Accéder directement au contenu

Claudine Piau-Toffolon

73
Documents
Affiliations actuelles
  • 117974
Identifiants chercheurs

Présentation

Claudine Piau-Toffolon holds a PHD in Computer Science from the University Paris-Dauphine. Her main domain of studies concerns software development processes. She became assistant professor at the University of Littoral in 1999. After working on several projects related to Technology Enhanced Learning, she joined the IEAH team of the LIUM Laboratory in Le Mans University in 2006. Her main research topics are TEL engineering and more particularly the study of learning design process and its instrumentation. Her work aims to study the development and implementation of methodological and technical tools for teachers, in various pedagogical situations, such as serious games or virtual reality-based games.
Titulaire d’un doctorat en informatique de l’université Paris-Dauphine obtenu en 1997 dans le domaine du génie logiciel, j’ai d’abord été recrutée sur un poste de Maître de Conférences à l’université du Littoral en 1999. Après une reconversion thématique dans les EIAH, j’ai muté en 2006 à Le Mans Université sur un poste au département informatique de l’IUT de Laval. Je suis depuis 2014, en poste au département informatique de la Faculté des Sciences. Mon domaine d’intérêt principal concerne l’ingénierie des EIAH et plus particulièrement la conception pédagogique.

Publications

From Design to Management of Digital Epistemic Games

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Guillaume Loup , Eric Sanchez
International Journal of Serious Games, 2020, 7 (1), pp.23-46. ⟨10.17083/ijsg.v7i1.336⟩
Article dans une revue hal-02513485v1

Projet en milieu universitaire: vers une gestion collaborative assistée par le web

Benedicte Talon , Claudine Piau-Toffolon , Bruno Warin
Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 2005, 2 (2), pp.28-33
Article dans une revue hal-01434265v1

Software Informative Prototyping Evaluation

Claudine Piau-Toffolon
Electronic Journal of Information Systems Evaluation, 2002
Article dans une revue hal-01943443v1
Image document

Impact des scénarisations pédagogiques différenciées sur l’engagement et la participation des étudiants

Élodie Clayette , Claudine Piau-Toffolon
LUDOVIA, Apr 2022, Yverdon-les-Bains, Suisse
Communication dans un congrès hal-03745144v1
Image document

Use of Project-Based Learning and Living Personas to Train Future Designers of Interactive Applications

Christophe Kolski , Walid Merrad , Claudine Piau-Toffolon , Bruno Warin
28th International Conference on Systems Engineering, Wroclaw University of science and technology, Dec 2021, Wroclaw, Poland. pp.79-88, ⟨10.1007/978-3-030-92604-5_8⟩
Communication dans un congrès hal-03706838v1
Image document

Modèle et outil pour assister la scénarisation des activités pédagogiques orientées RV

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2019, PARIS, France
Communication dans un congrès hal-02122230v1
Image document

Instrumentation of Higher Education Modules Based on Synchronous Speech Transcription: Design and Integration of a Toolset During Lectures and Practical Work Sessions

Vincent Bettenfeld , Rémi Venant , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2019), IEEE, Jul 2019, Maceió, Brazil. pp.22-23, ⟨10.1109/ICALT.2019.00018⟩
Communication dans un congrès hal-03159277v1
Image document

Assistance to Scenarisation of VR-oriented Pedagogical Activities: Models and Tools

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
ICALT 2019, Jul 2019, Maceio, Brazil. pp.344-346
Communication dans un congrès hal-02122277v1
Image document

Instrumentation of learning situation using automated speech transcription : A prototyping approach

Vincent Bettenfeld , Salima Mdhaffar , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
11th Int. Conf on Computer Supported Education (CSEDU 2019), May 2019, Heraklion, Crete, Greece. pp.359-366
Communication dans un congrès hal-02180917v1
Image document

A model and its tool to assist the scenarization of VR-oriented pedagogical activities

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
CSEDU 2019, May 2019, Crète, Greece. pp.511-518
Communication dans un congrès hal-02122244v1
Image document

Assistance to Scenarisation of VR-Oriented Pedagogical Activities: Models and Tools

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sebastien Iksal
2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Jul 2019, Maceió, France. pp.344-346, ⟨10.1109/ICALT.2019.00107⟩
Communication dans un congrès hal-04468605v1
Image document

Towards an editor for VR-oriented educational scenarios

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
The 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.756-760
Communication dans un congrès hal-02170565v1
Image document

Elaboration d'une méthodologie d'instrumentation pédagogique en contexte universitaire

Vincent Bettenfeld , Raphaëlle Cretin-Pirolli , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (EIAH 19), Jun 2019, Paris, France. pp.151-156
Communication dans un congrès hal-02180895v1
Image document

Towards design and operationalization of pedagogical situations in the VRLEs.

Oussema Mahdi , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
The 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 400-402
Communication dans un congrès hal-01775218v1
Image document

Lecture instrumentation based on synchronous speech transcription

Vincent Bettenfeld , Christophe Choquet , Claudine Piau-Toffolon
18th International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 11-15
Communication dans un congrès hal-01850439v1
Image document

Living Persona Technique applied to HCI Education

Bruno Warin , Christophe Kolski , Claudine Piau-Toffolon
The IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) 2018, Apr 2018, Santa Cruz de Tenerife, Spain. pp.57-65
Communication dans un congrès hal-01797523v1
Image document

ADDEGames: An Assistance Design tool for Digital Epistemic Games

Lahcen Oubahssi , Guillaume Loup , Claudine Piau-Toffolon , Oussema Mahdi
The 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 103-107
Communication dans un congrès hal-01775217v1
Image document

A process of design and production of Virtual Reality Learning Environments

Lahcen Oubahssi , Oussema Mahdi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
International Conference on Collaborative Learning (ICL 2018), Sep 2018, Kos Island, Greece. pp.353-364
Communication dans un congrès hal-01882158v1
Image document

Virtual Learning Environment Design in the Context of Orientation Skills Acquisition for LUSI Class

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
10th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU18), Mar 2018, Funchal,Madeira, Portugal. pp.47-58
Communication dans un congrès hal-01707205v1
Image document

Instrumentation of Classrooms Using Synchronous Speech Transcription

Vincent Bettenfeld , Salima Mdhaffar , Christophe Choquet , Claudine Piau-Toffolon
13th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2018), Sep 2018, Leeds, United Kingdom. pp.648-651, ⟨10.1007/978-3-319-98572-5_65⟩
Communication dans un congrès hal-02184346v1
Image document

REARTH un exemple de Jeu Épistémique Numérique De la conception à l’expérimentation

Frank Sauret , Valérie Emin-Martinez , Guillaume Loup , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
Colloque Enseignement des Technologies et des Sciences de l'Information et des Systèmes (CETSIS), May 2017, Le Mans, France
Communication dans un congrès hal-01850462v1
Image document

Accompagner /Encourager l'autonomie des apprenants via un Livret participatif numérique de Compétences en Réussite Étudiante (LiCoRÉ)

Pierre Louay Salam , Claudine Piau-Toffolon , Madeth May
L’Apprenant acteur principal de son parcours tout au long de sa vie, Jan 2017, Fond Remeud, France
Communication dans un congrès hal-01518584v1
Image document

Conception et développement d'un environnement virtuel pour l'apprentissage : Application dans le cadre du projet ARVAD

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
ORPHEE Rendez-vous, Jan 2017, Font-Romeu, France
Communication dans un congrès hal-01850709v1

Transcription de la parole en situations pédagogiques synchrones

Vincent Bettenfeld , Raphaëlle Crétin , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.373-375
Communication dans un congrès hal-01610740v1
Image document

ARVAD : Un environnement virtuel pour l'apprentissage de l'autonomie des déplacements pour les classes ULIS

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH17), Jun 2017, Strasbourg, France. pp.209-220
Communication dans un congrès hal-01664491v1
Image document

Accompagner/Encourager l'autonomie des apprenants via un Livret Numérique de Compétences en Réussite Etudiante (LiCoRé)

Pierre Louay Salam , Claudine Piau-Toffolon , Madeth May
8ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.257-268
Communication dans un congrès hal-01850466v1

A Context-Based Similarity Algorithm for Enhancing Learning Scenarios Reuse

Meriem Chaabouni , Mona Laroussi , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet , Henda Ben Ghezala
Intelligent Tutoring Systems (ITS 16), 2016, Zagreb, Croatia. pp.458--460
Communication dans un congrès hal-01433180v1

Structuring and Indexing Pattern-Based Learning Scenarios: Toward a Platform-Oriented Design

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL 16), 2016, Belfast (UK), United Kingdom
Communication dans un congrès hal-01433166v1
Image document

Rethinking learning design for learning technologies: formalized vision to operationalize pattern-based scenarios

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
The 16th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 16),, 2016, Austin, Texas, United States. pp.57-61
Communication dans un congrès hal-01433174v1
Image document

A context modeling approach and a tool for reusing learning scenarios

Mariem Chaabouni , Mona Laroussi , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet , Henda Ben Ghezala
24th International Conference on Computers in Education - ICCE’2016, Nov 2016, Bombay, India. pp. 288-293
Communication dans un congrès hal-01861336v1
Image document

Toward a Play Management System for Play-Based Learning

Eric Sanchez , Claudine Piau-Toffolon , Lahcen Oubahssi , Audrey Serna , Iza Marfisi-Schottman
European Conference on Technology Enhanced Learning,, Sep 2016, Lyon, France. pp.484 - 489, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_47⟩
Communication dans un congrès hal-01383214v1
Image document

Platform oriented semantic description of pattern-based learning scenarios

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
11th European Conference on technology Enhanced Learning - Adaptive and Adaptable Learning (EC-TEL 16), Sep 2016, Lyon, France. pp.652-655, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_84⟩
Communication dans un congrès hal-01433187v1
Image document

Indexation contextuelle multi-facettes de scénarios d'apprentissage basée sur l'observation

Mariem Chaabouni , Mona Laroussi , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.270-281
Communication dans un congrès hal-01405955v1
Image document

Learning Scenarios' Operationalization: A Process based on Ontology and Patterns

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
CSEDU 2015, May 2015, Lisbonne, Portugal. pp.139--147
Communication dans un congrès hal-01455469v1

Indexing learning scenarios by the most adapted contexts : An approach based on the observation of scenario progress in session

Meriem Chaabouni , Claudine Piau-Toffolon , Mona Laroussi , Christophe Choquet
The 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT2015, 2015, Hualien, Taiwan. pp.39--43
Communication dans un congrès hal-01452338v1
Image document

Extraire et réutiliser des patrons de conception à partir de Learning Games existants

Iza Marfisi-Schottman , Claudine Piau-Toffolon
Atelier méthodologies de conception collaboratives des EIAH, 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2015, Agadir, Maroc
Communication dans un congrès hal-01167538v1
Image document

Processus d'aide à l'opérationnalisation de scénarios pédagogiques à base de patrons et d'ontologies

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.438-440
Communication dans un congrès hal-01405984v1
Image document

Assistance for Learning Design Community : A context-awareness and pattern-based approach

Jean-Pierre Clayer , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
6th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU'14), Apr 2014, Barcelona, Spain. pp.293--300
Communication dans un congrès hal-01452339v1

Design and operationalization of learning situations based on patterns for a public in professional development

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Nour El Mawas
9th European Conf. on Technology Enhanced Learning (ECTEL'14), 2014, Gratz, Austria. pp.560--561
Communication dans un congrès hal-01433256v1
Image document

Design and operationalization of patterns: Case of a training situation of personal assistance for public in professional integration

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Fatma Kammoun
8th Int. Conf. on Software Technologies (ICSOFT'13), Jul 2013, Reykjavik, Iceland. pp.488--495
Communication dans un congrès hal-01433264v1
Image document

Towards a Pattern-based adaptive approach for Instructional Design Based on Teacher's Pedagogical Design Scheme

Jean-Pierre Clayer , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
15th Int. Conf. on Enterprise Information Systems (ICEIS'13), Jul 2013, Angers, France. pp.532--538
Communication dans un congrès hal-01452340v1
Image document

Scénarisation pédagogique à base de patrons : Cas d'une association pour l'insertion professionnelle

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Fatma Kammoun
COLLOQUE INTERNATIONAL « Les questions vives en éducation et formation : regards croisés France-Canada », Jun 2013, Nantes, France. pp.293-299
Communication dans un congrès hal-01458145v1
Image document

Patterns,Pedagogical Design Schemes and Process for Instructional Design : With a Pattern-based and Teacher-centered Approach

Jean-Pierre Clayer , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
13th Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT'13), Jul 2013, Beijing, China. pp.304--306
Communication dans un congrès hal-01433452v1
Image document

Conception et opérationnalisation de patrons : Cas d'une situation de formation d'aide à la personne pour un public en insertion professionnelle

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Fatma Kammoun
EIAH 2013, May 2013, Toulouse, France. pp.191--202
Communication dans un congrès hal-01433268v1
Image document

A pattern-based and teacher-centered approach for learning design

Jean-Pierre Clayer , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
15th IASTED Int. Conf. on Computers and Advanced Technology in Education (CATE 2012), Jun 2012, Napoli, Italy. pp.119-124, ⟨10.2316/P.2012.774-062⟩
Communication dans un congrès hal-01433480v1

Ingénierie des besoins pédagogiques : Une approche design patterns pro- active et adaptative

Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Christophe Choquet
Atelier Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2011), May 2011, Mons, Belgique
Communication dans un congrès hal-02181787v1
Image document

Models transformation to implement a Project-Based Collaborative Learning (PBCL) scenario: Moodle case study

Firas Abdallah , Claudine Piau-Toffolon , Bruno Warin
The 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT 08, 1st to 5th July 2008 Santander, Cantabria, Spain, Jul 2008, Santander, Spain
Communication dans un congrès hal-01861671v1

Accompagner les projets en milieu universitaire Présentation d'une méthodologie d'encadrement de projets collaboratifs assistée par le Web

Bénédicte Talon , Claudine Piau-Toffolon , Bruno Warin
4ème Colloque « Questions de pédagogies dans l'enseignement supérieur », Louvain-la-Neuve, du 24 au 26 janvier 2007, Jan 2007, Louvain la-Neuve, Belgique. pp.439-446
Communication dans un congrès hal-01434114v1

Ingénierie des EIAH orientée-scénarios

Claudine Piau-Toffolon
Actes de TICE'06, 2006, Toulouse, France
Communication dans un congrès hal-01434125v1

Learning management system scenario-based engineering

Claudine Piau-Toffolon
Actes European Conference on E-Learning (ECEL'06), 2006, Winchester, United Kingdom. pp.397--406
Communication dans un congrès hal-01434223v1

Human-Centered Systems Development and Use Inconsistencies

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
Int. Conf. on Enterprise Information Systems (ICEIS'04), 2004, Porto, Portugal. pp.34--41
Communication dans un congrès hal-01434520v1

From Classroom to E-learning Teaching : A European Partnership Experiment

Benedicte Talon , Claudine Piau-Toffolon , Bruno Warin
3Th European Conference on E-Learning (ECEL 04), Nov 2004, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01434513v1

Software solutions selection : An approach based on the software dimensions

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
Actes de AIM'04, 2004, Evry, France. pp.1--10
Communication dans un congrès hal-01434514v1

Software Prototyping Classification

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
5th Int. Conf. On Enterprise Information Systems (ICEIS 2003), Apr 2003, Angers, France. pp.266-271
Communication dans un congrès hal-01861741v1

Global Model of E-Commerce

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
4th Int. Conf on Enterprise Information Systems (ICEIS’02), Apr 2002, Ciudad Real, Spain. pp.1092-1098
Communication dans un congrès hal-01861742v1

A Software Engineering Global Model

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
26th Annual Int. Computer Software & Applications Conference (IEEE-COMPSAC’02), Aug 2002, Oxford, United Kingdom. pp.47-53
Communication dans un congrès hal-01861744v1

A Contract-Based Theory of Information Systems

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
3rd Int. Conf. On Enterprise Information Systems (ICEIS’01), Jul 2001, Setubal, Portugal. pp.645-650
Communication dans un congrès hal-01861745v1

A Framework of a Software Iterative Maintenance Method

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
15th International Symposium on Computer and Information Sciences (ISCIS’00), Oct 2000, Istanbul, Turkey
Communication dans un congrès hal-01861750v1

A Framework for Studying the Coordination Process in Software Engineering

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
ACM symposium on Applied computing (SAC 2000), Mar 2000, Côme, Italy. pp.851-857
Communication dans un congrès hal-01861746v1

The Cost of Coordination in Software Engineering

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
11th European Software Control and Metrics Conference (ESCOM-SCOPE’00), Apr 2000, Munich, Germany
Communication dans un congrès hal-01861748v1

Decision-Making Process Improvement: A Framework Based on the Option-Pricing Theory

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
International Conference on Computational Intelligence for Modelling, Control and Automation (CIMCA’99), Feb 1999, Vienne, Austria. pp.291-298
Communication dans un congrès hal-01861756v1

An Economic Model of Software Reuse

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
10th European Software Control and Metrics Conference (ESCOM-SCOPE’99), Apr 1999, Herstmonceux Castle, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-01861755v1

Le modèle des cinq spirales : Un cadre générique d’informatisation des organisations

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
Workshop on the « Many Facets of Process Engineering : From Theory to Practice, May 1999, Tunis, Tunisie
Communication dans un congrès hal-01862097v1

Software Reusable Artifacts Evolution : A Three Level Abstraction Framework

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
9th Annual International Symposium of The International Council on Systems Engineering (INCOSE 99), Jun 1999, Brighton, United Kingdom. pp.735-749
Communication dans un congrès hal-01861753v1

Informatisation des processus complexes : Un modèle générique pour réduire les incertitudes

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
Deuxième Conférence Francophone de Modélisation et Simulation (MOSIM’99), Oct 1999, Annecy, France
Communication dans un congrès hal-01862096v1

Requirements Elicitation Process : An Iterative Approach Based on the Spiral Model

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
14th International Symposium on Computer and Information Sciences (ISCIS’99), Oct 1999, Izmir, Turkey
Communication dans un congrès hal-01861754v1

Software Artifacts Reuse and Maintenance: An Organizational Framework

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
Second IEEE Euromicro Conference on Software Maintenance and Reengineering, (IEEE-CSMR’98), Mar 1998, Florence, Italy
Communication dans un congrès hal-01862098v1

Software Projects Evaluation and Control: A Decision-Oriented Generic Framework

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
European Software Measurement Conference (FESMA'98), May 1998, Antwerpen, Belgium
Communication dans un congrès hal-01862100v1

A Three Layers Software Development Method: Foundations and Definitions

Claudine Piau-Toffolon , Salem Dakhli
IEEE Conference on Engineering of Complex Computer Systems, (IEEE-ICECCS’97), Sep 1997, Como, Italy
Communication dans un congrès hal-02182358v1
Image document

Use of Project-Based Learning and Living Personas to Train Future Designers of Interactive Applications

Christophe Kolski , Walid Merrad , Claudine Piau-Toffolon , Bruno Warin
Borzemski, Leszek; Selvaraj, Henry; Świątek, Jerzy. Advances in Systems Engineering: Proceedings of the 28th International Conference on Systems Engineering, ICSEng 2021, 364, Springer International Publishing, pp.79-88, 2021, Lecture Notes in Networks and Systems, 9783030926038. ⟨10.1007/978-3-030-92604-5_8⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03528667v1
Image document

A Virtual Learning Environment to Acquire Orientation Skills in the LUSI Class Context

Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon
McLaren B., Reilly R., Zvacek S., Uhomoibhi J. (eds). Computer Supported Education, Springer, pp.56-76, 2019, Communications in Computer and Information Science, 978-3-030-21150-9. ⟨10.1007/978-3-030-21151-6_4⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02170553v1
Image document

A process using ontology to automate the operationalization of pattern-based learning scenarios

Zeyneb Tadjine , Lahcen Oubahssi , Claudine Piau-Toffolon , Sébastien Iksal
Susan Zvacek, Maria Teresa Restivo, James Uhomoibhi, Markus Helfert. Computer Supported Education, 583, Springer, pp.444-461, 2016, Communications in Computer and Information Science, 978-3-319-29584-8. ⟨10.1007/978-3-319-29585-5_26⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01433153v1

The Software Dimensions Theory

Claudine Piau-Toffolon
Enterprise Information Systems, pp. 89-98, 1999
Chapitre d'ouvrage hal-01942078v1