- 34
- 5
- 1
- 1
Aliyah Morgenstern
Professeure de linguistique anglaise Sorbonne Nouvelle
Vice-présidente affaires européenne
Présidente du comité d'éthique de la recherche
41
Documents
Identifiants chercheurs
- aliyah-morgenstern
- 0000-0001-8440-2186
- IdRef : 028583507
- VIAF : 36935201
- ISNI : 0000000059431375
Présentation
Aliyah Morgenstern est linguiste, professeure à l’Université Sorbonne Nouvelle–Paris 3 et ancienne élève de l’Ecole Normale Supérieure Fontenay–St Cloud. Née aux Etats-Unis d’une famille cosmopolite, elle s’intéresse très tôt à l’analyse contrastive des langues. Ses projets de recherche subventionnés par l’Agence Nationale de la Recherche, l’Europe, Sorbonne Paris Cité et le CNRS, lui ont permis de constituer une équipe de jeunes chercheurs qui se consacrent à l’acquisition du langage afin de retrouver comme l’enfant la saveur des premiers mots et de retracer l’entrée dans la langue à la racine de l’activité du linguiste.
Son travail publié sous forme de deux monographies, de l’édition de trois ouvrages, d’une centaine d’articles scientifiques et chapitres d’ouvrage, et de plusieurs documentaires vidéo s’adresse aux chercheurs, aux étudiants mais aussi à des psychologues, orthophonistes, médecins, thérapeutes, professionnels de la petite enfance ou tout simplement à toute personne intéressée par le langage et son appropriation par l’enfant.
Publications
- 8
- 4
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 41
- 16
- 13
- 12
- 7
- 6
- 5
- 5
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 35
- 6
- 1
- 1
- 2
- 2
- 1
- 1
- 2
- 1
- 3
- 7
- 3
- 11
- 3
- 5
- 2
- 1
- 3
- 2
- 1
- 1
|
A multimodal and kinesiological approach to the development of negation in signing and non-signing childrenLanguages and Modalities, 2021, pp.31-47
Article dans une revue
hal-03500019v1
|
|
“Of thee I sing”: An opening to Dominique Boutet’s kinesiological approach to gesture.Languages and Modalities, 2021, pp.3-16
Article dans une revue
hal-03500031v1
|
Prelude and Ode to a kinesiological approach to gestureTravaux interdisciplinaires du Laboratoire Parole et Langage, 2020, 36, ⟨10.4000/tipa.3892⟩
Article dans une revue
halshs-03186204v1
|
|
La négation chez les enfants signeurs et non signeursLangage, Interaction et Acquisition / Language, Interaction and Acquisition , 2017, 8 (1), pp.141-171. ⟨10.1075/lia.8.1.07blo⟩
Article dans une revue
hal-02340559v1
|
|
Grammatical aspect and gesture in French: a kinesiological approachRussian Journal of Linguistics = Vestnik Rossijskogo universiteta družby narodov. Seriâ Lingvistika, 2016, 20 (3), pp.132-151
Article dans une revue
halshs-01423967v1
|
|
Grammatical Aspect and Gesture in French Reenacting past eventsRussian Journal of Linguistics = Vestnik Rossijskogo universiteta družby narodov. Seriâ Lingvistika, 2016, 20 (3), pp.132-151
Article dans une revue
hal-02340561v1
|
A cross-linguistic approach to the formal and functional features of recurrent gestures: shrugging in 5 languagesICLC 15 Crosslinguistic Perspectives on Cognitive Linguistics, Yo Matsumoto, Aug 2019, Nishinomiyia, Japan
Communication dans un congrès
hal-02342433v1
|
|
MODALISA une plateforme intégrative pour capturer l’orchestration des gestes et de la paroleDéfi Instrumentation aux Limites, Colloque de restitution, CNRS, Sep 2019, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02375011v1
|
|
|
An integrative platform to capture the orchestration of gesture and speechGeSpIn 2019 - Gesture and Speech in Interaction, Sep 2019, Paderborn, Germany
Communication dans un congrès
hal-02278345v1
|
Grammatical Aspect, tense and Gestures in Russian L1 and French L1 and L214th International Cognitiv Linguistics Conference, Jul 2017, Tartu, Estonia
Communication dans un congrès
hal-02342837v1
|
|
Grammatical Aspect, tense and Gestures in Russian L1 and French L1 and L214th International Cognitiv Linguistics Conference, Jul 2017, Tartu, Estonia
Communication dans un congrès
hal-02342774v1
|
|
Grammatical aspect and gesture in French: Reenacting past eventsEvents in Communication and Cognition, Moscow State Linguistic University, May 2016, Moscou, Russia
Communication dans un congrès
hal-02342913v1
|
|
Grammatical aspect, tense, and gesture in French, German, and RussianTense, aspect, modality, evidentiality: comparative, cognitive, theoretical, applied perspectives, CLILLAC-ARP à l'Université de Paris Diderot, en collaboration avec le laboratoire LaTTiCe (Ecole Normale Supérieure, Paris 3 University, CNRS), Nov 2016, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02342863v1
|
|
Linguistic aspect and tense and gestural movement quality in French, German, and Russian utterances7th Conference of the International Society of Gestures Studies, Aliyah Morgenstern, PRISMES, Jul 2016, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02342910v1
|
|
Grammatical aspect, gesture, and mental simulation in Russian, German and FrenchJournée d’études « Constructions, Grammaire, Lexique et Cognition », Ecole Normale Supérieure, Mar 2016, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02342972v1
|
|
Grammatical Aspect and Gesture in French : reenacting past eventsISGS7, Aliyah Morgenstern, Jul 2016, Paris, France
Communication dans un congrès
halshs-01424048v1
|
|
A multimodal theoretical and methodological approach to language acquisition: the example of negation7th Conference of the International Society of Gestures Studies -- Gestualité — Créativité — Multimodalité, Aliyah Morgenstern, PRISMES, Jul 2016, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02342886v1
|
|
Grammatical Aspect and Gesture in French : reenacting past events7th Conference of the International Society of Gestures Studies, Aliyah Morgenstern, PRISMES, Jul 2016, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02342906v1
|
|
Grammatical aspect, gesture and event construal in Russian, German and FrenchAFLICO 2015, Jean-Pierre Chevrot, May 2015, Grenoble, France
Communication dans un congrès
halshs-01424053v1
|
|
Grammatical aspect, gesture, and mental simulation in Russian and FrenchICLC2015, Lancaster University, Jul 2015, Lancaster, United Kingdom
Communication dans un congrès
halshs-01424050v1
|
|
Hearing and deaf children’s gestures and signs in negative constructionsAdyloc 2, Aliyah Morgenstern; Michèle Guidetti; Marion Blondel, Apr 2014, Paris, France
Communication dans un congrès
halshs-01424056v1
|
|
The role of gesture and prosody in children’s multimodal pathway into negationFrom Sound to Gesture conference (S2G), May 2014, Padoue, Italy
Communication dans un congrès
hal-01088434v1
|
|
What palm-up gestures can tell us about language development: Focus on multimodal negationGeorgetown University Round Table 2014 (GURT), Mar 2014, Washington DC, United States
Communication dans un congrès
hal-00959790v1
|
|
Hearing and Deaf children’s gestures and signs in negative constructionsAcquisition Dysfonctionnements Langues Oral Cognition conference, ADYLOC, Apr 2014, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01221944v1
|
|
Gestures as the missing link between signed and spoken languages: focus on multimodal negation, Usage-based Approaches to Language, Language Learning, and MultilingualismGURT 2014, Mar 2014, Washington, United States
Communication dans un congrès
hal-02343011v1
|
|
The development of multimodal negation from 1 to 4 : a case-study19th International Congress of Linguists - Session 6-B, Jul 2013, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès
hal-00848789v1
|
|
Children’s pointing gestures from one to four. From deictic reference to the diversification of form and functionAEREF, Anne Salazar Orvig, Oct 2013, Paris, France
Communication dans un congrès
halshs-01424058v1
|
|
Eclosion de la négation pour une méthodologie pluri-échelle et multi-modaleAFLiCo Jet 2012 MULTIMODALITE et CORPUS, Mar 2012, Paris, France
Communication dans un congrès
halshs-00687108v1
|
|
|
Tu pointes ou tu tires ?! Annotation sous ELAN des pointages d'un 'entendant vocalo-gestualisant'DEGELS, Jul 2011, Montpellier, France. pp.1-18
Communication dans un congrès
hal-00611248v1
|
The blossoming of negation in gesture, sign and vocal productionsADYLOC, Jun 2011, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-00612577v1
|
|
Hearing children's use of pointing gestures: from pre-linguistic buds to the blossoming of communication skillsSALC III, Jun 2011, Copenhague, Denmark
Communication dans un congrès
hal-00612553v1
|
MODALISA : MultiMODalité lors de l’Acquisition du Langage : Interaction entre le Signal de parole et la gestuAlitéColloque de restitution, Instrumentation aux Limites CNRS, May 2018, Paris, France
Poster de conférence
hal-02427768v1
|
Speakers’ gestural expression of event construal: Quantitative and qualitative analysesAlan Cienki; Olga K. Iriskhanova. Aspectuality cross Languages Event construal in speech and gesture, John Benjamins, pp.107-122, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-02340097v1
|
|
Looking ahead: Kinesiological analysisAlan Cienki; Olga K. Iriskhanova. Aspectuality cross Languages Event construal in speech and gesture, John Benjamins, pp.143-159, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-02340106v1
|
|
The French speakers’ verbal expression of event construalAlan Cienki; Olga K. Iriskhanova. Aspectuality cross Languages Event construal in speech and gesture, John Benjamins, pp.81-90, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-02340080v1
|
|
Summing up: Aspect as amodal or as modality-dependentAlan Cienki & Olga K. Iriskhanova. Aspectuality cross Languages Event construal in speech and gesture, John Benjamins, 2018, Aspectuality cross Languages
Chapitre d'ouvrage
hal-02340060v1
|
|
Categories used for the analysis of event construal in gestureAlan Cienki & Olga K. Iriskhanova. Aspectuality cross Languages Event construal in speech and gesture, John Benjamins, pp.67-76, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-02340070v1
|
|
The blossoming of negation in gesture, sign and oral productionsMaya Hickann; Edy Veneziano; Harriet Jisa. Sources of Variation in First Language Acquisition, John Benjamins, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-01717932v1
|
|
A multimodal approach to the development of negation in signed and spoken languages: Four case studiesL. Ortega, A. E. Tyler, H. I. Park, & M. Uno. The usage-based study of language learning and multilingualism, Georgetown University Press, pp.15-35, 2016
Chapitre d'ouvrage
halshs-01424046v1
|
|
A Child’s Multimodal Negations from 1 to 4: The Interplay Between ModalitiesPierre Larrivée; Chugmin Lee. Negation and Polarity: Experimental Perspectives, Springer, pp.95-126, 2016
Chapitre d'ouvrage
hal-02340203v1
|
|
|
A child’s multimodal negations from 1 to 4: the interplay between modalitiesPierre Larrivée; Chungmin Lee. Negation and polarity: Cognitive and experimental perspectives, 1, Springer International Publishing, pp.95-123, 2015, Language, Cognition, and Mind, 978-3-319-17463-1, 978-3-319-17464-8. ⟨10.1007/978-3-319-17464-8_5⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01365245v1
|