Présentation
Professeur en Sciences de la Communication à l'Université Sorbonne Nouvelle
Thèmes de recherche : économie numérique ; industires culturelles et créatives ; territoires créatifs ; lieux culturels alternatifs ; presse en ligne ; crowdfunding ; mode
Publications
Evolution of business models and industrial organization. Uncertainty, competition and imitation behavior in the French Press Industry.16th International Conference on Arts and Cultural Management, Jun 2022, Mexico City, Mexico
Communication dans un congrès
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Digital Platforms, Economic Models and Pluralism of InformationRIDING19: Riding or Lashing the Waves: Regulating Media for Diversity in a Time of Uncertainty, May 2019, Washington, United States
Communication dans un congrès
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From media pluralism to the quality of online news: New issues with social media and digital platformspre-conference ICA Riding or Lashing the Waves: Regulating Media for Diversity in a Time of Uncertainty, May 2019, Washington, United States
Communication dans un congrès
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Economic Models and the Provision of Original Journalistic Information: An Exploratory Study of the French Press SectorThe 15th International Conference on Arts and Cultural Management AIMAC 2019, Jun 2019, Venice, Italy
Communication dans un congrès
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Crowdfunding and press sector: the new potential for media diversity?Ecole d’été d’économie numérique, Jul 2017, Paris, France
Communication dans un congrès
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Crowdfunding in the French press: What potential for the information quality?AIMAC 2017 : 14th International conference on Arts and Cultural Management, Jun 2017, Beijing, Chine
Communication dans un congrès
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Business models, diffusion of innovation and imitation: The case of online pressACEI 2016 : 19th International Conference on Cultural Economics, Jun 2016, Valladolid, Spain
Communication dans un congrès
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Business models, diffusion of innovation and imitation: The case of online pressWMEMC 2016 : The World Media Economics and Management Conference (WMEMC), May 2016, New-York, États-Unis. pp.1 - 30
Communication dans un congrès
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Privacy intrusiveness and web audiences : empirical evidence11th ZEW Conference 2013 on the Economics of Information and Communication Technologies, Jun 2013, Mannheim, Germany
Communication dans un congrès
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Privacy intrusiveness and web audiences : empirical evidenceAPVP '13 : 4e Atelier sur la Protection de la Vie Privée, Jun 2013, Les Loges En Josas, France
Communication dans un congrès
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Economía de las artes y de la culturaUniversidad Nacional de las Artes. Libros Una, 2022, -78-987-46335-5-2
Ouvrages
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Digital and Social Media RegulationSpringer International Publishing, 2021, ⟨10.1007/978-3-030-66759-7⟩
Ouvrages
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Modèles économiques, usages et pluralisme de l'information en ligneLa découverte, pp.252, 2017, 9782707197535
Ouvrages
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Economie des arts et de la cultureArmand Colin, 2016
Ouvrages
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Médias, culture et numériqueArmand Colin, 240 p., 2016, 978-2200614546
Ouvrages
hal-01401850v1
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Économie des données personnelles et de la vie privéeLa Découverte, 2010, Repères, ⟨10.3917/dec.roche.2010.01⟩
Ouvrages
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From News Diversity to News Quality: New Media Regulation Theoretical IssuesDigital and Social Media Regulation. A Comparative Perspective of the US and Europe, Palgrave Macmillan, pp.117-141, 2021, ⟨10.1007/978-3-030-66759-7_6⟩
Chapitre d'ouvrage
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Seconde partie. Effets du financement participatifFinancement participatif : une voie d’avenir pour la culture ?, Ministère de la Culture - DEPS, pp.103-218, 2018, ⟨10.3917/deps.more.2018.01.0103⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-03859047v1
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The Evolution of Business Models in the Online Press: Between Creativity and ImitationCollection ICCA, Peter Lang, 2018
Chapitre d'ouvrage
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Crowdfunding – comment la participation influence la qualité de l’information2018
Autre publication scientifique
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How do Places Shape Creative Territories? The case of a French Audiovisual Cluster2023
Pré-publication, Document de travail
hal-04075229v1
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Modèles d'affaires, designs de produit et pre-shakeout : Une étude empirique de l'industrie créative de la réalité virtuelle2020
Pré-publication, Document de travail
hal-02927041v1
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Les technologies de l'information et de la communication :
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Modèles d'affaires, designs de produit et pre-shakeout : Une étude empirique de l'industrie créative de la réalité virtuelle[Rapport de recherche] Labex ICCA. 2020
Rapport
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La plateformisation de la modeRéseaux : communication, technologie, société, N° 234, pp.9-22, 2022, ⟨10.3917/res.234.0009⟩
N°spécial de revue/special issue
hal-03857115v1
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Modèles économiques, usages et pluralisme de l’information en ligneRéseaux : communication, technologie, société, n° 205, pp.9-19, 2017, ⟨10.3917/res.205.0009⟩
N°spécial de revue/special issue
hal-03859013v1
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Protéger la vie privée à l’ère numériqueRéseaux : communication, technologie, société, n° 189, pp.9, 2015, ⟨10.3917/res.189.0009⟩
N°spécial de revue/special issue
hal-03859015v1
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Données personnelles et vie privéeRéseaux : communication, technologie, société, n° 167, pp.9, 2011, ⟨10.3917/res.167.0009⟩
N°spécial de revue/special issue
hal-03859018v1
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Audiovisuel et numérique - Un décollage difficileRéseaux : communication, technologie, société, 5(139), 2006
N°spécial de revue/special issue
hal-03859026v1
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Technologies de l'information et de la communication : approches croiséesSciences de la société : Les cahiers du LERASS, 59, 2003
N°spécial de revue/special issue
hal-03874090v1
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