Dyanne ESCORCIA
36
Documents
Présentation
Mes travaux de recherches portent sur la production d'écrits en contexte universitaire. Je m'intéresse aux processus métacognitifs (connaissances métacognitives et stratégies d'autorégulation) à l'œuvre dans les pratiques d'écriture des étudiants. J'étudie également les conceptions des enseignants du supérieur relatives à l'écriture académique (enseignement et évaluation). Du point de vue méthodologique, j'utilise des méthodes quantitatives (questionnaires) et qualitatives (entretiens d’explicitation), mais également des techniques d'analyse en temps réel (observations filmées et verbalisations concomitantes).
My research studies are mainly about the metacognitive processes involved in the writing process. I study the these processes engaged by students at university in their written productions. I analyze the metacognitive components (metacognitive knowledge and self-regulation strategies) by gathering a description from the students of their own writing processes (through questionnaires and interviews). I also explore methodologies that allow for the analysis of the metacognitive components during a writing activity in real time.
***Mots clés: production écrite, métacognition, écriture académique, conceptions à propos de l'écriture, enseignement de l'écriture à l'université***
***Key words: writing, metacognition, academic writing, conceptions about writing, teaching and learning of writing.***
Publications
Do motivation and metacognition play different roles in the writing performances?EARLI - The EARLI Special Interest Group Writing, Jun 2024, Nanterre, France
Communication dans un congrès
hal-04524894v1
|
|
Dispositifs d’aide à la rédaction d’écrits académiquesÉgalité dans l’enseignement supérieur, Jul 2023, Rennes, France
Communication dans un congrès
hal-04523823v1
|
|
Entraînement à la rédaction d’écrits académiques : effets d’un dispositif basé sur l’autorégulationColloque international de l’AREF, AREF, Sep 2022, Lausanne ( CH), Suisse
Communication dans un congrès
hal-04523832v1
|
|
Conceptions et pratiques des enseignantsSymposium Apprentissage autorégulé, formation, pratiques et conceptions des enseignants - Colloque REF, Jean-Louis Berger; Sylvie Cartier, Jul 2022, Namur (Belgique), Belgique
Communication dans un congrès
hal-04523841v1
|
|
Conceptions et pratiques d’enseignement et d’évaluation de l’écriture académiqueCONLES, XVI Congreso Latinoamericano para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura, Aug 2021, Puebla (Mexico), France
Communication dans un congrès
hal-04523852v1
|
|
Using observation as a research method to study metacognitive and cognitive processes.7th Biennal Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition. Workshop: Using data visualisations to understand and reason about self-regulated learning., SIG Writing, Aug 2016, Nijmegen, Radboud University, Netherlands
Communication dans un congrès
hal-04524011v1
|
|
Self-regulation Strategies of Writing: effects of a program to develop narrative competencies3rd International Congress of Educational Science and Development, Jun 2015, San Sebastian, Spain
Communication dans un congrès
halshs-02542143v1
|
|
Contributions and limitations of an on-line method to assess self-regulation in writing6th Biennal Meeting of the EARLI Special Interest Group 16, Metacognition, Sep 2014, Istanbul, Turkey
Communication dans un congrès
halshs-02542182v1
|
|
Is coreference processing costly in written text production ? Evidence from narrative text production by children from 8 to 10 year-oldsConference on Writing Research & Writing Research School, Aug 2014, Amsterdam, Netherlands
Communication dans un congrès
halshs-02542167v1
|
|
Self-regulation in writing: analysis of the writer’s behavior through the direct observation of the processes involve in written productionConference on Writing Research & Writing Research School, Aug 2014, Amsterdam, Netherlands
Communication dans un congrès
halshs-02542174v1
|
Helping students’ academic writing performance, metacognition, and writing self-efficacyEARLI SIG 8-16 Motivation and Emotion meets Metacognition and Self-regulated Learning, Aug 2022, Dresden, Germany
Poster de conférence
hal-03901375v1
|
|
Is coreference processing costly in written text production? Evidence from narrative text production by children from 8 to 10-year-olds.Journée du CeRCA, Jul 2015, Poitiers, France
Poster de conférence
halshs-02542107v1
|
|
On-line processing of coreference in narrative production in children from 8 to 10 yearsInternational Workshop on Language Production, Jul 2014, Geneva, Switzerland
Poster de conférence
halshs-02542160v1
|
Metacognition, Self-Regulation and WritingISTE Editions; Willey, In press, Education SET, Angela Barthes; Anne-Laure Le Guern, 9781786309389
Ouvrages
hal-04523753v1
|
|
Metacognition, autorégulation et production d'écritsISTE Editions, 2023, 978-1-78406-953-7
Ouvrages
hal-04523769v1
|
Helping students in higher education to improve their written products: effects of a pedagogic intervention study based on metacognition and sociocultural perspectiveChristiane Donahue; Cinthia Gannett. International Writing Studies Research; Cultivating Collective Research Capacity through International Exchanges about Higher Education writing Research, WAC Clearinghouse International Series, In press
Chapitre d'ouvrage
hal-04523818v1
|
|
Approche intégrative de l’apprentissage de l’écriture dans l’enseignement supérieurJean-Louis Berger; Sylvie Cartier. L’apprentissage autorégulé, De Boeck, 2023, Pédagogies en développement, 9782807351233
Chapitre d'ouvrage
hal-04523786v1
|
|
Approche intégrative de l'apprentissage de l'écriture dans l'enseignement supérieur : connaissances métacognitives, stratégies d'autorégulation, apports de la motivation et influence du contexteL'apprentissage autorégulé, De Boeck Supérieur, pp.119-140, 2023, Pédagogies en développement, 978-2-8073-5123-3
Chapitre d'ouvrage
hal-04018187v1
|
|
Composantes métacognitives et performance à l'écrit : une approche sociocognitive du travail étudiantEducation. Université de Nanterre - Paris X, 2006. Français. ⟨NNT : ⟩
Thèse
tel-00170924v1
|