Gérard Assayag
121
Documents
Publications
- 22
- 21
- 13
- 11
- 10
- 10
- 9
- 7
- 6
- 5
- 5
- 5
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 6
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 2
- 6
- 4
- 1
- 4
- 1
- 4
- 8
- 4
- 2
- 3
- 2
- 6
- 3
- 2
- 7
- 8
- 14
- 7
- 5
- 3
- 5
- 5
- 1
- 4
- 3
- 3
- 1
- 1
- 2
|
Creative Improvised Interaction with Generative Musical Systems2022 IEEE 5th International Conference on Multimedia Information Processing and Retrieval (MIPR), IEEE, Aug 2022, CA (virtual), United States. pp.121-126, ⟨10.1109/MIPR54900.2022.00028⟩
Communication dans un congrès
hal-04010750v1
|
|
A posthumous improvisation by Toots ThielemansToots Thielemans (1922-2016). A Century of Music across Europe and America, May 2022, Bruxelles, Belgium
Communication dans un congrès
hal-03565439v2
|
|
L'informatique musicale : informatique et musique en interdisciplinaritéJournées d'Informatique Musicale (JIM 2019), May 2019, Bayonne, France
Communication dans un congrès
hal-02348292v1
|
|
Indisciplines symboliquesJIM 2019 Journées d'Informatique Musicale, LaBRI, May 2019, Bayonne, France
Communication dans un congrès
hal-03111483v1
|
|
Generating Equivalent Chord Progressions to Enrich Guided Improvisation : Application to Rhythm ChangesSMC 2017 - 14th Sound and Music Computing Conference, Jul 2017, Espoo, Finland. pp.8
Communication dans un congrès
hal-01528559v1
|
|
DYCI2 agents: merging the "free", "reactive", and "scenario-based" music generation paradigmsInternational Computer Music Conference, Oct 2017, Shangai, China
Communication dans un congrès
hal-01583089v1
|
|
Guider l'improvisation musicale homme-machine : une synthèse sur le système ImproteKJournées d'Informatiques Musicales (JIM) 2016, GMEA - Labri, Mar 2016, Albi, France
Communication dans un congrès
hal-01361233v1
|
|
Modèles Probabilistes pour l'Interaction entre agentsWorkshop Affect • Compagnon Artificiel • Interaction (WACAI 2016), Jun 2016, Brest, France
Communication dans un congrès
hal-01379649v1
|
|
Using Multidimensional Sequences For Improvisation In The OMax Paradigm13th Sound and Music Computing Conference, Aug 2016, Hamburg, Germany
Communication dans un congrès
hal-01346797v1
|
|
GUIDER L'IMPROVISATION MUSICALE HOMME-MACHINE : UNE SYNTHÈSE SUR LE SYSTÈME IMPROTEKJournées d'Informatique Musicale, Mar 2016, Albi, France
Communication dans un congrès
hal-03126578v1
|
|
Guided improvisation as dynamic calls to an offline modelSound and Music Computing (SMC), Jul 2015, Maynooth, Ireland
Communication dans un congrès
hal-01184642v1
|
|
Emergence of synchrony in an Adaptive Interaction ModelIntelligent Virtual Agents 2015 Doctoral Consortium, Aug 2015, Delft, Netherlands
Communication dans un congrès
hal-01164604v1
|
Model of Adaptation in Human-Machine Interaction for Embodied Conversational Agents and Musical Improvisation, Doctoral Consortium, Intelligent Virtual Agents, IVA'15, Aug 2015, Delft, Netherlands
Communication dans un congrès
hal-02412479v1
|
|
|
Creative Symbolic Interaction40th Intl. Comp. Mus. Conf. and 11th Sound and Music Comp. Conf. (ICMC / SMC joint conf.), Sep 2014, Athenes, Greece. pp 1-6
Communication dans un congrès
hal-01146734v1
|
Adaptation in an Interactive Model designed for Human Conversation and Music Improvisation: a preparatory outlineWACAI 2014, 2014, NA, France
Communication dans un congrès
hal-01107158v1
|
|
|
Music Design with Audio Oracle using Information RateFIRST INTERNATIONAL WORKSHOP ON MUSICAL METACREATION (MUME 2012), Oct 2012, Palo Alto, United States. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161018v1
|
|
OMaxist DialecticsNew Interfaces for Musical Expression, May 2012, Ann Arbor, United States. pp.137-140
Communication dans un congrès
hal-00706662v1
|
|
Audio Oracle Analysis of Musical Information RateProceedings of IEEE Semantic Computing Conference (ICSC2011), 2011, Unknown, United States. pp.567--571
Communication dans un congrès
hal-00839065v1
|
|
OpenMusic – Visual Programming Environment for Music Composition, Analysis and ResearchACM MultiMedia (MM'11), 2011, Scottsdale, United States. ⟨10.1145/2072298.2072434⟩
Communication dans un congrès
hal-01182394v1
|
|
On architecture and formalisms for computer assisted improvisationSound and Music Computing conference, Jul 2010, Barcelona, Espagne. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01157074v1
|
|
An Overview of FORCES: An INRIA Project on Declarative Formalisms for Emergent SystemsICLP 2009 - 25th International Conference on Logic Programming, Jul 2009, Pasadena, United States. pp.509-513, ⟨10.1007/978-3-642-02846-5⟩
Communication dans un congrès
inria-00426610v1
|
OpenMusic: Design and Implementation Aspects of a Visual Programming LanguageEuropean Lisp Symposium - ELS'08, 2008, Bordeaux, France
Communication dans un congrès
hal-01106321v1
|
|
|
A system of Interactive Scores based on qualitative and quantitative temporal constraints4th International Conference on Digital Arts, Nov 2008, Porto, Portugal. pp.1-8
Communication dans un congrès
hal-00353601v1
|
|
INTRODUCING VIDEO FEATURES AND SPECTRAL DESCRIPTORS IN THE OMAX IMPROVISATION SYSTEMICMC, Aug 2008, Belfast, Ireland. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161405v1
|
|
Iscore : A system for writing interaction3rd International Conference on Digital Interactive Media in Entertainment and Arts, Sep 2008, Athènes, Greece. pp.360-367
Communication dans un congrès
hal-00353619v1
|
|
De Boxes à Iscore : vers une écriture de l'interactionJournées d'Informatique Musicale, Mar 2008, Albi, France. pp.79-83
Communication dans un congrès
hal-00353628v1
|
|
NAVIGATING THE ORACLE: A HEURISTIC APPROACHInternational Computer Music Conference '07, Aug 2007, Copenhagen, Denmark. pp.405-412
Communication dans un congrès
hal-01161388v1
|
|
GUIDAGE: A Fast Audio Query Guided AssemblageProceedings of International Computer Music Conference (ICMC), 2007, Copenhagen, Denmark
Communication dans un congrès
hal-00839071v1
|
An Evolutionary Approach to Computer-Aided Orchestration5e workshop on Evolutionary Computation, Machine Learning and Data Mining, Apr 2007, Valencia, Spain. pp.488-497, ⟨10.1007/978-3-540-71805-5_54⟩
Communication dans un congrès
hal-01336151v1
|
|
|
An Evolutionary Approach to Computer-Aided OrchestrationEvoMUSART, Apr 2007, Valence, Spain. pp.488-497
Communication dans un congrès
hal-01161369v1
|
|
A System of Interactive Scores based on Petri Nets4th Sound and Music Computing Conference (SMC07), Jul 2007, Lefkada, Greece. pp.158-165
Communication dans un congrès
hal-00307926v1
|
|
Musique Lab 2 - Un environnement d'aide à la pédagogie musicaleJournées d'Informatique Musicale - JIM'07, 2007, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-01106275v1
|
|
Audio Oracle: A New Algorithm for Fast Learning of Audio StructuresProceedings of International Computer Music Conference (ICMC), 2007, Copenhagen, Denmark
Communication dans un congrès
hal-00839072v1
|
|
A framework for Anticipatory Machine Improvisation and Style ImitationAnticipatory Behavior in Adaptive Learning Systems (ABiALS), 2006, Rome, Italy
Communication dans un congrès
hal-00839074v1
|
|
Concurrent Constraints Models for Interactive Scores3rd Sound and Music Computing Conference (SMC06), GMEM, May 2006, Marseille, France
Communication dans un congrès
hal-00307924v1
|
|
OMAX Brothers: A Dynamic Topology of Agents for Improvisation LearningACM Multimedia Workshop on Audio and Music Computing for Multimedia, 2006, Santa Barbara, United States
Communication dans un congrès
hal-00839075v1
|
|
IMITATIVE AND GENERATIVE ORCHESTRATIONS USING PRE-ANALYSED SOUNDS DATABASESSMC'06, May 2006, Marseille, France. pp.115-122
Communication dans un congrès
hal-01161353v1
|
|
OMax-OfonSound and Music Computing (SMC) 2006, May 2006, Marseille, France. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161346v1
|
|
A Concurrent Constraints Factor Oracle Model for Music ImprovisationXXXII Conferencia Latinoamericana de Informática CLEI 2006, Aug 2006, Santiago, Chile. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161352v1
|
|
CONCURRENT CONSTRAINTS MODELS FOR SPECIFYING INTERACTIVE SCORESSound and Music Computing, 2006, Marseille, France
Communication dans un congrès
hal-03013859v1
|
|
Omax Brothers : a Dynamic Topology of Agents for Improvization LearningWorkshop on Audio and Music Computing for Multimedia, ACM Multimedia 2006, Oct 2006, Santa Barbara, United States. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161351v1
|
|
Improvisation et réinjection stylistiquesLe feed-back dans la création musicale contemporaine - Rencontres musicales pluri-disciplinaires, Mar 2006, Lyon, France. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161350v1
|
|
OpenMusic 5: A Cross-Platform Release of the Computer-Assisted Composition EnvironmentBrazilian Symposium on Computer Music (SBCM'05), 2005, Belo Horizonte, Brazil
Communication dans un congrès
hal-01161332v1
|
|
Improvisation Planning and Jam Session Design using concepts of Sequence Variation and Flow ExperienceSound and Music Computing 2005, Nov 2005, Salerno, Italy. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161335v1
|
Segmentation et reconnaissance de patterns dans la musiqueActes des journées (SCO/0039) : Action Concertée Incitative (ACI) « Systèmes complexes en Sciences sociales « Centre Universitaire de Vaugirard 1, Université Paris 2., Dec 2004, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01106098v1
|
|
|
OMClouds, petits nuages de contrainte dans OpenMusicJournées d'Informatique Musicale, Jun 2003, Montbéliard, France
Communication dans un congrès
hal-02994207v1
|
OM :A Graphical extension of CLOS using the MOPILC, 2003, NA, France
Communication dans un congrès
hal-01105847v1
|
|
|
Représentation et rendu de structures rythmiquesJournées d'Informatique Musicale, May 2002, Marseille, France
Communication dans un congrès
hal-02992756v1
|
Programmation Visuelle et Editeurs Musicaux pour la Composition Assistée par Ordinateur.Interface Homme Machine, Nov 2002, Poitiers, France
Communication dans un congrès
hal-01105751v1
|
|
Representation and Rendering of Rhythmic StructuresWedelMusic 2002, 2002, NA, France
Communication dans un congrès
hal-01106194v1
|
|
|
The Geometrical Groove : rythmic canons between Theory, Implementations and Musical ExperimentJournées d'Informatique Musicale, Jun 2001, Bourges, France
Communication dans un congrès
hal-02987411v1
|
Recherche adaptative et contraintes musicalesJFPLC, 2001, NA, France
Communication dans un congrès
hal-01105724v1
|
|
Visual and Adaptive Constraint Programming in MusicICMC 01, 2001, NA, France
Communication dans un congrès
hal-01105723v1
|
|
|
CAO et contraintesJournées d'Informatique Musicale, 2001, NA, France
Communication dans un congrès
hal-01105725v1
|
|
No title8èmes Journées d'Informatique Musicale, Jun 2001, Bourges, France. pp.113-119
Communication dans un congrès
hal-01105887v1
|
High Level Musical Control of Sound Synthesis in OpenMusicICMC: International Computer Music Conference, Aug 2000, Berlin, Allemagne
Communication dans un congrès
hal-01105534v1
|
|
|
Guessing the Composer's MindICMC: International Computer Music Conference, Oct 1999, Beijing, China. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161367v1
|
Objects, Time and Constraints in OpenMusicICMC: International Computer Music Conference, Oct 1998, Ann Arbor Michigan, États-Unis
Communication dans un congrès
hal-01106256v1
|
|
|
Universal Classification Applied to Musical SequencesICMC: International Computer Music Conference, Oct 1998, Ann Arbor Michigan, United States. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01161365v1
|
Integrating Constraint Programming in Visual Musical Composition LanguagesE.C.A.I. 98, Aug 1998, Brighton, Royaume-Uni
Communication dans un congrès
hal-01106255v1
|
|
|
An Object Oriented Visual Environment for Musical CompositionICMC: International Computer Music Conference, Sep 1997, Thessaloniki Hellas, Greece. pp.364-367
Communication dans un congrès
hal-01161427v1
|
Problèmes de notation dans la composition assistée par ordinateur,Rencontres Musicales Pluridisciplinaires. Musique et Notation GRAME, Jun 1997, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-01105477v1
|
|
|
A framework to integrate environments for computer aided composition and sound synthesisJIM: Journées d'informatique musicale, Jun 1997, Lyon, France. pp.114-121
Communication dans un congrès
hal-01161216v1
|
|
Visual Programming in MusicICMC: International Computer Music Conference, Sep 1995, Banff, Canada. pp.73-76
Communication dans un congrès
hal-01105457v1
|
|
The Music Representation Project at IRCAMICMC: International Computer Music Conference, 1993, Tokyo, Japan. pp.1-1
Communication dans un congrès
hal-01157135v1
|
|
Machine-man Co-improvisation: Incursion of Djazz in FlamencoSOMOS, The Second Symposium of the ICTM Study Group on Sound, Movement, and the Sciences, Oct 2022, Barcelone, France. 2022
Poster de conférence
hal-04010770v1
|
|
Somax 2 a Reactive Multi-Agent Environment for Co-ImprovisationSMC 2022 - Sound Music & Computing, Jun 2022, Saint-Étienne, France. Proceedings of the 19th Sound and Music Computing Conference, 2022
Poster de conférence
hal-04001271v1
|
|
Improvisation musicale multidimensionnelle dans le paradigme OMaxJournées Jeunes Chercheurs en Acoustique, Audition et Signal, Nov 2016, Paris, France. 2016
Poster de conférence
hal-01437490v1
|
Artisticiel / Cyber-ImprovisationsAssociation Improvisation Musicale et Technologie. Phonofaune, 2021, Dialogiques d'Uzeste, Bernard Lubat
Ouvrages
hal-03542917v1
|
|
The OM Composer's Book 3Editions Delatour France / IRCAM-Centre Pompidou, 2016
Ouvrages
hal-01354935v1
|
|
Constraint Programming in MusicISTE-Wiley, pp.256, 2011
Ouvrages
hal-00872976v1
|
|
Mathematics and Computation in MusicSpringer. 6726, 2011, Lecture Notes in Artificial Intelligence
Ouvrages
hal-01106680v1
|
|
The OM Composer's Book 2Editions Delatour France / Ircam-Centre Pompidou, 2008
Ouvrages
hal-01106311v1
|
|
Penser la musique avec les mathématiquesCollection Musique / Science, Ircam / Delatour. 2006
Ouvrages
hal-01106398v1
|
|
The OM Composer's Book 1Editions Delatour France / Ircam-Centre Pompidou, 2006
Ouvrages
hal-01106274v1
|
|
De la théorie musicale à l’art de l’improvisationDELATOUR-France; Mondher AYARI. 2005
Ouvrages
hal-01106258v1
|
|
Journal of New Music Research, Special Issue on Sound and Music Computing,2005
Ouvrages
hal-01106400v1
|
|
De la théorie musicale à l'art de l'improvisationDELATOUR-France; AYARI Mondher. 2005
Ouvrages
hal-01106225v1
|
|
Human-Machine Co-Creativityin Bernard Lubat, Gérard Assayag, Marc Chemillier. Artisticiel / Cyber-Improvisations. Phonofaune, 2021, Dialogiques d'Uzeste. ⟨hal-03542917⟩, 2021
Chapitre d'ouvrage
hal-03542986v1
|
|
Improvising in Creative Symbolic InteractionJordan B. L. Smith; Elaine Chew; Gérard Assayag. Mathematical Conversations : Mathematics and Computation in Music Performance and Composition, 32, World Scientific; Imperial College Press, pp.61 - 74, 2016, Lecture Notes Series, 978-981-3140-09-7
Chapitre d'ouvrage
hal-01378904v1
|
|
Interaction with Machine ImprovisationShlomo, Argamon and Shlomo, Dubnov and Kevin, Burns. The Structure of Style: Algorithmic Approaches to Understanding Manner and Meaning, Springer, pp.219-245, 2010, 978-3-642-12337-5. ⟨10.1007/978-3-642-12337-5_10⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-00694801v1
|
Memex and Composer Duets: computer aided composition using style modeling and mixingCollection Musique Sciences ircam Delatour; Agon C., Assayag, G., Bresson J. Open Music Composers book 2,, 2008
Chapitre d'ouvrage
hal-01106436v1
|
|
|
Anticipatory Model of Musical Style Imitation using Collaborative and Competitive Reinforcement LearningButz M.V. and Sigaud O. and Pezzulo G. and Baldassarre G. Anticipatory Behavior in Adaptive Learning Systems, 4520, Springer Verlag, pp.285-306, 2007, Lecture Notes in Computer Science / Artificial Intelligence (LNAI), 978-3-540-74261-6
Chapitre d'ouvrage
hal-00839073v1
|
De la calculabilité à l'implémentation musicaleCollection Musique Sciences Ircam / Delatour; Assayag, G., Nicolas, F., Mazzola, g. Penser la musique avec les mathématiques,, 2006
Chapitre d'ouvrage
hal-01106434v1
|
|
|
Modélisation et simulation du système complexe de perception de structures musicalesDelatour; Mondher Ayari. De la théorie à l'art de l'improvisation : Analyse de performances et modélisation musicale,, pp.1-1, 2005
Chapitre d'ouvrage
hal-01161418v1
|
Présentation de l'ouvrage (avant-propos)DELATOUR-France; AYARI Mondher. De la théorie musicale à l'art de l'improvisation, Analyse des performances et modelisation musicale, 2005
Chapitre d'ouvrage
hal-01106477v1
|
|
Segmentation et reconnaissance de patterns dans la musiqueCentre Universitaire de Vaugirard 1, Université Paris 2. Actes des journées (SCO/0039) : Action Concertée Incitative (ACI) « Systèmes complexes en Sciences sociales »,, pp.76-83, 2004
Chapitre d'ouvrage
hal-01106219v1
|
|
Outils informatiques pour la composition musicale assistée par ordinateur : un état de l’art.Euresis Edizioni; Jacopo Baboni Schilingi. Book of articles and essays of PRISMA group,, 2003
Chapitre d'ouvrage
hal-01105846v1
|
|
|
Universal Prediction Applied to Stylistic Music GenerationSpringer; Assayag, G., Feichtinger, H.G., Rodrigues, J.F. Mathematics and Music, A Diderot Mathematical Forum, pp.147-158, 2002
Chapitre d'ouvrage
hal-01161368v1
|
Object-Oriented Programming in OpenMusicBirkhäuser Verlag Ed. Topos of Music,, 2002
Chapitre d'ouvrage
hal-01105754v1
|
|
Integrating Constraints and Concurrent Objects in Musical ApplicationsKluwer Academic Publisher, Netherlands. Constraints,, 1999
Chapitre d'ouvrage
hal-01106257v1
|
|
Du calcul secret au calcul visuelHermès; Sous la direction de François Delalande et Hugues Vinet. Interfaces homme-machine et création musicale,, 1999
Chapitre d'ouvrage
hal-01105702v1
|
|
|
CAO : vers la partition potentielleIrcam - Centre Georges Pompidou. Cahiers de l'Ircam n° 3, Recherche musicale : La composition assistée par ordinateur, pp.1-1, 1993
Chapitre d'ouvrage
hal-01161191v1
|
|
Dicy2 for MaxIrcam UMR STMS 9912. 2022
Rapport
hal-03892611v1
|
|
Dicy2 for Ableton LiveIrcam. 2022
Rapport
hal-03892601v1
|