Keywords

Researcher identifiers

Social networks

Export Publications

Export the displayed publications:
Number of documents

117

Damien Ehrhardt


Damien Ehrhardt earned his PhD degree at the Paris-Sorbonne University (1997) and his accreditation to supervise research (habilitation) at the University of Strasbourg (2004). He is currently tenured associate professor and member of the academic Council at the University of Evry Val d'Essonne (near Paris), and responsible for the research axe “Mélanges Interculturels” at the laboratory SLAM (Synergie Langues Arts Musique) of the University of Paris-Saclay.

His research concerns musicology (history, theory, and aesthetics of 19th and 20th Century music...) and cultural studies (cultural transfer, interculturality, cultural areas...). He is, inter alia, co-editor of a volume of the New Edition of the Complete Works of Robert Schumann and member of the editorial office of the journal Hermès (CNRS-Editions).

He became involved in the cultural life of the University of Evry Val d’Essonne as manager of the cultural project (2008-2010) and vice-president for culture (2011-2015). He was also co-animator of the working group 'School of Humanities' of the University of Paris-Saclay (2014-2016).

DAAD scholar at Saarland University (1991-92) and Alexander-von-Humboldt scholar at University of Regensburg, University of Music Franz Liszt Weimar, and Friedrich Schiller University Jena (1999-2001), he is president of the Association Humboldt France, the alumni association of the Humboldt Foundation in France, and winner of the Award of Franco-German friendship. He (co)organized nine interdisciplinary conferences, called Humboldt Kollegs, on very different topics like emotions, fascinating planet, unity in diversity or uncertainty.


Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Damien Ehrhardt. Transferts culturels entre l'Allemagne et la France dans le domaine de la musique instrumentale au XIXe siècle : La musique à programme et l'influence allemande en France. 1870-1914. Musique, musicologie et arts de la scène. Université de Strasbourg, 2004. ⟨tel-01150190⟩

Theses1 document

  • Damien Ehrhardt. La variation chez Robert Schumann : Forme et évolution. Musique, musicologie et arts de la scène. Université Paris-Sorbonne, 1997. Français. ⟨tel-01148616⟩

Books3 documents

Directions of work or proceedings9 documents

Journal articles32 documents

Book sections29 documents

Conference papers37 documents

  • Damien Ehrhardt. Les nouvelles approches des transferts culturels et leur application à l'histoire de la musique savante européenne au XIXe siècle. Séminaire doctoral annuel PLIDAM, Langue étrangère et étrangéisée. Comment aborder, traduire et enseigner les nouvelles littératures?, INALCO, Frosa Pejoska-Bouchereau, Jan 2019, Paris, France. ⟨hal-01986327⟩
  • Damien Ehrhardt. "Der hellste Stern meiner Jugend" – Alexander von Humboldt et Georg Forster. Georg Forster: Welterkunder, Europäer, Revolutionär. Zur Erinnerung an den Tod von Georg Forster vor 225 Jahren in Paris / Georg Forster: Explorateur, européen, révolutionnaire. En mémoire de la mort de Georg Forster il y a 225 ans à Paris, Institut historique allemand, Paris; Frank Vorpahl, Jan 2019, Paris, France. ⟨hal-01979169⟩
  • Damien Ehrhardt. From Science to Cosmos: What We Can Learn Today from Alexander von Humboldt. Humboldt Colloquium Research without Borders – Alexander von Humboldt’s Legacy Today, Alexander von Humboldt Foundation, Apr 2019, Madrid, Universidad Complutense & Hotel Meliá Avenida América, Spain. ⟨hal-02103917⟩
  • Damien Ehrhardt. Musique et cosmos en Europe : Emergence de la forme au XIXe siècle. Philosophie & Musique, Rachida Kalfat; Ahmed Attar, Apr 2018, Tlemcen, Université de Tlemcen, Algérie. ⟨hal-01771846⟩
  • Damien Ehrhardt. Des transferts culturels aux transfer studies?. L’histoire culturelle au prisme des studies. Séminaire du CHCSC 2017-2018, séance 3: Area studies : autour de la publication des actes du colloque « Aires culturelles 2014 »., Mar 2018, Saint-Quentin-en-Yvelines, UVSQ, France. ⟨hal-01756116⟩
  • Damien Ehrhardt. L'Europe des transferts : L'exemple de la musique 'classique' occidentale. Colloque international. Réfugiés Transmédia 2, Brigitte Gauthier, Nov 2018, Evry (Université d'Evry) et Ris-Orangis (Les Cinoches), France. ⟨hal-01924423⟩
  • Damien Ehrhardt, Hélène Fleury. Luminosité de la couleur goethéenne et dialogue des arts au Bauhaus. Lumière et Musique : appropriations, métaphores, analogies, Nicolas Dufetel; Katia-Sofia Hakim, Nov 2018, Paris, Fondation Singer-Polignac, France. ⟨hal-01934347⟩
  • Damien Ehrhardt. Transferts culturels au sein du champ transnational de l'appropriation beethovénien : La musique symphonique entre l'Allemagne et la France, 1830-1905. Séminaire Liszt, Paris-Weimar #2, IReMus, Oct 2018, Paris, France. ⟨hal-01896133⟩
  • Hélène Fleury, Damien Ehrhardt. From Marx to Counterculture: The Marxian Vision of Art(ist) and Véquaud's Maithil Village Communitarian Utopia: A Renewed Romanticism?. Karl Marx: Life Ideas Influence. A Critical Examination on the Bicentenary, ADRI (Asian Development Research Institute), Patna, Inde, Jun 2018, Patna, India. ⟨hal-01829087⟩
  • Damien Ehrhardt. Music and Cosmos: The Emergence of Form in the work of the 19th Century. Cosmos. Science, Politics, Arts, Oct 2017, Lisboa, Portugal. ⟨hal-01618457⟩
  • Damien Ehrhardt. Musique, cosmos et globalisation : Réflexions sur la construction et la diffusion de la musique ‘classique’ occidentale. In Memoriam Xavier Sanchez. Crise de la globalisation ou globalisation de la crise ? II, Damien Ehrhardt, Nov 2017, Evry, France. ⟨hal-01638031⟩
  • Damien Ehrhardt. Kulturtransfer zwischen Frankreich und Deutschland zu Regers Zeit. Max Reger – ein nationaler oder ein universaler Komponist? Zum 100. Todestag des Komponisten., May 2016, Leipzig, Germany. ⟨hal-01542588⟩
  • Damien Ehrhardt. Schumann, écrivain et compositeur : regards en clair-obscur sur Chopin. Le compositeur dans la littérature, Dec 2016, Paris, France. ⟨hal-01484200⟩
  • Damien Ehrhardt. Mediatisation in 19th Century Music : The 'hero' Franz Liszt and its salon in Weimar, 1848-1861. Anneliese Maier Research Award 2016: Awards Ceremony and Colloquium, Forum for Early Career Researchers, Focus Topic Visual Studies “Heroes”,, Alexander von Humboldt Foundation, Sep 2016, Berlin, Germany. ⟨hal-01449312⟩
  • Damien Ehrhardt. La représentation du salon de Liszt et l’esthétique du Nouveau Weimar. Colloque - Image, Trace, Signe, Université de Picardie Jules-Verne, Mar 2015, Amiens, France. ⟨hal-01166496⟩
  • Damien Ehrhardt. Réaliser une édition critique et historique : Le volume de l'édition complète des œuvres de Schumann consacré aux op. 13 et 14 (RSA III, 1, 3). La recherche en train de se faire. Les sciences humaines et sociales à l'Université d'Evry, Jun 2015, Evry France. ⟨hal-01520769⟩
  • Damien Ehrhardt. Area, Space and Culture : Reflections about 'Travelling Concepts' in Interculturality. Area Studies as a Reflection of the World in Flux, Institute of European Studies, Jagiellonian University of Kraków Oct 2015, Kraków, Poland. ⟨hal-01449948⟩
  • Damien Ehrhardt. Unité et universalité de l’université. Dialogue franco-allemand entre chercheurs La recherche scientifique entre structures nationales et responsabilité globale, Nov 2014, Paris, France. ⟨hal-01549644⟩
  • Damien Ehrhardt. Cultural studies et aires culturelles. Aires culturelles / Area Studies. Approches de l’interculturalité dans différents systèmes d’enseignement supérieur, Service culturel de l'Université d'Evry; UFR LAM, Université d'Evry, May 2013, Evry, France. ⟨hal-01520770⟩
  • Damien Ehrhardt. L'innovation artistique à travers l'exemple de l'histoire de la musique au XIXe siècle. Changements et innovation au prisme des Sciences Humaines & Sociales, May 2013, Evry, France. ⟨hal-01520898⟩
  • Damien Ehrhardt, Hélène Fleury. Utopie et espace : Du modernisme au planétarisme. Arts, langues et interculturalité: alternatives au paradoxe de la globalisation, Xavier Sanchez; Damien Ehrhardt, Mar 2012, Evry, France. ⟨hal-01520722⟩
  • Damien Ehrhardt. Musique et Temps : Linéarité, prévisibilité et esthétique. Incertitude et créativité. Réflexions sur les pratiques scientifiques, Association Humboldt France, Jun 2010, Evry, France. ⟨hal-01452502⟩
  • Damien Ehrhardt. Ludwig van. De Kagel à Kubrick. Kubrick, les films, les musiques, Brigitte Gauthier, Mar 2010, Evry, France. p. 101-111. ⟨hal-01152249⟩
  • Damien Ehrhardt. The Reception of Schumann in France . 16th Biennial Conference on 19th Century Music, Michael Beckerman (New York University); Rachel Cowgill (University of Leeds / Liverpool Hope University) ; Mark Everist (University of Southampton; chair) Bryan Gilliam (Duke University) Francesco Izzo (University of Southampton); Bryan Gilliam (Duke University) ; Francesco Izzo (University of Southampton), Jul 2010, Southampton, United Kingdom. ⟨hal-01448902⟩
  • Damien Ehrhardt. L'identité et la différence en musique : Quelques réflexions sur les « catégories formelles ». L’unité dans la diversité ou la vision humboldtienne du cosmos. Identité – Individualité – Interdépendance, Soraya Nour-Sckell ; Damien Ehrhardt, Jun 2009, Evry, France. ⟨hal-01453464⟩
  • Damien Ehrhardt. De la 'Tonempfindung' à la 'Tonvorstellung' : Quelques réflexions sur les théories musicales de Helmholtz et de Riemann. 3e rencontre de l’atelier franco-italo-allemand "L’immaginazione come ‘camera obscura’ dei processi narrativi", Nov 2009, Menaggio, Italie. ⟨hal-01474647⟩
  • Damien Ehrhardt. Schumann et l’obscur. 2e rencontre de l’atelier franco-italo-allemand "L’immaginazione come ‘camera obscura’ dei processi narrativi", Nov 2008, Loveno, Italie. ⟨hal-01167186⟩
  • Damien Ehrhardt. La construction de l’identité transnationale chez Franz Liszt. Identité, entre ineffable et effroyable, Olivier Lazzarotti, Oct 2008, Amiens, France. ⟨hal-01167184⟩
  • Damien Ehrhardt. La musique au bord du Bauhaus. La musique à bord de la Bauhaus. Kultur- und Fachtransfer im Identifikationsprozess. An Bord der Bauhaus. Moderne und Migration. Eine Begegnung von Kunst und Wissenschaft, Sonja Neef, May 2008, Weimar, Germany. ⟨hal-01166525⟩
  • Damien Ehrhardt. Deutsch-französische Vermittlung im transnationalen musikalischen Feld zur Zeit Gouvys. Théodore Gouvy (1819-1898), Herbert Schneider et Institut Théodore Gouvy, 2007, Hildesheim, Germany. p. 551-567. ⟨hal-01152410⟩
  • Damien Ehrhardt. La construction des écoles nationales et des identités (trans)culturelles : Le cas de la Neudeutsche Schule et de la Société nationale de Musique. Musique et construction des identités nationales au XIXe siècle, Beat A. Föllmi; Nils Grosch; Mathieu Schneider, Oct 2007, Strasbourg, France. ⟨hal-01167183⟩
  • Damien Ehrhardt. Zur Gustav Mahler-Rezeption in Frankreich. Gustav Mahler. Rezeption und Interpretation, Charles W. Scheel; Damien Ehrhardt, Jun 2007, Sarrebruck, Germany. ⟨hal-01166523⟩
  • Damien Ehrhardt. Schumann à la lumière de la Nouvelle Théorie du Champ (musical). Schumann. Nouveaux regards, nouvelles écoutes, Jean-Pierre Armengaud; Damien Ehrhardt, Dec 2006, Evry, France. ⟨hal-01166522⟩
  • Damien Ehrhardt. Pour une (nouvelle) herméneutique musicale. Perspectives de l'esthétique musicale entre théorie et histoire, Alessandro Arbo, Nov 2005, Strasbourg, France. p. 157-176. ⟨hal-01167182⟩
  • Damien Ehrhardt. La syntaxe musicale chez Hugo Riemann. Evolution et prémices esthétiques. La notion de syntaxe en langue et en musique, Gottfried R. Marschall, Mar 2003, Paris, France. ⟨hal-01166520⟩
  • Damien Ehrhardt. Le salon de Liszt à Weimar (1848-1861). Concert, lieux et espaces musicaux en Europe, 1700-1920. Approche architecturale, culturelle et sociale, Nov 2001, Bruxelles, Université Libre de Bruxelles, Belgique. ⟨hal-02065776⟩
  • Damien Ehrhardt. Zur Genese der Symphonischen Etüden von Robert Schumann. 15. Wissenschaftliche Arbeitstagung zu Fragen der Schumann-Forschung, 1992, Zwickau, Germany. p. 41-54. ⟨hal-01153541⟩

Preprints, Working Papers, ...4 documents

  • Damien Ehrhardt. Musique et transferts culturels : de l'Europe à la mondialisation : Conclusion de la Journée d'études du 21 novembre 2016 à l'Université d'Evry. 2017. ⟨hal-01448888⟩
  • Damien Ehrhardt. La liberté académique dans le monde contemporain : Conclusion du Collège Humboldt des 10 et 11 décembre 2015 à l’Institut Goethe, Paris. 2015. ⟨hal-01453094⟩
  • Damien Ehrhardt. Quelques réflexions sur les notions d’aires et d’espaces culturels dans les régions anglophones, francophones et germanophones. 2013. ⟨hal-01150221⟩
  • Damien Ehrhardt, Hélène Fleury. Les espaces de l'utopie : Vers une typologie spatio-historique. 2012. ⟨hal-01519641⟩

Maps1 document