Recherche - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu

Filtrer vos résultats

32 résultats
Image document

La compréhension du langage chez l'enfant pourrait-elle être juste « suffisamment bonne » ?

Sarah Ferrara , Marc Aguert , Christelle Declercq
PIAGET-RIPSYDEVE 2023 : Psychologie du développement et de l'éducation : Enjeux actuels et défis pour le XXIème siècle, Jun 2023, Genève (Suisse), Suisse
Poster de conférence hal-04153904v1
Image document

Metaphor understanding in school-aged children: from good-enough to very good understanding?

Sarah Ferrara , Marc Aguert , Christelle Declercq
18th International Pragmatics Conference, Jul 2023, Brussels, Belgium
Poster de conférence hal-04163997v1

Comprendre en contexte : le point de vue de la psycholinguistique

Marc Aguert , Christelle Declercq
IXème colloque international de l’ADCUEFE – CAMPUS FLE, Jun 2021, Caen, France
Communication dans un congrès hal-04069026v1

Emotional Lexicon in Down Syndrome

Christelle Declercq , Régis Pochon
American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities , 2022, 127 (4), pp.278-292. ⟨10.1352/1944-7558-127.4.278⟩
Article dans une revue hal-03760254v1

Metaphor understanding in school-aged children: from a good-enough to a very good understanding?

Sarah Ferrara , Marc Aguert , Christelle Declercq
European Conference on Developmental Psychology (ECDP), European Association on Developmental Psychology, Aug 2023, Turku, Finland
Communication dans un congrès hal-04236351v1

Emotion recognition by children with Down syndrome: A longitudinal study

Régis Pochon , Christelle Declercq
Journal of Intellectual and Developmental Disability, 2013, 38 (4), pp.332-343. ⟨10.3109/13668250.2013.826346⟩
Article dans une revue hal-02166832v1
Image document

The semantic priming effect: how to explain individual differences?

Nicolas Stefaniak , Stéphanie Caillies , Christelle Declercq , Fiorine Preto , Thierry Meulemans
Association for Scientific Study of Consciousness annual meeting, 2013, San Diego, United States. pp.110, 2013, Abstract book of the Association for Scientific Study of Consciousness annual meeting
Poster de conférence hal-02167884v1

Signification des verbes, relations verbe/patient et congruence sémantique

Jean-François Le Ny , Christelle Declercq
Le Langage et l'Homme, 2002
Article dans une revue hal-02166866v1

L'enfant et la métaphore

Marie-Dominique Gineste , Christelle Declercq
L'Année psychologique, 2001, 101, pp.723-752
Article dans une revue hal-02166898v1

La production d'inférences pragmatiques d'enfants bons et faibles compreneurs lors de la compréhension de lecture : approche transversale et longitudinale

Valérie Golly Ledoux , Christelle Declercq , Nicolas Stefaniak , Stéphanie Caillies
13ème colloque international RIPSYDEVE, Nov 2020, Nancy, France
Communication dans un congrès hal-03028368v1
Image document

Role of implicit learning abilities in metaphor understanding

Luc Drouillet , Nicolas Stefaniak , Christelle Declercq , Alexandre Obert
Consciousness and Cognition, 2018, 61, pp.13 - 23. ⟨10.1016/j.concog.2018.03.015⟩
Article dans une revue hal-01916569v1
Image document

‘Speaking volumes’: A longitudinal study of lexical and grammatical growth between 17 and 42 months

Florence Labrell , Paul van Geert , Christelle Declercq , Véronique Baltazart , Stéphanie Caillies , et al.
First Language, 2014, 34, pp.97 - 124. ⟨10.1177/0142723714526573⟩
Article dans une revue hal-03201806v1
Image document

De la variabilité du développement des enfants aux inégalités : un apport des connaissances en psychologie et neurosciences

Christelle Declercq , Ali Oker
Faire face aux inégalités sociales - un défi pour les professionnels de l'éducation, Francas, 2023
Chapitre d'ouvrage hal-04278534v1

Semantic and phonological association norms in French speaking children from ages 4 to 9 years

Valérie Golly Ledoux , Amandine Hippolyte , Laure Ibernon , Christelle Declercq , Nathalie Marec-Breton
22nd conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Aug 2022, Lille, France
Poster de conférence hal-04422382v1

Figurative language comprehension in children wih specific language impairment in relation with conversational perspective-taking and theory of mind abilities

Christelle Declercq , Vincine Bertot , Sandrine Le Sourn-Bissaoui , Stéphanie Caillies
14th International Congress for the Study of Child Language ( IASCL), Laboratoire Dynamique Du Langage (UniversitéLumière Lyon 2) Jul 2017, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-01713090v1

Les nuages sont un troupeau de moutons: À quel âge les enfants comprennent-ils qu'il n'y pas de moutons dans le ciel?

Christelle Declercq , Véronique Baltazart , Davina Didon
Canadian Journal of Experimental Psychology, 2010, 64 (2), pp.142-152. ⟨10.1037/a0020175⟩
Article dans une revue hal-02166781v1

Compréhension des émotions, attention soutenue et contrôle inhibiteur dans le syndrome de Down

Mélanie Vy , Régis Pochon , Frédéric Schiffler , Christelle Declercq
Enfance, 2023, 2 (2), pp.149-161. ⟨10.3917/enf2.232.0149⟩
Article dans une revue hal-04159161v1

Les connaissances précoces des points communs entre plantes et animaux : la référence à la personne humaine revisitée

C. Declercq , Florence Labrell
Psychologie Française, 2009, 54 (1), pp.43-53. ⟨10.1016/j.psfr.2008.09.001⟩
Article dans une revue istex hal-02169336v1

Differential bilateral involvement of the parietal gyrus during predicative metaphor processing: An auditory fMRI study

Alexandre Obert , Fabien Gierski , Arnaud Calmus , Christophe Portefaix , Christelle Declercq , et al.
Brain and Language, 2014, 137, pp.112-119. ⟨10.1016/j.bandl.2014.08.002⟩
Article dans une revue hal-01822480v1

Virtual tutor and pupil interaction: A study of empathic feedback as extrinsic motivation for learning

Ali Oker , Florian Pecune , Christelle Declercq
Education and Information Technologies, 2020, 25 (5), pp.3643-3658. ⟨10.1007/s10639-020-10123-5⟩
Article dans une revue hal-03834872v1

Psychological and nonpsychological inferences in reading comprehension in children: The role of initial level comprehension.

Valérie Golly Ledoux , Christelle Declercq , Stéphanie Caillies
Canadian Journal of Experimental Psychology, 2022, ⟨10.1037/cep0000298⟩
Article dans une revue hal-03880242v1

Kill the Song—Steal the Show: What Does Distinguish Predicative Metaphors From Decomposable Idioms?

Stéphanie Caillies , Christelle Declercq
Journal of Psycholinguistic Research, 2011, 40 (3), pp.205-223. ⟨10.1007/s10936-010-9165-8⟩
Article dans une revue istex hal-02166807v1

Verb-patient co-occurrences in Internet texts and verb meaning in memory

Christelle Declercq , Jean-François Le Ny
Journal of Pragmatics, 2008, ⟨10.1016/j.pragma.2007.06.003⟩
Article dans une revue istex hal-02166750v1

Emotional Lexicon Understanding and Emotion Recognition: A Longitudinal Study in Children with Down Syndrome

Régis Pochon , Christelle Declercq
Journal of Developmental and Physical Disabilities, 2014, 26 (5), pp.549-563. ⟨10.1007/s10882-014-9380-6⟩
Article dans une revue hal-02166845v1

Children’s understanding of metaphors: from psycholinguistics to linguistics

Béatrice Godart-Wendling , Stéphanie Caillies , Véronique Baltazart , Christelle Declercq
Quaderni del CIRM, Tab edizioni, 2022, 978-88-9295-349-9
Chapitre d'ouvrage hal-03685734v1

Normes d’association sémantique et phonologique chez l’enfant au développement typique de 4 à 9 ans

Valérie Golly Ledoux , Amandine Hippolyte , Laure Ibernon , Christelle Declercq , Nathalie Marec-Breton
14ème Colloque International du Réseau Interuniversitaire de PSYchologie du DEVeloppement et de l’Education (RIPSYDEVE), Jun 2022, Montpellier, France
Poster de conférence hal-04422418v1

Aging and inhibition processes: The case of metaphor treatment.

Isabella Morrone , Christelle Declercq , Jean-Luc Novella , Chrystel Besche
Psychology and Aging, 2010, 25 (3), pp.697-701. ⟨10.1037/a0019578⟩
Article dans une revue hal-02166775v1

Flexibilité des significations, traits sémantiques et compréhension des métaphores verbales

Jean-François Le Ny , Christelle Declercq
Verbum (Presses Universitaires de Nancy), 2001
Article dans une revue hal-02166872v1

Emotion word comprehension in children aged 4–7 years

Christelle Declercq , Pauline Marlé , Régis Pochon
The Educational and Developmental Psychologist, 2019, ⟨10.1017/edp.2019.17⟩
Article dans une revue hal-02397634v1

La compréhension de la métaphore chez l'enfant d'âge scolaire : différents niveaux de compréhension ?

Sarah Ferrara , Marc Aguert , Christelle Declercq
14ème colloque international RIPSYDEVE - Réseau interuniversitaire de psychologie du développement de l'éducation, Laboratoire de Psychologie EPSYLON (EA4556) de l’Université Paul-Valéry Montpellier 3, Jun 2022, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-04067791v1