Armelle Parey
38
Documents
Présentation
Armelle Parey est professeure en littérature des pays anglophones à l'université de Caen Normandie.
Depuis sa thèse, intitulée “Représentations de l'ère victorienne dans le roman des îles britanniques (1969-1995) : *The French Lieutenant’s Woman* de John Fowles, *The Last Testament of Oscar Wilde* de Peter Ackroyd, *Nice Work* de David Lodge, *Possession* d’A.S. Byatt, *Clare* de John MacKenna, *Poor Things* d’Alasdair Gray”, préparée sous la direction de Mme Fiona MacPhail à Caen, et pour laquelle elle reçut la mention très honorable avec les félicitations du jury à l’unanimité en 2000, Armelle Parey a développé son intérêt pour les mécanismes d'expansions narratives et de réécritures du passé, notamment victorien, et de la tradition littéraire tout en orientant ses recherches vers le traitement de la fin dans le roman contemporain. La synthèse de l'HDR a ainsi pour titre "Les enjeux de la fin dans le roman anglophone contemporain: transfictionnalité et représentations du passé" (garant: Georges Letissier, Nantes Université, 2020). Le concept de réécriture l'a menée à s'intéresser également aux questions d'adaptation à l'écran. Armelle Parey a co-organisé plusieurs colloques et journées d'études qui ont donné lieu à 9 numéros spéciaux de revues ou ouvrages publiés en France ou à l'étranger. Dans le cadre de colloques ou séminaires organisés à l'université de Caen, elle a reçu les romanciers A.S. Byatt (2015), Ian McEwan (2018), Patricia Duncker (2019), Jo Baker (2022) et Jan Carson (2023).
Elle est l'auteur d'une étude sur l'œuvre de Kate Atkinson: *Kate Atkinson*, Manchester University Press (2022).
Armelle Parey is a professor in contemporary English literature at the Université de Caen Normandie. Her interests include narrative endings, memory and rewritings of the past in contemporary English-speaking fiction, with a special emphasis on the neo-Victorian novel. She has co-edited several collections of essays on the question of narrative closure.
In the course of the many conferences organised at Caen and abroad, she invited A.S. Byatt (2015), Ian McEwan (2018), Patricia Duncker (2019), Jo Baker (2022) and Jan Carson (2023). She has recently co-edited *A.S. Byatt, Before and After Possession: Recent Critical Approaches* (PU de Nancy-Editions de Lorraine, 2017) and *Reading Ian McEwan's Mature Fiction: New Critical Approaches* (PU de Nancy-Editions de Lorraine, 2020), *Adapting Endings from Book to Screen* (Routledge, 2020), a Special Issue of *The Journal of the Short Story in English* on A.S. Byatt (*JSSE* 76, 2021) and edited *Prequels, Coquels and Sequels in Contemporary Anglophone Fiction* (Routledge, 2019).
Armelle Parey is the author of a book-length study entitled *Kate Atkinson*, in the Contemporary British Novelists series published by Manchester University Press in 2022.
Publications
- 33
- 5
- 1
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 5
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 5
- 3
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 4
- 1
- 4
- 7
- 3
- 7
- 2
- 2
- 1
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
Kate AtkinsonManchester University Press, 2022, Contemporary British Novelists series, 978-1-5261-4852-0
Ouvrages
hal-03787209v1
|
|
Reading Ian McEwan's Mature Fiction: New Critical ApproachesPUN - Editions Universitaires de Lorraine, 13 (13), 2020, Book Practices and Textual Itineraries, Nathalie Collé; Monica Latham, 978-2-8143-0591-5
Ouvrages
hal-03280099v1
|
|
Adapting Endings from Book to ScreenRoutledge, 2020, 978-0-367-20068-8
Ouvrages
hal-02388453v1
|
|
Prequels, Coquels and Sequels in Contemporary Anglophone FictionRoutledge, 2019, 9781138345157
Ouvrages
hal-02264423v1
|
|
Adapting Endings from Book to FilminPress
Ouvrages
halshs-02020584v1
|
|
Ian McEwan's Atonement (2001) and Joe Wright's film adaptation (2007)Ellipses, pp.240, 2017, 978-2-340-02127-3
Ouvrages
hal-02183812v1
|
|
A. S. Byatt, before and after "Possession"Presses Universitaires de Nancy; Editions Universitaires de Lorraine, Book Practices & Textual Itineraries (8), 200 pp., 2017, Book Practices & Textual Itineraries, Nathalie Collé; Monica Latham, 978-2-8143-0329-4
Ouvrages
hal-02264425v1
|
|
L'inachevé ou l'ère des possibles dans la littérature anglophonePresses Universitaires de Caen, pp.274, 2014, Symposia, 9782841335008
Ouvrages
hal-02264429v1
|
|
Literary Happy EndingsShaker Verlag, pp.256, 2012, Berichte aus der Literaturwissenschaft, 978-3-8440-1444-0
Ouvrages
hal-02265721v1
|
|
Happy Endings and FilmsMichel Houdiard, pp.168, 2010, 9782356920348
Ouvrages
hal-03737010v1
|
Reviving Historical Fiction in Kate Atkinson’s Life After LifeÉtudes britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 2022, 62, ⟨10.4000/ebc.11908⟩
Article dans une revue
hal-03688555v1
|
|
Adapting fragmentation: changing borders in Olive Kitteridge (HBO 2014); Case Histories, (BBC 2011-2013); Love and Friendship (2016) and Sanditon (ITV 2019)Interfaces : image, texte, language, 2022, 47, ⟨10.4000/interfaces.4858⟩
Article dans une revue
hal-03736997v1
|
|
On the Afterlives of Daphne Du Maurier’s Rebecca: Spinoffs and TransfictionsRevue LISA / LISA e-journal, 2021, vol. 19-n°52, ⟨10.4000/lisa.13552⟩
Article dans une revue
hal-03603231v1
|
|
Kate Atkinson’s Crime Fiction: Exception as a RuleÉtudes britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 2020, 58, ⟨10.4000/ebc.8351⟩
Article dans une revue
hal-03048527v1
|
|
Becoming Morse in Endeavour: the Prequel as Locus of Reconstruction of the Past?TV/Series, 2019, 15, ⟨10.4000/tvseries.3751⟩
Article dans une revue
hal-02332728v1
|
|
Revolutionary Closure in A. S. Byatt’s Neo-Victorian FictionÉtudes britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 2019, 56, ⟨10.4000/ebc.6565⟩
Article dans une revue
hal-02388442v1
|
|
“There's a wooden thing for sitting”: Representing Memory Loss in Emma Healey's Elizabeth is Missing.Anglophonia, French Journal of English Studies, 2018, La Vie de l'oubli dans le littérature britannique des XXe et XXIe siècles/ The Life of Forgetting in Twentieth and Twenty-First Century British Literature, 60, pp.65-80
Article dans une revue
hal-02332723v1
|
|
The Art of Recording Li(v)es in A.S. Byatt’s FictionÉtudes britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 2018, 54, ⟨10.4000/ebc.4330⟩
Article dans une revue
hal-02388443v1
|
|
« Unsettling postscripts and epilogues in A. S. Byatt’s Possession and Ian McEwan’s Atonement »Sillages Critiques, 2018, 24
Article dans une revue
hal-02388445v1
|
|
|
WHEN CHARLES DICKENS ENTERS THE HOUSE OF FICTION: PETER CAREY'S JACK MAGGS AND JOSEPH O'CONNOR'S STAR OF THE SEAOdisea, Revista de estudios ingleses, 2017, 9, ⟨10.25115/odisea.v0i9.206⟩
Article dans une revue
hal-03070663v1
|
|
Confluence and the Neo-Victorian in DickensianÉtudes britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 2017, 52, ⟨10.4000/ebc.3607⟩
Article dans une revue
hal-02171903v1
|
|
“Susan Hill's Mrs de Winter and Sally Beauman's Rebecca's Tale : ‘re-visions’ of Daphne du Maurier’s Rebecca?”Odisea, Revista de estudios ingleses, 2017, 7-17, pp.7-17. ⟨10.25115/odisea.v0i17.350⟩
Article dans une revue
hal-03070660v1
|
|
AS - Poetic Justice, Endings and Epilogues in Sense and SensibilityMiranda : Revue pluridisciplinaire sur le monde anglophone. Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world , 2016, 13, ⟨10.4000/miranda.9384⟩
Article dans une revue
hal-02171963v1
|
|
Daphné du Maurier’s characters in Rebecca living on in Mrs de WinterE-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone, 2015, 13.1, ⟨10.4000/erea.4731⟩
Article dans une revue
hal-02274534v1
|
|
Space Matters in Rachel Cusk’s Arlington ParkE-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone, 2013, 10.2, ⟨10.4000/erea.3192⟩
Article dans une revue
hal-02171922v1
|
|
(Re)Constructing Memory with “Imagination’s Invisible Ink” in Carol Shields’ The Stone DiariesÉtudes canadiennes / Canadian Studies : Revue interdisciplinaire des études canadiennes en France, 2013, Mémoire(s) : construction, interprétation, enjeux, 74, pp.59-71. ⟨10.4000/eccs.249⟩
Article dans une revue
hal-02265722v1
|
|
Closure and Happy Endings in Janet Frame’s The Lagoon and Other StoriesMiranda : Revue pluridisciplinaire sur le monde anglophone. Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world , 2013, 8, ⟨10.4000/miranda.3395⟩
Article dans une revue
hal-02171973v1
|
“And they didn’t live happily ever after”: D.M. Thomas’s Rewriting of the Ending of Jane Eyre in CharlotteRevue LISA / LISA e-journal, 2006, Vol. IV - n°4, pp.76-90. ⟨10.4000/lisa.1844⟩
Article dans une revue
hal-03737003v1
|
|
Nice Work de David Lodge : Un "Condition of England novel" des années 1980 ?Revue LISA / LISA e-journal, 2004, Vol. II - n°5, pp.107-118. ⟨10.4000/lisa.2910⟩
Article dans une revue
hal-03737004v1
|
“Sensory aspects in A.S. Byatt’s neo-Victorian fiction”“Neo-Victorianism and the Senses: Sensing the Past”, Mar 2019, University of Surrey, United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-02428635v1
|
“Ghosting the Victorians in A.S. Byatt, Kate Atkinson and Michèle Roberts’s neo-Victorian fiction”Pillière, Linda; Bigand, Karine. Memory and Identity: Ghosts of the Past in the English-Speaking World, Routledge, pp.83-98, 2022, 9781032012841
Chapitre d'ouvrage
hal-03835695v1
|
|
Adapting Unsettling Endings and Harlequinization: Neil LaBute’s Possession and Joe Wright’s AtonementArmelle Parey; Shannon Wells-Lassagne. Adapting Endings from Book to Screen, Routledge, pp.140-151, 2020, 9780367200688
Chapitre d'ouvrage
hal-02373450v1
|
|
Servants with a Voice in Jo Baker's Longbourn, a Coquel to Pride and PrejudicePrequels, Coquels and Sequels in Contemporary Anglophone Fiction, Routledge, pp. 81-93, 2019, 9781138345157
Chapitre d'ouvrage
hal-02266350v1
|
|
Narrative Expansions – The Story so Far...Armelle Parey. Prequels, Coquels and Sequels in Contemporary Anglophone Fiction., Routledge, pp.1-24, 2019, 9781138345157
Chapitre d'ouvrage
hal-02428622v1
|
|
“Self-conscious poetic Justice in A. S. Byatt's Possession, a Romance”Armelle Parey; Isabelle Roblin. A.S. Byatt, Before and After Possession: Recent critical approaches., pp. 97-110, 2017, Book Practices and Textual Itineraries, 978-2-8143-0329-4
Chapitre d'ouvrage
hal-02388430v1
|
|
Stratégies du 'faire vrai' dans The Stone Diaries de Carol ShieldsDir. D. Thion Soriano-Mollà; N. François; J. Albrespit. Fabriques de vérité(s), L'œuvre littéraire au miroir de la vérité. vol.2., L'Harmattan, pp.271-280, 2016, 978-2-343-06317-1
Chapitre d'ouvrage
hal-02388433v1
|
|
"Kate Atkinson: Rewriting the Fairy Tale's Happy Ending in Human Croquet”Estelle Epinoux; Nathalie Martinière. Rewriting in the 20th-21st Centuries: Aesthetic Choice or Political Act?, Michel Houdiard, pp.119-130, 2015, 9782-2-35692-122-2
Chapitre d'ouvrage
hal-02388440v1
|