Accéder directement au contenu

Erica de Vries

88
Documents

Publications

Image document

France

Erica de Vries , Nicolas Balacheff
Ton de Jong. Graduating around the globe: Protocols, principles, and traditions for PhD graduations - examples from the learning sciences, Twente University, 2021
Chapitre d'ouvrage hal-04028390v1

Quelles ressources interactionnelles pour la conception de jeux épistémiques numériques?

Vassiliki Markaki , Erica Vries (de) , Kristine Lund
ICODOC 2017: Les Resources Mobilisees en Interaction, 52, pp.1-16, 2018, ⟨10.1051/shsconf/20185201001⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01886170v1

Rentrer la figure

Erica Vries (de)
Du mot au concept : Figure, PUG, 2015
Chapitre d'ouvrage halshs-01912971v1

Teachers’ thoughts on visualisations in culturally diverse settings: The case of France and Pakistan

Erica Vries (de) , Muhammad Ashraf
Science teachers’ use of visual representations. Models and Modeling in Science Education, Vol. 8, Springer, 2014
Chapitre d'ouvrage halshs-01912973v1

Learning with External Representations

Erica de Vries
Norbert M. Seel. Encyclopedia of the Sciences of Learning, Springer US, pp.2016-2019, 2012, ⟨10.1007/978-1-4419-1428-6_675⟩
Chapitre d'ouvrage hal-04129851v1

Convention, ou le partage de l’arbitraire

Erica de Vries
Jacques Baillé. Du mot au concept : Convention, Presses Universitaire de Grenoble, pp.113-134, 2010
Chapitre d'ouvrage hal-04129861v1

External Representations for Learning

Erica de Vries , Stavros Demetriadis , Shaaron Ainsworth
Nicolas Balacheff; Sten Ludvigsen; Ton Jong; Ard Lazonder; Sally Barnes. Technology-Enhanced Learning, Springer Netherlands, pp.137-153, 2009, ⟨10.1007/978-1-4020-9827-7_9⟩
Chapitre d'ouvrage hal-04129878v1

Conversions dans les environnements interactifs d’apprentissage.

Erica de Vries , Shaaron Ainsworth
Jacques Baillé. Du mot au concept : Conversion, Presses Universitaire Grenoble, pp.165-187, 2007, 978-2-7061-1396-3
Chapitre d'ouvrage hal-04129890v1

Apprentissage: Référents théoriques pour les EIAH

Erica de Vries , Jacques Baillé
Monique Grandbastien; Jean-Marc Labat. Environnements Informatiques et Apprentissages Humains, Hermès, pp.27-43, 2006, IC2
Chapitre d'ouvrage hal-04129924v1

Quelles situations pour l’introduction de la conception assistée par ordinateur (CAO) en technologie au collège ?

Erica de Vries , Jacques Baillé , Alix Géronimi
Philippe Dessus; Edouard Gentaz. Apprentissages et enseignement, Dunod, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-04129902v1

Educational technology and multimedia from a cognitive perspective: Knowledge from inside the computer, onto the screen, and into our heads

Erica de Vries
Herre van Oostendorp. Cognition in a digital world, Lawrence Erlbaum Associates, pp.155-174, 2003
Chapitre d'ouvrage hal-04129955v1

Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour la co-élaboration des notions scientifiques

Michael Baker , Erica de Vries , Kristine Lund , Matthieu Quignard
C. Deaudelin et Thérèse Nault. Collaborer pour apprendre et faire apprendre, la place des outils technologiques, Presses Universitaires du Québec, pp.121-134, 2003, Education Recherche
Chapitre d'ouvrage inria-00099840v1

Hypermedia for physics learning: the case of the energy concept

Erica de Vries
Jean-François Rouet; Jarmo J. Levonen; Agnès Biardeau. Multimedia learning: Cognitive and instructional issues, Elsevier Science Publishers, pp.141-154, 2000
Chapitre d'ouvrage hal-04129968v1
Image document

Évaluer l'utilisation d'hypermédias : intérêts et limites des variables de performance

Erica de Vries , André Tricot
A. Tricot ; J.-F. Rouet. Les hypermédias, approches cognitives et ergonomiques, Paris : Hermès., pp.175-190, 1998
Chapitre d'ouvrage hal-00190374v1

How do lecturers conceptualise pedagogical innovations in higher education?

Elisa Sarda , Olga Kasatkina , Erica de Vries
Innovations in Education and Teaching International, 2023, pp.1-11. ⟨10.1080/14703297.2023.2205871⟩
Article dans une revue hal-04122450v1

Storytelling in L2 English-medium engineering lectures: A typology

Francis Picavet , Alice Henderson , Erica de Vries
Journal of English for Academic Purposes, 2023, 62, pp.101214. ⟨10.1016/j.jeap.2022.101214⟩
Article dans une revue hal-03929120v1

Problem-appropriate diagram instruction for improving mathematical word problem solving

Hiroaki Ayabe , Emmanuel Manalo , Erica de Vries
Frontiers in Psychology, 2022, 13, ⟨10.3389/fpsyg.2022.992625⟩
Article dans une revue hal-03954409v1

Impact of programming on primary mathematics learning

Manon Laurent , Rosamaria Crisci , Pascal Bressoux , Hamid Chaachoua , Cécile Nurra
Learning and Instruction, 2022, 82, pp.101667. ⟨10.1016/j.learninstruc.2022.101667⟩
Article dans une revue hal-04181273v1

Learning from text and animations: a study into the need for cross-representational signaling

Juliette Désiron , Mireille Bétrancourt , Erica de Vries
L'Année psychologique, 2021, Vol. 121 (4), pp.393-416. ⟨10.3917/anpsy1.214.0393⟩
Article dans une revue hal-04129837v1

Trois regards sur l’enseignement et l’apprentissage avec des supports pédagogiques composites

Erica de Vries
La lettre de l'AIRDF, 2021, 68, pp.43-49
Article dans une revue hal-04129844v1

Cross-Representational Signaling and Cohesion Support Inferential Comprehension of Text–Picture Documents

Juliette Désiron , Mireille Bétrancourt , Erica de Vries
Frontiers in Psychology, 2021, 11, ⟨10.3389/fpsyg.2020.592509⟩
Article dans une revue halshs-03404275v1

Format effects in the understanding of motion from kinematic diagrams in engineering education

Olga Kasatkina , Cédric Masclet , Jean-François Boujut , Erica de Vries
International Journal of Technology and Design Education, 2020, ⟨10.1007/s10798-020-09591-0⟩
Article dans une revue hal-02734783v1

The ‘course-of-action’ method in the study of lived experience of learners

Gilles Dieumegard , Erica de Vries , Perrin Nicolas
International Journal of Research and Method in Education, 2020, pp.1-15. ⟨10.1080/1743727X.2020.1724939⟩
Article dans une revue hal-02860448v1

Information or advice? A virtual reality study of message content for road crossing in front of autonomous cars

Émeline Ah-Tchine , Erica de Vries
Le travail humain, 2020, 83 (4), pp.407. ⟨10.3917/th.834.0407⟩
Article dans une revue halshs-03404290v1
Image document

Etude des préconceptions de la voiture autonome en vue d’une éducation à la sécurité routière appropriée

Emeline Ah-Tchine , Erica de Vries
Éducation & Didactique, 2019
Article dans une revue hal-02897921v1

The influence of text cohesion and picture detail on young readers’ knowledge of science topics

Juliette Désiron , Erica de Vries , Anna Bartel , Nalini Varahamurti
British Journal of Educational Psychology, 2018, 88 (3), pp.465 - 479. ⟨10.1111/bjep.12195⟩
Article dans une revue hal-01873717v1

Articulating perspectives on international and social mobility in higher education

Alain Fernex , Erica de Vries , Laurent Lima
European journal of higher education, 2017, 7 (1), pp.3 - 14. ⟨10.1080/21568235.2017.1265740⟩
Article dans une revue hal-01657156v1

L’expérimentation des innovations en éducation : réflexion épistémologique, pièges et précautions

Erica de Vries
InnovatiO - La revue pluridisciplinaire en innovation, 2016
Article dans une revue halshs-01912963v1

Exploring time allocation for academic activities by university students in France

Fernex Alain , Laurent Lima , Erica de Vries
Higher Education, 2015, 69 (3), pp.399-420. ⟨10.1007/s10734-014-9782-5⟩
Article dans une revue hal-01174667v1
Image document

A Math Textbook Time Machine for teacher training

Martin Galilee , Christian Dépret , Erica de Vries
Romanian Journal of Human-Computer Interaction, 2015, Visual representations of educational processes, 8 (4), pp.261-279
Article dans une revue hal-01873922v1

A framework for the study of external representations in collaborative settings

Erica de Vries , Cédric Masclet
International Journal of Human-Computer Studies, 2013, 7 (1), pp.46-58. ⟨10.1016/j.ijhcs.2012.07.005⟩
Article dans une revue hal-00765044v1

Students' design of a biometric procedure in upper secondary school

Patricia Marzin-Janvier , Erica de Vries
International Journal of Technology and Design Education, 2013, 23 (2), pp.361-376. ⟨10.1007/s10798-011-9183-3⟩
Article dans une revue hal-00871561v1

Tacitation and implicitation: the construction of semiotic tools for representing mathematics teaching

Jean-Philippe Maitre , Christian Dépret , Erica de Vries , Jacques Baillé
ZDM, 2011, 43 (1), pp.29-39. ⟨10.1007/s11858-010-0295-0⟩
Article dans une revue hal-03963274v1

Quelle caractérisation de la variété des produits d’une activité de conception ?

Erica de Vries
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2010, 2, pp.215-234. ⟨10.4000/rdst.341⟩
Article dans une revue hal-03966221v1

Students' construction of external representations in design-based learning situations

Erica de Vries
Learning and Instruction, 2006, 16 (3), pp.213 - 227. ⟨10.1016/j.learninstruc.2006.03.006⟩
Article dans une revue hal-01873942v1

Objets intermédiaires dans une situation de conception en technologie avec CAO au collège

A. Geronimi , Erica de Vries , Guy Prudhomme , J. Baille
Aster, 2005, 41
Article dans une revue hal-00360668v1
Image document

Exploiting distance technology to foster experimental design as a neglected learning objective in labwork in chemistry

Cedric d'Ham , Erica de Vries , Isabelle Girault , Patricia Marzin-Janvier
Journal of Science Education and Technology, 2004, 13(4), pp.425-434
Article dans une revue hal-00190183v1

Computer-mediated epistemic dialogue: Explanation and argumentation as vehicles for understanding scientific notions

Erica de Vries , Kristine Lund , Michael Baker
The Journal of the Learning Sciences, 2002, 11(1), pp.63—103
Article dans une revue hal-00103581v1

Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour l'apprentissage des sciences : bilan de recherches.

Michael Baker , Erica de Vries , Kristine Lund , Matthieu Quignard
Sciences et Techniques Educatives, 2001, 8, pp.21-32
Article dans une revue halshs-00376663v1
Image document

Les logiciels d'apprentissage : panoplie ou éventail ?

Erica de Vries
Revue Française de Pédagogie, 2001, 137, pp.105-116
Article dans une revue edutice-00000038v1

Hypermédias et apprentissage de la physique : une familiarisation avec les termes d’une modélisation ?

Erica de Vries
Sciences et Techniques Educatives, 2000, 7 (2), pp.313-332. ⟨10.3406/stice.2000.1469⟩
Article dans une revue hal-03963256v1

The design and evaluation of hypertext structures for supporting design problem solving

Erica de Vries , Ton de Jong
Instructional Science, 1999, 27 (3-4), pp.285-302. ⟨10.1007/BF00897323⟩
Article dans une revue hal-03963214v1
Image document

Évaluer l'utilisation d'hypermédias : intérêts et limites des variables de performance

Erica de Vries , André Tricot
Hypertextes et Hypermédias, 1998, pp.175-190
Article dans une revue edutice-00000214v2

Using information systems while performing complex tasks : an example from architectural design

Erica de Vries , Ton de Jong
International Journal of Human-Computer Studies, 1997, 46 (1), pp.31-54. ⟨10.1006/ijhc.1996.0082⟩
Article dans une revue hal-03963208v1

Relating characteristics of teaching situations to learner activities

A. Tiberghien , Erica de Vries
Journal of Computer Assisted Learning, 1997, 13 (3), pp.163-174
Article dans une revue hal-03963220v1

Diagrams for Learning to Lead in Salsa Dancing

Erica de Vries
13462, Springer International Publishing, pp.260-267, 2022, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-031-15146-0_22⟩
Proceedings/Recueil des communications hal-03789671v1

Through the Eyes of an Archeologist: Studying the Role of Prior Knowledge in Learning with Diagrams

Erica de Vries
12909, Springer International Publishing, pp.315-330, 2021, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-86062-2_32⟩
Proceedings/Recueil des communications halshs-03404266v1
Image document

Gamification, Artificial Intelligence and Support to motivation, Actes de conférences

Diane Dufort , Dina Adinda , Chayma Yagoubi , Pascal Marquet , Daniel Apollon
2020
Proceedings/Recueil des communications hal-03598969v1

Building bridges: Improving our understanding of learning from text and graphics by making the connection

Huib Tabbers , Erica Vries (de)
EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting, Aug 2017, Rotterdam, Netherlands. 2014
Proceedings/Recueil des communications halshs-01912970v1

Diagrams for Learning to Lead in Salsa Dancing

Erica de Vries
Diagrammatic Representation and Inference. Diagrams 2022, Sep 2022, Rome, Italy. pp.260 - 267, ⟨10.1007/978-3-031-15146-0_22⟩
Communication dans un congrès hal-03954376v1
Image document

Etude de systèmes d’interaction piétons-voitures autonomes

Emeline Ah-Tchine , Erica De Vries
Actes de la 32e conférence francophone sur l'Interaction Humain-Machine (IHM'20.21), Apr 2021, Virtual Event, France. pp.7:1-6, ⟨10.1145/3450522.3451253⟩
Communication dans un congrès hal-03567059v1

How to represent energy consumption of household appliances in an era of global warming?

M. Galilée , Erica Vries (de) , K. Scheiter
EARLI Special Interest Group 2 Text and Graphics Comprehension meeting, Aug 2018, Freibourg, Germany
Communication dans un congrès hal-02050994v1

Jouer et apprendre en classe : Étude des pratiques interactionnelles dans des environnements d’apprentissage hybrides et émergents

Vassiliki Markaki , Matthieu Quignard , Erica Vries (de) , Kristine Lund
Journée d’étude : Jeux Vidéo en pratique, Nov 2018, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-01928287v1

How Cross-Representational Signaling Affects Learning from Text and Picture: An Eye-Tracking Study.

J. Désiron , M. Bétrancourt , Erica Vries (de)
Diagrammatic Representation and Inference, Diagrams 2018, Jun 2018, Edinburgh, United Kingdom. pp.725‑728, ⟨10.1007/978-3-319-91376-6_68⟩
Communication dans un congrès hal-02050939v1

Studying initial conceptions of the autonomous car as the groundwork for designing road safety training

E. Ah-Tchine , Erica de Vries
EARLI Special Interest Group 3 "Conceptual change" meeting, Aug 2018, Klagenfurt, Austria
Communication dans un congrès hal-02050979v1

Learning with text and pictures: Effects of cohesion and cross-representational signalling

J. Désiron , M. Bétrancourt , Erica de Vries
EARLI Special Interest Group 2 Text and Graphics Comprehension meeting, Aug 2018, Freibourg, Germany
Communication dans un congrès hal-02050986v1

Photos in 360° view matter in road crossing decisions in front of traditional and autonomous cars

E. Ah-Tchine , Erica Vries (de)
EARLI Special Interest Group 2 “Text and Graphics Comprehension meeting, Aug 2018, Fribourg, Germany
Communication dans un congrès hal-02050973v1

Quelles ressources pour la conception des jeux de formation ? : le cas des Jeux Epistémiques Numériques

Kristine Lund , Vassiliki Markaki , Erica Vries (de)
ICODOC, Jul 2017, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-01886072v1

Format effects on the comprehension of movement from static graphics in engineering education

Olga Kasatkina , Erica Vries (de) , Jean-François Boujut , Cédric Masclet
Biannual Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), 2017, Tampere, Finland
Communication dans un congrès hal-02051018v1

Complementing theoretical frames for understanding global how-to-video sharing

Erica Vries (de)
Biannual Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), 2017, Tampere, Finland
Communication dans un congrès hal-02051000v1

Four reading ability tests as predictors of multimedia document comprehension

J. Désiron , M. Bétrancourt , Erica Vries (de)
Biannual Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), 2017, Tampere, Finland
Communication dans un congrès hal-02051008v1
Image document

Representing Sequence: The Influence of Timeline Axis and Direction on Causal Reasoning in Litigation Law

Amy Rae Fox , Martin van den Berg , Erica de Vries
38th Annual Conference of the Cognitive Science Society, Aug 2016, Philadelphia, United States. pp.450-455
Communication dans un congrès hal-01983978v1

Dynamic vs. static visualizations for learning procedural and declarative information

S. Loker , Erica Vries (de) , A. Fox
EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting, 2016, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès hal-02051052v1

The role of comprehension ability in multimedia learning

J. Désiron , M. Bétrancourt , Erica Vries (de)
EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meetin, 2016, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès hal-02051041v1

Visualizations of cultural symbols and values in a reward allocation task

E. Ah-Tchine , Erica Vries (de) , N. Schwartz , U. Ludewig , A. Bartel
EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting, 2016, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès hal-02051032v1

Reverse engineering how‐to videos

Erica Vries (de)
EARLI SIG 6 Instructional Design & 7 Technology-Enhanced Learning and Instruction Meeting, 2016, Dijon, France
Communication dans un congrès hal-02051026v1

Mental comparisons of magnitudes: Numerical vs. graphical format

M. Galilée , Erica Vries (de) , N. Schwartz
EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting, 2016, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès hal-02051046v1

Constructing knowledge from interactive visualizations: How conceptual understanding influences representational choice

U. Ludewig , Erica Vries (de) , N. Schwartz , N. Jacobson , A. Fox
American Educational Research Association, 2016, Washington DC, United States
Communication dans un congrès hal-02051056v1

Exploring Representations of Student Time-Use

Amy Rae Fox , Erica de Vries , Laurent Lima , Savannah Loker
Diagrammatic Representation and Inference. Diagrams 2016., Aug 2016, Philadelphia, United States. pp.40-47, ⟨10.1007/978-3-319-42333-3_4⟩
Communication dans un congrès hal-02050949v1

Comprehending text-graphic combinations: text coherence and level of graphical detail

J. Désiron , N. Schwartz , Erica Vries (de)
Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), 2015, Limassol, Cyprus
Communication dans un congrès hal-02051080v1
Image document

Fonctions cognitive des représentations mobilisées en séance de créativité

Olga Kasatkina , Erica de Vries , Cédric Masclet , Jean-François Boujut
14ème colloque national AIP-Primeca, Mar 2015, La Plagne, France
Communication dans un congrès hal-01467936v1

Impact of need for cognition and design of infographics on attitude change: a study on homophobia

S. Preuss , C. Nurra , Erica Vries (de) , N. Schwartz
Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction, 2015, Limassol, Cyprus
Communication dans un congrès hal-02051069v1

Modulation of ambiguity, a cognitive function of representations during idea generation

Olga Kasatkina , Erica de Vries , Cédric Masclet , Jean-François Boujut
20th Internationale conference on engineering design ICED 15, Aug 2015, Milano, Italy. pp.339
Communication dans un congrès hal-01205536v1

The influence of text coherence and text-graphic correspondence on children’s comprehension

J. Désiron , N. Schwartz , Erica Vries (de)
American Educational Research Association, 2015, Chicago, United States
Communication dans un congrès hal-02051084v1

The effect of movie trailers’ rhetorical structures on shared meaning and affinity

C. Bwana , N. Schwartz , Erica Vries (de)
Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction, 2015, Limassol, Cyprus
Communication dans un congrès hal-02051064v1

Identifying dimensions of socio-technical tools for innovative design and engineering education

Olga Kasatkina , Erica Vries (de) , Cédric Masclet , Jean-François Boujut
EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting, 2014, Rotterdam, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02051124v1

Grounding Website Navigation: the Effects of Visuospatial Cues on Search Behaviour

M. Galilée , N. Schwartz , Erica Vries (de)
EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting, 2014, Rotterdam, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02051120v1

Playing with cards; constructing graphical genres

M. Ashraf , Erica Vries (de)
EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting, 2014, Rotterdam, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02051092v1
Image document

Shared representations: dyadic and triadic perspectives in work and training

Erica de Vries , Cédric Masclet
coop'10, May 2010, Aix en Provence, France. pp.253-263
Communication dans un congrès hal-00556114v1

How can we take into account student conceptions of the facial angle in a palaeontology laboratory work?

Patricia Marzin-Janvier , Erica de Vries
International Conference on learning science, 2008, UTRECHT, Netherlands. pp.567
Communication dans un congrès hal-00278460v1
Image document

Do students apply constructivist principles in designing computer-supported learning environments?

Philippe Dessus , Erica de Vries
Proc. 1st joint meeting of the EARLI SIGs Instructional Design and Learning and Instruction with Computers, 2004, Tübingen, Germany. pp.73-84
Communication dans un congrès hal-01532915v1
Image document

Présentation

Erica de Vries , Jean-Philippe Pernin , Jean-Pierre Peyrin
Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, Apr 2001, Grenoble, France. pp.341-384
Communication dans un congrès edutice-00000441v1

Computer-mediated epistemic interactions for co-constructing scientific notions: Lessons learned from a five-year research programme.

Michael Baker , Erica de Vries , Kristine Lund , Matthieu Quignard
European Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning 2001, 2001, Maastricht, Netherlands. pp.89-96
Communication dans un congrès halshs-00376670v1
Image document

Designing computer-mediated epistemic interactions

Michael Baker , Erica de Vries , Kristine Lund
AIED'99: 9th International Conference on Artificial Intelligence in Education, 1999, Le Mans, France. pp.139-146
Communication dans un congrès halshs-00195364v1

Explaining and arguing about science concepts in a computer-based environment for the Confrontation, Negotiation, and Construction of Text (ConNeCT)

Erica de Vries , Kristine Lund , Michael Baker
biannual Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), 1999, Gotebörg, Sweden
Communication dans un congrès halshs-01497199v1

Teachers' analysis of and support for students' collaborative problem- solving activity: a study in a CSCL environment for understanding sound in physics

Kristine Lund , Michael Baker , Erica de Vries
Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) conference, Dec 1997, Toronto, Canada. pp.175 - 193
Communication dans un congrès halshs-01498151v1
Image document

Des hypermédias pour quoi faire ? l'apport des modèles de tâches à la conception d'hypermédias pour l'apprentissage

André Tricot , Mireille Bétrancourt , Aude Dufresne , Sylvie Merlet , Jean-François Rouet
Troisièmes journées hypermédias et apprentissages, 1996, Châtenay-Malabry, France
Communication dans un congrès edutice-00000542v1

Higher Education and Mobilities [Special Issue]

Fernex Alain , Erica Vries (de) , Laurent Lima
European journal of higher education, 7 (1), 2017
N°spécial de revue/special issue halshs-01912968v1