Skip to Main content
Number of documents

37

C.V. Claire Brechet


Journal articles11 documents

  • Nathalie Vendeville, Nathalie Blanc, Claire Brechet. Tears for girls and teeth for boys : the influence of gender on children’s depiction of sadness and anger in their drawings. Educational Psychology, Taylor & Francis (Routledge), 2018, 38 (7), pp.927-944. ⟨10.1080/01443410.2018.1461810⟩. ⟨hal-03063493⟩
  • Claire Brechet. Children's recognition of emotional facial expressions through photographs and drawings. Journal of Genetic Psychology, Taylor & Francis (Routledge), 2017, 178 (2), pp.139-146. ⟨10.1080/00221325.2017.1286630⟩. ⟨hal-03063519⟩
  • Pom Charras, Sylvie Droit-Volet, Claire Brechet, Jennifer Coull. The spatial representation of time can be flexibly oriented in the frontal or lateral planes from an early age.. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 2017, 43 (4), pp.832-845. ⟨10.1037/xhp0000349⟩. ⟨hal-01555413⟩
  • Claire Brechet. Representation of Romantic Love in Children's Drawings: Age and Gender Differences. Social Development, Wiley, 2015, 24 (3), pp.640-658. ⟨10.1111/sode.12113⟩. ⟨hal-03063522⟩
  • Nathalie Vendeville, Nathalie Blanc, Claire Brechet. A Drawing Task to Assess Emotion Inference in Language-Impaired Children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, American Speech-Language-Hearing Association, 2015, 58 (5), pp.1563-1569. ⟨10.1044/2015_JSLHR-L-14-0343⟩. ⟨hal-03063273⟩
  • Nathalie Vendeville, Claire Brechet, Nathalie Blanc. Savoir identifier et marquer graphiquement les émotions du personnage d'un récit : Rôle de l'événement déclencheur de l'émotion. Canadian Journal of Behavioural Science, Canadian Psychological Association, 2015, 47 (2), pp.163-174. ⟨10.1037/cbs0000011⟩. ⟨hal-03063520⟩
  • Claire Brechet, Richard P. Jolley. The roles of emotional comprehension and representational drawing skill in children's expressive drawing. Infant and Child Development, Wiley, 2014, 23 (5), pp.457-470. ⟨10.1002/icd.1842⟩. ⟨hal-03063523⟩
  • Claire Brechet. Children’s Gender Stereotypes Through Drawings of Emotional Faces: Do Boys Draw Angrier Faces than Girls?. Sex Roles, Springer Verlag, 2013, 68 (5-6), pp.378-389. ⟨10.1007/s11199-012-0242-3⟩. ⟨hal-03063524⟩
  • René Baldy, Claire Brechet, Delphine Picard. How does Sam feel?: children's labelling and drawing of basic emotions. British Journal of Developmental Psychology, Wiley Online Library, 2009, 27, p. 587-606. ⟨hal-03061504⟩
  • Delphine Picard, Claire Brechet, René Baldy. Expressive strategies in drawing are related to age and topic. Journal of Nonverbal Behavior, Springer Verlag, 2007, 32 (4), pp.243-257. ⟨10.1007/s10919-007-0035-5⟩. ⟨hal-03063527⟩
  • Claire Brechet, Delphine Picard, René Baldy. Expression des émotions dans le dessin d'un homme chez l'enfant de 5 à 11 ans. Canadian Journal of Experimental Psychology, Canadian Psychological Association, 2007, 61 (2), pp.142-153. ⟨10.1037/cjep2007015⟩. ⟨hal-03063526⟩

Conference papers7 documents

  • Julie Boiché, Claire Brechet. Stéréotypes sexués et activités sportives : Une étude basée sur le dessin. 17ème Congrès International de l'Association des Chercheurs en Activités Physiques et Sportives, Dijon, 29-31 octobre 2017, 2017, Dijon, France. ⟨hal-03073551⟩
  • Julie Boiché, Claire Brechet. Stéréotypes sexués et activités sportives : Une étude basée sur le dessin chez l'enfant. 17ème congrès de l'Association des Chercheurs en Activités Physiques et Sportives, Dijon, 29-31 Octobre 2017, 2017, Dijon, France. ⟨hal-02932668⟩
  • Claire Brechet, Jennifer Coull, Pom Charras, Sylvie Droit-Volet. Spatial interference on temporal judgments: effect of depth in children and adults. Colloque de la Psychonomic Society, Grenade, 5-8 mai 2016, 2016, Grenade, Spain. ⟨hal-02932605⟩
  • Arielle Syssau Vaccarella, Nathalie Blanc, Claire Brechet, Catherine Monnier, Julie Rosado, et al.. Les enfants comprennent mieux un texte si on leur demande gentiment de le lire. Conférence internationale : "Cognition, Emotion & Motivation", CEM 15, Hammamet (Tunisie), 7-11 Novembre 2015, 2015, Hammamet, Tunisie. ⟨hal-03073372⟩
  • Nathalie Blanc, Claire Brechet, Sara Creissen, Nathalie Vendeville. Children's understanding of the emotional dimension of a story: With or without drawing ?. Twenty-third annual meeting of the Society for Text and Discourse, Valence, 16-18 juillet 2013, 2013, Valence (Espagne), Spain. ⟨hal-03073552⟩
  • Claire Brechet. Transition between a neutral and an angry human figure drawing takes two years, inward eyebrows and a downturned mouth. Colloque international : "The British Psychological Society Developmental Section Conference", Nottingham, 9-11 septembre 2009, 2009, Nottingham, United Kingdom. ⟨hal-03073553⟩
  • Claire Brechet, Delphine Picard, René Baldy. Expressivité émotionnelle du dessin libre du bonhomme : approche développementale. Atelier Jeunes Chercheurs de la Société Française de Psychologie, Paris (France), 8 septembre 2006, 2006, Paris, France. s.p. ⟨hal-03071240⟩

Poster communications17 documents

  • Nathalie Vendeville, Carinne Maradei, Claire Brechet. Pédagogie alternative et bilinguisme : Quelle influence sur la capacité des enfants à dessiner de manière expressive ?. Colloque "Emotions et Apprentissages scolaires", Université de Toulouse Jean-Jaurès, 9-10 mars 2018, 2018, Toulouse, France. 2018. ⟨hal-03076654⟩
  • Nathalie Blanc, Sara Creissen, Claire Brechet, Nathalie Vendeville. Quelles tâches utiliser pour inciter les enfants à produire des inférences émotionnelles lors de l'écoute d'histoires de littérature jeunesse ?. Colloque "Emotions et Apprentissages scolaires", Université de Toulouse, Toulouse, 9-10 mars 2018, 2018, Toulouse, France. 2018. ⟨hal-03076655⟩
  • Lee Audras-Torrent, Lucie D’audigier, Claire Brechet. L'efficacité du dessin dans la régulation des émotions chez les enfants d'âge scolaire. 2ème Colloque « Langage et éMOTions », organisée par l’équipe "Cognition, Emotion, Communication et Education" du laboratoire Epsylon, Université Paul-Valéry Montpellier 3, site Saint Charles 2, Montpellier, 25-26 juin 2018, 2018, Montpellier, France. 2018. ⟨hal-03076540⟩
  • Claire Brechet, Lucie D’audigier, Lee Audras-Torrent. Le dessin comme outil de régulation des émotions négatives chez les enfants de 6 à 11 ans : quels déterminants et quels types de tâches en fonction de l'âge ?. 11ème Colloque international RIPSYDEVE, Lille, 31 mai-1er juin 2018, 2018, Lille, France. 2018. ⟨hal-03076539⟩
  • Nathalie Vendeville, Nathalie Blanc, Claire Brechet. Comment les stéréotypes liés au genre influencent-ils les enfants dans le marquage graphique de la tristesse et de la colère ?. 10ème Colloque international RIPSYDEVE, Aix-en-Provence, 15-16 juin 2017, 2017, Aix-en-Provence, France. 2017. ⟨hal-03076541⟩
  • Nathalie Vendeville, Claire Brechet, Nathalie Blanc. Do children with language impairment infer the protagonist's emotion : a drawing task to assess this ability. 26th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Kassel, 18-20 juillet 2016, 2016, Kassel, Germany. 2016. ⟨hal-03076542⟩
  • Nathalie Vendeville, Nathalie Blanc, Claire Brechet. Le dessin pour examiner la capacité des enfants dysphasiques à inférer les émotions du personnage du récit. Colloque "Langage et Emotions", Laboratoire cognition, santé, socialisation (C2S), Université Reims Champagne-Ardennes Reims, 9-10 juin 2016, 2016, Reims, France. 2016. ⟨hal-03076543⟩
  • Nathalie Vendeville, Nathalie Blanc, Claire Brechet. Le dessin pour évaluer les inférences émotionnelles chez l?enfant dysphasique. 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, 2-4 septembre 2015, 2015, Strasbourg, France. 2015. ⟨hal-03076653⟩
  • Nathalie Vendeville, Sara Creissen, Claire Brechet, Nathalie Blanc. Asking children to draw the protagonist's emotion while listening to a story improves their monitoring and understanding of this situational dimension. Third International Congress of Educational Sciences and Development, San Sebastian, 24-26 juin 2015, 2015, San Sebastian, Spain. 2015. ⟨hal-03076545⟩
  • Nathalie Vendeville, Claire Brechet, Nathalie Blanc. Children's abilities to infer and depict sadness and anger: The effects of gender of both the character and the narrator. Third International Congress of Educational Sciences and Development, San Sebastian, 24-26 juin 2015, 2015, San Sebastian, Spain. 2015. ⟨hal-03076544⟩
  • Catherine Monnier, Arielle Syssau Vaccarella, Nathalie Blanc, Claire Brechet. Dessiner un souvenir heureux : une technique d'induction d'humeur chez l'enfant. 56ème congrès de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, 2-4 septembre 2015, 2015, Strasbourg, France. 2015. ⟨hal-03076650⟩
  • Nathalie Vendeville, Claire Brechet, Nathalie Blanc. Understanding and drawing sadness, anger and fear: The importance of the trigger event of these emotions in stories. Second International Congress of Educational Sciences and Development, 25-27 juin 2014, Grenade, 2014, Grenade, Spain. 2014. ⟨hal-03076546⟩
  • Nathalie Vendeville, Claire Brechet, Nathalie Blanc. La compréhension des émotions, un pré-requis au dessin expressif ?. Colloque national : "55ème Congrès National de la Société Française de Psychologie - Psychologie et Conscience", Université Lumière Lyon 2, Lyon, 11-13 septembre 2013, 2013, Lyon, France. 2013. ⟨hal-03076656⟩
  • Claire Brechet, Delphine Picard, René Baldy. Effet du sexe dans le marquage des émotions dans le dessin du bonhomme. 17èmes Journées Internationales Francophones de Psychologie Différentielle, "La Psychologie Différentielle et ses applications", 19-21 septembre 2006., 2006, Nanterre, France. 2006. ⟨hal-03076611⟩
  • Claire Brechet, Delphine Picard, René Baldy. Dessin d’un homme animé d’émotions : Effet du sexe du dessinateur. XVIIèmes Journées Internationales de Psychologie Différentielle, Paris, 17-21 septembre 2006, 2006, Paris, France. 2006. ⟨hal-03076547⟩
  • Claire Brechet, Delphine Picard, René Baldy. Développement de la représentation des émotions dans le dessin du bonhomme. Congrès National de la Société Française de Psychologie, Nancy, 21-23 septembre 2005, 2005, Nancy, France. 2005. ⟨hal-03076657⟩
  • Claire Brechet, Delphine Picard, René Baldy. Expression des émotions dans le dessin du bonhomme : une approche développementale. Société Française de Psychologie. Congrès National Société Française de Psychologie, 21–23 septembre 2005, 2005, Nancy, France. 2005. ⟨hal-03076613⟩

Book sections2 documents

  • Nathalie Vendeville, Claire Brechet, Nathalie Blanc. « Dessine-moi l’émotion du Petit Nicolas » : Quelles compétences de marquage graphique des émotions entre 6 et 10 ans ?. Nathalie Blanc. Le Petit Nicolas s'invite à l'école ! : quand psychologie rime avec pédagogie, Presses universitaires de la Méditerranée, pp.53-68, 2018. ⟨hal-03057755⟩
  • Claire Brechet, Delphine Picard, René Baldy. Dessin d’un homme animé d’émotions : effet du sexe du dessinateur. Even Loarer; Pierre Vrignaud; Jean-Luc Mogenet; Frédérique Cuisinier; Hana Gottesdiener et Pascal Mallet. Perspectives différentielles en psychologie, Presses Universitaires de Rennes, pp.267-270, 2008. ⟨hal-03057798⟩