEL'14), 2014, Gratz, Austria. pp.560--561
Communication dans un congrès hal-01433256v1
Image document

Conception et opérationnalisation de patrons : Cas d'une situation de formation d'aide à la personne pour un public en insertion professionnelle

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Fatma Kammoun
EIAH 2013, May 2013, Toulouse, France. pp.191--202
Communication dans un congrès hal-01433268v1
Image document

Scénarisation pédagogique à base de patrons : Cas d'une association pour l'insertion professionnelle

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Fatma Kammoun
COLLOQUE INTERNATIONAL « Les questions vives en éducation et formation : regards croisés France-Canada », Jun 2013, Nantes, France. pp.293-299
Communication dans un congrès hal-01458145v1
Image document

Design and operationalization of patterns: Case of a training situation of personal assistance for public in professional integration

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Fatma Kammoun
8th Int. Conf. on Software Technologies (ICSOFT'13), Jul 2013, Reykjavik, Iceland. pp.488--495
Communication dans un congrès hal-01433264v1

Specification of visual instructional design languages dedicated to Learning Management Systems

Aymen Abedmouleh , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade
International Conference on Software and Data Technologies, 2012, Rome, Italy
Communication dans un congrès hal-01433492v1

Expressing the implicit instructional design language embedded in an LMS: motivations and process

Aymen Abedmouleh , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade , Christophe Choquet
15th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, 2012, Naples, Italy. pp.125--131
Communication dans un congrès hal-01433490v1

Identification of LMSs Instuctional Languages: an Analysis Process

Aymen Abedmouleh , Pierre Laforcade , Lahcen Oubahssi , Christophe Choquet
IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2012, Rome, Italy
Communication dans un congrès hal-01452341v1

An analysis process for identifying and formalizing LMS instructional language

Aymen Abedmouleh , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade , Christophe Choquet
International Conference on Software and Data Technologies, 2012, Rome, Italy
Communication dans un congrès hal-01433491v1

Operationalization of Learning Scenarios on Open and Distance Learning platforms: the case of the Moodle Platform

Aymen Abedmouleh , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade , Christophe Choquet
11th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2011, 2011, Athens (USA), Unknown Region. pp.396--398
Communication dans un congrès hal-01452342v1

A Model-Driven And External Approach For Learning Design Upon Learning Management Systems

Aymen Abedmouleh , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade , Christophe Choquet
International Conference on Computer Supported Education CSEDU'2011, 2011, Noordwijkerhout, Netherlands. pp.398--401
Communication dans un congrès hal-01452343v1

Operationalization of Learning Scenarios on Existent Learning Management Systems: The Moodle Case-Study

Aymen Abedmouleh , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade , Christophe Choquet
International Conference on Software and Data Technologies, 2011, Seville, Spain. pp.143--148
Communication dans un congrès hal-01433505v1

Re-engineering of Technology Enhanced Learning systems: the case of the Apprenticeship Electronic Booklet

Pierre Laforcade , Lahcen Oubahssi , Philippe Cottier
CSEDU 2010, 2010, Valencia, Spain
Communication dans un congrès hal-01458037v1

Re-engineering of the Apprenticeship Electronic Booklet : Adaptation to new users requirements

Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade , Philippe Cottier
ICALT2010, 2010, Sousse, Tunisia
Communication dans un congrès hal-01458036v1

Ré-ingénierie d'un EIAH existant : le cas du Livret Électronique d'Apprentissage

Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade , Philippe Cottier
EIAH 2009, 2009, Lemans, France. pp.311--318
Communication dans un congrès hal-01433952v1
Image document

Un modèle pour améliorer l'interopérabilité des données pédagogiques apprenant

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
3ième conférence en Environnement Informatique pour l'Apprentissage Humain - EIAH 2007, Jun 2007, Lausane, Suisse. pp.437-448
Communication dans un congrès hal-00161587v1

Can Learning Object Metadata stand as Leraning Resource Models for iLMS?

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
The 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT 2007, Jul 2007, Niigata, Japan. pp.305-307, ⟨10.1109/ICALT.2007.88⟩
Communication dans un congrès hal-00619834v1

Can Learning Object Metadata stand as Learning Resource Models for iLMS?

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
ICALT07, 2007, Niigata, Japan
Communication dans un congrès hal-01434102v1

Une généralisation du modèle d'activité d’IMS LD pour les systèmes de e-formation

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
MCSEAI, Univsersité IBno Zohr Agadir, Dec 2006, Agadir, Maroc
Communication dans un congrès hal-01434120v1

From learner information packages to student models : Which continuum?

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems - ITS 2006, Jun 2006, Jhongli/Taiwan, pp.288-297, ⟨10.1007/11774303_29⟩
Communication dans un congrès inria-00104158v1

L'activité au centre du processus global de la FOAD

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien , Macaire Ngomo , Gérard Claes
EIAH 2005, 2005, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-01434286v1

The Activity at the Center of the Global Open and Distance Learning Process

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
AIED 2005, 2005, Amsterdam, Unknown Region. pp.386--394
Communication dans un congrès hal-01434290v1

Application Service Provider System : a new concept to provide interoperability between learning management systems

Macaire Ngomo , Habib Abdulrab , Lahcen Oubahssi
World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, 2005, Vancouver, Canada. pp.2763--2769
Communication dans un congrès hal-01434296v1

La fourniture des services : une approche novatrice pour l'ouverture des systèmes de gestion de la formation et du marché de la FOAD

Macaire Ngomo , Lahcen Oubahssi , Habib Abdulrab
EIAH, 2005, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-01434278v1
Image document

Ré-ingénierie d'une plate-forme fondée sur la modélisation d'un processus global de FOAD

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien , Gérard Claës
Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. pp.32-38
Communication dans un congrès edutice-00000688v1
Image document

A process oriented approach for Modelling On line Learning Environments

Monique Grandbastien , Lahcen Oubahssi , Gérard Claes
AIED2003, 2003, Sydney, Australia. pp.140-152
Communication dans un congrès hal-00190207v1

Pedagogical Scenario Design and Operationalization: A Moodle-Oriented Authoring Tool for Connectivist Activities

Aïcha Bakki , Lahcen Oubahssi
Computer Supported Education, 1624, Springer International Publishing, pp.451-471, 2022, Communications in Computer and Information Science, 978-3-031-14755-5. ⟨10.1007/978-3-031-14756-2_22⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03760332v1
Image document

A Virtual Learning Environment to Acquire Orientation Skills in the LUSI Class Context

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
McLaren B., Reilly R., Zvacek S., Uhomoibhi J. (eds). Computer Supported Education, Springer, pp.56-76, 2019, Communications in Computer and Information Science, 978-3-030-21150-9. ⟨10.1007/978-3-030-21151-6_4⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02170553v1

Identification and formalization of LMS instructional design languages : Moodle case study

Nour El Mawas , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade
Communications in Computer and Information Science (CCIS), Springer-Verlag, 2016
Chapitre d'ouvrage hal-01433162v1
Image document

A process using ontology to automate the operationalization of pattern-based learning scenarios

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
Susan Zvacek, Maria Teresa Restivo, James Uhomoibhi, Markus Helfert. Computer Supported Education, 583, Springer, pp.444-461, 2016, Communications in Computer and Information Science, 978-3-319-29584-8. ⟨10.1007/978-3-319-29585-5_26⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01433153v1
Image document

cMOOC: How to Assist Teachers in Integrating Motivational Aspects in Pedagogical Scenarios?

Aicha Bakki , Lahcen Oubahssi , Chihab Cherkaoui , Sébastien George
Torsten Brinda; Nicholas Mavengere; Ilkka Haukijärvi; Cathy Lewin; Don Passey. Stakeholders and Information Technology in Education, IFIPAICT-493, Springer International Publishing, pp.72-81, 2016, ⟨10.1007/978-3-319-54687-2_7⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01625379v1

Identification and formalization of LMS instructional design languages: Moodle case study.

Nour El Mawas , Lahcen Oubahssi , Pierre Laforcade
Lecture notes in Communications in Computer and Information Science (CCIS), Springer Nature Switzerland, pp.21-36,, 2015, ⟨10.1007/978-3-319-29585-5_2⟩
Chapitre d'ouvrage hal-04019520v1

E-Learning Systems Re-Engineering : Functional Specifications and Component-Based Architecture

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
Claus Pahl. Architecture Solutions for E-Learning Systems, IGI Global, 409 p., 2008, 978-1-59904-633-4
Chapitre d'ouvrage inria-00414376v1

E-learning systems reengineering: Functional specifications and component based architecture

Lahcen Oubahssi , Monique Grandbastien
Claus Pahl. Architecture Solutions for E-Learning Systems, 1, IGI Publishers, pp.175--194, 2007, 978-159904633-4
Chapitre d'ouvrage hal-01434090v1