Accéder directement au contenu
CV

Christine Vidal-Gomel

22
Documents

Présentation

Professeure des universités en sciences de l’éducation et de la formation ============================================================================ *Université de Nantes, département des sciences de l'éducation* Thèmes de recherche : Conception de formation et d'outils pour la formation ; formation capacitante ; santé, sécurité au travai et en formation ; développement des compétences professionnelles Domaines : Ergonomie, formation des adultes, didactique professionnelle Rattachée au Centre de recherche en éducation de Nantes CREN EA 2661, [http://cren.univ-nantes.fr/](http://cren.univ-nantes.fr/ "CREN") Co-responsable du thème 1 « Conception de formation et médiation par le numérique » [http://cren.univ-nantes.fr/theme-recherche-1-conception-formation-mediation-numerique/](http://cren.univ-nantes.fr/theme-recherche-1-conception-formation-mediation-numerique/ "Thème 1") Responsable du parcours Didactique professionnelle du master de sciences de l’éducation de l’université de Nantes [https://lettreslangages.univ-nantes.fr/formations/masters/master-sciences-de-l-education-2018185.kjsp?RH=INSTITUTIONNEL\_FR](https://lettreslangages.univ-nantes.fr/formations/masters/master-sciences-de-l-education-2018185.kjsp?RH=INSTITUTIONNEL_FR "Master SE, parcours DP")

Publications

vincent-boccara
Image document

A longitudinal study of driving instructor guidance from an activity-oriented perspective

V. Boccara , Christine Vidal-Gomel , J. Rogalski , P. Delhomme
Applied Ergonomics, 2015, 46, pp.21-29. ⟨10.1016/j.apergo.2014.06.001⟩
Article dans une revue halshs-01142409v1

What are the consequences of sharing a trainee's driving course between different trainers?

C Vidal-Gomel , V Boccara , J Rogalski , Patricia Delhomme
Work: A Journal of Prevention, Assessment, & Rehabilitation, 2012, 41 (2), pp 205-215. ⟨10.3233/WOR-2012-1285⟩
Article dans une revue hal-00909282v1

Sharing the driving-course of a same trainee between different trainers, what are the consequences?

Christine Vidal-Gomel , V Boccara , Janine Rogalski , Patricia Delhomme
Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation, 2012, 41, pp.205-215
Article dans une revue hal-02279846v1

Sharing the driving-course of a same trainee between different trainers, what are the consequences?

Christine Vidal-Gomel , Vincent Boccara , Janine Rogalski , P Delhomme
WORK, 2012, pp.205-215
Article dans une revue hal-01147597v1

Time course of driving-skill self-assessments during French driving training.

V. Boccara , P. Delhomme , Christine Vidal-Gomel , J. Rogalski
Accident Analysis & Prevention, 2011, 43 (1), pp.241-246
Article dans une revue halshs-00630780v1

Development of learner drivers’ self-assessment accuracy during driver training: self-assessment compared to instructors’ assessment of learners’ driving skills to manage three risky driving situations.

V Boccara , Patricia Delhomme , Christine Vidal-Gomel , Janine Rogalski
Accident Analysis & Prevention, 2011, 43, pp.1488-1496
Article dans une revue hal-02279848v1

Time course of drivingskill self-assessments during French driver training

Vincent Boccara , Patricia Delhomme , Christine Vidal-Gomel , Janine Rogalski
Accident Analysis & Prevention, 2011, pp.241-246
Article dans une revue hal-01010277v1

Development of students drivers’ self-assessment accuracy during French driver training : self-assessments compared to instructors assessments in three risky driving situations

Patricia Delhomme , Vincent Boccara , Christine Vidal-Gomel , Janine Rogalski
Accident Analysis & Prevention, 2011, pp.1488-1496. ⟨10.1016/j.aap.2011.02.029⟩
Article dans une revue hal-01140048v1

Development of students driver's self assessment accuracy during French driver training : self-assessments compared to instructors assessments in three risky driving situations

Vincent Boccara , Patricia Delhomme , Christine Vidal-Gomel , Janine Rogalski
Accident Analysis & Prevention, 2011, pp.1488-1496
Article dans une revue hal-01010261v1
Image document

Time course of driving-skill self-assessments during French driver training

Vincent Boccara , Christine Vidal-Gomel , Patricia Delhomme , Janine Rogalski
Accident Analysis & Prevention, 2011, 43 (1), pp.241-246. ⟨10.1016/j.aap.2010.08.016⟩
Article dans une revue hal-01142385v1

Seniors’ perceived driving skill in a postlicense training program : comparison of instructors’ and self-assessments by seniors age and sex

Vincent Boccara , Christine Vidal-Gomel
Perceptual and Motors Skills, 2010, 110 (1), pp.117-128. ⟨10.2466/PMS.110.1.117-128⟩
Article dans une revue hal-01142366v1

Seniors' perceived driving skill in a postlicense training program: Comparison of instructors' assessments and self-assessments by seniors' age and sex.

Vincent Boccara , Patricia Delhomme , Christine Vidal-Gomel , Aurélie Dommès , Janine Rogalski
Perceptual and Motor Skills, 2010, 110 (1), pp.117-128
Article dans une revue halshs-00630781v1

Seniors’ perceived driving skill within a postlicense training program: comparison of instructors’ assessments and self-assessments by seniors’ age and sex.

V Boccara , Patricia Delhomme , Christine Vidal-Gomel , Janine Rogalski
Perceptual and Motor Skills, 2010, 110, pp.117-128
Article dans une revue hal-02279849v1

Seniors' perceived driving skill in a postlicense training program: comparison of instructors' assessments and self-assessments by seniors' age and sex

V. Boccara , P. Delhomme , Christine Vidal-Gomel , A. Dommès , J. Rogalski
Perceptual and Motor Skills, 2010, 110 (1), pp.117-128
Article dans une revue halshs-00642886v1

Seniors' perceived driving skill in a postlicense training program: comparison of instructors' assessments and self-assessments by seniors' age and sex

Vincent Boccara , Patricia Delhomme , Christine Vidal-Gomel
Perceptual and Motor Skills, 2010, 110 (1), pp.117-128
Article dans une revue hal-01140015v1

Les activités de guidage dans des formations destinées aux conducteurs âgés.

Christine Vidal-Gomel , V Boccara , Janine Rogalski , Patricia Delhomme
Travail et apprentissages : revue de didactique professionnelle, 2008, 2, pp.46-64
Article dans une revue hal-02279851v1

How holistic approaches of activity analysis in ergonomics renew training design?

Christine Vidal-Gomel , Catherine Delgoulet , Vincent Boccara , Dominique Cau-Bareille
20th Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2018), S. Bagnara, R. Tartaglia, S. Albolino, T. Alexander, & Y. Fujita, Aug 2018, Florence, Italy. pp. 233-241, ⟨10.1007/978-3-319-96080-7_27⟩
Communication dans un congrès halshs-01889647v1

Compétences

Jeanne Thébault , Vincent Boccara , Joffrey Beaujouan , Christine Vidal-Gomel
Éric Brangier; Gérard Valléry. Ergonomie : 150 notions clés, Dunod, 2021, 978210082216
Chapitre d'ouvrage hal-03402459v1

Apprentissage, formation et activité

Vincent Boccara , Jeanne Thébault , Joffrey Beaujouan , Christine Vidal-Gomel
Éric Brangier; Gérard Valléry. Ergonomie : 150 notions clés, Dunod, 2021, 978210082216
Chapitre d'ouvrage hal-03402437v1

Analyse multiniveaux de l’activité de médiation des formateurs

V Boccara , Christine Vidal-Gomel , Janine Rogalski
Christine Vidal-Gomel. Analyses de l'activité : perspectives pour la conception et la transformation des situations de formation, Presses universitaires de Rennes, pp.115-135, 2018, 9782753566347
Chapitre d'ouvrage hal-04069564v1

Concevoir des référentiels comme des outils pour les formateurs ? Réflexions à partir de la formation initiale à la conduite automobile. In: Les référentiels contre l'activité, en formation, gestion, certification

V Boccara , C Vidal-Gomel , J Rogalski , Patricia Delhomme
Concevoir des référentiels comme des outils pour les formateurs ? Réflexions à partir de la formation initiale à la conduite automobile. In: Les référentiels contre l'activité, en formation, gestion, certification, OCTARES, pp 119-132, 2014, Le travail en débats, 978-2-366-30030-7
Chapitre d'ouvrage hal-01213536v1

Les multiples facettes de la formation professionnelle des salariés âgés : des questions anciennes dans un contexte renouvelé

Dominique Cau-Bareille , Annie Jolivet , Jeanne Thébault , Carole Tuchszirer , Leila Oumeddour
[Rapport de recherche] Conservatoire National des Arts et Métiers (Cnam) - Centre d'études de l'emploi et du travail - CEET; GIS CREAPT (Centre de recherches sur l'expérience, l'âge et les populations au travail). 2018, 123 p
Rapport hal-02052677v1