Accéder directement au contenu

Ciara R. Wigham

96
Documents

Présentation

Publications

Image document

Evaluating multimodal literacy: Academic and professional interactions around student-produced instructional video tutorials

Dacia Dressen-Hammouda , Ciara R. Wigham
System, 2022, 105, pp.102727. ⟨10.1016/j.system.2022.102727⟩
Article dans une revue hal-03521668v1

Insights into Teacher Beliefs and Practice in Primary-School EFL in France

Shona Whyte , Ciara R. Wigham , Nathalie Younès
Languages, 2022, 7 (3), pp.185. ⟨10.3390/languages7030185⟩
Article dans une revue hal-03788664v1

Gérer une situation interculturelle’: une compétence valorisant le développement interculturel de l’étudiant à l’Université

Cécilia Brassier-Rodrigues , Ciara R. Wigham , Pascal Brassier
Bildungsforschung, 2022, S (1), pp.1-18
Article dans une revue hal-03788668v1
Image document

Multimodal (inter)action analysis of task instructions in language teaching via videoconferencing: A case study

Ciara R. Wigham , Müge Satar
ReCALL, 2021, pp.1 - 19. ⟨10.1017/s0958344021000070⟩
Article dans une revue halshs-03266872v1
Image document

Face issues in second language teaching via videoconferencing: the role of smile as a co-verbal semiotic resource

Agnès Pétillat , Anne-Laure Foucher , Ciara R. Wigham
CALL and professionalisation: short papers from EUROCALL 2021, inPress
Article dans une revue hal-03466438v1
Image document

Delivering task instructions in multimodal synchronous online language teaching

Müge Satar , Ciara R. Wigham
ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 2020, 23, ⟨10.4000/alsic.4571⟩
Article dans une revue halshs-03000942v1
Image document

Virtual exchanges as complex research environments: facing the data management challenge. A case study of Teletandem Brasil

Solange Aranha , Ciara R. Wigham
Journal of Virtual Exchange, 2020, 3, pp.13-38. ⟨10.21827/jve.3.35748⟩
Article dans une revue hal-02917206v1
Image document

Corpus complexes et standards : un retour sur le projet CoMeRe

Ciara R. Wigham , Céline Poudat
Corpus, 2020
Article dans une revue halshs-02460613v1
Image document

Editorial: Interactions for language learning in and around virtual worlds. Special issue of the ReCALL journal.

Ciara R Wigham , L Panichi , S Nocchi , R Sadler
ReCALL, 2018, Interactions for language learning in and around virtual worlds., 30 (2)
Article dans une revue hal-01899931v1
Image document

Multimodal instruction-giving practices in webconferencing-supported language teaching

H Müge Satar , Ciara R. Wigham
System, 2017, 70, pp.63-80. ⟨10.1016/j.system.2017.09.002⟩
Article dans une revue halshs-01598822v1
Image document

A multimodal analysis of lexical explanation sequences in webconferencing-supported language teaching.

Ciara R. Wigham
Language Learning in Higher Education, 2017, Synchronous communication technologies in language and intercultural learning and teaching in higher education, 7 (1), pp.81
Article dans une revue hal-01452031v1
Image document

A semiotic perspective on webconferencing-supported language teaching.

Nicolas Guichon , Ciara R. Wigham
ReCALL, 2016, 28 (1), pp.62-82
Article dans une revue halshs-01236195v1
Image document

The CoMeRe corpus for French: structuring and annotating heterogeneous CMC genres

Thierry Chanier , Céline Poudat , Benoît Sagot , Georges Antoniadis , Ciara R. Wigham
Journal for language technology and computational linguistics, 2014, 29 (2), pp.1-30
Article dans une revue halshs-00953507v2
Image document

L'aide linguistique dans l'approche Emile : pour un équilibre entre compétences langagières et disciplinaires

Christine Rodrigues , Ciara R. Wigham
Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité : Cahiers de l'APLIUT, 2013, La pédagogie de l'EMILE en questions : modalités et enjeux pour le secteur LANSAD, 32 (3), pp.00-00
Article dans une revue edutice-00814589v1
Image document

Les mondes synthétiques : un terrain pour l'approche Emile dans l'enseignement supérieur ?

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
Le Français dans le monde. Recherches et applications, 2013, Mutations technologiques et nouvelles pratiques sociales : vers l'émergence de "medias d'apprentissage" ?, 54, pp.xx-xx
Article dans une revue edutice-00829040v1
Image document

Interactions between text chat and audio modalities for L2 communication and feedback in the synthetic world Second Life.

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
Computer Assisted Language Learning Journal, 2013, pp.xxx-xxx. ⟨10.1080/09588221.2013.851702⟩
Article dans une revue edutice-00862004v1
Image document

A study of verbal and nonverbal communication in Second Life - the ARCHI21 experience

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
ReCALL, 2013, 25, pp.XX-XX
Article dans une revue edutice-00674138v1
Image document

Les apports d'un monde synthétique pour l'apprentissage du vocabulaire en langue étrangère.

Christine Rodrigues , Ciara R. Wigham
Recherches en Didactique des Langues et Cultures - Les Cahiers de l'Acedle, 2013, 10 (2), pp.91-119
Article dans une revue edutice-00785802v1
Image document

Transforming Teacher Training Programs and School Curricula by Integrating Virtual Exchange: The E-LIVE (Engaging Languages in Intercultural Virtual Exchange) Erasmus + Project (2022 to 2024)

Kristi Jauregi-Ondarra , Silvia Canto , Ciara R. Wigham , Begoña Clavel-Arroitia , Barry Pennock-Speck
VALIANT conference, VALIANT; UNIcollaboration, Feb 2024, Leon, Spain
Communication dans un congrès hal-04465325v1

In-service teacher attitudes to coaching in the E-LIVE (Engaging Languages in Intercultural Virtual Exchange) Erasmus + Project

Ciara R. Wigham , Begoña Clavel-Arroitia , Barry Pennock-Speck
VALIANT Conference, VALIANT; UNIcollaboration, Feb 2024, Leon,, Spain
Communication dans un congrès hal-04465346v1
Image document

Trainee teachers' engagement in initial synchronous virtual exchange interactions

Ciara R. Wigham , Kristi Jauregi-Ondarra , Cathryn Bennett
VALIANT Conference, VALIANT; UNIcollaboration, Feb 2024, Leon, Spain
Communication dans un congrès hal-04465300v1
Image document

Teacher training perspectives for virtual exchange: Initial actions from the E-LIVE European project

Ciara R. Wigham , Kristi Jauregi-Ondarra
EuroCALL 2023, Aug 2024, Reykjavik, Iceland. ⟨10.4995/eurocall2023.2023.16969⟩
Communication dans un congrès hal-04464949v1
Image document

Diversity in profiles and training needs of teachers engaging in virtual exchange.

Begoña Clavel-Arroitia , Ciara R. Wigham , Barry Pennock-Speck , Kristi Jauregi-Ondarra , Silvia Canto
Diversity in the Digital Foreign Language Classroom Conference, Mar 2023, Stuttgart, Germany. pp.1 - 23
Communication dans un congrès hal-04052937v1

Designing futures in online language teaching: a multimodal (inter)action analysis of teachers' instruction-giving practices

Müge Satar , Ciara R. Wigham
International Conference on Multimodality 11, Sep 2023, London, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-04162285v1

Adapting LSP genre-based pedagogies to the digitally-mediated workplace: Supporting the emergence of professional video-based genre design competence

Dacia Dressen-Hammouda , Ciara R. Wigham
AELFE-LSPPC International Conference 2023, Jun 2023, Zaragoza, Spain
Communication dans un congrès hal-04162289v1

Task repetition and variance in online teachers' instruction-giving: a multimodal (inter)action analysis

Ciara R. Wigham , Müge Satar
18th International Pragmatics Conference, Jul 2023, Brussels, Belgium
Communication dans un congrès hal-04162222v1

Teacher training perspectives for virtual exchange: Initial actions from the E-LIVE European project

Ciara R. Wigham , Kristi Jauregi-Ondarra
EuroCALL 2023, Aug 2023, Reykjavik, Iceland
Communication dans un congrès hal-04388506v1
Image document

Delivering Training and Coaching to Enable Teachers to Successfully Engage in Virtual Exchange

Silvia Canto , Kristi Jauregi-Ondarra , Ciara R. Wigham , Begoña Clavel-Arroitia , Barry Pennock-Speck
Innovation in Language Learning, Nov 2023, Florence, Italy
Communication dans un congrès hal-04388424v1

Ecological perspectives on the evaluation of co-constructed interactive virtual learning scenarios in primary school EFL.

Nathalie Younes , Margault Sacré , Ciara R. Wigham , Shona Whyte
43 ème session d'études de l'ADMEE Canada, Nov 2022, Montréal, Canada
Communication dans un congrès hal-03882055v1

Learner interaction in virtual learning scenarios for primary EFL

Shona Whyte , Ciara R. Wigham , Nathalie Younes , Cécile Redondo
EuroCALL 2022 : Intelligent CALL, granular systems and learner data, Aug 2022, Reykjavik, Iceland
Communication dans un congrès hal-03788663v1

Quelle médiatisation des enseignements pour favoriser l’apprentissage d’une langue étrangère à l’école primaire ? Une revue systématique

Margault Sacré , Christine Blanchard Rodrigues , Anne-Laure Foucher , Ciara R. Wigham , Ludivine Javourey-Drevet
L’école primaire au 21ème siècle, Oct 2021, Paris, France
Communication dans un congrès hal-03403675v1
Image document

Professionals’ feedback on emerging multimodal needs in LSP: An evaluation of student-produced instructional video tutorials

Dacia Dressen-Hammouda , Ciara R. Wigham
6th International Conference of Asia-Pacific LSP & Professional Communication Association. Multimodality and Beyond: Addressing complexity and emerging needs in LSP., Jun 2021, Hong Kong, China
Communication dans un congrès hal-03474245v1
Image document

Face issues in L2 tutorials via videoconferencing: the role of smile as a co-verbal semiotic resource.

Agnès Pétillat , Anne-Laure Foucher , Ciara R. Wigham
Eurocall 2021 Conference : CALL and professionalisation, Aug 2021, Paris, France
Communication dans un congrès hal-03466436v1

Enseigner l'anglais à l'école primaire avec les technologies : Une revue des pratiques et des contextes

Nathalie Younes , Ciara R. Wigham , Shona Whyte
L'école primaire au 21e siècle, Oct 2021, Cergy, France
Communication dans un congrès halshs-03427234v1
Image document

Méthodologie d’analyse des contributions rédactionnelles lors d’une co-écriture en ligne

Edith Durand , Paul Lotin , Damien Chabanal , Simon Ensor , Loïse Jeannin
10e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Marie Lefevre, Christine Michel, Jun 2021, Fribourg, Suisse. pp.393-396
Communication dans un congrès hal-03290807v1

Immersion and social interaction: An analysis of the EVE_SFI exchange.

Margarita Vinagre , Marta Giralt , Ciara R. Wigham
19th annual conference of AELFE (European Association of Languages for Specific Purposes) and the 2nd Conference of the Trans-Atlantic and Pacific Project (TAPP),, Jul 2021, Barcelone, Spain
Communication dans un congrès halshs-03405339v1

Blended foreign language learning in primary schools: A systematic literature review

Margault Sacré , Christine Blanchard Rodrigues , Ciara Wigham , Anne-Laure Foucher , Ludivine Javourey-Drevet
Eurocall, Aug 2021, Paris, France
Communication dans un congrès hal-03364414v1

Temporal sequencing in webcam-mediated language teaching.

Ciara R. Wigham , Nicolas Guichon
pproaches to Multimodal and Digital Environments : From theories to practices (A-MoDE), Jun 2019, Rome, Italy
Communication dans un congrès hal-02317779v1

How do language teachers give task instructions in webcam-mediated lessons ?

H. Müge Satar , Ciara R. Wigham
Approaches to Multimodal and Digital Environments : From theories to practice (A-MoDE), Jun 2019, Rome, Italy
Communication dans un congrès hal-02317790v1

Site of engagement, modal density, and frozen actions in language teaching via videoconferencing

Ciara R. Wigham , H. Müge Satar
Approaches to Multimodal and Digital Environments : From theories to practice (A-MoDE), Jun 2019, Rome, Italy
Communication dans un congrès hal-02317781v1

Virtual exchanges as complex research environments : Facing the data management challenge.

Solange Aranha , Ciara R. Wigham
Third Unicollaboration conference on telecollaboration in higher education, Apr 2018, Cracovie, Poland
Communication dans un congrès halshs-01793462v1

Giving task instructions in online language teaching via webconferencing

H. Müge Satar , Ciara R. Wigham
WorldCALL 2018, Nov 2018, Concepcion, Chile
Communication dans un congrès hal-01899929v1

Méthodologie de la recherche : le cas d'un dispositif d'écriture collaborative en anglais langue étrangère

Ciara R. Wigham , Christine Blanchard Rodrigues
Les méthodologies de la recherche dans le domaine de l’acquisition et de l’apprentissage des langues secondes, May 2018, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-01815280v1

"We've got rhythm" - Exploring tempo in online interactions

Ciara R Wigham , Nicolas Guichon
EuroCALL2017 CALL in a climate of change, Aug 2017, Southampton, United Kingdom. pp.23 - 23
Communication dans un congrès halshs-01577886v1
Image document

Connecting Resources: Which Issues Have to be Solved to Integrate CMC Corpora from Heterogeneous Sources and for Different Languages?

Michael Beisswenger , Ciara Wigham , Carole Etienne , Darja Fišer , Holger Grumt Suárez
5th Conference on CMC and Social Media Corpora for the Humanities (cmccorpora17), Oct 2017, Bolzano, Italy. pp.52-55
Communication dans un congrès hal-01918880v1

Computer supported collaborative writing and commentary. The case of a written English and student mobility preparation course

Ciara Wigham , Christine Blanchard Rodrigues
Collaborative writing and commentary in digital environments: an e-learning perspective, Dec 2017, Essen, Germany
Communication dans un congrès hal-02361283v1

CORLI: A Linguistic Consortium for Corpus, Language and Interaction

Christophe Parisse , Céline Poudat , Ciara Wigham , Michel Jacobson , Loïc Liégeois
CLARIN Annual Conference 2017, Sep 2017, Budapest, Hungary
Communication dans un congrès halshs-01636943v1

Multimodal strategies allowing corrective feedback to be softened during webconferencing-supported interactions

Julie Vidal , Ciara R. Wigham
New Directions in Telecollaborative Research and Practice: The Second Conference on Telecollaboration in University Education., Apr 2016, Dublin, Ireland
Communication dans un congrès edutice-01306907v1

Faire varier la présence enseignante dans les séquences de rétroaction corrective synchrone en ligne

Julie Vidal , Ciara R. Wigham
Colloque IMPEC, Jul 2016, Lyon, France
Communication dans un congrès halshs-01367796v1
Image document

A Multimodal Analysis of Task Instructions for Webconferencing-supported L2 Interactions: A Pilot Study of the ISMAEL Corpus

Ciara R Wigham , H Müge Satar
4th Conference on CMC and Social Media Corpora for the Humanities, Sep 2016, Ljubljana Slovenia
Communication dans un congrès halshs-01573895v1

The role of the webcam in lexical word search episodes

Cathy Cohen , Ciara R Wigham
EuroCALL 2016, Aug 2016, Limassol, Cyprus
Communication dans un congrès hal-01471096v1
Image document

Multimodal resources for lexical explanations during webconferencing-supported foreign language teaching: a LEarning and TEaching Corpus investigation.

Ciara R. Wigham
Corpus Linguistics 2015, Jul 2015, Lancaster, United Kingdom
Communication dans un congrès edutice-01148348v1

The CoMeRe French CMC corpora and their modeling in TEI

Thierry Chanier , Céline Poudat , Ciara Wigham
ird-cmc-rennes: Social Media and CMC Corpora for the eHumanities., Oct 2015, Rennes, France
Communication dans un congrès halshs-01222979v1
Image document

Le rôle de la multimodalité dans les séquences d’étayage lors d'interactions par visioconférence entre apprenants universitaires et personnes âgées : une étude pilote

Erica Johnson , Ciara R. Wigham
EPAL 2015, Université Stendhal, Grenoble : Laboratoire Lidilem, Jun 2015, Grenoble, France
Communication dans un congrès edutice-01161799v1
Image document

The role of multimodality in intercultural incomprehension episodes during webconference-supported teaching

Ciara R. Wigham
EuroCALL 2015, Aug 2015, Padua, Italy
Communication dans un congrès edutice-01188947v1
Image document

Mondes synthétiques et pratiques discursives dans les modalités audio et clavardage

Ciara R. Wigham , Aurélie Bayle
Colloque Acedle, Acedle, Jan 2015, Lyon, France
Communication dans un congrès edutice-01122426v1

Creating and sharing a language learning and teaching corpus of multimodal interactions: ethical challenges and methodological implications

Françoise Blin , Nicolas Guichon , Ciara R. Wigham , Sylvie Thouësny
ANTWERP CALL 2014: Research Challenges in CALL, University of Antwerp, Jul 2014, Antwerp, Belgium
Communication dans un congrès hal-01121348v1
Image document

An asymmetrical telecollaborative project and the evolution of its learning design: the Université Blaise Pascal - London School of Economics experience.

Ciara R. Wigham , Mayer Helen , Fumagalli Matteo
Telecollaboration in University Foreign Language Education, Feb 2014, Léon, Spain
Communication dans un congrès edutice-00877553v1
Image document

In and out the frame: teacher gestures during desktop videoconferencing interactions

Ciara R. Wigham , Nicolas Guichon
CALICO 2014, May 2014, Athens, Ohio, United States
Communication dans un congrès edutice-00990665v1
Image document

Pedagogical corpora as a means to reuse research data and analyses in teacher-training

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
Computer Assisted Language Learning, Jul 2014, Anvers, Belgium
Communication dans un congrès edutice-01018175v1
Image document

LEarning and TEaching corpora (LETEC): data-sharing and repository for research on multimodal interactions

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
WorldCALL 2013, Jul 2013, Glasgow, United Kingdom
Communication dans un congrès edutice-00778274v3
Image document

Second Life et apprentissage d'une langue étrangère dans une approche Emile : quels apports d'un environnement synthétique pour l'apprentissage du vocabulaire ?

Christine Rodrigues , Ciara R. Wigham
Colloque Association des Chercheurs et Enseignants Didacticiens des Langues Étrangères, Jun 2012, Nantes, France
Communication dans un congrès edutice-00703113v1
Image document

Enjeux, outils et méthodologie de constitution de corpus d'apprentissage

Ciara R. Wigham , Aurélie Bayle
Coldoc 2012 : Traitements de corpus : outils et méthodes, Oct 2012, Paris, France
Communication dans un congrès edutice-00710698v1
Image document

Interactions between text chat and audio modalities for L2 communication in the synthetic world Second Life.

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
15th International CALL Research Conference, May 2012, Taichung, Taiwan
Communication dans un congrès hal-00660865v2
Image document

Enjeux, outils et méthodologie de constitution de corpus d'apprentissage

Ciara R. Wigham , Aurélie Bayle
Coldoc, Oct 2012, Paris, France
Communication dans un congrès edutice-00805184v1
Image document

Object-focused collaboration in Second Life: the use of verbal and gestural modes for the establishment of common ground and in deictic referencing.

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
European Association for Computer Assisted Language Learning 2011, Aug 2011, Nottingham, United Kingdom
Communication dans un congrès edutice-00583274v2
Image document

VoiceForum, a software platform for spoken interaction: a model for the "Call Triangle"?

John Fynn , Ciara R. Wigham
European Association for Computer Assisted Language Learning 2011, Aug 2011, Nottingham, United Kingdom
Communication dans un congrès edutice-00583273v1
Image document

Collaboration en langue étrangère dans une approche de type EMILE articulant modes verbaux et gestuels dans le monde virtuel Second Life.

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
Echanger pour apprendre en ligne, Jun 2011, Grenoble, France
Communication dans un congrès edutice-00581680v1
Image document

EuroCALL 2011 Courseware exhibition: the VoiceForum platform for spoken interaction.

John Fynn , Ciara R. Wigham
European Association for Computer-Assisted Language Learning 2011 Conference, Aug 2011, Nottingham, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-00642185v1
Image document

CMC-core: A basic schema for encoding corpora of computer-mediated communication in TEI

Michael Beisswenger , Harald Lüngen , Laura Herzberg , Ciara R. Wigham
7th Conference of Computer-Mediated Communication and Social Media Corpora, Sep 2019, Cergy, France
Poster de conférence halshs-02305756v1
Image document

Structuring a CMC corpus of political tweets in TEI: corpus features, ethics and workflow

Julien Longhi , Ciara R. Wigham
Corpus Linguistics 2015, Jul 2015, Lancaster, United Kingdom. , 2015
Poster de conférence halshs-01176061v1

Intégrer la compétence ASI dans un dispositif de télécollaboration en cours de langue étrangère

Ciara R. Wigham
Cécilia Brassier-Rodrigues. Agir en situation interculturelle : Quelles compétences lorsque l’international s’invite à la maison ?, , 2023, 9782807619838. ⟨10.3726/b20431⟩
Chapitre d'ouvrage hal-04052949v1
Image document

Les compétences socio-affectives au service de la pédagogie distancielle : de la formation des enseignants à l’analyse multimodale des interactions

Agnès Pétillat , Anne-Laure Foucher , Ciara R. Wigham
Dans Burrows, A., Cros, I. Miras, G. Kubler, N. (à paraître). Entre présence et distance : enseigner et apprendre les langues à l'université à l'ère numérique, Paris : Presses de l'Inalco, inPress
Chapitre d'ouvrage hal-03468056v1

E+VE-SFI: developing spoken interaction in a foreign language

Margarita Vinagre , Ciara R. Wigham , Marta Giralt
Francesca Helm & Ana Beaven. Designing and implementing virtual exchange – a collection of case studies, Researchpublishing.net, https://doi.org/10.14705/rpnet.2020.45.9782490057726, 2020, ⟨10.14705/rpnet.2020.45.1119⟩
Chapitre d'ouvrage halshs-03020003v1
Image document

Fournir des rétroactions en ligne

Julie Vidal , Ciara R Wigham
Nicolas Guichon; Marion Tellier. Enseigner l’oral en ligne : une approche multimodale., pp.125-150, 2017
Chapitre d'ouvrage halshs-01573894v1

Introduction à l'ouvrage 'Corpus de communication médiée par les réseaux : construction, structuration, analyse.'

Ciara R. Wigham , Gudrun Ledegen
Corpus de communication médiée par les réseaux : construction, structuration, analyse, L'Harmattan, 2017, 978-2-343-11212-1
Chapitre d'ouvrage halshs-01517458v1
Image document

A scientific methodology for researching CALL interaction data: Multimodal LEarning and TEaching Corpora

Thierry Chanier , Ciara Wigham
Caws, Catherine, and Hamel, Marie-Josée. Language-Learner Computer Interactions: Theory, methodology and CALL applications, John Benjamins, 2016, ⟨10.1075/lsse.2.10cha⟩
Chapitre d'ouvrage edutice-01332625v1
Image document

Architectural design and language learning in Second Life

Christine Rodrigues , Ciara R. Wigham , Anne-Laure Foucher , Thierry Chanier
S. Gregory, L.J.W. Lee, B. Dalgarno & B. Tynan. Virtual Worlds for Online Learning: Cases and Applications, NOVA Science Publishers, Inc, 2015, 978-1-63482-194-0
Chapitre d'ouvrage edutice-00703054v2
Image document

Architecture students' appropriation of avatars - relationships between avatar identity and L2 verbal participation and interaction

Ciara R. Wigham , Thierry Chanier
Lamy, M-N. and Zourou, K. (eds.). Social Networking and Language Education, Palgrave MacMillan, 2013
Chapitre d'ouvrage edutice-00728755v2