Accéder directement au contenu

Jean-François ROUET

131
Documents

Publications

Image document

A short teacher-led intervention using direct instruction enhances 5th graders' purposeful reading skills

Anna Potocki , Julie Ayroles , Jean-François Rouet
Learning and Instruction, 2023, 86, pp.101781. ⟨10.1016/j.learninstruc.2023.101781⟩
Article dans une revue hal-04303694v1
Image document

Role of advanced theory of mind in teenagers’ evaluation of source information

Yann Dyoniziak , Anna Potocki , Jean-François Rouet
Discourse Processes, 2023, 60 (4-5), pp.363-377. ⟨10.1080/0163853X.2023.2197691⟩
Article dans une revue hal-04137782v1
Image document

Effects of context and discrepancy when reading multiple documents

Cornelia Schoor , Jean-François Rouet , M. Anne Britt
Reading and Writing, 2023, 36 (5), pp.1111-1143. ⟨10.1007/s11145-022-10321-2⟩
Article dans une revue hal-03874065v1
Image document

Disponibilité des textes sur les performances et stratégies de lecture à l’adolescence : quelle implication des fonctions exécutives ?

Anna Potocki , Marion Chatelier , Yann Dyoniziak , Jean Pylouster , Jean-François Rouet
L'Année psychologique, 2023, 1, pp.91-135. ⟨10.3917/anpsy1.231.0091⟩
Article dans une revue hal-03873676v1
Image document

Reading for University or for Myself? Effects of Context and Beliefs about Science on College Students' Document Selection

Cornelia Schoor , Jean-François Rouet , Anne M. Britt
Journal of Educational Psychology, inPress, ⟨10.1037/edu0000849⟩
Article dans une revue hal-04310637v1
Image document

Reading Contexts, Goals, and Decisions: Text Comprehension as a Situated Activity

M. Anne Britt , Amanda Durik , Jean-François Rouet
Discourse Processes, 2022, 59 (5-6), pp.361-378. ⟨10.1080/0163853X.2022.2068345⟩
Article dans une revue hal-03873671v1
Image document

Les adolescents face aux défis de l'information numérique : une intervention pour promouvoir l'évaluation critique des sources

Mônica Macedo-Rouet , Ana Pérez , Anna Potocki , Jean-François Rouet
Education & Formation, 2022, e-317, pp.69-79
Article dans une revue hal-03814671v1
Image document

The Role of Source Credibility in the Validation of Information Depends on the Degree of (Im-)Plausibility

Andreas Wertgen , Tobias Richter , Jean-François Rouet
Discourse Processes, 2021, 58 (5-6), pp.513-528. ⟨10.1080/0163853X.2021.1881342⟩
Article dans une revue hal-03453412v1
Image document

Effects of Hypertext Structure, Navigation Support and Academic Exposure to Contents on Learning From Hypertext

Alvaro Jañez , Javier Rosales , Jean-François Rouet
Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 2021, 30 (3), pp.257-282
Article dans une revue hal-03452317v1

Task Characteristics as Source of Difficulty and Moderators of the Effect of Time-on-Task in Digital Problem-Solving

Zsófia Vörös , Dániel Kehl , Jean-François Rouet
Journal of Educational Computing Research, 2021, 58 (8), pp.1494-1514. ⟨10.1177/0735633120945930⟩
Article dans une revue hal-03100473v1
Image document

From simple agents to information sources: Readers' differential processing of story characters as a function of story consistency

Gaston Saux , Nicolas Vibert , Julien Dampuré , Debora Burin , M. Anne Britt
Acta Psychologica, 2021, 212, pp.103191. ⟨10.1016/j.actpsy.2020.103191⟩
Article dans une revue hal-03090224v1
Image document

Readers' perceived task demands and their relation to multiple document comprehension strategies and outcome

Cornelia Schoor , Jean-François Rouet , Cordula Artelt , Nina Mahlow , Carolin Hahnel
Learning and Individual Differences, 2021, 88, pp.102018. ⟨10.1016/j.lindif.2021.102018⟩
Article dans une revue hal-03453389v1

Do you know what you are reading for? Exploring the effects of a task model enhancement on fifth graders' purposeful reading

Julie Ayroles , Anna Potocki , Christine Ros , Raquel Cerdán , M Anne Britt
Journal of Research in Reading, 2021, 44 (4), pp.837-858. ⟨10.1111/1467-9817.12374⟩
Article dans une revue hal-03374823v1
Image document

Inside Document Models: Role of Source Attributes in Readers’ Integration of Multiple Text Contents

Jean-François Rouet , Gaston Saux , Christine Ros , Mark Stadtler , N. Vibert
Discourse Processes, 2020, pp.1-20. ⟨10.1080/0163853X.2020.1750246⟩
Article dans une revue hal-03090216v1

La métacognition dans la recherche d’informations en lecture

Julie Ayroles , Anna Potocki , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Cahiers Pedagogiques, 2020
Article dans une revue hal-04137803v1
Image document

Are frequent users of social network sites good information evaluators? An investigation of adolescents’ sourcing abilities

Mônica Macedo-Rouet , Ladislao Salmerón , Christine Ros , Ana Pérez , Marc Stadtler
Infancia y Aprendizaje, 2020, Special issue: How adolescents read and learn on the Web: Internal and external factors / Número especial: Cómo leen y aprenden los adolescentes en la red: factores internos y externos, 43 (1), pp.101-138. ⟨10.1080/02103702.2019.1690849⟩
Article dans une revue hal-03100419v1

De nombreux alpinistes ont gravi l’Everest

Julie Ayroles , Anna Potocki , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Les Cahiers Pédagogiques, 2020, pp.28-30
Article dans une revue hal-03814855v1

La lecture de documents multiples au collège : peut-on enseigner l'évaluation des sources d'informations ?

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Pratiques : linguistique, littérature, didactique, 2020, pp.185-186. ⟨10.4000/pratiques.8396⟩
Article dans une revue hal-03814723v1

The development of source evaluation skills during adolescence: exploring different levels of source processing and their relationships

Anna Potocki , Guillaume de Pereyra , Christine Ros , Mônica Macedo-Rouet , Marc Stadtler
Infancia y Aprendizaje, 2019, 43 (1), pp.19-59. ⟨10.1080/02103702.2019.1690848⟩
Article dans une revue hal-02405957v1
Image document

How Good Is This Page? Benefits and Limits of Prompting on Adolescents’ Evaluation of Web Information Quality

Mônica Macedo‐rouet , Anna Potocki , Lisa Scharrer , Christine Ros , Marc Stadtler
Reading Research Quarterly, 2019, 54, pp.299 - 321. ⟨10.1002/rrq.241⟩
Article dans une revue hal-03103767v1
Image document

To answer questions from text, one has to understand what the question is asking: differential effects of question aids as a function of comprehension skill

R. Cerdán , A. Pérez , E. Vidal-Abarca , Jean-François F Rouet
Reading and Writing, 2019, 32 (8), pp.2111-2124. ⟨10.1007/s11145-019-09943-w⟩
Article dans une revue hal-03100457v1
Image document

Adolescents’ Developing Sensitivity to Orthographic and Semantic Cues During Visual Search for Words

Nicolas Vibert , Jason Braasch , Daniel Darles , Anna Potocki , Christine Ros
Frontiers in Psychology, 2019, 10, pp.642. ⟨10.3389/fpsyg.2019.00642⟩
Article dans une revue hal-02109341v1

A Reasoned Approach to Dealing With Fake News

M. Anne Britt , Jean-François Rouet , Dylan Blaum , Keith Millis
Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 2019, 6 (1), pp.94-101. ⟨10.1177/2372732218814855⟩
Article dans une revue hal-02405940v1

Fostering teenagers' assessment of information reliability: Effects of a classroom intervention focused on critical source dimensions

Ana Perez , Anna Potocki , Marc Stadtler , Mônica Macedo-Rouet , Johanna Paul
Learning and Instruction, 2018, 58, pp.53-64. ⟨10.1016/j.learninstruc.2018.04.006⟩
Article dans une revue hal-02378410v1

From reading comprehension to document literacy: learning to search for, evaluate and integrate information across texts

Jean-François Rouet , Anna Potocki
Infancia y Aprendizaje, 2018, 41 (3), pp.415-446. ⟨10.1080/02103702.2018.1480313⟩
Article dans une revue hal-01997990v1

Relevance versus big numbers: Students’ criteria for selecting scholarly references online.

Jean-François Rouet , Ole Skov , Guillaume de Pereyra , Christine Ros , Ludovic Le Bigot
Journal of Experimental Psychology: Applied, 2018, 24 (4), pp.476-489. ⟨10.1037/xap0000194⟩
Article dans une revue hal-01968910v1

Exploring fourth graders’ sourcing skills

Johanna Paul , Raquel Cerdán , Jean-François Rouet , Marc Stadtler
Infancia y Aprendizaje, 2018, 41 (3), pp.536-580. ⟨10.1080/02103702.2018.1480458⟩
Article dans une revue hal-02378388v1

Visual search for verbal material in patients with obsessive–compulsive disorder

Fabiano Botta , Nicolas Vibert , Ghina Harika-Germaneau , Mickaël Frasca , François Rigalleau
Psychiatry Research, 2018, 264, pp.244 - 253. ⟨10.1016/j.psychres.2018.03.054⟩
Article dans une revue hal-01927204v1
Image document

Readers’ Selective Recall of Source Features as a Function of Claim Discrepancy and Task Demands

Gaston Saux , Christine Ros , M. Anne Britt , Marc Stadtler , Debora Burin
Discourse Processes, 2018, 55 (5-6), pp.525-544. ⟨10.1080/0163853X.2018.1463722⟩
Article dans une revue hal-02375505v1

Comprensión lectora y representación de múltiples fuentes de información en estudiantes universitariosinfluencia de las discrepancias textuales sobre una tarea de producción de títulos y una tarea de reconocimiento de "quién dice qué"

Gaston Saux , Franco Londra , Natalia Irrazabal , Debora Burin , M. Anne Britt
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2018
Article dans une revue hal-02405951v1

Children’s Visual Scanning of Textual Documents: Effects of Document Organization, Search Goals, and Metatextual Knowledge

Anna Potocki , Christine Ros , Nicolas Vibert , Jean-François Rouet
Scientific Studies of Reading, 2017, 21 (6), pp.480-497. ⟨10.1080/10888438.2017.1334060⟩
Article dans une revue hal-02341063v1

RESOLV: Readers' Representation of Reading Contexts and Tasks

Jean-François Rouet , M. Anne Britt , Amanda Durik
Educational Psychologist, 2017, 52 (3), pp.200-215. ⟨10.1080/00461520.2017.1329015⟩
Article dans une revue hal-02015948v1

Why attend to source information when reading online? The perspective of ninth grade students from two different countries

Johanna Paul , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Marc Stadtler
Computers and Education, 2017, 113, pp.339-354. ⟨10.1016/j.compedu.2017.05.020⟩
Article dans une revue hal-02371967v1
Image document

Conflicting but close: Readers’ integration of information sources as a function of their disagreement

Gaston Saux , Anne Britt , Ludovic Le Bigot , Nicolas Vibert , Debora Burin
Memory and Cognition, 2017, 45 (1), pp.151-167. ⟨10.3758/s13421-016-0644-5⟩
Article dans une revue hal-01954434v1

Multiple viewpoints increase students' attention to source features in social question and answer forum messages

Ladislao Salmerón , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Journal of the Association for Information Science and Technology, 2016, 67 (10), pp.2404-2419. ⟨10.1002/asi.23585⟩
Article dans une revue hal-02091289v1

Laypersons’ digital problem solving: Relationships between strategy and performance in a large-scale international survey

Zsofia Vörös , Jean-François Rouet
Computers in Human Behavior, 2016, 64, pp.108-116. ⟨10.1016/j.chb.2016.06.018⟩
Article dans une revue hal-02371989v1

Erratum to: Improving vocational students’ consideration of source information when deciding about science controversies

Marc Stadtler , Lisa Scharrer , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Rainer Bromme
Reading and Writing, 2016, 29 (8), pp.1699-1699. ⟨10.1007/s11145-016-9679-z⟩
Article dans une revue hal-02372222v1

Whose story is this? Discrepancy triggers readers’ attention to source information in short narratives

Jean-François Rouet , Ludovic Le Bigot , Guillaume de Pereyra , M. Anne Britt
Reading and Writing, 2016, 29 (8), pp.1549-1570. ⟨10.1007/s11145-016-9625-0⟩
Article dans une revue hal-02370825v1

Task-dependent sensitisation of perceptual and semantic processing during visual search for words

Julien Dampuré , Christine Ros , Jean-François Rouet , Nicolas Vibert
Journal of Cognitive Psychology, 2014, 26 (5), pp.530-549. ⟨10.1080/20445911.2014.907576⟩
Article dans une revue hal-02077359v1

Scientific Literacy: The Role of Goal-Directed Reading and Evaluation in Understanding Scientific Information

M. Anne Britt , Tobias Richter , Jean-François Rouet
Educational Psychologist, 2014, 49 (2), pp.104-122. ⟨10.1080/00461520.2014.916217⟩
Article dans une revue hal-02097769v1

Reader's memory for information sources in simple news stories: Effects of text and task features

Guillaume de Pereyra , M. Anne Britt , Jason Braasch , Jean-François Rouet
Journal of Cognitive Psychology, 2013, 26 (2), pp.187-204. ⟨10.1080/20445911.2013.879152⟩
Article dans une revue hal-02097788v1

Teaching Fourth and Fifth Graders to Evaluate Information Sources During Text Comprehension

Mônica Macedo-Rouet , Jason L.G. Braasch , M. Anne Britt , Jean-François Rouet
Cognition and Instruction, 2013, 31 (2), pp.204-226. ⟨10.1080/07370008.2013.769995⟩
Article dans une revue hal-02089803v1

Orthographic versus Semantic Matching in Visual Search for Words within Lists

Laure Léger , Jean-François Rouet , Christine Ros , Nicolas Vibert
Canadian Journal of Experimental Psychology, 2012, 66 (1), pp.32--43. ⟨10.1037/a0026111⟩
Article dans une revue hal-01423130v1

Readers’ use of source information in text comprehension

Jason Braasch , Jean-François Rouet , Nicolas Vibert , M. Anne Britt
Memory and Cognition, 2012, 40 (3), pp.450-465. ⟨10.3758/s13421-011-0160-6⟩
Article dans une revue hal-02099632v1

How do scientists select articles in the PubMed database? An empirical study of criteria and strategies

M. Macedo-Rouet , J.-F. Rouet , C. Ros , N. Vibert
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2012, 62 (2), pp.63-72. ⟨10.1016/j.erap.2012.01.003⟩
Article dans une revue hal-02099749v1

Incidental learning of links during navigation: the role of visuo-spatial capacity

Jean-François Rouet , Zsofia Vörös , Csaba Pléh
Behaviour and Information Technology, 2012, 31 (1), pp.71-81. ⟨10.1080/0144929X.2011.604103⟩
Article dans une revue hal-02099760v1

How Word Familiarity Facilitates Visual Search for Verbal Material

Julien Dampuré , Christine Ros , Jean-François Rouet , Nicolas Vibert
Applied Cognitive Psychology, 2012, 26, pp.271-288. ⟨10.1002/acp.1821⟩
Article dans une revue hal-02099650v1

Ce que l'usage d'internet nous apprend sur la lecture et son apprentissage

Jean-François Rouet
Le Français Aujourd'hui, 2012, 178 (3), pp.55. ⟨10.3917/lfa.178.0055⟩
Article dans une revue hal-02101235v1

Vers l’ergonomie cognitive des outils numériques

Jean-François Rouet , Mônica Macedo-Rouet
L'école numérique, 2011, 10, pp.28-31
Article dans une revue hal-03814871v1

The Role of Epistemic Beliefs in the Comprehension of Multiple Expository Texts: Toward an Integrated Model

Ivar Bråten , M. Anne Britt , Helge Strømsø , Jean-François Rouet
Educational Psychologist, 2011, 46 (1), pp.48-70. ⟨10.1080/00461520.2011.538647⟩
Article dans une revue hal-02108551v1

TICE et maîtrise de la langue

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Réseaux Delay, 2011, 7, pp.B1-B2
Article dans une revue hal-03814875v1

c. Research challenges in the use of multiple documents

M. Anne Britt , Jean-François Rouet
Information Design Journal, 2011, 19 (1), pp.62-68. ⟨10.1075/idj.19.1.08bri⟩
Article dans une revue hal-02109137v1

Effect of high-level content organizers on hypertext learning

Zsofia Vörös , Jean-François Rouet , Csaba Pléh
Computers in Human Behavior, 2011, 27 (5), pp.2047-2055. ⟨10.1016/j.chb.2011.04.005⟩
Article dans une revue hal-02109115v1

De la lecture à la compréhension de documents multiples : processus et difficultés

Jean-François Rouet , Mônica Macedo-Rouet
Argos. La revue des BCD et CDI, 2011, 48, pp.13-16
Article dans une revue hal-03814881v1

The influence of surface and deep cues on primary and secondary school students’ assessment of relevance in Web menus

Jean-François Rouet , Christine Ros , Antonine Goumi , Mônica Macedo-Rouet , Jérôme Dinet
Learning and Instruction, 2011, 21, ⟨10.1016/j.learninstruc.2010.02.007⟩
Article dans une revue hal-01392543v1

Does textual feedback hinder spoken interaction in natural language?

Ludovic Le Bigot , Patrice Terrier , Eric Jamet , Valérie Botherel , Jean-François Rouet
Ergonomics, 2010, 53 (1), pp.43-55. ⟨10.1080/00140130903306666⟩
Article dans une revue hal-02111633v1

L'entraînement des stratégies de compréhension en lecture : Apports des technologies numériques

Jean-François Rouet , Antonine Goumi
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2010, 107-108, pp.191-198
Article dans une revue hal-01392610v1

Learning with new technologies: Help seeking and information searching revisited

Minna Puustinen , Jean-François Rouet
Computers and Education, 2009, 53, pp.1014-1019. ⟨10.1016/j.compedu.2008.07.002⟩
Article dans une revue halshs-00731488v1

Introduction to "Learning with ICT: New perspectives on help seeking and information searching"

Jean-François Rouet , Minna Puustinen
Computers and Education, 2009, 53, pp.1011-1013. ⟨10.1016/j.compedu.2009.07.001⟩
Article dans une revue hal-00455780v1

Effects of domain knowledge on reference search with the pubmed database: an experimental study

Nicolas Vibert , Christine Ros , Ludovic Le Bigot , Mélanie Ramond , Jérôme Gatefin
Journal of the American Society for Information Science and Technology, 2009, 60 (7), pp.1423-1147. ⟨10.1002/asi.21078⟩
Article dans une revue hal-00395200v1

The acquisition of document search strategies in grade school students

Jean-François Rouet , Béatrice Coutelet
Applied Cognitive Psychology, 2008, 22, pp.389-406. ⟨10.1002/ACP.1415⟩
Article dans une revue hal-00332435v1

Summarizing digital documents: effects of alternate or simultaneous window display

Thierry Olive , Jean-François Rouet , Emmanuelle François , Virginie Zampa
Applied Cognitive Psychology, 2008, 22, pp.541-558. ⟨10.1002/acp.1380⟩
Article dans une revue hal-00332492v1

Information problem solving instruction: some cognitive and metacognitive issues

Ard W. Lazonder , Jean-François Rouet
Computers in Human Behavior, 2008, 24, pp.753-765. ⟨10.1016/j.chb.2007.01.025⟩
Article dans une revue hal-00332465v1

Effects of speech and text-based interaction modes in natural language human-computer dialogue

Ludovic Le Bigot , Jean-François Rouet , Eric Jamet
Human Factors, 2007, 49 (6), pp.1045-1053. ⟨10.1518/001872007X249901⟩
Article dans une revue hal-00194401v1

Effect of modality on collaboration with a dialogue system

Ludovic Le Bigot , Patrice Terrier , Virginie Amiel , Gérard Poulain , Eric Jamet
International Journal of Human-Computer Studies, 2007, 65 (12), pp.983 - 991. ⟨10.1016/j.ijhcs.2007.07.002⟩
Article dans une revue hal-01806640v1

The use of online electronic information resources in scientific research

Nicolas Vibert , Jean-François Rouet , Christine Ros , M. Ramond , B. Deshoullieres
Library & Information Science Research, 2007, 29, pp.508-532. ⟨10.1016/j.lisr.2007.05.001⟩
Article dans une revue hal-00194482v1

Mode and modal transfer effects on performance and discourse organization with an information retrieval dialogue system in natural language.

Ludovic Le Bigot , Eric Jamet , Jean-François Rouet
Computers in Human Behavior, 2006, 22(3), pp.467-500. ⟨10.1016/j.chb.2004.10.006⟩
Article dans une revue hal-00087225v1

The role of content representations in hypermedia learning: effects of task and learner variables.

Rouet J.-F. , H. Potelle , A. Goumi
Lecture Notes in Computer Science, 2005, 3426, pp.343-354. ⟨10.1007/11510154_18⟩
Article dans une revue hal-00115985v1

Vulgarisation scientifique: les revues en ligne

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Pierre Fayard , Isaac Epstein
Hermès, La Revue - Cognition, communication, politique, 2004, 39, pp.61-68. ⟨10.4267/2042/9464⟩
Article dans une revue hal-03814801v1

Chercher des informations dans les menus Web: interaction entre tâche, type de menu et variables individuelles.

Rouet J.-F. , C. Ros , G. Jégou , S. Metta
Le travail humain, 2004, 67, pp.379-397. ⟨10.3917/th.674.0377⟩
Article dans une revue hal-00115350v1

Effects of content representation and readers' prior knowledge on the comprehension of hypertext.

H. Potelle , Rouet J.-F.
International Journal of Human-Computer Studies, 2003, 58, pp.327-345. ⟨10.1016/S1071-5819(03)00016-8⟩
Article dans une revue hal-00115932v1

Internet et enseignement de la médecine: forces et faiblesses de l'enseignement en ligne.

P. Menu , Cerisier J.-F. , Rouet J.-F.
Annals of Telecommunications - annales des télécommunications, 2003, 58 (5-6), pp.866-875. ⟨10.1007/BF03001535⟩
Article dans une revue hal-00115913v1

Effects of online reading on popular science comprehension

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Isaac Epstein , Pierre Fayard
Science Communication, 2003, 25 (2), pp.99-128. ⟨10.1177/1075547003259209⟩
Article dans une revue hal-03814809v1
Image document

Des nouveaux outils au processus d'innovation pédagogique : qui est l'élève ?

Hugues Choplin , Véronique Dubois , Arnaud Galisson , Jean-François Rouet , Jean-Marc Evrard
Spirale - Revue de Recherches en Éducation , 2001, 28
Article dans une revue edutice-00000624v1

Effects of Information Search Tasks on the Comprehension of Instructional Text

Jean-François Rouet , Eduardo Vidal-Abarca , Alain Bert Erboul , Victor Millogo
Discourse Processes, 2001, 31 (2), pp.163-186. ⟨10.1207/S15326950DP3102_03⟩
Article dans une revue hal-02420519v1

Internet and medical training strength and weaknesses of & e-learning evaluation and critical analysis of web sites

Paul Menu , François Marchessou , Jean-François Cerisier , Jean-François Rouet
Annual Review of Information Science and Technology, 2001, 58 (5-6), pp.866-875
Article dans une revue hal-02542827v1

Chercher de l'information dans un hypertexte : vers un modèle des processus cognitifs

Jean-François Rouet , André Tricot
Hypertextes et Hypermédias, 1998, hors série, pp.57-74
Article dans une revue edutice-00000075v1
Image document

Recherche d'informations dans les systèmes hypertextes : des représentations de la tâche à un modèle de l'activité cognitive

Jean-François Rouet , André Tricot
Sciences et Techniques Educatives, 1995, 2 (3), pp.307-331
Article dans une revue edutice-00135871v1

Recherche d'informations dans les systèmes hypertextes : des représentations de la tâche à un modèle de l'activité cognitive

Jean-François Rouet , André Tricot
Sciences et Techniques Educatives, 1995, 2 (3), pp.307-331
Article dans une revue edutice-00000076v1
Image document

Naviguer sans se perdre : lecture et acquisition de connaissances à l'aide des hypertextes

Jean-François Rouet
Revue de l'EPI (Enseignement Public et Informatique), 1994, 73, pp.97-107
Article dans une revue edutice-00001127v1

Teaching information evaluation in self-paced e-learning mode: is distributed practice helpful ?

Mônica Macedo‐rouet , Jean-Marc Meunier , Anna Potocki , Jean-François Rouet
EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times, EARLI, Aug 2023, Thessalokini, Greece
Communication dans un congrès hal-04351762v1
Image document

Improving Automated Evaluation of Student Text Responses Using GPT-3.5 for Text Data Augmentation

Keith Cochran , Clayton Cohn , Jean-François Rouet , Peter Hastings
24th International Conference Artificial Intelligence in Education (AIED 2023), Jul 2023, Tokyo, Japan. pp.217-228, ⟨10.1007/978-3-031-36272-9_18⟩
Communication dans un congrès hal-04304851v1

Teaching Expert Reading Strategies in Digital Environments to Undergraduates: An Intervention Study

Mônica Macedo-Rouet , Gaston Saux , Anna Potocki , Yann Dyoniziak , Jean-François Rouet
EARLI SIG-2 Conference, Aug 2022, Kiel, Germany
Communication dans un congrès hal-03813914v1

Advanced theory of mind and teenagers’ sourcing skills: specific role in intention attribution

Yann Dyoniziak , Anna Potocki , Mônica Macedo-Rouet , Jean Pylouster , Jean-François Rouet
Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Jul 2022, Online, United States
Communication dans un congrès hal-03814992v1

Online assessment of students' text comprehension: Explorations into the automated scoring of constructed responses

Jean-François Rouet , Peter R. Hastings , Mônica Macedo-Rouet , Anna Potocki , Mary Anne Britt
Annual meeting of the Society for Text and Discourse, Jul 2020, Online, United States
Communication dans un congrès hal-03815000v1

Measuring Adolescents’ Reading Comprehension skills in the Digital Age: contribution of memory-based and textavailable assessment tasks

Mylene Sanchiz , Anna Potocki , Mônica Macedo-Rouet , N. Vibert , Jean-François Rouet
Annual meeting of the Society for Text and Discourse, Jul 2019, New York, United States
Communication dans un congrès hal-03815015v1

Vers une lecture critique des sources sur internet - effets d’une intervention pédagogique auprès d’adolescents en classe de troisième

Mônica Macedo-Rouet , Ana Pérez , Anna Potocki , Marc Stadtler , Ladislao Salmerón
Colloque RUNED18 « Usages du numérique en éducation : regards critiques », Mar 2018, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-03814959v1

What's with that source? A classroom intervention to foster 9th grade students' critical thinking about dimensions of information sources

Mônica Macedo-Rouet , Ana Pérez , Anna Potocki , Marc Stadtler , Johanna Paul
Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aug 2017, Tampere, Finland
Communication dans un congrès hal-03814972v1

Prompting Teenagers to Justify their Position Towards Conflicting Claims Improves their Assessment of Source Information

Guillaume de Pereyra , Marc Stadtler , Anna Potocki , Johanna Paul , Mônica Macedo-Rouet
American Educational Research Association 2016 Annual Meeting, Jul 2016, Washington DC, United States
Communication dans un congrès hal-03814986v1

How ninth graders reason about information sources: evidence from German and French students

Mônica Macedo-Rouet , Johanna Paul , Marc Stadtler , Jean-François Rouet
American Educational Research Association 2016 Annual Meeting, Jul 2016, Washington DC, United States
Communication dans un congrès hal-03814980v1

Fostering Multiple Document Literacy Skills: an update of MD-SKILLS recent results

Ana Pérez , Anna Potocki , Marc Stadtler , Mônica Macedo-Rouet , Johanna Paul
Workshop on Multiple Documents Literacy, Feb 2015, Oslo (Norway), Norway
Communication dans un congrès hal-04463291v1
Image document

L'utilisation des moteurs de recherche par les jeunes : Impact des connaissances du domaine et des connaissances procédurales sur les stratégies d'exploration visuelle

Jerome Dinet , Bruno de Cara , Pierre Thérouanne , Lucile Chanquoy , Jean-François Rouet
7ème Colloque International TICE'2010, Dec 2010, Nancy, France. pp.1-8
Communication dans un congrès halshs-00544918v1

The influence of story consistency and reading context on the construction of documents models from multiple sources

Jean-François Rouet , M. Anne Britt , Loïc Caroux , Clément Nivet , Ludovic Le Bigot
13th Biennial International Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, EARLI 2009, Aug 2009, Amsterdam, Netherlands
Communication dans un congrès hal-01470833v1

Remembering who said what : Effects of source animacy and content consistency

Jean-François Rouet , M. Anne Britt , Loïc Caroux , Ludovic Le Bigot
29th International Congress of Psychology, ICP 2008, 2008, Berlin, Germany
Communication dans un congrès hal-01470830v1
Image document

Comment mieux évaluer les informations issues de sources multiples ?

Ludovic Le Bigot , Jean-François Rouet , Anthony Coutieras , Antonine Goumi
Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2007, Lausanne, France
Communication dans un congrès hal-00161496v1
Image document

Implication de la mémoire de travail dans la mémorisation de mots présentés sur écran

Loïc Caroux , Jean-François Rouet , Nicolas Vibert , Ludovic Le Bigot
13e Journée d’Etude sur le Traitement Cognitif des Systèmes d’Information Complexes - JETCSIC 2007, Jul 2007, Metz, France
Communication dans un congrès hal-01470809v1
Image document

Effets d´un entraînement informatisé sur la compréhension en lecture des élèves de 11- 12 ans

Antonine Goumi , Jean-François Rouet , Audrey Maniez
EIAH 2007- Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2007, Lausanne, Suisse
Communication dans un congrès hal-00161657v1

Impact of distracters and lexical familiarity on the efficiency of information search within verbal lists.

N. Vibert , Rouet J.-F. , C. Ros , S. Limam , E. Back
Abstract of the poster presented at the “Memory and Text Comprehension Meeting”, 2006, France
Communication dans un congrès hal-00085482v1
Image document

Comment les spécialistes scientifiques interrogent-ils les bases de données bibliographiques en ligne ? Une étude exploratoire de la recherche de références par des chercheurs en neurosciences.

N. Vibert , J.-F. Rouet , C. Ros , M. Ramond
JETCSIC'06 - Douzièmes journées d'Etude sur le Traitement Cognitif des Systèmes d'Information Complexes, Jun 2006, Paris, France. pp.1
Communication dans un congrès hal-00085506v1
Image document

L'usage des systèmes d'informations électroniques en recherche scientifique : le cas de la neurophysiologie.

J.-F. Rouet , N. Vibert , C. Ros , M. Ramond , B. Deshoullières
2005, pp.71
Communication dans un congrès hal-00085503v1
Image document

Présentation de l'ERTE Ingénierie des Ressources Médiatiques pour l'Apprentissage (IRMA)

Jean-François Rouet , Bruno Deshoullières
Technologies pour l'Apprentissage et l'Education : Entre Recherche et Usages Pédagogiques, Nov 2003, Paris, France
Communication dans un congrès edutice-00000358v1
Image document

Influence de la scénarisation sur l'utilisation d'un cédérom d'initiation à la sociologie

Stéphanie Moreau , Jean-François Rouet , Claude Demange , Sabine Metta
Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain 2003, Apr 2003, Strasbourg, France. pp.343-354
Communication dans un congrès edutice-00000150v1
Image document

La recherche documentaire informatisée à l'école

Jérôme Dinet , Jean-Michel Passerault , Jean-François Rouet
Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, Apr 2001, Grenoble, France. pp.135-150
Communication dans un congrès edutice-00000457v1
Image document

Effets de l'imagerie et du contexte de tâche sur l'apprentissage à partir de séquences multimédias

Jean-François Rouet , Hugues Choplin , Véronique Dubois
Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, Apr 2001, Grenoble, France. pp.183-196
Communication dans un congrès edutice-00000460v1
Image document

Le rôle de la structuration de la tâche dans la recherche d'informations sur site web

Guillaume Jégou , Pierre Andréo , Jean-François Rouet
Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, Apr 2001, Grenoble, France. pp.291-298
Communication dans un congrès edutice-00000470v1
Image document

Educational multimedia and microelectronics : should we think first about the conditions of use ?

Hugues Choplin , Jean-François Rouet , Dominique Degrugillier , Marite Milon , Renaud Pacalet
The 3rd European Workshop on Microelectronis Education, May 2000, Aix-en-Provence, France
Communication dans un congrès edutice-00000615v1

Educational Multimedia and Microelectronics: Should We Think First about the Conditions of Use?

H. Choplin , J.-F. Rouet , D. Degrugillier , M. Milon , Renaud Pacalet
3rd European Workshop on Microelectronics Education, May 2000, Grenoble, France. pp.41-44, ⟨10.1007/978-94-015-9506-3_9⟩
Communication dans un congrès hal-02893404v1
Image document

Les « nouveaux outils » de recherche documentaire sont-ils compatibles avec les stratégies cognitives des élèves ?

Jérôme Dinet , Jean-François Rouet , Jean-Michel Passerault
Quatrième colloque "Hypermédias et Apprentissages", Oct 1998, Poitiers, France. pp.149-162
Communication dans un congrès edutice-00000498v1
Image document

Reusing processes and documenting processes: toward an integrated framework

Françoise Détienne , Jean-François Rouet , Jean-Marie Burkhardt , Catherine Deleuze-Dordron
ECCE8, EACE, Sep 1996, Grenada, Spain. pp.139-144
Communication dans un congrès inria-00118274v2
Image document

Des hypermédias pour quoi faire ? l'apport des modèles de tâches à la conception d'hypermédias pour l'apprentissage

André Tricot , Mireille Bétrancourt , Aude Dufresne , Sylvie Merlet , Jean-François Rouet
Troisièmes journées hypermédias et apprentissages, 1996, Châtenay-Malabry, France
Communication dans un congrès edutice-00000542v1
Image document

Children’s Acquisition of Text Search Strategies: The Role of Task Models and Relevance Processes

Jean-François Rouet , Julie Ayroles , Mônica Macedo-Rouet , Anna Potocki
W.T. Fu and H. van Oostendorp (Eds.); Wai Tat FuHerre van Oostendorp. Understanding and Improving Information Search, Springer International Publishing, pp.185-212, 2020, Human–Computer Interaction Series, ⟨10.1007/978-3-030-38825-6_10⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03453437v1

Multiple Document Comprehension

M. Anne Britt , Jean-François Rouet
In L. Zhang (Ed.) Oxford Research Encyclopedia of Education, Oxford University Press, 2020, ⟨10.1093/acrefore/9780190264093.013.867⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03100791v1

L’apport de la méthode expérimentale à l’étude de certains aspects de « voilà »

Dominique Knutsen , Gilles Col , Jean-François Rouet
Col, G.; C. Danino; Bikialo, S. Polysémie, usages et fonctions de voilà, Walter De Gruyter, pp.259-298, 2020, ⟨10.1515/9783110622454-008⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02524740v1

La lecture à l'heure du numérique

Jérôme Dinet , Anna Potocki , Jean-François Rouet
Alain Bentolila; Bruno Germain. L'apprentissage de la lecture, Nathan, 2019, Les repères pédagogiques, 9782091247397
Chapitre d'ouvrage hal-02305189v1

Multiple-Text Comprehension

Jean-François Rouet , M. Anne Britt , Anna Potocki
John Dunlosky; Katherine A. Rawson. The Cambridge Handbook of Cognition and Education, 1, Cambridge University Press, pp.356-380, 2019, ⟨10.1017/9781108235631.015⟩
Chapitre d'ouvrage hal-04137863v1

De la compréhension à  l'usage des textes en contexte : accéder à  l'information, évaluer et mettre en relation les textes

Jean-François Rouet , Anna Potocki
Enseigner la compréhension en lecture, Hatier, 2017, Enseigner à l'école primaire, ISSN 2105-4177, 978-2-401-00085-8
Chapitre d'ouvrage hal-01955260v1

Les forums de questions-réponses comme ressource pour l’apprentissage informel: Quelle approche critique des sources d'information par les adolescents?

Mônica Macedo-Rouet , Ladislao Salmerón , Jean-François Rouet
O. Las Vergnas (ed.). Le e-learning informel ? Des apprentissages diffus, noyés dans la participation en ligne, Éditions des Archives Contemporaines, pp.39-56, 2017
Chapitre d'ouvrage hal-03814924v1

Qui dit quoi ? L'évaluation des sources, une compétence d'avenir

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
J. Dinet (ed.). Usages, usagers et compétences informationnelles au XXIème siècle, Hermès Science Lavoisier, pp.97-122, 2008
Chapitre d'ouvrage hal-03814929v1

Les animations graphiques sont-elles vraiment bénéfiques à la compréhension ?

Jean-Michel Boucheix , Jean-François Rouet
J.-F. Rouet; B. Germain & I. Mazel (Eds.). Lecture et technologies numériques : enjeux et défis des technologies numériques pour l'enseignement et les pratiques de lecture, Sceren, pp.125-147, 2006, Lectures en jeu, ISSN 1764-0059, 978-2-240-02554-8
Chapitre d'ouvrage hal-02934405v1

Jugement de la qualité de documents Web : rôle de l'expertise et de la tâche

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Virginie Zampa , Eric Bouin
A. Piolat (Ed.). Lire, écrire, communiquer et apprendre avec Internet, Éditions Solal, pp.463-488, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-03814941v1

La recherche d'information : processus cognitifs, facteurs de difficultés et dimension de l'expertise.

Jerome Dinet , Jean-Francois Rouet
C. Paganelli. Interaction homme - machine et recherche d'information, Hermès, pp.133-161, 2002
Chapitre d'ouvrage halshs-00009685v1
Image document

Actes du quatrième colloque "Hypermédias et Apprentissages"

Jean-François Rouet , Brigitte de La Passardière
Quatrième colloque "Hypermédias et Apprentissages", Oct 1998, Poitiers, France. EPI ; INRP, 1998, 2-7342-0625-0
Proceedings/Recueil des communications edutice-00000485v1