Accéder directement au contenu

Gaëlle Arvisenet

Enseignante-chercheuse
29
Documents
Affiliations actuelles
  • 106335
Identifiants chercheurs

Présentation

Publications

stephanie-chambaron-ginhac
Image document

Consumer Attitudes toward Pulses: Measuring the Implicit

Juliana Melendrez-Ruiz , Gaëlle Arvisenet , Marie Dubot , Laurence Dujourdy , Stéphanie Chambaron
Nutrients, 2023, 15 (11), pp.2608. ⟨10.3390/nu15112608⟩
Article dans une revue hal-04117034v1
Image document

Traffic-light front-of-pack environmental labelling across food categories triggers more environmentally friendly food choices: a randomised controlled trial in virtual reality supermarket

Laura Arrazat , Stephanie Chambaron , Gaëlle Arvisenet , Isabelle Goisbault , Jean-Christophe Charrier
International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 2023, 20 (1), pp.7. ⟨10.1186/s12966-023-01410-8⟩
Article dans une revue hal-03982253v1
Image document

“You look at it, but will you choose it”: Is there a link between the foods consumers look at and what they ultimately choose in a virtual supermarket?

Juliana Melendrez-Ruiz , Laurence Dujourdy , Isabelle Goisbault , Jean-Christophe Charrier , Kevin Pagnat
Food Quality and Preference, 2022, 98, pp.104510. ⟨10.1016/j.foodqual.2021.104510⟩
Article dans une revue hal-03525978v1
Image document

Using CATA tests to capture consumers’ mental representations elicited by images of pulse-based food products with different levels of processing

Juliana Melendrez-Ruiz , Stephanie Chambaron , Erick Saldaña , Sandrine Monnery-Patris , Gaëlle Arvisenet
Appetite, 2022, 170, pp.105887. ⟨10.1016/j.appet.2021.105887⟩
Article dans une revue hal-03513882v1
Image document

Enhancing assessment of social representations by comparing groups with different cultural and demographic characteristics: A case study on pulses

Juliana Melendrez-Ruiz , Anna Claret , Stephanie Chambaron , Gaëlle Arvisenet , Luis Guerrero
Food Quality and Preference, 2021, 92, pp.104188. ⟨10.1016/j.foodqual.2021.104188⟩
Article dans une revue hal-03144340v1

An exploratory study combining eye-tracking and virtual reality: Are pulses good “eye-catchers” in virtual supermarket shelves?

Juliana Melendrez-Ruiz , Isabelle Goisbault , Jean-Christophe Charrier , Kevin Pagnat , Laurence Dujourdy
Frontiers in Virtual Reality, 2021, 2, pp.1-12. ⟨10.3389/frvir.2021.655273⟩
Article dans une revue hal-03299093v1
Image document

Do French Consumers Have the Same Social Representations of Pulses as Food Industry Professionals?

Juliana Melendrez-Ruiz , Gaëlle Arvisenet , Vincent Laugel , Stephanie Chambaron , Sandrine Monnery-Patris
Foods, 2020, 9 (2), pp.147. ⟨10.3390/foods9020147⟩
Article dans une revue hal-02499438v1
Image document

French consumers know the benefits of pulses, but do not choose them: An exploratory study combining indirect and direct approaches

Juliana Melendrez Ruiz , Quentin Buatois , Stephanie Chambaron , Sandrine Monnery-Patris , Gaëlle Arvisenet
Appetite, 2019, 141 (1), pp.1-12. ⟨10.1016/j.appet.2019.06.003⟩
Article dans une revue hal-02164325v1
Image document

A central place for meat, but what about pulses? Studying French consumers' representations of main dish structure, using an indirect approach

Juliana Melendrez Ruiz , Stephanie Chambaron , Quentin Buatois , Sandrine Monnery-Patris , Gaëlle Arvisenet
Food Research International, 2019, 123, pp.790-800. ⟨10.1016/j.foodres.2019.06.004⟩
Article dans une revue hal-02153108v1
Image document

Comment les consommateurs classent les produits alimentaires en fonction de leur degré de transformation et de leur qualité nutritionnelle.

Jessy Youssef , Gaëlle Arvisenet , Stephanie Chambaron
Les Journées Francophones de Nutrition, Dec 2023, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-04350271v1

« Si je vous dis alimentation durable » : qu’y a-t-il dans l’esprit des consommateurs ?

Oriane Chene , Gaëlle Arvisenet , Laurence Dujourdy , Stephanie Chambaron
Journées francophones de nutrition (JFN), Dec 2023, Marseille, France. pp.JFN-00248
Communication dans un congrès hal-04472392v1

Reducing the environmental impact of consumers' food choices: what is the effectiveness of a cross-category environmental label?

Laura Arrazat , Stephanie Chambaron , Gaëlle Arvisenet , Jean-Christophe Charrier , Isabelle Goisbault
46. annual meeting of the British feeding and drinking group (BFDG), Leeds (UK), British Feeding and Drinking Group, Apr 2022, virtual meeting, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-03729486v1

A new front-of-pack environmental label triggers more environmentally friendly choices: a randomized controlled trial in a virtual reality supermarket

Laura Arrazat , Stephanie Chambaron , Gaëlle Arvisenet , Jean-Christophe Charrier , Isabelle Goisbault
ISBNPA 2022: 21. meeting of the International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity, ISBNPA, May 2022, Phoenix, Arizona, United States
Communication dans un congrès hal-03738656v1

Les protéines végétales vues par le consommateur : quelles représentations ?

Stephanie Chambaron , Juliana Melendrez-Ruiz , Gaëlle Arvisenet
Séminaire GO PROTEINS Bourgogne Franche-Comté, Chambre d'agriculture de Bourgogne Franche-Comté, Dec 2021, Dijon, France
Communication dans un congrès hal-03544510v1

Une étude exploratoire en supermarché virtuel pour encourager les consommateurs à choisir des produits alimentaires à base de légumes secs : quel impact de scenarios et de nudges ?

Juliana Melendrez-Ruiz , Isabelle Goisbault , Jean-Christophe Charrier , Kevin Pagnat , Laurence Dujourdy
Les 3e Rencontres Francophones sur les Légumineuses (RFL3), Feb 2021, Angers, France
Communication dans un congrès hal-03179762v1

“You look at it, but will you choose it”: Is there a link between the foods consumers look at and what they ultimately choose in a virtual supermarket?

Juliana Melendrez Ruiz , Laurence Dujourdy , Sophie Nicklaus , Isabelle Goisbault , Jean-Christophe Charrier
14. Pangborn sensory science symposium, Aug 2021, Virtual meeting, France
Communication dans un congrès hal-03788363v1

Les consommateurs français et les professionnels ont-ils les mêmes représentations sociales des légumes secs ?

Juliana Melendrez-Ruiz , Gaëlle Arvisenet , Vincent Laugel , Stephanie Chambaron , Sandrine Monnery-Patris
Conférence/débat : Les recherches en région Bourgogne Franche-Comté sur la transition, AgroSup Dijon; INRAE, Nov 2020, Dijon, France
Communication dans un congrès hal-03248623v1

"Ce que je dis n'est pas nécessairement ce que je fais" : consommation des légumes secs par les adultes français

Juliana Melendrez Ruiz , Stephanie Chambaron , Quentin Buatois , Sandrine Monnery Patris , Gaëlle Arvisenet
2. Rencontres Francophones sur les Légumineuses (RFL2), Centre de Coopération Internationale en Recherche Agronomique pour le Développement (CIRAD). FRA.; Terres Univia. FRA.; Terres Inovia. FRA.; Institut National de la Recherche Agronomique (INRA). FRA., Oct 2018, Toulouse, France
Communication dans un congrès hal-02787733v1

Représentations sur les légumineuses chez les consommateurs français et les professionnels de la filière. Evaluation des freins à la consommation et perspectives de réappropriation

Gaëlle Arvisenet , Quentin Buatois , Juliana Melendrez Ruiz , Vincent Laugel , Sandrine Monnery-Patris
Place des produits animaux et végétaux dans l'alimentation : approches interdisciplinaires pour mieux innover, Sep 2018, n.p., France
Communication dans un congrès hal-03666604v1

What I say is not necessary what I do: pulses consumption in French adults

Quentin Buatois , Juliana Melendrez , Stephanie Chambaron , Sandrine Monnery Patris , Gaëlle Arvisenet
8. european conference on sensory and consumer research (eurosense), May 2018, Verona, Italy
Communication dans un congrès hal-02789101v1
Image document

« Si je vous dis alimentation durable » : qu’y a-t-il dans l’esprit des consommateurs ?

Oriane Chene , Gaëlle Arvisenet , Laurence Dujourdy , Stephanie Chambaron
Journées francophones de nutrition (JFN), Dec 2023, Marseille, France
Poster de conférence hal-04338404v1

Effet d'un affichage environnemental sur les choix alimentaires des consommateurs : essai contrôlé randomisé dans un supermarché en réalité virtuelle

Laura Arrazat , Stephanie Chambaron , Gaëlle Arvisenet , Isabelle Goisbault , Sophie Nicklaus
Journées Francophones de Nutrition (JFN 2021), Lille (France), Nov 2021, Visioconférence, France.
Poster de conférence hal-03476813v1

Evaluating nudging strategies towards pulses: how a virtual setting combining eye-tracking and explicit measures can help to understand consumer behavior?

Juliana Melendrez-Ruiz , Isabelle Goisbault , Jean-Christophe Charrier , Kevin Pagnat , Laurence Dujourdy
9. european conference on sensory and consumer research (eurosense), Dec 2020, Rotterdam, Netherlands.
Poster de conférence hal-03251650v1

Understanding consumer behavior and evaluating nudge strategies to increase food choice of pulses: how virtual reality combined with eye-tracking and explicit measures can help?

Juliana Melendrez-Ruiz , Isabelle Goisbault , Jean-Christophe Charrier , Kevin Pagnat , Laurence Dujourdy
9. european conference on sensory and consumer research (eurosense), Dec 2020, Rotterdam, Netherlands.
Poster de conférence hal-03251633v1

Utilización de la prueba CATA para estudiar las representaciones, actitudes y creencias de los consumidores franceses hacia las legumbres, según su nivel de transformación

Juliana Melendrez Ruiz , Stephanie Chambaron , Sandrine Monnery Patris , Gaëlle Arvisenet
3. congreso de la associacion espanola de profesionales de analisis sensorial, Jun 2019, San Sebastian, España. , 1 p., 2019
Poster de conférence hal-02785898v1

Les attitudes et représentations des professionnels de l'alimentation envers les légumes secs et leurs perceptions des mangeurs français

Vincent Laugel , Juliana Melendrez Ruiz , Gaëlle Arvisenet , Stephanie Chambaron , Sandrine Monnery Patris
2. Rencontres Francophones sur les Légumineuses (RFL2), Oct 2018, Toulouse, France. , 1 p., 2018
Poster de conférence hal-02787673v1