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CV Emmanuelle Jouet


Dr Emmanuelle Jouet, PhD in Educational Science, is a researcher at the Maison Blanche Research Laboratory, where she has been working on destigmatising mental health, mental health promotion, developing new training methods involving people living with mental health illnesses as both trainers and trainees, and evaluating continuous learning training programmes for mental health professionals. Her recent research work has taken place within a French national mental health programme, Un chez soi d’abord, and two EU supported projects: Promoting Mental Health minimising mental illness and Integrating Social Inclusion through Education, (PROMISE, DG SANCO, n° 2008-216) and Empowerment of Mental Illness Service Users Through Lifelong Learning Integration and Action (EMILIA, CIT-3-2005-513435). She is also currently developing the first French training program for all stakeholders on promoting recovery for mental health service users in France. In the first six months of the programme, more than fifty professionals, including peer workers, nurses, psychiatrists, general practitioners, psychologists, social workers and occupational therapists have taken part, using innovative training approaches based on participative ongoing implementation evaluation techniques.

 

She is working on two researches on the field of addiction: the first one is about the drug users pathways during and after a siw weeks educational program in a addiction center; and the second one is about the notion of “participation” in a addiction center, a multiple perspective.


Article dans une revue15 documents

  • Olivier Las Vergnas, Emmanuelle Jouet, Sophie Renet. Entre reconnaissance des savoirs expérientiels des malades et coopérations réflexives collectives : un point d’étape bibliométrique. Politiques de communication, Presses universitaires de Grenoble, 2017, Le patient en observation, N°9, pp.117-161. 〈http://www.revuepolitiquesdecom.uvsq.fr/〉. 〈hal-01781174〉
  • Emmanuelle Jouet. L'approche fondée sur le rétablissement : éducation diffuse et santé mentale. Le Télémaque. Philosophie, Education, Société, Presses universitaires de Caen 2016. 〈hal-01673741〉
  • Philippe Karazivan, Vincent Dumez, Luigi Flora, Marie-Pascale Pomey, Claudio Del Grande, et al.. The Patient-as-Partner Approach in Health Care. Academic Medicine, Association of American Medical Colleges, 2015, 90 (4), pp.437 - 441. 〈http://journals.lww.com/academicmedicine/pages/articleviewer.aspx?year=2015&issue=04000&article=00015&type=abstract〉. 〈10.1097/ACM.0000000000000603〉. 〈hal-01625958〉
  • Emmanuelle Jouet. Prendre pouvoir sur sa vie en santé mentale : illustrations actuelles. Le sujet dans la Cité - Revue internationale de recherche biographique, L'Harmattan 2014. 〈hal-01673742〉
  • Emmanuelle Jouet. Le projet Emilia : inclusion sociale par la formation des personnes vivant avec un trouble psychique. Savoirs : Revue internationale de recherches en éducation et formation des adultes, L'Harmattan, 2013. 〈hal-01673740〉
  • Emmanuelle Jouet, Olivier Las Vergnas, Luigi Flora. Patients' experiential knowledge recognition - a state of the art. Socialno Delo - Faculty of Social Work - University of Ljubljana, 2012, Vol. 51 (Issue 1-3), pp.10-80. 〈hal-00709072〉
  • Emmanuelle Jouet, Olivier Las Vergnas. Les savoirs des malades peuvent-ils être regardés comme des savoirs amateurs ?. Alliage : Culture - Science - Technique, Alliage, 2011, octobre 2011 (69), pp.136-150. 〈hal-00650420〉
  • Emmanuelle Jouet. Education thérapeutique, approches en psychiatrie. Soins Psychiatrie, Elsevier Masson, 2011, 32 (273), pp.12-15. 〈hal-00653170〉
  • Emmanuelle Jouet, Luigi Flora, Olivier Las Vergnas. Construction et reconnaissance des savoirs expérientiels des patients : Note de synthèse. Pratiques de Formation - Analyses, 2010, 2010 (58-59), pp.olivier_lv. 〈hal-00645113〉
  • Emmanuelle Jouet. Le savoir expérientiel dans le champ de la santé mentale : le projet Emilia. Recherches en communication, 2009, 2009 (32), pp.35-52. 〈hal-00645950〉
  • Emmanuelle Jouet, Tim Greacen. Psychologie communautaire et recherche : l'exemple du projet EMILIA. Pratiques Psychologiques, Elsevier Masson, 2009, 2009 (15), pp.77-88. 〈hal-00645960〉
  • Emmanuelle Jouet. Une utopie éducative devant le tribunal d'Avallon. Le procès des propriétaires de l'institution des Vermiraux, juillet 1910-juillet 1911. Bulletin de la Société d'études d'Avallon, 2008, 86, pp.99-124. 〈hal-00655558〉
  • Emmanuelle Jouet. L'affaire des Vemiraux (1907-1911) : Approches d'une économie des secrets dans une institution éducative et sanitaire de placements d'enfants à Quarré-les-Tombes. Vents du Morvan, 2008, pp.30-37. 〈hal-00655559〉
  • Emmanuelle Jouet. L'économie des secrets. Santé Mentale, Acte Presse, 2007, pp.52-55. 〈hal-00655561〉
  • Emmanuelle Jouet. Transmission et rétention d'informations dans "l'affaire Landrin". GRAPE, La lettre de l'enfance et de l'adolescence, 2002, 2002 (50), pp.119-125. 〈hal-00645952〉

Ouvrage (y compris édition critique et traduction)1 document

  • Olivier Las Vergnas, Emmanuelle Jouet, Elisabeth Noël-Hureaux. Nouvelles coopérations réflexives en santé : De l'expérience des malades et des professionnels aux partenariats de soins, de formation et de recherche. Olivier Las Vergnas; Emmanuelle Jouet; Elisabeth Noël-Hureaux. Editions des archives contemporaines, 2014, Joelle le Marec, 9782813001375. 〈http://www.archivescontemporaines.com/〉. 〈hal-01079378〉

Chapitre d'ouvrage1 document

  • Olivier Las Vergnas, Emmanuelle Jouet. Contribution bibliographique et bibliométrique à l’étude de la place de l’engagement des patients dans le système de recherche en santé . Christian Hervé, Michèle Stanton-Jean, Marie-France Mamzer. La participation des patients, Dalloz, pp 203-208, 2017, 9782247170340. 〈hal-01625764〉

Autre publication1 document

  • Tim Greacen, Emmanuelle Jouet. Le dispositif Emilia : un levier d'intégration des personnes handicapées. Numéro 3, Publication de l'agence Entreprises et handicap, Paris. 2010. 〈hal-00653167〉