Keywords

Co-authors

Journal names

Researcher identifiers

  • IdHAL : armand-hatchuel
Number of documents

132

Armand Hatchuel (armand.hatchuel@mines-paristech.fr)


Research areas:

  • Design Theory and models for Design science
  • Theory of collective action in Social Sciences
  • History of Industry, Business and Innovation
  • Management Science and theory of the Enterprise
  • Epistemology of Management and Design


Journal articles56 documents

  • Michel Albouy, Gérard Charreaux, Bernard Colasse, Nathalie Fabbe-Costes, Armand Hatchuel, et al.. LE « MANAGEMENT » N’EST PAS UNE SCIENCE ANGLO-SAXONNE. Revue Française de Gestion, Lavoisier, 2019, 1 (278), pp.11-13. ⟨hal-02133977⟩
  • Pascal Le Masson, Kenza El Qaoumi, Armand Hatchuel, Benoit Weil. A Law of Functional Expansion - Eliciting the Dynamics of Consumer Goods Innovation with Design Theory. Proceedings of the Design Society: International Conference on Engineering Design, Cambridge University Press, 2019, 1 (1), pp.1015-1024. ⟨10.1017/dsi.2019.107⟩. ⟨hal-02291543⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil, Daniel Carvajal-Perez. Innovative Design Within Tradition - Injecting Topos Structures in C-K Theory to Model Culinary Creation Heritage. Proceedings of the Design Society: International Conference on Engineering Design, Cambridge University Press, 2019, 1 (1), pp.1543-1552. ⟨10.1017/dsi.2019.160⟩. ⟨hal-02291544⟩
  • Blanche Segrestin, Andrew Johnston, Armand Hatchuel. THE SEPARATION OF DIRECTORS AND MANAGERS: A HISTORICAL EXAMINATION OF THE STATUS OF MANAGERS. Journal of Management History (Archive), Emerald, In press, 25 (2), pp.141-164. ⟨hal-01957329⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. A Century Old and Still Visionary: Fayol's innovative Theory of Management . European Management Review, Wiley, In press. ⟨hal-01779758⟩
  • Armand Hatchuel. L'entreprise à mission et ses partenaires : Propos recueillis par Anne Querrien. Multitudes, Éd. Inculte, 2018, 2018/3 (72), pp.211-217. ⟨10.3917/mult.072.0211⟩. ⟨hal-01895375⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. Théorie C-K-Fondements et implications d'une théorie de la conception. Les Techniques de l'Ingenieur, Editions T.I., 2018. ⟨hal-01788961⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Mario Le Glatin, Benoit Weil. DESIGNING DECISIONS IN THE UNKNOWN: TOWARDS A GENERATIVE DECISION MODEL FOR MANAGEMENT SCIENCE. European Management Review, Wiley, In press, ⟨10.1111/emre.12289⟩. ⟨hal-01937103⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. Die Anerkennung des Unternehmens im Recht: für eine »Société à Mission«. Trivium, Editions de la Maison des sciences de l'homme, 2018. ⟨hal-01875903⟩
  • Blanche Segrestin, Andrew Johnston, Armand Hatchuel. The Separation of Directors and Managers: A Historical Examination of the Legal Status of Managers. Academy of Management Proceedings, Academy of Management, 2018, 2018 (1), ⟨10.5465/AMBPP.2018.134⟩. ⟨hal-01885773⟩
  • Andrew Johnston, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. FROM BALANCED ENTERPRISE TO HOSTILE TAKEOVER: HOW THE LAW FORGOT ABOUT MANAGEMENT. Legal Studies, Wiley, In press. ⟨hal-01781371⟩
  • Armand Hatchuel, Benoit Weil. Avant-propos LA « GESTION » À L’EPOQUE ROMAINE. Entreprises et Histoire, Eska, 2018. ⟨hal-01972113⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Yoram Reich, Eswaran Subrahmanian. Design theory: a foundation of a new paradigm for design science and engineering. Research in Engineering Design, Springer Verlag, 2018, 29 (1), pp.5-21. ⟨10.1007/s00163-017-0275-2⟩. ⟨hal-01633021⟩
  • Armand Hatchuel. Les implications philosophiques de la théorie de l'action collective : Commentaire à l’article de Baptiste Rappin : « Le glas des métaphysiques de l’action a-t-il sonné ? Heidegger Lecteur de Hatchuel ». Revue internationale de psychosociologie et de gestion des comportements organisationnels, ESKA, 2017, 1 (XXIII ), pp.187-191. ⟨hal-01502891⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil. Comprendre et soutenir l’innovation contemporaine : théorie de la conception et métabolisme des nouveaux collectifs.. La lettre de I'InSHS, 2017. ⟨hal-01619991⟩
  • Armand Hatchuel, Milena Klasing Chen. Creativity under Strong Constraints: the Hidden Influence of Design Models traduction. European Review, Cambridge University Press (CUP), 2017, ⟨10.1017/S1062798716000557⟩. ⟨hal-01465689⟩
  • Mathias Béjean, Armand Hatchuel. Facing Creation: When the Pragmatic Credo Masks the Orders of Action. Philosophy of management, 2017, 16 (3), pp.1-14. ⟨10.1007/s40926-017-0062-1⟩. ⟨hal-01547025⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. La "Société à Objet Social Etendu" : un nouveau statut pour une entreprise innovante et responsable . Revue Espaces Marx, Espace Marx du Nord, 2016, L'entreprise est à nous ! Deuxième semestre 2014-Premier semestre 2015. ⟨halshs-01251340⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. Trois propositions pour fonder une entreprise convivialiste. Revue du MAUSS, La découverte, 2016, S'émanciper, oui, mais de quoi ?, 48 (second semestre). ⟨halshs-01394413⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel. En quoi la transformation digitale est-elle une nouvelle révolution ? . ENA Hors les murs, magazine des anciens élèves de l'ENA, Association des Anciens Élèves de l'École Nationale d'Administration, 2016. ⟨hal-01389633⟩
  • Gabriel Galvez-Behar, Armand Hatchuel, Odile Henry, Ellen O'Connor, Blanche Segrestin.  L’innovation a-t-elle joué un rôle dans la naissance de l’administrative science ?. Entreprises et Histoire, Eska, 2016, ⟨10.3917/eh.083.0121⟩. ⟨hal-01336831⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. Henri Fayol et la théorie du chef d’entreprise : une nouvelle figure de l’autorité au tournant du XXe siècle. Entreprises et Histoire, Eska, 2016, 2 (83), pp.108 - 108. ⟨10.3917/eh.083.0108⟩. ⟨hal-01501332⟩
  • Armand Hatchuel, Camila Freitas Salgueiredo. Beyond analogy: A model of bioinspiration for creative design. AI EDAM, Cambridge University Press (CUP), 2016, 30, pp.159 - 170. ⟨10.1017/S0890060416000044⟩. ⟨hal-01396212⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Olga Kokshagina, Benoit Weil. Designing techniques for systemic impact: lessons from C-K theory and matroid structures. Research in Engineering Design, Springer Verlag, 2016, 28, p. 275-298. ⟨10.1007/s00163-016-0241-4⟩. ⟨hal-01389630⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. Design theory at Bauhaus: teaching 'splitting' knowledge. Research in Engineering Design, Springer Verlag, 2016, 27, pp.91 - 115. ⟨10.1007/s00163-015-0206-z⟩. ⟨hal-01481058⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. La "société" à objet étendu" : un nouveau statut pour une entreprise innovante et responsable. Revue Espaces Marx, Espace Marx du Nord, 2015. ⟨hal-01256327⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. Design theory at Bauhaus: teaching “splitting” knowledge. Research in Engineering Design, Springer Verlag, 2015, ⟨10.1007/s00163-015-0206-z⟩. ⟨hal-01243332⟩
  • Marine Agogué, Armand Hatchuel. Reinventing classics: the hidden design strategies of renowned chefs. Research in Engineering Design, Springer Verlag, 2015, 27, ⟨10.1007/s00163-015-0210-3⟩. ⟨hal-01252978⟩
  • Blanche Segrestin, Kevin Levillain, Armand Hatchuel, Vernac Stéphane. « L’objet social étendu » : une voie pour réaligner le droit et la théorie des parties prenantes. Finance Contrôle Stratégie, Association FCS, 2014, 17 (3), pp.30-50. ⟨http://fcs.revues.org/⟩. ⟨hal-01083622⟩
  • Kevin Levillain, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Repenser les finalités de l’entreprise. La contribution des sciences de gestion dans un monde post-hégélien. Revue Française de Gestion, Lavoisier, 2014, 40 (245), pp.179-200. ⟨10.3166/rfg.245.179-200⟩. ⟨hal-01288340⟩
  • Armand Hatchuel. Sciences de Gestion et convivialisme : concevoir l’agir responsable. Revue du MAUSS, La découverte, 2014, ⟨http://www.revuedumauss.com.fr/media/P43.pdf⟩. ⟨hal-01225653⟩
  • Anne-Françoise Schmid, Armand Hatchuel. On generic Epistemology. Angelaki, Journal of Theoretical Humanities, 2014, 19 (2), pp.131-144. ⟨halshs-01063842⟩
  • Marine Agogué, Akın Kazakçı, Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil, et al.. The impacts of examples on creative design : explaining fixation and stimulation effects. Journal of Creative Behavior, Creative Education Foundation, 2014, 48 (1), pp.1-12. ⟨hal-00707354⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. La société à objet social étendu, un statut innovant. La jaune et la rouge [revue mensuelle de la société amicale des anciens élèves de l'Ecole Polytechnique], Association des anciens élèves de l'Ecole Polytechnique, 2013, 690 (Décembre), pp.32-36. ⟨hal-01487483⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Reconnaitre l'entreprise en droit. Revue socialiste, 2013, 50 (2ème trimestre), pp.122-126. ⟨hal-01487473⟩
  • Armand Hatchuel, Benoit Weil, Pascal Le Masson. Towards an ontology of design: lessons from C-K design theory and Forcing. Research in Engineering Design, Springer Verlag, 2013, 24 (2), pp.147-163. ⟨10.1007/s00163-012-0144-y⟩. ⟨hal-01485098⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. Réponse à " Autorité de gestion et avaries communes : une note de lecture " : pour une modélisation de la gouvernance en sciences de gestion. Finance Contrôle Stratégie, Association FCS, 2012, 15 (1/2), pp.en ligne. ⟨hal-00737119⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. Refonder l'entreprise : un itinéraire de recherche. Le Libellio d'AEGIS, Libellio d'AEGIS, 2012, 8 (2), pp.53-59. ⟨hal-00737122⟩
  • Kevin Levillain, Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. L'impensé de la RSE : La révision du cadre légal de l'entreprise. Revue Française de Gestion, Lavoisier, 2012, 38 (228-229), pp.185-200. ⟨10.3166/rfg.228-229.185-200⟩. ⟨hal-00796499⟩
  • Pascal Le Masson, Benoit Weil, Armand Hatchuel, Patrick Cogez. Why aren't they locked in waiting games? Unlocking rules and the ecology of concepts in the semiconductor industry.. Technology Analysis and Strategic Management, Taylor & Francis (Routledge): SSH Titles, 2012, 24 (6), pp.617-630. ⟨hal-00870358⟩
  • Reich Yoram, Armand Hatchuel, Shai Offer, Eswaran Subrahamanian. A theoretical analysis of creativity methods in engineering design: casting and improving ASIT within C-K theory. Journal of Engineering Design, Taylor & Francis, 2012, 23 (2), pp.137-158. ⟨10.1080/09544828.2010.493505⟩. ⟨hal-00822914⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. The Interplay Between Creativity issues and Design Theories: a new perspective for Design Management Studies?. Creativity and Innovation Management, Wiley, 2011, 20 (4), pp.217-237. ⟨10.1111/j.1467-8691.2011.00613.x⟩. ⟨hal-00696122⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Autorité de gestion et avaries communes : pour un complément du droit de l'entreprise ?. Finance Contrôle Stratégie, Association FCS, 2011, 4 (2), pp.9-36. ⟨hal-00643704⟩
  • Anne-Françoise Schmid, Muriel Mambrini-Doudet, Armand Hatchuel. Une nouvelle logique de l'interdisciplinarité. Nouvelles perspectives en sciences sociales, Prise de parole (Ontario, Canada), 2011, 7 (1), pp.105-136. ⟨halshs-01058386⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Beyond Agency Theory, a Post-crisis View of Corporate Law. British Journal of Management, Wiley, 2011, 22, pp.484-499. ⟨10.1111/j.1467-8551.2011.00763.x⟩. ⟨hal-00637286⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil. Teaching innovative design reasoning: How concept-knowledge theory can help overcome fixation effects. AI EDAM, Cambridge University Press (CUP), 2011, 25 (1), pp.77-92. ⟨10.1017/S089006041000048X⟩. ⟨hal-00660245⟩
  • Armand Hatchuel, Ken Starkey, Sue Tempest, Pascal Le Masson. Strategy as innovative design : an emerging perspective. Strategic Management Journal, Wiley, 2010, 27, pp.1-28. ⟨hal-00509557⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. L'entreprise, une invention moderne en attente de droit ?. Entreprises et Histoire, Eska, 2009, 57 (décembre), pp.218-232. ⟨hal-00737114⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil, Gilles Garel. L'intrapreneuriat, compétence ou symptôme ? Vers de nouvelles organisations de l'innovation. Revue Française de Gestion, Lavoisier, 2009, 35 (195), pp.159-174. ⟨hal-00448664⟩
  • Ken Starkey, Armand Hatchuel, Sue Tempest. Management Research and the New Logics of Discovery and Engagement. Journal of Management Studies, Wiley, 2009, 46 (3), pp.547-558. ⟨hal-00822889⟩
  • Armand Hatchuel. A foundationalist perspective for management research : a European trend and experience. Management Decision, Emerald, 2009, 47 (9), pp.1458-1475. ⟨hal-00509556⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. The shortcomings of the corporate standard: towards new enterprise frameworks?'. International Review of Applied Economics, Taylor & Francis (Routledge), 2008, 22 (8), pp.429-445. ⟨10.1080/02692170802137547⟩. ⟨hal-00737108⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. La société contre l'entreprise ? Vers une norme d'entreprise à progrès collectif. Droit et Société, Librairie générale de droit et de jurisprudence : Lextenso éditions/L.G.D.J., 2007, 65 (1), pp.27-40. ⟨hal-00450998⟩
  • David Encaoua, Dominique Foray, Armand Hatchuel, Jacques Mairesse. Les enjeux économiques de l'innovation : Bilan du programme CNRS. Revue d'Economie Politique, Dalloz, 2004, pp.133-168. ⟨halshs-00185323⟩
  • Franck Aggeri, Armand Hatchuel. Ordres socio-économiques et polarisation de la recherche dans l'agriculture : pour une critique des rapports science/société. Sociologie du Travail, Elsevier Masson, 2003, pp.113-133. ⟨halshs-00644599⟩
  • Armand Hatchuel, Doudja Saïdi-Kabèche, Jean-Claude Sardas. Multi-stage production systems: a new dynamic anticipation approach. International Journal of Production Research, Taylor & Francis, 1997, 35 (3), pp.867-886. ⟨halshs-00166216⟩

Conference papers32 documents

  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel, Ken Starkey. CAPTAINS OF INDUSTRY? VALUE ALLOCATION AND THE PARTNERING EFFECT OF MANAGERIAL DISCRETION. Academy of management, Aug 2019, Boston, United States. ⟨hal-02085268⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel, Ken Starkey. CAPTAINS OF INDUSTRY? VALUE ALLOCATION AND THE PARTNERING EFFECT OF MANAGERIAL DISCRETION. 79th Annual Meeting of the Academy of Management, Aug 2019, Boston, United States. ⟨hal-02281514⟩
  • Blanche Segrestin, Andrew Johnston, Armand Hatchuel. THE SEPARATION OF DIRECTORS AND MANAGERS: A HISTORICAL EXAMINATION OF THE STATUS OF MANAGERS. Academy of Management, Aug 2018, Chicago, United States. ⟨hal-01822284⟩
  • Blanche Segrestin, Andrew Johnston, Armand Hatchuel. THE INCOMPLETE SEPARATION OF OWNERSHIP AND CONTROL: WHERE ARE THE MANAGERS IN LAW?. EURAM European Academy of Management, Jun 2018, Rekyavik, Iceland. ⟨hal-01822286⟩
  • Kevin Levillain, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Is law normalizing Hybrid Organizations? Putting profit-with-purpose corporations into historical perspective. European Academy of Management, Jun 2017, Glasgow, United Kingdom. ⟨hal-01497085⟩
  • Blanche Segrestin, Kevin Levillain, Armand Hatchuel. Purpose-driven corporations: how corporate law reorders the field of corporate governance. European Academy of Management Conference (EURAM 2016), Jun 2016, Paris, France. ⟨hal-01323118⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. Innovation theory and the logic of generativity: from optimization to design, a new post-decisional paradigm in management science. European Academy of Management (EURAM 2016), 2016, Paris, France. ⟨hal-01481881⟩
  • Kevin Levillain, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Is Law Normalizing Hybrid Organizations? Guidelines from Multi-purpose Corporations. SMS Conference Denver, Oct 2015, Denver, United States. ⟨hal-01143317⟩
  • Blanche Segrestin, Kevin Levillain, Armand Hatchuel. Governance for innovation-driven companies: the legacy of Walther Rathenau on the German Model. Society for the Advancement of Socio-Economics (SASE), Jul 2015, London, United Kingdom. ⟨hal-01202495⟩
  • Blanche Segrestin, Kevin Levillain, Armand Hatchuel. A purpose-driven theory of the corporation?. The nature and governance of the corporation, WINIR, Apr 2015, lugano, Switzerland. ⟨hal-01148198⟩
  • Kevin Levillain, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Reviving the debate on the Corporate Purpose: A purpose-driven model of the corporation. European Academy of Management (EURAM), Jun 2015, Warsaw, Poland. ⟨hal-01202492⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Olga Kokshagina, Benoit Weil. Generic technique and the dynamics of technologies: using matroid and design theory to design techniques with systemic impact. International Conference on Engineering Design, Jul 2015, Milan, Italy. ⟨hal-01154149⟩
  • Marine Agogué, Radhouane Baklouti, Julien Oet, Armand Hatchuel. A design perspective on culinary innovation: Insights from design theories on Alain Ducasse cooking. EURAM, Jun 2014, Valencia, Spain. ⟨hal-00975528⟩
  • Milena Klasing Chen, Sophie Hooge, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. MOTIVATIONS FOR INNOVATION IN PUBLIC TRANSPORT: THE BENEFITS OF A LOW COST PERSPECTIVE. Design 2014, May 2014, Dubrovnik, Croatia. pp.ID 1571. ⟨hal-00988174⟩
  • Kevin Levillain, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Can venture capital foster innovation? A study of the coupling between innovation and finance. International Product Development Management Conference, Jun 2014, Ireland. ⟨hal-00969096⟩
  • Armand Hatchuel. La science, l'impossible et l'inconnu. Les enseignements de la théorie de la conception. La science et l'impossible, 14 ème rencontre Physique et interrogations fondamentales, Société française de physique, Nov 2014, paris, France. ⟨hal-01196114⟩
  • Akın Kazakçı, Thomas Gillier, Gerald Piat, Armand Hatchuel. Brainstorming versus creative design reasoning: A theory-driven experimental investigation of novelty, feasibility and value of ideas. Design computing and cognition 2014, Jun 2014, London, United Kingdom. pp.1-20. ⟨hal-00969300⟩
  • Armand Hatchuel. Deconstructing meaning: Industrial design as Adornment and Wit. 10th European Academy of Design Conference: Crafting the Future, Apr 2013, Gothenburg, Sweden. 16 p. ⟨hal-00903421⟩
  • Armand Hatchuel, Yoram Reich, Pascal Le Masson, Benoit Weil, Akin Kazakçi. Beyond Models and Decisions: Situating Design through generative functions. International Conference on Engineering Design , 2013, Séoul, South Korea. ⟨hal-01485144⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. Teaching at Bauhaus: improving design capacities of creative people? From modular to generic creativity in design-driven innovation. 10th European Academy of Design Conference: Crafting the Future, Apr 2013, Gothenburg, Sweden. 23 p. ⟨hal-00903440⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. Modeling Novelty-Driven Industrial Dynamics with Design Functions: understanding the role of learning from the unknown. International Schumpeter Society Conference, 2010, Denmark. pp.28. ⟨hal-00696970⟩
  • Mathias Béjean, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Artist and employee: revisiting the employees’ status through the case of art-based firms. European Academy of Management (EURAM), May 2009, Liverpool, United Kingdom. ⟨hal-01133987⟩
  • Nordine Benkeltoum, Armand Hatchuel. Are open source software user communities a source of disruptive innovations?. International Product Development Management Conference, Jun 2008, Hamburg, Germany. pp.Cd-Rom. ⟨hal-00470144⟩
  • Sophie Hooge, Armand Hatchuel. Value indicators and monitoring in innovative PDM: A grounded approach. XVe International Product Development Management Conference, Jun 2008, Hambourg, Germany. 14p, 2008. 〈hal-00696974〉
  • Albert David, Armand Hatchuel. Management innovation : a challenge for management research. European Academy of Management, 2007, PARIS, France. ⟨halshs-00164383⟩
  • Albert David, Armand Hatchuel. Des connaissances actionnables aux théories universelles en sciences de gestion. AIMS, 2007, Montréal, Canada. ⟨halshs-00164382⟩
  • Albert David, Armand Hatchuel. From actionable knowledge to universal theories. Academy of Management Conference, Aug 2004, New Orleans, United States. ⟨halshs-00164386⟩
  • Franck Aggeri, Armand Hatchuel. La formation de la stratégie dans l’incertain, le cas du recyclage automobile. AIMS, May 1996, Lille, France. ⟨hal-01745122⟩
  • Franck Aggeri, Armand Hatchuel. Regulation as a learning process of economy creation : the car waste problem. EUNETIC conference, Sep 1994, Strasbourg, France. ⟨hal-01745121⟩
  • Armand Hatchuel, Doudja Saïdi-Kabeche, Jean-Claude Sardas. GPAO et productions complexes, la recherche d'une articulation cohérente. 4ème Congrès International de Génie Industriel, 1993, Marseille, France. ⟨halshs-00170733⟩
  • Franck Aggeri, Armand Hatchuel. Regulatory process, innovation and industrial strategy . the greening of industry network, Nov 1993, Copenhague, Denmark. ⟨hal-01745120⟩
  • Armand Hatchuel. Production de connaissances et processus politiques dans la vie des entreprises : Vers une théorie intégrée. Congrès mondial de sociologie, Jul 1990, Madrid, Espagne. ⟨hal-00805688⟩

Books6 documents

  • Pascal Le Masson, Benoit Weil, Armand Hatchuel. Design Theory - Methods and Organization for Innovation. 2017, 978-3-319-50276-2. ⟨10.1007/978-3-319-50277-9⟩. ⟨hal-01481877⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. Théorie, Méthodes et Organisations de la Conception. 2014, 978-2-35671-151-9. ⟨hal-01083251⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Refonder l'entreprise. Seuil, pp.120, 2012, La République des Idées, Pierre Rosanvallon. 〈hal-00684515〉
  • Pascal Le Masson, Benoit Weil, Armand Hatchuel. Strategic Management of Design and Innovation. Cambridge University Press, pp.476, 2010. ⟨hal-00696953⟩
  • Armand Hatchuel, Benoit Weil. Les nouveaux régimes de la conception. Vuibert, pp.272, 2009, 978-2-7117-6931-5. ⟨hal-00830126⟩
  • Pascal Le Masson, Benoit Weil, Armand Hatchuel. Les processus d'innovation : Conception innovante et croissance des entreprises. Hermès;Lavoisier, pp.470, 2006, 2-7462-1366-4. ⟨hal-00830210⟩

Book sections33 documents

  • Armand Hatchuel. Henri Fayol et la théorie du chef d’entreprise. Henri Fayol – Les multiples facettes d’un manager, 2019, 978-2-35671-568-5. ⟨hal-02290870⟩
  • Armand Hatchuel. De la théorie de la conception à l'épistémologie générique : un parcours de recherche avec Anne-Françoise Schmid. L'aventure épistémologique contemporaine, 2019, 978-2-84174-917-1. ⟨hal-02013768⟩
  • Kevin Levillain, Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Profit- with-Purpose Corporations An Innovation in Corporate Law to Meet Contemporary Corporate Social Responsibility Challenges. A. McWilliams, D. Rupp, D. Siegel, G. Stahl & D. Waldman. Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility: Psychological and Organizational Perspectives, Oxford University Press, In press. ⟨halshs-01845518⟩
  • Armand Hatchuel, Vincent Bontems. Dialogue pour une épistémologie de la raison créative. Bachelard et l'avenir de la culture, 2018. ⟨hal-01763559⟩
  • Armand Hatchuel. L'entreprise en France et en Allemagne : divergences actuelles et convergences futures. L’Europe en mouvement , 2018. ⟨hal-01771684⟩
  • Armand Hatchuel. L'entreprise en France et en Allemagne : divergences actuelles et convergences futures. La mission de l'entreprise responsable. Principes et normes de gestion, 2018. ⟨hal-02290146⟩
  • Armand Hatchuel. Normes de gestion et action collective : de la societas romaine à l'entreprise responsable. La mission de l'entreprise responsable. Principes et normes de gestion, 2018, 978-2-35671-528-9. ⟨hal-02290032⟩
  • Armand Hatchuel. Ecole des Mines de Paris : A few lessons from a Long History. Engineering a Better Future, pp.21-32, 2018, 978-3-319-91133-5. ⟨hal-01969826⟩
  • Armand Hatchuel. Dialogue entre Armand Hatchuel et Marie-Françoise Chevallier-Le Guyader. Abécédaire citoyen des sciences, pp.115-126, 2017, 978-2-7465-1245-0. ⟨hal-01532115⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil. C-K theory: modelling creative thinking and its impact on research. Frédéric Darbellay, Zoe Moody, Todd Lubart. Creativity, Design Thinking and Interdisciplinarity, Springer, pp.169-183, 2017, Creativity in the Twenty First Century, 978-981-10-7523-0. ⟨10.1007/978-981-10-7524-7_11⟩. ⟨hal-01701853⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Masson, Benoit Weil. C-K THEORY : MODELLING CREATIVE THINKING AND ITS IMPACT ON RESEARCH. Creativity, Design Thinking and Interdisciplinarity, 2017. ⟨hal-01619990⟩
  • Pascal Le Masson, Armand Hatchuel, Benoit Weil. Design theories, creativity and innovation. The Elgar Companion to Innovation and Knowledge Creation, 2017. ⟨hal-01619983⟩
  • Armand Hatchuel. Apprivoiser l'argent : La construction des ordres de la valeur. Comment apprivoiser l’argent aujourdhui, 2016. ⟨hal-01461299⟩
  • Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. Henri Fayol, théoricien de l’entreprise innovante. Une histoire des « ingénieurs civils des mines » (XIXe-XXe siècles), 2016. ⟨hal-01361243⟩
  • Armand Hatchuel. Aux origines de la gestion scientifique : Entretien avec Armand Hatchuel. Les Organisations, états des savoirs, pp.166-185, 2016, 978-2-36106-366-5. ⟨hal-01394911⟩
  • Armand Hatchuel. Objets techniques, objets d’esprit : de Simondon à la théorie de la conception. Gilbert Simondon ou l'invention du futur, pp.161-176, 2016, 978-2-252-04020-1. ⟨hal-01299755⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil, Marine Agogué, Akin Kazakçi, et al.. Multiple forms of applications and impacts of a design theory -ten years of industrial applications of C-K theory. Impact of Design Research on Industrial Practice - Tools, technology, and Training, pp.189-208, 2016, 978-3-319-19448-6. ⟨hal-01184426⟩
  • Blanche Segrestin, Kevin Levillain, Armand Hatchuel. L'objet social étendu : une condition pour l'industrie. Pierre Veltz, Thierry Weil. L'industrie, notre avenir, Eyrolles, pp. 316-324, 2015. ⟨hal-01096231⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Introduction. La "Société à Objet Social Étendu": un nouveau statut pour l'entreprise, presses des Mines, 2015, 9782356712004. ⟨hal-01109033⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Introduction. La "Société à Objet Social Étendu": un nouveau statut pour l'entreprise, presses des Mines, 2015, 9782356712004. ⟨hal-01964944⟩
  • Armand Hatchuel. De l'industrie aux nouvelles "industriations": Approche historique et critique du renouveau industriel. L'industrie, notre avenir, pp.37-52, 2015, 978-2-212-56115-9. ⟨hal-01096445⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil, Marine Agogué, Akin Kazakçi, et al.. Multiple forms of applications and impacts of a design theory -ten years of industrial applications of C-K theory. Impact of Design Research on Industrial Practice - Tolls, Technology and Training, 2015, ⟨10.1007/978-3-319-19449-3_12⟩. ⟨hal-01200460⟩
  • Kevin Levillain, Armand Hatchuel, Blanche Segrestin. Normer l’entreprise pour l’émanciper ? Vers de nouvelles options juridiques. Blanche Segrestin; Baudoin Roger; Stéphane Vernac. L'entreprise, point aveugle du savoir ?, Sciences Humaines, 2014, 9782361062224. ⟨hal-01487571⟩
  • Albert David, Armand Hatchuel. Dalla conoscenza in azione a une teoria universale nella ricerca sul management. Collaborative management research, Raffaello Cortina Editore, pp.35-55, 2014, 978-88-6030-650-3. ⟨hal-01053475⟩
  • Armand Hatchuel, Ken Starkey. Back to the future of management research. The institutional development of business schools, pp.270-291, 2014. ⟨hal-01096448⟩
  • Albert David, Armand Hatchuel. Intervention Research in Management. The SAGE Encyclopedia of Action Research, pp.461-463, 2014, ⟨10.4135/9781446294406.n195⟩. ⟨hal-01398754⟩
  • Nicole Barthe, Aurélien Acquier, Corinne Baujard, Michelle Bergadaà, Laurence Bouveresse, et al.. La RSE aujourd'hui. FNEGE. Management et sociétés, Mutations et ruptures, VUIBERT, pp.69-81, 2012. ⟨halshs-00743003⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. L'entreprise comme dispositif de création collective : vers un nouveau type de contrat collectif. L'entreprise, formes de la propriété et responsabilités sociales, Parole et Silence/Lethielleux, chapitre 5, 2011. ⟨hal-00737127⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Pour un droit de l'entreprise. Pierre Rosanvallon. Refaire société, Seuil, pp.120, 2011, 978.2.02.105431.6. 〈hal-00684516〉
  • Armand Hatchuel, Olivier Favereau, Franck Aggeri. Le marché, une notion si équivoque.... L'activité marchande sans le marché, Presses des Mines, pp.11-23, 2010, Economie et gestion. ⟨halshs-00640107⟩
  • Armand Hatchuel, Pascal Le Masson, Benoit Weil. Platforms for the design of platforms: collaborating in the unknown. Platforms, Market and Innovation, Edward Elgar, pp.273-305, 2010. ⟨hal-00696949⟩
  • Christophe Midler, Armand Hatchuel. Peut-on enseigner le management de l'innovation ?. Les Annales de l'Ecole de Paris, vol.11, Ecole de Paris, pp.181-188, 2005. ⟨hal-00263014⟩
  • Armand Hatchuel. Les marchés à prescripteurs. L'inscription sociale du marché, 1995, 2-7384-3145-3. ⟨hal-01863931⟩

Directions of work or proceedings3 documents

  • Blanche Segrestin, Kevin Levillain, Vernac Stéphane, Armand Hatchuel. La "Société à Objet Social Etendu" : un nouveau statut pour l'entreprise. France. 2015, 978-2-35671-200-4. ⟨hal-01110767⟩
  • Albert David, Armand Hatchuel, Romain Laufer. Les nouvelles fondations des sciences de gestion : éléments d'épistémologie de la recherche en management. Presses des Mines, pp.278, 2012, 978-2-911256-90-5. ⟨hal-00748217⟩
  • Armand Hatchuel, Olivier Favereau, Franck Aggeri. L'activité marchande sans le marché. Presses des Mines, pp.385, 2010. ⟨halshs-00640081⟩

Other publications2 documents

  • Armand Hatchuel, Kevin Levillain, Blanche Segrestin. Réconcilier écologie et justice sociale grâce au principe des "avaries communes". 2019. ⟨hal-01988666⟩
  • Blanche Segrestin, Armand Hatchuel. Réconcilier entreprise et société. 2014. ⟨hal-01080212⟩