Recherche - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu

Filtrer vos résultats

80 résultats
Image document

Actes de la 6ème Conférence sur les Environnements Informatiques d'Apprentissage Humain (EIAH 2013)

Christophe Choquet , Philippe Dessus , Marie Lefèvre , Julien Broisin , Olivier Catteau , et al.
Presses de l'IRIT, pp.369, 2013, 978-2-917490-22-8
Proceedings/Recueil des communications hal-01094817v1

Collaborative Environments Based on Digital Learning Ecosystem Approach to Reduce the Digital Divide

José Eder Guzmán Mendoza , Jaime Munoz Arteaga , Julien Broisin
Peres; Paula and Moreira; Fernando and Mesquita; Anabela. Educational and Social Dimensions of Digital Transformation in Organizations, IGI Global, pp.27--42, 2019, 978-1522562610. ⟨10.4018/978-1-5225-6261-0.ch002⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03003817v1
Image document

Analyse des processus d'entraide dans le cadre d’un laboratoire virtuel et distant pour l'apprentissage de l'informatique

Pierre Bellet , Rémi Venant , Chrysta Pélissier , Stéphanie Mailles , Julien Broisin
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2021, Numéro spécial : Technologies pour l’apprentissage de l’Informatique de la maternelle à l’université, 28
Article dans une revue hal-03618209v1
Image document

Supporting Self-regulated Learning in BL: Exploring Learners’ Tactics and Strategies

Esteban Villalobos , Mar Pérez-Sanagustin , Cédric Sanza , André Tricot , Julien Broisin
Seventeenth European Conference on Technology Enhanced Learning ECTEL22, Sep 2022, Toulouse, France. pp.407-420, ⟨10.1007/978-3-031-16290-9_30⟩
Communication dans un congrès hal-03784148v1

The Mediating Role of Learning Analytics

Esteban Villalobos Díaz , Isabel Hilliger , Carlos Gonzalez , Sergio Celis , Mar Pérez-Sanagustín , et al.
Journal of Learning Analytics, 2024, 11 (1), pp.6-20. ⟨10.18608/jla.2024.8149⟩
Article dans une revue hal-04550152v1
Image document

Designing a Revision System: An Exploratory Qualitative Study to Identify the Needs of French Teachers and Students

Denis Ollivier , Franck Silvestre , Jean-Baptiste Raclet , Emmanuel Lescure , Julien Broisin
18th European Conference on Technology-Enhanced Learning (EC-TEL 2023), European Association of Technology-Enhanced Learning, Sep 2023, Aveiro, Portugal. pp.294-307, ⟨10.1007/978-3-031-42682-7_20⟩
Communication dans un congrès hal-04211163v1
Image document

Renseignement et héritage de métadonnées Renseignement progressif et héritage des métadonnées d'un objet pédagogiques à partir de ses révisions successives

Olivier Catteau , Philippe Vidal , Fabrice Noury , Julien Broisin
Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH), Jun 2007, Lausanne, Suisse
Communication dans un congrès hal-00161389v1
Image document

Managing relevant learning objects assessments: the right place at the right time

Olivier Catteau , Philippe Vidal , Julien Broisin
Raquel Hijon-Neira. Advanced Learning, chapitre 23, INTECH Open Science, pp.345-354, 2009, 978-953-307-010-0. ⟨10.5772/8122⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03274864v1
Image document

A Generic Model for the Context-aware Representation and Federation of Educational Datasets: Experience from the DataTEL Challenge

Julien Broisin , Philippe Vidal
Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 2017, 9 (2), pp.143-159
Article dans une revue hal-01692724v1
Image document

A remote laboratory to leverage motivation of learners to practice: an exploratory study about system administration

Julien Broisin , Rémi Venant , Philippe Vidal
12th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation (REV 2015), Feb 2015, Bangkok, Thailand. pp. 140-142
Communication dans un congrès hal-01363341v1

Data Driven Approaches in Digital Education.

Elise Lavoué , Hendrik Drachsler , Katrien Verbert , Julien Broisin , Mar Pérez-Sanagustin
12th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2017), Sep 2017, Tallinn, Estonia. 10474, Springer International Publishing, pp.XIX, 621, 2017, Lecture Notes in Computer Science (LNCS), 978-3-319-66610-5. ⟨10.1007/978-3-319-66610-5⟩
Proceedings/Recueil des communications hal-01643106v1
Image document

Combiner les leviers de l'approche par compétences et de l'auto-régulation pour accompagner le travail en autonomie à l'université. Analyse du service COMPER

Laëtitia Pierrot , Christine Michel , Julien Broisin , Nathalie Guin , Marie Lefevre , et al.
10e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Marie Lefevre, Christine Michel, Jun 2021, Fribourg / Virtual, Suisse. pp.166-177
Communication dans un congrès hal-03287589v1
Image document

Promoting Self-Regulated Learning Strategies For First-Year Students Through The COMPER Service

Laëtitia Pierrot , Christine Michel , Julien Broisin , Nathalie Guin , Marie Lefevre , et al.
18th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2021), Oct 2021, Virtual, Portugal. pp.170-178
Communication dans un congrès hal-03377399v1
Image document

Promouvoir l'entraide entre apprenants avec Lab4CE, une plateforme de télé-TPs dédiée à l'apprentissage de l'Informatique

Rémi Venant , Philippe Vidal , Julien Broisin
Rencontres ORPHEE : Rendez-Vous 2017 (ORPHEE 2017), Jan 2017, Font-Romeu, France. pp.1-4
Communication dans un congrès hal-02559777v1
Image document

Vers un Support à l'Entraide dans les Laboratoires Distants pour l'Apprentissage de l'Informatique (Atelier 11 - EIAH 2019)

Rémi Venant , Julien Broisin
2019
Autre publication scientifique hal-03156951v1
Image document

Lab4CE: a Remote Laboratory for Computer Education

Julien Broisin , Rémi Venant , Philippe Vidal
International Journal of Artificial Intelligence in Education, 2017, 27 (1), pp.154-180. ⟨10.1007/s40593-015-0079-3⟩
Article dans une revue hal-01530319v1

A personalized recommendation framework based on cam and document annotations (@ RecSysTEL 2010)

Julien Broisin , Mihaela Brut , Valentin Butoianu , Florence Sèdes , Philippe Vidal
Procedia Computer Science, 2010, Part of special issue: Proceedings of the 1st Workshop on Recommender Systems for Technology Enhanced Learning (RecSysTEL 2010), 1 (2), pp.2839-2848. ⟨10.1016/j.procs.2010.08.009⟩
Article dans une revue hal-03763199v1
Image document

A Digital Ecosystem for the Collaborative Production of Open Textbooks: The LATIn Methodology

Ismar Frango Silveira , Xavier Ochôa , Alex Cuadros-Vargas , Alén Pérez Casas , Ana Casali , et al.
Journal of Information Technology Education, 2013, 12, pp.225-249
Article dans une revue hal-03466873v1
Image document

Génération semi-automatique de tests d'auto-évaluation pourvus de feedback résultant de la prise de notes collaborative

Franck Silvestre , Philippe Vidal , Julien Broisin
9eme Colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement (TICE 2014), Nov 2014, Béziers, France. pp. 144-155
Communication dans un congrès hal-01390835v1
Image document

Sharing Learners' Behavior to Enhance a Metacognition-oriented Intelligent Tutoring System

Julien Broisin , Philippe Vidal
World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (E-Learn 2013), Oct 2013, Las Vegas, United States. pp. 2290-2296
Communication dans un congrès hal-01188252v1
Image document

Une architecture orientée services pour la gestion des ressources d'apprentissage International E-MI@GE

Olivier Catteau , Daniel Marquié , Philippe Vidal , Julien Broisin
Convergence des Réseaux, de l'Informatique, et du Multimédia pour les E-Services (CRIMES), Nov 2009, Saint Denis de La Réunion, France. pp.9
Communication dans un congrès hal-00423815v1
Image document

Integration of Gamification to Assist Literacy in Children with Special Educational Needs

Dafne Ifigenia Pinedo Rivera , Jaime Muñoz Arteaga , Julien Broisin , Julio Cesar Ponce Gallegos
IEEE 9th Global Engineering Education Conference (EDUCON 2018), Apr 2018, Tenerife, Spain. pp.1949-1956
Communication dans un congrès hal-03636592v1
Image document

Vers la conception de feedback pour enseignants dans un contexte d'évaluation formative à grande échelle : une approche analytique

Rialy Andriamiseza , Franck Silvestre , Jean-François Parmentier , Julien Broisin
10ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (EIAH 2021), ATIEF : Association des Technologies de l’Informationpour l’Éducation et la Formation, Jun 2021, Fribourg (Virtual), Suisse. pp.46-57
Communication dans un congrès hal-03292736v1
Image document

Conception d'un système de révisions : une étude qualitative exploratoire pour identifier les besoins des enseignants et des élèves

Denis Ollivier , Franck Silvestre , Jean-Baptiste Raclet , Emmanuel Lescure , Julien Broisin
11ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2023), ATIEF : Association des Technologies de l’Information pour l’Education et la Formation, Jun 2023, Brest, France. pp.36-41
Communication dans un congrès hal-04164903v1
Image document

A Study of Learners' Behaviors in Hands-On Learning Situations and Their Correlation with Academic Performance

Rémi Venant , Kshitij Sharma , Pierre Dillenbourg , Philippe Vidal , Julien Broisin
18th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2017), Jun 2017, Wuhan, China. pp.570-573
Communication dans un congrès hal-01913993v1

Lab4CE: Computer Education as a Service

Rémi Venant , Philippe Vidal , Julien Broisin
2015
Autre publication scientifique hal-03213959v1
Image document

How to leverage reflection in case of inquiry learning? The study of awareness tools in the context of virtual and remote laboratory

Rémi Venant , Philippe Vidal , Julien Broisin
14th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation (REV 2017), Mar 2017, New York, United States. pp.220-234
Communication dans un congrès hal-01809363v1

Assessing COMPER Environment to Support Self-Regulation During Autonomous Work: A Usefulness, Usability and Use Case Study

Laëtitia Pierrot , Christine Michel , Julien Broisin , Nathalie Guin , Marie Lefevre , et al.
Open and Inclusive Educational Practice in the Digital World, Springer International Publishing, pp.193-212, 2022, Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age book series (CELDA), 978-3-031-18511-3. ⟨10.1007/978-3-031-18512-0_12⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03908689v1

Middleware et Services : Internet Services Integration

Julien Broisin , Philippe Vidal , Yannick Chevalier , Philippe Balbiani
[Contract] IRIT. 2006
Rapport hal-04002025v1
Image document

Analyzing Learners’ Perception of Indicators in Student-Facing Analytics: A Card Sorting Approach

Esteban Villalobos , Isabel Hilliger , Mar Pérez-Sanagustin , Carlos González , Sergio Celis , et al.
18th European Conference on Technology Enhanced Learning (ECTEL 2023), EATEL; Universidade de Aveiro, Sep 2023, Aveiro, Portugal. pp.430-445, ⟨10.1007/978-3-031-42682-7_29⟩
Communication dans un congrès hal-04224953v1