Accéder directement au contenu

Dacia Dressen-Hammouda

Professeure des Universités, anglais de spécialité
63
Documents
Affiliations actuelles
  • 1063679

Présentation

PhD in Linguistics Full Professor, English for Specific Purposes UFR Langues, Cultures et Communication Laboratoire ACTé - *Activité, Connaissance, Transmission, éducation* Université Clermont Auvergne Research interests My research focuses on interactions between sociocultural context and the communication practices found in specific settings, whether academic, scientific or professional, in English and in French. Situated communication practices are both written and oral, but they are also multimodal: verbal, visual, spatial, gestural, sound-based and temporal. They build on the implicit and tacit aspects of social interaction, involving how people think, what they perceive, how they interpret and situate themselves within sociocultural events. I apply the results to a wide variety of situations, for example, the conception of academic, scientific and/or professional development materials and training programs, and the accompaniment of learners' social identity construction. Keywords - Indexicality – entextualization - recontextualization - Emergence of situated discoursal expertise - Multimodality - Digital and multimodal literacies - Genre analysis and genre theory - Writing Centers / Writing peer tutor training - Information design / Technical communication - User experience design processes - L1 and L2 Writing Research - English for Specific Purposes - English for Research and Professional Purposes - English for Academic Purposes

Publications

Image document

Revealing indexicality in specialized writing: Negotiating second-language politeness indexes in job application letters

Dacia Dressen-Hammouda
Literatura y Lingüística, 2023, 46, pp.221-250. ⟨10.29344/0717621X.46.3140⟩
Article dans une revue hal-04292660v1
Image document

Evaluating multimodal literacy: Academic and professional interactions around student-produced instructional video tutorials

Dacia Dressen-Hammouda , Ciara R. Wigham
System, 2022, 105, pp.102727. ⟨10.1016/j.system.2022.102727⟩
Article dans une revue hal-03521668v1

Book review, Introducing English for Specific Purposes. Laurence Anthony, London: Routledge (2018)

Dacia Dressen-Hammouda
ASp, la revue du GERAS, 2021, pp.121-127
Article dans une revue hal-03473267v1

Book review, Approche ethnographique des langues spécialisées, Séverine Wozniak, Bern : Peter Lang (2019)

Dacia Dressen-Hammouda
ASp, la revue du GERAS, 2020, pp.118-125
Article dans une revue hal-03473274v1
Image document

Rédactologie et LANSAD: une didactique de l'écrit ciblée sur les besoins contextuels de l'apprenant L2

Dacia Dressen-Hammouda
Etudes en didactique des langues, 2016, Écrire (LANSAD & FLE) / Writing (TESOL & FFL), 26, pp.9-40
Article dans une revue hal-04044961v1
Image document

Measuring the voice of disciplinarity in scientific writing: A longitudinal exploration of experienced writers in geology

Dacia Dressen-Hammouda
English for Specific Purposes, 2014, 34, pp.14-25. ⟨10.1016/j.esp.2013.10.001⟩
Article dans une revue hal-01015090v1

3. Des gestionnaires communicants

Claire Scopsi , Matthieu Lamy , Angèle Stalder , Dacia Dressen-Hammouda
Documentaliste - Sciences de l'Information, 2014, 51 (1), pp.56-67. ⟨10.3917/docsi.511.0056⟩
Article dans une revue hal-01015103v1
Image document

Politeness strategies in the job application letter: Implications of Intercultural Rhetoric for designing writing feedback

Dacia Dressen-Hammouda
ASp - La revue du GERAS, 2013, 64, pp.139-159. ⟨10.4000/asp.3866⟩
Article dans une revue hal-01012409v1
Image document

From novice to disciplinary expert: Disciplinary identity and genre mastery

Dacia Dressen-Hammouda
English for Specific Purposes, 2008, 27, pp.233-252. ⟨10.1016/j.esp.2007.07.006⟩
Article dans une revue hal-01011832v1
Image document

Un défi pour l'enseignement en langue de spécialité : concilier le texte et les besoins de " multimodalité "

Dacia Dressen-Hammouda
Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité : Cahiers de l'APLIUT, 2006, XXV, pp.60-73. ⟨10.4000/apliut.2388⟩
Article dans une revue hal-01011779v1
Image document

La modélisation communicative dirigée : l'apport de la démarche de genre à l'enseignement de l'anglais professionnel

Dacia Dressen-Hammouda
Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité : Cahiers de l'APLIUT, 2004, XXIII, pp.89-103. ⟨10.4000/apliut.3477⟩
Article dans une revue hal-01011764v1
Image document

Contributions of an integrated genre theory of text and context to teaching LSP

Dacia Dressen-Hammouda
ASp - La revue du GERAS, 2003, 39-40, pp.73-90. ⟨10.4000/asp.1306⟩
Article dans une revue hal-01011756v1
Image document

Geologists' implicit persuasive strategies and the construction of evaluative evidence

Dacia Dressen-Hammouda
Journal of English for Academic Purposes, 2003, 2, pp.273-290. ⟨10.1016/S1475-1585(03)00046-8⟩
Article dans une revue hal-01011731v1
Image document

Textual silence in scientific research articles: Recontextualizations of the field account in geology

Dacia Dressen-Hammouda
Hermes: Journal of Language and Communication Studies, 2002, 28, pp.81-107
Article dans une revue hal-01011716v1
Image document

Le "cadre géologique" dans l'article de géologie en français et en anglais: crédibilité et retenue sur le terrain

Dacia Dressen-Hammouda
ASp - La revue du GERAS, 1998, 19/22, pp.51-66. ⟨10.4000/asp.2744⟩
Article dans une revue hal-01011693v1
Image document

"Consider This...": The role of imperatives in scholarly writing

John M. Swales , Ummul Ahmad , Yu-Ying Chang , Daniel Chavez , Dacia Dressen-Hammouda
Applied Linguistics, 1998, 19, pp.97-121. ⟨10.1093/applin/19.1.97⟩
Article dans une revue hal-01011705v1

Adapting LSP genre-based pedagogies to the digitally-mediated workplace: Supporting the emergence of professional video-based genre design competence

Dacia Dressen-Hammouda , Ciara R. Wigham
AELFE-LSPPC International Conference 2023, Jun 2023, Zaragoza, Spain
Communication dans un congrès hal-04162289v1

Un nouveau cadre pour relever les défis de la numérisation en didactique des langues et en rédaction technique

Dacia Dressen-Hammouda
35e colloque du CerLICO, Dire et re-dire : bis repetita ?, Université Rennes 2, May 2022, Rennes, France
Communication dans un congrès hal-04388903v1

A framework for teaching about indexicality in specialized discourse

Dacia Dressen-Hammouda
ESSE 2021 Conference, Seminar 7: English for Specific Purposes, What theoretical frameworks for what teaching and research outcomes?, Sep 2021, Lyon (Online), France
Communication dans un congrès hal-03474612v1

A framework for revealing indexicality in situated written discours

Dacia Dressen-Hammouda
Writing Research Across Borders 2021, Mar 2021, Xi'an (online), China
Communication dans un congrès hal-03474628v1
Image document

Professionals’ feedback on emerging multimodal needs in LSP: An evaluation of student-produced instructional video tutorials

Dacia Dressen-Hammouda , Ciara R. Wigham
6th International Conference of Asia-Pacific LSP & Professional Communication Association. Multimodality and Beyond: Addressing complexity and emerging needs in LSP., Jun 2021, Hong Kong, China
Communication dans un congrès hal-03474245v1

Using qualitative methods to support situated writing: Protocol-assisted modeling

Dacia Dressen-Hammouda
Ethnographies of Academic Writing: Research and Pedagogy Conference, May 2019, Zaragoza, Spain
Communication dans un congrès hal-03474640v1

Méthode d’élaboration d’un curriculum ‘éthique’ pour un parcours de Master LEA professionnalisant

Dacia Dressen-Hammouda
40è Colloque International du GERAS, Mar 2019, Université Paris 2 Panthéon-Assas, France
Communication dans un congrès hal-03474646v1

Construction d'un parcours de master en rédaction technique : Cadre théorique et considérations méthodologiques pour développer les compétences et l'identité professionnelles des étudiants

Dacia Dressen-Hammouda
COALAS (COmpétences professionnelles : Apport des LAngues de Spécialité / Languages for Specific Purposes and Professional Skills), Dec 2018, Grenoble, France
Communication dans un congrès hal-03473295v1
Image document

Adapting methods for teaching work-based literacies to a changing workplace context: Using protocol-assisted modeling.

Dacia Dressen-Hammouda
51st Annual British Association of Applied Linguistics Conference, Sep 2018, York, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-02021703v1
Image document

L’écriture universitaire : une activité sociale et pédagogique qui participe à la construction du réel disciplinaire

Dacia Dressen-Hammouda
Journée d'étude, « Le réel dans les situations de transmission, d’apprentissage et de connaissance »., Béatrice Drot-Delange, Dacia Dressen-Hammouda, Mar 2018, Clermont-Ferrand, France
Communication dans un congrès hal-01900852v1

An indexical and intercultural academic discourse analysis of French EAL writing: Identifying challenges and issues

Dacia Dressen-Hammouda
PRISEAL, Oct 2016, Coimbra, Portugal
Communication dans un congrès hal-02021705v1

An indexical analysis of multilingual communication: Identifying issues for French writers in English

Dacia Dressen-Hammouda
European Academic Colloquium on Technical Communication Studies, Apr 2016, Berlin, Germany
Communication dans un congrès hal-02021704v1

Langue(s) et spécialisation : deux versants d’une même problématique.

Dacia Dressen-Hammouda
Conférence invitéé pour la Journée d'étude, LIDILE - Université de Rennes 1, Quelles réalités pour la langue de spécialité dans l’enseignement-apprentissage du LANSAD ?, Dec 2015, Rennes, France
Communication dans un congrès hal-02021709v1

Diachronic research: A methodology for revealing a discipline’s frame of indexicality

Dacia Dressen-Hammouda
Change and diachrony in language and text: A conference in honour of David Banks, Nov 2015, Paris, France
Communication dans un congrès hal-02021706v1

Situating writing expertise through indexicality: French information designers writing across borders.

Dacia Dressen-Hammouda
Writing Research Across Borders III Conference, Feb 2014, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01128478v1

Reflection and identity in transcultural and transnational writing research.

Dacia Dressen-Hammouda , Willard-Traub Margaret
Writing Research Across Borders III Conference, Feb 2014, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01128482v1

ESP through the lens of indexicality: Learning to write as an information designer

Dacia Dressen-Hammouda
35th International GERAS Conference, Mar 2014, Aix-Marseille, France
Communication dans un congrès hal-01128472v1

Transformer l'enseignement des langues à l’université par la formation des formateurs

Dacia Dressen-Hammouda
Congrès RANACLES XXI, Nov 2013, Bordeaux, France
Communication dans un congrès hal-01128486v1

Appropriation d'une interface zoomable par des utilisateurs de slideware

Béatrice Drot-Delange , Dacia Dressen-Hammouda , Cécile Prezut
Pratiques et usages numériques. H2PTM'13, Oct 2013, Paris, France. pp.107-118
Communication dans un congrès hal-00875859v1

Place and space as shapers of disciplinary identity: A multimodal analysis of disciplinary becoming.

Dacia Dressen-Hammouda
Space, place and the discursive construction of identity Conference, Jun 2012, Naples, Italy
Communication dans un congrès hal-01128493v1

A tool for measuring genre variation as perceived norm.

Dacia Dressen-Hammouda
CERLIS : Genre variation in English academic communication, Jun 2011, Bergamo, Italy
Communication dans un congrès hal-01128513v1

Measuring genre variation as perceived norm

Dacia Dressen-Hammouda
32nd GERAS conference, Mar 2011, Dijon, France
Communication dans un congrès hal-01128516v1

Raising awareness of L2 writer identity through intercultural exchange

Dacia Dressen-Hammouda
Writing Research Across Borders II Conference, Feb 2011, Fairfax, VA, United States
Communication dans un congrès hal-01128519v1

What training for technical writing instructors?

Dacia Dressen-Hammouda
Quelles compétences, quelle formation pour les formateurs en traduction-localisation, terminologie, rédaction technique?, Oct 2011, Rennes, France
Communication dans un congrès hal-01128503v1
Image document

Expertise et maîtrise des structures informationnelles : le cas de la documentation professionnelle en ligne pour les concepteurs web

Dacia Dressen-Hammouda , Béatrice Drot-Delange
GRESEC, Université Stendhal, "Evolutions technologiques et information professionnelle : pratiques, acteurs et documents", Dec 2009, Grenoble, France
Communication dans un congrès hal-01011839v1
Image document

Adapting process-oriented writing approaches to cross-cultural contexts: the case of French university students

Dacia Dressen-Hammouda
Third Biennial Conference on European Association of Teachers of Academic Writing, Jun 2005, Athens, Greece. pp.47-60
Communication dans un congrès hal-01011773v1
Image document

Dévoiler le non-dit: Ce géologue a-t-il été, oui ou non, sur le terrain?

Dacia Dressen-Hammouda
GLAT2002 (Groupe de Linguistique Appliquée des Télécommunications) : "Langues spécialisées et besoins spécifiques : théorie et pratique", May 2002, Évry, France. pp.125-139
Communication dans un congrès hal-01011714v1
Image document

Ethnography in ESP

Dacia Dressen-Hammouda
Sue Starfield; Christoph Hafner. The Handbook of English for Specific Purposes, Wiley-Blackwell, inPress
Chapitre d'ouvrage hal-04388484v1

Methods for developing literacy in professional and academic contexts: Using protocol-assisted modeling

Dacia Dressen-Hammouda
Laura-Mihaela Muresan; Concepión Orna-Montesinos. Academic Literacy Development: Perspectives on Multilingual Scholars’ Approaches to Writing, Palgrave Macmillan, pp.81-100, 2021, ⟨10.1007/978-3-030-62877-2⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03473195v1

Le réel, c’est la cognition distribuée construite au travers de l’écriture

Dacia Dressen-Hammouda
La pluralité du réel dans l’éducation : situations de transmission, d’apprentissage et de connaissance, Presses Universitaires Blaise Pascal, pp.121-144, 2021, Collection « Sphère éducative », 978-2-84516-996-8
Chapitre d'ouvrage hal-03473233v1

Diachronic research: A methodology for revealing a discipline’s implicit frame of indexicality

Dacia Dressen-Hammouda
Shirley Carter-Thomas; Clive Hamilton. Science, SFL and language change. A festschrift in honour of David Banks, Cambridge Scholars Publishing, pp.87-106, 2019
Chapitre d'ouvrage hal-03473254v1
Image document

Place and space as shapers of disciplinary identity: The role of indexicality in the emergence of disciplinary writing expertise

Dacia Dressen-Hammouda
Julia Bamford, Franca Poppi & Davide Mazzi. Space, Place and the Discursive Construction of Identity, Peter Lang, pp.71-106, 2014, 978-3-0343-1249-3
Chapitre d'ouvrage hal-01015095v1
Image document

Measuring the construction of discoursal expertise through corpus-based genre analysis

Dacia Dressen-Hammouda
Alex Boulton, Shirley Carter-Thomas and Elizabeth Rowley-Jolivet. Corpus-Informed Research and Learning in ESP. Issues and applications, John Benjamins, pp.193-213, 2012, 9789027203571. ⟨10.1075/scl.52⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01012320v1
Image document

Ethnographic approaches in ESP

Dacia Dressen-Hammouda
Brian Paltridge and Sue Starfield. The Handbook of English for Specific Purposes, Wiley, pp.501-518, 2012, 978-0-470-65532-0
Chapitre d'ouvrage hal-01015041v1
Image document

Teaching technical communication in France: Challenges and prospects

Dacia Dressen-Hammouda
Barry Thatcher and Kirk St Amant. Teaching Intercultural Rhetoric and Technical Communication: Theories, Curriculum, Pedagogies, and Practices, Baywood, pp.155-172, 2011, Technical Communication Series, 978-0895033772
Chapitre d'ouvrage hal-01011844v1
Image document

Aligning EAP writing pedagogies across European universities: a case study from France

Dacia Dressen-Hammouda
Inmaculada Fortanet-Gómez and Christine A. Räisänen. Toward a Harmonized European Higher Education : English as the Medium of Teaching and Learning, John Benjamins, pp.75-96, 2008, 9789027205209
Chapitre d'ouvrage hal-01011834v1
Image document

"Geological Setting/Cadre Géologique" in English and French Petrology Articles: Muted Indications of Explored Places

Dacia Dressen-Hammouda , John M. Swales
Anna Trosberg. Analysing Professional Genres, John Benjamins, pp.57-76, 2000
Chapitre d'ouvrage hal-01011707v1