Accéder directement au contenu

Johannes Ziegler

Directeur de Recherches au CNRS, Université d'Aix-Marseille
173
Documents
Affiliations actuelles
  • 532846
  • 849
  • 1184065
Identifiants chercheurs
Contact

Présentation

Directeur de recherche au CNRS, Johannes ZIEGLER dirige le Laboratoire de Psychologie Cognitive et l'Institut Convergences « Langage, Communication et Cerveau » à l’Université d’Aix-Marseille. Il coordonne les actions de recherches fondamentales au sein du Pôle pilote pour la recherche en éducation et la formation des enseignants (AMPIRIC, projet PIA3). Ses travaux portent sur l’apprentissage de la lecture, ses dysfonctionnements et bases neurales ainsi que le développement et l’évaluation d’outils d’entraînement et de remédiation. Il est membre du Conseil Scientifique de l’Education Nationale.

Domaines de recherche

Education Psychologie

Publications

Image document

The effect of constituent frequency and distractor type on learning novel complex words

Elisabeth Beyersmann , Jonathan Grainger , Stéphane Dufau , Colas Fournet , Johannes C Ziegler
Language, Cognition and Neuroscience, 2024, 39 (2), pp.251-264. ⟨10.1080/23273798.2023.2263590⟩
Article dans une revue hal-04232556v1
Image document

Atypical Hemispheric Re-Organization of the Reading Network in High-Functioning Adults with Dyslexia: Evidence from Representational Similarity Analysis

Eddy Cavalli , Valérie Chanoine , Yufei Tan , Jean-Luc Anton , Bruno L Giordano
Imaging Neuroscience, 2024, ⟨10.1162/imag_a_00070⟩
Article dans une revue hal-04391146v1
Image document

Understanding the complexity of computational models through optimization and sloppy parameter analyses: The case of the Connectionist Dual-Process Model

Conrad Perry , Rick Evertz , Marco Zorzi , Johannes C. Ziegler
Journal of Memory and Language, 2024, 134, pp.104468. ⟨10.1016/j.jml.2023.104468⟩
Article dans une revue hal-04226995v1
Image document

Editorial: Neural bases of reading acquisition and reading disability

Li Hai Tan , Charles Perfetti , Johannes C Ziegler , Bruce Mccandliss
Frontiers in Neuroscience, 2023, 17, ⟨10.3389/fnins.2023.1147156⟩
Article dans une revue hal-04142303v1
Image document

Les fondements de l'apprentissage de la lecture à l'école primaire

André Desrochers , Johannes C Ziegler
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2023, 182, pp.15-24
Article dans une revue hal-04091456v1
Image document

La science de la lecture : fondements et applications

Alain Desrochers , Johannes C Ziegler
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2023, 182, pp.85-94
Article dans une revue hal-04048201v1
Image document

Apprendre à lire : du décodage à la compréhension écrite

Johannes C Ziegler , Liliane Sprenger-Charolles
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2023, 182, pp.45-54
Article dans une revue hal-04091410v1
Image document

The role of morphemic knowledge during novel word learning

Ali Behzadnia , Johannes C Ziegler , Danielle Colenbrander , Audrey Bürki , Elisabeth Beyersmann
Quarterly Journal of Experimental Psychology, 2023, ⟨10.1177/17470218231216369⟩
Article dans une revue hal-04337939v1
Image document

Space–Time Congruency Effects Using Eye Movements During Processing of Past- and Future-Related Words

Camille L Grasso , Johannes C Ziegler , Jennifer T Coull , Marie Montant
Experimental Psychology, 2022, 69 (4), pp.210-217. ⟨10.1027/1618-3169/a000559⟩
Article dans une revue hal-03889541v1
Image document

The Effects of Semantic and Syntactic Prediction on Reading Aloud

Elisa Gavard , Johannes C Ziegler
Experimental Psychology, 2022, 69 (6), pp.308-319. ⟨10.1027/1618-3169/a000568⟩
Article dans une revue hal-04004790v1
Image document

Simplification of literary and scientific texts to improve reading fluency and comprehension in beginning readers of French

Ludivine Javourey-Drevet , Stéphane Dufau , Thomas François , Núria Gala , Jacques Ginestié
Applied Psycholinguistics, 2022, pp.1-28. ⟨10.1017/S014271642100062X⟩
Article dans une revue hal-03549026v1
Image document

Multimodal intervention in 8- to 13-year-old French dyslexic readers: Study protocol for a randomized multicenter controlled crossover trial

Karine Louna Harrar-Eskinazi , Bruno de Cara , Gilles Leloup , Julie Nothelier , Hervé Caci
BMC Pediatrics, 2022, 22 (1), pp.741. ⟨10.1186/s12887-022-03701-8⟩
Article dans une revue hal-03915226v1
Image document

Embodied time: Effect of reading expertise on the spatial representation of past and future

Camille L Grasso , Johannes C Ziegler , Jennifer T Coull , Marie Montant
PLoS ONE, 2022, 17 (10), pp.e0276273. ⟨10.1371/journal.pone.0276273⟩
Article dans une revue hal-03833774v1
Image document

Testing the Effects of GraphoGame Against a Computer-Assisted Math Intervention in Primary School

Julie Lassault , Liliane Sprenger-Charolles , Jean-Patrice Albrand , Edouard Alavoine , Ulla Richardson
Scientific Studies of Reading, 2022, pp.1 - 20. ⟨10.1080/10888438.2022.2052884⟩
Article dans une revue hal-03611120v1
Image document

Structural gray matter features and behavioral preliterate skills predict future literacy – A machine learning approach

Moana Beyer , Johanna Liebig , Teresa Sylvester , Mario Braun , Hauke Heekeren
Frontiers in Neuroscience, 2022, 16, ⟨10.3389/fnins.2022.920150⟩
Article dans une revue hal-03793895v1
Image document

Neural processing of vision and language in kindergarten is associated with prereading skills and predicts future literacy

Johanna Liebig , Eva Froehlich , Teresa Sylvester , Mario Braun , Hauke R Heekeren
Human Brain Mapping, 2021, ⟨10.1002/hbm.25449⟩
Article dans une revue hal-03217489v1
Image document

The dynamics of reading complex words: evidence from steady-state visual evoked potentials

Elisabeth Beyersmann , Veronica Montani , Johannes C Ziegler , Jonathan Grainger , Ivilin Peev Stoianov
Scientific Reports, 2021, 11 (1), ⟨10.1038/s41598-021-95292-0⟩
Article dans une revue hal-03320167v1
Image document

Online activation of L1 Danish orthography enhances spoken word recognition of Swedish

Anja Schüppert , Johannes C Ziegler , Holger Juul , Charlotte Gooskens
Nordic Journal of Linguistics, 2021, pp.1-19. ⟨10.1017/S0332586521000056⟩
Article dans une revue hal-03283527v1
Image document

The dynamics of morphological processing in developing readers: A cross-linguistic masked priming study

Elisabeth Beyersmann , Petroula Mousikou , Sascha Schroeder , Ludivine Javourey-Drevet , Johannes Ziegler
Journal of Experimental Child Psychology, 2021, 208, pp.105140. ⟨10.1016/j.jecp.2021.105140⟩
Article dans une revue hal-03190528v1
Image document

Using Virtual Reality to Assess Reading Fluency in Children

Jonathan Mirault , Jean-Patrice Albrand , Julie Lassault , Jonathan Grainger , Johannes C Ziegler
Frontiers in Education , 2021, 6, ⟨10.3389/feduc.2021.693355⟩
Article dans une revue hal-03257346v1
Image document

As time goes by: space-time compatibility effects in word recognition

Camille Grasso , Johannes C Ziegler , Jonathan Mirault , Jennifer T Coull , Marie Montant
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2021, ⟨10.1037/xlm0001007⟩
Article dans une revue hal-03193618v1
Image document

Dyslexie développementale et méthodes de remédiation (DDMR) : présentation d'une intervention multimodale illustrée par une étude de cas

Karine Louna Harrar-Eskinazi , Bruno de Cara , Gilles Leloup , Julie Nothelier , Hervé Caci
Rééducation orthophonique, 2021, 288, pp.121-255
Article dans une revue hal-03620883v1
Image document

Learning to Read and Dyslexia: From Theory to Intervention Through Personalized Computational Models

Johannes C Ziegler , Conrad Perry , Marco Zorzi
Current Directions in Psychological Science, 2020, pp.096372142091587. ⟨10.1177/0963721420915873⟩
Article dans une revue hal-02566111v1
Image document

Orthographic consistency influences morphological processing in reading aloud: Evidence from a cross‐linguistic study

Petroula Mousikou , Elisabeth Beyersmann , Maria Ktori , Ludivine Javourey-Drevet , Davide Crepaldi
Developmental Science, 2020, ⟨10.1111/desc.12952⟩
Article dans une revue hal-02507581v1
Image document

Morphological Processing across Modalities and Languages

Elisabeth Beyersmann , Petroula Mousikou , Ludivine Javourey-Drevet , Sascha Schroeder , Johannes Ziegler
Scientific Studies of Reading, 2020, 24 (6), pp.500-519. ⟨10.1080/10888438.2020.1730847⟩
Article dans une revue hal-02991231v1
Image document

Frequency-tagged visual evoked responses track syllable effects in visual word recognition

Veronica Montani , Valérie C Chanoine , Jonathan Grainger , Johannes C Ziegler
Cortex, 2019, 121, pp.60-77. ⟨10.1016/j.cortex.2019.08.014⟩
Article dans une revue hal-02281144v1
Image document

Behavioral and electrophysiological investigation of speech perception deficits in silence, noise and envelope conditions in developmental dyslexia

Aline Frey , Clément François , Julie Chobert , Mireille R Besson , Johannes Ziegler
Neuropsychologia, 2019, 130, pp.3-12. ⟨10.1016/j.neuropsychologia.2018.07.033⟩
Article dans une revue hal-02171878v1
Image document

Understanding Dyslexia Through Personalized Large-Scale Computational Models

Conrad Perry , Marco Zorzi , Johannes Ziegler
Psychological Science, 2019, pp.1-10. ⟨10.1177/0956797618823540⟩
Article dans une revue hal-02011721v1
Image document

Morphological processing without semantics: An ERP study with spoken words

Elisabeth Beyersmann , Deirdre Bolger , Chotiga Pattamadilok , Boris New , Jonathan Grainger
Article dans une revue hal-02047828v1
Image document

Steady state visual evoked potentials in reading aloud: Effects of lexicality, frequency and orthographic familiarity

Veronica Montani , Valérie C Chanoine , Ivilin Stoianov , Jonathan Grainger , Johannes Ziegler
Brain and Language, 2019, 192, pp.1-14. ⟨10.1016/j.bandl.2019.01.004⟩
Article dans une revue hal-02057534v2
Image document

Les outils numériques d’aide à l’apprentissage de la lecture

Julie Lassault , Johannes C. Ziegler
Langue française, 2018
Article dans une revue hal-01911664v1

La simplification de textes, une aide à l'apprentissage de la lecture

Núria Gala , Thomas François , Ludivine Javourey-Drevet , Johannes C Ziegler
Langue française, 2018, Lire – écrire : Des savoirs scientifiques aux savoirs pratiques, 199 (3), pp.123-131
Article dans une revue hal-01773017v1
Image document

Taking the Book from the Bookshelf: Masked Constituent Priming Effects from Compound Words and Nonwords

Elisabeth C Beyersmann , Yvette Kezilas , Max Coltheart , Anne Castles , Johannes C Ziegler
Journal of Cognition and Culture, 2018, 1 (1), ⟨10.5334/joc.11⟩
Article dans une revue hal-01910880v1
Image document

Différences inter-linguistiques dans l'apprentissage de la lecture

Johannes C Ziegler
Langue française, 2018, 3, pp.35-49
Article dans une revue hal-01911663v1
Image document

Eyes wide shut: literacy, phonology and adaptive resonance

Johannes C Ziegler
L'Année psychologique, 2018, 118 (4), pp.397-402
Article dans une revue hal-02171818v1
Image document

Do Words Stink? Neural Reuse as a Principle for Understanding Emotions in Reading

Johannes Ziegler , Marie Montant , Benny B Briesemeister , Tila T Brink , Aurelie Ponz
Journal of Cognitive Neuroscience, 2018, 30 (7), pp.1023 - 1032. ⟨10.1162/jocn_a_01268⟩
Article dans une revue hal-01909756v1
Image document

It's about time: revisiting temporal processing deficits in dyslexia

Laurence Casini , Catherine Pech-Georgel , Johannes C Ziegler
Developmental Science, 2017, ⟨10.1111/desc.12530⟩
Article dans une revue hal-01481057v1
Image document

Automaticity of phonological and semantic processing during visual word recognition

Chotiga C Pattamadilok , Valérie C Chanoine , Christophe C Pallier , Jean-Luc C Anton , Bruno C Nazarian
NeuroImage, 2017, 149, pp.244 - 255. ⟨10.1016/j.neuroimage.2017.02.003⟩
Article dans une revue hal-01481043v1
Image document

Neurofunctionally dissecting the reading system in children

Johanna Liebig , Eva E Froehlich , Carmen Morawetz , Mario M Braun , Arthur M Jacobs
Developmental Cognitive Neuroscience, 2017, 27, pp.45 - 57. ⟨10.1016/j.dcn.2017.07.002⟩
Article dans une revue hal-01910876v1
Image document

Fast Brain Plasticity during Word Learning in Musically-Trained Children

Eva C Dittinger , Julie J Chobert , Johannes Ziegler , Mireille R Besson
Frontiers in Human Neuroscience, 2017, 9, pp.585 - 585. ⟨10.3389/fnhum.2017.00233⟩
Article dans une revue hal-01522717v1
Image document

Spatiotemporal reorganization of the reading network in adult dyslexia

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Chotiga C Pattamadilok , Jean-Michel C Badier , Christelle C Zielinski
Cortex, 2017, 92, pp.204 - 221. ⟨10.1016/j.cortex.2017.04.012⟩
Article dans une revue hal-01522706v1
Image document

GraphoGame : un outil numérique pour enfants en difficultés d’apprentissage de la lecture

Jean-Philippe Ruiz , Julie Lassault , Liliane Sprenger-Charolles , Ulla Richardson , Heikki Lyytinen
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2017
Article dans une revue hal-01909660v1
Image document

Spatiotemporal Dynamics of Morphological Processing in Visual Word Recognition

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Jean-Michel Badier , Christelle C Zielinski , Valérie C Chanoine
Journal of Cognitive Neuroscience, 2016, 28 (8), pp.1228 - 1242. ⟨10.1162/jocn_a_00699⟩
Article dans une revue hal-01470421v1

A Vision of Reading

Jonathan Grainger , Stéphane Dufau , Johannes C. Ziegler
Trends in Cognitive Sciences, 2016, 20 (3), pp.171-179. ⟨10.1016/j.tics.2015.12.008⟩
Article dans une revue hal-01432252v1
Image document

Typing is writing: Linguistic properties modulate typing execution

Svetlana C Pinet , Johannes Ziegler , Alario F.-X.
Psychonomic Bulletin and Review, 2016, 23 (6), pp.1898-1906. ⟨10.3758/s13423-016-1044-3⟩
Article dans une revue hal-01477291v1
Image document

Morpho-orthographic segmentation without semantics

Elisabeth Beyersmann , Johannes Ziegler , Anne Castles , Max Coltheart , Yvette Kezilas
Psychonomic Bulletin and Review, 2016, 23 (2), pp.533-539. ⟨10.3758/s13423-015-0927-z⟩
Article dans une revue hal-02087747v1

Phonological skills, visual attention span, and visual stress in developmental dyslexia.

Amanda Saksida , Stéphanie Iannuzzi , Caroline Bogliotti , Yves Chaix , Jean-François Démonet
Developmental Psychology, 2016, 52 (10), pp.1503 - 1516. ⟨10.1037/dev0000184⟩
Article dans une revue hal-01400569v1

Orthographic processing deficits in developmental dyslexia: Beyond the ventral visual stream

Marianna Boros , Jean-Luc Anton , Catherine Pech-Georgel , Jonathan Grainger , Marcin Szwed
NeuroImage, 2016, 128, pp.316-327. ⟨10.1016/j.neuroimage.2016.01.014⟩
Article dans une revue hal-01432255v1

A developmental investigation of the first-letter advantage

Jonathan C Grainger , Daisy C Bertrand , Bernard C Lété , Elisabeth C Beyersmann , Johannes Ziegler
Journal of Experimental Child Psychology, 2016, 152, pp.161 - 172. ⟨10.1016/j.jecp.2016.07.016⟩
Article dans une revue hal-01477337v1
Image document

Drifting through Basic Subprocesses of Reading: A Hierarchical Diffusion Model Analysis of Age Effects on Visual Word Recognition

Eva E Froehlich , Johanna C Liebig , Johannes C Ziegler , Mario M Braun , Ulman M Lindenberger
Frontiers in Psychology, 2016, 7, pp.1863 - 1863. ⟨10.3389/fpsyg.2016.01863⟩
Article dans une revue hal-01522738v1

Language proficiency and morpho-orthographic segmentation

Elisabeth Beyersmann , Séverine Casalis , Johannes C. Ziegler , Jonathan Grainger
Psychonomic Bulletin and Review, 2015, 22 (4), pp.1054-1061. ⟨10.3758/s13423-014-0752-9⟩
Article dans une revue hal-01432359v1
Image document

Effects of reading proficiency on embedded stem priming in primary school children

Elisabeth Beyersmann , Jonathan Grainger , Séverine Casalis , Johannes C. Ziegler
Journal of Experimental Child Psychology, 2015, Journal of Experimental Child Psychology, 139, pp.115-126. ⟨10.1016/j.jecp.2015.06.001⟩
Article dans une revue hal-01432345v1

Differences in the Processing of Prefixes and Suffixes Revealed by a Letter-Search Task

Elisabeth Beyersmann , Johannes C. Ziegler , Jonathan Grainger
Scientific Studies of Reading, 2015, 19 (5), pp.360-373. ⟨10.1080/10888438.2015.1057824⟩
Article dans une revue hal-01432365v1

When silent letters say more than a thousand words: An implementation and evaluation of CDP plus plus in French

Conrad Perry , Johannes C. Ziegler , Marco Zorzi
Journal of Memory and Language, 2014, 72, pp.98-115. ⟨10.1016/j.jml.2014.01.003⟩
Article dans une revue hal-01432444v1
Image document

Semantic processing during morphological priming: An ERP study

Elisabeth Beyersmanna , Galina Iakimovac , Johannes C Ziegler , Pascale Colé
Brain Research, 2014, 1579, pp.45 - 55. ⟨10.1016/j.brainres.2014.07.010⟩
Article dans une revue hal-01471057v1
Image document

CDP++.Italian: Modelling Sublexical and Supralexical Inconsistency in a Shallow Orthography

Conrad Perry , Johannes Ziegler , Marco Zorzi
PLoS ONE, 2014, 9 (4), pp.e94291. ⟨10.1371/journal.pone.0094291⟩
Article dans une revue hal-01016354v1
Image document

Deep learning of orthographic representations in baboons

Thomas Hannagan , Johannes C. Ziegler , Stéphane Dufau , Joël Fagot , Jonathan Grainger
PLoS ONE, 2014, 9 (1), pp.e84843. ⟨10.1371/journal.pone.0084843⟩
Article dans une revue hal-01152174v1

Understanding learning to read through fMRI of rapid letter detection in skilled adult readers and dyslexic 10-year old children

M. Boros , E. Eger , S. Dufau , M. Chanceaux , Jean-Luc Anton
Journal of Molecular Neuroscience, 2014, 53, pp.S120--S121
Article dans une revue hal-01152199v1

Emotion processing in words: a test of the neural re-use hypothesis using surface and intracranial EEG

Aurelie Ponz , Marie Montant , Catherine Liégeois-Chauvel , Catarina Silva , Mario Braun
Social Cognitive and Affective Neuroscience, 2014, 9 (5), pp.619-627. ⟨10.1093/scan/nst034⟩
Article dans une revue hal-01432457v1
Image document

Modelling reading development through phonological decoding and self-teaching: implications for dyslexia

Johannes C Ziegler , Conrad Perry , Marco Zorzi
Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 2014, 369 (1634), pp.20120397. ⟨10.1098/rstb.2012.0397⟩
Article dans une revue hal-04521505v1

Orthographic and phonological contributions to reading development:Tracking developmental trajectories using masked priming

Daisy Bertrand , Johannes C Ziegler , Bernard C Lété , Jonathan Grainger
Developmental Psychology, 2014, 50 (4), pp.1026-1036
Article dans une revue hal-01841737v1
Image document

CDP plus plus .Italian: Modelling Sublexical and Supralexical Inconsistency in a Shallow Orthography

Conrad Perry , Johannes C. Ziegler , Marco Zorzi
PLoS ONE, 2014, 9 (4), ⟨10.1371/journal.pone.0094291⟩
Article dans une revue hal-01432442v1

Transposed-letter effects reveal orthographic processing in baboons

Johannes C. Ziegler , Thomas Hannagan , Stéphane Dufau , Marie Montant , Joël Fagot
Psychological Science, 2013, 24 (8), pp.1609--1611. ⟨10.1177/0956797612474322⟩
Article dans une revue hal-01152198v1

What can we learn from humans about orthographic processing in monkeys? A reply to Frost and Keuleers (2013)

Johannes C. Ziegler , Stéphane Dufau , Marie Montant , Thomas Hannagan , Joël Fagot
Psychological Science, 2013, 24 (9), pp.1870--1871. ⟨10.1177/0956797613484768⟩
Article dans une revue hal-01152200v1

Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity.

Karin Landerl , Franck Ramus , Kristina Moll , Heikki Lyytinen , Paavo H T Leppänen
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2013, 54 (6), pp.686-94. ⟨10.1111/jcpp.12029⟩
Article dans une revue hal-00965034v1

Orthographic processing in baboons (papio papio)

Jonathan Grainger , Stéphane Dufau , Marie Montant , Johannes C. Ziegler , Joël Fagot
Science, 2012, 336 (6078), pp.245--248. ⟨10.1126/science.1218152⟩
Article dans une revue hal-01152186v1

Evidence for multiple routes in learning to read

Jonathan Grainger , Bernard Lété , Daisy Bertand , Stéphane Dufau , Johannes C. Ziegler
Cognition, 2012, 123 (2), pp.280--292. ⟨10.1016/j.cognition.2012.01.003⟩
Article dans une revue hal-01152175v1

Reply to Skottun and Skoyles: Statistical and practical significance of extra-wide letter spacing for dyslexic children

Marco Zorzi , Chiara Barbiero , Andrea Facoetti , Johannes C. Ziegler
Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 2012, 109 (44), pp.E2959. ⟨10.1073/pnas.1213265109⟩
Article dans une revue hal-01439717v1

L'orthographe à la portée des babouins

Marie Montant , Jonathan Grainger , Stéphane Dufau , Johannes Ziegler , Joël Fagot
Médecine/Sciences, 2012, 28 (10), pp.821-823
Article dans une revue hal-00752242v1

Emotions in reading: Disgust, empathy and the contextual learning hypothesis

Catarina Silva , Marie Montant , Aurelie Ponz , Johannes C. Ziegler
Cognition, 2012, 125 (2), pp.333-338. ⟨10.1016/j.cognition.2012.07.013⟩
Article dans une revue hal-01439715v1

Probing the link between cognitive control and lexical selection in monolingual speakers

F. -Xavier Alario , Johannes C. Ziegler , Stéphanie Massol , Bruno De Cara
L'Année psychologique, 2012, 112 (4), pp.545-559
Article dans une revue hal-01439720v1

How to say "no" to a nonword: A leaky competing accumulator model of lexical decision

Stéphane Dufau , Jonathan Grainger , Johannes C. Ziegler
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2012, 38 (4), pp.1117--1128. ⟨10.1037/a0026948⟩
Article dans une revue hal-01152178v1

Orthography to the scope of baboons

Marie Montant , Jonathan Grainger , Stéphane Dufau , Johannes C. Ziegler , Joël Fagot
Médecine/Sciences, 2012, 28 (10), pp.821-823. ⟨10.1051/medsci/20122810008⟩
Article dans une revue hal-01152187v1

Response to comment on "orthographic processing in baboons (papio papio)"

Jonathan Grainger , Stéphane Dufau , Marie Montant , Johannes C. Ziegler , Joël Fagot
Science, 2012, 337 (6099), pp.1173. ⟨10.1126/science.1224939⟩
Article dans une revue hal-01152189v1
Image document

Orthographic contamination of Broca's area

Marie Montant , Daniele Schön , Jean-Luc Anton , Johannes C. Ziegler
Frontiers in Psychology, 2011, 2, 10.3389/fpsyg.2011.00378. ⟨10.3389/fpsyg.2011.00378⟩
Article dans une revue hal-00685432v1
Image document

Literacy Affects Spoken Language in a Non-Linguistic Task: An ERP Study

Laetitia Perre , Daisy Bertrand , Johannes Ziegler
Frontiers in Psychology, 2011, 2, ⟨10.3389/fpsyg.2011.00274⟩
Article dans une revue hal-01841813v1
Image document

Smart Phone, Smart Science: How the Use of Smartphones Can Revolutionize Research in Cognitive Science

Stéphane Dufau , Jon Andoni Duñabeitia , Carmen Moret-Tatay , Aileen Mcgonigal , David Peeters
PLoS ONE, 2011, 6 (9), pp.e24974. ⟨10.1371/journal.pone.0024974⟩
Article dans une revue hal-02446781v1
Image document

Smart phone, smart science: how the use of smartphones can revolutionize research in cognitive science

Stéphane Dufau , Jon Andoni Dunabeitia , Carmen Moret-Tatay , Aileen Mcgonigal , David Peeters
PLoS ONE, 2011, 6 (9), pp.e24974. ⟨10.1371/journal.pone.0024974⟩
Article dans une revue hal-01152191v1

Beyond rhyme or reason: ERPs reveal task-specific activation of orthography on spoken language

Chotiga Pattamadilok , Laetitia Perre , Johannes C. Ziegler
Brain and Language, 2011, 116 (3), pp.116-124. ⟨10.1016/j.bandl.2010.12.002⟩
Article dans une revue hal-01440390v1

Noise on, voicing off: Speech perception deficits in children with specific language impairment

Johannes C. Ziegler , Catherine Pech-Georgel , Florence George , Christian Lorenzi
Journal of Experimental Child Psychology, 2011, 110 (3), pp.362-372. ⟨10.1016/j.jecp.2011.05.001⟩
Article dans une revue hal-01440409v1
Image document

A dual-route approach to orthographic processing

Jonathan Grainger , Johannes C. Ziegler
Frontiers in Psychology, 2011, 2, 2:54. doi: 10.3389/fpsyg.2011.00054. ⟨10.3389/fpsyg.2011.00054⟩
Article dans une revue hal-00700154v1
Image document

Prevalence and reliability of phonological, surface, and mixed profiles in dyslexia: A review of studies conducted in languages varying in orthographic depth

Liliane Sprenger-Charolles , Linda S Siegel , Juan E. Jimenez , Johannes Ziegler
Scientific Study of Reading, 2011, 15 (6), pp.498-521
Article dans une revue hal-00733553v1
Image document

Literacy affects spoken language in a non-linguistic task: an ERR study

Laetitia Perre , Daisy Bertrand , Johannes C. Ziegler
Frontiers in Psychology, 2011, 2, ⟨10.3389/fpsyg.2011.00274⟩
Article dans une revue hal-01440401v1

Support Systems for Poor Readers: Empirical Data From Six EU Member States

Elena Ise , Leo Blomert , Daisy Bertrand , Luis Faisca , Anne Puolakanaho
Journal of Learning Disabilities, 2011, 44 (3), pp.228-245. ⟨10.1177/0022219410374235⟩
Article dans une revue hal-01440410v1

Rules versus statistics in reading aloud: New evidence on an old debate

Conrad Perry , Johannes C. Ziegler , Mario Braun , Marco Zorzi
European Journal of Cognitive Psychology, 2010, 22 (5), pp.798-812. ⟨10.1080/09541440902978365⟩
Article dans une revue hal-01440443v1

Rapid processing of letters, digits and symbols: what purely visual-attentional deficit in developmental dyslexia?

Johannes C. Ziegler , Catherine Pech-Georgel , Stéphane Dufau , Jonathan Grainger
Developmental Science, 2010, 13 (4), pp.F8--F14. ⟨10.1111/j.1467-7687.2010.00983.x⟩
Article dans une revue hal-01152188v1

Fast phonology and the Bimodal Interactive Activation Model

Kevin Diependaele , Johannes C. Ziegler , Jonathan Grainger
European Journal of Cognitive Psychology, 2010, 22 (5), pp.764-778. ⟨10.1080/09541440902834782⟩
Article dans une revue hal-01440447v1

Efficacité, sensibilité, spécificité : comparaison de différents tests de lecture

Daisy Bertrand , Joel Fluss , Catherine Billard , Johannes Ziegler
L'Année psychologique, 2010, 110 (02), ⟨10.4074/S000350331000206X⟩
Article dans une revue hal-01841820v1

A developmental perspective on visual word recognition: New evidence and a self-organising model

Stéphane Dufau , Bernard Lété , Claude Touzet , Hervé Glotin , Johannes C. Ziegler
European Journal of Cognitive Psychology, 2010, 22 (5), pp.669--694. ⟨10.1080/09541440903031230⟩
Article dans une revue hal-01152170v1

Beyond single syllables: Large-scale modeling of reading aloud with the Connectionist Dual Process (CDP++) model

Conrad Perry , Johannes C. Ziegler , Marco Zorzi
Cognitive Psychology, 2010, 61 (2), pp.106-151. ⟨10.1016/j.cogpsych.2010.04.001⟩
Article dans une revue hal-01440452v1

An Adaptive Resonance Theory account of the implicit learning of orthographic word forms

Hervé Glotin , P. Warnier , F. Dandurand , S. Dufau , B. Lété
Journal of Physiology - Paris, 2010, 104 (1-2), pp.19--26. ⟨10.1016/j.jphysparis.2009.11.003⟩
Article dans une revue hal-01152171v1

Efficiency, sensitivity, specificity: A comparison of different reading tests

Daisy Bertranrd , Joel Fluss , Catherine Billard , Johannes C. Ziegler
L'Année psychologique, 2010, 110 (2), pp.299-320
Article dans une revue hal-01440464v1

Troubles d'apprentissage de la lecture : rôle des facteurs cognitifs, comportementaux et socio-économiques

Joel Fluss , Daisy Bertrand , Johannes Ziegler , Catherine Billard
Développements, 2009, 1 (1), ⟨10.3917/devel.001.0021⟩
Article dans une revue hal-01841827v1

On-line orthographic influences on spoken language in a semantic task

Chotiga Pattamadilok , Laetitia Perre , Stéphane Dufau , Johannes C. Ziegler
Journal of Cognitive Neuroscience, 2009, 21 (1), pp.169--179. ⟨10.1162/jocn.2009.21014⟩
Article dans une revue hal-01152185v1

Developmental dyslexia and the dual route model of reading: Simulating individual differences and subtypes

Johannes C. Ziegler , Caroline Castel , Catherine Pech-Georgel , Florence George , F-Xavier Alario
Cognition, 2008, 107 (1), pp.151-178. ⟨10.1016/j.cognition.2007.09.004⟩
Article dans une revue hal-01440571v1

Rapid naming deficits in dyslexia: a stumbling block for the perceptual anchor theory of dyslexia

Gloria Di Filippo , Pierluigi Zoccolotti , Johannes C. Ziegler
Developmental Science, 2008, 11 (6), pp.F40-F47. ⟨10.1111/j.1467-7687.2008.00752.x⟩
Article dans une revue hal-01440598v1

Link between rapid automatized naming and reading in dyslexic children

Caroline Castel , Catherine Pech-Georgel , Florence George , Johannes C. Ziegler
L'Année psychologique, 2008, 108 (3), pp.395-421
Article dans une revue hal-01440589v1

Feedback consistency effects in visual and auditory word recognition: Where do we stand after more than a decade?

Johannes Ziegler , Ana Petrova , Ludovic Ferrand
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2008, 34 (3), pp.643-661. ⟨10.1037/0278-7393.34.3.643⟩
Article dans une revue hal-02960241v1

Automatic activation of phonology in silent reading is parallel: Evidence from beginning and skilled readers

F.-Xavier Alario , Bruno de Cara , Johannes C Ziegler
Journal of Experimental Child Psychology, 2007, 97 (3), pp.205-219. ⟨10.1016/j.jecp.2007.02.001⟩
Article dans une revue hal-03578626v1

The role of orthography in speech production revisited

F.-Xavier Alario , Laetitia Perre , Caroline Castel , Johannes C Ziegler
Cognition, 2007, 102 (3), pp.464-475. ⟨10.1016/j.cognition.2006.02.002⟩
Article dans une revue hal-03578630v1

Fluency, phonology and morphology: a response to the commentaries on becoming literate in different languages

Usha Goswami , Johannes C. Ziegler
Developmental Science, 2006, 9 (5), pp.451-453. ⟨10.1111/j.1467-7687.2006.00511.x⟩
Article dans une revue hal-01440658v1

Deficits in speech perception predict language learning impairment

Johannes C Ziegler , Catherine Pech-Georgel , Florence George , F.-Xavier Alario , Christian Lorenzi
Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 2005, 102 (39), pp.14110-14115. ⟨10.1073/pnas.0504446102⟩
Article dans une revue hal-03578607v1

Visual phonology: The effects of orthographic consistency on different auditory word recognition tasks

Ziegler J.C. , L Ferrand , M Montant
Memory and Cognition, 2004, 32 (5), pp.732-741. ⟨10.3758/BF03195863⟩
Article dans une revue hal-01441331v1

Deficits in beat perception and dyslexia: evidence from French

M Muneaux , J Ziegler , C Truc , J Thomson , U Goswami
NeuroReport, 2004, 15 (8), pp.1255-1259. ⟨10.1097/01.wnr.0000127459.31232.c4⟩
Article dans une revue hal-01441328v1

Locus of orthographic effects in spoken word recognition: Novel insights from the neighbour generation task

M Muneaux , J Ziegler
Language and Cognitive Processes, 2004, 19 (5), pp.641-660. ⟨10.1080/016909604444000052⟩
Article dans une revue hal-01441318v1

Do current connectionist learning models account for reading development in different languages?

F Hutzler , J Ziegler , C Perry , H Wimmer , M Zorzi
Cognition, 2004, 91 (3), pp.273-296. ⟨10.1016/j.cognition.2003.09.006⟩
Article dans une revue hal-01441304v1

Beyond the two-strategy model of skilled spelling: Effects of consistency, grain size, and orthographic redundancy

C Perry , J Ziegler
Quarterly Journal of Experimental Psychology Series a Human Experimental Psychology, 2004, 57 (2), pp.325-356. ⟨10.1080/02724980343000323⟩
Article dans une revue hal-01441302v1

Speed of lexical and nonlexical processing in French: The case of the regularity effect

J Ziegler , C Perry , M Coltheart
Psychonomic Bulletin and Review, 2003, 10 (4), pp.947-953. ⟨10.3758/BF03196556⟩
Article dans une revue hal-01441351v1

Neighborhood effects in auditory word recognition: Phonological competition and orthographic facilitation

J Ziegler , M Muneaux , J Grainger
Journal of Memory and Language, 2003, 48 (4), pp.779-793. ⟨10.1016/S0749-596X(03)00006-8⟩
Article dans une revue hal-01441339v1

Developmental dyslexia in different languages: Language-specific or universal?

J Ziegler , C Perry , A Ma-Wyatt , D Ladner , G Schulte-Korne
Journal of Experimental Child Psychology, 2003, 86 (3), pp.169-193. ⟨10.1016/S0022-0965(03)00139-5⟩
Article dans une revue hal-01441348v1

Nonword reading across orthographies: How flexible is the choice of reading units?

U Goswami , J Ziegler , L Dalton , W Schneider
Applied Psycholinguistics, 2003, 24 (2), pp.235-247. ⟨10.1017/S0142716403000134⟩
Article dans une revue hal-01441337v1

Word superiority, pseudoword superiority, and learning to read: A comparison of dyslexic and normal readers

J Grainger , S Bouttevin , C Truc , M Bastien , J Ziegler
Brain and Language, 2003, 87 (3), pp.432-440. ⟨10.1016/S0093-934X(03)00145-7⟩
Article dans une revue hal-01441352v1

Cross-language computational investigation of the length effect in reading aloud

C Perry , J Ziegler
Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 2002, 28 (4), pp.990-1001. ⟨10.1037//0096-1523.28.4.990⟩
Article dans une revue hal-01441384v1

On the nature of phonological assembly: Evidence from backward masking

C Perry , J Ziegler
Language and Cognitive Processes, 2002, 17 (1), pp.31-59. ⟨10.1080/01690960042000157⟩
Article dans une revue hal-01441370v1

How predictable is spelling? Developing and testing metrics of phoneme-grapheme contingency

C Perry , J Ziegler , M Coltheart
Quarterly Journal of Experimental Psychology Series a Human Experimental Psychology, 2002, 55 (3), pp.897-915. ⟨10.1080/02724980143000640⟩
Article dans une revue hal-01441380v1

Can orthographic rimes facilitate naming?

M Montant , J Ziegler
Psychonomic Bulletin and Review, 2001, 8 (2), pp.351-356. ⟨10.3758/BF03196172⟩
Article dans une revue hal-01441411v1

Modeling of substituent effects: self-parametrization, a case of interdependence of the coefficients, illustrated on the linear plus cross-term models

B Blaive , J Ziegler
Journal of Mathematical Chemistry, 2001, 30 (1), pp.69-81. ⟨10.1023/A:1013105427633⟩
Article dans une revue hal-01441421v1

Pseudohomophone effects in lexical decision: Still a challenge for current word recognition models

J Ziegler , Am Jacobs , D Kluppel
Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 2001, 27 (3), pp.547-559. ⟨10.1037//0096-1523.27.3.547⟩
Article dans une revue hal-01441419v1

Identical words are read differently in different languages

J Ziegler , C Perry , Am Jacobs , M Braun
Psychological Science, 2001, 12 (5), pp.379-384. ⟨10.1111/1467-9280.00370⟩
Article dans une revue hal-01441425v1

Pseudohomophone effects and phonological recoding procedures in reading development in English and German

U Goswami , J Ziegler , L Dalton , W Schneider
Journal of Memory and Language, 2001, 45 (4), pp.648-664. ⟨10.1006/jmla.2001.2790⟩
Article dans une revue hal-01441415v1

Graphemes are perceptual reading units

A Rey , J Ziegler , Am Jacobs
Cognition, 2000, 75 (1), pp.B1-B12. ⟨10.1016/S0010-0277(99)00078-5⟩
Article dans une revue hal-01441704v1

Phonology matters: The phonological frequency effect in written Chinese

J Ziegler , Lh Tan , C Perry , M Montant
Psychological Science, 2000, 11 (3), pp.234-238. ⟨10.1111/1467-9280.00247⟩
Article dans une revue hal-01441702v1

Linguistic difficulties in language and reading development constrain skilled adult reading

C Perry , J Ziegler
Memory and Cognition, 2000, 28 (5), pp.739-745. ⟨10.3758/BF03198408⟩
Article dans une revue hal-01441429v1

The DRC model of visual word recognition and reading aloud: An extension to German

J Ziegler , C Perry , M Coltheart
European Journal of Cognitive Psychology, 2000, 12 (3), pp.413-430
Article dans une revue hal-01441431v1

Visual and phonological codes in letter and word recognition: Evidence from incremental priming

J Ziegler , L Ferrand , Am Jacobs , A Rey , J Grainger
Quarterly Journal of Experimental Psychology Series a Human Experimental Psychology, 2000, 53 (3), pp.671-692. ⟨10.1080/027249800410508⟩
Article dans une revue hal-01441435v1

Word, pseudoword, and nonword processing: a multitask comparison using event-related brain potentials.

J C Ziegler , M Besson , a M Jacobs , T A Nazir , T H Carr
Journal of Cognitive Neuroscience, 1997, pp.758-75
Article dans une revue hal-01091561v1
Image document

Semantic and syntactic prediction in reading and statistical learning: an fMRI study in dyslexia

Elisa Gavard , Valérie C Chanoine , Franziska Geringswald , Yufei Tan , Eddy C Cavalli
Society for the Neurobiology of Language 15th Annual Meeting, Oct 2023, Marseille (13), France
Poster de conférence hal-04292818v1

Reducing complexity as a tool to increase text accessibility for children with dyslexia: a linguistic typology.

Núria Gala , Thomas François , Ludivine Javourey-Drevet , Johannes C Ziegler
Workshop Brain and Language Institute et Institute for Language, Communication and the Brain, Feb 2018, Marseille, France
Poster de conférence hal-01779696v1
Image document

Digital as a teaching tool: Can the comprehension and fluency of reading be increased by the simplification and the nature of texts for young students?

Ludivine Javourey-Drevet , Stéphane Dufau , Núria Gala , Jacques Ginestié , Johannes C Ziegler
Workshop Brain and Language Institute et Institute for Language, Communication and the Brain, Feb 2018, MARSEILLE, France. 2018
Poster de conférence hal-01890525v1
Image document

Outil de recherche numérique en insertion classe : simplification du texte pour améliorer la fluidité de lecture

Ludivine Javourey-Drevet , Stéphane Dufau , Nuria Gala , Jacques Ginestié , Johannes Ziegler
Journée Scientifique SFERE-Provence, Sep 2018, Aix en provence, France.
Poster de conférence hal-02113870v1
Image document

Lecture, Mathématiques, Outil numérique : Projet Lemon (E-Fran)

Johannes C Ziegler , Liliane Sprenger-Charolles , Julie Lassault , Edouard Alavoine , Jean-Patrice Albrand
Journée Scientifique SFERE-Provence, Sep 2017, Aix en Provence, France. 2017
Poster de conférence hal-01658402v1

Spatiotemporal dynamics of morphological processing in adults with dyslexia

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Chotiga Pattamadilok , Jean-Michel Badier , Christelle Zielinski
10 th International Morphological Processing Conference (MoProc), 2017, Trieste, France
Poster de conférence hal-01728446v1
Image document

Le numérique comme outil pédagogique : Peut-on augmenter la compréhension et la fluidité de la lecture par la simplification et la nature des textes chez des élèves entre 7 et 9 ans ?

Ludivine Javourey-Drevet , Stéphane Dufau , Nuria Gala , Jacques Ginestié , Johannes Ziegler
Journée Scientifique SFERE-Provence, Sep 2017, Aix en Provence, France. 2017
Poster de conférence hal-01680378v1

Spatio-temporal brain dynamics of orthographic, morphological and semantic processing in dyslexic university students: A MEG study

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Jean-Michel Badier , Christelle Zielinski , Chotiga Pattamadilok
22nd Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading, 2015, Hawaii, United States
Poster de conférence hal-01728486v1

Text Simplification to increase Readability and facilitate Comprehension: a proof-of-concept pilot study.

Núria Gala , Johannes C. Ziegler
Workshop Brain and Language Institute, Apr 2015, Cargèse, France
Poster de conférence hal-01779701v1

The influence of bottom-up and top-down information on the activation of orthographic, phonological and semantic representations during reading

Chotiga Pattamadilok , Valerie Chanoine , Jean Luc Anton , Bruno Nazarian , Christophe C Pallier
Society for Neurobiology of Language, 2015, Chicago, United States
Poster de conférence hal-01728455v1

Deep learning in baboons: convolutional networks and word recognition

Thomas Hannagan , Johannes C Ziegler , Joël Fagot , Stéphane Dufau , Jonathan Grainger
International conference on cognitive and neural systems, 2013, Boston, United States
Poster de conférence hal-03812198v1

Monkeys pass Cambridge University test

Johannes C Ziegler , Thomas Hannagan , Stéphane Dufau , Marie Montant , Joël Fagot
53rd Annual Meeting of the Psychonomic Society, Nov 2012, Minneapolis, Minnesota, United States
Poster de conférence hal-03808628v1

Monkey see, monkey read: orthographic processing in baboons

Johannes C Ziegler , Marie Montant , Thomas Hannagan , Stéphane Dufau , Joël Fagot
11th Annual Summer Interdisciplinary Conference (ASIC), Aug 2012, Cala Gonone, Sardinia, Italy
Poster de conférence hal-03812184v1

Evidence for Multiple Routes in Learning to Read

Jonathan Grainger , Bernard C Lété , Daisy Bertrand , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
2nd United Kingdom Orthography Group meeting (UKOG), 2011, Reading, United Kingdom
Poster de conférence hal-03812169v1

How to Say “No” to a Nonword: Further Explorations of the Lexical Decision Task

Stéphane Dufau , Jonathan Grainger , Johannes C Ziegler
10th Annual Summer Interdisciplinary Conference (ASIC), 2011, Boi Valley, Spain
Poster de conférence hal-03809009v1

Le babouin et la lecture

Marie Montant , Jonathan Grainger , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler , Joël Fagot
XXIV Congrès de la Société Francophone de Primatologie, Oct 2011, Grenoble, France
Poster de conférence hal-03812178v1

A new model of lexical decision: MROM+

Jonathan Grainger , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
50th Annual Meeting of the Psychonomic Society, Nov 2009, Boston, Massachusetts, United States
Poster de conférence hal-03808469v1

Orthographic effects on spoken language

Chotiga Pattamadilok , Laetitia Perre , Johannes C Ziegler
9th Annual Meeting of International Multisensory Research Forum, 2008, Hamburg, Germany
Poster de conférence hal-01728491v1

On-line orthographic influences on spoken language in a semantic task

Chotiga Pattamadilok , Laetitia Perre , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
14th Annual Conference on Architectures and Mechanisms for Language Processing, 2008, Cambridge, United Kingdom
Poster de conférence hal-01728481v1

Self-organized learning of orthographic representations

Stéphane Dufau , Jonathan Grainger , Johannes C Ziegler , Claude Touzet , Bernard C Lété
15th ESCOP Conference (the European society for cognitive psychology), Sep 2007, Marseille, France
Poster de conférence hal-03812127v1

Modélisation et simulation par carte auto-organisatrice de l'effet de fréquence des mots chez l'apprenti lecteur

Stéphane Dufau , Bernard C Lété , Claude Touzet , Hervé Glotin , Johannes C Ziegler
1st French conference on Computational Neuroscience, 2006, Pont-à-Mousson, France
Poster de conférence hal-03808897v1

Lutter contre les inégalités éducatives par l’adaptation des textes : regards croisés terrain recherche

Ludivine Javourey - Drevet , Núria Gala , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
COLLOQUE INTERNATIONAL en hommage à JACQUES GINESTIÉ, Oct 2023, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-04314535v1
Image document

Programme de remédiation intensive chez des lecteurs dyslexiques de 8 à 13 ans

Karine Louna Harrar-Eskinazi , Bruno de Cara , Gilles Leloup , Ambre Denis-Noël , Elise Lefèvre
XXIIèmes Rencontres d'orthophonie 2022 Langage écrit : état des pratiques orthophoniques et de la recherche, Dec 2022, PAris, France
Communication dans un congrès hal-03916074v1
Image document

Alector: A Parallel Corpus of Simplified French Texts with Alignments of Misreadings by Poor and Dyslexic Readers

Núria Gala , Anaïs Tack , Ludivine Javourey-Drevet , Thomas François , Johannes C. Ziegler
Language Resources and Evaluation for Language Technologies (LREC), May 2020, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-02503986v1

Text simplification to improve reading fluency and comprehension

Ludivine Javourey-Drevet , Núria Gala , Stéphane Dufau , Gala Núria , Jacques Ginestié
Colloque SFERE- Provence : « Apprentissage et Education » Conditions, contextes et innovations pour la réussite scolaire, universitaire et professionnelle, Apr 2018, MARSEILLE, France
Communication dans un congrès hal-01890345v1

Compréhension, simplification et type des textes : un outil numérique

Ludivine Javourey-Drevet , Jacques Ginestié , Núria Gala , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
Conférences dans le cadre du projet Lemon : GraphoLearn, Nov 2017, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-01890735v1
Image document

Reducing lexical complexity as a tool to increase text accessibility for children with dyslexia

Núria Gala , Johannes Ziegler
Computational Linguistics for Linguistic Complexity, workshop at COLING (Computational Linguistics conference), Dec 2016, Osaka, Japan
Communication dans un congrès hal-01757941v1

Spatio-temporal dynamics of morphological processing in visual word recognition: A priming study using MEG

Eddy Cavalli , Pascale Colé , Jean-Michel Badier , Christelle Zielinski , Chotiga Pattamadilok
9th International Morphological Processing Conference, 2015, Potsdam, Germany
Communication dans un congrès hal-01728412v1

Dynamique spatio-temporelle du traitement morphologique chez l'adulte dyslexique universitaire: Une étude en MEG

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Chotiga Pattamadilok , Jean-Michel Badier , Christelle Zielinski
Le 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, 2015, Strasbourg, France
Communication dans un congrès hal-01728395v1

Nature de l’influence de la lecture sur la reconnaissance de mots à l’oral

Laetitia Perre , Chotiga Pattamadilok , Marie Montant , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
Colloque de la Société Française de Psychologie, 2010, Lille, France
Communication dans un congrès hal-01728434v1

The various facets of the orthographic consistency effect in spoken language

Chotiga Pattamadilok , Laetitia Perre , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
15th Annual Conference on Architectures and Mechanisms for Language Processing, 2009, Barcelona, Spain
Communication dans un congrès hal-01728438v1

On-line orthographic influences on spoken language in a semantic task

Chotiga Pattamadilok , Laetitia Perre , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
14th Annual Conference on Architectures and Mechanisms for Language Processing, 2008, Cambridge, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-00907231v1

Feedback consistency effect in visual and auditory word recognition

A. Petrova , Ziegler J. C. , L. Ferrand
XXIX International Congress of Psychology, Jul 2008, Berlin, Germany
Communication dans un congrès hal-00329648v1

Effets de consistance dans la reconnaissance visuelle et auditive des mots.

A. Petrova , J.C. Ziegler , Ludovic Ferrand
Colloque jeunes chercheurs en sciences cognitives (JCSC'07), 2007, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-00297074v1

Phonology-to-spelling consistency effects in visual and auditory word recognition.

A. Petrova , J.C. Ziegler , Ludovic Ferrand
15ième colloque de la European Society for Cognitive Psychology (ESCOP'07), Aug 2007, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-00297093v1
Image document

Développer, expérimenter et évaluer des dispositifs pédagogiques innovants : l'exemple du Créativlab d'Ampiric et la question du passage à l'échelle

Nicolas Mascret , Thierry Berthet , Pascale Brandt-Pomares , Magali Coupaud , Mathilde Favier
ANRT. L'évaluation des dispositifs pédagogiques innovants, ANRT, 2023, 978-2-9591124-1-6
Chapitre d'ouvrage halshs-04360207v1

Literacy: Understanding Normal and Impaired Reading Development through Personalized Large-Scale Neurocomputational Models

Johannes C Ziegler , Conrad Perry , Marco Zorzi
The Cambridge Handbook of Cognitive Development, 1, Cambridge University Press, pp.554-565, 2022, ⟨10.1017/9781108399838.031⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03631463v1
Image document

Apprendre à lire : contrôle, automatismes et auto-apprentissage

Liliane Sprenger-Charolles , Johannes C Ziegler
A. Bentollila & B. Germain. L’apprentissage de la lecture, Nathan, 2019, 978-2091247397
Chapitre d'ouvrage hal-02334224v1

Modeling the Variability of Developmental Dyslexia

Johannes C Ziegler , Conrad Perry , Marco Zorzi
Developmental Dyslexia across Languages and Writing Systems, 1, Cambridge University Press, pp.350-371, 2019, ⟨10.1017/9781108553377.016⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02308934v1
Image document

L’art de lire et d’enseigner la lecture

Johannes C Ziegler
O. Houdé & G. Borst. Le cerveau et les apprentissages, collection « Les repères pédagogiques », Nathan, 2018, 978-2091246406
Chapitre d'ouvrage hal-02334227v1
Image document

MROM-p: An Interactive Activation, Multiple Readout Model of Orthographic and Phonological Processes in Visual Word Recognition

Arthur M. Jacobs , Arnaud Rey , Johannes C Ziegler , Jonathan Grainger
Jonathan Grainger; Arthur Jacobs. Localist Connectionist Approaches To Human Cognition, Lawrence Erlbaum Associates, pp.147-188, 1998, Scientific Psychology Series, 9780203774533
Chapitre d'ouvrage hal-04450865v1