Skip to Main content

Keywords

Journal names

Number of documents

81

CV Isabelle Gadoin


Journal articles31 documents

  • Isabelle Gadoin. Looking into glass: Moments of Unvision in the Poetry of Thomas Hardy. FATHOM - a French e-journal of Thomas Hardy Studies, revues.org, 2019, Objects in Hardy and Conrad, 6, ⟨10.4000/fathom.1204⟩. ⟨hal-02310630⟩
  • Isabelle Gadoin. Blank letters and ensnared eyes in Far from the Madding Crowd. FATHOM - a French e-journal of Thomas Hardy Studies, revues.org, 2018, 5, ⟨10.4000/fathom.825⟩. ⟨hal-01971320⟩
  • Isabelle Gadoin. De la calligraphie à la typographie : le livre idéal selon William Morris. Motifs, la revue HCTI, HCTI-Université de Bretagne occidentale, Brest, 2017, Matérialité et écriture, 2, pp.231-245. ⟨hal-01971314⟩
  • Isabelle Gadoin. What is a collector? From the giants of collecting to small amateurs: their respective contributions to Victorian collections of Islamic art. Etudes Anglaises, Klincksieck, 2017, 70 (4), pp.387-405. ⟨10.3917/etan.704.0387⟩. ⟨hal-01901538⟩
  • Isabelle Gadoin. Of Gargoyles and Men: Creative Vitality in Far from the Madding Crowd. FATHOM - a French e-journal of Thomas Hardy Studies, revues.org, 2016, The Hollow amid the Text, 3, ⟨10.4000/fathom.577⟩. ⟨hal-01971324⟩
  • Isabelle Gadoin. The Grammar of Ornament de Owen Jones (1856) - ou comment réformer les arts victoriens par l'emprunt, la copie, le montage. Textimage : revue d'étude du dialogue texte-image , Lyon : Textimage, 2016, Le conférencier : Entre textes et images : montage - démontage - remontage. ⟨hal-01971317⟩
  • Isabelle Gadoin, Catherine Lanone. Introduction. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2014, Ruins. Colloque de la SÉAC, Londres, novembre 2011, pp.5-12. ⟨10.4000/ebc.1313⟩. ⟨hal-01643680⟩
  • Isabelle Gadoin. The poet in the museum: lost in a chamber of echoes (sight and sign in Thomas Hardy’s poetry). Word and Image, Taylor & Francis (Routledge), 2014, Musing in the Museum, vol. 30 (n° 1), p. 13-22. ⟨10.1080/02666286.2013.771925⟩. ⟨hal-01644910⟩
  • Isabelle Gadoin. "'Ces horribles femmes !' Le portrait de famille, entre interpellation et interposition dans Tess of the d'Urbervilles. La Licorne - Revue de langue et de littérature française, Rennes : Presses universitaires de Rennes, 2014, Autour du Tiers Pictural - thanks to Liliane Louvel, Eds. Michel Briand et Anne-Cécile Guilbard (108), pp. 151-164. ⟨hal-01971325⟩
  • Isabelle Gadoin. L'étrange voyage des oiseaux des pôles : les migrations de l'ekphrasis dans Jane Eyre. Textimage : revue d'étude du dialogue texte-image , Lyon : Textimage, 2013, Nouvelles approches de l'ekphrasis, Eds Aurélie Barre et Olivier Leplattre. ⟨hal-01971319⟩
  • Isabelle Gadoin. Vita Sackville-West en Perse : les fruits du voyage, de la correspondance aux poèmes. Polysèmes, Société des amis d'inter-textes (SAIT), 2012, 12, ⟨10.4000/polysemes.674⟩. ⟨hal-01971327⟩
  • Isabelle Gadoin. "Leaping over oblivion": Thomas Hardy's Moments of Vision. L'Atelier, Presses universitaires Paris Ouest, 2012, Poétiques du moment, vol. 4 (n° 2), p. 1-22. ⟨hal-01644388⟩
  • Isabelle Gadoin. George Salting (1835-1909) and the discovery of Islamic ceramics in 19th-century England. Miranda : Revue pluridisciplinaire sur le monde anglophone. Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world , Laboratoire CAS (Cultures anglo-saxonnes), 2012, Ceramics / Submorphemics – La céramique / La submorphémique, 20 p. ⟨10.4000/miranda.4468⟩. ⟨hal-01644637⟩
  • Isabelle Gadoin. Multiple Time in Thomas Hardy's Far from the Madding Crowd. E-CRINI - La revue électronique du Centre de Recherche sur les Identités Nationales et l'Interculturalité , Editions du CRINI, 2011. ⟨hal-01972795⟩
  • Isabelle Gadoin. Haunted Silences in Hardy's works: voices from beyond the grave. Thomas Hardy Journal, Thomas Hardy Society, 2011, 7 (1), pp. 49-62. ⟨hal-01972797⟩
  • Isabelle Gadoin. Far from the Madding Crowd, Hardy's ambiguous ending: beauty in ugliness. Bulletin du Ciclaho, Publidix, 2011, Thomas Hardy and John Schlesinger: Moments of Vision, Eds. Emily Eells ans Anne-Marie Paquet-Deyris, université Paris-Ouest Nanterre La Défense, pp. 75-87. ⟨hal-01972793⟩
  • Isabelle Gadoin. Tess à Stonehenge : transfert d'une scène-clé du roman à l'écran. Cahiers Charles V, Université Paris 7, Institut d'anglais Charles 5, 2010, Circulation and Transfer of Key Scenes in 19th century Literature, Eds. Anne-Florence Gillard Estrada et Sara Thornton, 48, pp. 107-129. ⟨hal-01972805⟩
  • Isabelle Gadoin. The Woodlanders de Thomas Hardy: pur darwinisme, ou méliorisme 'mélioriste' ?. Miranda : Revue pluridisciplinaire sur le monde anglophone. Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world , Laboratoire CAS (Cultures anglo-saxonnes), 2010, "Variations on Darwin", 1. ⟨hal-01972802⟩
  • Isabelle Gadoin. Thomas Hardy, peintre hollandais ?. Etudes Anglaises, Klincksieck, 2010, 63 (3), pp. 289-304. ⟨hal-01972800⟩
  • Isabelle Gadoin. Petits poèmes en prose : la forme poétique au sein des romans de Thomas Hardy. Cahiers Victoriens et Edouardiens, Montpellier : Centre d'études et de recherches victoriennes et édouardiennes, 2009, L'écriture de Thomas Hardy, entre fiction et poésie, 69, pp. 225-239. ⟨hal-01972808⟩
  • Isabelle Gadoin. Les yeux de Tess. Méthode ! : revue de littératures française et comparée, Éditions de Vallongues 2008, pp. 287-295. ⟨hal-01972816⟩
  • Isabelle Gadoin. Les collections d'art oriental dans l'Angleterre du dix-neuvième siècle : de l'objet trouvé au panorama muséal. Itinéraires et contacts de cultures, 2008, Cycles et collections, Vol. 41, pp. 139-152. ⟨hal-01974498⟩
  • Isabelle Gadoin. Tess of the d'Urbervilles : un texte pluriel. Site de la SFLGC [en ligne] : http://www.vox-poetica.org/sflgc/concours/tx/ibsen.html, 2008. ⟨hal-01974505⟩
  • Isabelle Gadoin. Le Wessex, espace étranger ?. Cahiers Victoriens et Edouardiens, Montpellier : Centre d'études et de recherches victoriennes et édouardiennes, 2007, Thomas Hardy : écriture et modernité, 65, pp. 69-84. ⟨hal-01972819⟩
  • Isabelle Gadoin. Tess of the d'Urbervilles du roman à l'écran : les ambiguïtés du point de vue. Cahiers Victoriens et Edouardiens, Montpellier : Centre d'études et de recherches victoriennes et édouardiennes, 2006, Texte et image à l'époque victorienne, 64, pp. 137-161. ⟨hal-01972821⟩
  • Isabelle Gadoin. Re-reading Lessing's 'Laocoon' today: for and against the theory of 'Ut Pictura Poesis'. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, Presses universitaires de la Méditerranée, 2006, 31, pp. 21-39. ⟨hal-01973984⟩
  • Isabelle Gadoin. Un voyage au long cours : naufrage et résurrection d'un manuscrit (sur les Rubaiyat d'Omar Khayyam). Farhang. Quarterly Journal of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies, 2005, 18 (53-54 (Spring-Summer 2005)), pp. 271-303. ⟨hal-01972835⟩
  • Isabelle Gadoin. Donner à voir... le désert : Arabian Sands, de Wilfred Thesiger. Tropismes, CREA - Centre de Recherches Anglophones, 2002, Donner à voir, 10, pp. 181-203. ⟨hal-01972823⟩
  • Isabelle Gadoin. Le blanc de la lettre dans Far from the Madding Crowd. Polysèmes, Société des amis d'inter-textes (SAIT), 2001, Blancs, Vol. 5, pp. 13-35. ⟨hal-01974049⟩
  • Isabelle Gadoin. "Les jeux de l'amour et du hasard : le jeu de dés dans The Return of the Native". Cahiers Victoriens et Edouardiens, Montpellier : Centre d'études et de recherches victoriennes et édouardiennes, 1999, 49, pp. 41-56. ⟨hal-01974029⟩
  • Isabelle Gadoin. "La scène tragique de The Return of the Native". Etudes Anglaises, Klincksieck, 1999, pp. 5-17. ⟨hal-01972832⟩

Conference papers7 documents

  • Isabelle Gadoin. William Morris, a trans-cultural artist and man of letters. "From Runes to the New Media", Dana Badulescu, May 2019, Iaşi, Romania. ⟨hal-03104218⟩
  • Isabelle Gadoin. “Persistances et survivances du Laocoon ; présentation de l’ouvrage de Richard Brilliant, My Laocoon, Alternative Claims in the Intepretation of ArtsWorks (2000)”. Communication Journée d'Etude Equipe Forellis B1, I. Gadoin, Oct 2019, Poitiers, France. ⟨hal-03104303⟩
  • Isabelle Gadoin. "On translating Homer in 19th century England: the debate between Matthew Arnold and Francis William Newman”. Congreso Mundial de Traducción Total, María Inés Arrizabalaga, Dec 2019, Universidad Nacional de de Córdoba, Argentina. ⟨hal-03104202⟩
  • Isabelle Gadoin. “Henry Cole vs. Daniel Moncure Conway: two distinct conceptions of Victorian objects”. Workshop, Villa Finaly, “Oggietti di ieri’ (Objects of Yesterday)”, Emily Eells, Charlotte Ribeyrol, Lene Østermark, Stefano Evangelista, Sep 2017, Florence, Italy. ⟨hal-03104227⟩
  • Isabelle Gadoin. “Text-and-image studies in theory and practice”. Séminaire, Universidad de la Rioja, María Jesús Hernáez Lerena, Sep 2016, Logroño, Spain. ⟨hal-03104237⟩
  • Isabelle Gadoin. “’Sorhab and Rustum’, de Matthew Arnold: épopée persane ou tragédie grecque?”. “Violets in a crucible: translating the Orient”, Madhu Benoit, Catherine Delmas, Helen Goethals, Jun 2016, Grenoble, France. ⟨hal-03104294⟩
  • Isabelle Gadoin. “Defining a 'Collector': From the ‘giants' of collecting to small ‘amateurs', and their respective contribution to Victorian collections of Islamic art”. School of Art History, Graduate Research Seminar, Karen E. Brown, Apr 2015, St Andrews, United Kingdom. ⟨hal-03104289⟩

Books7 documents

  • Isabelle Gadoin, Lucy Maud Montgomery. Anne d'Avonlea. Monsieur Toussaint Louverture, pp.352, 2021, M. T. LAVENTURE, 978-2-38196-013-5. ⟨hal-03184564⟩
  • Isabelle Gadoin. Private Collectors of Islamic Art in Late 19th century London : the Persian Ideal. Routledge, Taylor and Francis, In press, Histories of Material Culture and Collecting (1700-1950), 9780367766023. ⟨hal-03184583⟩
  • Isabelle Gadoin. Anthony Trollope, Le Directeur. Traduction de Richard Crevier revue par Isabelle Gadoin, préface et dossier critique d'Isabelle Gadoin. Gallimard (coll. Folio), 2018. ⟨hal-01901516⟩
  • Isabelle Gadoin. Le commentaire de document iconographique aux épreuves orales des concours : CAPES, Agrégation. Le temps éditeur, 2017. ⟨hal-01900974⟩
  • Isabelle Gadoin. Charles Dickens, Histoire de fantômes. Traduction, préface, notes et bibliographie d'Isabelle Gadoin. Gallimard (coll. Folio), 2016. ⟨hal-01901512⟩
  • Isabelle Gadoin. Far from the Madding Crowd: Thomas Hardy entre convention et subversion. CNED / PUF, 2010. ⟨hal-01901525⟩
  • Isabelle Gadoin, Laurence Arnoux-Farnoux, Catherine Lanone, Chris Rauséo. Destinées féminines : Nana, Tess, Effi Briest. Atlande, 2008. ⟨hal-01901531⟩

Book sections16 documents

  • Isabelle Gadoin. Jules Mohl: a missing link in the long chain of 19th century orientalism?. Eds. Hélène Ibata, Caroline Lehni, Fanny Moghadassi, Nader Nasiri-Moghadam. Geographies of Contact. Britain, the Middle East, and the circulation of knowledge, Presses universitaires de Strasbourg, pp. 183-199, 2017. ⟨hal-01971221⟩
  • Isabelle Gadoin. The Orient in Chromolithography: Owen Jones and the Colours of Islamic Art. Charlotte Ribeyrol. The Colours of the Past in Victorian England, Peter Lang, 2016. ⟨hal-01901034⟩
  • Isabelle Gadoin. De la ruine à l'objet décoratif: représentations et reconstructions victoriennes de la culture mésopotamienne. Eds. Catherine Delmas et Daniel Lançon. Vestiges du Proche-Orient et de la Méditerrannée, Geuthner, pp.79-98, 2015. ⟨hal-01971223⟩
  • Isabelle Gadoin. Du mirage à la cité interdite: visions de Christminster dans Jude the Obscure, de Thomas Hardy. Eds. Catherine Lanone, Marc Porée, Christine Savinel. Monument et modernité dans l'art et la culture britanniques et américains, Presses de la Sorbonne Nouvelle, pp.79-89, 2015, 978-2878546262. ⟨hal-01971310⟩
  • Isabelle Gadoin. Mute images: the Photography of Melancholy in W.G. Sebald's The Rings of Saturn. Nancy Pedri & Laurence Petit. Picturing the Language of Images, Cambridge Scholars Publishing, pp.327-344, 2013. ⟨hal-01901911⟩
  • Isabelle Gadoin. Images exposées, sous-exposées, sur-exposées: les collections d'art persan chez les collectionneurs victoriens. Ed. Bernadette Lemoine. Images de l'étranger, Presses universitaires de Limoges, pp. 218-244, 2006, 2-84287-397-1. ⟨hal-01971228⟩
  • Isabelle Gadoin. De la philosophie à la critique : sur quelques interprétations phénoménologiques de l'oeuvre d'art. Ed. Emilienne Baneth-Nouailletas. Le critique, la critique, Presses universitaires de Rennes, pp. 145-160, 2005, 2-7535-0089-4. ⟨hal-01974464⟩
  • Isabelle Gadoin. Faux départs et mouvements contrariés dans Jude the Obscure. Ed. Marielle Seichepine. Le départ à l'époque victorienne, Centre d'étude de la traduction, pp. 25-45, 2003, 978-2-9517096-2-1. ⟨hal-01974489⟩
  • Isabelle Gadoin. Écrire la frontière : voyages au coeur de l'Asie centrale. Eds. Nathalie Martinière et Sophie Le Ménahèze. Ecrire la frontière, Vol. 7, Presses universitaires de Limoges, pp. 49-70, 2003, 978-2-84287-277-9. ⟨hal-01974090⟩
  • Isabelle Gadoin. Toucher au coeur - ou un voyage sans frontières traversées dans 'The Lost Heart of Asia' de Colin Thubron. Ed. Ian Borm. Seuils et Traverses : enjeux de l'écriture du voyage, Vol. 2, Presses universitaires de Brest, pp. 55-68, 2002. ⟨hal-01974065⟩
  • Isabelle Gadoin. Introduction. Eds. Marie-Elise Palmier-Chatelain et Pauline Lavagne d'Ortigue. L'Orient des femmes, ENS éditions, pp. 7-18, 2002, 9782902126934. ⟨hal-01974459⟩
  • Isabelle Gadoin. Salman Rushdie sous le masque d'Omar Khayyam : la honte et l'écran de la pudeur dans 'Shame'. Ed. Stéphane Lojkine. L'écran de la représentation, L'Harmattan, pp. 267-289, 2001, 2-7475-1516-8. ⟨hal-01974472⟩
  • Isabelle Gadoin. Salman Rushdie sous le masque d'Omar Khayyam : la honte et l'écran de la pudeur dans 'Shame'. L’écran de la représentation, pp.267-289, 2001, 2-7475-1516-8. ⟨hal-03109018⟩
  • Isabelle Gadoin. Lorsque la traduction se fait transsubstantiation : les Rubaiyat d’Omar Khayyâm, version Fitzgerald. Le monde anglophone et le Moyen Orient - Hommage à Denis Dumortier, Editions du Temps, pp. 121-137, 2000. ⟨hal-01972829⟩
  • Isabelle Gadoin. De l'autoportrait à l'anti-portrait : l'artiste médusé dans les 'Matisse Stories' de A.S. Byatt. Ed. Liliane Louvel. L'art dans l'art, Presses de la Sorbonne Nouvelle, pp. 65-81, 2000. ⟨hal-01973958⟩
  • Isabelle Gadoin. Décrire l'architecture orientale; The Road to Oxiana, de Robert Byron. Ed. Liliane Louvel. Like Painting, Presses universitaires de Rennes, pp.191-213, 1999, La Licorne. ⟨hal-01971225⟩

Directions of work or proceedings20 documents

  • Isabelle Gadoin, Lanone Catherine, Marie Laniel, Xavier Giudicelli. Landscapes/Cityscapes: Writing/Painting/Imagining Situational Identity in British Literature and Visual Arts. Isabelle Gadoin; Catherine Lanone; Marie Laniel; Xavier Giudicelli. Polysèmes, https://journals.openedition.org/polysemes/5388, 2019, Landscapes/Cityscapes, ⟨10.4000/polysemes.5388⟩. ⟨hal-02519168⟩
  • Isabelle Gadoin, Annie Ramel. Objects in Hardy and Conrad. Paris, FATHOM - a French e-journal of Thomas Hardy Studies, Vol. 6/2019, Revues.org, 2019, ISSN : 2270-6798. ⟨10.4000/fathom.871⟩. ⟨hal-02310615⟩
  • Isabelle Gadoin, Annie Ramel. Thomas Hardy: Desire and the Expressive Eye. 2018, FATHOM - a French e-journal of Thomas Hardy studies 5. ⟨hal-01901887⟩
  • Isabelle Gadoin, Pascale Tollance. L'immobilité vive : poétiques et esthétique du moment. Colloque 2015 : "L'immobilité vive", Poitiers / Oiron, France. Polysèmes, SAIT, 2017, ⟨10.4000/polysemes.2070⟩. ⟨hal-01901069⟩
  • Isabelle Gadoin, Marie Laniel. La séduction de l'image. Vol. 9 (2), 2017. ⟨hal-01974479⟩
  • Isabelle Gadoin, Laurence Estanove, Annie Ramel. Far from the Madding Crowd: The Hollow amid the Text. 2016, FATHOM - a French e-journal of Thomas Hardy studies 3. ⟨hal-01901881⟩
  • Isabelle Gadoin, Michel Briand, Anne-Cécile Guilbard. La présence : discours et voix, image et représentation. La Licorne - Revue de langue et de littérature française, Vol. 121, Presses universitaires de Rennes, 2016, 978-2-7535-4875-6. ⟨hal-01974483⟩
  • Catherine Delmas, Isabelle Gadoin. Appellations - Naming , Labelling, Addressing : SELVA - Anglorient. CEMRA Université Stendhal Grenoble3. France. 2015, Appellations - Naming Labelling, Addressing, Numéro ISSN : 1951 6118. ⟨hal-01194712⟩
  • Isabelle Gadoin, Michel Briand, Liliane Louvel. Figures du ravissement. 107, Presses universitaires de Rennes, 2014. ⟨hal-01901907⟩
  • Isabelle Gadoin, Richard Pedot. L'Excès. L'Atelier, 6 (1), 2014. ⟨hal-01973923⟩
  • Isabelle Gadoin, Annie Ramel. Hardy and Liminality. 2013, The Hardy Review 15:1. ⟨hal-01901906⟩
  • Isabelle Gadoin, Lanone Catherine. Ruins in Twentieth Century Art and Literature. 2012, Etudes britanniques contemporaines 43. ⟨hal-01901903⟩
  • Isabelle Gadoin, Richard Pedot. Poétiques du moment / Poetics of the Moment. Nanterre, L'Atelier, 4 (2), 2012. ⟨hal-01973887⟩
  • Isabelle Gadoin, Ziva Vesel. Figures pionnières de l'orientalisme: convergences européennes. Paris, Res Orientales / Groupe pour l'étude de la civilisation du Moyen-Orient, 20, 2012, Res Orientales. ⟨hal-01901552⟩
  • Isabelle Gadoin, Lanone Catherine. Transpositions. 2012, Polysèmes 12, ⟨10.4000/polysemes.659⟩. ⟨hal-01901891⟩
  • Catherine Delmas, Isabelle Gadoin. Horizons. France. Représentations, Revue électronique du CEMRA,, 2011, Horizon, ISSN : 1951-6118. ⟨hal-01150651⟩
  • Isabelle Gadoin, Richard Pedot. Reading / Misreading. Nanterre, L'Atelier, 3 (1), 2011. ⟨hal-01973850⟩
  • Isabelle Gadoin, Marie-Elise Palmier-Chatelain. Rêver d'Orient / Connaître l'Orient. Presses de l'ENS, 2009. ⟨hal-01901856⟩
  • Isabelle Gadoin, Isabelle Alfandary. Le descriptif. 2007, Polysèmes 9. ⟨hal-01901895⟩
  • Isabelle Gadoin. William Morris: News from Nowhere. Ellipses, 2004. ⟨hal-01901913⟩