Accéder directement au contenu

Isabelle Régner

23
Documents

Présentation

### **Fonctions actuelles:** Vice-Présidente Egalité Femmes Hommes et Lutte contre les Discriminations, Aix-Marseille Univiersté Responsable de l’équipe Cognition et Neurosciences Sociales, Laboratoire de Psychologie Cognitive, UMR CNRS 7290 ### Coordonnées: Laboratoire de Psychologie Cognitive Aix-Marseille Université, Site Saint Charles 3 Place Victor Hugo, 13331 Marseille Cedex 3 Tel: +33 (0)4 13 55 09 93 Email: isabelle.regner@univ-amu.fr ### Thématique : Mes recherches portent sur la régulation sociale des performances cognitives. J’étudie principalement le rôle des stéréotypes sociaux, de la comparaison sociale, de l’identité culturelle et de l’identité de genre sur les auto-évaluations de compétences, la motivation (buts d'accomplissement de soi), et les performances.

Publications

pascal-huguet
Image document

Highlighting and Reducing the Impact of Negative Aging Stereotypes During Older Adults' Cognitive Testing

Marie Mazerolle , Isabelle Regner , François Rigalleau , Pascal Huguet
Journal of visualized experiments : JoVE, 2020, 155, pp.e59922. ⟨10.3791/59922⟩
Article dans une revue hal-02458675v1

Effet de menace du stéréotype : historique, mécanismes, et conséquences sur les performances cognitives des personnes âgées

Kim Gauthier , Alexandrine Morand , Marie Mazerolle , François Rigalleau , Francis Eustache
Revue de neuropsychologie, 2020, 12 (4), pp.351-357. ⟨10.1684/nrp.2020.0608⟩
Article dans une revue hal-03550029v1

L’effet de menace du stéréotype en situation d’évaluation neuropsychologique : enjeux cliniques

Alexandrine Morand , Kim Gauthier , Marie Mazerolle , Alice Pèlerin , François Rigalleau
Revue de neuropsychologie, 2020, 12 (4), pp.358-366. ⟨10.1684/nrp.2020.0607⟩
Article dans une revue hal-03550606v1
Image document

Ageing stereotypes and prodromal Alzheimer’s disease (AGING): study protocol for an ongoing randomised clinical study

Kim Gauthier , Alexandrine Morand , Frédéric Dutheil , Béatrice Alescio-Lautier , José Boucraut
BMJ Open, 2019, 9 (10), pp.e032265. ⟨10.1136/bmjopen-2019-032265⟩
Article dans une revue inserm-02316926v1

Negative Aging Stereotypes Impair Performance on Brief Cognitive Tests Used to Screen for Predementia

Marie Mazerolle , Isabelle Regner , Sarah J. Barber , Marc Paccalin , Aimé-Chris Miazola
Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 2017, 72 (6), pp.932-936. ⟨10.1093/geronb/gbw083⟩
Article dans une revue hal-01473469v1

On the power of autobiographical memories: from threat and challenge appraisals to actual behaviour

Leila Selimbegovic , Isabelle Régner , Pascal Huguet , Armand Chatard
Memory, 2016, 24 (10), pp.1382-1389. ⟨10.1080/09658211.2015.1111908⟩
Article dans une revue hal-01432282v1

A burden for the boys: Evidence of stereotype threat in boys' reading performance

Pascal Pansu , Isabelle Régner , Sylvain Max , Pascale Colé , John B. Nezlek
Journal of Experimental Social Psychology, 2016, 65, pp.26-30. ⟨10.1016/j.jesp.2016.02.008⟩
Article dans une revue hal-01432308v1

Aging Stereotypes Must be Taken Into Account for the Diagnosis of Prodromal and Early Alzheimer Disease

Isabelle Régner , Marie Mazerolle , Béatrice Alescio-Lautier , David Clarys , Marc Paccalin
Alzheimer Disease and Associated Disorders, 2016, 30 (1), pp.77-79. ⟨10.1097/WAD.0000000000000129⟩
Article dans une revue hal-01432268v1
Image document

Different Sources of Threat on Math Performance for Girls and Boys: The Role of Stereotypic and Idiosyncratic Knowledge

Isabelle Régner , Leila Selimbegovic , Pascal Pansu , Jean-Marc Monteil , Pascal Huguet
Frontiers in Psychology, 2016, 7, ⟨10.3389/fpsyg.2016.00637⟩
Article dans une revue hal-01432262v1
Image document

Stereotype Threat Alters the Subjective Experience of Memory

Marie Mazerolle , Isabelle Régner , François Rigalleau , Pascal Huguet
Experimental Psychology, 2015, 62 (6), pp.395-402. ⟨10.1027/1618-3169/a000303⟩
Article dans une revue hal-01341814v1

Our future scientists: A review of stereotype threat in girls from early elementary school to middle school

Isabelle Regner , Jennifer R. Steele , Nalini Ambady , Catherine Thinus-Blanc , Pascal Huguet
Revue Internationale de Psychologie Sociale = International review of social psychology, 2014, 27 (3-4, SI), pp.13-51
Article dans une revue hal-01432455v1

Stereotype threat in children: Past and present

Isabelle Regner , Jennifer R. Steele , Pascal Huguet
Revue Internationale de Psychologie Sociale = International review of social psychology, 2014, 27 (3-4, SI), pp.5-12
Article dans une revue hal-01432454v1

Motivated use of information about others: Linking the 2 2 achievement goal model to social comparison propensities and processes

Lênda Bounoua , François Cury , Isabelle Regner , Pascal Huguet , Kenneth E. Barron
British Journal of Social Psychology, 2012, 51 (4), pp.626-641. ⟨10.1111/j.2044-8309.2011.02027.x⟩
Article dans une revue hal-01439722v1
Image document

Stereotype Threat Strengthens Automatic Recall and Undermines Controlled Processes in the Elderly

Marie Mazerolle , Isabelle Régner , Pauline Morisset , François Rigalleau , Pascal Huguet
Psychological Science, 2012, 23 (7), pp.723-727. ⟨10.1177/0956797612437607⟩
Article dans une revue hal-01341808v1

Influence of general and specific autobiographical recall on subsequent behavior: The case of cognitive performance

Leila Selimbegovic , Isabelle Regner , Rasyid Bo Sanitioso , Pascal Huguet
Journal of Experimental Social Psychology, 2011, 47 (1), pp.72-78. ⟨10.1016/j.jesp.2010.08.011⟩
Article dans une revue hal-01440398v1

Phantom Behavioral Assimilation Effects: Systematic Biases in Social Comparison Choice Studies

Herbert W. Marsh , Marjorie Seaton , Hans Kuyper , Florence Dumas , Pascal Huguet
Journal of Personality, 2010, 78 (2), pp.671-710. ⟨10.1111/j.1467-6494.2010.00630.x⟩
Article dans une revue hal-01440455v1

Individual Differences in Working Memory Moderate Stereotype-Threat Effects

Isabelle Régner , Annique Smeding , David Gimmig , Catherine Thinus-Blanc , Jean-Marc Monteil
Psychological Science, 2010, 21 (11), pp.1646-1648. ⟨10.1177/0956797610386619⟩
Article dans une revue hal-01440448v1

Clarifying the role of social comparison in the big-fish-little-pond effect (BFLPE): An integrative study

Pascal Huguet , Florence Dumas , Herbert Marsh , Isabelle Regner , Ladd Wheeler
Journal of Personality and Social Psychology, 2009, 97 (1), pp.156 - 170. ⟨10.1037/a0015558⟩
Article dans une revue hal-01472529v1
Image document

Counter-stereotypic beliefs in math do not protect school girls from stereotype threat

Pascal Huguet , Isabelle Régner
Journal of Experimental Social Psychology, 2009, 45 (4), pp.1024. ⟨10.1016/j.jesp.2009.04.029⟩
Article dans une revue hal-00694723v1

In search of the big fish: Investigating the coexistence of the big-fish-little-pond effect with the positive effects of upward comparisons

Marjorie Seaton , Herbert W. Marsh , Florence Dumas , Pascal Huguet , Jean-Marc Monteil
British Journal of Social Psychology, 2008, 47 (1), pp.73-103. ⟨10.1348/014466607X202309⟩
Article dans une revue hal-01440572v1

Stereotype threat among schoolgirls in quasi-ordinary classroom circumstances

Pascal Huguet , Isabelle Régner
Journal of Educational Psychology, 2007, 99 (3), pp.545-560. ⟨10.1037/0022-0663.99.3.545⟩
Article dans une revue hal-01440632v1
Image document

Effects of socioEconomic status (SES) information on cognitive ability inferences: When low-SES students make use of a self-threatening stereotype

Isabelle Regner , Pascal Huguet , Jean-Marc Monteil
Social Psychology of Education, 2002, 5 (3), pp.253 - 269. ⟨10.1023/A:1016313908667⟩
Article dans une revue hal-01473484v1

THE SELF-PROTECTIVE PROPERTIES OF INGROUP COMPARISONS FOR LOW SOCIOECONOMIC STATUS STUDENTS: A PILOT STUDY

Isabelle Régner , Jean-Marc Monteil , Pascal Huguet
Social behavior and personality, 2001, 29, pp.81 - 85. ⟨10.2224/sbp.2001.29.1.81⟩
Article dans une revue hal-01472851v1