Accéder directement au contenu

Dyanne ESCORCIA

36
Documents

Présentation

Mes travaux de recherches portent sur la production d'écrits en contexte universitaire. Je m'intéresse aux processus métacognitifs (connaissances métacognitives et stratégies d'autorégulation) à l'œuvre dans les pratiques d'écriture des étudiants. J'étudie également les conceptions des enseignants du supérieur relatives à l'écriture académique (enseignement et évaluation). Du point de vue méthodologique, j'utilise des méthodes quantitatives (questionnaires) et qualitatives (entretiens d’explicitation), mais également des techniques d'analyse en temps réel (observations filmées et verbalisations concomitantes). My research studies are mainly about the metacognitive processes involved in the writing process. I study the these processes engaged by students at university in their written productions. I analyze the metacognitive components (metacognitive knowledge and self-regulation strategies) by gathering a description from the students of their own writing processes (through questionnaires and interviews). I also explore methodologies that allow for the analysis of the metacognitive components during a writing activity in real time. ***Mots clés: production écrite, métacognition, écriture académique, conceptions à propos de l'écriture, enseignement de l'écriture à l'université*** ***Key words: writing, metacognition, academic writing, conceptions about writing, teaching and learning of writing.***

Publications

Facteurs individuels et culturels qui participent aux pratiques déclarées et aux conceptions des enseignants du supérieur

Dyanne Escorcia , Christine Ros
Spirale - Revue de Recherches en Éducation , 2022, N° 69 (1), pp.215-230. ⟨10.3917/spir.069.0215⟩
Article dans une revue hal-04523795v1
Image document

Metacognitive components of writing: construction and validation of the Metacognitive Components of Planning Writing Self-inventory (MCPW-I)

Dyanne Escorcia , Manuel Gimenes
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2020, ⟨10.1016/j.erap.2019.100515⟩
Article dans une revue hal-03119514v1
Image document

Teaching and assessment practices for academic writing: an analysis of teacher profiles

Dyanne Escorcia , Mayilin Moreno
Journal of Learning Development in Higher Education, 2019, 16, pp.1-20. ⟨10.47408/jldhe.v0i16.523⟩
Article dans une revue hal-03119529v1
Image document

What variables interact with metacognitive processes related to writing in university students: the role of demographic and education factors

Dyanne Escorcia , Christine Ros
Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2019, 17(3) (49), pp.639-664
Article dans une revue hal-03119527v1

What variables interact with metacognitive processes related to writing in university students: the role of demographic and education factors

Dyanne Escorcia , Christine Ros
Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2019, 17 (49), pp.639-664
Article dans une revue hal-03133896v1

Connaissances métacognitives et stratégies d’autorégulation impliquées dans la révision de textes : construction et validation d’un instrument autorapporté

Dyanne Escorcia , Fabien Fenouillet
Mesure et Evaluation en Education, 2018, 41 (2), pp.1-36. ⟨10.7202/1059171ar⟩
Article dans une revue hal-02378467v1

Profiling writers: analysis of writing dynamics among college students

Dyanne Escorcia , Jean-Michel Passerault , Christine Ros , Jean Pylouster
Metacognition and Learning, 2017, 12 (2), pp.233-273. ⟨10.1007/s11409-016-9166-6⟩
Article dans une revue hal-01991784v1

Metacognición, escritura y rendimiento académico en universitarios de Colombia y Francia

Kiara Campo , Dyanne Escorcia , Mayilín Moreno , Jorge Palacio
Avances en Psicología Latinoamericana, 2016, 34 (2), pp.233-252. ⟨10.12804/apl34.2.2016.03⟩
Article dans une revue hal-03143628v1

Teaching and assessing writing skills at university level: a comparison of practices in French and Colombian universities

Dyanne Escorcia
Educational Research, 2015, 57 (3), pp.254-271. ⟨10.1080/00131881.2015.1056641⟩
Article dans une revue hal-02077021v1

Teaching and assessment of academic writing: analysis of practices reported by French and Colombian professors

Dyanne Escorcia , Mayilín Moreno , Kiara Campo , Jorge Palacio
Zona próxima. Revista del Instituto de Estudios en Educación de la Universidad del Norte, 2014, 20, pp.92-107. ⟨10.14482/zp.20.6007⟩
Article dans une revue hal-02078277v1

Outil d'aide à la publication en langue étrangère en Sciences de l'Éducation.

Abdelkarim Zaid , Dyanne Escorcia , Maria Pagoni , Nicole Tutiaux-Guillon
Recherches en Didactiques, 2012, 13, pp.139-148
Article dans une revue hal-03631580v1

Représentations de l'écriture à l'université : analyse de discours d'enseignants français et colombiens

Dyanne Escorcia
Recherches en Didactiques, 2011, N�12 (2), pp.123. ⟨10.3917/rdid.012.0123⟩
Article dans une revue hal-02338824v1

Quel rôle de la métacognition dans les performances en écriture ?: analyse de la situation d’étudiants en sciences humaines et sociales

Dyanne Escorcia , Fabien Fenouillet
Canadian Journal of Education, 2011, 34 (2), pp.53-76
Article dans une revue hal-03143605v1
Image document

Aportes de la metacognición al rendimiento en escritura: análisis de la situación de estudiantes universitarios

Dyanne Escorcia
Revista Iberoamericana de Educación, 2011, 56 (3), pp.1-14. ⟨10.35362/rie5631513⟩
Article dans une revue hal-03140438v1

Quel rapport entre la métacognition et la performance à l’écrit ?

Dyanne Escorcia
Éducation & Didactique, 2010, 4 (3), pp.63-82. ⟨10.4000/educationdidactique.870⟩
Article dans une revue hal-02111721v1
Image document

Conocimientos metacognitivos y autoregulación: una lectura cualitativa del funcionamiento de los estudiantes universitarios en la producción de textos

Dyanne Escorcia
Avances en Psicología Latinoamericana, 2010, 28 (2), pp.265-277
Article dans une revue hal-03140417v1
Image document

Quel rapport entre la métacognition et la performance à l’écrit ?

Dyanne Escorcia
Éducation & Didactique, 2010, 4 (3), pp.63-82. ⟨10.4000/educationdidactique.870⟩
Article dans une revue hal-03140403v1

Do motivation and metacognition play different roles in the writing performances?

Dyanne Escorcia , Tiphaine Colliot , Jean-Louis Berger , Fabien Fenouillet
EARLI - The EARLI Special Interest Group Writing, Jun 2024, Nanterre, France
Communication dans un congrès hal-04524894v1

Dispositifs d’aide à la rédaction d’écrits académiques

Dyanne Escorcia , Tiphaine Colliot
Égalité dans l’enseignement supérieur, Jul 2023, Rennes, France
Communication dans un congrès hal-04523823v1

Entraînement à la rédaction d’écrits académiques : effets d’un dispositif basé sur l’autorégulation

Dyanne Escorcia , Tiphaine Colliot
Colloque international de l’AREF, AREF, Sep 2022, Lausanne ( CH), Suisse
Communication dans un congrès hal-04523832v1

Conceptions et pratiques des enseignants

Dyanne Escorcia , Marta Minguela
Symposium Apprentissage autorégulé, formation, pratiques et conceptions des enseignants - Colloque REF, Jean-Louis Berger; Sylvie Cartier, Jul 2022, Namur (Belgique), Belgique
Communication dans un congrès hal-04523841v1

Conceptions et pratiques d’enseignement et d’évaluation de l’écriture académique

Dyanne Escorcia , Kiara Campo
CONLES, XVI Congreso Latinoamericano para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura, Aug 2021, Puebla (Mexico), France
Communication dans un congrès hal-04523852v1

Using observation as a research method to study metacognitive and cognitive processes.

Dyanne Escorcia
7th Biennal Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition. Workshop: Using data visualisations to understand and reason about self-regulated learning., SIG Writing, Aug 2016, Nijmegen, Radboud University, Netherlands
Communication dans un congrès hal-04524011v1

Self-regulation Strategies of Writing: effects of a program to develop narrative competencies

Dyanne Escorcia , Victor Millogo
3rd International Congress of Educational Science and Development, Jun 2015, San Sebastian, Spain
Communication dans un congrès halshs-02542143v1

Contributions and limitations of an on-line method to assess self-regulation in writing

Dyanne Escorcia , Victor Millogo
6th Biennal Meeting of the EARLI Special Interest Group 16, Metacognition, Sep 2014, Istanbul, Turkey
Communication dans un congrès halshs-02542182v1

Is coreference processing costly in written text production ? Evidence from narrative text production by children from 8 to 10 year-olds

Victor Millogo , Dyanne Escorcia
Conference on Writing Research & Writing Research School, Aug 2014, Amsterdam, Netherlands
Communication dans un congrès halshs-02542167v1

Self-regulation in writing: analysis of the writer’s behavior through the direct observation of the processes involve in written production

Dyanne Escorcia , Victor Millogo
Conference on Writing Research & Writing Research School, Aug 2014, Amsterdam, Netherlands
Communication dans un congrès halshs-02542174v1

Helping students’ academic writing performance, metacognition, and writing self-efficacy

Tiphaine Colliot , Dyanne Escorcia
EARLI SIG 8-16 Motivation and Emotion meets Metacognition and Self-regulated Learning, Aug 2022, Dresden, Germany
Poster de conférence hal-03901375v1

Is coreference processing costly in written text production? Evidence from narrative text production by children from 8 to 10-year-olds.

Victor Millogo , Dyanne Escorcia
Journée du CeRCA, Jul 2015, Poitiers, France
Poster de conférence halshs-02542107v1

On-line processing of coreference in narrative production in children from 8 to 10 years

V. Millogo , Dyanne Escorcia
International Workshop on Language Production, Jul 2014, Geneva, Switzerland
Poster de conférence halshs-02542160v1

Helping students in higher education to improve their written products: effects of a pedagogic intervention study based on metacognition and sociocultural perspective

Dyanne Escorcia
Christiane Donahue; Cinthia Gannett. International Writing Studies Research; Cultivating Collective Research Capacity through International Exchanges about Higher Education writing Research, WAC Clearinghouse International Series, In press
Chapitre d'ouvrage hal-04523818v1

Approche intégrative de l’apprentissage de l’écriture dans l’enseignement supérieur

Dyanne Escorcia
Jean-Louis Berger; Sylvie Cartier. L’apprentissage autorégulé, De Boeck, 2023, Pédagogies en développement, 9782807351233
Chapitre d'ouvrage hal-04523786v1

Approche intégrative de l'apprentissage de l'écriture dans l'enseignement supérieur : connaissances métacognitives, stratégies d'autorégulation, apports de la motivation et influence du contexte

Dyanne Escorcia
L'apprentissage autorégulé, De Boeck Supérieur, pp.119-140, 2023, Pédagogies en développement, 978-2-8073-5123-3
Chapitre d'ouvrage hal-04018187v1