Fabian Santiago
Fabián Santiago
Associate Professor
Université Paris 8 Vincennes - Saint-Denis
Laboratory: 'Structures Formelles du Langage' (CNRS & University of Paris 8)
Website: https://sites.google.com/site/fsantiagovargas/
71
Documents
Présentation
I am an Associate Professor ('Maître de Conférence') at the University of Paris VIII Vincennes - Saint-Denis ([UFR Sciences du Langage](http://www.ufr-sdl.univ-paris8.fr/Enseignants)). I am associated to the lab [Structures Formelles du Langage](http://www.sfl.cnrs.fr/fabian-santiago) (UMR 7023, CNRS & Paris 8).
My research focuses on: Phonetics, Experimental Phonology & Second Language Acquisition.
Publications
- 5
- 5
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 22
- 13
- 6
- 5
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
L'influence translinguistique dans la perception des consonnes occlusives en français L3 par des apprenants sinophones : une étude exploratoire.Actes du Congrès Mondial de Linguistique française, Jul 2024, Lausanne, Switzerland
Communication dans un congrès
hal-04535094v1
|
|
Inteligibilidad y acento extranjero en francés como L2: resultados de dos estudios experimentales. III Congreso Internacional de Lenguas, Lingüística y Traducción, Jul 2023, Mexico, México
Communication dans un congrès
halshs-04178991v1
|
|
Intelligibilité, compréhensibilité et accent étranger en FLE : une étude perceptivePhonétique du FLE à visée didactique, quelles perspective ?, Jun 2022, Toulouse, France
Communication dans un congrès
hal-03799166v1
|
|
Interactions phonétique-prosodie : vers une approche intégrale de la prononciation en FLEKongress des Frankoromanistenverbands, Sep 2022, Vienne, Autriche
Communication dans un congrès
halshs-04178993v1
|
|
Does prosodic training with phrasal-level hand gestures and logatomes help improve L2 segmental accuracy?New Sounds 2022 - 10th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech, Apr 2022, Barcelone, Spain
Communication dans un congrès
hal-03691391v1
|
|
The effects of prosody on the acquisition of L2 phonological featuresNew Sounds 2022 - 10th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech, Apr 2022, Barcelona (ES), Spain
Communication dans un congrès
hal-04178976v1
|
|
|
Syntaxe ou prosodie? Une étude préliminaire sur l'expression de la focalisation étroite par les apprenants italophones de français L2XXXIVe Journées d'Études sur la Parole (JEP 2022), Jun 2022, Ile de Noirmoutier, France. pp.851-860, ⟨10.21437/JEP.2022-90⟩
Communication dans un congrès
hal-04322258v1
|
Does final accent facilitate the acquisition of rounded vs unrounded contrast in L2 French oral vowels?Phonetics and Phonology en Europe 2021, Jun 2021, Barcelone, Spain
Communication dans un congrès
halshs-03252649v1
|
|
Les effets du renforcement prosodique sur les voyelles en français L2ournées FLORAL-(I)PFC 2019: Les français dans le monde, Dec 2019, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-04475825v1
|
|
Towards the automatic evaluation of L2 pronunciation using Pillai and LDA classification scoresWorkshop on Computers in L2 Learning and Assessment, May 2019, University of Zurich, Switzerland
Communication dans un congrès
halshs-04178994v1
|
|
Additive particles in German L1-French L2 discourse: lexical, syntactic & developmentworkshop Additivity & contrast in spoken discourse, Feb 2019, Münster, Germany
Communication dans un congrès
hal-03654040v1
|
|
Données de corpora d'apprenants et prononciation du français L2 : implications didactiques2e Colloque International Enseignement du Français Parlé, Oct 2019, Rouen, France
Communication dans un congrès
halshs-03252645v1
|
|
Prosodic effects on L2 French vowelsPhonetics and Phonology in Europe 2019, Jun 2019, Lecce, Italy
Communication dans un congrès
halshs-04178997v1
|
|
|
The role of lexical stress on vowel space and duration in two varieties of SpanishProceedings of the 9th International Conference on Speech Prosody, Jun 2018, Poznan, Poland. pp.453-457, ⟨10.21437/SpeechProsody.2018-92⟩
Communication dans un congrès
hal-01717914v1
|
|
Effets de l'orthographe dans la prononciation du français L2Journées d'Etudes sur la Parole (JEP) 2018, Jun 2018, Aix-en-Provence, France. pp.160-168
Communication dans un congrès
hal-01768620v1
|
Quelle méthodologie pour étudier l'interface phonologie/morphosyntaxe? Le cas de l'acquisition de l'anglais L2 par des élèves francophones à l'école primaireColloque du GIS REAL2 Reaserch methodology in the field of second language acquisition and learning, Université de Montpellier 3, May 2018, Montpellier (FR), France
Communication dans un congrès
hal-04407426v1
|
|
Comparing vocabulary size and pronunciation accuracy: which metrics?Research methodology in the field of second language acquisition and learning, May 2018, Montpellier, France
Communication dans un congrès
halshs-01707862v1
|
|
Effects of L1 orthography rules on L2 and L3 pronunciation: evidence from Italian learners of French and English11 Frankoromanistentag, Competing Languages ? French in multilingual contexts, Sep 2018, University of Osnabrück, Germany
Communication dans un congrès
halshs-02109338v1
|
|
Quelle méthodologie pour étudier l’interface phonologie – morpho-syntaxe ? Le cas de l’acquisition de l’anglais L2 par des élèves francophones à l’école primaireResearch methodology in the field of second language acquisition and learning, May 2018, Montpellier, France
Communication dans un congrès
halshs-01707858v1
|
|
Effets du renforcement prosodique sur les voyelles en français L2 : enjeux méthodologiquesSuperare l'evanescenza del parlato. Metodi et tecniche di transcrizione e annotazione di dati orali, Nov 2018, Bergame (Università di Bergamo), Italy
Communication dans un congrès
halshs-04178995v1
|
|
|
L’incidence de la correction phonétique sur l’acquisition des voyelles en langue étrangère : étude de cas d’anglophones apprenant le françaisActes de la XXXIIe Journées d'Etudes sur la Parole, Jun 2018, Aix-en-Provence, France. pp.116-124, ⟨10.21437/jep.2018-14⟩
Communication dans un congrès
hal-01779110v1
|
|
Gémination non native en français d’apprenants italophonesJournées d'Etudes sur la Parole, JEP 2018, 2018, Aix-en-Provence, France. pp.657-665, ⟨10.21437/jep.2018-75⟩
Communication dans un congrès
hal-01779113v1
|
Do Spaniards speak faster than Mexicans? Studying Spanish rhythm in natural speechAISV 2017 - XIII Convegno Nazionale, Jan 2017, Pise, Italy
Communication dans un congrès
halshs-01440319v1
|
|
Characterizing phonetic systems of French schoolchildren in L2 EnglishEUROSLA 27, Aug 2017, Reading, United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-04418208v1
|
|
Fluency, complexity and accuracy in L2 Polish: Comparative measures of Beginner oral productionEurosla 2017, Aug 2017, Reading, United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-01706515v1
|
|
IPFC-espagnol du Mexique : résultats préliminaires sur me rôle de l'orthographe dans la prononciation du FLE chez les apprenants hispanophonesJournées FLORAL-IPFC, Nov 2017, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01707817v1
|
|
Characterizing phonetic systems of French schoolchildren in L2 EnglishEUROSLA 27, 2017, Reading, United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-01657600v1
|
|
Does vocabulary size correlate with pronunciation skills?Eurosla 2017, Aug 2017, Reading, United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-01707594v1
|
|
Utilisation des représentations continues des mots et des paramètres prosodiques pour la détection des erreurs dans les transcriptions automatiques de la paroleJournée d'Études sur la Parole (2016), Jul 2016, Paris, France. pp.723-731
Communication dans un congrès
halshs-01428013v1
|
|
Utilisation des représentations continues des mots et des paramètres prosodiques pour la détection d’erreurs dans les transcriptions automatiques de la parole31ème Journées d’Études sur la Parole, 2016, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01450277v1
|
|
Combining continous word representation and prosodic features for ASR error prediction3rd International Conference on Statistical Language and Speech Processing (SLSP 2015), 2015, Budapest, Hungary
Communication dans un congrès
hal-01433203v1
|
|
|
What motivates extra-rising patterns in L2 French: Acquisition factors or L1 Transfer ?International Congress of Phonetic Sciences (ICPHS), 2015, Glasgow, United Kingdom
Communication dans un congrès
halshs-01428442v1
|
|
Cross-linguistic differences between accented vs. unaccented vowels durations18th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS 2015), Aug 2015, Glasgow, United Kingdom
Communication dans un congrès
halshs-01440315v1
|
Variation in French and Spanish Interrogative Intonation and L2 PerceptionPhonetics and Phonology in Iberia Conference (PaPI 2013), Jun 2013, Lisbonne, Portugal
Communication dans un congrès
halshs-01428677v1
|
|
|
What explains the Distribution and Form of non-final rising Contours in French as an L2 ?New Sounds 2013: International Symposium on the Acquisition of second language Speech, 2013, Montréal, Canada. pp.561-579
Communication dans un congrès
halshs-01428678v1
|
PROSOTRAN : a tool to annotate prosodically non-standard data.Speech Prosody 2012,, 2012, Shanghai, China
Communication dans un congrès
halshs-00751062v1
|
|
PROSOTRAN : un système d'annotation symbolique des faits prosodiques pour les données non-standardsJEP 2012, Jun 2012, Grenoble, France
Communication dans un congrès
hal-00998019v1
|
|
La prosodie des énoncés interrogatifs en français L2Actes de la conférence Journées d'études sur la Parole (JEP-TALN 2012), Jun 2012, Grenoble, France. pp.265-272
Communication dans un congrès
halshs-00751171v1
|
|
|
Acquiring Phrasing and Intonation in French as Second Language: the Case of Yes-No Questions Produced by Mexican Spanish LearnersProceedings of Speech Prosody 2012, 2012, Shanghai, China. pp.338-341
Communication dans un congrès
hal-02025032v1
|
Acquiring phrasing and intonation in French as a second Language: the case of Yes-No questions produced by Mexican Spanish Learners.Speech Prosody 2012,, 2012, Shanghai, China
Communication dans un congrès
halshs-00751172v1
|
|
Exploring L2 learner intonation to develop a phonological analysis of final rises in French.PaPi 2011 (Phonology and Phonetics in Iberia), 2011, Tarragonne, Spain
Communication dans un congrès
halshs-00751631v1
|
|
La question des relations entre phrasing et contours intonatifs en françaisJournées Phonologie du Français Contemporain, Dec 2011, Paris, France
Communication dans un congrès
halshs-01441105v1
|
Guide Stratégique pour l'Apprentissage en Autonomie – Phonétique et Phonologie du FrançaisUniversidad Nacional Autonoma de Mexico, 2016
Ouvrages
hal-01737834v1
|
|
Manual de pronunciación para profesores de L2Universidad Nacional Autónoma de México, 2015, 978-607-02-7444-2
Ouvrages
hal-01737836v1
|
|
Transcription et annotation de données orales pour étudier la prosodie en FLE : enjeux méthodologiquesGiuliano Bernini; Ada Valentini; Lorenzo Spreafico; Jacopo Saturno. Superare l'evanescenza del parlato. Un vademecum per il trattamento digitale di dati, Bergamo : Sestante, pp.167-199, 2021
Chapitre d'ouvrage
halshs-03252621v1
|
La prononciation des voyelles /e/, /ɛ/, /ə/, /ø/, /œ/ en FLE chez les hispanophones et le rôle de l’orthographeElissa Pustka. La prononciation du français langue étrangère : perspectives linguistiques et didactiques, Tübingen : Narr, pp.113-132, 2021, Série «Romanistische Fremdsprachenforschung unt Unterrichtsentwicklungen»
Chapitre d'ouvrage
halshs-03252630v1
|
|
Acoustic realization of vowels as a function of syllable position: a cross-linguistic study with data from French and SpanishJ. Gil & M. Gibson. Romance Phonetics and Phonology, Oxford University Press, pp.77-88, 2019, 9780198739401
Chapitre d'ouvrage
halshs-01435802v1
|
|
|
The acquisition of question intonation by Mexican Spanish Learners of FrenchElisabeth Delais-Roussarie; Mathieu Avanzi; Sophie Herment. Prosody and languages in contact: L2 acquisition, attrition, languages in multilingual situations, Springer Verlag, pp.243-270, 2015, ⟨10.1007/978-3-662-45168-7_12⟩
Chapitre d'ouvrage
halshs-01428493v1
|
|
Towards a typology of ASR errors via syntax-prosody mappingG. Adda, V. Barbu Mititelu, J. Mariani, D. Tufiș & I. Vasilescu. Errors by Humans and Machines in Multimedia, Multimodal and Multilingual Data Processing. Proceedings of ERRARE 2015, Editura Academiei Române, pp.175-192, 2015
Chapitre d'ouvrage
hal-01707576v1
|
|
Systèmes prosodiques et acquisition d'une L2 : production et perception des mouvements mélodiques en français et en espagnolLinguistique. Université Paris Diderot (Paris 7) Sorbonne Paris Cité; Laboratoire de Linguistique Formelle (CNRS), 2014. Français. ⟨NNT : ⟩
Thèse
tel-01593169v1
|