Accéder directement au contenu

Benoît Lemaire

18
Documents

Présentation

My main research activity consists in designing computational models of cognitive processes. Basically, the goal is to implement a cognitive theory in a computer program, to run that model on the same data humans are exposed to, to gather human data and to compare the two. When the model behaves like humans, we may have found an explanation of the human behavior…
My main research activity consists in designing computational models of cognitive processes. Basically, the goal is to implement a cognitive theory in a computer program, to run that model on the same data humans are exposed to, to gather human data and to compare the two. When the model behaves like humans, we may have found an explanation of the human behavior…

Publications

pdessus
Image document

Automated free-text assessment: Some lessons learned

Philippe Dessus , Benoît Lemaire , Mathieu Loiseau , Sonia Mandin , Emmanuelle Villiot Leclercq
International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning, 2011, 21 (2/3), pp.140-154. ⟨10.1504/IJCEELL.2011.040195⟩
Article dans une revue hal-00843588v1
Image document

Effet d'un feedback informatif sur la prise de notes dans un environnement d'apprentissage informatisé

Sonia Mandin , Philippe Dessus , Benoît Lemaire
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2005, 12, pp.9-33
Article dans une revue hal-00323321v1
Image document

Modèles cognitifs issus de l'analyse de la sémantique latente

Benoît Lemaire , Philippe Dessus
In Cognito - Cahiers Romans de Sciences Cognitives, 2003, 1 (1), pp.55-74
Article dans une revue hal-01222929v1
Image document

A system to assess the semantic content of student essays

Benoît Lemaire , Philippe Dessus
Journal of Educational Computing Research, 2001, 24 (3), pp.305-320. ⟨10.2190/g649-0r9c-c021-p6x3⟩
Article dans une revue hal-01228688v1
Image document

Apex, un système d'aide à la préparation d'examens

Philippe Dessus , Benoit Lemaire
Sciences et Techniques Educatives, 1999, 6 (2), pp.409-415. ⟨10.3406/stice.1999.1637⟩
Article dans une revue hal-01243501v1
Image document

The Teacher Discourse at a Distance: Lexical, Morphosyntactical, and Pragmatic Aspects

Benoît Lemaire , Philippe Dessus , Jacques Baillé
International Journal of Educational Telecommunications, 1998, 4 (4), pp.367-381
Article dans une revue hal-01297169v1
Image document

Etudes expérimentales sur l'enseignement à distance

Philippe Dessus , Benoît Lemaire , Jacques Baillé
Sciences et Techniques Educatives, 1997, 4 (2), pp.137-164. ⟨10.3406/stice.1997.1338⟩
Article dans une revue hal-01297171v1

The acquisition of the grammatical gender in French as a second language: How Luxembourgish pupils from second to fifth grade deal with it?

Harmony Marchal , Maryse Bianco , Philippe Dessus , Benoit Lemaire
13th EARLI Biennial Conference, Aug 2009, Amsterdam, France
Communication dans un congrès hal-01726832v1
Image document

A MDL-based Model of Gender Knowledge Acquisition

Harmony Marchal , Benoît Lemaire , Maryse Bianco , Philippe Dessus
12th Conference on Natural Language Learning (CoNLL-2008), Aug 2008, Manchester, United Kingdom. pp.73-80
Communication dans un congrès hal-00311720v1
Image document

The Development of Lexical Knowledge: Toward a Model of the Acquisition of Lexical Gender in French

Harmony Marchal , Maryse Bianco , Philippe Dessus , Benoît Lemaire
Proceedings of the European Cognitive Science Conference 2007, 2007, Delphi, Greece. pp.268-273
Communication dans un congrès hal-00268743v1
Image document

Modeling summarization assessment strategies with LSA

Sonia Mandin , Benoît Lemaire , Philippe Dessus
First European Workshop on Latent Semantic Analysis in Technology Enhanced Learning, Mar 2007, Heerlen, Netherlands. pp.20-21
Communication dans un congrès hal-00323325v1
Image document

Un EIAH d'aide à la production de résumés de textes

Sonia Mandin , Philippe Dessus , Benoît Lemaire , Maryse Bianco
EIAH 2005 (Environnements informatiques pour l'apprentissage humain), May 2005, Montpellier, France. pp.69-80
Communication dans un congrès hal-00005703v1
Image document

Computational cognitive models of summarization assessment skills

Benoît Lemaire , Sonia Mandin , Philippe Dessus , Guy Denhière
Proceedings of the 27th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci' 2005), 2005, France. pp.1266-1271
Communication dans un congrès hal-00372181v1
Image document

Using Production to Assess Learning: An ILE That Fosters Self-Regulated Learning

Philippe Dessus , Benoit Lemaire
6th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS 2002) , Jun 2002, Biarritz, France. pp.772-781, ⟨10.1007/3-540-47987-2_77⟩
Communication dans un congrès hal-01538301v1
Image document

Free-Text Assessment in a Virtual Campus

Philippe Dessus , Benoît Lemaire , Angélique Vernier
Proc. 3rd International Conference on Human System Learning (CAPS'3), 2000, Paris, France. pp.61-76
Communication dans un congrès hal-01547314v1
Image document

Comprendre pour résumer, résumer pour comprendre

Sonia Mandin , Philippe Dessus , Benoît Lemaire
P. Dessus & E. Gentaz. Apprentissages et enseignement : sciences cognitives et éducation, Dunod, pp.107-122, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-00387210v1
Image document

Assistance informatique à la correction de copies

Philippe Dessus , Benoit Lemaire
Edouard Gentaz; Philippe Dessus. Comprendres les apprentissages : Sciences cognitives et éducation, Dunod, pp.205-220, 2004, 2100082698
Chapitre d'ouvrage hal-01533013v1
Image document

La technologie des médias joue-t-elle un rôle dans la transmission des connaissances ?

Philippe Dessus , Benoit Lemaire
Serge Agostinelli. Comment penser la communication des connaissances ? Du CD-ROM à l'Internet, L'Harmattan, pp.253-264, 1999, 2-7384-7828-X
Chapitre d'ouvrage hal-01549068v1