Evelyne Clément
31
Documents
Présentation
Evelyne Clément is a Full Professor of cognitive psychology. She is co-Head of Paragraphe Lab. She founded in 2018, within the Paragraphe Lab, the LDC team (Learning-Development-Cognition), dedicated to the cognitive processes underlying learning and knowledge acquisition.Studies on cognitive mechanisms are conducted in a fundamental and applied perspective, such as educational issues. Her interests especially include the development of cognitive flexibility and the more prone conditions of its expression.
Publications
|
Are Superficially Dissimilar Analogs better retrieved than Superficially Similar Disanalogs?Acta Psychologica, 2020, ⟨10.1016/j.actpsy.2019.102989⟩
Article dans une revue
hal-02975044v1
|
|
Leisure Activities and Motivational Profiles in Adaptation to Nursing HomesCanadian Journal on Aging / Revue canadienne du vieillissement, 2018, 37 (3), pp.333 - 344. ⟨10.1017/s0714980818000156⟩
Article dans une revue
hal-03323058v1
|
Does cognitive load influence flexibility? A study of arithmetic reasoning among children and adults.15th International Cognitive Load Theory Conference, Sep 2023, Montpellier, France
Communication dans un congrès
hal-04449881v1
|
|
Does cognitive load affect flexibility in mathematical reasoning ? A study of arithmetic problem solving in children and adults.Colloque des Jeunes Chercheur.se.s en Sciences Cognitives 2023, May 2023, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-04449882v1
|
|
|
De la fracture numérique aux frontières numériques. Pour une meilleure compréhension des inégalités numériques5ème édition Colloque Frontières Numériques 2023, Imad Saleh; Samuel Szoniecky; Malek Ghemina, Jun 2023, Hammamet, Tunisie
Communication dans un congrès
hal-04125493v1
|
|
Impact de l'usage des tablettes numériques dans l'enseignement de la résolution de problèmePiaget-Ripsydeve 2023, Jun 2023, Geneva, Suisse
Communication dans un congrès
hal-04119236v1
|
Cognitive load and flexibility: A preliminary study on how to foster semantic recoding in mathematicsICLTC 2022 14th International Cognitive Load Theory Conference, Dec 2022, Santiago, Chile
Communication dans un congrès
hal-04064717v1
|
|
|
Training flexible categorization to improve arithmetic problem solving: A school-based intervention with 5th gradersCogsci 2022, Jul 2022, Toronto, Canada
Communication dans un congrès
hal-04018407v1
|
Une ou des flexibilité(s) cognitive(s) ? Une étude corrélationnelle en milieu scolaire14ème Colloque International RIPSYDEVE, Jun 2022, Montpellier, France
Communication dans un congrès
hal-04018467v1
|
|
|
Training flexible categorization to improve arithmetic problem solving: A school-based intervention with 5th gradersCogSci 2022, Jul 2022, Toronto, Canada
Communication dans un congrès
hal-03676472v1
|
Entraînement à la catégorisation flexible dans la résolution de problèmes de proportionnalité14e colloque international RIPSYDEVE, Jun 2022, Montpellier, France
Communication dans un congrès
hal-04119776v1
|
|
|
Évaluation d’un dispositif de stimulation de la flexibilité cognitive en situation de résolution de problèmesPluralité des contextes, pluralité d'évaluation en éducation : quelles interactions, quels enjeux?, ADMEE, Apr 2022, Pointe-à-Pitre (97110), France
Communication dans un congrès
hal-04018434v1
|
|
Early analogical extensions: An ERP Study on preschoolers'semantic approxinmationsAnnual Meeting of the Cognitive Science Society, Jul 2021, Vienna, Austria
Communication dans un congrès
hal-03409631v1
|
Developmental trajectory of verbal approximations’ comprehension, an event-related potential (ERP) study.Dubrovnik Conference on Cognitive Science. 24 May- 27 May 2018, Dubrovnik, Croat, 2018, Dubrovnik, Croatia
Communication dans un congrès
hal-03439624v1
|
|
Challenging the surface similarity account for analogical retrieval. In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.)Cognitive Science Society, 2017, Londres, Netherlands
Communication dans un congrès
hal-02117008v1
|
|
Developmental trajectory of verbal approximation, an event-related potential (ERP) projectTeam Meeting Laboratoire Psychologie de la Perception – Speech Perception Team, 2017, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02119207v1
|
|
Étude électro-physiologique du traitement des approximations sémantiques chez l’enfantCLI 2017 : Reconsidérer l’erreur, 2017, Saint-Denis, France
Communication dans un congrès
hal-02119188v1
|
|
Traitement et interprétation des approximations sémantiques chez l’adulte et le jeune enfantUne étude électrophysiologique. Journée scientifique de l’équipe C.R.A.C, 2017, Gennevilliers, France
Communication dans un congrès
hal-02119182v1
|
|
Un paradigme d'étude des processus d'évocation analogique58ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, 2017, Nice, France
Communication dans un congrès
hal-02119201v1
|
|
|
Emotion: appraisal-coping model for the "Cascades" problemESM'2007, Oct 2007, St Julian, Malta. pp.309-314
Communication dans un congrès
hal-00431237v1
|
Cognitive Flexibility Or Flexibilities? New Insights From A Classroom StudyCognitive Science Society Annual Conference (COGSCI 2023), Jul 2023, Sydney (AUSTRALIA), Australia
Poster de conférence
hal-04070133v1
|
|
|
Promoting cognitive flexibility by varying cognitive load? An empirical study on arithmetic reasoningThe International Mind, Brain, and Education Society (IMBES) Conference 2022, Jul 2022, Montreal, Canada
Poster de conférence
hal-04064870v1
|
Cognitive flexibility. The corstone of learningJohn Wiley & Sons, Inc., 2022
Ouvrages
hal-03811451v1
|
|
Cognitive Flexibility. The Cornerstone of Learning2022
Ouvrages
hal-03710256v1
|
|
Cognitive flexibility: The cornestone of learningWiley ISTE. 2022
Ouvrages
hal-03598447v1
|
Motivation and academic learningEmotional processes in learning situations, 2022
Chapitre d'ouvrage
hal-03811457v1
|
|
Motivation et apprentissages scolairesISTE Sciences. Processus émotionnels en situations d'apprentissage, 2022
Chapitre d'ouvrage
hal-03539795v1
|
|
|
Découverte de solution et flexibilité cognitiveLa Flexibilité Cognitive. Pierre angulaire de l'apprentissage., 2021
Chapitre d'ouvrage
hal-03327117v1
|
|
Introduction [La flexibilité cognitive. Pierre angulaire de l'apprentissage.]ISTE-Sciences. La flexibilité cognitive. Pierre angulaire de l'apprentissage., ISTE, 2021, 9781789480351
Chapitre d'ouvrage
hal-03323044v1
|
Emotion: appraisal-coping model for the "Cascades" problemM.A Aziz-Alaoui and Cyrille Bertelle. From System Complexity to Emergent Properties, Springer-Varlag, pp.355-363, 2009, Understanding Complex Systems, ⟨10.1007/978-3-642-02⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-00430548v1
|
|
Emotion : modèle d'appraisal-coping pour le problème des Cascades2007
Autre publication scientifique
hal-00431517v1
|