Skip to Main content

Researcher identifiers

Keywords

Number of documents

28

Jean-baptiste Lagrange Math. Education


Journal articles14 documents

  • Jean-Baptiste Lagrange. Les espaces de travail connectés : une perspective nouvelle pour la modélisation dans le secondaire?. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, Springer, 2021, ⟨10.1007/s42330-020-00130-6⟩. ⟨hal-03148894⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange, Janine Rogalski. Savoirs, concepts et situations dans les premiers apprentissages en programmation et en algorithmique. . Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, Institut de Recherche sur l'Enseignement des Mathématiques de Paris (IREM), 2017. ⟨hal-01740442⟩
  • Tran Kiem Minh, Jean-Baptiste Lagrange. Connected functional working spaces: a framework for the teaching and learning of functions at upper secondary level. ZDM, Springer Verlag, 2016, 48 (6), pp.793 - 807. ⟨10.1007/s11858-016-0774-z⟩. ⟨hal-01740445⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. A functional perspective on the teaching of algebra: current challenges and the contribution of technology. The International Journal For Technology in Mathematics Education., 2014. ⟨hal-01740456⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. Les technologies numériques pour l'enseignement : usages, dispositifs et genèses. Adjectif : analyses et recherches sur les TICE, Laboratoire Education, Discours et Apprentissages (EDA), 2014. ⟨hal-02379803⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange, Chronis Kynigos. Digital technologies to teach and learn mathematics: Context and re-contextualization. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2014, 85 (3), pp.381 - 403. ⟨10.1007/s10649-013-9525-z⟩. ⟨hal-01740449⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange, Giorgos Psycharis. Investigating the Potential of Computer Environments for the Teaching and Learning of Functions: A Double Analysis from Two Research Traditions. Technology, Knowledge and Learning, Springer, 2014, 19 (3), pp.255 - 286. ⟨10.1007/s10758-013-9211-3⟩. ⟨hal-01740459⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. Anthropological Approach and Activity Theory: Culture, Communities and Institutions : Activity Theoretical Approaches to Mathematics Classroom Practices with the Use of Technology – Part 2. International Journal for Technology in Mathematics Education International Journal for Technology in Mathematics Education, 2013, 20, pp.33 - 39. ⟨hal-01740480⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. Innovations technologiques dans l'enseignement des mathématiques: paradigmes et changement de la professionnalité de l'enseignant. Revista Quadrante, 2010. ⟨hal-01740484⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange, Dominique Py. Développer un environnement d'apprentissage utilisant le calcul formel. Hypothèses, méthodes, première réalisation. Sciences et Techniques Educatives, 2002, 9 (1-2). ⟨hal-01434604⟩
  • Dominique Lenne, Jean-Michel Gélis, Jean-Baptiste Lagrange, Dominique Py. The Design of Software Learning Environnments using Symbolic Computation; Two Studies in pree-calculus. International Journal of Computer Algebra in Mathematics Education, 2002, 9 (4), pp.295. ⟨hal-01434608⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. L'intégration d'instruments informatiques dans l'enseignement : une approche par les techniques. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2000, 43 (1), pp.1-30. ⟨10.1023/A:1012086721534⟩. ⟨hal-02379760⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. Complex calculators in the classroom: theoretical and practical reflections on teaching pre-calculus. International Journal of Computers for Mathematical Learning, Springer Verlag, 1999, 4 (1), pp.51-81. ⟨10.1023/A:1009858714113⟩. ⟨hal-02379794⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. Représentations mentales des données informatiques chez les débutants en programmation. Bulletin de l'EPI (Enseignement Public et Informatique), Association EPI 1992, pp.91-104. ⟨edutice-00001110⟩

Conference papers6 documents

  • Jean-Baptiste Lagrange, Dominique Laval. Connected Working Spaces: the case of computer programming in mathematics education. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands. ⟨hal-02418181⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange, Anh Kiet Bui. Une approche fréquentiste des probabilités et statistiques en première année d'Université au Vietnam dans un cursus non mathématique. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01337930⟩
  • Bernard Le Feuvre, Xavier Meyrier, Lise Heilbronner, Jean-Baptiste Lagrange. Casyopée : un logiciel pour l'analyse en lycée. Jun 2003, Reims, France. ⟨edutice-00001341⟩
  • Dominique Lenne, Jean-Michel Gélis, Jean-Baptiste Lagrange, Dominique Py. Modélisation de l'interaction dans les EIAO utilisant le calcul formel. Journées EIAO, 2001, Paris, France. ⟨hal-01434654⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange, Michèle Artigue, Colette Laborde, Luc Trouche. A Metastudy on IC Technologies in Education. Towards a Multidimensional Framework to Tackle their Integration. Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Freudenthal Institute, Jul 2001, Utrecht, Netherlands. pp.111-122. ⟨hal-01558543⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. Les objets et les types dans un enseignement de la programmation s'adressant à des débutants. Troisième rencontre francophone de didactique de l'informatique, Jul 1992, Sion, Suisse. pp.115-120. ⟨edutice-00359202⟩

Books1 document

  • Michèle Artigue, Badr Defouad, Michèle Dupérier, Guy Juge, Jean-Baptiste Lagrange. Intégration de calculatrices complexes dans l'enseignement des mathématiques au lycée.. IREM de Paris. IREM de Paris, 1998, Cahier de DIDIREM, René Cori, 2-86612-149-X. ⟨hal-02142166⟩

Book sections4 documents

  • Maha Abboud, Claire Cazes, Françoise Chenevotot, Brigitte Grugeon, Mariam Haspekian, et al.. Les technologies numériques en didactique des mathématiques.. Les didactiques en question(s). Etat des lieux et perspectives pour la recherche et la formation., 2012. ⟨hal-02077291⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. Transposing Computer Tools from the Mathematical Sciences into Teaching: Some possible obstacles. The Didactical Challenge of Symbolic Calculators Turning a Computational Device into a Mathematical Instrument, 36, Springer-Verlag, 2005, Mathematics Education Library, ⟨10.1007/0-387-23435-7_4⟩. ⟨hal-02379886⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange. Using Symbolic Calculators to Study Mathematics.: The case of tasks and techniques. The Didactical Challenge of Symbolic Calculators Turning a Computational Device into a Mathematical Instrument, 36, Springer-Verlag, 2005, Mathematics Education Library, ⟨10.1007/b101602⟩. ⟨hal-02379891⟩
  • Jean-Baptiste Lagrange, Michèle Artigue, Colette Laborde, Luc Trouche. Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and Innovation. A.J. Bishop, M.A. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F.K.S. Leung. Second International Handbook of Mathematics Education, 10, Springer Netherlands, pp.237-269, 2003, Springer International Handbooks of Education, 978-94-010-3951-2. ⟨10.1007/978-94-010-0273-8_9⟩. ⟨hal-01539521⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Michèle Artigue, Claire Cazes, Jean-Baptiste Lagrange, Mariam Haspekian, Rita Khanfour Armalé. Gestes, cognition incarnée et artefacts: une analyse bibliographique pour une nouvelle dimension dans les travaux didactiques du LDAR.. IREM de Paris, 2013, Cahiers du Laboratoire de Didactique André Revuz, 9782866123482. ⟨hal-02110937⟩

Theses1 document

  • Jean-Baptiste Lagrange. Des situations connues aux traitements sur des données codifiées. Représentations mentales et processus d'acquisition dans les premiers apprentissages en informatiques. Histoire et perspectives sur les mathématiques [math.HO]. Université Paris VII, 1991. Français. ⟨tel-01270766⟩

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Jean-Baptiste Lagrange. Approches didactique et cognitive d'un instrument technologique dans l'enseignement. Le cas du calcul formel en lycée. . Histoire et perspectives sur les mathématiques [math.HO]. Université Denis Diderot Paris VII, 2000. ⟨tel-01279249⟩