Recherche - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu

Filtrer vos résultats

54 résultats

Les différentes approches définitionnelles d’un concept aux typologies afférentes : points de vue linguistique et psycholinguistique sur la notion de métadiscours

Antoine Tassin , Nathalie Spanghero-Gaillard , Denis Alamargot
La problématique de la notion de type en SHS, 2016, Toulouse, France
Communication dans un congrès hal-02546590v1

Does handwriting on a tablet screen affect students’ graphomotor execution? A comparison between Grades Two and Nine

Denis Alamargot , Marie-France Morin
Human Movement Science, 2015, 44, pp.32-41. ⟨10.1016/j.humov.2015.08.011⟩
Article dans une revue hal-02781309v1

Intérêts et limites des outils numériques pour l’apprentissage de la production écrite

Xavier Aparicio , Denis Alamargot , Marie-France Morin , Jérémy Louis
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2019, 163, pp.769-774
Article dans une revue hal-03261013v1

Differences in Attitudes Toward Reading: A Survey of Pupils in Grades 5 to 8

Pascale Nootens , Marie-France Morin , Denis Alamargot , Carolina Gonçalves , Michèle Venet , et al.
Frontiers in Psychology, 2019, 9, ⟨10.3389/fpsyg.2018.02773⟩
Article dans une revue hal-02779070v1

Les enfants dyslexiques ont-ils des difficultés graphomotrices ?

Denis Alamargot , Marie-France Morin , Virginie Pontart , Maffre Laurie , Lisa Flouret , et al.
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2014, 128, pp.59-67
Article dans une revue hal-03261020v1

Les entraînements graphomoteurs : quelles pratiques, quels effets ?

Marie-France Morin , Denis Alamargot
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2019, 163, pp.730-738
Article dans une revue hal-03261004v1

L’expertise discursive universitaire : l’exhortation et l'interaction dans les articles scientifiques en sciences humaines et sociales

Antoine Tassin , Nathalie Spanghero-Gaillard , Denis Alamargot
L'écriture experte en questions, 2015
Chapitre d'ouvrage hal-01164262v1

Learning to write effectively : Current trends in European research

Mark Torrance , Denis Alamargot , Montserrat Castello , Franck Ganier , Otto Kruse , et al.
Emerald, pp.425, 2012, 978-1-78052-928-8
Ouvrages hal-01003371v1

Mémoire de travail et production écrite : quelques modèles récents et bilan des premiers travaux

Lucile Chanquoy , Denis Alamargot
L'Année psychologique, 2002, 102, pp.363-398
Article dans une revue hal-03261423v1

Individual differences in lexical and grammar spelling across primary school

Marie-France Morin , Denis Alamargot , Thierno M.O. Diallo , Michel Fayol
Learning and Individual Differences, 2018, 62, pp.128 - 140. ⟨10.1016/j.lindif.2018.02.002⟩
Article dans une revue hal-01719942v1

La production écrite et ses relations avec la mémoire.

Denis Alamargot , E. Lambert , L. Chanquoy
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2005, 17, pp.41-46
Article dans une revue hal-00114653v1

Handwriting Delay in Dyslexia: Children at the End of Primary School Still Make Numerous Short Pauses When Producing Letters

Denis Alamargot , Marie-France Morin , Erika Simard-Dupuis
Journal of Learning Disabilities, 2020, 53 (3), pp.163-175. ⟨10.1177/0022219420903705⟩
Article dans une revue hal-02778770v1

Learning to write effectively : Current trends in European research

Mark Torrance , Denis Alamargot , Montserrat Castello , Franck Ganier , Otto Kruse , et al.
2012
Ouvrages hal-03261437v1

Online management of text production from pictures: a comparison between fifth graders and undergraduate students

Elise Drijbooms , Margriet Groen , Denis Alamargot , Ludo Verhoeven
Psychological Research, 2019, ⟨10.1007/s00426-019-01199-x⟩
Article dans une revue hal-02778912v1

Imagining handwriting movements in a usual or unusual position: effect of posture congruency on visual and kinesthetic motor imagery

Jessica Guilbert , Jonathan Fernandez , Michèle Molina , Marie-France Morin , Denis Alamargot
Psychological Research, 2021, ⟨10.1007/s00426-020-01399-w⟩
Article dans une revue hal-03260942v1

Eye and Pen: A new device for studying reading during writing

Denis Alamargot , David Chesnet , Christophe Dansac , Christine Ros
Behavior Research Methods, 2006, 38 (2), pp.287-299. ⟨10.3758/BF03192780⟩
Article dans une revue hal-02780250v1

Le développement d’une expertise rédactionnelle avancée à l’université : l’adaptation au lectorat et le métadiscours

Antoine Tassin , Denis Alamargot , Nathalie Spanghero-Gaillard
L’écriture de haut niveau : de la conception du texte à sa réalisation, 2015, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-02546598v1

Written documents in the workplace

Denis Alamargot , Patrice Terrier , Jean-Marie Cellier
Elsevier Science, 2007, Studies in Writing (Book 21), ISBN-13: 978-0080474878 ISBN-10: 008047487X ⟨10.1163/9789004253254⟩
Ouvrages hal-01806645v1

La production écrite : approche de la psychologie cognitive

Jean Michel Passerault , Denis Alamargot , Christophe Dansac , Eric Lambert
Revue de Psychologie de l'Éducation, 1996, 1 (2), pp.173-192
Article dans une revue hal-03261413v1

Mise en place et développement des traitements rédactionnels : le rôle de la mémoire de travail. Le langage et l’homme

Lucile Chanquoy , Denis Alamargot
Le Langage et l'Homme, 2003, 38 (2), pp.171-190
Article dans une revue hal-03261733v1

Learning different allographs through handwriting: The impact on letter knowledge and reading acquisition

Florence Bara , Marie-France Morin , Denis Alamargot , Marie-Line Bosse
Learning and Individual Differences, 2016, 45, pp.88 - 94. ⟨10.1016/j.lindif.2015.11.020⟩
Article dans une revue hal-01419906v1

Analyse linguistique de l’influence du lecteur cible dans les textes produits par des rédacteurs universitaires : le métadiscours et les niveaux linguistiques impliqués

Antoine Tassin , Nathalie Spanghero-Gaillard , Denis Alamargot
Séminaire du LERASS, 2014, Toulouse, France
Communication dans un congrès hal-02546606v1

Eye Tracking Data during Written Recall: Clues to Subject-Verb Agreement Processing during Translation.

Denis Alamargot , Christel Leuwers , Gilles Caporossi , Virginie Pontart , Kathleen. O’brien Ramirez , et al.
Past, Present, and Future Contributions of Cognitive Writing Research to Cognitive Psychology, Psychology Press, 2012, ⟨10.4324/9780203805312⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03338210v1

Écriture numérique : Des usages sociaux aux formations

Anne-Marie Petitjean , Anne Cordier , Denis Alamargot
Le Français Aujourd'hui, 196, 2017
N°spécial de revue/special issue hal-03349201v1

Successful written subject–verb agreement: an online analysis of the procedure used by students in Grades 3, 5 and 12

Denis Alamargot , Lisa Flouret , Denis Larocque , Gilles Caporossi , Virginie Pontart , et al.
Reading and Writing, 2015, 28 (3), pp.291-312. ⟨10.1007/s11145-014-9525-0⟩
Article dans une revue hal-02779731v1

Text composition by deaf and hearing middle-school students: The role of working memory

Denis Alamargot , Éric Lambert , Claire Thébault , Christophe Dansac
Reading and Writing, 2007, 20 (4), pp.333-360. ⟨10.1007/s11145-006-9033-y⟩
Article dans une revue istex hal-02780202v1

Using eye and pen movements to trace the development of writing expertise: case studies of a 7th, 9th and 12th grader, graduate student, and professional writer

Denis Alamargot , Sylvie Plane , Éric Lambert , David Chesnet
Reading and Writing, 2010, 23 (7), pp.853-888. ⟨10.1007/s11145-009-9191-9⟩
Article dans une revue istex hal-02779976v1

Translation of Thought to Written Text While Composing

Michel Fayol , Denis Alamargot , Virginia Berninger
Psychology Press, 1, 2012, ⟨10.4324/9780203141434⟩
Ouvrages hal-02793221v1

Relations entre habiletés graphomotrices et performances orthographiques : bilan des travaux et illustration chez des élèves français de 4e année du primaire.

Denis Alamargot , Marie-France Morin
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2021, 170, pp.35-44
Article dans une revue hal-03260996v1

Through the models of writing

Denis Alamargot , Lucile Chanquoy
Kluwer Academic Publishers, 2001, ⟨10.1007/978-94-010-0804-4⟩
Ouvrages hal-02786646v1