Accéder directement au contenu

jean-baptiste lagrange

30
Documents
Identifiants chercheurs

Présentation

Publications

Connecting algorithmics to mathematics learning: a design study of the intermediate value theorem and the bisection algorithm

Jean-Baptiste Lagrange , Dominique Laval
Educational Studies in Mathematics, 2023, 112 (2), pp.225-245. ⟨10.1007/s10649-022-10192-y⟩
Article dans une revue hal-04238840v1
Image document

Les espaces de travail connectés : une perspective nouvelle pour la modélisation dans le secondaire?

Jean-Baptiste Lagrange
Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 2021, ⟨10.1007/s42330-020-00130-6⟩
Article dans une revue hal-03148894v1
Image document

Savoirs, concepts et situations dans les premiers apprentissages en programmation et en algorithmique

Jean-Baptiste Lagrange , Janine Rogalski
Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, 2017, 22, pp.119-158. ⟨10.4000/adsc.723⟩
Article dans une revue hal-01740442v1
Image document

Connected functional working spaces: a framework for the teaching and learning of functions at upper secondary level

Tran Kiem Minh , Jean-Baptiste Lagrange
ZDM, 2016, 48 (6), pp.793 - 807. ⟨10.1007/s11858-016-0774-z⟩
Article dans une revue hal-01740445v1
Image document

Les technologies numériques pour l'enseignement : usages, dispositifs et genèses

Jean-Baptiste Lagrange
Adjectif : analyses et recherches sur les TICE, 2014
Article dans une revue hal-02379803v1
Image document

A functional perspective on the teaching of algebra: current challenges and the contribution of technology

Jean-Baptiste Lagrange
The International Journal For Technology in Mathematics Education., 2014
Article dans une revue hal-01740456v1
Image document

Investigating the Potential of Computer Environments for the Teaching and Learning of Functions: A Double Analysis from Two Research Traditions

Jean-Baptiste Lagrange , Giorgos Psycharis
Technology, Knowledge and Learning, 2014, 19 (3), pp.255 - 286. ⟨10.1007/s10758-013-9211-3⟩
Article dans une revue hal-01740459v1
Image document

Digital technologies to teach and learn mathematics: Context and re-contextualization

Jean-Baptiste Lagrange , Chronis Kynigos
Educational Studies in Mathematics, 2014, 85 (3), pp.381 - 403. ⟨10.1007/s10649-013-9525-z⟩
Article dans une revue hal-01740449v1
Image document

Anthropological Approach and Activity Theory: Culture, Communities and Institutions

Jean-Baptiste Lagrange
International Journal for Technology in Mathematics Education International Journal for Technology in Mathematics Education, 2013, 20, pp.33 - 39
Article dans une revue hal-01740480v1
Image document

Innovations technologiques dans l'enseignement des mathématiques: paradigmes et changement de la professionnalité de l'enseignant

Jean-Baptiste Lagrange
Revista Quadrante, 2010
Article dans une revue hal-01740484v1

Uses of ICT by pre-service teachers: towards a professional instrumentation?

Maha Abboud , Jean-Baptiste Lagrange
The International Journal for Technology in Mathematics Education, 2006
Article dans une revue hal-03500099v1

Développer un environnement d'apprentissage utilisant le calcul formel. Hypothèses, méthodes, première réalisation

Jean-Baptiste Lagrange , Dominique Py
Sciences et Techniques Educatives, 2002, 9 (1-2)
Article dans une revue hal-01434604v1

The Design of Software Learning Environnments using Symbolic Computation; Two Studies in pree-calculus

Dominique Lenne , Jean-Michel Gélis , Jean-Baptiste Lagrange , Dominique Py
International Journal of Computer Algebra in Mathematics Education, 2002, 9 (4), pp.295
Article dans une revue hal-01434608v1
Image document

L'intégration d'instruments informatiques dans l'enseignement : une approche par les techniques

Jean-Baptiste Lagrange
Educational Studies in Mathematics, 2000, 43 (1), pp.1-30. ⟨10.1023/A:1012086721534⟩
Article dans une revue hal-02379760v1
Image document

Complex calculators in the classroom: theoretical and practical reflections on teaching pre-calculus

Jean-Baptiste Lagrange
International Journal of Computers for Mathematical Learning, 1999, 4 (1), pp.51-81. ⟨10.1023/A:1009858714113⟩
Article dans une revue hal-02379794v1
Image document

Représentations mentales des données informatiques chez les débutants en programmation

Jean-Baptiste Lagrange
Bulletin de l'EPI (Enseignement Public et Informatique), 1992, 67-68, pp.91-104
Article dans une revue edutice-00001110v1
Image document

Connected Working Spaces: the case of computer programming in mathematics education

Jean-Baptiste Lagrange , Dominique Laval
Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02418181v1
Image document

Une approche fréquentiste des probabilités et statistiques en première année d'Université au Vietnam dans un cursus non mathématique

Jean-Baptiste Lagrange , Anh Kiet Bui
First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-01337930v1
Image document

Casyopée : un logiciel pour l'analyse en lycée

Bernard Le Feuvre , Xavier Meyrier , Lise Heilbronner , Jean-Baptiste Lagrange
Jun 2003, Reims, France
Communication dans un congrès edutice-00001341v1

Modélisation de l'interaction dans les EIAO utilisant le calcul formel

Dominique Lenne , Jean-Michel Gélis , Jean-Baptiste Lagrange , Dominique Py
Journées EIAO, 2001, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01434654v1

A Metastudy on IC Technologies in Education. Towards a Multidimensional Framework to Tackle their Integration

Jean-Baptiste Lagrange , Michèle Artigue , Colette Laborde , Luc Trouche
Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Freudenthal Institute, Jul 2001, Utrecht, Netherlands. pp.111-122
Communication dans un congrès hal-01558543v1
Image document

Les objets et les types dans un enseignement de la programmation s'adressant à des débutants

Jean-Baptiste Lagrange
Troisième rencontre francophone de didactique de l'informatique, Jul 1992, Sion, Suisse. pp.115-120
Communication dans un congrès edutice-00359202v1

Didactiques et technologies numériques

Maha Abboud , Claire Cazes , Françoise Chenevotot , Brigitte Grugeon , Mariam Haspekian
A. Belhadjin, M.-F. Bishop, & M.-L.Elalouf (Eds.). Les didactiques en questions, états des lieux et perspectives pour la recherche et la formation, De Boeck Supérieur, pp.211-229, 2017, 978-2-8041-7117-9
Chapitre d'ouvrage hal-02077291v1
Image document

Using Symbolic Calculators to Study Mathematics.

Jean-Baptiste Lagrange
The Didactical Challenge of Symbolic Calculators Turning a Computational Device into a Mathematical Instrument, 36, Springer-Verlag, 2005, Mathematics Education Library, ⟨10.1007/b101602⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02379891v1
Image document

Transposing Computer Tools from the Mathematical Sciences into Teaching

Jean-Baptiste Lagrange
The Didactical Challenge of Symbolic Calculators Turning a Computational Device into a Mathematical Instrument, 36, Springer-Verlag, 2005, Mathematics Education Library, ⟨10.1007/0-387-23435-7_4⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02379886v1

Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and Innovation

Jean-Baptiste Lagrange , Michèle Artigue , Colette Laborde , Luc Trouche
A.J. Bishop, M.A. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F.K.S. Leung. Second International Handbook of Mathematics Education, 10, Springer Netherlands, pp.237-269, 2003, Springer International Handbooks of Education, 978-94-010-3951-2. ⟨10.1007/978-94-010-0273-8_9⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01539521v1