Accéder directement au contenu

Claudine Piau-Toffolon

15
Documents
Affiliations actuelles
  • 117974
Identifiants chercheurs

Présentation

Claudine Piau-Toffolon holds a PHD in Computer Science from the University Paris-Dauphine. Her main domain of studies concerns software development processes. She became assistant professor at the University of Littoral in 1999. After working on several projects related to Technology Enhanced Learning, she joined the IEAH team of the LIUM Laboratory in Le Mans University in 2006. Her main research topics are TEL engineering and more particularly the study of learning design process and its instrumentation. Her work aims to study the development and implementation of methodological and technical tools for teachers, in various pedagogical situations, such as serious games or virtual reality-based games.
Titulaire d’un doctorat en informatique de l’université Paris-Dauphine obtenu en 1997 dans le domaine du génie logiciel, j’ai d’abord été recrutée sur un poste de Maître de Conférences à l’université du Littoral en 1999. Après une reconversion thématique dans les EIAH, j’ai muté en 2006 à Le Mans Université sur un poste au département informatique de l’IUT de Laval. Je suis depuis 2014, en poste au département informatique de la Faculté des Sciences. Mon domaine d’intérêt principal concerne l’ingénierie des EIAH et plus particulièrement la conception pédagogique.

Publications

christophe-choquet
Image document

Elaboration d'une méthodologie d'instrumentation pédagogique en contexte universitaire

Vincent Bettenfeld , Raphaëlle Cretin-Pirolli , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (EIAH 19), Jun 2019, Paris, France. pp.151-156
Communication dans un congrès hal-02180895v1
Image document

Instrumentation of learning situation using automated speech transcription : A prototyping approach

Vincent Bettenfeld , Salima Mdhaffar , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
11th Int. Conf on Computer Supported Education (CSEDU 2019), May 2019, Heraklion, Crete, Greece. pp.359-366
Communication dans un congrès hal-02180917v1
Image document

Instrumentation of Higher Education Modules Based on Synchronous Speech Transcription: Design and Integration of a Toolset During Lectures and Practical Work Sessions

Vincent Bettenfeld , Rémi Venant , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2019), IEEE, Jul 2019, Maceió, Brazil. pp.22-23, ⟨10.1109/ICALT.2019.00018⟩
Communication dans un congrès hal-03159277v1
Image document

Instrumentation of Classrooms Using Synchronous Speech Transcription

Vincent Bettenfeld , Salima Mdhaffar , Christophe Choquet , Claudine Piau-Toffolon
13th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2018), Sep 2018, Leeds, United Kingdom. pp.648-651, ⟨10.1007/978-3-319-98572-5_65⟩
Communication dans un congrès hal-02184346v1
Image document

Lecture instrumentation based on synchronous speech transcription

Vincent Bettenfeld , Christophe Choquet , Claudine Piau-Toffolon
18th International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 11-15
Communication dans un congrès hal-01850439v1

Transcription de la parole en situations pédagogiques synchrones

Vincent Bettenfeld , Raphaëlle Crétin , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.373-375
Communication dans un congrès hal-01610740v1

A Context-Based Similarity Algorithm for Enhancing Learning Scenarios Reuse

Meriem Chaabouni , Mona Laroussi , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet , Henda Ben Ghezala
Intelligent Tutoring Systems (ITS 16), 2016, Zagreb, Croatia. pp.458--460
Communication dans un congrès hal-01433180v1
Image document

A context modeling approach and a tool for reusing learning scenarios

Mariem Chaabouni , Mona Laroussi , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet , Henda Ben Ghezala
24th International Conference on Computers in Education - ICCE’2016, Nov 2016, Bombay, India. pp. 288-293
Communication dans un congrès hal-01861336v1

Indexing learning scenarios by the most adapted contexts : An approach based on the observation of scenario progress in session

Meriem Chaabouni , Claudine Piau-Toffolon , Mona Laroussi , Christophe Choquet
The 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies - ICALT2015, 2015, Hualien, Taiwan. pp.39--43
Communication dans un congrès hal-01452338v1
Image document

Indexation contextuelle multi-facettes de scénarios d'apprentissage basée sur l'observation

Mariem Chaabouni , Mona Laroussi , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.270-281
Communication dans un congrès hal-01405955v1
Image document

Assistance for Learning Design Community : A context-awareness and pattern-based approach

Jean-Pierre Clayer , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
6th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU'14), Apr 2014, Barcelona, Spain. pp.293--300
Communication dans un congrès hal-01452339v1
Image document

Patterns,Pedagogical Design Schemes and Process for Instructional Design : With a Pattern-based and Teacher-centered Approach

Jean-Pierre Clayer , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
13th Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT'13), Jul 2013, Beijing, China. pp.304--306
Communication dans un congrès hal-01433452v1
Image document

Towards a Pattern-based adaptive approach for Instructional Design Based on Teacher's Pedagogical Design Scheme

Jean-Pierre Clayer , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
15th Int. Conf. on Enterprise Information Systems (ICEIS'13), Jul 2013, Angers, France. pp.532--538
Communication dans un congrès hal-01452340v1
Image document

A pattern-based and teacher-centered approach for learning design

Jean-Pierre Clayer , Claudine Piau-Toffolon , Christophe Choquet
15th IASTED Int. Conf. on Computers and Advanced Technology in Education (CATE 2012), Jun 2012, Napoli, Italy. pp.119-124, ⟨10.2316/P.2012.774-062⟩
Communication dans un congrès hal-01433480v1

Ingénierie des besoins pédagogiques : Une approche design patterns pro- active et adaptative

Claudine Piau-Toffolon , Jean-Pierre Clayer , Christophe Choquet
Atelier Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2011), May 2011, Mons, Belgique
Communication dans un congrès hal-02181787v1