Skip to Main content

Keywords

Number of documents

36

Esteban Buch


Esteban Buch (Buenos Aires, 1963) is professor of music history at the Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS) in Paris. A specialist of the relationships between music and politics in the twentieth century, he is the author of Trauermarsch. L’Orchestre de Paris dans l’Argentine de la dictature (Paris, Editions du Seuil, 2016), O juremos con gloria morir. Una historia del Himno Nacional Argentino (Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2013), L’Affaire Bomarzo. Opéra, perversion et dictature (Paris, Editions de l’EHESS, 2011), Le cas Schönberg. Naissance de l’avant-garde musicale (Paris, Gallimard, 2006), and Beethoven’s Ninth. A Political History (Chicago, The University of Chicago Press, 2003), among other books. He has also written, together with Ezequiel Adamovsky, La Marchita, el escudo y el bombo. Una historia cultural de los emblemas del peronismo, de Perón a Cristina Kirchner (Buenos Aires, Planeta, 2016). His recent publications include articles in journals such as Music & Letters, Annales HSS, Musical Quarterly, and Critique, among othersHe is the coeditor of Composing for the State: Music in Twentieth Century Dictatorships (Routledge/Ashgate, 2016), Du politique en analyse musicale(Vrin, 2013) and Tangos cultos. Kagel, JJ Castro, Mastropiero y otros cruces musicales. (Gourmet Musical, 2012), and other collective works. He has also written opera librettos, including Mario Lorenzo's Richter (2003) and Sebastian Rivas’s Aliados. Un opéra du temps réel (2013). 

 


Journal articles24 documents

  • Esteban Buch. The Sound of the Sublime: Notes on Burke as Time Goes By. SubStance, University of Wisconsin Press, 2020, 49 (2), pp.44-59. ⟨10.1353/sub.2020.0009⟩. ⟨hal-02952083⟩
  • Esteban Buch. Musique de guerre, paroles de paix. Passés Futurs, Politika, 2020, Ce que les artistes font à l'histoire, 8, https://www.politika.io/fr/notice/musique-guerre-paroles-paix. ⟨hal-03144546⟩
  • Esteban Buch. Un autre son de cloche. Critique, Editions de Minuit, 2019. ⟨hal-02945109⟩
  • Esteban Buch. Climax as Orgasm: On Debussy’s ‘L’isle Joyeuse’. Music and Letters, Oxford University Press (OUP), 2019, 100 (1), pp.24-60. ⟨10.1093/ml/gcz001⟩. ⟨hal-02954014⟩
  • Esteban Buch. L'Orchestre de Paris et Daniel Barenboim dans l'Argentine du général Videla (1980) : la musique et le silence de la mort.. Relations internationales, Presses Universitaires de France, 2014, pp.87-107. ⟨hal-01044762⟩
  • Esteban Buch. A propos d’un certain jargon de l’authenticité musicale. Noésis, Revel Nice, Openedition 2014, Éthique et esthétique de l’authenticité. ⟨halshs-01575840⟩
  • Esteban Buch. La Asamblea del Año XIII en el Río de la Plata: laureles eternos para terminar la Revolución. Mundos Nuevos, Mascipo (Unité mixte de recherche UMR 8168 " Mondes américains ") - EHESS, 2014. ⟨hal-01044752⟩
  • Esteban Buch. La musique classique tempère l'exil.. Critique, Éditions de Minuit, 2013, 6-7 (793/794), pp.509-518. ⟨hal-01044764⟩
  • Esteban Buch. Relire Ingarden: l'ontologie des oeuvres musicales, entre fictions et montagnes. Intersections: Canadian Journal of Music/Revue canadienne de musique, Canadian University Music Society / Société de musique des universités canadiennes, 2012, 32 (1-2), pp.61. ⟨hal-01044757⟩
  • Esteban Buch. Philosophies de la radio par gros temps. Critique, Éditions de Minuit, 2011, 773 (11), pp.740-750. ⟨hal-01044753⟩
  • Esteban Buch. Beethoven in the Shadows of Berlin: Karajan's European Anthem. Dissent, University of Pennsylvania Press, 2009, 56 (4), pp.14-17. ⟨hal-01044754⟩
  • Esteban Buch. L'avant-garde musicale à Buenos Aires : Paz contra Ginastera. Circuit : musiques contemporaines, Montreal : Presses de l'Université de Montreal, 2007, 17 (2), pp.11-33. ⟨10.7202/016836ar⟩. ⟨hal-01044770⟩
  • Esteban Buch. Nietzsche musicien. La musique et son ombre/L'Esthétique musicale de Nietzsche.. Revue de musicologie, JSTOR, 2007, 93 (2), pp.514-520. ⟨hal-01044765⟩
  • Esteban Buch. Skandalkonzerte Arnold Schönberg ou le scandale de la forme pure. Politix, De Boeck Supérieur, 2005, 3 (71), pp.107-120. ⟨10.3917/pox.071.0107⟩. ⟨hal-01044758⟩
  • Esteban Buch. Adorno's "Schubert": From the Critique of the Garden Gnome to the Defense of Atonalism. 19th-Century Music, University of California Press, 2005, 29 (1), pp.25-30. ⟨hal-01044761⟩
  • Esteban Buch. 'Les Allemands et les Boches': la musique allemande à Paris pendant la Première Guerre mondiale. Le Mouvement social, Les Editions de l'Atelier/Editions ouvrières, 2004, pp.45--69. ⟨10.3917/lms.208.0045⟩. ⟨hal-01044763⟩
  • Esteban Buch. Beethoven's Ninth: A Political History. Music Educators Journal, SAGE Publications, 2004, 90 (5). ⟨hal-01044749⟩
  • Esteban Buch. Au nom de la Loi : Schoenberg et les critiques. Raisons politiques, Presses de Science Po, 2004, 2 (14), pp.21- 40. ⟨10.3917/rai.014.0021⟩. ⟨hal-01044771⟩
  • Esteban Buch. Métaphores politiques dans le Traité d'harmonie de Schoenberg. Mil neuf cent : cahiers Georges Sorel : revue d'histoire intellectuelle, Société d'études soréliennes, 2003, 21 (1), pp.55--76. ⟨hal-01044756⟩
  • Esteban Buch. Le chef d'orchestre comme chef. Annales. Histoire, Sciences sociales, Armand Colin, 2002, 57 (4), ⟨10.3406/ahess.2002.280090⟩. ⟨hal-01044755⟩
  • Esteban Buch. Réception de la réception de Beethoven. Revue de musicologie, JSTOR, 2002, 88 (1), pp.157-169. ⟨hal-01044760⟩
  • Esteban Buch. Ginastera y Nono: encuentros y variantes. Revista del Instituto Superior de Música - Universidad Nacional del Litoral, Universidad Nacional del Litoral, 2002, pp.85-98. ⟨10.14409/ism.v1i9.545⟩. ⟨hal-01044766⟩
  • Esteban Buch. Ein deutsches Requiem : Between Borges and Furtwängler. Journal of Latin American Cultural Studies, Taylor & Francis (Routledge), 2002, 11 (1), pp.29-38. ⟨hal-01044751⟩
  • Esteban Buch. Critique de la faculté de juger de la musique. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, JSTOR, 1993, 24 (1), pp.59-68. ⟨hal-01044759⟩

Books1 document

  • Nicolas Donin, Laurent Feneyrou, Esteban Buch. Du politique en analyse musicale. Vrin. 2013. ⟨hal-01106881⟩

Book sections8 documents

  • Robert Adlington, Esteban Buch. INTRODUCTION: LOOKING FOR DEMOCRACY IN MUSIC AND ELSEWHERE. Robert Adlington; Esteban Buch. Finding Democracy In Music, Routledge, 2021, Musical Cultures of the Twentieth Century, ISBN: 978-0-367-48692-1 (hbk). ⟨hal-02975603⟩
  • Esteban Buch. René Leibowitz’s Todos caerán: grand opéra as (critique of) new music theatre. New Music Theatre in Europe. Transformations between 1955-1975, Robert Adlington éd., Routledge, London, Musical Cultures of the Twentieth Century, 2019, p. 153-173, pp.153-173, 2019. ⟨hal-02959824⟩
  • Esteban Buch. Seeing the Sound of Silence in the Great War. Musik in Konfrontation und Vermittlung. Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2018 in Osnabrück,, pp.101 - 113, 2019. ⟨halshs-02943670⟩
  • Esteban Buch. L'autonomie. Nathalie Heinich, Jean-Marie Schaeffer et Carole Talon-Hugon. Par-delà le beau et le laid. Enquêtes sur les valeurs de l’art , Presses Universitaires de Rennes, pp.23-32, 2014, 978-2-7535-3350-9. ⟨halshs-01575827⟩
  • Esteban Buch. Avant-gardes historiques : la question des noms. Jean-Paul AUBERT, Serge MILAN, Jean-François TRUBERT. Avant-Gardes : Frontières, Mouvements, 1, Delatour, 2013, Délimitations, Historiographie, 9782752101532. ⟨halshs-01575807⟩
  • Esteban Buch. Relire Ingarden : L’ontologie des œuvres musicales, entre fictions et montagnes . Christophe Potocki et Jean-Marie Schaeffer. Roman Ingarden : ontologie, esthétique, fiction, Editions des Archives Contemporaines,, pp.177-194, 2013, 978-2813000699. ⟨halshs-01575835⟩
  • Esteban Buch. Le duo de la musique savante et la musique populaire : genres, hypergenres et sens commun . Emmanuel Pedler et Jacques Cheyronnaud Théories ordinaires , Editions de l'EHESS, pp.43-62, 2013, 978-2-7132-2378-5. ⟨halshs-01575821⟩
  • Esteban Buch. Notes sur l’engagement de la musique, et en particulier sur Un Survivant de Varsovie. François Nicolas et Martin Kaltenecker. Penser l’œuvre musicale au XXe siècle : avec, sans ou contre l’histoire ?, Centre de Documentation de la Musique Contemporaine, pp.95-110, 2006, 978-2951644090. ⟨halshs-01575766⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Florence Gétreau, Stéphane Audoin-Rouzeau, Laurent Véray, Martin Pénet, Philippe Gumplowicz, et al.. Entendre la guerre. Florence Gétreau. France. Galllimard; Historial de la Grande Guerre, pp.160, 2014, 978-2-070-1446 00. ⟨halshs-00963791⟩

Other publications2 documents

  • Esteban Buch. Peter Szendy, Tubes. La Philosophie dans le juke-box. 2010, pp.281-285. ⟨hal-01044750⟩
  • Esteban Buch. Le passé audible : des humains, des machines et des sons. 2007. ⟨halshs-01053331⟩