Accéder directement au contenu

Evelyne Clément

31
Documents

Présentation

Evelyne Clément is a Full Professor of cognitive psychology. She is co-Head of Paragraphe Lab. She founded in 2018, within the Paragraphe Lab, the LDC team (Learning-Development-Cognition), dedicated to the cognitive processes underlying learning and knowledge acquisition.Studies on cognitive mechanisms are conducted in a fundamental and applied perspective, such as educational issues. Her interests especially include the development of cognitive flexibility and the more prone conditions of its expression.

Publications

Does cognitive load influence flexibility? A study of arithmetic reasoning among children and adults.

Maelle Dagnogo , Evelyne Clément , Hippolyte Gros
15th International Cognitive Load Theory Conference, Sep 2023, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-04449881v1

Does cognitive load affect flexibility in mathematical reasoning ? A study of arithmetic problem solving in children and adults.

Maelle Dagnogo , Evelyne Clément , Hippolyte Gros
Colloque des Jeunes Chercheur.se.s en Sciences Cognitives 2023, May 2023, Paris, France
Communication dans un congrès hal-04449882v1
Image document

De la fracture numérique aux frontières numériques. Pour une meilleure compréhension des inégalités numériques

Alyse Yilmaz , Evelyne Clément , Khaldoun Zreik
5ème édition Colloque Frontières Numériques 2023, Imad Saleh; Samuel Szoniecky; Malek Ghemina, Jun 2023, Hammamet, Tunisie
Communication dans un congrès hal-04125493v1
Image document

Impact de l'usage des tablettes numériques dans l'enseignement de la résolution de problème

Eric Iacono , Evelyne Clément , Hippolyte Gros
Piaget-Ripsydeve 2023, Jun 2023, Geneva, Suisse
Communication dans un congrès hal-04119236v1

Cognitive load and flexibility: A preliminary study on how to foster semantic recoding in mathematics

Evelyne Clément , Hippolyte Gros , Katarina Gvozdic , Florence Lespiau , Sébastien Puma
ICLTC 2022 14th International Cognitive Load Theory Conference, Dec 2022, Santiago, Chile
Communication dans un congrès hal-04064717v1
Image document

Training flexible categorization to improve arithmetic problem solving: A school-based intervention with 5th graders

Eric Iacono , Hippolyte Gros , Evelyne Clément
Cogsci 2022, Jul 2022, Toronto, Canada
Communication dans un congrès hal-04018407v1

Une ou des flexibilité(s) cognitive(s) ? Une étude corrélationnelle en milieu scolaire

Evelyne Clément , Hippolyte Gros , Laure Baudier
14ème Colloque International RIPSYDEVE, Jun 2022, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-04018467v1
Image document

Training flexible categorization to improve arithmetic problem solving: A school-based intervention with 5th graders

Eric Iacono , Hippolyte Gros , Evelyne Clément
CogSci 2022, Jul 2022, Toronto, Canada
Communication dans un congrès hal-03676472v1

Entraînement à la catégorisation flexible dans la résolution de problèmes de proportionnalité

Eric Iacono , Hippolyte Gros , Evelyne Clément
14e colloque international RIPSYDEVE, Jun 2022, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-04119776v1
Image document

Évaluation d’un dispositif de stimulation de la flexibilité cognitive en situation de résolution de problèmes

Eric Iacono , Hippolyte Gros , Evelyne Clément
Pluralité des contextes, pluralité d'évaluation en éducation : quelles interactions, quels enjeux?, ADMEE, Apr 2022, Pointe-à-Pitre (97110), France
Communication dans un congrès hal-04018434v1
Image document

Early analogical extensions: An ERP Study on preschoolers'semantic approxinmations

Lucas Raynal , Evelyne Clément , Pia Rämä , Emmanuel Sander , Louise Goyet
Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Jul 2021, Vienna, Austria
Communication dans un congrès hal-03409631v1

Developmental trajectory of verbal approximations’ comprehension, an event-related potential (ERP) study.

Lucas Raynal , Evelyne Clément , Emmanuel Sander , Louise Le Levier Goyet , Marianne Habib
Dubrovnik Conference on Cognitive Science. 24 May- 27 May 2018, Dubrovnik, Croat, 2018, Dubrovnik, Croatia
Communication dans un congrès hal-03439624v1

Challenging the surface similarity account for analogical retrieval. In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.)

Lucas Raynal , Sander Emmanuel , Evelyne Clément
Cognitive Science Society, 2017, Londres, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02117008v1

Developmental trajectory of verbal approximation, an event-related potential (ERP) project

Sander Emmanuel , Evelyne Clément , Rämä, P. , Habib, M. , Goyet, L.
Team Meeting Laboratoire Psychologie de la Perception – Speech Perception Team, 2017, Paris, France
Communication dans un congrès hal-02119207v1

Étude électro-physiologique du traitement des approximations sémantiques chez l’enfant

Lucas Raynal , Sander Emmanuel , Evelyne Clément , Rämä, P , Marianne Habib
CLI 2017 : Reconsidérer l’erreur, 2017, Saint-Denis, France
Communication dans un congrès hal-02119188v1

Traitement et interprétation des approximations sémantiques chez l’adulte et le jeune enfant

Lucas Raynal , Sander Emmanuel , Evelyne Clément , Rämä, P , Marianne Habib
Une étude électrophysiologique. Journée scientifique de l’équipe C.R.A.C, 2017, Gennevilliers, France
Communication dans un congrès hal-02119182v1

Un paradigme d'étude des processus d'évocation analogique

Sander Emmanuel , Evelyne Clément , Lucas Raynal
58ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, 2017, Nice, France
Communication dans un congrès hal-02119201v1
Image document

Emotion: appraisal-coping model for the "Cascades" problem

Karim Mahboub , Evelyne Clément , Cyrille Bertelle , Véronique Jay
ESM'2007, Oct 2007, St Julian, Malta. pp.309-314
Communication dans un congrès hal-00431237v1

Cognitive Flexibility Or Flexibilities? New Insights From A Classroom Study

Laure Baudier , Hippolyte Gros , Evelyne Clément
Cognitive Science Society Annual Conference (COGSCI 2023), Jul 2023, Sydney (AUSTRALIA), Australia
Poster de conférence hal-04070133v1
Image document

Promoting cognitive flexibility by varying cognitive load? An empirical study on arithmetic reasoning

Hippolyte Gros , Sébastien Puma , Evelyne Clément
The International Mind, Brain, and Education Society (IMBES) Conference 2022, Jul 2022, Montreal, Canada
Poster de conférence hal-04064870v1

Motivation and academic learning

Evelyne Clément , Alain Guerrien
Emotional processes in learning situations, 2022
Chapitre d'ouvrage hal-03811457v1

Motivation et apprentissages scolaires

Evelyne Clément , Alain Guerrien
ISTE Sciences. Processus émotionnels en situations d'apprentissage, 2022
Chapitre d'ouvrage hal-03539795v1
Image document

Découverte de solution et flexibilité cognitive

Evelyne Clément
La Flexibilité Cognitive. Pierre angulaire de l'apprentissage., 2021
Chapitre d'ouvrage hal-03327117v1
Image document

Introduction [La flexibilité cognitive. Pierre angulaire de l'apprentissage.]

Evelyne Clément
ISTE-Sciences. La flexibilité cognitive. Pierre angulaire de l'apprentissage., ISTE, 2021, 9781789480351
Chapitre d'ouvrage hal-03323044v1

Emotion: appraisal-coping model for the "Cascades" problem

Karim Mahboub , Evelyne Clément , Cyrille Bertelle , Véronique Jay
M.A Aziz-Alaoui and Cyrille Bertelle. From System Complexity to Emergent Properties, Springer-Varlag, pp.355-363, 2009, Understanding Complex Systems, ⟨10.1007/978-3-642-02⟩
Chapitre d'ouvrage hal-00430548v1