Skip to Main content

Export Publications

Export the displayed publications:
Number of documents

36

Christine Fontanini


Journal articles5 documents

  • Christine Fontanini. Représentations sexuées dans les manuels de lecture de l'école fondamentale haïtienne. Raisons, comparaisons, éducations : la revue française d'éducation comparée, L'Harmattan, 2020. ⟨hal-02950200⟩
  • Christine Fontanini, Caen Anne Schneider Laslar Ea 4256 Université De. Vétérinaire : un métier exercé par les hommes ou par les femmes dans la littérature de jeunesse d’hier et d’aujourd’hui ?. Meridian Critic – Analele Universităţii "Ştefan cel Mare" Suceava, Editura Universităţii "Ştefan cel Mare", 2019. ⟨hal-02950203⟩
  • Christine Fontanini. Les métiers de la petite enfance. Quelles sont les connaissances des élèves de troisième et de terminale sur ces métiers ?. Education et Formations, Ministère de l'éducation nationale, de l'enseignement supérieur et de la recherche, Direction de l'évaluation et de la prospective, 2018, L'égalité entre les filles et les garçons, entre les femmes et les hommes, dans le système éducatif, 2 (97), pp.75-92. ⟨halshs-02136423⟩
  • Christine Fontanini. Projets professionnels et représentations des métiers des filles et des garçons en primaire et au collège : quelles évolutions ?. Raisons, comparaisons, éducations : la revue française d'éducation comparée, L'Harmattan, 2015, Inégalités entre sexes dans la famille, à l'école et au travail : approches comparées, pp.201-214. ⟨hal-01474095⟩
  • Christine Fontanini, Qingyu Wu. La place des filles dans l'enseignement supérieur scientifique en Chine : un pas en avant, deux pas en arrière. Les Sciences de l'éducation pour l'ère nouvelle : revue internationale, CERSE, Université de Caen, 2009, 2009 (4). ⟨hal-02943252⟩

Conference papers19 documents

  • Sophie Devineau, François Féliu, Carole Daverne-Bailly, Christine Fontanini, Anne Schneider, et al.. L’entrée des hommes dans le secteur de la petite enfance. Table ronde : L’entrée des hommes dans le secteur de la petite enfance, 2019, Paris, France. ⟨hal-02338327⟩
  • Christine Fontanini. Evolution des représentations de certaines professions : un lien probable avec des choix d’orientation dans l’enseignement supérieur . XVIIe Congrès international AREF, Aug 2013, Montpellier, France. pp.103. ⟨hal-01618748⟩
  • Christine Fontanini. What are the motivations that steer women and men towards a career in veterinary medicine ?. Unesco Chair in Gender Equality and Women's Empowerment, Université de Chypre, Nicosie, 22-23 octobre 2010, 2011, Nicosie, Cyprus. pp.117-127. ⟨hal-02920792⟩
  • Christine Fontanini. What are the strategies of the students male and female after a failure for the entrance exam of the veterinarian schools?. Conférence internationale "The challenge of access, retention and drop-out in higher education in Europe: the experiences of non traditional students", Faculté de Sciences de l'éducation de Séville, Seville, 7- 8 avril 2011, 2011, Séville, Spain. ⟨hal-02898482⟩
  • Christine Fontanini. What are the motivations that steer women and men towards a career in veterinary medicine ?. Unesco Chair in Gender Equality and Women's Empowerment, Université de Chypre, Nicosie, 22-23 octobre 2010, 2011, Nicosie, Cyprus. pp.117-127. ⟨hal-02898485⟩
  • Christine Fontanini. What are the strategies of the students male and female after a failure for the entrance exam of the veterinarian schools?. Conférence internationale "The challenge of access, retention and drop-out in higher education in Europe: the experiences of non traditional students", Faculté de Sciences de l'éducation de Séville, Seville, 7- 8 avril 2011, 2011, Séville, Spain. ⟨hal-02876289⟩
  • Christine Fontanini. What are the motivations that steer women and men towards a career in veterinary medicine ?. Unesco Chair in Gender Equality and Women's Empowerment, Université de Chypre, Nicosie, 22-23 octobre 2010, 2011, Nicosie, Cyprus. pp.117-127. ⟨hal-02876292⟩
  • Christine Fontanini. What are the strategies of the students male and female after a failure for the entrance exam of the veterinarian schools?. Conférence internationale "The challenge of access, retention and drop-out in higher education in Europe: the experiences of non traditional students", Faculté de Sciences de l'éducation de Séville, Seville, 7- 8 avril 2011, 2011, Séville, Spain. ⟨hal-02911202⟩
  • Christine Fontanini. What are the motivations that steer women and men towards a career in veterinary medicine ?. Unesco Chair in Gender Equality and Women's Empowerment, Université de Chypre, Nicosie, 22-23 octobre 2010, 2011, Nicosie, Cyprus. pp.117-127. ⟨hal-02911205⟩
  • Christine Fontanini. What are the strategies of the students male and female after a failure for the entrance exam of the veterinarian schools?. Conférence internationale "The challenge of access, retention and drop-out in higher education in Europe: the experiences of non traditional students", Faculté de Sciences de l'éducation de Séville, Seville, 7- 8 avril 2011, 2011, Séville, Spain. ⟨hal-02920789⟩
  • Christine Fontanini. Vétérinaire : une profession pour les femmes ?. Congrès International d'Actualité de la Recherche en Education et en formation (AREF), Université de Genève, Genève, 13-16 septembre 2010, 2010, Genève, Suisse. ⟨hal-02898483⟩
  • Christine Fontanini. Vétérinaire : une profession pour les femmes ?. Congrès International d'Actualité de la Recherche en Education et en formation (AREF), Université de Genève, Genève, 13-16 septembre 2010, 2010, Genève, Suisse. ⟨hal-02876290⟩
  • Christine Fontanini. Vétérinaire : une profession pour les femmes ?. Congrès International d'Actualité de la Recherche en Education et en formation (AREF), Université de Genève, Genève, 13-16 septembre 2010, 2010, Genève, Suisse. ⟨hal-02911203⟩
  • Christine Fontanini. What can explain the feminisation of veterinary studies in France?. 7ème conférence internationale de l'association du genre et de l'éducation, Université de Londres, Londres, 25 mars 2009, 2009, London, United Kingdom. ⟨hal-02897350⟩
  • Christine Fontanini. The role of gender in interactions between students and trainers (of both genders) in higher education. ESREA gender network Conference "Researching Gender, Participation, Flexibility and Identity in Adult Learning", University of Hull, Hull, 8-10 octobre 2009, 2009, Hull, United Kingdom. ⟨hal-02898481⟩
  • Christine Fontanini. The role of gender in interactions between students and trainers (of both genders) in higher education. ESREA gender network Conference "Researching Gender, Participation, Flexibility and Identity in Adult Learning", University of Hull, Hull, 8-10 octobre 2009, 2009, Hull, United Kingdom. ⟨hal-02911201⟩
  • Christine Fontanini. What can explain the feminisation of veterinary studies in France?. 7ème conférence internationale de l'association du genre et de l'éducation, Université de Londres, Londres, 25 mars 2009, 2009, London, United Kingdom. ⟨hal-02874461⟩
  • Christine Fontanini. The role of gender in interactions between students and trainers (of both genders) in higher education. ESREA gender network Conference "Researching Gender, Participation, Flexibility and Identity in Adult Learning", University of Hull, Hull, 8-10 octobre 2009, 2009, Hull, United Kingdom. ⟨hal-02876288⟩
  • Christine Fontanini. The role of gender in interactions between students and trainers (of both genders) in higher education. ESREA gender network Conference "Researching Gender, Participation, Flexibility and Identity in Adult Learning", University of Hull, Hull, 8-10 octobre 2009, 2009, Hull, United Kingdom. ⟨hal-02920788⟩

Poster communications1 document

  • Mary Schirrer, Christine Fontanini. Is there masculinization in the STAPS specialization ?: State of the art, analysis of orientation choices and identities of learners. Cultures, Disciplines, Interactions : contextualiser la diversité dans le Monde des Activités Physiques, Nov 2017, Gosier, Guadeloupe. ⟨hal-02954441⟩

Books1 document

Book sections9 documents

  • Christine Fontanini, Saeed Paivandi. Girls in French Higher Education : real progress despite persistent inequalities in scientific and technological fields, In Fontanini, C., Joshi, K.M. & Paivandi S. (Ed.). International Perspectives on Gender and Higher Education; Student Access and Success. Emerald Publishing limited, Bingley : Royaume Uni.. International Perspectives on Gender and Higher Education; Student Access and Success. Emerald Publishing limited, Bingley : Royaume Uni., 2020. ⟨hal-02950209⟩
  • Christine Fontanini. Pourquoi les filles se dirigent de plus en plus vers certaines filières de l'enseignement supérieur et pourquoi d'autres les attirent encore peu?. Education, Egalité, scolarité. Quand l'école se donne un genre. Université des Femmes, collection Pensées féministes, 2019. ⟨hal-02950226⟩
  • Christine Fontanini. Les projets professionnels des étudiants et étudiantes vétérinaires se différencient-ils dès leur première année de formation ? In Djeumeni-Tcharnabé, M., Voulgre, E., Groux, D., Nyebe Atangana, S. Quelle école pour demain ? Enjeux, priorités et défis. Paris : L’Harmattan, coll. Education compare, 383-391.. Djeumeni-Tcharnabé, M., Voulgre, E., Groux, D., Nyebe Atangana, S. Quelle école pour demain ? Enjeux, priorités et défis. Paris : L’Harmattan, coll. Education compare, 383-391., 2019. ⟨hal-02950212⟩
  • Christine Fontanini. La professionnalisation et l’innovation des enseignant-e-s : des leviers pour diversifier les choix d’orientation des filles et des garçons dans l’enseignement supérieur à Haïti. In Lafont, P., Pariat, M., César, E. Professionnalisation, innovation et apprentissage en Haïti. Leviers de développement, Paris : L’Harmattan, Documentation haïtienne, 321-331.. In Lafont, P., Pariat, M., César, E. Professionnalisation, innovation et apprentissage en Haïti. Leviers de développement, Paris : L’Harmattan, Documentation haïtienne, 321-331., 2019. ⟨hal-02950215⟩
  • Christine Fontanini. Les trois voies à dominante biologie des CPGE scientifiques : des voies à part ? .. In Divay, S. Variations sur le thème du genre dans les groupes professionnels, Toulouse : Octarès, 175-196., 2018. ⟨hal-02950220⟩
  • Clémentine Resve, Christine Fontanini. Choix d'orientation atypique de sexe : des hommes en sciences de l’éducation.. Variations sur le thème du genre dans les groupes professionnels, Toulouse : Octarès, 65-71., 2018. ⟨hal-02950222⟩
  • Christine Fontanini. Les représentations peu sexuées des professions chez des élèves de terminales scientifiques : un pas en avant vers plus de mixité professionnelle ?. Marie Estripeaut-Bourjac, Dominique Gay-Sylvestre. Mixité et éducation : pratiques sociales et dimensions culturelles, Presses universitaires de Limoges, pp.127-140, 2015, Féminin/Masculin, 978-2-84287-661-6. ⟨hal-01473643⟩
  • C Fontanini, Céline Avenel. .Le rôle du genre dans les interactions en classe lors de formations pour adultes : analyse d’observations avec des étudiants et formateurs de l’Université Paul Valéry. Marie Estripeaut-Bourjac, Nicolas Sembel. Femmes, travail, métiers de l'enseignement : rapports de genre, rapports de classe, Presses universitaires de Rouen et du Havre, pp.213-222, 2014, Genre à lire.. et à penser, 979-10-240-0137-1. ⟨hal-01472189⟩
  • C Fontanini, Biljana Stevanovic. Gender inequalities in the French educational system. Claudia Quaiser-Pohl, Vera Ruthsatz, Martina Endepohls-Ulpe. Diversity and Diversity Management in Education, Waxmann, pp.163-176, 2013, 978-3-8309-2918-5. ⟨hal-01469252⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Christine Fontanini, Saeed Paivandi. Genre et manuels scolaires dans une perspective comparative internationale. 2020. ⟨hal-02950228⟩