Skip to Main content
New interface
Number of documents

34

Christine Chambris - Researcher in mathematics education


Associate professor in mathematics education

CY Cergy Paris Université

Themes of research:

Theoretical perspectives:


Journal articles8 documents

  • Christine Chambris, Jana Visnovska. On the history of units in French elementary school arithmetic: The case of proportionality. Historia Mathematica, Elsevier, 2021. ⟨hal-03452888⟩
  • Christine Chambris. The influence of theoretical mathematical foundations on teaching and learning: a case study of whole numbers in elementary school. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2018, 97 (2), pp.185-207. ⟨10.1007/s10649-017-9790-3⟩. ⟨hal-02270063⟩
  • Frédérick Tempier, Christine Chambris. Concevoir une ressource pour l’enseignement de la numération décimale de position.. Recherches en Didactique des Mathematiques, La Pensee Sauvage, 2017. ⟨hal-01724780⟩
  • Christine Chambris, Frédérick Tempier, Cécile Allard. Un regard sur les nombres à la transition école-collège. Repères IREM, IREM, 2017. ⟨hal-01724757⟩
  • Christine Chambris. Consolider la maitrise de la numération des entiers et des grandeurs. Le système métrique peut-il être utile ? . Grand N, Revue de mathématiques, de sciences et technologie pour les maîtres de l’enseignement primaire, IREM de Grenoble, 2012, 89, pp.39-69. ⟨hal-01742650⟩
  • Christine Chambris. Consolider la maîtrise de la numération et des grandeurs à l'entrée au collège. Le système métrique peut-il être utile ?. Petit x, Institut de recherche sur l'enseignement des mathématiques (Grenoble), 2012, 89, pp.5-32. ⟨hal-01742661⟩
  • Christine Chambris. Relations entre grandeurs, nombres et opérations dans les mathématiques de l’école primaire au 20e siècle : théories et écologie. Recherches en Didactique des Mathematiques, La Pensee Sauvage, 2010, 30, pp.317-366. ⟨hal-01741352⟩
  • Christine Chambris. Petite histoire des rapports entre grandeurs et numérique dans les programmes de l'école primaire. Repères-IREM, 2007, 69, pp.5-31. ⟨hal-01742600⟩

Conference papers13 documents

  • Christine Chambris. The (related) unit: a mathematical structure for flexibility and sense. 9th ERME Topic Conference: Perspectives on conceptual understanding of flexibility and number sense in arithmetic., May 2021, Leeds (online), United Kingdom. ⟨hal-03452912⟩
  • Christine Chambris, Lalina Coulange, Grégory Train². Measurement units and numeration units: what reveals the introduction of a “mixed” table in decimals teaching. ICME 14, Jul 2021, Shanghai (online), China. ⟨hal-03452940⟩
  • Christine Chambris, Valérie Batteau. A mathematical perspective on units in Arithmetic teaching and learning: A comparison of French, Swiss, and Japanese contexts (Workshop). Broadening experiences in elementary school mathematics. Proceedings of International Symposium Elementary Mathematics Teaching 21, Aug 2021, Prague, Czech Republic. pp.435-437. ⟨hal-03452948⟩
  • Agnès Batton, Christine Chambris, Isabelle Melon, Guylaine Fréguis, Alexandra Radovanovic. DÉFI CALCUL : UN DISPOSITIF DE FORMATION DE FORMATEURS, D'ENSEIGNANTS, D'ÉLÈVES AU CALCUL MENTAL. 46ème colloque international sur la formation en mathématiques des professeurs d'école-COPIRELEM, Jun 2019, Lausanne, Suisse. ⟨hal-03823488⟩
  • Anne-Marie Rinaldi, Christine Chambris. De l’analyse d’un dispositif d’enseignement du calcul soustractif en CE2 à l’analyse des connaissances requises en numération. Espace mathématique francophone - EMF 2018, Oct 2018, Gennevilliers, France. pp.1048-1055. ⟨hal-03452926⟩
  • Christine Chambris, Frédérick Tempier. Dealing with large numbers: What is important for students and teachers to know?. Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017), Feb 2017, Dublin, Ireland. pp.322-329. ⟨hal-01724615⟩
  • Christine Chambris. Changes in the teaching of numbers and ratios in the primary curriculum. International Symposium Elementary Mathematics Teaching 17., 2017, Prague, Czech Republic. pp.128-138. ⟨hal-03675154⟩
  • Christine Chambris. Questions sur l’enseignement des nombres, notamment décimaux, au cycle 3.. Colloque Mathématiques en cycle 3., Jun 2017, Poitiers, France. ⟨hal-01741556⟩
  • Christine Chambris, Mariam Haspekian, Isabelle Melon, Nathalie Pasquet-Fortune. Le défi calcul : entre calcul mental et calculatrice. Colloque Mathématiques en cycle 3, IREM de Poitiers, Jun 2017, Poitiers, France. ⟨hal-01741336v3⟩
  • Christine Chambris. A brief history of the relations between numbers and quantities in the primary curriculum in France. ICME 13, Jul 2016, Hamburg, Germany. ⟨hal-03452956⟩
  • Mariam Haspekian, Christine Chambris, Valentina Celi. La numération, le calcul et la calculatrice, du CM à la 6e. Actes du séminaire national de didactique des mathématiques, Nov 2016, Paris, France. ⟨hal-02800073⟩
  • Christine Chambris. Mathematical foundations for place value throughout one century of teaching in France. ICMI Study 23: Primary Mathematics Study on Whole Numbers (pre-conference), Jun 2015, Macao, China. pp.52-59. ⟨hal-03452961⟩
  • Christine Chambris. Contribution de l’étude des grandeurs à l’étude de la numération de position avant la réforme des mathématiques modernes, en France, au cours élémentaire (2ème et 3ème années de primaire). Approches plurielles en didactique des mathématiques. Apprendre à faire des mathématiques du primaire au supérieur : quoi de neuf ? Colloque DIDIREM, LDAR, Université Paris-Diderot - Paris 7, Sep 2008, Paris, France. pp.211-222. ⟨hal-02274456⟩

Conference poster1 document

  • Christine Chambris, Agnès Batton. From training educators to students learning: the "calculation challenge".. Jarmila Novotná and Hana Moraová. International Symposium Elementary Mathematics Teaching, Aug 2019, Prague, Czech Republic. , pp.463-465, 2019, Opportunities in Learning and Teaching Elementary Mathematics. ⟨hal-02323921⟩

Books4 documents

  • Thomas Barrier, Christine Chambris. Actes du séminaire national de didactique des mathématiques 2017. Thomas Barrier; Christine Chambris. IREM de Paris – Université Paris Diderot, 2019, Christophe Hache, 978-2-86612-386-4. ⟨hal-02001693⟩
  • Thomas Barrier, Christine Chambris. Actes du séminaire national de didactique des mathématiques 2016. Thomas Barrier; Christine Chambris. IREM de Paris – Université Paris Diderot, 2018, Christophe Hache, 978-2-86612-386-4. ⟨hal-01704879⟩
  • Isabelle Bloch, Denis Butlen, Christine Chambris, Gisèle Cirade, Stéphane Clivaz, et al.. Rôles et places de la didactique et des didacticiens des mathématiques dans la société et le système éducatif. La Pensée Sauvage, 2015. ⟨hal-03844829⟩
  • Christine Chambris, Eric Mounier, Patricia Nebout, Marie-Jeanne Perrin-Glorian. Éclairages sur l'enseignement des nombres et de la numération à l'école primaire.. IREM de Paris, 4, 2012, Cahiers du Laboratoire de Didactique André Revuz, Fabrice Vandebrouck, 9782866123406. ⟨hal-02110818⟩

Book sections4 documents

  • Christine Chambris, Lalina Coulange, Anne-Marie Rinaldi, Grégory Train². Unités (relatives) pour les nombres et le calcul à l'école. Vers un état des lieux - potentialités.. Hamid Chaachoua, Annie Bessot, Berta Barquero, Lalina Coulange, Gisèle Cirade, Pierre Job, Anne-Cécile Mathé, André Pressiat, Maggy Schneider, Fabrice Vandebrouck. Nouvelles perspectives en didactique : le point de vue de l’élève, questions curriculaires, grandeur et mesure., 2, La pensée sauvage, pp.373-395, 2021, ISBN 978 2 859 193485. ⟨hal-02514378⟩
  • Christine Chambris. Raisons d’être des grandeurs – le cas de l’arithmétique à l’école élémentaire.. Hamid Chaachoua, Annie Bessot, Berta Barquero, Lalina Coulange, Gisèle Cirade, Pierre Job, Anne-Cécile Mathé, André Pressiat, Maggy Schneider, Fabrice Vandebrouck. Nouvelles perspectives en didactique : le point de vue de l’élève, questions curriculaires, grandeur et mesure, 1, La pensée sauvage, pp.170-195, 2021, ISBN 978 2 859 193485. ⟨hal-02526669⟩
  • Xu Hua Sun, Christine Chambris, Judy Sayers, Man Keung Siu, Jason Cooper, et al.. The What and Why of Whole Number Arithmetic: Foundational Ideas from History, Language and Societal Changes. Building the Foundation: Whole Numbers in the Primary Grades, Springer International Publishing, pp.91-124, 2018, New ICMI Study Series, ⟨10.1007/978-3-319-63555-2_5⟩. ⟨hal-03452930⟩
  • Christine Chambris, Barbara Dougherty, Kalyanasundaram (ravi) Subramaniam, Silke Ruwisch, Insook Chung. Topic Study Group No. 9: Teaching and Learning of Measurement (Focus on Primary Education). Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education, Springer International Publishing, pp.415-419, 2017, ICME-13 Monographs, ⟨10.1007/978-3-319-62597-3_36⟩. ⟨hal-03452962⟩

Other publications3 documents

  • Christine Chambris. L'enseignement des maths à l'école et la méthode de Singapour. 2017. ⟨hal-01741605⟩
  • Christine Chambris. Contribution à propos de la numération décimale. 2014. ⟨hal-03452972⟩
  • Alain Kuzniak, Bernard Parzysz, Laurent Vivier, Caroline Bulf, Christine Chambris, et al.. Du monde réel au monde des mathématiques - Un parcours bibliographique et didactique. 2008. ⟨hal-03452881⟩

Theses1 document

  • Christine Chambris. Relations entre les grandeurs et les nombres dans les mathématiques de l'école primaire. Évolution de l'enseignement au cours du 20e siècle. Connaissances des élèves actuels.. Education. Université Paris-Diderot - Paris VII, 2008. Français. ⟨tel-00338665⟩