Number of documents

13

CV Cécile Ouvrier-Buffet


Research topics 

- mathematics education, didactic of mathematics, epistemology

- problem solving, inquiry-based education - proving processes etc.

- defining processes in mathematics

- features of the teaching and the learning of discrete mathematics

- mathematical learning disabilities

 

 


Journal articles5 documents

  • Cécile Ouvrier-Buffet. Quelles sont les conceptions d'élèves, d'enseignants, de mathématiciens contemporains sur la définition ? Qu'en est-il de l'activité de définition ? Vers un modèle de l'activité de définition en mathématiques. Repères IREM, IREM, 2015, pp.5-24. ⟨hal-02108647⟩
  • Cécile Ouvrier-Buffet. Modéliser l'activité de définition : vers de nouvelles perspectives en didactique. Recherches en Didactique des Mathematiques, La Pensee Sauvage, 2015, 35 (3), pp.313-356. ⟨hal-02104611⟩
  • Cécile Ouvrier-Buffet. A mathematical experience involving defining processes: in-action definitions and zero-definitions. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2011, 76 (2), pp.165 - 182. ⟨10.1007/s10649-010-9272-3⟩. ⟨hal-01893649⟩
  • Simon Modeste, Cécile Ouvrier-Buffet, Sylvain Gravier. Algorithmique et apprentissage de la preuve. Repères IREM, 2010, pp 51-72. ⟨http://www.univ-irem.fr/spip.php?rubrique24⟩. ⟨hal-01416152⟩
  • Cécile Ouvrier-Buffet. Exploring Mathematical Definition Construction Processes. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2006, 63 (3), pp.259 - 282. ⟨10.1007/s10649-005-9011-3⟩. ⟨hal-01893657⟩

Conference papers3 documents

  • Cécile Ouvrier-Buffet, Antoine Meyer, Simon Modeste. Discrete mathematics at university level. Interfacing mathematics, computer science and arithmetic. INDRUM 2018, INDRUM Network, University of Agder, Apr 2018, Kristiansand, Norway. pp.255-264. ⟨hal-01849537⟩
  • Renaud Chorlay, Cécile Ouvrier-Buffet. Comparaison de schémas de genèses didactiques de définitions, le cas de la limite d'une suite.. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01337880⟩
  • Cécile Ouvrier-Buffet. A model of mathematicians' approach to the defining processes. CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education; ERME, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.2214-2220. ⟨hal-01288617⟩

Book sections2 documents

  • Cécile Ouvrier-Buffet, Robin Bosdeveix, Cécile de Hosson. Inquiry-Based Education (IBE) : Towards an Analysing Tool to Characterise and Analyse Inquiry Processes in Mathematics and Natural Sciences. The Didactics of Mathematics: Approaches and Issues : A Homage to Michèle Artigue, 2016, 978-3-319-26046-4 978-3-319-26047-1. ⟨hal-02141133⟩
  • Cécile Ouvrier-Buffet. Discrete Mathematics Teaching and Learning. Encyclopedia of Mathematics Education : With 67 Figures and 9 Tables, Springer, pp.181-186, 2014, 978-94-007-4977-1. ⟨hal-02141142⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Marie-Jeanne Perrin-Glorian, Cécile Ouvrier-Buffet. Approches plurielles en didactique des mathématiques. Apprendre à faire des mathématiques du primaire au supérieur : quoi de neuf ?. 2009. ⟨hal-02280004⟩

Theses1 document

  • Cécile Ouvrier-Buffet. Construction de définitions / construction de concept : vers une situation fondamentale pour la construction de définitions en mathématiques. Mathématiques [math]. Université Joseph-Fourier - Grenoble I, 2003. Français. ⟨tel-00005515⟩

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Cécile Ouvrier-Buffet. Modélisation de l'activité de définition en mathématiques et de sa dialectique avec la preuve Étude épistémologique et enjeux didactiques. Mathématiques générales [math.GM]. Université Paris-Diderot - Paris VII, 2013. ⟨tel-00964093⟩