Keywords

Number of documents

38

Principales publications de Didier Jourdan


Dominique Berger   

Journal articles14 documents

  • Didier Jourdan, Julie Pironom, Dominique Berger, Graça S. Carvalho. Factors influencing teachers' views of health and health education: A study in 15 countries. Health Education Journal, SAGE Publications, 2013, 72 (6), pp.660-672. ⟨10.1177/0017896912459821⟩. ⟨hal-00966587⟩
  • Jeanne Guiet-Sylvain, Didier Jourdan, Séverine Parayre, Carine Simar, Frank Pizon, et al.. Éducation à la santé en milieu scolaire, mise en perspective historique et internationale. Carrefours de l'éducation, Armand Colin, 2011, 2 (32), pp.105 - 127. ⟨hal-00986544⟩
  • Frank Pizon, Didier Jourdan, Carine Simar, Dominique Berger. Les déterminants des pratiques d'éducation à la santé à l'école primaire : essai de catégorisation à partir du point de vue des enseignants. Travail et Formation en Education. Revue européenne interdisciplinaire de recherche, Marseille:Travail & formation en éducation - UMR ADEF P3, 2010, ⟨http://tfe.revues.org/index1327.htm⟩. ⟨hal-00986517⟩
  • Didier Jourdan, Fatou Diagne, Alassane Diouf, Patricia Mannix Mcnamara, Dominique Berger. Santé de la reproduction des adolescents : les déterminants de l’implication des professionnels dans la prévention des maladies non transmissibles. Global Health Promotion, 2010, 17 (2 suppl.), pp.76-82. ⟨http://ped.sagepub.com/content/17/2_suppl/76.abstract.fr⟩. ⟨hal-01083599⟩
  • Jeanine Pommier, Didier Jourdan, Dominique Berger, Chantal Vandoorne, Beata Pioreka, et al.. Health professionals’ involvement in school health: perspective from seven European countries. The European Journal of Public Health, Oxford University Press, 2010, 20 (2), pp.182-188. ⟨http://eurpub.oxfordjournals.org/content/eurpub/20/2/182.full.pdf⟩. ⟨hal-01083828⟩
  • Dominique Berger, Frank Pizon, Léla Benchariff, Didier Jourdan. Education à la santé dans les écoles élémentaires : Représentations et pratiques enseignantes. Didaskalia (Paris), Institut national de recherche pédagogique, 2009, pp.35-66. ⟨hal-00801390⟩
  • Graça S. Carvalho, Didier Jourdan, Artur Gonçalves, Catarina Dantas, Dominique Berger. Addictive substances: textbook approaches from 16 countries. Journal of Biological Education, Taylor & Francis (Routledge), 2009, 44 (1), pp.26-30. ⟨hal-01084965⟩
  • Salah-Eddine Khzami, Dominique Berger, Fadi El Hage, Valérie de la Forest, Sandie Bernard, et al.. Description et déterminants des conceptions des enseignants de 4 pays méditerranéens sur l'éducation à la sexualité. Santé publique (Vandoeuvre-lès-Nancy, France), 2008, 20 (6), pp.527-545. ⟨http://www.cairn.info/revue-sante-publique-2008-6-page-527.htm⟩. ⟨10.3917/spub.086.0527⟩. ⟨hal-01088972⟩
  • Jean-Claude Rochigneux, Dominique Berger, Pascal Courty, Didier Jourdan. Éducation à la sexualité en SEGPA : analyse des représentations et des pratiques des équipes pédagogiques. Carrefour de l'Education, 2007, 2 (24), pp.73-87. ⟨10.3917/cdle.024.0073⟩. ⟨hal-01087597⟩
  • Dominique Berger, Didier Jourdan, Judith Barnoin. Health Education in Primary Schools: The Effects of an Educational Programme on the Representations of HIV/AIDS in Children. Science Education International, The official Journal of ICASE , 2006, 17 (4), pp.221-290. ⟨http://www.icaseonline.net/sei/17-04-2006/17-04-2006-221_240.pdf⟩. ⟨hal-01088981⟩
  • Dominique Berger, Didier Jourdan. Les sources psychologiques de la réflexion pédagogique en éducation pour la santé. La santé de l'Homme, INPES, 2005, pp.32-36. ⟨hal-01087460⟩
  • Didier Jourdan, Dominique Berger. De l'utilité de clarifier les référents théoriques de l'éducation pour la santé. La santé de l'Homme, INPES, 2005, pp.17-20. ⟨hal-01087449⟩
  • Dominique Berger, Rémi Collet, Anne Laquet-Riffaud, Didier Jourdan. Quelles représentations les enfants ont-ils du SIDA ? Contribution d’une recherche-action en éducation pour la santé auprès de classes de CM1 et CM2. Revue En question, 2003, pp.1-29. ⟨hal-01089166⟩
  • Didier Jourdan, Isabelle Piec, Bruno Aublet-Cuvelier, Dominique Berger, Marie-Line Lejeune, et al.. Éducation à la santé à l’école : pratiques et représentations des enseignants du primaire. Santé publique (Vandoeuvre-lès-Nancy, France), 2002, 14 (4), pp.403-423. ⟨10.3917/spub.024.0403⟩. ⟨hal-01087635⟩

Conference papers16 documents

  • Dominique Berger, Graça S. Carvalho, François Wafo, Didier Jourdan. Factors influencing teachers’ Views of Health and Health Education: a Study in 15 Countries. ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All, Sep 2012, Cadiz, Spain. ⟨hal-01098111⟩
  • Patricia Mannix Mcnamara, Nathalie Younes, Leena Paakkari, Raili Välimaa, Dominique Berger, et al.. Exploring the potential for teacher training in the field of health promotion- global perspectives. Symposium international « Lier santé, équité, et développement durable dans les écoles ». ISHN, SHE, RADIX, Jul 2010, Genève, Switzerland. ⟨hal-01099574⟩
  • Graça S. Carvalho, Julie Pironom, Didier Jourdan, Dominique Berger. Percepção de professores de 15 países sobre saúde e educação para a saúde. III Congresso Nacional de Educação para a Saúde, Dec 2010, Covilhã, Portugal. ⟨hal-01082457⟩
  • Marie-Renée Guével, Didier Jourdan, Dominique Berger, Jeanine Pommier. Health promotion in schools: evaluation of an in-service teacher training program using a mixed method design.. Better Schools through Health: 3rd European Conference on Health Promoting Schools, SHE, Jun 2009, Vilnius, Lithuania. ⟨hal-01084413⟩
  • Dominique Berger, Salah-Eddine Khzami, Didier Jourdan, Sandie Bernard, Graça Carvalho. Sex education: teachers' and future teachers' conceptions and social representations; what relevance for teachers' training?. Colloque international du CREAD 2008 : Efficacité et équité en éducation, Nov 2008, Rennes, France. ⟨hal-01098340⟩
  • Dominique Berger, Didier Jourdan, Marie-Noëlle Rotat, Carine Simar, Serge Thomazet. Formation des enseignants à l'enseignement des compétences psycho-sociales : quelques constats à la suite d'un travail empirique. 4ème conférence mondiale : Violence in school and public policies., 2008, Lisbonne, Portugal. ⟨hal-00806529⟩
  • Didier Jourdan, Dominique Berger. Health Education and Addictive Behaviours' Prevention: Implementation and evaluation of policies and training programs in French Teachers' Training Colleges (IUFM). 19th IUHPE World Conference on Health Promotion and Health Education, Jun 2007, Vancouver, Canada. ⟨hal-01099557⟩
  • Dominique Berger, Jean-Pierre Cardot, Didier Jourdan, Graça S. Carvalho. Health education and addictive behaviours prevention: Development, implementation, and evaluation of training programs and policies in French teachers’ training colleges (IUFM). 17th Annual Conference of the European Teacher Education Network, Apr 2007, Porto, Portugal. ⟨hal-01099563⟩
  • Dominique Berger, Anne Riffaud, Didier Jourdan. Education à la santé dans les écoles élémentaires… Étude des pratiques enseignantes à partir des traces manifestes en classe en éducation à la santé. Congrès international AREF 2007, Aug 2007, Strasbourg, France. ⟨hal-01097680⟩
  • Dominique Berger, R. Collet, Didier Jourdan, A. Riffaud. AIDS and children's representation, the effect of an educational program.. 19th IUHPE World Conference, Jun 2007, Vancouver, Canada. ⟨hal-00809805⟩
  • Didier Jourdan, Dominique Berger, Aileen Fitzgerald, G. Carvalho, J. Sires. The French network of teacher training institutes for health education.. 19th IUHPE World Conference, Jun 2007, Vancouver, Canada. ⟨hal-00809807⟩
  • Jeanine Pommier, Didier Jourdan, Dominique Berger. Comparison of the school health in the European Community. 19th IUHPE World Conference on Health Promotion and Health Education, Jun 2007, Vancouver, Canada. ⟨hal-00809803⟩
  • Graça S. Carvalho, C. Dantas, A.L Rauma, D. Luzi, F. Bogner, et al.. "Health promotion and biomedical approaches in textbooks of 16European and Non-European neighbour countries".. The 19th IUHPE World Conference on Health promotion and Health Education, Jun 2007, Vancouver, Canada. ⟨hal-00809811⟩
  • Marie-Renée Guével, Dominique Berger, Didier Jourdan. Evaluer les réseaux : le cas du réseau des IUFM « éducation à la santé et prévention des conduites addictives ». Congrès international AREF 2007, Symposium international Sciences de l’éducation et Santé, Aug 2007, Strasbourg, France. ⟨hal-01099516⟩
  • Dominique Berger, Serge Thomazet, Didier Jourdan. Former les maîtres à prévenir et gérer les situations de violence. Troisième colloque international de la violence scolaire, Jan 2006, Bordeaux, France. ⟨hal-00922479⟩
  • Didier Jourdan, Serge Thomazet, Jacqueline Billon-Descarpenties, Dominique Berger. Prévenir la violence à l'école : L'enjeu central de la formation initiale des enseignants. Deuxième conférence mondiale sur la violence, May 2003, Québec, Canada. ⟨hal-00922528⟩

Poster communications4 documents

  • Carine Simar, Julie Pironom, Laure Friaud, Mabrouk Nekka, Jean-Claude Rochigneux, et al.. Pratiques et comportements de collégiens et de lycéens en matière de cigarette électronique : conceptions, influence des pairs et vulnérabilité.. Éducations, santé et mutations sociales : nouveaux enjeux, nouveaux défis ?, 5ème colloque international d'UNIRéS, Oct 2014, Paris, France. ⟨hal-01079326⟩
  • Dominique Berger, Alain Mougniotte, Graça S. Carvalho, Julie Pironom, Didier Jourdan. Factors influencing teachers’ views of health and health education ; an international study. 21ème Conférence mondiale de l’UIPES sur la Promotion de la Santé, Aug 2013, Pattaya, Thailand. ⟨hal-01079723⟩
  • Carine Simar, Didier Jourdan, Dominique Berger. From the analysis of primary teacher activity to the identification of teacher competencies linked to health promotion: teacher training program and ordinary activity. 21st IUHPE World Conference on Health Promotion, Aug 2013, Pattaya, Thailand. ⟨hal-01121932⟩
  • Graça S. Carvalho, Julie Pironom, Didier Jourdan, Dominique Berger. Teachers’ views about health and health education in 15 countries. 3rd European Public health Conference, Nov 2010, Amsterdam, Netherlands. ⟨hal-01082476⟩

Books1 document

  • Didier Jourdan, Corinne Mérini, Patricia Victor, Dominique Berger, Christine de Peretti. Guide ressource pour une éducation à la santé à l'école élémentaire. presses de l'EHESP, pp.208, 2004, 978-2-85952-875-1. ⟨hal-00780678⟩

Book sections2 documents

  • Graça Carvalho, Charline Laurent, Pierre Clement, Didier Jourdan, Dominique Berger. Health Education: Analysis of teachers' and future teachers' conceptions from 16 countries in Europe, Africa and Middle East.. M.T.Tatto (Ed.). Reforming Teaching and Learning - Comparative Perspectives in a Global Era, Rotterdam: Sense Publishers, pp.139-212, 2009, ISBN: 978-94-6091-032-6. ⟨hal-01054666⟩
  • Dominique Berger, Sandie Bernard, Salah Edine Khzami, Didier Jourdan, Graça S. Carvalho. Sex Education: Analysis of teacher’s and future teacher’s conception from 12 countries of Europe, Africa and Middle East. Reforming Teaching and Learning - Comparative Perspectives in a Global Era, Sense Publishers, pp.213-230, 2009, 978-9460910326. ⟨https://www.sensepublishers.com/media/873-reforming-teaching-and-learning.pdf⟩. ⟨hal-01097732⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Dominique Berger, Didier Jourdan. Les enseignants et l'éducation à la santé. France. Editions universitaires du sud, pp.397, 2007, 2-7227-0118-9. ⟨hal-01097678⟩