Number of documents

10

CV Cécile Ouvrier-Buffet


Research topics 

- mathematics education, didactic of mathematics, epistemology

- problem solving, inquiry-based education - proving processes etc.

- defining processes in mathematics

- features of the teaching and the learning of discrete mathematics

- mathematical learning disabilities

 

 


Journal articles5 documents

  • Cécile Ouvrier-Buffet. Modéliser l'activité de définition : vers de nouvelles perspectives en didactique. Recherches en Didactique des Mathematiques, La Pensee Sauvage, 2015, 35 (3), pp.313-356. ⟨hal-02104611⟩
  • Cécile Ouvrier-Buffet. Quelles sont les conceptions d'élèves, d'enseignants, de mathématiciens contemporains sur la définition ? Qu'en est-il de l'activité de définition ? Vers un modèle de l'activité de définition en mathématiques. Repères IREM [en ligne], 2015, pp.5-24. ⟨hal-02108647⟩
  • Cécile Ouvrier-Buffet. A mathematical experience involving defining processes: in-action definitions and zero-definitions. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2011, 76 (2), pp.165 - 182. 〈10.1007/s10649-010-9272-3〉. 〈hal-01893649〉
  • Simon Modeste, Cécile Ouvrier-Buffet, Sylvain Gravier. Algorithmique et apprentissage de la preuve. Repères IREM, 2010, pp 51-72. 〈http://www.univ-irem.fr/spip.php?rubrique24〉. 〈hal-01416152〉
  • Cécile Ouvrier-Buffet. Exploring Mathematical Definition Construction Processes. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2006, 63 (3), pp.259 - 282. 〈10.1007/s10649-005-9011-3〉. 〈hal-01893657〉

Conference papers3 documents

  • Cécile Ouvrier-Buffet, Antoine Meyer, Simon Modeste. Discrete mathematics at university level. Interfacing mathematics, computer science and arithmetic. Viviane Durand-Guerrier; Reinhard Hochmuth; Simon Goodchild; Ninni Marie Hogstad. INDRUM 2018, Apr 2018, Kristiansand, Norway. University of Agder; INDRUM, Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018), pp.255-264. 〈hal-01849537〉
  • Renaud Chorlay, Cécile Ouvrier-Buffet. Comparaison de schémas de genèses didactiques de définitions, le cas de la limite d'une suite.. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. 〈hal-01337880〉
  • Cécile Ouvrier-Buffet. A model of mathematicians' approach to the defining processes. Konrad Krainer; Naďa Vondrová. CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.2214-2220, Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 〈hal-01288617〉

Theses1 document

  • Cécile Ouvrier-Buffet. Construction de définitions / construction de concept : vers une situation fondamentale pour la construction de définitions en mathématiques. Mathématiques [math]. Université Joseph-Fourier - Grenoble I, 2003. Français. 〈tel-00005515〉

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Cécile Ouvrier-Buffet. Modélisation de l'activité de définition en mathématiques et de sa dialectique avec la preuve Étude épistémologique et enjeux didactiques. Mathématiques générales [math.GM]. Université Paris-Diderot - Paris VII, 2013. 〈tel-00964093〉