Accéder directement au contenu

Esteban Loiseau

15
Documents

Publications

Image document

Abstraction des fonctionnalités d'une plateforme de formation pour la mise en œuvre de langages de scénarisation

Esteban Loiseau , Pierre Laforcade , Nour El Mawas , Sébastien Iksal
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2017, 24, ⟨10.23709/sticef.24.1.3⟩
Article dans une revue hal-01714525v1

A Pattern-matching based Approach for Problem Solving in Model Transformations

Youness Laghouaouta , Pierre Laforcade , Esteban Loiseau
13th International Conference on Software Technologies (ICSOFT'18), Jul 2018, Porto, Portugal. pp.113-123, ⟨10.5220/0006847901130123⟩
Communication dans un congrès hal-01885381v1
Image document

A Model-Driven Engineering Process to Support the Adaptive Generation of Learning Game Scenarios

Pierre Laforcade , Esteban Loiseau , Rim Kacem
CSEDU, INSTICC, Mar 2018, Funchal, Madeira, Portugal. pp.67-77
Communication dans un congrès hal-01740062v1

A Meta-Modeling Approach for Capturing Recurrent Uses of Moodle Tools into Pedagogical Activities

Esteban Loiseau , Nour El Mawas , Pierre Laforcade
CSEDU, May 2015, Lisbon, Portugal. ⟨10.1007/978-3-319-29585-5_8⟩
Communication dans un congrès hal-01714489v1
Image document

Abstraction par méta-modélisation du métier de conception des plate-formes de formation

Esteban Loiseau , Nour El Mawas , Pierre Laforcade , Sébastien Iksal
7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.324-335
Communication dans un congrès hal-01405961v1

Turning recurrent uses of e-learning tools into reusable pedagogical activities : a Meta-Modeling approach applied to a Moodle case-study

Esteban Loiseau , Nour El Mawas , Pierre Laforcade
CSEDU - 7th International Conference on Computer Supported Education, 2015, Lisbonne, Portugal. pp.64-76, ⟨10.5220/0005434000640076⟩
Communication dans un congrès hal-01433215v1

Model Weaving and Pedagogy - Mapping Abstraction Levels in Instructional Design Languages

Esteban Loiseau , Pierre Laforcade , Sébastien Iksal
9th International Conference on Software Paradigm Trends (ICSOFT-PT 2014), 2014, Vienna, Austria. pp.81--86
Communication dans un congrès hal-01433250v1

Abstraction of Learning Management Systems Instructional Design Semantics: A Meta-modeling Approach Applied to the Moodle Case-Study

Esteban Loiseau , Pierre Laforcade , Sébastien Iksal
9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014, Sep 2014, Graz, Austria. pp.249-262, ⟨10.1007/978-3-319-11200-8_19⟩
Communication dans un congrès hal-01433262v1

A Meta-Modeling Approach for Extending the Instructional Design Semantics of Learning Management Systems

Esteban Loiseau , Pierre Laforcade , Sébastien Iksal
9th International Conference on Software Paradigm Trends (ICSOFT-PT 2014), 2014, Vienna, Austria. pp.72--80
Communication dans un congrès hal-01433249v1

Un langage de scénarisation pédagogique multi-niveaux

Esteban Loiseau
Journée des Doctorants de l'ED STIM, 2014, Nantes, France
Communication dans un congrès hal-01433255v1

Abstraction et tissage de modèles pour la spécification de langage de scénarisation pédagogique

Esteban Loiseau
5ème Rencontres Jeunes Cherchers en EIAH, 2014, La Rochelle, France. pp.129--130
Communication dans un congrès hal-01433254v1

Specification of learning management system-centered graphical instructional design languages - A DSM experimentation about the Moodle platform

Esteban Loiseau , Pierre Laforcade
International Conference on Software Paradigm Trends (ICSOFT-PT 2013), 2013, Reykjavik, Iceland. pp.504--511
Communication dans un congrès hal-01433265v1

Spécification de langages de scénarisation graphiques centrés sur les plateformes de formation à distance

Esteban Loiseau , Pierre Laforcade
Conférence nationale sur les EIAH, Association des Technologies de l’Information pour l’Éducation et la Formation, May 2013, Toulouse, France. pp.167-177
Communication dans un congrès hal-01433266v1
Image document

A meta-modeling approach for capturing recurrent uses of Moodle tools into pedagogical activities

Esteban Loiseau , Nour El Mawas , Pierre Laforcade
Lecture notes in Communications in Computer and Information Science (CCIS), 2015
Chapitre d'ouvrage hal-02248696v1

A meta-modeling approach for capturing recurrent uses of Moodle tools into pedagogical activities.

Esteban Loiseau , Nour El Mawas , Pierre Laforcade
Lecture notes in Communications in Computer and Information Science (CCIS), Springer Nature Switzerland, pp.132-151, 2015
Chapitre d'ouvrage hal-04019574v1