- 48
- 18
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
Claudine Piau-Toffolon
73
Documents
Affiliations actuelles
- 117974
Identifiants chercheurs
- claudine-piau-toffolon
- 0000-0002-8911-6995
- IdRef : 223487236
Présentation
Claudine Piau-Toffolon holds a PHD in Computer Science from the University Paris-Dauphine. Her main domain of studies concerns software development processes. She became assistant professor at the University of Littoral in 1999. After working on several projects related to Technology Enhanced Learning, she joined the IEAH team of the LIUM Laboratory in Le Mans University in 2006. Her main research topics are TEL engineering and more particularly the study of learning design process and its instrumentation. Her work aims to study the development and implementation of methodological and technical tools for teachers, in various pedagogical situations, such as serious games or virtual reality-based games.
Titulaire d’un doctorat en informatique de l’université Paris-Dauphine obtenu en 1997 dans le domaine du génie logiciel, j’ai d’abord été recrutée sur un poste de Maître de Conférences à l’université du Littoral en 1999. Après une reconversion thématique dans les EIAH, j’ai muté en 2006 à Le Mans Université sur un poste au département informatique de l’IUT de Laval. Je suis depuis 2014, en poste au département informatique de la Faculté des Sciences. Mon domaine d’intérêt principal concerne l’ingénierie des EIAH et plus particulièrement la conception pédagogique.
Publications
- 25
- 18
- 15
- 12
- 9
- 8
- 7
- 5
- 5
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 4
- 1
- 72
- 17
- 3
- 2
- 1
- 1
- 2
- 1
- 9
- 7
- 6
- 7
- 5
- 2
- 5
- 1
- 1
- 1
- 1
- 2
- 1
- 3
- 1
- 3
- 1
- 3
- 7
- 2
- 1
- 5
- 5
- 5
- 5
- 5
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
From Design to Management of Digital Epistemic GamesInternational Journal of Serious Games, 2020, 7 (1), pp.23-46. ⟨10.17083/ijsg.v7i1.336⟩
Article dans une revue
hal-02513485v1
|
|
Projet en milieu universitaire: vers une gestion collaborative assistée par le webRevue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 2005, 2 (2), pp.28-33
Article dans une revue
hal-01434265v1
|
|
Software Informative Prototyping EvaluationElectronic Journal of Information Systems Evaluation, 2002
Article dans une revue
hal-01943443v1
|
|
Impact des scénarisations pédagogiques différenciées sur l’engagement et la participation des étudiantsLUDOVIA, Apr 2022, Yverdon-les-Bains, Suisse
Communication dans un congrès
hal-03745144v1
|
|
Use of Project-Based Learning and Living Personas to Train Future Designers of Interactive Applications28th International Conference on Systems Engineering, Wroclaw University of science and technology, Dec 2021, Wroclaw, Poland. pp.79-88, ⟨10.1007/978-3-030-92604-5_8⟩
Communication dans un congrès
hal-03706838v1
|
|
Modèle et outil pour assister la scénarisation des activités pédagogiques orientées RV9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2019, PARIS, France
Communication dans un congrès
hal-02122230v1
|
|
Instrumentation of Higher Education Modules Based on Synchronous Speech Transcription: Design and Integration of a Toolset During Lectures and Practical Work SessionsIEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2019), IEEE, Jul 2019, Maceió, Brazil. pp.22-23, ⟨10.1109/ICALT.2019.00018⟩
Communication dans un congrès
hal-03159277v1
|
|
Assistance to Scenarisation of VR-oriented Pedagogical Activities: Models and ToolsICALT 2019, Jul 2019, Maceio, Brazil. pp.344-346
Communication dans un congrès
hal-02122277v1
|
|
Instrumentation of learning situation using automated speech transcription : A prototyping approach11th Int. Conf on Computer Supported Education (CSEDU 2019), May 2019, Heraklion, Crete, Greece. pp.359-366
Communication dans un congrès
hal-02180917v1
|
|
A model and its tool to assist the scenarization of VR-oriented pedagogical activitiesCSEDU 2019, May 2019, Crète, Greece. pp.511-518
Communication dans un congrès
hal-02122244v1
|
|
Assistance to Scenarisation of VR-Oriented Pedagogical Activities: Models and Tools2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Jul 2019, Maceió, France. pp.344-346, ⟨10.1109/ICALT.2019.00107⟩
Communication dans un congrès
hal-04468605v1
|
|
Towards an editor for VR-oriented educational scenariosThe 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.756-760
Communication dans un congrès
hal-02170565v1
|
|
Elaboration d'une méthodologie d'instrumentation pédagogique en contexte universitaire9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (EIAH 19), Jun 2019, Paris, France. pp.151-156
Communication dans un congrès
hal-02180895v1
|
|
Towards design and operationalization of pedagogical situations in the VRLEs.The 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 400-402
Communication dans un congrès
hal-01775218v1
|
|
Lecture instrumentation based on synchronous speech transcription18th International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 11-15
Communication dans un congrès
hal-01850439v1
|
|
Living Persona Technique applied to HCI EducationThe IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) 2018, Apr 2018, Santa Cruz de Tenerife, Spain. pp.57-65
Communication dans un congrès
hal-01797523v1
|
|
ADDEGames: An Assistance Design tool for Digital Epistemic GamesThe 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 103-107
Communication dans un congrès
hal-01775217v1
|
|
A process of design and production of Virtual Reality Learning EnvironmentsInternational Conference on Collaborative Learning (ICL 2018), Sep 2018, Kos Island, Greece. pp.353-364
Communication dans un congrès
hal-01882158v1
|
|
Virtual Learning Environment Design in the Context of Orientation Skills Acquisition for LUSI Class10th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU18), Mar 2018, Funchal,Madeira, Portugal. pp.47-58
Communication dans un congrès
hal-01707205v1
|
|
Instrumentation of Classrooms Using Synchronous Speech Transcription13th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2018), Sep 2018, Leeds, United Kingdom. pp.648-651, ⟨10.1007/978-3-319-98572-5_65⟩
Communication dans un congrès
hal-02184346v1
|
|
REARTH un exemple de Jeu Épistémique Numérique De la conception à l’expérimentationColloque Enseignement des Technologies et des Sciences de l'Information et des Systèmes (CETSIS), May 2017, Le Mans, France
Communication dans un congrès
hal-01850462v1
|
|
Accompagner /Encourager l'autonomie des apprenants via un Livret participatif numérique de Compétences en Réussite Étudiante (LiCoRÉ)L’Apprenant acteur principal de son parcours tout au long de sa vie, Jan 2017, Fond Remeud, France
Communication dans un congrès
hal-01518584v1
|
|
Conception et développement d'un environnement virtuel pour l'apprentissage : Application dans le cadre du projet ARVADORPHEE Rendez-vous, Jan 2017, Font-Romeu, France
Communication dans un congrès
hal-01850709v1
|
Transcription de la parole en situations pédagogiques synchronesEnvironnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.373-375
Communication dans un congrès
hal-01610740v1
|
|
|
ARVAD : Un environnement virtuel pour l'apprentissage de l'autonomie des déplacements pour les classes ULIS8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH17), Jun 2017, Strasbourg, France. pp.209-220
Communication dans un congrès
hal-01664491v1
|
|
Accompagner/Encourager l'autonomie des apprenants via un Livret Numérique de Compétences en Réussite Etudiante (LiCoRé)8ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.257-268
Communication dans un congrès
hal-01850466v1
|
A Context-Based Similarity Algorithm for Enhancing Learning Scenarios ReuseIntelligent Tutoring Systems (ITS 16), 2016, Zagreb, Croatia. pp.458--460
Communication dans un congrès
hal-01433180v1
|
|
Structuring and Indexing Pattern-Based Learning Scenarios: Toward a Platform-Oriented DesignInternational Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL 16), 2016, Belfast (UK), United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-01433166v1
|
|
|
Rethinking learning design for learning technologies: formalized vision to operationalize pattern-based scenariosThe 16th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 16),, 2016, Austin, Texas, United States. pp.57-61
Communication dans un congrès
hal-01433174v1
|
|
A context modeling approach and a tool for reusing learning scenarios24th International Conference on Computers in Education - ICCE’2016, Nov 2016, Bombay, India. pp. 288-293
Communication dans un congrès
hal-01861336v1
|
|
Toward a Play Management System for Play-Based LearningEuropean Conference on Technology Enhanced Learning,, Sep 2016, Lyon, France. pp.484 - 489, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_47⟩
Communication dans un congrès
hal-01383214v1
|
|
Platform oriented semantic description of pattern-based learning scenarios11th European Conference on technology Enhanced Learning - Adaptive and Adaptable Learning (EC-TEL 16), Sep 2016, Lyon, France. pp.652-655, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_84⟩
Communication dans un congrès
hal-01433187v1
|
|
Indexation contextuelle multi-facettes de scénarios d'apprentissage basée sur l'observation7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.270-281
Communication dans un congrès
hal-01405955v1
|
|
Learning Scenarios' Operationalization: A Process based on Ontology and PatternsCSEDU 2015, May 2015, Lisbonne, Portugal. pp.139--147
Communication dans un congrès
hal-01455469v1
|
Indexing learning scenarios by the most adapted contexts : An approach based on the observation of scenario progress in sessionThe 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT2015, 2015, Hualien, Taiwan. pp.39--43
Communication dans un congrès
hal-01452338v1
|
|
|
Extraire et réutiliser des patrons de conception à partir de Learning Games existantsAtelier méthodologies de conception collaboratives des EIAH, 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2015, Agadir, Maroc
Communication dans un congrès
hal-01167538v1
|
|
Processus d'aide à l'opérationnalisation de scénarios pédagogiques à base de patrons et d'ontologies7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.438-440
Communication dans un congrès
hal-01405984v1
|
|
Assistance for Learning Design Community : A context-awareness and pattern-based approach6th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU'14), Apr 2014, Barcelona, Spain. pp.293--300
Communication dans un congrès
hal-01452339v1
|
Design and operationalization of learning situations based on patterns for a public in professional development9th European Conf. on Technology Enhanced Learning (ECTEL'14), 2014, Gratz, Austria. pp.560--561
Communication dans un congrès
hal-01433256v1
|
|
|
Design and operationalization of patterns: Case of a training situation of personal assistance for public in professional integration8th Int. Conf. on Software Technologies (ICSOFT'13), Jul 2013, Reykjavik, Iceland. pp.488--495
Communication dans un congrès
hal-01433264v1
|
|
Towards a Pattern-based adaptive approach for Instructional Design Based on Teacher's Pedagogical Design Scheme15th Int. Conf. on Enterprise Information Systems (ICEIS'13), Jul 2013, Angers, France. pp.532--538
Communication dans un congrès
hal-01452340v1
|
|
Scénarisation pédagogique à base de patrons : Cas d'une association pour l'insertion professionnelleCOLLOQUE INTERNATIONAL « Les questions vives en éducation et formation : regards croisés France-Canada », Jun 2013, Nantes, France. pp.293-299
Communication dans un congrès
hal-01458145v1
|
|
Patterns,Pedagogical Design Schemes and Process for Instructional Design : With a Pattern-based and Teacher-centered Approach13th Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT'13), Jul 2013, Beijing, China. pp.304--306
Communication dans un congrès
hal-01433452v1
|
|
Conception et opérationnalisation de patrons : Cas d'une situation de formation d'aide à la personne pour un public en insertion professionnelleEIAH 2013, May 2013, Toulouse, France. pp.191--202
Communication dans un congrès
hal-01433268v1
|
|
A pattern-based and teacher-centered approach for learning design15th IASTED Int. Conf. on Computers and Advanced Technology in Education (CATE 2012), Jun 2012, Napoli, Italy. pp.119-124, ⟨10.2316/P.2012.774-062⟩
Communication dans un congrès
hal-01433480v1
|
Ingénierie des besoins pédagogiques : Une approche design patterns pro- active et adaptativeAtelier Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2011), May 2011, Mons, Belgique
Communication dans un congrès
hal-02181787v1
|
|
|
Models transformation to implement a Project-Based Collaborative Learning (PBCL) scenario: Moodle case studyThe 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT 08, 1st to 5th July 2008 Santander, Cantabria, Spain, Jul 2008, Santander, Spain
Communication dans un congrès
hal-01861671v1
|
Accompagner les projets en milieu universitaire Présentation d'une méthodologie d'encadrement de projets collaboratifs assistée par le Web4ème Colloque « Questions de pédagogies dans l'enseignement supérieur », Louvain-la-Neuve, du 24 au 26 janvier 2007, Jan 2007, Louvain la-Neuve, Belgique. pp.439-446
Communication dans un congrès
hal-01434114v1
|
|
Ingénierie des EIAH orientée-scénariosActes de TICE'06, 2006, Toulouse, France
Communication dans un congrès
hal-01434125v1
|
|
Learning management system scenario-based engineeringActes European Conference on E-Learning (ECEL'06), 2006, Winchester, United Kingdom. pp.397--406
Communication dans un congrès
hal-01434223v1
|
|
Human-Centered Systems Development and Use InconsistenciesInt. Conf. on Enterprise Information Systems (ICEIS'04), 2004, Porto, Portugal. pp.34--41
Communication dans un congrès
hal-01434520v1
|
|
From Classroom to E-learning Teaching : A European Partnership Experiment3Th European Conference on E-Learning (ECEL 04), Nov 2004, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01434513v1
|
|
Software solutions selection : An approach based on the software dimensionsActes de AIM'04, 2004, Evry, France. pp.1--10
Communication dans un congrès
hal-01434514v1
|
|
Software Prototyping Classification5th Int. Conf. On Enterprise Information Systems (ICEIS 2003), Apr 2003, Angers, France. pp.266-271
Communication dans un congrès
hal-01861741v1
|
|
Global Model of E-Commerce4th Int. Conf on Enterprise Information Systems (ICEIS’02), Apr 2002, Ciudad Real, Spain. pp.1092-1098
Communication dans un congrès
hal-01861742v1
|
|
A Software Engineering Global Model26th Annual Int. Computer Software & Applications Conference (IEEE-COMPSAC’02), Aug 2002, Oxford, United Kingdom. pp.47-53
Communication dans un congrès
hal-01861744v1
|
|
A Contract-Based Theory of Information Systems3rd Int. Conf. On Enterprise Information Systems (ICEIS’01), Jul 2001, Setubal, Portugal. pp.645-650
Communication dans un congrès
hal-01861745v1
|
|
A Framework of a Software Iterative Maintenance Method15th International Symposium on Computer and Information Sciences (ISCIS’00), Oct 2000, Istanbul, Turkey
Communication dans un congrès
hal-01861750v1
|
|
A Framework for Studying the Coordination Process in Software EngineeringACM symposium on Applied computing (SAC 2000), Mar 2000, Côme, Italy. pp.851-857
Communication dans un congrès
hal-01861746v1
|
|
The Cost of Coordination in Software Engineering11th European Software Control and Metrics Conference (ESCOM-SCOPE’00), Apr 2000, Munich, Germany
Communication dans un congrès
hal-01861748v1
|
|
Decision-Making Process Improvement: A Framework Based on the Option-Pricing TheoryInternational Conference on Computational Intelligence for Modelling, Control and Automation (CIMCA’99), Feb 1999, Vienne, Austria. pp.291-298
Communication dans un congrès
hal-01861756v1
|
|
An Economic Model of Software Reuse10th European Software Control and Metrics Conference (ESCOM-SCOPE’99), Apr 1999, Herstmonceux Castle, United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-01861755v1
|
|
Le modèle des cinq spirales : Un cadre générique d’informatisation des organisationsWorkshop on the « Many Facets of Process Engineering : From Theory to Practice, May 1999, Tunis, Tunisie
Communication dans un congrès
hal-01862097v1
|
|
Software Reusable Artifacts Evolution : A Three Level Abstraction Framework9th Annual International Symposium of The International Council on Systems Engineering (INCOSE 99), Jun 1999, Brighton, United Kingdom. pp.735-749
Communication dans un congrès
hal-01861753v1
|
|
Informatisation des processus complexes : Un modèle générique pour réduire les incertitudesDeuxième Conférence Francophone de Modélisation et Simulation (MOSIM’99), Oct 1999, Annecy, France
Communication dans un congrès
hal-01862096v1
|
|
Requirements Elicitation Process : An Iterative Approach Based on the Spiral Model14th International Symposium on Computer and Information Sciences (ISCIS’99), Oct 1999, Izmir, Turkey
Communication dans un congrès
hal-01861754v1
|
|
Software Artifacts Reuse and Maintenance: An Organizational FrameworkSecond IEEE Euromicro Conference on Software Maintenance and Reengineering, (IEEE-CSMR’98), Mar 1998, Florence, Italy
Communication dans un congrès
hal-01862098v1
|
|
Software Projects Evaluation and Control: A Decision-Oriented Generic FrameworkEuropean Software Measurement Conference (FESMA'98), May 1998, Antwerpen, Belgium
Communication dans un congrès
hal-01862100v1
|
|
A Three Layers Software Development Method: Foundations and DefinitionsIEEE Conference on Engineering of Complex Computer Systems, (IEEE-ICECCS’97), Sep 1997, Como, Italy
Communication dans un congrès
hal-02182358v1
|
|
Use of Project-Based Learning and Living Personas to Train Future Designers of Interactive ApplicationsBorzemski, Leszek; Selvaraj, Henry; Świątek, Jerzy. Advances in Systems Engineering: Proceedings of the 28th International Conference on Systems Engineering, ICSEng 2021, 364, Springer International Publishing, pp.79-88, 2021, Lecture Notes in Networks and Systems, 9783030926038. ⟨10.1007/978-3-030-92604-5_8⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-03528667v1
|
|
A Virtual Learning Environment to Acquire Orientation Skills in the LUSI Class ContextMcLaren B., Reilly R., Zvacek S., Uhomoibhi J. (eds). Computer Supported Education, Springer, pp.56-76, 2019, Communications in Computer and Information Science, 978-3-030-21150-9. ⟨10.1007/978-3-030-21151-6_4⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02170553v1
|
|
A process using ontology to automate the operationalization of pattern-based learning scenariosSusan Zvacek, Maria Teresa Restivo, James Uhomoibhi, Markus Helfert. Computer Supported Education, 583, Springer, pp.444-461, 2016, Communications in Computer and Information Science, 978-3-319-29584-8. ⟨10.1007/978-3-319-29585-5_26⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01433153v1
|
The Software Dimensions TheoryEnterprise Information Systems, pp. 89-98, 1999
Chapitre d'ouvrage
hal-01942078v1
|