Accéder directement au contenu

Janine Jongbloed

38%
Libre accès
42
Documents
Affiliations actuelles
  • 496965
  • 214341
Identifiants chercheurs
  • IdHAL janine-jongbloed
  • Google Scholar : https://scholar.google.fr/citations?user=YedPOyEAAAAJ
  • ORCID 0000-0001-9221-0045
Contact

Présentation

Diplômée d’un doctorat en Sciences de l'éducation et bilingue français-anglais, je suis spécialisée dans la recherche sociale quantitative et l'évaluation à partir d'enquêtes et de données administratives dans les domaines liés à l'éducation, à la formation et aux compétences en France et au Canada. En outre, j'ai toujours été passionnée par le design pédagogique, et je travaille actuellement en tant que chercheuse postdoctorale sur la scénarisation pédagogique pour les environnements de formation immersifs, la création des référentiels de compétences pour ces formations, et l’évaluation des résultats d’apprentissage.
I specialize in quantitative social research and evaluation using survey and administrative data in areas related to education, training and skills in France and Canada. My current work is focused on instructional design and educational technologies in higher education settings. My prior work focused on the effects of tertiary education on individuals’ life chances in comparative perspective, exploring how educational systems shape the social distribution of market and nonmarket outcomes.

Publications

Charting well-being over adulthood into pandemic times: a longitudinal perspective

Janine Jongbloed , Lesley Andres
Longitudinal and Life Course Studies, In press, pp.1-24. ⟨10.1332/175795921X16715373405417⟩
Article dans une revue hal-03963315v1
Image document

Jóvenes que no estudian ni trabajan (NEET): el papel de las competencias básicas

Jean-François Giret , Janine Jongbloed
Calificaciones y empleo, 2023, 128, pp.1-3
Article dans une revue hal-03963366v1
Image document

Untangling the roles of low skill and education in predicting youth NEET statuses: negative signalling effects in comparative perspective

Janine Jongbloed , Jean-François Giret
Compare: A Journal of Comparative and International Education, In press, 53 (4), pp.674-692. ⟨10.1080/03057925.2021.1951664⟩
Article dans une revue hal-03371334v1
Image document

Quality of life of NEET youth in comparative perspective: subjective well-being during the transition to adulthood

Janine Jongbloed , Jean-François Giret
Journal of Youth Studies, 2022, 25 (3), pp.321-343. ⟨10.1080/13676261.2020.1869196⟩
Article dans une revue halshs-03107334v1
Image document

Young people not in employment, education or training (NEET): the role of basic competencies

Jean-François Giret , Janine Jongbloed
Training & Employment, 2021, 154
Article dans une revue hal-03601537v1
Image document

Les jeunes en situation de NEET : le rôle des compétences de base

Jean-François Giret , Janine Jongbloed
Céreq Bref, 2021, 413, pp.1-4
Article dans une revue halshs-03461270v1
Image document

Gender, education, and labour market participation across the life course

Lesley Andres , Wolfgang Lauterbach , Janine Jongbloed , Hartwig Hümme
International Journal of Lifelong Education, 2021, 40 (2), pp.170-189. ⟨10.1080/02601370.2021.1924302⟩
Article dans une revue hal-04532559v1

The relative relationship between education and workplace task discretion: an international comparative perspective

Ashley Pullman , Janine Jongbloed
Journal of Education and Work, In press, 32 (1), pp.66-84. ⟨10.1080/13639080.2019.1594173⟩
Article dans une revue hal-02088281v1
Image document

Examining the well-being and creativity of schoolchildren in France

Agathe Fanchini , Janine Jongbloed , Agathe Dirani
Cambridge Journal of Education, 2019, pp.391-416. ⟨10.1080/0305764X.2018.1536197⟩
Article dans une revue halshs-01976820v1
Image document

Higher education for happiness? Investigating the impact of education on the hedonic and eudaimonic well-being of Europeans

Janine Jongbloed
European Educational Research Journal, 2018, ⟨10.1177/1474904118770818⟩
Article dans une revue halshs-01779581v1

Well-being in the Welfare State?: the redistributive capacity of education

Janine Jongbloed , Ashley Pullman
European Journal of Education, 2016, 51 (4), pp.564-586. ⟨10.1111/ejed.12196⟩
Article dans une revue halshs-01413072v1
Image document

Elucidating the constructs happiness and wellbeing: A mixed methods approach

Janine Jongbloed , Lesley Andres
International journal of wellbeing, 2015, 5 (3), ⟨10.5502/ijw.v5i3.1⟩
Article dans une revue halshs-01222513v1

The impact of educational and work trajectories on well-being in midlife: A comparison of Canada and Germany

Johanna Turgetto , Janine Jongbloed , Wolfang Lauterbach , Lesley Andres
DGS Deutsche Gesellschaft für Soziologie Sektion Bildung & Erziehung JuBilA, 2023, Halle, Germany
Communication dans un congrès halshs-04438868v1

Complex Trajectories: Promoting Students’ Successful Trajectories in Higher Education Institutions

Alfredo Soeiro , Josep M. Duart , António Teixeira , Helena Troiano , Janine Jongbloed
EDEN 2023 Annual Conference, National Institute for Digital Learning, 2023, Dublin, Ireland
Communication dans un congrès halshs-04438833v1

Quels effets du dispositif « oui-si » sur la persévérante étudiante à l’université ?

Jean-François Giret , Janine Jongbloed
ÉGALISUP : Égalité(s) vers et dans l'enseignement supérieur, CREAD; CIRNEF; LIRDEF, Jul 2023, Rennes, France
Communication dans un congrès halshs-04161462v1

Gendered “family care work” and employment during the COVID-19 pandemic through the lens of educational attainment

Janine Jongbloed , Lesley Andres
Assemblée générale annuelle de la Société canadienne pour l'étude de l'enseignement supérieur (SCÉES) (à distance), Canadian Society for the Study of higher Education, May 2022, à distance, Canada
Communication dans un congrès hal-03951788v1

The Challenge of Conducting Longitudinal Research during COVID-19 : Educational Research in the Time of COVID

Janine Jongbloed , Lesley Andres
Assemblée générale annuelle de la Société canadienne de sociologie, Canada (à distance), Canadian Sociological Association, May 2022, visio, Canada
Communication dans un congrès hal-03951745v1

Mancession to Shecession: Higher Education, Employment, and Gender across Two Economic Recessions

Janine Jongbloed , Lesley Andres , Leah Mcfadyen
Assemblée générale annuelle de la Société canadienne pour l’étude de l’enseignement supérieur (SCÉES),, Université d'Alberta, 2021, 2021, Alberta, Canada
Communication dans un congrès hal-03511039v1

The variable role of education in predicting youth NEET statuses: A 'gendered youth transition regimes' perspective

Janine Jongbloed , Jean-François Giret
Problematic school-to-work transitions in Europe, Transitions in Youth (TIY), Oct 2019, Maastricht, Netherlands
Communication dans un congrès halshs-02318445v1

Quality of Life of Neet Youth across Europe: The Perceived Welfare of the 'out-of-School Jobless'

Jean-François Giret , Janine Jongbloed
Fathomless Futures. Algorithmic and Imagined, SASE (Society for the Advancement of Socio-Economics), Jun 2019, New-York, United States
Communication dans un congrès halshs-02187658v1

L'éloignement des études et de l'emploi pour les situations jeunes en situation de NEET : une comparaison européenne

Janine Jongbloed , Jean-François Giret
Actualité de la Recherche en Éducation et en Formation (AREF), AECSE (Association des Enseignants et des Chercheurs en Sciences de l'Éducation); SSRE (Société Suisse pour la Recherche en Éducation); ABC-Educ (Association belge des chercheurs en Education); Ceds; Lab-E3D; Laces; ESPE d'Aquitaine; Faculté des Sciences de l'Education de l'Université de Bordeaux, Jul 2019, Bordeaux, France
Communication dans un congrès hal-02187275v1

Measuring educational participation and attainment over the life course

Janine Jongbloed , Lesley Andres
Life Courses in Comparable Perspective: Similarities and Differences of Predictors and Outcomes between Countries, Times and Populations, SSLLS (Society for Longitudinal and Life Course Studies), Sep 2019, Postdam, Germany
Communication dans un congrès halshs-02318437v1

Patterns in NEET status during the school-to-work transition in France

Janine Jongbloed , Magali Danner , Jean-François Giret , Christine Guégnard , Olivier Joseph
Patterns in NEET status during the school-to-work transition in France, Oct 2019, Maastricht, Pays-Bas
Communication dans un congrès halshs-02381477v1

Cross-country comparisons on the relative relationship between education and workplace task discretion

Janine Jongbloed , Ashley Pullman
The International Conference on PIAAC and PIAAC-Longitudinal, GESIS (Leibniz Institut für Sozialwissenschaften), Apr 2017, Mannheim, Germany
Communication dans un congrès halshs-01867570v1

Flourishing at school in France: Creativity and wellbeing in flux in preadolescence?

Janine Jongbloed , Agathe Fanchini , Agathe Dirani
Education and the Life Course: Determinants and Consequences of Unequal Educational Opportunities, Society for Longitudinal and Life Course Studies, Oct 2016, Bamberg, Germany
Communication dans un congrès halshs-01413152v1

Discretion, capabilities and autonomy: The role of education from an international comparative perspective

Janine Jongbloed , Ashley Pullman
Sixty Years of Comparative and International Education: Taking Stock and Looking Forward, Comparative and International Education Society, Mar 2016, Vancouver, Canada
Communication dans un congrès halshs-01867417v1

The long arm of education? A 28-year perspective on the consequences of education for job quality and wellbeing over adulthood

Janine Jongbloed , Lesley Andres , Ashley Pullman
Education and the Life Course: Determinants and Consequences of Unequal Educational Opportunities, Oct 2016, Bamberg, Germany
Communication dans un congrès halshs-01867311v1

Higher education for a better life: Canada in international context

Janine Jongbloed
Annual conference of CSSHE, CSSHE (Canadian Society for the Study of Higher Education), May 2015, Ottawa, Canada
Communication dans un congrès halshs-01222523v1

La diversité des parcours au sein du système éducatif améliore-t-elle les chances de réussite dans la vie ?

Janine Jongbloed
XXIIes journées d'étude sur les données longitudinales dans l'analyse du marché du travail, CEREQ; CLERSÉ, Dec 2015, Lille, France. pp.387-400
Communication dans un congrès halshs-01264085v1

Higher Education from a Longitudinal and Life Course Perspective

Janine Jongbloed , Maria Adamuti-Trache , Lesley Andres , Throy A. Campbell , Ashley Pullman
Annual conference of CSSHE, CSSHE (Canadian Society for the Study of Higher Education), May 2015, Ottawa, Canada
Communication dans un congrès halshs-01222543v1

Higher learning for happiness? The non-economic benefits of higher education

Janine Jongbloed
Annual conference of CSSHE, CSSHE (Canadian Society for the Study of Higher Education), May 2015, Ottawa, Canada
Communication dans un congrès halshs-01222533v1

Conclusions and discussion

Janine Jongbloed , Mark Levels , Christian Brzinsky-Fay
Levels, Mark; Brzinsky-Fay, Christian; Holmes, Craig; Jongbloed, Janine; Taki, Hirofumi. The Dynamics of Marginalized Youth, Routledge, pp.248-265, 2022, 978-0-367-56156-7
Chapitre d'ouvrage hal-03648540v1

Patterns in NEET statuses during the school-to-work transition in France

Magali Danner , Jean-François Giret , Christine Guégnard , Janine Jongbloed , Olivier Joseph
Levels, Mark; Brzinsky-Fay, Christian; Holmes, Craig; Jongbloed, Janine; Taki, Hirofumi. The Dynamics of Marginalized Youth, Routledge, pp.87-124, 2022, ⟨10.4324/9781003096658-4⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03632267v1

Policy Interventions Targeting NEETs in Different Institutional Settings

Sue Maguire , Mark Levels , Christian Brzinsky-Fay , Janine Jongbloed , Hirofumi Taki
Levels, Mark; Brzinsky-Fay, Christian; Holmes, Craig; Jongbloed, Janine; Taki, Hirofumi. The Dynamics of Marginalized Youth, Routledge, pp.180-204, 2022, ⟨10.4324/9781003096658-7⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03632334v1

Not in Employment, Education, or Training around the World

Mark Levels , Christian Brzinsky-Fay , Craig Holmes , Janine Jongbloed , Hirofumi Taki
The Dynamics of Marginalized Youth, Routledge, pp.1-24, 2022, 9781003096658. ⟨10.4324/9781003096658-1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03630602v1

How long-term NEET are explained by family policies in OECD countries

Lynn Van Vugt , Mark Levels , Janine Jongbloed
Levels, Mark; Brzinsky-Fay, Christian; Holmes, Craig; Jongbloed, Janine; Taki, Hirofumi. The Dynamics of Marginalized Youth, Routledge, pp.233-247, 2022, 978-0-367-56156-7. ⟨10.4324/9781003096658-10⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03640077v1

Degree of Benefit? The Interconnection Among Social Capital, Well-Being and Education

Janine Jongbloed , Ashley Pullman
Almakaeva, Anna; Moreno, Alejandro; Wilkes, Rima. Social Capital and Subjective Well-Being: Insights from Cross-Cultural Studies, Springer International Publishing, pp.195-220, 2021, Societies and Political Orders in Transition, 978-3-030-75813-4. ⟨10.1007/978-3-030-75813-4_10⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03423504v1