Accéder directement au contenu

Franck Amadieu

73
Documents
Affiliations actuelles
  • 489956
Identifiants chercheurs
  • IdHAL franck-amadieu
  • Google Scholar : https://scholar.google.fr/citations?user=ixvZRScAAAAJ
Contact

Domaines de recherche


Publications

Expert but Not Persuasive: Middle School Students’ Consideration of Source in the Processing of Conflicting Videos

Colin Lescarret , Julien Magnier , Valérie Le Floch , Jean-Christophe Sakdavong , Jean-Michel Boucheix
Infancia y Aprendizaje, 2023, 46 (2), pp.285-321. ⟨10.1080/02103702.2022.2159616⟩
Article dans une revue hal-03972744v1
Image document

Modelling the acceptability of BCIs for motor rehabilitation after stroke: a large scale study on the general public

Elise Grevet , Killyam Forge , Sébastien Tadiello , Margaux Izac , Franck Amadieu
Frontiers in Neuroergonomics, 2023, 3, pp.1-23. ⟨10.3389/fnrgo.2022.1082901⟩
Article dans une revue hal-03893371v2

Do you trust this speaker? The impact of prompting on middle-school students’ consideration of source when watching conflicting videos

Colin Lescarret , Julien Magnier , Valérie Le Floch , Jean-Christophe Sakdavong , Jean-Michel Boucheix
Instructional Science, 2023, pp.41-69. ⟨10.1007/s11251-023-09637-5⟩
Article dans une revue hal-04354964v1

“Because I agree with him”: the impact of middle-school students’ prior attitude on the evaluation of source credibility when watching videos

Colin Lescarret , Julien Magnier , Valérie Le Floch , Jean-Christophe Sakdavong , Jean-Michel Boucheix
European Journal of Psychology of Education, 2023, ⟨10.1007/s10212-023-00678-5⟩
Article dans une revue hal-03972511v1
Image document

A meta-analysis on air traffic controllers selection: cognitive and non-cognitive predictors

Damien Mouratille , Franck Amadieu , Nadine Matton
Journal of Vocational Behavior, 2022, 138, ⟨10.1016/j.jvb.2022.103769⟩
Article dans une revue hal-03757317v1

The impact of students’ prior attitude on the processing of conflicting videos: a comparison between middle-school and undergraduate students

Colin Lescarret , Valérie Le Floch , Jean-Christophe Sakdavong , Jean-Michel Boucheix , André Tricot
European Journal of Psychology of Education, 2022, 38 (38), pp.519-544. ⟨10.1007/s10212-022-00634-9⟩
Article dans une revue hal-03972297v1

Do graphic and textual interactive content organizers have the same impact on hypertext processing and learning outcome?

Mylene Sanchiz , Franck Amadieu , Julie Lemarié , André Tricot
Journal of Computing in Higher Education: Research & Integration of Instructional Technology, 2022, ⟨10.1007/s12528-022-09328-z⟩
Article dans une revue hal-03707753v1

Les types de guidage des processus d'apprentissage avec des ressources numériques

Franck Amadieu
ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 2021, 24 (2), ⟨10.4000/alsic.5817⟩
Article dans une revue hal-03563315v1
Image document

Performance and acceptance when using tablets as a multiple document learning tool: do application and guidance matter?

Jordan Lombard , Ivar Bråten , Cécile van de Leemput , Franck Amadieu
Instructional Science, 2021, 49 (2), pp.197-221. ⟨10.1007/s11251-021-09537-6⟩
Article dans une revue hal-03559074v1
Image document

Integrating digital documents by means of concept maps: testing an intervention program with eye-movements modelling examples

Victoria García , Franck Amadieu , Ladislao Salmerón
Article dans une revue hal-03560389v1

User-friendly search interface for older adults: supporting search goal refreshing in working memory to improve information search strategies

M. Sanchiz , Franck Amadieu , P.-V. Paubel , A. Chevalier
Behaviour and Information Technology, 2020, 39 (10), pp.1094-1109. ⟨10.1080/0144929X.2019.1642384⟩
Article dans une revue hal-03560499v1

Un sens inné du nombre ? Une revue des différentes tâches

Sébastien Miravète , André Tricot , Franck Amadieu
Bulletin de psychologie, 2020, 570 (6), pp.297-310. ⟨10.3917/bupsy.570.0297⟩
Article dans une revue hal-03132581v1
Image document

Acceptabilité des technologies d'apprentissage mobile : le cas des tablettes

Franck Amadieu , Julie Mulet , Jan van Der Linden , Jordan Lombard , Cécile van de Leemput
Éducation permanente, 2019, 219 (2), pp.31-40. ⟨10.3917/edpe.219.0031⟩
Article dans une revue hal-02178606v1

A Critical Literature Review of Perceptions of Tablets for Learning in Primary and Secondary Schools

Julie Mulet , Cécile van de Leemput , Franck Amadieu
Educational Psychology Review, 2019, 31, pp.631-662. ⟨10.1007/s10648-019-09478-0⟩
Article dans une revue hal-02071469v1

Does pre-activating domain knowledge foster elaborated online information search strategies? Comparisons between young and old web user adults;

Mylene Sanchiz , Franck Amadieu , Fu Wai-Tat , Aline Chevalier
Applied Ergonomics, 2019, 75, pp.201-213. ⟨10.1016/j.apergo.2018.10.010⟩
Article dans une revue hal-01938018v1
Image document

Experience matters: Bridging the gap between experience-and functionality-driven design in technology-enhanced learning

Björn Rohles , Vincent Koenig , Antoine Fischbach , Franck Amadieu
Interaction Design and Architecture(s) Journal, 2019, 42, pp.11-28. ⟨10.55612/s-5002-042-001⟩
Article dans une revue hal-03560583v1

Investigating multimedia effects on concept map building: impact on map quality, information processing and learning outcome

Mylene Sanchiz , Julie Lemarié , Aline Chevalier , Julien Cegarra , Pierre-Vincent Paubel
Education and Information Technologies, 2019, 24 (6), pp.3645-3667. ⟨10.1007/s10639-019-09943-x⟩
Article dans une revue hal-02133638v1

Searching for information on the web: Impact of cognitive aging, prior domain knowledge and complexity of the search problems

Mylene Sanchiz , Aline Chevalier , Franck Amadieu , Chin Jessie , Fu Wai-Tat
Information Processing and Management, 2017, 53 (1), pp.281-294. ⟨10.1016/j.ipm.2016.09.003⟩
Article dans une revue hal-01570146v1

How do older and young adults start searching for information? Impact of age, domain knowledge and problem complexity on the different steps of information searching

M. Sanchiz , Aline Chevalier , Franck Amadieu
Computers in Human Behavior, 2017, 72, pp.67 - 78. ⟨10.1016/j.chb.2017.02.038⟩
Article dans une revue halshs-01880527v1

Configured-groups hypothesis: fast comparison of exact large quantities without counting

Sébastien Miravete Miravète , André Tricot , Slava Kalyuga , Franck Amadieu
Cognitive Processing, 2017, 18 (4), pp.447 - 459. ⟨10.1007/s10339-017-0826-5⟩
Article dans une revue halshs-01880519v1

How may multimedia and hypertext documents support deep processing for learning?

F. Amadieu , J. Lemarié , André Tricot
Psychologie Française, 2017, 62 (3), pp.209 - 221. ⟨10.1016/j.psfr.2015.04.002⟩
Article dans une revue hal-01628838v1
Image document

Les facteurs psychologiques qui ont un effet sur la réussite des étudiants

Franck Amadieu , André Tricot
Psicologia USP, 2015, Réussite et échec en langues de spécialité, XXIV (2), ⟨10.4000/apliut.5155⟩
Article dans une revue hal-01404959v1
Image document

Learning from Concept Mapping and Hypertext: An Eye Tracking Study

Franck Amadieu , Ladislao Salmerón , Julien Cegarra , Pierre-Vincent Paubel , Julie Lemarié
Journal of Educational Technology and Society, 2015, 18 (4), pp.100-112
Article dans une revue hal-02366392v1

Query strategies during information searching: Effects of prior domain knowledge and complexity of the information problems to be solved

Sophie Monchaux , Franck Amadieu , Aline Chevalier , Claudette Mariné
Information Processing and Management, 2015, 51 (5), pp.557 - 569. ⟨10.1016/j.ipm.2015.05.004⟩
Article dans une revue hal-01938004v1

Application de la démarche ergonomique à l'étude des documents et des activités documentaires au travail

Hélène Eyrolle , Jacques Virbel , Julie Lemarié , Franck Amadieu
Le travail humain, 2012, 75, pp.421-447
Article dans une revue halshs-01876463v1

Comprendre des documents non-linéaires : quelles ressources apportées par les connaissances antérieures ?

Franck Amadieu , André Tricot , Claudette Mariné
L'Année psychologique, 2011, 111 (02), ⟨10.4074/S0003503311002053⟩
Article dans une revue halshs-01880529v1

The attention-guiding effect and cognitive load in the comprehension of animations

F. Amadieu , Claudette Mariné , Carole Laimay
Computers in Human Behavior, 2011, 27 (1), pp.36-40. ⟨10.1016/j.chb.2010.05.009⟩
Article dans une revue hal-03565494v1

Interaction between prior knowledge and concept-map structure on hypertext comprehension, coherence of reading orders and disorientation

F. Amadieu , André Tricot , Claudette Mariné
Interacting with Computers, 2010, 22 (2), pp.88-97. ⟨10.1016/j.intcom.2009.07.001⟩
Article dans une revue hal-03565481v1

Effects of prior knowledge and concept-map structure on disorientation, cognitive load, and learning

F. Amadieu , Tamara van Gog , Fred Paas , André Tricot , Claudette Mariné
Learning and Instruction, 2009, 19 (5), pp.376-386. ⟨10.1016/j.learninstruc.2009.02.005⟩
Article dans une revue hal-03565484v1

Exploratory Study of Relations Between Prior Knowledge, Comprehension, Disorientation and On-Line Processes in Hypertext

F. Amadieu , Andre Tricot , Claudette Mariné
The Ergonomics Open Journal, 2009, 2 (1), pp.49-57. ⟨10.2174/1875934300902010049⟩
Article dans une revue hal-03565482v1

Prior knowledge in learning from a non-linear electronic document: Disorientation and coherence of the reading sequences

F. Amadieu , André Tricot , Claudette Mariné
Computers in Human Behavior, 2009, 25 (2), pp.381-388. ⟨10.1016/j.chb.2008.12.017⟩
Article dans une revue hal-03565485v1

Utilisation d'un hypermédia et apprentissage : deux activités concurrentes ou complémentaires ?

F. Amadieu , A. Tricot
Psychologie Française, 2006, 51 (1), pp.5-23. ⟨10.1016/j.psfr.2005.12.001⟩
Article dans une revue hal-03565488v1

Acceptability of BCI-based procedures for motor rehabilitation after stroke: A questionnaire study among patients

Elise Grevet , Margaux Izac , Léa Pillette , Jacques Py , Franck Amadieu
CORTICO 2023 - Journées de COllectif pour la Recherche Transdisciplinaires sur les Interfaces Cerveau-Ordinateur, CORTICO, May 2023, Paris, France
Communication dans un congrès hal-04111610v1
Image document

Identifying profiles of patients to personalise BCI-based procedures for motor rehabilitation after stroke

Elise Grevet , Margaux Izac , Léa Pillette , Franck Amadieu , D. Gasq
CORTICO 2023 - Annual meeting de COllectif pour la Recherche Transdisciplinaire sur les Interfaces Cerveau-Ordinateur, CORTICO, May 2023, Paris, France. pp.1-1
Communication dans un congrès hal-04288958v1

Comment les élèves de collège et lycée évaluent des vidéos ? Premiers résultats du projet POUCEEC

Kévin de Checchi , Brivael Hémon , Franck Amadieu , Amaël Arguel , Bastien Trémolière
L'argumentation collaborative : discussions en ligne, apprentissage de l'esprit critique (ARGUCOLL 2023), Oct 2023, Toulouse, France
Communication dans un congrès hal-04297944v1
Image document

An online tool to facilitate the assessment of BCI acceptability

Léa Pillette , Elise Grevet , Claire Dussard , Franck Amadieu , David Gasq
BCI 2023 - 10th International BCI Meeting Balancing Innovation and Translation, Jun 2023, Bruxelles, Belgium. pp.1-1
Communication dans un congrès hal-04289425v1

Are Brain-Computer Interfaces and Neurofeedback acceptable?

Léa Pillette , Elise Grevet , Claire Dussard , Franck Amadieu , David Gasq
CORTICO 2022 - COllectif pour la Recherche Transdisciplinaire sur les Interfaces Cerveau-Ordinateur, Mar 2022, Grenoble, France
Communication dans un congrès hal-03610355v1

Process and Self-regulation Explainable Feedback for Novice Programmers Appears Ineffectual

Esther Félix , Franck Amadieu , Rémi Venant , Julien Broisin
17th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2022), Oct 2022, Toulouse, France. pp.514-520, ⟨10.1007/978-3-031-16290-9_44⟩
Communication dans un congrès hal-03793265v1

Knowledge assessment with concept maps: Opportunities and challenges

B. Rohles , V. Koenig , A. Fischbach , Franck Amadieu
12th Conference of the International Test Commission, Jul 2021, Luxembourg, France
Communication dans un congrès hal-04354967v1

Modelling the Acceptance of BCI-based Stroke Rehabilitation Procedures: Heading for Efficiently Personalised Therapies

Camille Jeunet , Killyam Forge , Elise Grevet , Franck Amadieu , Jacques Py
8th International BCI Meeting, BCI Society, Jun 2021, Online, Belgium
Communication dans un congrès hal-03331687v1

Promoting information integration across multiple conflicting videos

M. Sanchiz , C. Lescarret , V. Le Floch , G. Cartié , J.-C. Sakdavong
Earli Sig 2 Comprehension of Texts and Graphics, Aug 2020, Prague, Czech Republic
Communication dans un congrès hal-04353259v1

Impact of concept mapping and learners' use of the concept map on hypertext processing and learning

M. Sanchiz , J. Lemarié , L. Salmerón , A. Chevalier , J. Cegarra
Earli Sig 2 Comprehension of Texts and Graphics, Aug 2020, Prague, France
Communication dans un congrès hal-04339352v1

Learning from hypertext on iPad: Cognitive load and user experience

Sandrine Rome , F. Amadieu , Cécile van de Leemput
the 11th International Cognitive Load Theory Conference, Jun 2018, Beijing (China), France
Communication dans un congrès hal-04331311v1

"Should I watch it again?" An exploratory study on how middle school students interact with videos

C. Lescarret , F. Amadieu , V. Le Floch , J.C. Sakdavong , J.M. Boucheix
EARLI SIG 27 conference - Online Measures of Learning Processes, Jun 2018, Warsaw (POLAND), France
Communication dans un congrès hal-04331324v1

Reading Multiple Documents on Tablet: Effects of Applications and Strategic Guidance on Performance and Acceptance

Jordan Lombard , Franck Amadieu , Ivar Bråten , Cécile van de Leemput
International Conference on Learning and Collaboration Technologies, Jul 2018, Las Vegas, United States
Communication dans un congrès halshs-01880531v1

Moderating pre-adolescents' beliefs about organic food: the impact of contradictory arguments

C. Lescarret , F. Amadieu , V. Le Floch-Py , J-C. Sakdavong , J-P. Boucheix
EARLI SIG 26 conférence - Inquiry Learning, Argumentation, Reasoning and Dialogue, Oct 2018, Jerusalem (Israel), France
Communication dans un congrès hal-04331333v1

Expérience utilisateur et influence sociale : étude de l’influence des pairs et des enseignants sur l’appréciation subjective des technologies en usage universitaire

Jan van Der Linden , F. Amadieu , Emilie Vayre
20ème congrès de l’Association Internationale de Psychologie du Travail de Langue Française (AIPTLF), Jul 2018, Bordeaux, France
Communication dans un congrès hal-04331302v1

Relationships between Age, Domain Knowledge and Prior Knowledge Pre-activation on Information Searching

Mylène Sanchiz , Wai-Tat Fu , Aline Chevalier , Franck Amadieu
CHIIR '17: Conference on Human Information Interaction and Retrieval, Mar 2017, Oslo Norway, France. pp.289-292, ⟨10.1145/3020165.3022135⟩
Communication dans un congrès hal-03560473v1

Effects of building vs. studying a concept map on hypertext comprehension

Julie Lemarié , Franck Amadieu , Ladislao Salmerón , Julien Cegarra , Pierre-Vincent Paubel
EARLI SIG2, Erasmus University Rotterdam, Aug 2014, Rotterdam, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02504893v1
Image document

Analysis of the flight task around different types of aircraft

Marie Lacabanne , Franck Amadieu , André Tricot , Nathalie Spanghero-Gaillard
International Conference on Human-Computer Interaction in Aerospace (HCI-Aero), Sep 2012, Bruxelles, Belgium
Communication dans un congrès hal-01627366v1

HELP DESIGN AND HELP USE IN A COMPUTER BASED LEARNING ENVIRONMENT

Jean-Christophe Sakdavong , F. Amadieu , Nathalie Huet , Caroline Dupeyrat
3rd International Conference on Computer Supported Education, May 2011, Noordwijkerhout, France. pp.304-311, ⟨10.5220/0003345503040311⟩
Communication dans un congrès hal-03565493v1
Image document

Projet ChatCom : Étude des usages de différents claviers logiciels dans une tâche de saisie via Internet par des personnes handicapées

Bernard Oriola , Franck Amadieu , Philippe Boissière , André Tricot , Frédéric Vella
1ére Conférence Internationale sur l'accessibilité et les systèmes de suppléance aux personnes en situations de handicaps (ASSISTH 2007), IRIT : Institut de Recherche en Informatique de Toulouse, Nov 2007, Toulouse, France. pp.233-240
Communication dans un congrès hal-03624223v1
Image document

A large-scale study on the general public to assess and model the acceptability of BCIs dedicated to motor rehabilitation after stroke

Elise Grevet , Killyam Forge , Sébastien Tadiello , Margaux Izac , Franck Amadieu
10th International BCI Meeting, Jun 2023, Brussels, Belgium
Poster de conférence hal-04144986v1

Intégration d'explications dans un référentiel de compétences associé à une plateforme d'apprentissage de l'informatique

Esther Félix , Franck Amadieu , Rémi Venant , Julien Broisin
EIAH2023 : 11ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2023, Brest, France
Poster de conférence hal-04306009v1
Image document

Etudier l’acceptabilité des interfaces cerveau-ordinateur en rééducation motrice post-AVC pour proposer des protocoles personnalisés en fonction du profil du patient

Elise Grevet , Franck Amadieu , Margaux Izac , Léa Pillette , Jacques Py
SOFMER 2023 - 38e congrès de la Société Française de Médecine Physique et de Réadaptation, Oct 2023, Le Havre, France. pp.1-1, 2023
Poster de conférence hal-04345813v1
Image document

Supporting middle school students’ consideration of sources and processing of divergent arguments in videos

Franck Amadieu , Colin Lescarret , Valérie Lefloch , Jean-Christophe Sakdavong
10th Japanese-French - Frontiers of Science (JFFoS) Symposium!, Jun 2022, Kyoto, Japan
Poster de conférence hal-04331025v1
Image document

Improving the acceptability to enhance the efficiency of stroke rehabilitation procedures based on brain-computer interfaces

Elise Grevet , Franck Amadieu , Jacques Py , D. Gasq , Camille Jeunet
CORTICO 2022 - COllectif pour la Recherche Transdisciplinaire sur les Interfaces Cerveau-Ordinateur "Invasive and non invasive Brain-Computer Interfaces - A handshake over the cliff", Mar 2022, Autrans-Méaudre en Vercors, France.
Poster de conférence hal-03614065v2
Image document

A Preliminary Study on the Usefulness of Physiological Assessment for the ATCO Selection

Damien Mouratille , Franck Amadieu , Nadine Matton
2021 International Symposium on Aviation Psychology, May 2021, Corvallis, OR, United States
Poster de conférence hal-03274237v1

Prior Beliefs Bias in the Processing of Scientific Arguments: A Comparison Between Preadolescents and Adults

Colin Lescarret , Franck Amadieu , Valérie Le Floch , Jean-Christophe Sakdavong , J.-M. Boucheix
AERA Annual Meeting., Apr 2020, San Francisco, CA, United States
Poster de conférence hal-04353282v1

Fostering middle school students’ processing of conflicting videos: effect of a sorting activity to improve the consideration of divergent arguments

C. Lescarret , Franck Amadieu , Valérie Le Floch , Jean-Christophe Sakdavong , J-M. Boucheix
Multiple-Documents Literacy Workshop 2020, Jan 2020, Valencia, Spain
Poster de conférence hal-04353266v1
Image document

Effects of difficulties experienced on self-efficacy and attributions in a study task with tablet

Franck Amadieu , Péré Maxime , C. Dallez , J. Lemarié , C. van de Leemput
2019 AREA Annual Meeting - Annual meeting of American Educational Research Association, Apr 2019, Toronto, Canada.
Poster de conférence hal-04331394v1
Image document

Cartes conceptuelles pour la formation : rôle des connaissances antérieures et de la consigne

Aline Chevalier , Julien Cegarra , Franck Amadieu , Julie Lemarié , Ladislao Salmerón
Nathalie Bonnardel; Liliane Pellegrin; H. Chaudet. EPIQUE 2015, Jul 2015, Aix-en-Provence, France. ARPEGE Science Publishing, 2015, Actes du Huitième Colloque de Psychologie Ergonomique (EPIQUE 2015)
Poster de conférence hal-02508984v1

An Evolving Perspective to Capture Individual Differences Related to Fluid and Crystallized Abilities in Information Searching with a Search Engine

Mylène Sanchiz , Franck Amadieu , Aline Chevalier
Understanding and Improving Information Search, Springer International Publishing, pp.71-96, 2020, Human–Computer Interaction Series, ⟨10.1007/978-3-030-38825-6_5⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03560458v1

User Experience and Social Influence: A New Perspective for UX Theory

Jan van der Linden , Franck Amadieu , Emilie Vayre , Cécile van de Leemput
Design, User Experience, and Usability. Design Philosophy and Theory, 11583, Springer International Publishing, pp.98-112, 2019, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-23570-3_9⟩
Chapitre d'ouvrage hal-04262580v1

What Was my Search Goal Again? Supporting Web Exploration in Information Search for Older Users

Franck Amadieu , Mylène Sanchiz , Pierre-Vincent Paubel , Aline Chevalier
HCI International 2018 – Posters' Extended Abstracts, 851, Springer International Publishing, pp.196-202, 2018, Communications in Computer and Information Science, ⟨10.1007/978-3-319-92279-9_27⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03560552v1

Is Web Navigation with Tablet More Difficult Than with Laptop?

Aline Chevalier , Julien Rivière , Jean-Christophe Sakdavong , Franck Amadieu
International Conference on Human-Computer Interaction, 18-23, pp.18-23, 2018, ⟨10.1007/978-3-319-92270-6_3⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02088425v1

Effects of Studying Tasks Compatibility with Tablets on Their Acceptance

F. Amadieu , Charly Pecoste , Claudette Mariné , Cécile van de Leemput , Colin Lescarret
Handbook of Research on 3-D Virtual Environments and Hypermedia for Ubiquitous Learning, IGI Global, pp.338-361, 2016, Advances in Game-Based Learning, ⟨10.4018/978-1-5225-0125-1.ch014⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03565489v1

Concept Maps for Comprehension and Navigation of Hypertexts

F. Amadieu , Ladislao Salmerón
Digital Knowledge Maps in Education, Springer New York, pp.41-59, 2014, ⟨10.1007/978-1-4614-3178-7_3⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03565490v1

Les méthodes on-line 1 : analyse des parcours

F. Amadieu , Claude Bastien , André Tricot
Ergonomie des documents électroniques, Presses Universitaires de France, pp.251-270, 2008, ⟨10.3917/puf.cheva.2008.02.0251⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03565486v1