Recherche - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu

Filtrer vos résultats

100 résultats

Connaissance de soi, estime de soi et motivation scolaire.

Delphine Martinot
Dans E. Bourgeois & B. Galand (Eds.). (Se) motiver à apprendre, PARIS : PUF, pp.27-33, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-00296685v1

Le rôle modulateur de l'explication de la réussite d'un modèle scolaire sur les performances en mathématiques.

C. Bagès , Delphine Martinot , Marie-Christine Toczek
Septième Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française., Aug 2008, Iasi, Roumanie
Communication dans un congrès hal-00296705v1

Change and stability in self-views across cultures: Experimental evidence.

Serge Guimond , A. Chatard , N. Branscombe , S. Brunot , B. Buumk , et al.
In S. Guimond (Ed.). Social Comparison Processes and Levels of Analysis. Understanding Culture, Intergroup Relations and Cognition, Cambridge University Press., pp.318-344, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-00296689v1

Academic failure and psychological disengagement: Can belief in school meritocracy make a difference?

Alyson Sicard , Delphine Martinot , Alice Normand , Céline Darnon
Annual Convention of the Society for Personality and Social Psychology (SPSP 2022), Feb 2022, San Francisco, United States.
Poster de conférence hal-03709322v1

Dépassement vs. affirmation de soi et adéquation des filles et des garçons au système universitaire

Cristina Aelenei , Céline Darnon , Delphine Martinot
10e Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française (CIPSLF 2014), ADRIPS; LPS, Aug 2014, Paris, France
Communication dans un congrès hal-03180454v1

Dealing with a Crisis: Does Covid-19 Promote Traditional Gender Roles?

Alyson Sicard , Sandrine Redersdorff , Céline Darnon , Delphine Martinot
Psychologica Belgica, 2021, 61 (1), pp.212-223. ⟨10.5334/pb.1032⟩
Article dans une revue hal-03400743v1

Ne plus apprendre pour se protéger.

Delphine Martinot
PsychoMédia, 2005, 6, pp.19-20
Article dans une revue hal-00114990v1

Le soi en psychologie sociale.

Delphine Martinot
Identité(s) : L'individu, le groupe, la société., Auxerre : Sciences Humaines Editions., 2004
Chapitre d'ouvrage hal-00115943v1

Minimiser les différences de performance entre filles et garçons en maths et en français : le rôle d'un modèle de réussite scolaire.

Delphine Martinot , Michel Desert
Huitième Colloque International de Psychologie Sociale Appliquée, Aug 2007, Besancon, France
Communication dans un congrès hal-00296692v1

Prise de risque et genre : effet de la réputation masculine sur l'estime de soi de conduite.

F. Morel , Delphine Martinot
Huitième Colloque International de Psychologie Sociale Appliquée., Aug 2007, Besancon, France
Communication dans un congrès hal-00296695v1

School as a Zero-Sum Game between Boys and Girls: Gender Differences in Perceptions

Alyson Sicard , Delphine Martinot
International Review of Social Psychology, 2018, 31 (1), ⟨10.5334/irsp.158⟩
Article dans une revue hal-03162303v1

Characteristics expected in fields of higher education and gender stereotypical traits related to academic success: A mirror effect

Catherine Verniers , Delphine Martinot
Social Psychology of Education, 2015, 18 (4), pp.719-733. ⟨10.1007/s11218-015-9312-z⟩
Article dans une revue hal-03160396v1

Identification and perception of target group informativeness as a way to protect self-esteem in an intergroup comparative context.

S. Rederdorff , Delphine Martinot
6th European Social Cognition Network Meeting, 2004, lisbonne, Portugal
Communication dans un congrès hal-00115442v1

The individual as a group member : Stereotypes and prejudice in an intergroup context.

M. Ginet , Delphine Martinot , M. Brauer
Cahiers de Psychologie Cognitive - Current Psychology of Cognition, 2004, 22, pp.379-386
Article dans une revue hal-00114619v1

The self in experimental social psychology : Multiple theoretical approaches for a complex phenomenon.

Delphine Martinot , M. Brauer , M. Ginet
Cahiers de Psychologie Cognitive - Current Psychology of Cognition, 2004, 22, pp.105-116
Article dans une revue hal-00114630v1

Le soi en psychologie sociale

Delphine Martinot
Catherine Halpern. Identité(s) : l'individu, le groupe, la société, Éditions Sciences Humaines, pp.41-48, 2016, Ouvrages de synthèse, 9782361063283
Chapitre d'ouvrage hal-03166230v1

Boys, girls, and the school cultural environment: Teachers’ judgment and students’ values

Cristina Aelenei , Céline Darnon , Delphine Martinot
Journal of Social Psychology, 2016, 157 (5), pp.556 - 570. ⟨10.1080/00224545.2016.1243514⟩
Article dans une revue hal-01649999v1
Image document

The academic success of boys and girls as an identity issue in gender relations: When the most threatened is not the one expected

Alyson Sicard , Delphine Martinot , Marie-Christine Toczek
Journal of Social Psychology, 2022, 162 (3), pp.316-337. ⟨10.1080/00224545.2021.1902921⟩
Article dans une revue hal-03400171v1

Minimiser les différences de performance entre filles et garçons en maths et en français : le rôle d'un modèle de réussite scolaire.

C. Bagès , Delphine Martinot , Marie-Christine Toczek
Huitième Colloque International de Psychologie Sociale Appliquée., Aug 2007, Besançon, France
Communication dans un congrès hal-00159426v1

Social comparisons across cultures II : Change and stability in self-views across cultures - Experimental evidence.

Serge Guimond , A. Chatard , N. Branscombe , S. Brunot , A. Buunk , et al.
Social comparison and Social Psychology : Understanding cognition, intergroup relations and culture., Cambridge : Cambridge University Press., pp.318-344, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-00116024v1

Being Outperformed in an Intergroup Context: The Relationship Between Group Status and Self-protective Strategies.

S. Redersdorff , Delphine Martinot
British Journal of Social Psychology, 2008, 0, pp.0
Article dans une revue hal-00296682v1

The variable impact of upward and downward social comparisons on self-esteem: When the level of analysis matters.

Delphine Martinot , Sandrine Redersdorff
In S. Guimond (Ed.). Social Comparison Processes and Levels of Analysis. Understanding Culture, Intergroup Relations and Cognition, Cambridge University Press., pp.127-150, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-00296687v1

Estime de soi et réussite scolaire.

Delphine Martinot
Dans A. van Zanten (Ed.). Dictionnaire de l'éducation, Paris: PUF, pp.283-288, 2008
Chapitre d'ouvrage hal-00296690v1

Le soi, les autres et la société

Delphine Martinot
Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble., 2008
Ouvrages hal-00296691v1

Links between psychological disengagement from school and different forms of self-esteem in the crucial period of early and mid-adolescence

Delphine Martinot , Ann Beaton , Francine Tougas , Sandrine Redersdorff , Natalie Rinfret
Social Psychology of Education, 2020, 23, pp.1539-1564. ⟨10.1007/s11218-020-09592-w⟩
Article dans une revue hal-02978512v1

Impact du statut solo sur les performances et le bien être psychologique: rôle des stéréotypes de genre.

M.L. Viallon , Delphine Martinot
Huitième Colloque Jeunes Chercheurs., Jun 2007, Aix en provence, France
Communication dans un congrès hal-00296699v1

From social class to self-efficacy: Internalization of low social status pupils’ school performance

Virginie Wiederkehr , Céline Darnon , Sébastien Chazal , Serge Guimond , Delphine Martinot
Social Psychology of Education, 2015, 18 (4), pp.769-784. ⟨10.1007/s11218-015-9308-8⟩
Article dans une revue hal-03160466v1

Une expérience de privation relative due au rejet social par les pairs peut-il prédire un désengagement scolaire et nuire à l’estime de soi des élèves ?

Birsen Gul , Delphine Martinot
14e Congrès International de Psychologie Sociale (CIPS 2022), ADRIPS; Laboratoire de Psychologie - EA4139; Université de Bordeaux, Jul 2022, Bordeaux, France
Communication dans un congrès hal-03863646v1

Attentional capture by angry faces is conditional on group membership and social status

Quentin Victeur , Alice Normand , Delphine Martinot , Michaël Berthon , Pascal Huguet , et al.
21st Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCoP 2019), Sep 2019, Tenerife, Spain
Poster de conférence hal-03002062v1

The feminization of school hypothesis called into question among junior and high school students

Catherine Verniers , Delphine Martinot , Benoit Dompnier
British Journal of Educational Psychology, 2016, 86 (3), pp.369 - 381. ⟨10.1111/bjep.12111⟩
Article dans une revue istex hal-01643417v1