Skip to Main content
Number of documents

15

Claudine Piau-Toffolon CV


Titulaire d’un doctorat en informatique de l’université Paris-Dauphine obtenu en 1997 dans le domaine du génie logiciel, j’ai d’abord été recrutée sur un poste de Maître de Conférences à l’université du Littoral en 1999. Après une reconversion thématique dans les EIAH, j’ai muté en 2006 à Le Mans Université sur un poste au département informatique de l’IUT de Laval. Je suis depuis 2014, en poste au département informatique de la Faculté des Sciences. Mon domaine d’intérêt principal concerne l’ingénierie des EIAH et plus particulièrement la conception pédagogique.


Christophe Choquet   

Conference papers15 documents

  • Vincent Bettenfeld, Salima Mdhaffar, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. Instrumentation of learning situation using automated speech transcription : A prototyping approach. 11th Int. Conf on Computer Supported Education (CSEDU 2019), May 2019, Heraklion, Crete, Greece. pp.359-366. ⟨hal-02180917⟩
  • Vincent Bettenfeld, Raphaëlle Cretin-Pirolli, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. Elaboration d'une méthodologie d'instrumentation pédagogique en contexte universitaire,. 9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (EIAH 19), Jun 2019, Paris, France. pp.151-156. ⟨hal-02180895⟩
  • Vincent Bettenfeld, Rémi Venant, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. Instrumentation of Higher Education Modules Based on Synchronous Speech Transcription: Design and Integration of a Toolset During Lectures and Practical Work Sessions. IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2019), IEEE, Jul 2019, Maceió, Brazil. pp.22-23, ⟨10.1109/ICALT.2019.00018⟩. ⟨hal-03159277⟩
  • Vincent Bettenfeld, Salima Mdhaffar, Christophe Choquet, Claudine Piau-Toffolon. Instrumentation of Classrooms Using Synchronous Speech Transcription. 13th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2018), Sep 2018, Leeds, United Kingdom. ⟨hal-02184346⟩
  • Vincent Bettenfeld, Christophe Choquet, Claudine Piau-Toffolon. Lecture instrumentation based on synchronous speech transcription. 18th International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 11-15. ⟨hal-01850439⟩
  • Vincent Bettenfeld, Raphaëlle Crétin, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. Transcription de la parole en situations pédagogiques synchrones. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.373-375. ⟨hal-01610740⟩
  • Meriem Chaabouni, Mona Laroussi, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet, Henda Ben Ghezala. A Context-Based Similarity Algorithm for Enhancing Learning Scenarios Reuse. Intelligent Tutoring Systems (ITS 16), 2016, Zagreb, Croatia. pp.458--460. ⟨hal-01433180⟩
  • Mariem Chaabouni, Mona Laroussi, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet, Henda Ben Ghezala. A context modeling approach and a tool for reusing learning scenarios. 24th International Conference on Computers in Education - ICCE’2016, Nov 2016, Bombay, India. pp. 288-293. ⟨hal-01861336⟩
  • Meriem Chaabouni, Claudine Piau-Toffolon, Mona Laroussi, Christophe Choquet. Indexing learning scenarios by the most adapted contexts : An approach based on the observation of scenario progress in session. The 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT2015, 2015, Hualien, Taiwan. pp.39--43. ⟨hal-01452338⟩
  • Mariem Chaabouni, Mona Laroussi, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. Indexation contextuelle multi-facettes de scénarios d'apprentissage basée sur l'observation. 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.270-281. ⟨hal-01405955⟩
  • Jean-Pierre Clayer, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. Assistance for Learning Design Community : A context-awareness and pattern-based approach. 6th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU'14), Apr 2014, Barcelona, Spain. pp.293--300. ⟨hal-01452339⟩
  • Jean-Pierre Clayer, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. Towards a Pattern-based adaptive approach for Instructional Design Based on Teacher's Pedagogical Design Scheme. 15th Int. Conf. on Enterprise Information Systems (ICEIS'13), Jul 2013, Angers, France. pp.532--538. ⟨hal-01452340⟩
  • Jean-Pierre Clayer, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. Patterns,Pedagogical Design Schemes and Process for Instructional Design : With a Pattern-based and Teacher-centered Approach. 13th Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT'13), Jul 2013, Beijing, China. pp.304--306. ⟨hal-01433452⟩
  • Jean-Pierre Clayer, Claudine Piau-Toffolon, Christophe Choquet. A pattern-based and teacher-centered approach for learning design. 15th IASTED Int. Conf. on Computers and Advanced Technology in Education (CATE 2012), Jun 2012, Napoli, Italy. pp.119-124, ⟨10.2316/P.2012.774-062⟩. ⟨hal-01433480⟩
  • Claudine Piau-Toffolon, Jean-Pierre Clayer, Christophe Choquet. Ingénierie des besoins pédagogiques : Une approche design patterns pro- active et adaptative. Atelier Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2011), May 2011, Mons, Belgique. ⟨hal-02181787⟩