Recherche - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu

Filtrer vos résultats

22 résultats

Online processes and eye movements indicators during reading and writing: methodological considerations

Audrey Mazur , Matthieu Quignard , David Chesnet , Lionel Moiroud , Michaël Rouillard , et al.
Conference Sig Writing 2024, 2024, Paris, France
Communication dans un congrès hal-04462656v1

Processus cognitifs mis en jeu dans la production écrite : sont-ils modifiés par le traitement de texte ?

Éric Espéret , David Chesnet , Nathalie Ploquin , Marie-Françoise Crété
Repères, 1995, 11 (1), pp.29-46. ⟨10.3406/reper.1995.2140⟩
Article dans une revue hal-03338113v1

Using the Computer to Study the Dynamics of the Handwriting Processes

Gilles Caporossi , Denis Alamargot , David Chesnet
Lecture Notes in Computer Science book series (LNCS, volume 3245), pp.242-254, 2004, ⟨10.1007/978-3-540-30214-8_19⟩
Chapitre d'ouvrage istex hal-03338491v1

What makes a skilled writer? Working memory and audience awareness during text composition

Denis Alamargot , Gilles Caporossi , David Chesnet , Christine Ros
Learning and Individual Differences, 2011, 21 (5), pp.505-516. ⟨10.1016/j.lindif.2011.06.001⟩
Article dans une revue istex hal-02109171v1

G-STUDIO : un logiciel pour l'étude en temps réel des paramètres temporels de la production écrite

David Chesnet , F. Guillabert , Éric Espéret
L'Année psychologique, 1994, 94 (2), pp.283-293. ⟨10.3406/psy.1994.28757⟩
Article dans une revue hal-03338109v1

Does the improvement of position sense following motor imagery practice vary as a function of age and time-of-day

Thomas Rulleau , Nicolas Robin , Amira Abou-Dest , David Chesnet , Lucette Toussaint
Experimental Aging Research, 2018, 44 (5), pp.443-454. ⟨10.1080/0361073X.2018.1521496⟩
Article dans une revue hal-01722496v1

Using eye and pen movements to trace the development of writing expertise: case studies of a 7th, 9th and 12th grader, graduate student, and professional writer

Denis Alamargot , Sylvie Plane , Éric Lambert , David Chesnet
Reading and Writing, 2010, 23 (7), pp.853-888. ⟨10.1007/s11145-009-9191-9⟩
Article dans une revue istex hal-02779976v1

Eye and Pen: A new device for studying reading during writing

Denis Alamargot , David Chesnet , Christophe Dansac , Christine Ros
Behavior Research Methods, 2006, 38 (2), pp.287-299. ⟨10.3758/BF03192780⟩
Article dans une revue hal-02780250v1

The specificity of practice hypothesis in goal-directed movements: visual dominance or proprioception neglect?

Lucette Toussaint , Aurore Meugnot , Arnaud Badets , David Chesnet , Luc Proteau
Psychological Research, 2017, 81 (2), pp.407 - 414. ⟨10.1007/s00426-016-0748-3⟩
Article dans une revue hal-01722559v1

Parallel processing before and after pauses : A combined analysis of graphomotor and eye-movements during procedural texte production

Denis Alamargot , C. Dansac , D. Chesnet , Michel Fayol
M. Torrance, L. van Waes, & D. Galbraith. Writing and cognition : Research and applications, Amsterdam : Elsevier, pp.13-29, 2007
Chapitre d'ouvrage hal-00329958v1

Using Eye and Pen Movements to Study the Writing Process

Denis Alamargot , David Chesnet , Gilles Caporossi
Translation of Thought to Written Text While Composing, Psychology Press, 2012, ⟨10.4324/9780203141434⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03338235v1
Image document

Modeling the influence of motor skills on literacy in third grade: Contributions of executive functions and handwriting

Margaux Lê , Pauline Quémart , Anna Potocki , Manuel Gimenes , David Chesnet , et al.
PLoS ONE, 2021, 16 (11), pp.e0259016. ⟨10.1371/journal.pone.0259016⟩
Article dans une revue hal-03471959v1

Analyse en temps réel des activités oculaires et grapho-motrices du scripteur. Intérêt du dispositif "Eye and Pen".

D. Chesnet , A. Alamargot
L'Année psychologique, 2005, 105, pp.287-304. ⟨10.3406/psy.2005.29706⟩
Article dans une revue hal-00115500v1

Importance du moment de la journée et de l’âge sur une pratique en imagerie motrice

Thomas Rulleau , Antoine Ricolleau , David Chesnet , Lucette Toussaint
Kinésithérapie, la Revue, 2017, 17 (184), pp.90-91. ⟨10.1016/j.kine.2017.02.103⟩
Article dans une revue hal-02372353v1
Image document

Rhythm in the blood: The influence of rhythm skills on literacy development in third graders

Margaux Lê , Pauline Quémart , Anna Potocki , Manuel Gimenes , David Chesnet , et al.
Journal of Experimental Child Psychology, 2020, 198, pp.104880. ⟨10.1016/j.jecp.2020.104880⟩
Article dans une revue hal-03117885v1

NOVLEX : une base de données lexicales pour les élèves de primaire

Eric Lambert , David Chesnet
L'Année psychologique, 2001, 101 (2), pp.277-288. ⟨10.3406/psy.2001.29557⟩
Article dans une revue hal-03338100v1

A quick briefing on the new version of Eye and Pen (version 3.01): news and update

David Chesnet , Clara Solier , Benjamin Bordas , Cyril Perret
Reading and Writing, 2022, ⟨10.1007/s11145-022-10267-5⟩
Article dans une revue hal-03589204v1
Image document

Improving literacy development with fine motor skills training: A digital game-based intervention in fourth grade

Margaux Lê , Pauline Quémart , Anna Potocki , Manuel Gimenes , David Chesnet , et al.
Cognitive Development, 2023, 67, pp.101363. ⟨10.1016/j.cogdev.2023.101363⟩
Article dans une revue hal-04165818v1

Eye Tracking Data during Written Recall: Clues to Subject-Verb Agreement Processing during Translation.

Denis Alamargot , Christel Leuwers , Gilles Caporossi , Virginie Pontart , Kathleen. O’brien Ramirez , et al.
Past, Present, and Future Contributions of Cognitive Writing Research to Cognitive Psychology, Psychology Press, 2012, ⟨10.4324/9780203805312⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03338210v1
Image document

Le marquage des paragraphes : son rôle dans la gestion des traitements pendant la lecture

Jean-Michel Passerault , David Chesnet
Psychologie Française, 1991
Article dans une revue hal-03338075v1

The Effect of Noun Animacy on the Processing of Unambiguous Sentences: Evidence from French Relative Clauses

Vanessa Baudiffier , David Caplan , Daniel Gaonac'H , David Chesnet
Quarterly Journal of Experimental Psychology, 2011, 64 (10), pp.1896-1905. ⟨10.1080/17470218.2011.608851⟩
Article dans une revue hal-03338369v1

Le LECPC version 1.1: un logiciel d'étude de la compréhension du langage non littéral chez l'enfant. LECPC version 1.1: a computerized system for studying comprehension of nonliteral language in children

Virginie Laval , Céline Ryckebusch , Alain Bert-Erboul , Elsa Eme , David Chesnet , et al.
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2009, 59, pp.229-237. ⟨10.1016/j.erap.2009.04.001⟩
Article dans une revue istex hal-00455796v1