Skip to Main content
Number of documents

104

Jean-Michel Ganteau - CV


Books2 documents

  • Jean-Michel Ganteau. The Ethics and Aesthetics of Vulnerability in Contemporary British Fiction. Routledge, 190 p., 2015. ⟨hal-03050419⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Peter Ackroyd et la musique du passé. M. Houdiard, 190 p., 2008. ⟨hal-03050078⟩

Directions of work or proceedings31 documents

  • Catherine Bernard, Jean-Michel Ganteau. Revolutions. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 56, s.p., 2019, ⟨10.4000/ebc.6137⟩. ⟨hal-03054977⟩
  • Susana Onega, Jean-Michel Ganteau. The Wounded Hero in Contemporary Fiction: A Paradoxical Quest. Susana Onega; Jean-Michel ganteau. Routledge, 288 p., 2018. ⟨hal-03051340⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Christine Reynier. Bare Lives/Virginia Woolf: Becoming Photographic. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 53, n.p., 2017. ⟨hal-03054886⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Susana Onega. Victimhood and Vulnerability in 21st Century Fiction. Routledge, 244 p., 2017. ⟨hal-03051196⟩
  • Isabelle Brasme, Jean-Michel Ganteau, Christine Reynier. The Humble in 19th- to 21st-Century British Literature and Arts. Presses universitaires de la Méditerranée, 288 p., 2017. ⟨hal-03051216⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Catherine Bernard, Claire Davison, Anne-Marie Smith-Di Biasio. Crossing into Otherness — Outlanding Woolf. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 48, s.p., 2015, ⟨10.4000/ebc.2036⟩. ⟨hal-03054824⟩
  • Elisabeth Astruc, Lucie Galano, Jean-Michel Ganteau, Julia Monge. Mémoire et oubli. Doctorales 58, 3, s.p., 2015. ⟨hal-03054958⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Catherine Bernard. State of Britain. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 49, s.p., 2015, ⟨10.4000/ebc.2602⟩. ⟨hal-03113596⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Susana Onega. Contemporary Trauma Narratives: Liminality and the Ethics of Form. Routledge, 253 p., 2014. ⟨hal-03051172⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Julie Morere. The Imaginaries of Space. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 47, s.p., 2014, ⟨10.4000/ebc.1769⟩. ⟨hal-03113595⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Catherine Bernard. L’appellation: Labelling / Naming / Addressing. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 46, s.p., 2014, ⟨10.4000/ebc.1092⟩. ⟨hal-03113594⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Susana Onega. Trauma and romance in contemporary British Literature. Ganteau; Jean Michel et Onega; Susana. Routledge; Taylor & Francis, 267 p., 2013. ⟨hal-03051064⟩
  • Jean-Michel Ganteau. La transparence. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 44, s.p., 2013, ⟨10.4000/ebc.328⟩. ⟨hal-03113593⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Christine Reynier. Ethics of Alterity, Confrontation and Responsibility in 19th-to 21st-Century British Literature. Presses universitaires de la Méditerranée, 257 p., 2013. ⟨hal-03051280⟩
  • Christine Reynier, Jean-Michel Ganteau. Ethics of Alterity: Confrontation and Responsibility in 19th- to 21st-Century British Literature. Presses universitaires de la Méditerranée, 262 p., 2013, Horizons anglophones, 978-2-36781-020-1. ⟨hal-03051173⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Le Rien (Études britanniques contemporaines). Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 42, 195 p., 2012. ⟨hal-03054755⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Ruins (Etudes britanniques contemporaines). Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 43, 222 p., 2012. ⟨hal-03054756⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Christine Reynier. Autonomy and Commitment in Twentieth-Century British Arts. Ganteau; Jean Michel et Reynier; Christine. PULM (Presses universitaires de la Méditerranée), 268 p., 2012. ⟨hal-03051066⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Swift/Le je(u) de l'émotion: Colloque de la SEAC Nice, novembre 2010. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 41, 166 p., 2011, ⟨10.4000/ebc.1554⟩. ⟨hal-02876180⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Susana Onega. Ethics and Trauma in Contemporary British Fiction. Susana Onega; Jean-Michel Ganteau. Rodopi, 330 p., 2011. ⟨hal-02874358⟩
  • Jean-Michel Ganteau. L'horizon. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 40, pp.186, 2011. ⟨hal-03054702⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Rhythm in Twentieth-century British Poetry. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 39, 199 p., 2010. ⟨hal-03054701⟩
  • Jean-Michel Ganteau. L'essai. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 38, 178 p., 2010. ⟨hal-03054700⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Christine Reynier. Autonomy and commitment: in twentieth-century British literature. Christine Reynier; Jean-Michel Ganteau. Presses universitaires de la Méditerranée, 302 p., 2010. ⟨hal-03050864⟩
  • Jean-Michel Ganteau. "La résurgence" : Congrès de SAES, Orléans, mai 2008. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 36 (juin), 212 p., 2009. ⟨hal-03054650⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Etudes britanniques contemporaines. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 36, 212 p., 2009. ⟨hal-03054698⟩
  • Jean-Michel Ganteau. At an Angle to the World. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 37, 180 p., 2009. ⟨hal-03054699⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Susana Onega Jaén. The ethical component in experimental British fiction since the 1960's. Susana Onega; Jean-Michel Ganteau. Cambridge Scholars Publishing, 263 p., 2007. ⟨hal-02874355⟩
  • Jean-Michel Ganteau, Christine Reynier. Impersonality and Emotion in Twentieth-Century British Arts. Presses universitaires de la Méditerranée, 276 p., 2006, 2-84269-751-0. ⟨hal-03050863⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Parcours/Détours : Congrès de SAES, Versailles-Saint-Quentin, mai 2004. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 28 (juin), 162 p., 2005. ⟨hal-03054649⟩
  • Christine Reynier, Jean-Michel Ganteau. Impersonality and emotion in Twentieth-Century British Literature. Presses universitaires de la Méditerranée, 316 p., 2005, 2-84269-665-4. ⟨hal-03050862⟩

Journal articles22 documents

  • Jean-Michel Ganteau. Memory into Forgetting and Vice Versa: The Creative Uses of the Munane in Jon McGregor's Reservoir 13. Caliban, 2018, 60, pp.115-124. ⟨hal-03068158⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Logique de l'après-coup: Chatterton et le contemporain. Polysèmes, Société des amis d'inter-textes (SAIT), 2017, 17, s.p. ⟨hal-03067477⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Of Wounds and secrets: Ian McEwan's Atonement. Etudes Anglaises, Klincksieck, 2017, 70 (3), pp.339-353. ⟨hal-03063224⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Dualité, rêve, fantôme : Irish Murdoch et le mensonge comme dire de vérité. Esquisse(s), 2016, 11, pp.27-34. ⟨hal-03064280⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Innocent Abroad: Jonathan Coe's Expo 58 and the Comedy of Forgiveness. Anglistik : International Journal of English Studies, Universitätserlag Winter Heidelberg 2016, 27.1, pp.19-29. ⟨hal-03067438⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Vistas of the Humble: Jon McGregor?s Fiction. Etudes Anglaises, Klincksieck, 2015, 68 (2), p. 170-82. ⟨hal-03062850⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Le temps éclaté : Why Be Happy When You Could Be Normal? De Jeanette Winterson. Sillages critiques, 2015, 19. ⟨hal-03062851⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Nicholas Royle’s Quilt: The Ethics of Melancholic Mourning. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2014, 47. ⟨hal-03062849⟩
  • Diane Leblond, Catherine Bernard, Jean-Michel Ganteau, Vanessa Guignery. Recent British Fiction: Concluding panel of the 2013 SEAC conference. Catherine Bernard, Jean-Michel Ganteau, Vanessa Guignery, Diane Leblond. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2014, ⟨10.4000/ebc.1992⟩. ⟨hal-02947263⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Trauma and the Ethics of Vulnerability: Jon McGregor's Even the Dogs. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2013, 45, s.p. ⟨10.4000/ebc.940⟩. ⟨hal-02878073⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Entre mimétique du rien et réalisme traumatique. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2012, 42, pp.101-124. ⟨hal-03062306⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Ruins, or, The Ethical Logic of Traumatic Capitalism, with Special Reference to Peter Ackroyd. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2012, 43, pp.139-152. ⟨hal-03062307⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Horizons de l'inassimilable : du réalisme traumatique dans le roman britannique contemporain. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2011, 40, p. 105-120. ⟨hal-03062004⟩
  • Jean-Michel Ganteau. The Logic of Affect: Romance as Ethics. Anglia, De Gruyter, 2011, 129 (1-2), pp.79-92. ⟨10.1515/angl.2011.007⟩. ⟨hal-02876178⟩
  • Jean-Michel Ganteau. 'If you like, we play detective' : intrigues en souffrance chez Peter Ackroyd, Martin Amis et Kazuo Ishiguro. Etudes Anglaises, Klincksieck, 2011, 64.4, p. 415-426. ⟨hal-03062002⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Présentations de Londres : Ackoyd, Moorcock, Sinclair et l'éthique de l'adjacence. Anglophonia / Caliban - French Journal of English Linguistics, Presses universitaires du Midi, 2009, 19, p. 110-118. ⟨hal-03062003⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Peter Ackroyd's "English Music" as romance of englishness: a response to Susan Ang. Connotations : a journal for critical, Waxmann, 2009, 18.1-3, pp.276-82. ⟨hal-03067051⟩
  • Jean-Michel Ganteau. "This empty tale" : monstration de l'envers et dire politique dans "How the Dead Live" de Will Self. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2008, 34, pp.129-144. ⟨hal-02874360⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Anatomy of an Obsession: "Aren't You Rather Young to Be Writing Your Memoirs de B.S. Johnson". Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2007, 33 (décembre), pp.103-114. ⟨hal-03061283⟩
  • Jean-Michel Ganteau. "A Conflict between an Image and a Man": the Visual Diction of romance in Graham Greene's "The End of the Affair". Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2006, 31 (novembre), pp.69-81. ⟨hal-03061282⟩
  • Jean-Michel Ganteau. "Rise from the Ground like Feathered Mercury": baroque Citations in the Fiction of Peter Ackroyd and Jeanette Winterson. Symbolism : an international journal of critical aesthetics, 2005, 5, pp.193-221. ⟨hal-03061284⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Re-vision as Zapping : Tibor Fischer’s The Collector Collector. Alizés : Revue angliciste de La Réunion, Faculté des Lettres et Sciences humaines (Université de La Réunion), 2001, Writing as Re-Vision, pp.27-47. ⟨hal-02346471⟩

Book sections25 documents

  • Jean-Michel Ganteau. Exposed: Dispossession and Androgyny in Contemporary British Fiction. Daniela Carpi. Monsters and Monstrosity. From the Canon to the Anti-Canon: Literary and Juridical Subversions, De Gruyter, pp.141-154, 2019. ⟨hal-03057951⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Refracting the Transmodern: Harry Parker's Anatomy of a Soldier. Jessica Aliaga-Lavrijsen; José María Yebra-Pertusa. Transmodern Perspectives on Contemporary Literatures in English, Routledge, pp.73-85, 2019. ⟨hal-03057952⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Remembrance between Act and Event: Anne Enright's The Gathering. Susana Onega; Constanza del Rio; Maite Escudero Alias. Traumatic Memory and the Ethical, Political and Transhistorical Functions of Literature, Palgrave Macmillan, pp.181-200, 2018, Palgrave Studies in Cultural Heritage and Conflict, 9783319552774. ⟨10.1007/978-3-319-55278-1_8⟩. ⟨hal-01809435v2⟩
  • Jean-Michel Ganteau. The Powers of Vulnerability: The Restorative Uses of Elegy. Martinez Alfaro Maria Jesus; Pellicer Ortin Silvia. Memory Frictions in Contemporary Literature, Palgrave Macmillan, pp.21-40, 2017. ⟨hal-03057275⟩
  • Jean-Michel Ganteau. He Cared: Forster, McEwan and the Ethics of Attentiveness. Cavalié Elsa; Mellet Laurent. Only Connect: E. M. Forster's Legacies in British Fiction, Peter Lang, pp.95-112, 2017. ⟨hal-03057091⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Shifting Visibilities: The Politics of Trauma and Vulnerability in Neil Bartlett's Skin Lane. Ganteau Jean-Michel; Onega Susana. Victimhood and Vulnerability in 21st Century Fiction, Routledge, pp.176-192, 2017. ⟨hal-03057095⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Entre dérive et veering: Hantise et tradition visionnaire chez Peter Ackroyd. Caritoux Nathalie; Villard Florent. Nouvelles psychogéographies, Editions Mimésis, pp.161-175, 2017. ⟨hal-03057155⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Vulnerable Visibilities: Peter Ackroyd's Monstrous Victorian Metropolis. Kohlke Marie-Luise; Gutleben Christian. Neo-Victorian Cities: Re-Imagining Utopian and Dystopian Metropolises, Brill; Rodopi, pp.151-174, 2015. ⟨hal-03057014⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Ghosts, Texts, Phantom Texts: McEwan's Saturday and Joyce's "The Dead". Johanna Glaser Brigitte; Puschmann-Nalenz Barbara. Narrating Loss: Representations of Mourning, Nostalgia und Melancholia in Contemporary Anglophone Fictions, Wissenschaftlicher Verlag Trier, pp.223-238, 2014. ⟨hal-03057013⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Vulnerable Form and Traumatic Vulnerability: John McGregor's Even the Dogs. Susana Onega; Jean-Michel Ganteau. Contemporary Trauma Narratives: Liminality and the Ethics of Form, Routledge, pp.89-103, 2013. ⟨hal-02878074⟩
  • Jean-Michel Ganteau. The past won't fit into memory without something left over: Pat Barker's Another World, in between narrative Entropy and Vulnerability. Jean-Michel Ganteau; Susana Onega. Trauma and Romance in Contemporary British Literature, Routledge, pp.17-33, 2013. ⟨hal-02876268⟩
  • Jean-Michel Ganteau. La responsabilité comme travail de l'épreuve : Expérience de Martin Amis. Francoise Bort; Olivier Brossard et Wendy Ribeyrol. Figures de l'expérience dans la littérature anglophone, 1, Michel Houdiard éd., pp.136-147, 2012. ⟨hal-03056564⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Non Serviam: Portraits of the Artist as A Young Performer. Anette Pankratz and Barbara Puschmann-Nalenz. Portraits of the Artist as a Young Thing, Carl Winter Verlag, pp.207-224, 2012. ⟨hal-03056544⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Mongrelization and Assimilation: Peter Ackroyd and the Persistence of Englishness as Hybridity. Vanessa Guignery; Catherine Pesso-Miquel et François Specq. Hybridity: Forms and Structures in the Visual Arts, Cambridge Scholars Publishing, p. 49-58, 2011. ⟨hal-03056217⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Mediterranean Englishness: Another Progress of Romance. Christine Reynier. Cross Cultural Encouters between the Mediterranean and the English-Speaking Worlds., Peter Lang, p. 117-129, 2011. ⟨hal-03056216⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Trauma as the Negation of Autonomy: Peter Ackroyd's Mother London. Susana Onega; Jean-Michel Ganteau. Ethics and trauma in contemporary British fiction, Rodopi, pp.109-130, 2011. ⟨hal-02876176⟩
  • Christine Reynier, Jean-Michel Ganteau. Autonomy and Commitment in Twentieth-Century British Literature. Christine Reynier; Jean-Michel Ganteau. Autonomy and Commitment in Twentieth-Century British Literature, Presses universitaires de la Méditerranée, pp.9-14, 2010. ⟨hal-03056218⟩
  • Jean-Michel Ganteau. In Thy Autonomy Is Thy Commitment: Brigid Brophy's In Transit. Christine Reynier et Jean-Michel Ganteau. Autonomy and Commitment in Twentieth-century British Literature, Presses universitaires de la Méditerranée, p. 191-201, 2010. ⟨hal-03056215⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Rituel, Spectacle et fascination catholique Arnold Bennett et l'Espagne. Chrisine Reynier. Essais d'écrivains, 3, Houdiard, pp.81-105, 2010. ⟨hal-03056214⟩
  • Jean-Michel Ganteau. De l'allusion au commentaire : le travail de la citation (Time's Arrow et The Nazi Doctors). Jocelyn Dupont et Emilie Walezak. L'intertextualité dans le roman contemporain de langue anglaise, Presses universitaires de Perpignan, p. 123-137, 2010. ⟨hal-03056213⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Camping the Nation: Peter Ackroyd‘s Mungrell Englishness. Englishness revisited, Cambridge Scholars, pp.97-108, 2009. ⟨hal-03055672⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Portrait de l'artiste en dynamiteur : B.S. Johnson. Etudes des pays anglophones (Montpellier). Les grands mouvements littéraires anglo-américains, M. Houdiard, pp.147-153, 2009. ⟨hal-03055671⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Objections de l'art : Jeanette Winterson. Etudes des pays anglophones (Montpellier). La tradition littéraire dans les essais anglo-américains, M. Houdiard, pp.163-171, 2009. ⟨hal-03055670⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Violence Biting Its Own Tail: Martin Amis's "Yellow Dog". Alain-Philippe Durand; Naomi Mandel. Novels of the contemporary extreme, Continuum, pp.132-142, 2006. ⟨hal-02874354⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Peter Ackroyd and the Logic of Impersonal Imitation. Christine Reynier; Jean-Michel Ganteau. Impersonality and emotion in Twentieth-century British literature, Service des publications de Montpellier 3, pp.239-249, 2006. ⟨hal-03055673⟩

Other publications1 document

  • Jean-Michel Ganteau. Compte rendu de Ceci n'est pas une fiction. Les romans vrais de B.S. Johnson.. 2010, 127 p. ⟨hal-03077039⟩

Conference papers23 documents

  • Jean-Michel Ganteau. "Dissonant identities": Corps, récit et jugement vulnérables dans Dans Leno and the Limehouse Golem de Peter Ackroyd. Genres/Genre dans la littérature anglaise et américaine, Université Paris-Est-Créteil, 21-23 novembre 2013, 2016, Paris, France. pp.124-139. ⟨hal-03069538⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Of Ramps and Selections: The Persistence of Trauma in Julian Barnes's A History of the World in 10 ½ Chapters. Colloque Beyon Trauma, Université de Saragosse, 31 mars - 2 avril 2011, 2014, New-York, United States. pp.194-206. ⟨hal-03069536⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Mémoire narrative et mémoire traumatique : l’apport de Pierre Janet et la théorie du trauma. Séminaire ARTE, Université Paris 4, 11 janvier 2013, 2013, Paris, France. ⟨hal-03074724⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Le temps éclaté : le travail de l’après-coup dans "Oranges Are not the Only Fruit" et "Why Be Happy When You Could Be Normal" de Jeanette Winterson. Séminaire ARTE, Université Paris 4, 29 juin 2012, 2012, Paris, France. ⟨hal-03074723⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Limit-Case Trauma Narratives: Jon McGregor's Even the Dogs and the Ethics of Vulnerability. ESSE conference, Istanbul, 4-8 septembre 2012, 2012, Istanbul, Turkey. ⟨hal-03072606⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Entre mimétique du rien et réalisme traumatique. Congrès de la SAES, Paris, Universités Paris 3 et Paris 7, mai 2011, 2012, Paris, France. pp.111-124. ⟨hal-03071398⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Ruins, or, The Ethical Logic of Traumatic Capitalism, with Special Reference to Peter Ackroyd. Colloque de la SAIT et de la SEAC, Université de Londres, Londres, 4-5 novembre 2011, 2012, Londres, United Kingdom. pp.139-152. ⟨hal-03072597⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Spectral Presence and the Logic of Vulnerability in Nicholas Royle’s Quilt. Colloque "Elizabeth Bowen-Nicholas Royle Week", Université Lille 3, Lille, 15 décembre 2012, 2012, Lille, France. ⟨hal-02876379⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Mongrelization and Assimilation: Peter Ackroyd and the Persistence of Englishness as Hybridity. Hybridité: Formes et figures dans la littérature et les arts visuels, Lyon, 7-8 octobre 2010, 2011, Cambridge, United Kingdom. pp.49-58. ⟨hal-03069537⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Vertiges de l'imitation : autorité et limites du "talent individuel" chez P. Ackroyd. Séminaire "Mutations de l'Autorité", Maison des Sciences Humaines de Montpellier, Montpellier, 9 décembre 2011, 2011, Montpellier, France. ⟨hal-02876440⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Peter Ackroyd et 'The Englishness of English Letters' : une Méditerranée polémique ?. Les Médiateurs de la Méditerranée, 2010, Montpellier, France. ⟨hal-03074553⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Logique de l'après-coup : Chatterton et le contemporain. Colloque "L'Art intempestif / Untimely art", Paris-Sorbonne nouvelle, 9-10 septembre 2010, 2010, Paris, France. ⟨hal-03074552⟩
  • Jean-Michel Ganteau. The Ethics of Negative Capability: between the Need to Know and the Urge to Deny. "Trauma and Ethics in Contemporary Fiction", Universidad de Zaragoza, Saragosse, 2009, 2009, Saragosse, Spain. ⟨hal-02874359⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Vertus de l' "imitatio" : le versant éthique de l'impersonnel. "L'impersonnel en littérature", colloque international, Université du Maine, Le Mans, 9-10 mars 2007, 2009, Le Mans, France. pp.19-31. ⟨hal-02874364⟩
  • Jean-Michel Ganteau. L'effacement du sujet masculin dans la 'romance' britannique contemporaine. "La relation, colloque national, Université Paris XII, 14-15 décembre 2007, 2008, Créteil, France. pp.27-35. ⟨hal-03071192⟩
  • Jean-Michel Ganteau. La théorie du trauma appliquée à quelques "romances" britannique contemporaines. "La Résonance de la Théorie", colloque international, Paris X Nanterre, 12-14 juin 2008, 2008, Nanterre, France. ⟨hal-03075517⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Présentations de Londres: Ackroyd, Moorcock, Sinclair et l’éthique de l’adjacence. Colloque international "L’Art de la ville", Université de Toulouse-Le Mirail, 6-8 novembre 2008, 2008, Toulouse, France. pp.109-118, ⟨10.4000/caliban.1492⟩. ⟨hal-02874357⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Ethique de l' "imitatio" : l'impersonnel et la littérature britannique contemporaine. "L'impersonnel en littérature", colloque international, Université du Maine, Le Mans, 9-10 mars 2007, 2007, Le Mans, France. ⟨hal-03075515⟩
  • Jean-Michel Ganteau. The Ethics of Romance: Towards the Definition of Mode as Exteriority. X Jornadas de Literatura Contemporánea en Lengua Inglesa : The Ethics of Fiction in Contemporary Narrative in English”, Universidad de Zaragoza, Jaca, 30 mars-1er avril 2006, 2007, Jaca, Spain. pp.77-85. ⟨hal-02874363⟩
  • Jean-Michel Ganteau. L'effacement du sujet masculin dans la "romance" britannique contemporaine. "La Relation", colloque national, Université Paris 12 Val de Marne, 14-15 décembre 2007, 2007, Créteil, France. ⟨hal-03075516⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Trawl de B.S. Johnson : de la poétique du ressac à l'enfer de la monade. "Les formes de l'obsession dans les littératures anglaise et américaines", Université Paris XII-Val de Marne, Créteil, 2-3 décembre 2005, 2006, Créteil, France. pp.73-85. ⟨hal-02874361⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Entre kitsch et sublime: les plaisirs démodés de Peter Ackroyd. "L'Art de plaire : esthétique, plaisir, représentation", Colloque International Pluridisciplinaire, Université Stendhal - Grenoble, 18-19 mars 2005, 2006, Grenoble, France. pp.357-368. ⟨hal-03068741⟩
  • Jean-Michel Ganteau. Vanitas Redux: Sam Taylor-Wood's "Still Life" and the Poetics of Impersonal Sensibility. "Impersonality and Emotion in 20th Century British Arts", Université Paul Valéry Montpellier 3, Montpellier, 2006, 2006, Montpellier, France. pp.245-256. ⟨hal-02874362⟩