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François MOREAU

Economiste, Professeur des Universités, Université Sorbonne Paris Nord
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  • 412572
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François Moreau is Professor of Economics at University Sorbonne Paris Nord (France) where he belongs to the ACT! research team. He also co-heads the scientific advisory board of LabEx ICCA, a transdisciplinary research structure funded by the French National Agency for Research which focuses on cultural and creative industries and gathers several research teams from various French Universities. He is also a member of the French Council for Literacy and Artistic Property. He conducts research on the digital economics and on the economics of content industries and led several research programs for the French Ministry of Foreign Affairs, the French Ministry of Culture or the French National Agency for Research. Several recent relevant publications: - How does urban violence impact choices of cultural participation? The case of the Maré favela complex in Rio de Janeiro, *Journal of Cultural Economics*, 47(4): 609-641, 2023 (with L. Iachan, P. Heritage, L. Valiati and E. Sousa Silva) - Does Digitization lead to the homogenization of cultural content?, *Economic Inquiry*, 60(1): 427-453, 2022 (with M. Bourreau and P. Wikström) - Do-It-Yourself or Do-It-Together: How digital technologies affect creating alone or with others?, *Technovation*, 112, 102412, 2022 (with E. Fauchart, M. Bacache-Beauvallet and M. Bourreau) Links: https://www.researchgate.net/profile/Francois_Moreau4 https://scholar.google.fr/citations?user=5h347F8AAAAJ&hl=fr https://orcid.org/0000-0002-5818-5680

Publications

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L'autoédition de livres francophones imprimés : un continent ignoré *

Stéphanie Peltier , Françoise Benhamou , Christophe Cariou , François Moreau
Culture études, 2024
Article dans une revue hal-04540595v1
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Does digitization lead to the homogenization of cultural content?

Marc Bourreau , François Moreau , Patrik Wikström
Economic Inquiry, 2022, 60 (1), pp.427-453. ⟨10.1111/ecin.13015⟩
Article dans une revue hal-03861868v1

How does urban violence impact choices of cultural participation? The case of the Maré favela complex in Rio de Janeiro

Luisa Iachan , François Moreau , Paul Heritage , Leandro Valiati , Eliana Sousa Silva
Journal of Cultural Economics, 2022, ⟨10.1007/s10824-022-09465-4⟩
Article dans une revue hal-03963727v1
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Do-It-Yourself or Do-It-Together: How digital technologies affect creating alone or with others?

Emmanuelle Fauchart , Maya Bacache-Beauvallet , Marc Bourreau , François Moreau
Technovation, 2022, 112, pp.102412. ⟨10.1016/j.technovation.2021.102412⟩
Article dans une revue hal-03963602v1
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Attitude face au risque et piratage de films en ligne

Marc Bourreau , Marianne Lumeau , François Moreau , Jordana Viotto da Cruz
Revue Economique, 2021, 72
Article dans une revue hal-02939097v1
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Why would artists favor free streaming?

Ramadan Aly-Tovar , Maya Bacache-Beauvallet , Marc Bourreau , François Moreau
Journal of Cultural Economics, 2020, 44, pp.255-280. ⟨10.1007/s10824-019-09358-z⟩
Article dans une revue hal-02164712v1

L’artiste maudit 2.0 : l’impact des TIC sur le revenu des musiciens

François Moreau , Maya Bacache-Beauvallet , Marc Bourreau
Revue Economique, 2019, 70(1), pp.31-51
Article dans une revue hal-02098805v1

E-Commerce and the Market Structure of the Recorded Music Industry

François Moreau , Marc Bourreau , Romain Lestage
Applied Economics Letters, 2017, 24 (9), pp.598-601
Article dans une revue hal-01406272v1

Information Asymmetry and 360-Degree Contracts in the Recorded Music Industry

François Moreau , Marc Bourreau , Maya Bacache-Beauvallet
Revue d'économie industrielle , 2016, 156 (4), pp.57-90
Article dans une revue hal-01406269v1

Creation and Piracy: The Case of the Music Industry

Maya Bacache-Beauvallet , Marc Bourreau , François Moreau
European Journal of Law and Economics, 2015, 39 (2), pp.245-262
Article dans une revue hal-01344810v1

Une analyse économique du phénomène de la Longue Traîne dans les industries culturelles

Marc Bourreau , Sisley Maillard , François Moreau
Revue Française d'Economie, 2015, 30 (2), pp.179-216
Article dans une revue hal-01344815v1

On the Complementarity between Online and Offline Music Consumption: The Case of Free Streaming

Godefroy Dang Nguyen , Sylvain Dejean , François Moreau
Journal of Cultural Economics, 2014, 38 (4), pp.315-330. ⟨10.1007/s10824-013-9208-8⟩
Article dans une revue hal-01344836v1

L’impact du piratage sur l’achat et le téléchargement légal : une comparaison de quatre filières culturelles

Irène Bastard , Marc Bourreau , François Moreau
Revue Economique, 2014, 65 (3), pp.573-600
Article dans une revue hal-01344819v1
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The Disruptive Nature of Digitization: The Case of the Recorded Music Industry

François Moreau
International Journal of Arts Management, 2013, 15 (2), pp.18-31
Article dans une revue hal-01344838v1

Selling Less of More: The Impact of Digitization on Record Companies

Marc Bourreau , Michel Gensollen , François Moreau , Patrick Waelbroeck
Journal of Cultural Economics, 2013, 37 (3), pp.327-346
Article dans une revue hal-01345110v1

The Impact of a Radical Innovation on Business Models: Incremental Adjustments or Big Bang?

Marc Bourreau , Michel Gensollen , François Moreau
Industry and Innovation, 2012, 19 (5), pp.415-435. ⟨10.1080/13662716.2012.711026⟩
Article dans une revue hal-01345406v1

De la visibilité à l’audience : le cas des musiciens

Irène Bastard , Marc Bourreau , Sisley Maillard , François Moreau
Réseaux : communication, technologie, société, 2012, 30 (175), pp.19-42
Article dans une revue hal-01345138v1

Domestic investment and FDI in developing countries: the missing link

Marc Lautier , François Moreau
Journal of Economic Development, 2012, 37 (3), pp.1-23
Article dans une revue hal-01345422v1

Internet and the ‘Long Tail versus superstar effect’ debate: evidence from the French book market

Stéphanie Peltier , François Moreau
Applied Economics Letters, 2012, 19 (8), pp.711 - 715. ⟨10.1080/13504851.2011.597714⟩
Article dans une revue hal-03066735v1

Introduction

Nicolas Auray , François Moreau
Réseaux : communication, technologie, société, 2012, n° 175 (5), pp.9-18. ⟨10.3917/res.175.0009⟩
Article dans une revue hal-03983514v1
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An Empirical Criticism of the “FDI Development” Convention

Marc Lautier , François Moreau
Revista de Economia Contemporânea, 2012, 16 (3), pp.393-414
Article dans une revue hal-04542926v1

La diversité culturelle dans l'industrie du livre en France (2003-2007)

Stéphanie Peltier , François Moreau
Culture études, 2011, 4 (4), pp.1 - 16
Article dans une revue hal-03084975v1

The Music Industry in the Digital Era: Toward New Contracts

Nicolas Curien , François Moreau
Journal of Media Economics, 2009, 22 (2), pp.102-113. ⟨10.1080/08997760902900254⟩
Article dans une revue hal-03983510v1

Maisons de disques et artistes: convergence ou conflit d'intérêts face au numérique?

François Moreau , Nicolas Curien
Annals of Economics and Statistics, 2009, 93/94, pp.207. ⟨10.2307/27917389⟩
Article dans une revue hal-03983512v1

The Convergence between Content and Access: Internalizing the Market Complementarity

Nicolas Curien , François Moreau
Review of Network Economics, 2007, 6 (2), ⟨10.2202/1446-9022.1115⟩
Article dans une revue hal-03983620v1

Note de Recherche. Analyse de la crise de l'industrie hôtelière en Martinique

François Moreau , Willy Rosier
Revue d'économie régionale et urbaine, 2007, mai (1), pp.97-110. ⟨10.3917/reru.071.0097⟩
Article dans une revue hal-03983631v1

The role of the state in evolutionary economics

François Moreau
Cambridge Journal of Economics, 2004, 28 (6), pp.847-874. ⟨10.1093/cje/beh038⟩
Article dans une revue hal-03983504v1

Cultural Diversity in the Movie Industry: A Cross-National Study

François Moreau , Stephanie Peltier
Journal of Media Economics, 2004, 17 (2), pp.123-143. ⟨10.1207/s15327736me1702_4⟩
Article dans une revue hal-03983656v1

Managing technological catastrophic risks

François Moreau
Risk, Decision and Policy, 2001, 6 (1), pp.17-32. ⟨10.1017/S1357530901000242⟩
Article dans une revue hal-03983661v1

Forums de consommation sur Internet

Nicolas Curien , Emmanuelle Fauchart , Gilbert Laffond , Jean Lainé , Jacques Lesourne
Revue Economique, 2001, 52 (7), pp.119. ⟨10.3917/reco.527.0119⟩
Article dans une revue hal-03983659v1

Digital consumption: A threat for local content?

François Moreau , Marianne Lumeau
6ème école d'été Economie numérique, Jul 2019, La Rochelle, France
Communication dans un congrès halshs-02641215v1

Attitude face au risque et piratage de films

Marianne Lumeau , Marc Bourreau , François Moreau , Jordana Viotto da Cruz
5ème Ecole d'été de l'économie numérique, 2018, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-02538778v1

Recent or Free: An experimental study of the motivations for pirating movies

Marianne Lumeau , Marc Bourreau , François Moreau , Jordana Viotto da Cruz
9th International Conference of the French Association of Experimental Economics (ASFEE), 2018, Nice, France
Communication dans un congrès hal-02538790v1

Récent ou gratuit : une étude expérimentale sur les motivations à pirater des films

Marc Bourreau , Marianne Lumeau , François Moreau , Jordana Viotto da Cruz
Expérimentation et Évaluation des Politiques Publiques.14eme Conférence TEPP, 2017, Angers, France
Communication dans un congrès hal-02538603v1

L’économie numérique de la distribution des œuvres et le financement de la création

Marianne Lumeau , François Moreau , Joëlle Farchy
[Rapport de recherche] Conseil supérieur de la propriété littéraire et artistique, Ministère de la culture. 2016
Rapport hal-02538497v1